Научная статья на тему 'ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TADBIRKORLIK SUBYEKTLARI EKSPORTIDA AXBOROTKOMMUNIKATSIYA TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISHDAGI TIZIMLI MUAMMOLAR TAHLILI'

ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TADBIRKORLIK SUBYEKTLARI EKSPORTIDA AXBOROTKOMMUNIKATSIYA TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISHDAGI TIZIMLI MUAMMOLAR TAHLILI Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
3
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
erkin iqtisodiy zonalar / erkin / erkin iqtisodiy zonalarning soliq siyosati / erkin iqtisodiy zonalarda investorlarni tanlash tartibi. / free economic zones / freedom / tax policy of free economic zones / procedure for selecting investors in free economic zones.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Raxmatov Olimjon Orifjonovich

Ushbu maqolada Respublikamizning erkin iqtisodiy zonalarini innovatsion rivojlantirishda tadbirkorlik subyektlari eksportida axborotkommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanishdagi tizimli muammolar tahlili, erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini innovatsion boshqarish masalalari tahlil etilgan.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ANALYSIS OF SYSTEMATIC PROBLEMS IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EXPORT OF BUSINESS SUBJECTS OF FREE ECONOMIC ZONES

This article analyzes the systemic problems of using information and communication technologies in the export of business entities in the conditions of innovative development of free economic zones of our Republic, and discusses issues of innovative management of the activities of free economic zones.

Текст научной работы на тему «ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TADBIRKORLIK SUBYEKTLARI EKSPORTIDA AXBOROTKOMMUNIKATSIYA TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISHDAGI TIZIMLI MUAMMOLAR TAHLILI»

UO'T 331.108.2

ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TADBIRKORLIK SUBYEKTLARI EKSPORTIDA AXBOROT- KOMMUNIKATSIYA TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISHDAGI TIZIMLI MUAMMOLAR TAHLILI.

Raxmatov Olimjon Orifjonovich GulDU, T.f.f.d., (PhD). o'qituvchi. roo160482@mail.ru

Annotatsiya. ushbu maqolada Respublikamizning erkin iqtisodiy zonalarini innovatsion rivojlantirishda tadbirkorlik subyektlari eksportida axborot- kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanishdagi tizimli muammolar tahlili, erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini innovatsion boshqarish masalalari tahlil etilgan.

Аннотация. В данной статье проанализировано системные проблемы использования информационно-коммуникационных технологий в экспорте субъектов предпринимательства в условиях инновационного развития свободных экономических зон нашей Республики, а танже рассматриваются вопросы инновационного управления деятельностью свободных экономических зон.

Annotation. This article analyzes the systemic problems of using information and communication technologies in the export of business entities in the conditions of innovative development of free economic zones of our Republic, and discusses issues of innovative management of the activities of free economic zones.

Kalit so'zlar: erkin iqtisodiy zonalar, erkin, erkin iqtisodiy zonalarning soliq siyosati, erkin iqtisodiy zonalarda investorlarni tanlash tartibi.

Ключевые слова: свободные экономические зоны, свобода, налоговая политика свободных экономических зон, порядок отбора инвесторов в свободные экономические зоны.

Keywords: free economic zones, freedom, tax policy of free economic zones, procedure for selecting investors in free economic zones.

Kirish. So'nggi yillarda iqtisodiyotimizning mazkur tarmog'i jadal sur'atlar bilan rivojlanib borayotganiga qaramasdan, hozirgi vaqtda biz bu borada dastlabki bosqichda turganimizni tan olishimiz kerak. Ya'ni, mamlakatimiz yalpi ichki mahsulotining atigi 2 foizga yaqini axborot-kommunikatsiya texnologiyalari hissasiga to'g'ri kelmoqda. Internet faollik o'sishi ta'sirini o'rganishga yo'naltirilgan tadqiqotlar mamlakat yalpi ichki mahsuloti (YaIM) ko'rsatkichlarining o'sishi bilan AKIT sektori rivojlanishi o'rtasida chambarchas qonuniy bog'liqlik borligini ko'rsatadi. Jahon Banki ekspertlari har qanday mamlakat xududining keng yo'lakli tarmoq bilan qoplanishining 10 foizga ko'payishi iqtisodiy o'sish ko'rsatkichlarining 1,21 foizga ortishiga olib kelishini ta'kidlaydi. Yurtboshimiz bu sohada hali qilinadigan ishlarimizni ko'pligini ta'kidlab "So'nggi yillarda iqtisodiyotimizning mazkur tarmog'i jadal sur'atlar bilan rivojlanib borayotganiga qaramasdan, hozirgi vaqtda biz bu borada dastlabki bosqichda turganimizni tan olishimiz darkor"-deb alohida qayd qilib o'tdilar.

