^ сув ресурсларини интеграциялашган х,олда бошкариш тамойилларини жорий килиш, ах,олини сув билан кафолатли таъминлаш, иктисодиёт тармокларига сувни баркарор етказиб бериш, сувнинг сифатини яхшилаш ва атроф-мух,итнинг экологик мувозанатини саклаш;
> сув хужалиги сохдси учун малакали кадрларни тайёрлаш, ходимларнинг малакасини ошириш тизимини такомиллаштириш, таълим, илм-фан ва ишлаб чикариш сохдлари уртасидаги узаро хдмкорликни ривожлантириш хдмда илм-фан ютуклари ва ноу-хауларни ишлаб чикаришга жорий килиш.
АДАБИЁТЛАР
1. "Узбекистон Республикаси сув хужалигини ривожлантиришнинг 2020-2030 йилларга мулжалланган концепциясини тасддиклаш тугрисида"ги Узбекистон Республикаси Президентининг фармони. 10.07.2020 й.
2. Шохужаева З.С. Аграр тармокда сув ресурсларидан фойдаланишнинг иктисодий самарадорлиги. Монография. Т.: . 2012 й.
3. Salohiddinov A.T., Ashirova O.A. Suv resurslarini havzaviy rejalashtirish va boshqarish. O'quv qo'llanma. Toshkent. TIQXMMI. 2020. - 216 b.
4. Шохужаева З.С. Иктисодиётни модернизациялаш шароитида аграр сохдни ривожлантириш истикболлари. Монография. Т.: 2020 й.
5. Efficiency Of Formation And Use Of Water Resources In Irrigated Agriculture Of The Republic Of Uzbekistan. Z.S. Shoxujaeva, M.N. Utkirovna - The American Journal of Interdisciplinary Innovations ..., 2020
6. Шохужаева З. С. "Кашкадарё вилоятида сув ресурсларидан самарали фойдаланишнинг долзарб масалалари." Irrigatsiya vaMelwratsiya 3 (2018): 82-88.
7. Shoxo'jayeva Z. S., Norqobilov M. Problems of rational use of water resources in agriculture of the republic of Uzbekistan //Наука и техника. Мировые исследования. -2020. - С. 25-28.
8. Shoxo'jayeva Z. S. Problems and solutions in the water sector of the region //Наука и техника. Мировые исследования. - 2020. - С. 21-24.
УУК 556.536 Хазратов А.Н.
ГРУНТ УЗАНЛИ КАНАЛЛАРНИ ЛОЙЩАЛАШДА ОЦИЗЩ ФРАКЦИЯЛАРИНИ ХДСОБГА ОЛИШ МУАММОЛАРИ
Хазратов А.Н. - т.ф.ф.д. (КарМИИ)
В данной статье представлена информация о проблемах учета фракций наносов при проектировании земляных оросительных каналов, возможности использования системы моделирования деформации русла при проектировании земляных каналов.
Ключевые слова: фракционный состав наносов, транспорт наносов, земляные русла.
This article provides information on the problems of taking into account sediment fractions in the design of earthen irrigation channels, the possibility of using the modeling system of channel deformation in the design of earthen channels.
Key words: sediment fractional composition, sediment transport, earthen channels.
Грунт узанли каналларни лойихдлашнинг асосий вазифаси бу ортга кайтмас узан деформацияланиши содир булмайдиган мустах,кам канал шаклининг улчамларини х,исоблашдан иборат. Узан деформацияси умумий мустах,камликнинг йукотилишига ва канал кундаланг кесимининг сув утказиш кобилиятини пасайишига олиб келади [1].
Грунт узанли каналларни лойихдлашда "^урилиш меъёрлари ва коидалари" да (КМ^ 2.06.03-97) тавсия этилган формула буйича окимнинг лойка узатиш кобилияти куйидагича аникланади [2]:
2 ^ ж 8 мм/с булганда, ^
= 7001 — 12у[т , ж I
(1)
0,4 ^ Ж < 2 мм/с булганда,
^ = 35—
к— (2)
Ж
Шунингдек 1-жадвалда келтирилган "^урилиш меъёрлари ва коидалари" буйича окизи; зарраларининг алох,ида фракциялари учун гидравлик йирикликнинг кийматларини хдмда (1) ва (2) формулалар шартларига эътибор берадиган булсак, грунт узанли каналларни лойихдлашда окизик фракцияларини х,исобга олиш муаммолари мавжудлигини куришимиз мумкин. Яъни, "^урилиш меъёрлари ва коидалари" нинг (1) ва (2) формулалари оким таркибидаги окизикларнинг барча фракцияларни тулик камраб олмаган.
