Research BIB / Index Copernicus
ФУ^АРОЛАР СИЁСИЙ МАДАНИЯТИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ
Шоимов Алишер Рахматуллоевич
Термиз давлат университети фалсафа кафедраси катта укитувчи
тел:+998912377701
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада мамлакатимизда фуцароларнинг сиёсий маданиятини шакллантиришнинг усул ва воситалари борасида фикр-мулоуазалар келтирилган. Шунингдек, сиёсий-ууцуций саводхонликнинг кучли фуцаролик жамияти цуришдаги ауамияти ишончли далиллар асосида очиб берилган.
Калит сузлар: сиёсий маданият, ууцуций онг, фуцаролик жамияти, давлат, цонунчилик тизими, дунёцараш.
В данной статье представлены мнения о методах и средствах формирования политической культуры граждан в нашей стране. Также на основе достоверных данных раскрывается важность политической и правовой грамотности в построении сильного гражданского общества.
Ключевые слова: политическая культура, правосознание, гражданское общество, государство, правовая система, мировоззрение.
This article presents opinions on the methods and means of forming the political culture of citizens in our country. Also, based on reliable data, the importance of political and legal literacy in building a strong civil society is revealed.
Key words: political culture, legal consciousness, civil society, state, legal system, worldview.
«Дунёкараш» тушунчаси узликни англаш, ватанпарварлик, миллий гурур, тарихий хотира, маънавий баркамоллик каби туйгу ва тушунчалар билан узвий боглик холда шаклланади. Чунки, дунёкараш айнан ана шу рухдй-ижтимоий ходисалар оркали ойдинлашади, умуминсоний кадриятларнинг тарихий бир булагига айланади. Фалсафий дунёкарашнинг тарихий шакллари инсоният тараккиётининг конуний натижаси булиб, жамият ривожланишининг маънавий мезони сифатида намоён булган. Фукаролар фаоллигини оширишда уларнинг сиёсат ва хокимият ходисаларига нисбатан шахсий муносабатларини ифодаловчи бахрлаш хукмлари ахамиятга молик маънавий ходисадир. Бундай шахсий - мазмуний муносабатларнинг мавжудлиги инсоннинг уз фукаролик
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
КИРИШ
Research BIB / Index Copernicus
бурчини англаб етган сиёсий субъект сифатида фаолият курсата олишини ифода этади.
Шунинг учун инсоннинг кадриятларга доир муносабатларининг турлича шаклда руй бериши (масалан, хокимиятга, давлатга, партияларга ва институтлашмаган субъектларга нисбатан) сиёсий маданиятнинг мухим тузилишини тавсифлаб беради. Умуман, сиёсий маданият инсоннинг сиёсий ходисалар хакидаги кадриятларга доир тасаввурлари ва унинг амалиётда намоён буладиган хулкининг кодекси ёки унинг сиёсий хокимият субъекти сифатидаги фаолиятининг услубидир. Шу маънода, сиёсий маданият фукаронинг умуминсоний ахамиятга молик булган сиёсий фаолият намуналарини кай даражада эгаллаганлигини намойиш килади. Шунингдек, у инсоннинг тафаккурлаш ва амалий фаолият меъёрларининг жамият маданий, деб тан оладиган субъективлигини канчалик даражада ошира олганлиги хакидадир. Жамиятнинг хар бир аъзоси ижтимоийлашув ва камолотга эришиш жараёнида ижтимоий-маданий мавжудот сифатида шаклланади. Шунингдек, инсон жамиятда хукмрон булган ижтимоий-маданий тизимнинг асосий хусусиятларини узида уйгунлаштиради ва умумлаштиради. Айни пайтда хар бир индивид сиёсий маданият ташувчи хисобланади ва шу сабабли хам сиёсий маданият сиёсий - маданий тизимнинг умумлаштирувчи, бирлаштирувчи кисми деб каралади.
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР.
Сиёсий маданият - бу муносабатлар тизими ва айни пайтда авлодлар алмашинуви натижаси, уни ташкил этувчи унсурларни ишлаб чикиш ва кайта ишлаб чикиш жараёнидир. Сиёсий маданият ривожланиб борувчи динамик ходисадир.Инсонда дунёкараш шаклланганидан сунг уни химоя килишга кодир хукукий маданият шаклланишига шарт - шароитлар яратиш зараурияти тугилади. Демак, хукукий маданият ва хукукий химоянинг мавжудлиги жамиятни демократиялашнинг асосий кафолатларидан биридир. Колаверса, демократияни табиий равишда ривожлантириш учун фукароларнинг умумий маданиятлилик даражаси хам юкори булиши лозим. Аникроги, демократик жараён билан инсоннинг маданиятлилиги уртасидаги мувозанат доимий характерига эга булиши керак.Факат юксак маданиятгина жамиятни хакикий демократик ривожланишга олиб келади. Шунингдек, бу жараёнлар инкилобий эмас, балки тадрижий йул билан булиши зарурлиги хам мухим ахамият касб этади.Яъни табиий ривожланиш йули бошка усулларга караганда энг маъкулидир.
Research BIB / Index Copernicus
^axoH TapuxuH Ta^puSacu SyHgaH HynHu oxupru roryK cu^araga TaHnaraHu Se^ro эмaс. CnëCHH MagaHuaT y3oK Karnap Ba aBnognap anMamuHyBu Hara^acuga TapKuS TonraH CHëCHH aHtaHanap, CHëCHH aManuëT Metëpnapu, roanap, Typnu h^thmohh HHCTHTyraap ypTacugaru y3apo MyHocaSarnapra goup кoнцeпцнanap Ba
KS T T V> ..