Keyingi yillarda mamlakatimiz tarafidan ta'lim jarayonlariga zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini kengroq joriy qilish va rivojlantirish masalalariga katta e'tibor qaratilib kelinmoqda. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 28 yanvardagi "Investitsiya va tashqi savdo sohasida boshqaruv tizimini takomillash-tirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi PF-5643-son farmoni bungga yaqqol misol bo'la oladi.[1,]

Asosiy qism O'z o'rnida ta'kidlab o'tish joizki, tahlil va natijalar muhokomasidan kelib chiqib, mamlakatimizda EIZlarni veb-saytlar orqali yoritish va targ'ibot-tashviqot ishlarini

amalga oshirish bo'yicha yechimini topish kerak bo'lgan masalalar borligini ko'rishimiz mumkin. Yuqoridagilarni inobatga olib, respublikamizda EIZlarni yanada takomillashtirish maqsadida quyidagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz:

Birinchidan EIZlarni tashkil etishning mustahkam huquqiy asoslarini yagona umumlashtirilgan bir hujjat - kodeksga keltirish lozim.

Ikkinchidan ElZlarda qulay investitsiya muhitini yaratish maqsadida ma'lum muddadgacha o'zgarmas soliq, bojxona va boshqa imtiyozlarini qonunchilik asosida kafolatlangan holda taqdim etish;

Uchinchidan, O'zbekiston Respublikasi erkin iqtisodiy zonalari va kichik sanoat zonalarining yagona portalida (www.sez.gov.uz) ElZlar kesimida berilgan ma'lumotlarni davlat tilidagi versiyaini ishlab chiqish, hamda EIZlar veb-saytlarida (www.feznavoi.uz "Navoiy" EIZ veb-sayti) EIZlar to'g'risida statistik va iqtisodiy ma'lumotlar ochiqligi ta'minlanishi kerak;

Turtinchidan, O'zbekiston Respublikasi erkin iqtisodiy zonalari va kichik sanoat zonalarining yagona portalida (www.sez.gov.uz) berilgan ishonch raqamlari doimiy ishlash ishlash rejimini joriy qilish va ishonch raqamlarga javob berilishini nazorat olish.

Beshinchidan, O'zbekiston Respublikasi erkin iqtisodiy zonalari va kichik sanoat zonalarining yagona portalida (www.sez.gov.uz) murojatlar bilan ishlash tizimi bo'yicha alohida sahifa tashkil etish hamda investorlar taklifini sohalar kesimida, invesititsiya miqdori, amalga oshirish mudati, yaratiladigan ishchi o'rni kurinishida qabul qilish imkonini beradigan forma yaratish lozim;

Bugungi kunda tadbirkorlik subyektlari eksportida axborot kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish extiyojlarini to'liq qanoatlantiradigan sifat jihatdan yangi darajaga o'tishga ayrim tizimli muammolar to'sqinlik qilmoqda. Bular:

- qator davlat organlarida axborot tizimlari, resurslari va ma'lumotlari bazalarining mavjud emasligi, ular idoralararo integratsiya qilinishining past darajada ekanligi jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan barcha davlat xizmatlari majmuasidan qulay va o'z vaqtida foydalanishlarini ta'minlamayapti;

- ko'pchilik davlat xizmatlarini ko'rsatishning tartib tamoyillari murakkab va foydalanish uchun qiyin bo'lib qolmoqda, narxini shakllantirish mexanizmlari shaffof emas aloxida xollarda tor idoraviy manfaatlarida "monopol" xizmatlari ko'rsatishga talablar belgilanmoqda;

- axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etilishining past darajada ekanligi, qog'oz hujjatlar aylanmasining saqlanib qolgan andozalari asossiz moliyaviy xarajatlarga, fuqarolar qo'p vaqt kutib qolishi va navbatlar yuzaga kelishiga hamda oqibatda, ayrim hollarda korruptsiya va byurokratiya xolatlariga olib kelmoqda;

- davlat xizmatlari qo'rsatishni, shu jumladan, real vaqt rejimida masofadan monitoring qilish va jamoatchilik fikrini o'rganish orqali nazorat qilish va sifatini baholashning ta'sirchan tizimi mavjud emas..

Shuningdek axoliga davlat xizmatlari ko'rsatish milliy tizimining sifat jixatidan yangi darajaga o'tishini ta'minlash maqsadida quyidagilar davlat xizmatlari ko'rsatish milliy tizimini tubdan islox qilishning eng muhim yo'nalishlari xisoblanadi;

- davlat xizmatlari ko'rsatish sohasida ularning sifati, tezkorligi, shaffofligi va foydalanish imkoniyatini tubdan oshirish orqali "Xalq davlat idoralariga emas, davlat idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak" degan ulug'vor g'oyani so'zsiz amalga oshirish;

- tadbirkorlik subyektlariga "yagona darcha" tamoyili bo'yicha davlat xizmatlarini ko'rsatish yagona markazlarini xam yuridik, xam jismoniy shaxslarga "yagona darcha" tamoyili bo'yicha xizmatlarni taqdim qiluvchi Davlat xizmatlari markazlariga o'zgartirish;

