якють навчально-методичного забезпечення дисциплши. За темою кожного заняття розроблеш методичнi вказiвки з визначенням актуальносп теми та навчальних цшей, з коротким змiстом матерiалу заняття, завданнями та тестами для самоперевiрки, списком основно! та додатково! лггератури, складенi тестовi завдання для контролю за кожною з цих тем. Самостшне вивчення частини навчального матерiалу е цiлком рацiональним, оскiльки реалiзуe можливостi студента самостiйно засвоювати матерiал i стимулюе його iндивiдуальну навчальну дiяльнiсть.
Ще однiею з форм самостшно! роботи студентiв е участь 1х у науково-дослiднiй роботi кафедри. Дослiдницька дiяльнiсть студентiв проходить, переважно, у вшьний час студентiв i 11 основними органiзацiйними формами е робота в студентських наукових гуртках, участь у виконанш науково-дослiдних робгг спiльно зi спiвробiтниками кафедри, участь у студентських наукових конференщях.
Формою удосконалення навчання студентiв е не тшьки навчальна, але й виховна робота, яка проводиться, переважно, тд час педагопчного процесу. До виховних моменпв кафедра вiдносить методичнiсть i академiчнiсть у викладаннi предмета, вимогливкть до якостi знань, навчальну дисципину на заняттях i лекцiях, обов'язкове вщпрацювання всiх пропущених занять i лекцiй. У процесi навчання намагаемося прищепити студентам елементи медично! етики та деонтологл, любов до хворого, розумiння важливостi дiй лiкаря i його вiдповiдальностi за пацiентiв, значення колепальносп мiж спiвробiтниками, так як все це впливае на устх л^вання хворих.
У викладаннi шоземним студентам icHye ряд труднощiв, подолання яких вимагае вiд викладача знання специфши та менталiтетy iноземних студенлв, а також оcобиcтоï емоцiйноï стшкосл. Викладачi, що викладають предмет англшською мовою, повиннi мати можливicть систематично тдвищувати cвiй рiвень володiння мовою шляхом проходження вiдповiдних кyрciв, учасп у конференцiях, де обговорюються проблеми викладання iноземною мовою.
АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ПРЕПОДАВАНИЯ УРОЛОГИИ СТУДЕНТАМ-ИНОСТРАНЦАМ Сарычев Л.П., Сухомлин С.А., Сарычев Я.В.
Кафедра урологии обеспечивает преподавание иностранным студентам силами опытных и высококвалифицированных профессоров и доцентов. Изданы методические указания для русскоязычных и англоязычных иностранных студентов. Большое значение имеет использование инновационных методов обучения, тестового контроля знаний. Преподаватели, которые преподают предмет английском языке, должны иметь возможность систематически повышать свой уровень владения языком путем прохождения соответствующих курсов.
Ключевые слова: обучение, урология, иностранные студенты.
KEY ASPECTS OF TEACHING UROLOGY FOR FOREIGN STUDENTS Sarychev L.P., Sukhomlin S.A., Sarychev Y.V.
The department of urology provides teaching to the foreign students by means of highly skilled professors and associate professors. The department of urology published the methodical guidelines for Russian-speaking and English-speaking foreign students. The use of innovative teaching methods and knowledge testing is of great importance. Those who teach the subject in English, should be able to systematically increase their level of proficiency by passing appropriate courses.
Key words: teaching, urology, foreign students.
удк 616.31+376.68=111
формирование профессиональной у иностранных студентов при изучении стоматологических дисциплин на английском языке
Воспитание профессиональной направленности студентов-медиков означает формирование нравственно-психологической готовности к работе врача- стоматолога. Обществу нужны специалисты, для которых знание иностранного языка является профессиональной необходимостью. На современном этапе перед высшей школой поставлена задача, которая диктует необходимость обучения медицине на английском языке студентов-иностранцев. У большинства студентов знания английского языка недостаточны. Преподавателям необходимо понимать важность рассматриваемого вопроса. Будущие специалисты, студенты-иностранцы, клинические ординаторы, аспиранты медицинской академии должны уметь слушать и извлекать полезную информацию из устных презентаций, сообщений, лекций, докладов, что является важным академическим и профессиональным умением.
Ключевые слова: образование, иностранные студенты, английский язык, информация, знания.