эtтнкognapнн y3 unura onagu. y KumunapHuHr y3napu amaëTraH MaB^yg TH3HMra, yHgaru uHCTmyTnapra Ba xarra - x,apaKar Kouganapura, anoxuga maxc, ^aMHAT Ba gaBnar ypTacugaru y3apo MyHocaSarnap TaMoHunnapura HucSaraH maKnnaHraH uHTunumnapu Ba KypcamanapHH x,aM y3 unura KaMpaS onagu.
CuëCHH MagaHHAT KagpuaTra oug Ba MetëpuH th3hm xucoSnaHagu. y y3uga CHëCHH TH3HMgaru TaaHH, эtтнкognap, Kypcamanap, HyHanumnap, uHTunumnap THMconnapuHH aKC эттнpaцн Ba SupnamTupagu. AMepuKanuK cuëcarmyHoc ^HBafiHHHHr ^uKpuna, c^cuö MagaHuaT MatnyM umuMoun - c^cuö tu3um at3onapu ëKnafiguraH, "KeHr Tap;anraH, ^yHgaMeHTan c^cuö KagpuaTnapHuHr TapuxuH тнзнмнgнp"1.Снëcнн MagaHuaT "c^cun Ma^Kypa", "neruraMMeH", "cyBepeHuTeT", ";oHyH SomKapyBu", "c^cun napTua" KaSu KareropuanapHu ypraHumHu x,aM Ta;o3o этagн. C^cuö MagaHuaT MatnyM gapa^aga ^aMuaT at3onapu ongura nerapanamnap ;yagu. C^cuö ^apaëHnap Ba c^cuö xynKga HaMoëH SynaguraH эtтнкognap, xuc - Työrynap Ba KagpuaTnap ongugaru SyHgaH nerapanamnap x,aM y3 HaBSaruga c^cuö MagaHuaTHuHr MyxuM yHcypu xucoSnaHagu.
Änoxuga maxcHuHr, rypyxHuHr Ba Som;a u^tumouh SupnuKnapHuHr yMyMuH gyHëKapamuHuHr TapKuSuH kucmu SynraH c^cuö gyHë;apam c^cuö MagaHuaTHuHr энг MyxuM кoмпoнeнтнgнp1.Снëcнн MagaHuaTHu TamKun этyвнн KagpuaTnap, HyHanumnap, Kypcamanap, CTpeoTunnap c^cuö TrouMHuHr maKnnaHumu Ba caKnaHuS ;onumuga acocuH ypuHHu эгannaнgн. ^aMuaT at3onapu y3apo Sax,aM KypaguraH "u^oSufi" ;agpuaTnap TrouMu MuKgopu yHuHr anoxuga KoMnoHeHTnapu ypTacugaru y3apo Mypoca Ba KenumyBHu SenrunaHgu Ba yHuHr SapKapopnuru x,aMga amaS ;onum KoSunuaTuHuHr HenornuK MycTaKun экaнnнгннн aHuKnaS Sepagu.
Xy^OCA
Kumunap y3napuHu u^tumouh, uKTucogufi, cнëcнн MaH^aaTnapu ëKu uMKoHuaTnapuHu pyëSra nuKapum ynyH aManuëTga umTupoK этa SomnaraHgaruHa, cнëcнн MagaHuaT maKnnaHuS Sopagu. ByHgafi MagaHuaTHu эгannam ^aKaT cнëcнн napTuanap, MaH^aaTnap rypyxnapu ^aonuaTuga umTupoK этнm opKanuruHa pyH Sepagu. ^en Sup uhcoh aKKa y3u xapaKaT KunuS, y3uHuHr MogguH, cнëcнн, xyKyKuö MaH^aaTuHu ëKu эpкнн ^uKpnam xyKyKuHu Kynra KupuTonMafigu.
Research BIB / Index Copernicus
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES):
1. Almond G.,Verba S. The Civic culture. Political attitudes and democracy in five nations. Princeton. - N.Y., 1963.
2. Kaase M. Partizipation. Staat und Politik. Bonn, 1991, S. 251-252.
3. Козырев Г.И. Основы социологии и политологии: учебник. - М.: ИД «ФОРУМ», 2008. - 110 с.
4. Болховитина Т.С. Модели политического участия: проблемное поле теоретического анализа // Научные ведомости. Серия История. Политология. Экономика. Информатика. 2012. №13 (132). Выпуск 23. - С. 161.
5. Барсегян В.М. Формы и факторы политической активности молодежи: классические концепции и современные исследования // Гуманитарные и социально-экономические науки. 2014, № 4. - С. 121.
6. Пантелеева Д.М. Теоретические основания изучения политической активности / Д.В. Пантелеева // Актуальные проблемы развития человеческого потенциала в современном обществе. - Пермь: ПГНИУ, 2016. - 56-57 с.
7. Шестопал Е.Б. Очерки политической психологии. - М. - 1990. - С. 24-37.
8. Мирзиёев Ш.М. ^онун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш -юрт тараккиёти ва хал; фаровонлигининг гарови. - Т.: Узбекистон, 2016. - 23.
9. Шоимов, А. (2020). ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ПОЛИТИКИ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА И ГОСУДАРСТВА НА НОВОМ ЭТАПЕ НАЦИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ УЗБЕКИСТАНА. Вопросы политологии, 10(11), 3330-3338.
10. Rahmatulloevich, S. A. (2023). POLITICAL ACTIVITY IS THE BASIS OF NATIONAL DEVELOPMENT. American Journal of Research in Humanities and Social Sciences, 17, 160-166.