- davlat xizmatlarining xar bir turi bo'yicha "Fuqarolar emas, hujjatlar harakatlanadi" tamoyiliga ko'ra davlat xizmatlari ko'rsatish mexanizmini, eng avvalo, ortiqcha tartib-

tamoyillarni bartaraf etish, vakolatli davlat organlari va boshqa tashkilotlar zarur hujjatlar va axborotlarini boshqa tuzilmalardan mustaqil ravishda olishi xisobiga soddalashtirishni nazarda tutuvchi ma'muriy reglamentlarni tasdiqlash [2];

- davlat xizmatlari ko'rsatish sohasiga innovasion echimlar va axborot-kommunikasiya texnologilarini jadal joriy etish, davlat organlari va boshqa tashkilotlarning ma'lumotlar bazalarini idoralararo elektron xamkorlik yagona tizimga integrasiya qilish, O'zbekiston Respublikasi Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali orqali davlat xizmatlari ko'rsatish amaliyotini kengaytirish;

- davlat xizmatlarini, shu jumladan olis joylarga chiqish orqali ("mobil davlat xizmatlari") ko'rsatishning maqbul, qulay va shaffof uslublaridan, mazkur sohada byurokratiya va korrupsiya yuzaga kelishini bartaraf etishga qaratilgan navbatni boshqarishning avtomatlashtirilgan tizimi va ishlarning uzaytirilgan grafigidan foydalanish;

- davlat ximatlari ko'rsatish sifati va tezkorligini monitoring qilish va baholashning ilg'or mexanizmlarini joriy etish, axoli bilan qayta aloqaning samarali tizimini, shu jumladan, tezkor aloqalarni, rasmiy saytlar, ijtimoiy tarmoqlar va mobil ilovalardan onlayn so'rovlarni tashkil qilish;

Tadbirkorlik subyektlari eksportida AKTdan foydalanishni rivojlantirish va loyihalarni amalga oshirish jarayoniga xos bo'lgan asosiy muammolar [3].

- davlat xizmatlari ko'rsatish sohasida malakali kadrlarni tizimli tayyorlashni, ularning malakasini, shu jumladan xorijiy mamlakatlarning etakchi ixtisoslashgan muassasalarida stajirovka o'tash orqali tizimli ravishda oshirishni tashkil etish lozim. Yuqoridagi jadvalda o'tish iqtisodiyotli mamlakatlarda tadbirkorlik subyektlari eksportida axborot-kommunikasiya texnologiyalaridan foydalanishni rivojlantirish loyihalarini amalga oshirish jarayoniga xos bo'lgan asosiy muammolar ko'rsatilgan. (1-jadval)

1-jadva

Soha Muammolar Oqibatlar

Institusional jihatlar Rejalashtirishning samarasizligi Maqsadlarning noaniqligi Tizimlarni nomuqobil loyihalashtirish Tizimlarni iqtisodiy samarasizligi

Inson resurslari Malakali mutaxassislar yetishmasligi Professional o'qitishning yo'qligi Tizimni qo'llab quvvatlashning samarasizligi Zamonaviy texnologiyalar yaratish manbalaridan uzilib qolganlik

Moliyalashtirish Loyiha qiymatini etarlicha baholamaslik Xarajatlarni qoplash manbalari mavjud emasligi Loyihalarning tugallanmaganligi Tizimlarga qo'shimcha ishlar qiymatining yuqoriligi

Ichki muhit AKTning rivojlangan milliy ishlab chiqarish bazasi mavjud emasligi AKTni qo'llab quvvatlashni taminlaydigan servis kompaniyalar yo'qligi Tizimning malakali texnik qo'llab quvvatlanmasligi Joriy etishdagi qiyinchiliklar

Texnologiyalar Asbob-uskunalar va dasturiy ta'minlash turlarining cheklanganligi Zaruriy dasturiy ta'minlashning yo'qligi Har-xil tizimlarning nomuvofiqligi Buyurtmali tizimlarga xaddan ortiq tayanish

AKTdan foydalanishda quyidagi muammolar ham dolzarbligicha qolmoqda:

- tadbirkorlar subyektlari bilan tashkilotlar o'rtasidagi hujjatlar almashinuvi aksariyat hollarda qog'oz ko'rinishida bo'lib, ko'pgina qaror qilish jarayonlarini sekinlashtirmoqda. Bundan tashqari ushbu jarayonlarda foydalaniluvchi qog'ozlarga qilinadigan xarajatlar kundan kunga ortib bormoqda. Shuning uchun ham ushbu jarayonlarda AKT funksional imkoniyatlaridan keng foydalanish lozim;

- jahon bozorlari talablaridan kelib chiqqan holda tadbirkorlik subyektlari eksportini amalga oshirish uchun sug'urta xizmatlarini AKTlar yordamida rasmiylashtirishning elektron tizimini amalga oshirish;

- eksportni amalga oshirish jarayonida baxtsiz yo'l hodisasi ro'y bergan xolda masofadan turib, ushbu xolatga baho berish AKTning funksional imkoniyatlaridan keng foydalanish;

- Respublikamizdan turib xorijdagi mijozlarning buyurtmalarini elektron shaklda qabul

qilish;