Профессиональная направленность личности студентов выражается в положительном эмоциональном отношении к профессии, в убежденности социальной значимости и необходимости своего труда, целях, мотивах, потребностях и готовности заниматься выбранной ими деятельностью. Воспитание профессиональной направленности студентов-медиков означает формирование нравственно-психологической готовности к работе врача-стоматолога, проявляющейся в аргументации мотивов выбора профессии, в информированности о профессии врача, в осознании ответственности и важности врачебной работы.
Профессиональная направленность студентов-иностранцев медицинского вуза стоматологического факультета формируется во время проведения теоретических занятий в клиниках при формировании практических навыков. Содержание изучаемых дисциплин носит ярко выраженную профессиональную направленность. Комбинирование лингвистического компонента, т.е. преподавания дисциплины на английском языке с профессиональной медицинской направленностью, должно повышать мотивацию студентов к изучению
специальности. В этом случае преподавание на иностранном языке позволяет получить современную и актуальную медицинскую информацию [1].
Социальная и культурная ситуация в Украине и других странах, происходящие преобразования в экономической структуре общества, расширение деловых и культурных связей с зарубежными странами предъявляют новые требования к высшему медицинскому образованию, а также возможности его получения на иностранном языке в полном объёме [2].
Во всём мире, в том числе и в Украине, нужны специалисты, для которых знание иностранного языка является профессиональной необходимостью. Задача, которая поставлена на современном этапе перед высшей школой, ориентирует обучение иностранному языку не для пассивного использования, а заключается в умении читать, переводить и анализировать литературу по медицинской специальности. На современном этапе обучения необходима важность понимания преподавателями рассматриваемого вопроса с целью практического использования иностранного языка, как средства общения в профессиональной сфере будущих медиков [4].
Состояние языкового образования в настоящее время нельзя считать удовлетворительным, как для отечественных студентов, так и для граждан других государств, которые получают образование в нашей академии на английском языке. При поступлении на учёбу студенты-иностранцы имеют различную лингвистическую подготовку. Для них нет обязательного базового курса обучения и экзамена по иностранному языку, а именно, английскому [5]. У большинства студентов-иностранцев знания английского языка явно недостаточны. Особенностью обучения иностранцев в медицинских вузах является то, что практически треть студентов начинает изучение английского языка с азов, сталкиваясь уже на первом курсе с такими тяжёлыми для восприятия предметами, как анатомия и гистология. В соответствии с данными Института Обучения Иностранным Языкам (Foreign Service Institute) для изучения Европейских языков на достаточном уровне необходимо минимально 720 часов аудиторных занятий, поэтому оптимизация обучения на английском языке остается не полностью нерешенной задачей на современном этапе.
Обучение студентов-медиков на клинических кафедрах является особенно трудной задачей, так как необходимо общаться не только с преподавателем, а также с медицинским персоналом и больными на государственном языке. Отсутствие должного внимания к развитию культуры общения у студентов медицинского профиля в практике обучения приводит к неграмотности речи студентов, затрудняющей их коммуникационные возможности, а с другой стороны — к значительному снижению познавательных возможностей обучаемых [3].
Процесс обучения общению выдвигается на первый план в теоретической и практической подготовке будущих врачей-стоматологов, а также признается положение о том, что язык является средством человеческого общения. Следовательно, общение должно быть средством и основой организации обучения общемедицинским и стоматологическим дисциплинам на иностранном языке. Очевидно, что цели и задачи обучения зависят от социального заказа ряда стран на подготовку высококвалифицированных и образованных специалистов в области медицины. Для студентов-иностранцев медицинских вузов предмет «иностранный язык» является непрофилирующим. Чтобы сделать процесс обучения наиболее эффективным и целенаправленным, преподаватель должен сам досконально владеть иностранным языком, четко представлять себе роль и место английского языка в жизни и деятельности будущего стоматолога-профессионала.
Характерным условием и методической особенностью обучения медицине на иностранном языке в нашем ВУЗе является отсутствие естественной языковой среды. Следует признать тот факт, что обучение студентов-иностранцев осуществляется в условиях отсутствия англоязычного общения в стране. Материал, который студенты воспринимают на слух, должен служить моделью реальной языковой среды, которая передаёт её главные особенности и вовлекает их в активную речевую деятельность. Овладение речью должно формировать у студентов-медиков психологическую и языковую готовность к обучению.