Шунингдек, жах,онда амалий х,исобларда кенг кулланилиб келаётган окимнинг лойка узатиш кобилиятини аниклашнинг Аккерс ва Вайт, Бровнли, Энгелунд ва Х,ансен усулларининг фракциялар таркиби буйича тавсия килинган кулланиш чегарасини 2-жадвалдан курадиган булсак, бунда х,ам ушбу усуллар 1-жадвалда келтирилган фракцияларни кисман камраб олганлигини куришимиз мумкин.
1-жадвал
^М^ буйича окизик зарраларининг алохида фракциялари учун гидравлик
йирикликнинг кийматлари [2]:
Зарралар 0.005 0.01 0.02 0.03 0.04 0.05 0.06 0.07 0.08 0.09
диаметри, ё, мм
Гидравлик 0.0175 0.0692 0.277 0.623 1.11 1.73 2.49 3.39 4.43 5.61
йириклик^, мм/с
Зарра диаметри, 0.1 0.125 0.15 0.175 0.2 0.225 0.25 0.275
ё, мм
Гидравлик 6.92 10.81 15.6 18.9 21.6 24.3 27.0 29.9
йириклик^, мм/с
Бундан ташкари, ушбу формулаларнинг купчилигини амалий х,исобларда - окизик аралашмасини энг яхши акс эттиради деб тахмин килинадиган уртача диаметр билан кулланилиши туфайли окизик таркибидаги бир кисм фракциялар (купинча богланган окизиклар фракциялари) окимнинг ташувчанлик кобилиятини аниклашда тулик х,исобга олинмай келинмокда.
2-жадвал
Окизик сарфини аниклаш усулларининг тавсия килинган кулланиш чегараси [3]
№ Окизик сарфини аниклаш усули d, мм г —, м / с
1 Аккерс ва Вайт 0,04-7,0 0,00006-0,037 0,021-2,16
2 Бровнли 0,08-0,7 0,0000021-0,0018 0,021-2,38
3 Энгелунд ва Х,ансен 0,19-0,93 0,000055-0,019 0,198-1,93
4 Тофалетти 0,062-4,0 0.000002-0.0011 0,7-7,8
Богланган окизиклар одатда диаметри 0,075 миллиметрдан кичик булган майда заррачали гил грунтлардан ташкил топган булиб, сувда бу зарралар бир бирига узининг огирлик кучидан катта булган физик-кимёвий кучлар билан таъсир килади [4].
Ушбу кучлар богланган окизи; зарраларининг флокуляцияланишига ва узан туби сиртига ёпишишига олиб келади хдмда эрозия ва ювилиш жараёнлари богланган окизи; заррасининг диаметрига богли; булмай колади. Ушбу жараён туфайли богланган окизи; узатиш кобилиятини аниклашда богланмаган окизи; сарфидан мутлако бошкача ёндошув талаб килинади. Шу уринда таъкидлаб утишимиз лозимки, богланмаган окизиклар транспортини аниклашнинг етарлича аникликдаги усуллари мавжуд булсада, богланган ва богланмаган окизиклар аралашмасининг транспорти учун етарли билимлар мавжуд эмас [5]. Яъни, бунда богланган ва богланмаган окизиклар узаро таъсирининг окимнинг умумий ташувчанлик кобилиятига таъсири тули; урганиб чикилмаган.
Жах,онда анъанавий фойдаланилиб келинаётган окизи; сарфини х,исоблаш формулалари амалий х,исоблар учун кенг кулланилсада, ушбу усулларнинг купчилиги лаборатория шароитида бир хил диаметрдаги окизиклар учун соддалаштирилган шароитларда ишлаб чикилган. Шуни х,исобга олиб, жах,онда кенг ишлатилиб келинаётган моделлаш тизимларида х,ам окизи; сарфини х,исоблашда окимнинг ташувчанлик кобилиятини х,ар бир фракция учун алох,ида ушбу фракцияга куллаш мумкин булган усул оркали бажарилади. Шунинг учун, каналларни куришда ва реконструкция килишда канал параметрларининг эксплуатация жараёнида узгаришини прогнозлаш имконини берадиган замонавий моделлаш тизимларидан фойдаланиб канални динамик мустах,камликка текшириш, шу оркали канални лойихдлаш максадга мувофи; х,исобланади.