- Eksport hujjatlarini rasmiylashtirishda ko'p vaqt bilan birgalikda juda ko'p xatoliklar va korrupsiyaga duch kelinmoqda;

- Tadbirkorlik subyektlarining hududlararo hujjatlar almashinishi qisqa vaqt mobaynida kamaytirish;

- Tadbirkorlik subyektlarida AKTdan qisman foydalaniladi, asosan xisob-kitob operasiyalari va buxgalteriya hisobotlarini yuritishni avtomatlashtirish uchun;

- Tadbirkorlik subyektlari eksport faoliyatidagi maqsadlarning hamma vaqt ham aniq emasligi;

- Eksport samaradorligining pastligi, real holat va risk omillarini inobatga olmay turib asossiz qarorlar qabul qilinishi.

Tadbirkorlik subyektlari muammolarini muvafaqqiyatli hal qilish, ishlar sifatini oshirish va ushbu sohani rivojlantirishning asosiy omillaridan bo'lib, AKT asosida samarali tizimni joriy qilish hisoblanadi._

Soliqlarni tartibga solish

Bank sektorini tartibga solish

Mahalliy hokimiyat tomonidan

Antimonopoliyani tartibga solish

Qurilish qonunchiligi

Bojhonani tartibga solish tizimi

Texnik reglament

1-rasm. Biznesni rivojlantirishga salbiy ta'sir koTsatadigan tartibga solish omillari

(Respondentlar umumiy sonining %)

So'rovda qatnashgan tadbirkorlar tadbirkorlikning rivojlanishiga salbiy ta'sir ko'rsatadigan quyidagi omillarni ko'rsatdilar:

- Tartibga solish nuqtai nazaridan, soliq tizimini tartibga solish va bank tizimini tartibga solish masalalari, shuningdek, maxalliy xokimiyat organlari tomonidan mavjud muammolarga e'tibor qaratmaslik holatlari salbiy ravishda ta'kidlanadi;

- Xorijiy investisiyalarni jalb qilishning asosiy to'siqlari - kadrlar masalasi, investorlar uchun ma'lumot yo'qligi, shuningdek, mahalliy hokimiyatlarning past darajadagi qiziqishi.

O'zbekistonda KB va XTni qo'llab quvvatlash bo'yicha strategiyani ishlab chiqadigan yagona konsolidasiya qiluvchi, shuningdek, uni amalga oshirishning keyingi monitoringini amalga oshiruvchi organ yo'q. Buning uchun butun dunyoda tadbirkorlik subyektlarini qo'llab quvvatlash markazlari mavjud bo'lib, ular tomondan tadbirkorlik subyektlariga har tomonlama ko'mak berishga mo'ljallagan [4,5].

2-jadval

Mamlakatlar Ishlab chiqish KO'K strategiyasi Qo'llab-quvvatlash choralarini amalga oshirish Monitoring

Singapur SPRING Singapure SPRING Singapure Singapuresavdo sanoat vazirligi

Malayziya SME Corporation SME Corporation

Yaponiya SME Agency SME Agency

AQSH SBA SBA

V'etnam SME Development council Bir necha tashkilotlar SME Development council

Tailand OSMEP OSMEP

Hindiston Ministry of SME Ministry of SME

Janubiy Afrika Small Enterprise Development Agency Small Enterprise Development Agency

Janubiy Koreya SMB Administration SMB Administration

Rossiya Rossiya Federaciyasi Iqtisodiy rivojlanish vazirligi Rossiya Federaciyasi Iqtisodiy rivojlanish vazirligi

O'zbekiston Mavjud emas Bir nechta tashkilotlar

Tadbirkorlik subyektlarini qo'llab quvvatlash markazlari.

Amalga oshirilgan tadqiqotlarimiz mamlakatimizda faoliyat ko'rsatayotgan erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini takomillashtirish borasida bir qator xulosalar yasash imkonini beradi.

Birinchidan, qulay iqtisodiy muhit yaratish va erkin iqtisodiy zonalarning samarali faoliyat yuritishi uchun ularni ishlab chiqarishning ayrim turlariga ixtisoslashuvini ta'minlash muhimdir. Faoliyatni erkinlashtirish darajasi va soliqlarning samaradorligi muvaffaqiyatli va muvaffaqiyatsiz erkin iqtisodiy zonalarning yuzaga chiqishiga olib keladi. Maxsus iqtisodiy zonalarda biznes xarajatlarini kamaytirish uchun menejment, moliya va korporativ boshqaruv tizimini xalqaro standartlarga olib chiqish muhim sanaladi.

Ikkinchidan, erkin iqtisodiy zonalarni boshqarishning mustaqil tuzilmasi mavjud bo'lgandagina, maxsus hududlarni rivojlantirish va boshqarish samaradorligini oshirish mumkin bo'ladi.

Uchinchidan, markaziy davlat boshqaruvi idoralari mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan rivojlantirishning ustuvor yo'nalishlarini belgilab berar ekan, u erkin iqtisodiy zonalarni rivojlantiruvchi drayverga aylanishi kerak.

