Научная статья на тему 'Формирование предметных компетенций на уроках родного языка'

Формирование предметных компетенций на уроках родного языка Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
119
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЯЗЫКОВАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ / LANGUAGE COMPETENCE / КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ / COMMUNICATIVE COMPETENCE / КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ / CULTURAL COMPETENCE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Абдувелиева Сусана Энверовна

В данной статье рассматривается формирование ключевых компетенций на уроках родного языка. Выделяются языковая, коммуникативная, культурологическая компетенции. Описываются пути формирования всесторонне развитой личности обучающегося

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMATION OF SUBJECT COMPETENCIES AT LESSON LANGUAGE LESSONS

This article examines the formation of key competencies in the lessons of the native language. The linguistic, communicative, culturological competences are singled out. The ways of forming the comprehensively developed personality of the learner are described

Текст научной работы на тему «Формирование предметных компетенций на уроках родного языка»

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018

УДК 372.881.1

Абдувелиева Сусана Энверовна, языка и литературы МБОУ «СОШ № 4», Российская Федерация

е-mail: [email protected]

преподаватель крымскотатарского г. Симферополь, Республика Крым,

АНА ТИЛИ ДЕРСЛЕРИНДЕ ПРЕДМЕТЛИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРЫНЫ

АМЕЛЬГЕ КЕЧИРЮВ (ФОРМИРОВАНИЕ ПРЕДМЕТНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ НА УРОКАХ

РОДНОГО ЯЗЫКА)

Аннотация: в данной статье рассматривается формирование ключевых компетенций на уроках родного языка. Выделяются языковая, коммуникативная, культурологическая компетенции. Описываются пути формирования всесторонне развитой личности обучающегося.

Ключевые слова: языковая компетенция, коммуникативная компетенция, культурологическая компетенция.

Abduvelieva Susana Enverovna, teacher of the Crimean Tatar language and literature of the School No. 4, Simferopol, the Republic of Crimea, Russian Federation

e-mail: [email protected]

FORMATION OF SUBJECT COMPETENCIES AT LESSON LANGUAGE

LESSONS

Annotation: this article examines the formation of key competencies in the lessons of the native language. The linguistic, communicative, culturological

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018 competences are singled out. The ways of forming the comprehensively developed personality of the learner are described.

Key words: language competence, communicative competence, cultural competence.

КИРИШ. Окъутув процессининъ энъ эсасы - дерстир. Онынъ ичюн бизлер, оджалар, дерске буюк эмиет бермек керекмиз. Ве озь дерслеримизни меракълы ве земаневий усулларны къулланып, кечирмелимиз.

ЭСАС КЪЫСЫМ. Окъутувда янъы стандартлар къулланыла. Бизлер де, ана тили оджалары артта къалышмайып, янъы стандартларгъа эсасланып, озь дерслеримизни кечиремиз.

Окъутувда компетентли янашув - бу талебелерге азыр бильгилер берильмей, шу бильгилерни эльде этмеге шараитлер яратыла. Бизлер тафсилятлыджа предметлик компетенцияларында токъталаджакъмыз.

Биринджиден, компетенция не олгъаныны билейик.

Компетенция - бу бир де бир бильгилерни, окъув алышкъанлыкъларны амельге кечире билюв. Предметлик компетенция исе бир де бир фенге аит олгъан компетенциядыр. Чокъусы алимлер энъ эсас учь предметлик компетенцияларыны айыралар. Булар:

- тиль;

- коммуникатив;

- культурологик компетенцияларыдыр.

Тиль компетенциясы - бу талебелернинъ сёз, сёз шекиллерини, эдебий тильнинъ къаиделерине эсасланаракъ, къулланув къабилиети.

Нетиджеде, мувафакъиетли нутукъ фаалиетининъ эсас шарты - тиль зенгинлигининъ саиби олмакътыр.

Дерсте оджалар шу компетенцияны талебелернинъ сёз байлыкъларыны арттырувнен чезелер. Талебелер оджанынъ ярдымы иле, къырымтатар тилининъ зенгинлигини сёзлернинъ микъдары иле сынъырланмагъаныны анълайлар.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018

Мисаль ичюн, «Лексикологияны» огренген вакъытта, Н. Умеровнынъ «Бакъа» шиирини алайыкъ. Талебелер шиирдеки омонимлерни буюк меракънен тапалар.

Я да бойле вазифени алайыкъ:

1. Бу ал кейфимизни бозды.

2. Яхшыдан унер ал,

Ямандан ибрет ал.

3. Хастанынъ алыны корип, пек къасеветлендик.

4. Ал янакълар сенинъ де олсун,

Ал чек богъдайны.

Талебелерде тиль компетенциясыны шекиллендиргенде, лугъат ишине буюк эмиет бермек керек. Бундан да гъайры, ана тилимизни талебелерге огреткенде, метин узеринде алып барылгъан ишине буюк бир эмиет айырмакъ керек.

Э. Шемьи-заденинъ «Къыш келе» серлевалы шииринден парчаны алайыкъ:

Гедже узай, кунь къыскъара,

Сувукъ арта, юкселе.

Артыкъ энди агъыр-сабыр

Акъ сакъаллы къыш келе.