3-жадвал
Миришкор каналидаги окизик заррачаларнинг фракцион таркиби.
Олинган жойи Хамма фракциялар (мм), % да
> 0,25 0,250,10 0,100,05 0,050,01 0,010,005 0,0050,001 <0,001 Шундан гил
ПК 620+00 0,3 0,5 26,1 59,4 5,3 4,6 3,5 13,4
ПК 790+00 0,0 0,2 21,8 57,1 8,8 6,1 6,0 20,9
ПК 830+00 0,3 1,6 35,0 39,9 10,3 8,7 4,2 23,2
0-150 150-350 350-550 550-750 750-950
Масофа, м
■ ^а^ик,ий ¡^алатда узан деформацияси, мЗ
■ НЕС ИА5 дастури ёрдалчида г рогнозланган узан деформацияси, лчЗ
1-расм. Миришкор канали ПК9+50дан ПК19 гача участкасида узаннинг хджмий узгариши (о;им йуналиши чапдан унгга)
Миришкор каналидаги окизик зарраларининг фракцион таркибини тахлил киладиган булсак, умумий окизикнинг 13-23 фоизини богланган окизиклар ташкил килмокда, (3-жадвал). Табиий-дала шароитидаги кузатувларимиздан хам маълум буляптики, хакикий холатда Миришкор канали узанидаги босиб колган лойка хажмлари канал тубида жуда жипс катламларни ташкил килган булиб, уларнинг оким таъсирида ювилиши жуда кийин туюлади. Каналдаги узан деформацияларининг асосан кайси фракциялар хисобига руй бераётганлигини аниклаш, шунингдек фракцияларнинг узаро таъсири масалаларини туликрок урганиш келажакда жиддий илмий изланишларни талаб килади.
Х,озирги пайтда жахонда окизик транспортини ва узан деформацияларини моделлаштириш учун Delft3D, MIKE 11, HEC-RAS каби моделлаш тизимлари кенг кулланилиб келинмокда. Ушбу моделлаш тизимларида окизик транспортини ва моделлашда хисоблар хар бир фракция учун алохида амалга оширилади.
HEC-RAS моделлаш тизими А^Ш армияси мухандислик корпусининг Гидрологик мухандислик маркази томонидан ишлаб чикилган булиб, унинг ёрдамида бир ва икки улчамли гидравлик моделлаштириш; сув сатхини, чукурликларини, тезликларини, тошкинда сув босиши хариталари ва бошкаларни хисоблаш; окизик транспорти ва узгарувчан узанни моделлаштириш, сув сифатини моделлаштириш мумкин [3].
Маълумки, узан деформациялари куйидаги турларга булинади [6]:
• вертикал;
• горизонтал;
• узан шаклларининг хосил булиши;
• элементар деформация.
Ювилиш жараёнлари туфайли дарё узунлиги буйича узан тубининг умумий нишаблиги камайиб борса, Миришкор каналидаги асосий кузатиладиган узан жараёни бу лойка босишини хисобга олсак, бунда канал туби нишаблигининг ортиб боришини тахмин килишимиз мумкин.
HEC-RAS дастури ёрдамида прогнозлаш натижаларидан каналдаги йирик заррали фракциялар асосан каналнинг юкори кисмида чукиб колишини куришимиз мумкин (3-расм). Шунингдек, HEC-RAS моделлаш тизимидан фойдаланиш оркали узан деформацияси жараёнига алохида фракцияларнинг улуши кандай булаётганлиги тугрисида аникрок тасаввур хосил булади.
Ушбу мухим хулосалар бизга Миришкор канали каби грунт узанли каналларни реконструкциялашда асосий вазифа сифатида канални лойихавий кийматларга кайтариш учун механик тозалашни асосий максад сифатида белгилаш эмас, балки канал участкасида каналга богланган бошка гидротехник иншоотлар булмаса ёки уларга каналдаги сув нишаблиги ошишининг таъсири салбий таъсир курсатмаса, канални тубдан таъмирлашда каналдаги оким нишаблигини каналдаги куп йиллик сув ва окизик сарфларидан келиб чикиб кабул килиш хисобига каналнинг сув утказиш кобилиятини ошириш, алохида фракцияларнинг окимнинг умумий ташувчанлик кобилиятига хамда узан деформациясига таъсирини чукуррок урганиш буйича изланишлар олиб бориш зарурлигини курсатмокда. Шуни инобатга олиш зарурки, HEC-RAS моделлаш тизими каби замонавий дастурларда хар хил фракцияларнинг бир бирига таъсири хисобга олинмайди. Бундан ташкари ушбу дастурларда грунт узанли ирригация тармокларини гидравлик хисоблашда ^М^ да кабул килинган стандартлар асосида канал кундаланг параметрларини инобатга олиш кузда тутилмаган.