To'rtinchidan, dunyoning ko'pchilik mamlakatlarida erkin iqtisodiy zonalar iqtisodiy siyosatning mexanizm va vositalarini sinab ko'rish maydonchasiga aylantirilgan. Unga ko'ra, sinalayotgan mexanizm va vositalar ijobiy natija bersa, keyinchalik mamlakatning boshqa hududlariga joriy qilinadi. Shu bilan bir qatorda erkin iqtisodiy zonalar xorijiy investorlarning O'zbekiston bozorlariga kirib kelishlarini va u orqali boshqa mamlakatlar bozoriga chiqishlarini engillashtiradi. Buning natijasida texnologiyalar transferi jadallashadi, mamlakatning eksport imkoniyatlari kengayadi, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligi ortadi, aholi turmush farovonligi yaxshilanadi.

O'zbekiston iqtisodiy rivojlanishi yuzasidan dunyo jamiyatini lol qoldirayotgan bo'lsada, muammoli vaziyatlar yuzaga kelishini oldini olish talab qilinadi. Xozirgi kunda yosh, aqlli yoshlarni ishlashi uchun xorijiy mamlakatlarga chiqib ketishi va o'sha erlarda qolib ketish holatlari uchrab turibdi. Bu holatni bartaraf etish kelajagimiz davomchilari bo'lgan yoshlarga munosib turmush va ish sharoitlarini yaratib berish bilangina o'z echimini topishi mumkin deb hisoblanadi.

Erkin iqtisodiy zonalar o'z navbatida-chet el investisiyasini kirib kelishi; yangi ish o'rinlarining paydo bo'lishi; oqsab turgan sohalarni rivojlantirish; Mavjud rivojlangan sohalarni yanada takomillashtirish; Mamlakatning eksport qobilyatini oshirish; Import mahsulotlarga bo'lgan ehtiyojni kamaytirish; aholi turmush darajasini yanada yaxshilash; mavjud korxonalar o'rtasida raqobatni yuzaga kelishi; valyutani chetga chiqib ketmasligi kabi natijalarga olib kelishi mumkin

ADABIYOTLAR

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 28 январдаги "Инвестиция ва таш^и савдо сохдсида бошкарув тизимини такомиллаш-тириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5643-сон Фармони.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 7 мартдаги "Халкаро рейтинг ва индексларда Узбекистон Республикасининг урнини яхшилашга оид чора-тадбирларни тизимлаштириш" тугрисидаги ПФ-5687-сон Фармони.

3. Каримов. М. Свободные экономические зоны Узбекистана - 10 лет развития https://finance.uz/index.php/ru/mneniya-i-keisy/4050-svobodnye-ekonomicheskie-zony-uzbekistana-10-let-razvitiya

4. Financial and Insurance Advisory Services (FIAS), the International Finance Corporation (IFC), the Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) and the World Bank (IBRD).«Special economic zones performance, lessons learned, and implications for zone development». April 2008, p.3.http://www.fias.net

5. Каримов М.М., Ильина Д.Н., Акрамов А.У. Состояние и перспективы развития свободных экономических зон в Республике Узбекистан // Брошюра ПРООН, г.Ташкент, 2015. - С. 61.

УДК. 37.01:51

ТАЪЛИМ ЖАРАЁНЛАРИНИ ОПТИМАЛ БОШЦАРИШДА ИННОВАЦИОН

ЁНДАШУВ

Журакулов Толиб Тохирович Укитувчи, Навоий давлат педагогика институты, iurakulob89@inbox.ru

Тохиров Феруз Жамолиддинович п.ф.ф.д (PhD), Навоий давлат педагогика института, f.toxirov@mail. ru

Исроилова Лола Суннатовна п.ф.ф.д (PhD), Навоий давлат педагогика института, lolaisroiloba@gmail.com

Аннотация. Таълим жараёни оптимал бошкарув объекти куринишида тасаввур килиниб, жараённи оптимал бошкариш учун инновацион ёндошувнинг хдракат кетма-кетлиги келтирилган. "Укитувчи-укувчи" дедактик системасининг функционал тузилиши берилиб, бу асосида х,исоблаш тажрибасининг циклик тузилиши яратилган. Олинган натижалар график куринишда келтирилган.

Аннотация. Процесс обучения рассматривается как объект оптимального управления, для и управления процесса предлагается последовательность действий инновационного подхода. Дана функциональная структура дидактической системы "Учитель-ученик" и на этой основе создана циклическая структура вычислительного эксперимента. Полученные результаты иллюстрируются в виде графиков.

Annotation. The learning process is perceived in the form of an optimal management object and an innovative approach to the optimal management of the process. The functional structure of the tutorial system "teacher-reader" is given, and on this basis the cyclical structure of calculation experience is created. The results obtained are graphically displayed.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Калит сузлар: математик моделлаштириш, оптимал бошкарув, дидактик тизим, укув жараёни, бошкарув объекти, дастурий таъминотни бошкариш, х,исоблаш тажрибаси, функционал тузилиш.