Биринджиден, серлева узеринде иш алып барамыз. Сонъра исе, метин талилине кечемиз. Бу шиирнинъ талилини япып битирген сонъ керчектен де къышнынъ агъыр-сабыр кельгенини эшитип башлаймыз.

Рус эдебияттаки къышны къырымтатар эдебияттаки къышнен де къыясламагъа унутмайыкъ.

Мисаль оларакъ, А. Пушкиннинъ «Вот север, тучи нагоняя...» шиирини кетире билемиз.

Я да бойле вазифени алайыкъ. Сёзлерни окъунъыз: Тенбель, таякъ, домуз, тильки, невбет, ачкозь. «Бусёзлерни не бирлештире?», деген суальни

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018 талебелерге беремиз. Олар тюшюнип башлагъан сонъ, оджа бу сёзлернинъ теркибинде адам мучелери «сакъланды» дей.

Иште бойле, тиль компетенциясы ана тили дерслеринде шекиллене биле.

Коммуникатив компетенция - бу инсан фаалиетининъ бутюн сааларында къонушув къабилиетидир. Бунъа даа «нутукъ компетенциясы» дерлер.

Бизим фикиримиздже, бу энъ муим ве энъ эсас компетенциялардан биридир. Чюнки инсаннынъ аятында, онынъ джемиетте не къадар юксек статусы олувына, адамнынъ къонушув къабилиети пек тесир эте.

Бизим талебелеримиз келеджекте юксек севиели ве сербест къонушкъан инсанлар олмасыны истесек, коммуникатив компетенциясына буюк эмиет айырмакъ керекмиз.

Шу себептен земаневий технологияларнынъ къулланувы буюк рольни ойнай. Булардан коммуникатив компетенциясыны инкишаф эттирген теткъикъ фаалиети, чюнки теткъикъ фаалиетининъ нетиджеси - реферат, буклет, проект, презентация - талебелерге озьлерининъ къабилиетлерини юксельтмеге имкян бере.

Даа да бир земаневий технологиянынъ усулы - «Хатаны тут». Оджа мевзуны анълаткъан сонъ, аселет тахтада хаталар япа. Амма хата мытлакъа мевзунен багълы олмакъ керек. Талебелер хаталарны корип, тюзеткен вакъытта, янъы мевзуны яхшы менимсейлер.

Даа бир мисаль. «Эсас фикир» усулы. Вазифе: аталар сёзюнинъ эсас манасыны анълаткъан джумлени тапынъыз:

Достсуз адам - къанатсыз къуш. -

Адамлар да дост олмакъ керек

я да: Къушнынъ къанатлары олмаса, учып оламаз.

Эр бир къушнынъ къанатлары олгъаны киби, адамнынъ досту олмакъ

керек.

Йипнинъ узуны яхшы, сёзнинъ - къыскъасы.

Не къадар аз лаф этсен, о къадар яхшы.Чокъ ишлесен де, аз лаф эт.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018

«Огюнден айтув» усулыны козьден кечирейик:

- Не, - не, - не бабам чала .. .(кемане)

- Ле, - ле, - ле аюв бал олгъан ерни .(биле)

(Не вакъыт? Не ерде?)... лялелер ача.

Энди исе культурологик компетенциясына кечейик. Культурологик компетенция - бу ана тилини огренмекнен берабер, озь халкъынынъ медениетини, ань-анелерини, динини огренюв къабилиетидир. Шу къабилиетни эсерлернен чалышкъан вакъытта, инкишаф эттирмек мумкюн.

Ватан, миллий урба, емеклер, диний байрамлар акъкъында метинлер, незакетли сёзлер ве ибарелерни огренгенде, бизлер талебелернинъ культурологик къабилиетлерини шекиллендиремиз.

НЕТИДЖЕ. Бизлер бир де бир феннинъ оджалары дегильмиз. Биз ана тили оджаларымыз. Онынъ ичюн эр бир дерсте талебелернинъ мийлерине

"Мен - къырымтатарым", "Меним Ватаным - Къырым", "Къырым - бу дюньяда энъ аджайып бир ердир", "Агъыр ава ве хайтарма - бу энъ гузель оюнлардыр", "Къырымтатарларнынъ миллий урбалары энъ дюльбердир", "Емеклери энъ лезетлидир" деген фикирлерни синъдирмек керек.

Список источников:

1. Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе //Педагогика. - 2003. - № 10. - С. 26.

2. Быстрова Е. А. Коммуникативная методика в преподавании родного языка // Русский язык в школе. - 2014. - №1. - С. 3-8.

3. Крымскотатарско-русский словарь: 20000 слов / Сост. С. М. Усеинов. - Тернополь: Диалог, 1994.

4. Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. - 2011. - № 5.

5. Русско-крымскотатарский учебный словарь: 5000 слов / Сост. Э. Абдуллаев, М. Умеров. - Симферополь: Крымучпедгиз, 1994.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (14) 2018

6. Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования // Министерство образования и науки Российской Федерации. -М.: Просвещение, 2010.

7. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования//Народное образование. - 2009. -№2. - С.58-64.

8. Хуторской А. В. Работа с метапредметным компонентом нового образовательного стандарта // Народное образование. - №4. - 2013. - С. 157171.

Дата публикации на сайте 25.01.2018

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.