АДАБИЁТЛАР
1. Арифжанов A.M., Фатхуллаев А.М., Самиев Л.Н. Узандаги жараёнлар ва дарё окизиклари, Монография - T.: TIMI. 2017: - Б. 247.
2. СНиП 2.06.03-97, Оросительные системы. Нормы проектирования. Ташкент: 1997. - С. 101.
3. HEC-RAS, "User Manual," US Army Corps of Engineers, Hydrologic Engineering Center, Davis Version 4.0, 2008, - P. 539.
4. Haoyan D., Liangwen J., Zixiao H., Mingdong Y., Yonghao S., Application of parameters and paradigms of the erosion and deposition for cohesive sediment transport modelling in the Lingdingyang Estuary, China // Applied Ocean Research 94 (2020) 101999. - P. 19.
5. Ian D. L., Jaco H. B., Laurent O. A., Peter D. T., Jonathan M., Julie A. H., Jeffrey P., David M. P., Sarah J.B., Richard D. C., Andrew J. M., Alan G. D., Daniel R. P., Leiping Y., Bedform migration in a mixed sand and cohesive clay intertidal environment and implications for bed material transport predictions// Geomorphology 315 (2018), - P. 17-32.
6. Чалов Р.С., Пространственно-временные закономерности соотношений и изменчивости проявления русловых процессов// Вестн. Моск. Ун-та. сер. 5. География. 2009. № 6, - С. 10-18.
7. Арифжанов А.М., Хазратов А.Н., Грунт узанли сугориш каналларини реконструкциялаш муаммолари. // Инновацион технологиялар журнали. 2020: №3(39)- Б. 60-64.
УДК 627.11 Латипов Ш.А., Бердиев Ш.Ж., Нурова О.С.
КАТТА ГРУНТЛИ КАНАЛЛАРДАГИ ОКИМНИНГ ЮВМАСЛИК ТЕЗЛИКЛАРИНИ
ХДСОБИ
Латипов Ш.А. - т.ф.ф.д.; Бердиев Ш.Ж. - т.ф.н., доцент; Нурова О.С. - катта укитувчи (КарМИИ )
Усовершенствованы новые гидравлические методы расчета по определению неразмывающих скоростей и транспорта наносов.
Ключевые слова: наносы, неразмывающие скорости, канал, гидравлический расчет.
It has been developed the new hydraulic calculation methods of determining non-scour velocities and sediment transport of flow.
Keywords. Sediment, non-scour velocity, channel, hydraulic calculation.
Каналлар фойдаланиш максадига кура куйидаги турларга булинади: энергетик, кема юрувчи, сув утказувчи, сугориш, мелиоратив, коплекс ва бошкалар.
Сув сарфи буйича каналлар куйидагича булади: жуда катта (Q ^ 1000м3/с), катта (Q =300 ... 1000 м3/с), уртача (Q = 50 ... 300 ) ва кичик (Q ^ 50 м3/с).
Сув манбасидан каналга сув нишаблик буйича огирлик кучи таъсири остида окиб келса, бу узи окар канал деб аталади. Бу каналлар купрок таркалган булиб, улар арзон ва фойдаланишда кулайлиги билан ажралиб туради. Бундай каналларга мисол килиб "Катта Фаргона" ва "Коракум" каналларини келтириш мумкин.
Сув манбасидан сув насос станциялари ёрдамида кутарилиб, кейин эса узи окса бундай каналларга машина каналлари дейилади. Бу каналлар куйидаги вазиятларда курилади:
- сув манбаси сув истеъмол килиш жойидан пастда булса;
- узи окар канални утказишда жуда катта хажмдаги ер ишлари бажарилса.
Бу каналларга мисол килиб "Аму-Бухоро" ва "Карши" магистрал каналларни курсатиш мумкин.
Сув окар узаннинг ювилиш жараёнида окимнинг характери фаол кучларни, грунт физик-механик хоссалари эса суст (каршилик кучларни) кучларни ифода этади. Оким динамик омилларининг узан грунтининг ювилишига таъсирини куриб чикамиз.