Ключевые слова: математическое моделирование, оптимальное управление, дидактическая система, процесс обучения, объект управления, программное управление, вычислительный эксперимент, структура функционирования, функциональная структура.

Keywords: mathematical modeling, optimal control, didactic system, learning process, control object, program control, computational experiment, structure of functioning, functional structure.

Введение

Проблемы управления дидактическими системами и методы математического моделирования процессов обучения исследованы в многочисленных работах Л.П.Леонтьева, О.Г.Гохмана, Р.В.Майера, Н.Ф.Талызина др. [1-3]. В этих работах рассматриваются некоторые аспекты оптимального управления учебным процессом в вузе. В частности, разработка оптимального учебного плана, измерение учебной информации, модель связи объема изложенного и усвоенного материала, квантование учебного материала, принцип обратной связи и др. Постановок и решение прикладных задач управления (программного и оптимального) для исследования процессов обучения начинается созданием структуры управления изучаемых процессов. Функционирование созданной структуры открытой системы управления, как недетерминированный объект не имеет никакой закономерности развития. При этом применяются методы имитационного

моделирования с применением принципа системного подхода теории управления [4]. Поэтому разработка математических моделей решения задач анализа и синтеза социальных объектов управления, как процесса обучения является весьма актуальной.

Рис.1 Структура последовательности действий инновационного подхода в дидактической системе "учитель-ученик"

Основная часть

Настоящая статья посвящена теоретическим исследованиям с позицией системного подхода процессов обучения с созданием структуры последовательности действий (рис.1). Создана функциональная структура процесса обучения, как дидактическая система "учитель-ученик". Теоретическим обоснованием создана структура функционирования и предложена математическая модель функционирования с целью оптимального управления и анализа состояний системы в целом.

Процессы обучения в общеобразовательных школах как объект управления социальной сферы состоит из учеников (приемника информации), и учителей (источника информации) предметной области. Функциональная структура учебного процесса в школьном образовании состоит из нескольких социально-психологических частей (рис.2).

3-рМ, 2^оп 102

Обмен информацией и оценка их взаимодействия между отдельными частями является одним из основных целей настоящей работы.

Рис.2. Функциональная структура процесса обучения в дидактической системе

"Учитель-ученик"

Применение системного подхода теории кибернетики позволяет получить структуру управления с иерархией развития в пространстве и во времени. Так как исследуемый объект является открытой системой управления, практическое применение разрабатываемых моделей в недетерминированных объектах, актуально как с теоретической, так и прикладной стороны.

Анализ ситуации сводится к изучению процесса обучения. На этом этапе наряду с исследуемой системой анализируется ситуация учебных процессов вне ее, т.е. в окружающей среде, в которую входит или должна входить рассматриваемая система. Необходимо получить общее представление о путях решения проблемы (задачи), поскольку они определяют выбор наиболее реальных целей. Результатом анализа процесса(ситуации) обучения являются перечень проблем и альтернатив их решения, которые исследуются на этапе разрабатываемой системы.

На основе результатов анализа процесса обучения формулируются цели поставленных задач. На этапе анализа системы мысленно делятся ее элементы с выделением свойств каждого, связей друг с другом и с внешней средой в качестве обмена информации по вертикали и по горизонтали как иерархическая многосвязная система. Цель анализа отделить существенные свойства и отношения в системе от несущественных, перейти к более глубокому ее изучению. Для этого анализируемые свойства и отношения рассматриваются во взаимосвязи, т.е. анализ связан с синтезом и обеспечивается дидактическое единство этих способов познания.

Идентификация - точное описание структуры и параметров модели системы. Для идентификации используется современные математико-статистические методы, как метод главных компонентов, метод эвристической самоорганизации, регрессионный анализ и др.

После того как построена математическая модель системы, проверяется состояние системы с помощью имитации. А также с помощью полученных результатов имитации проверяется адекватность модели исследуемой системы. Если требуемый уровень реальности не достигнут, то повторяется решение задач анализа и синтеза. Вычислительный эксперимент продолжается до получения удовлетворительного количественного результата. С получением требуемых результатов анализа и синтеза осуществляется практическое применение разработанных моделей (рис.3).

Исследуемая система является динамической системой, т.е. в нем все изменения происходят во времени, а модели, отображающие эти изменения, динамическими моделями системы.

При математическом моделировании процесса обучения его конкретная реализация описывается в виде соответствия между элементами множества X возможных "значений" х и элементов упорядоченного множества "моментов времени" Т, т. е. в виде отображения Т ^ X: х(t) е ХТ, t еТ. С помощью этих понятий строится математическая модель системы [5].

Рис.3. Циклическая структура вычислительного эксперимента.