Программа обучения построена с учетом постепенного возрастания сложности учебного материала. При отсутствии базовых знаний по медицине и языку на 4 и 5 курсах не представляется возможным достаточное усвоение стоматологических дисциплин.
1. На сегодняшний день актуальной становится реализация идеи объединения двух задач, а именно, обучения в клинике на основе знания языка. При таком подходе изучение медицины на иностранном языке базируется на восприятии речи на слух. Это является естественным для человека, при условии, если студент-иностранец не может свободно пользоваться литературой и бегло читать. Нормальное общение невозможно без восприятия и понимания речи собеседника.
2. Для студентов-иностранцев, клинических ординаторов, аспирантов медицинских ВУЗов умение слушать устные презентации в виде сообщений, лекций, докладов и извлекать из них полезную информацию должно является важным академическим и профессиональным умением.
1. Валиулина Ф.М. Роль и место мультимедийных технологий в обучении иностранному языку / Ф.М. Валиулина // - М.- 2009. С. 148-150.
2. Васильева Ю.С. Основания для выбора методов обучения иностранным языкам в современных условиях / Ю.С. Васильева // - М., 2009.- С. 150-155.
3.Лапин И.П. Загрязненный русский язык в современном психологическом и медицинском научном лексиконе / И.П. Лапин // Социальная и клиническая психиатрия, 2002. - № 1. - С.25-27.
4. Шкарин В.В. Кто ясно мыслит - тот ясно излагает (о проблеме терминологии в эпидемиологии) / В.В. Шкарин // Журн. микробиологии, эпидемиологии и иммунологии, 2002. - № 4. - С.34-38.
5. Шкарин В.В. О культуре научной медицинской лексики / В.В. Шкарин // Нижегородский мед. журн. 2004.- № 2.- С.21-32.
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСШНО1 СПРЯМОВАНОСТ1 У 1НОЗЕМНИХ СТУДЕНТ1В ПРИ ВИВЧЕНН1 СТОМАТОЛОГ1ЧНИХ ДИСЦИПЛ1Н АНГЛШСЬКОЮ МОВОЮ Скiкевич М.Г., Аветшов Д. С.
Виховання професшно! спрямованост студенпв-медигав означае формування морально-психолопчно! готовностi до роботи лшаря -стоматолога. Суспiльству по^бш фахiвцi, для яких знання шоземно! мови е професiйною необхiднiстю. На сучасному еташ перед вищою школою поставлено завдання, яке орiентуе навчання медициш на англiйськiй мовi студенпв-шоземщв. У бiльшостi студенпв-iноземцiв знання англшсько! мови недостатне. Викладачам необхщно розумiти важливiсть розглянутого питання. Майбутш фахiвцi, студенти-iноземцi, клiнiчнi ординатори, асшранти медично! академи повиннi вмгти слухати i отримувати корисну шформащю iз усних презентацiй, повiдомлень, лекцш, доповiдей, що е важливим академiчним i професiйним умiнням.
Ключов1 слова: осв™, iноземнi студенти, англiйська мова, шформащя, знання.
FORMING OF PROFESSIONAL ORIENTATION FOR FOREIGN STUDENTS AT STUDY OF STOMATOLOGICAL DISCIPLINES IN ENGLISH LANGUAGE Skikevych M.G., Avetikov D.S.
Education of a professional orientation of medical students means formation of moral and psychological availability for service of the doctor - the stomatologist. Experts for whom the knowledge of a foreign language is professional need are necessary to society. At the present stage the important task is set for the higher school. It is necessary to teach on English medicine for students foreigners. The knowledge of English isn't enough at the majority of students. Teachers need to understand importance of a question which is considered. Future experts, students foreigners, clinical interns, graduate students of medical academy have to be able to listen and receive useful information from oral presentations, messages, lectures, reports that is important academic and professional ability.
Key words: the education, foreign students, English language, the information, the knowledge.