Рассмотрим выход ) системы "учитель-ученик" как ее реакцию на

управляемые и) и неуправляемые ) входы х^) = {и^), )] можно модель выразить как совокупность двух процессов: ХТ ={хЦ)} и ¥^) = {у^)}, t е Т

Состояние системы как некоторой (внутренной) характеристики системы, значение которой в настоящий момент времени определяет текущее значение выходной величины (знания, учения). Состояние можно рассматривать как своего рода хранилище информации (знание) необходимой для предсказания влияния настоящего на будущее. Это означает существование такого отображения 77:2 ■ Т ^ ¥ что у= 77^, 2t е Т

3-рМ, 2^оп 104

Явная зависимость ] от I введена для учета возможности измененния зависимости выхода от состояния с течением времени. Это отображение называем отображением выхода.

Для построения модели опишем связь между входом и состоянием, т.е. ввести параметрическое семейство отображений /лт1: 2 ■ X(•) ^ 2, заданных для всех значений параметров t = Т и т < ^. Это означает того, что состояние в любой момент t >т однозначно определяется состоянием 2Т в момент т и отрезком реализации входа .(•) от т до t 2^) = р (2Т, х^)) = а(г,т, 2Т, .(•)) Такое отображение называем переходным отображением.

В исследовании процесса обучения, как кибернетическая система исследований (теоретически) решаются задачи разработки математического моделя объекта управления, выявления особых значений обратных связей в системе, подчеркивание оптимального управления и синтеза систем, передачи и обработки информации и ее количественное описание, развитие вычислительного эксперимента с помощью ЭВМ.

Оптимальное программное управление процесса обучения с применением метода Лагранжа-Понтрягина для непрерывных обучаемых процессов приведена в [5-7].

Требуется оптимальным образом попасть из точки (У0,0) в точку (у, Т), где

У е Ут, Утах ]. В первом приближении принимаем прямую, соединяющую начальную и конечную точки

у V) = У + У(Т)-У ^ t е[0, т ] (1)

Для расчета оптимального программного управления и оптимальной траектории в [7-9] предложены следующие формулы:

* у у )(кр+1) ) = —;--— (2)

коР + 1

У* (и*, t) = У0е-к + е-к | к0и*(^еыШ (3)

где дополнительная переменная

) е* -1+1 ек (4)

к"0 (0) - ку к к

Таким же образом рассчитываются оптимальное программное управление при самообучении и * и оптимальная траектория у *("*, t):

* ) = Щр+1), (5) к2Р + 1

У *("*, t) = У е-к + е-к | к"* ^ )еыЛ (6) где принимаем в качестве дополнительного переменного

р",t) = У0 -"2(0) еы -1 +1 еы (7)

к2и2 (0) - кУ0 к к

В качестве конкретных параметров процесса: Т = 160, у = 22, к = 0,33, к0 = 0,9 при

суммарной нагрузке, данной преподавателем - 30 часа. Тогда графики оптимального программного управления и оптимальной траектории для разных начальных условий представлены на рис. 4, кривая 1 - у = 8, "0 (0) = 2,

Рис. 4. График оптимального программного управления во времени.

Рис. 5. График оптимальной траектории для программного управления во времени.

кривая 2 - У0 = 4, и0 (0) = 1. На рис. 5, кивая 1 - 70 = 8, и0 (0) = 2, кривая 2 -

У0 = 4, и о(0) = 1.

Учебная нагрузка обучаемого при данном программном управлении определяется площадью подинтегральной кривой на рис. 4 и равна 120 часам (при данной преподавателем нагрузке в 30 часа), поэтому для реального учебного процесса необходимо также управление с обратной связью.

Речь идет о детерминированных системах с "непрерывным временем", т.е. о системах, эволюция которых описывается дифференциальными уравнениями. Но не менее важное значение имеют системы с "дискретным временем". Их роль определяется не только тем, что при построении вычислительных процедур всегда проводим дискретизацию переменных поставленной задачи - заменяем дифференциальные уравнения конечно-разностными. Это прежде всего многошаговые задачи принятия решений. Практически всегда развитие социально-экономических систем описывается конечно-разностными уравнениями. Шаг дискретизации определяется циклом учебного процесса (месяц, четверть, полугодие, учебный год).

Предложенная математическая модель обучения на основе теории управления может быть полезна, прежде всего управляющим персоналом процесса обучения и

Qurilish уа Та Ит йт1у ]'игпаИ

М(р^,://щгпа1.дигШ&,МаНт.т/

педагогам. На основе коэффициентов усвоения и забывания, определённых с помощью специальных тестов, можно прогнозировать в некотором приближении уровень текущих знаний как отдельного обучаемого, так и группы учеников (или потока студентов). Таким образом, процесс обучения может контролироваться более точно по сравнению с традиционным подходом.

Заключение

Использование этих решений на практике позволит повысить качество обучения и сохранять знания выпускников учебных заведений в долговременном плане при минимальной нагрузке преподавательского состава.

На основе предложенных математических моделей оптимального управления можно создать автоматизированную систему управления, которая позволит оптимально планировать педагогический процесс.

Приведенная модель оптимального управления, могут быть использованы руководителями разных уровней управления системы образования для решения прикладных задач анализа, управления и регулирования учебным процессом.