удк 616.1/.4+376.68
особливост1 п1дготовки студент1в-шоземщв на кафедр1 внутршньо! медицини
Основними вимогами до сучасного спещашста i випускника медичного вузу е високий рiвень науково! i практично! шдготовки, оргашзаторсьга здiбностi, висока культура i ерудищя. Це дае можливють бути конкурентно-спроможним на ринку пращ, особливо за кордоном. Рiвень знань, здiбностей до самостийного творчого мислення у студентов рiзнi, тому навчання передбачае шдивщуальний тдхщ, особливо у студенпв-шоземщв. У клшщ внутршньо! медицини закладаеться формування майбутнього лшаря - людини, збагачено! медичною теорiею та вмшнями кл^чно мислити. На досягнення цього i спрямована органiзацiя навчання студенпв-шоземщв на кафедрi внутршньо! медицини.
Ключов1 слова: внутршня медицина, клппчне мислення, студенти-шоземщ.
У сучасних умовах перед вищою медичною школою сто!ть завдання не тшьки тдвищувати професшний р1вень тдготовки л1кар1в-спещалюпв, але 1 виховувати студенпв у дус культурного розвитку, гумашзму, милосердя, деонтологп, моральности Неможливо вщокремлювати знання, вмшня 1 навички у сфер1 тдготовки в1д загального розвитку. Основними вимогами, яю необхвдш для сучасного спещалкта 1 випускника медичного вузу, мають бути широка наукова 1 практична тдготовка, яка дозволяе оволодпи своею спещальнютю; оргашзаторсью зд1бност1, що дае можлив1сть на практищ застосовувати принципи науково! оргашзацп прац1, вм1ння сп1лкуватися з людьми, правильно будувати взаемини в колектив1, висока культура 1 ерудиц1я.
Коли ставиться питання про те, яким мае бути випускник медичного вузу, коли йдеться про його формування, неможливо говорити тшьки про професшну тдготовку. Це не т1льки тому, що обмежено, але 1 тому, що до складу будь-яко! професшно! п1дготовки спец1ал1ста входить формування його загального свггогляду. Тому, завданням вищо! медично! школи е досягнення кожним студентом максимального розвитку його штелектуальних зд1бностей, як майбутнього л1каря, його всеб1чне 1 гармон1йне вдосконалення, опанування основами спец1альност1 [3].
У процеа навчання 1ноземних студент1в виникають певн1 труднощ1, пов'язан1 з розкриттям предмету та формуванням лог1чних суджень у зв'язку з недостатн1м знанням мови. Складнощ1 мовного сп1лкування потребують значно! затрати часу на виявлення поточного р1вня знань. У навчанш студент1в-1ноземц1в потр1бно враховувати кра!ни !хнього походження, розповсюдження в них тих чи шших захворювань, особливост1 впливу характеру харчування, кл1мату, нац1ональних традицш на патолог1ю внутр1шн1х орган1в.
Для того, щоб шдив1дуал1зувати навчання студенпв-шоземщв, враховуеться р1вень базисних знань, бажана спещал1защя, умови майбутньо! прац1, необхщнють п1дготовки до л1ценз1йних 1 державних кпипв як в Укра!н1, так 1 вдома. У клшщ внутр1шньо! медицини закладаеться формування майбутнього л1каря - людини, збагачено! медичною теор1ею та вм1ннями кл1н1чно мислити. На досягнення цього 1 спрямована оргашзащя навчання студенпв-шоземщв на кафедр1 внутр1шньо! медицини.
Внутр1шня медицина - найбшьш об'емний 1 важливий розд1л клшчно! медицини, знання якого необх1дн1 л1карям ус1х спец1альностей. Основною метою викладач1в кафедри е розвиток кл1н1чного мислення студенпв, яке базуеться на знаннях, питаннях теорИ та вм1нн1 правильно ощнювати 1 пор1внювати результати р1зних досл1джень, тому що кл1н1чна д1яльнють - це поеднання знань та досвщу, мислення 1 1нту1цИ. Мета навчання полягае не ст1льки в безперервному накопиченн1 знань, ск^льки у формуванш здатност1 самост1йно ц1 знання знаходити, засвоювати, оновлювати, ефективно використовувати у професшнш д1яльност1, тобто на ор1ентацп розум1ння проблеми, узагальненн1, систематизацп, самост1йн1й анал1тичн1й робот1 студента. Важко розраховувати на устх, якщо випускники