Приведенная теория математического моделирования могут быть использованы в курсах повышения квалификации инженерно-технических работников производственных предприятий по отраслям.

ЛИТЕРАТУРА

1. Леонтьев Л.П., Гохман О.Г. Проблемы управления учебным процессам: Математические модели. - Рига, 1984. - 239 с.

2. Майер Р.В. Кибернетическая педагогика: Имитационное моделирование процесса обучения. - Глазов: ГГПИ, 2013. - 138 с.

3. Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний. Издательство Московского государственного университета. - 1975, 342 с.

4. Моисеев Н.Н. Элементы теории оптимальных систем. -М. Наука. 1975. 526 с.

5. Перегудов Ф.И., Тарасенко Ф.П. Введение в системный анализ. -М. Высшая школа. 1989. 329 с.

6. Сувонов О. О. Таълим тизими жараёнларини бошкаришнинг айрим масаласи хдкида. Инфокоммуникационные и вычислительные технологии в науке, технике и образовании Международная научная конференция. Тошкент-2004

7. Жукович С.Я. Математический метод повышения качества обучения в вузе// Вестник БГЭУ. - №5. -С. 36-42.

8. Сувонов О.О. Математическое моделирование процессов управления в системе образования. - Ташкент. "Та'Нт texnologiyalari", №2, - 2015. С. 86-88.

9. Сувонов О.О., Журакулов Т.Т. Математическая модель и алгоритм расчета процессов управления повышения квалификации в отраслях. Четырнадцатая Международная Азиатская школа-семинар. Проблемы оптимизации сложных систем. Тезисы докладов. Кыргызская Республика, Иссык-Куль, 2018г. Июнь.

УДК.372.862

ОЛИЙ УЦУВ ЮРТЛАРИ БИТИРУВЧИЛАРИНИНГ МЕХНАТ БОЗОРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ

ст. преп. Кучимов Маъруф Кучимович.

Ташкентский архитектурно-строительный университет, zafar210980@mail. ru

Аннотация. Университет битирувчиларининг мехнат бозори субъектларига хос булган манфаатларнинг мураккаблиги ва максадли хилма-хиллиги битирувчиларнинг микдорий ва сифат хусусиятлари ва мехнат бозорининг мехнатга булган ехтиёжи уртасидаги кескин карама-каршиликларни тушунтиради, бу еса кескин ижтимоий-сиёсий низоларни келтириб чикариши мумкин. Инсон капитали назариясига кура, таълимнинг юкори даражаси ходимга кушимча даромад келтиради.

Аннотация. Сложность интересов выпускников вузов и многообразие целей, характерных для субъектов рынка труда, объясняют острые противоречия между количественными и качественными характеристиками выпускников и потребностью рынка труда в рабочей силе, что может вызвать острые социальные -политические конфликты. Согласно теории человеческого капитала, более высокий уровень образования приносит работнику дополнительный доход.

Annotation. A competency-based approach is called upon to find answers to the challenges of modern times, which today is considered, among other things, as a tool for strengthening social dialogue with the world of work. Competencies, which are considered as learning outcomes, are defined as a set of interrelated personality qualities (knowledge, abilities, skills, methods of activity), specified in relation to a certain range of objects and processes and necessary for high-quality productive activity.

Key words: employability, youth labor market, employment technologies, adaptation in the labor market, transprofessionalism, competitiveness.

Ключевые слова: трудоустраиваемость, молодежный рынок труда, технологии трудоустройства, адаптация на рынке труда, транспрофессиональность, конкурентоспособность.

Калит сузлар: бандлик, ёшлар мехнат бозори, бандлик технологиялари, мехнат бозорига мослашиш, транспрофессионаллик, ракобатбардошлик.

Тадкикот объектини аниклаш "Университет битирувчиларининг мехнат бозори" таърифини умумий мехнат бозорининг алохида сегменти сифатида белгилашни талаб килди. Замонавий мехнат бозори мураккаб элемент таркибига ега булган мураккаб ижтимоий-иктисодий ходиса сифатида каралади ва мехнат бозорининг фаолияти унинг субъектларининг узаро таъсири сифатида куриб чикилади.

Жамиятни ижтимоий-иктисодий ривожлантириш вазифаларини амалга ошириш жараёнида мехнат ресурсларидан енг самарали фойдаланишга каратилган ходимлар, иш берувчилар ва давлат. Мехнат бозорини тахлил килишнинг классик воситаси-унинг сегментациясидан фойдаланиш бизга субъектларнинг хатти-харакатларининг сабабларини яхширок тушунишга, узгаришлар тенденцияларини аникрок башорат килишга ва мехнат муносабатлари сохасида максадли сиёсат ва самарали тартибга солишнинг самарали чораларини ишлаб чикишга имкон берди. Фанда мехнат бозорларининг иккитомонламалиги, яъни таълим кобилияти даражаси ва иш уринлари сифати буйича бозорнинг бирламчи ва иккиламчи бозорларга булиниши тан олинади. Сегментация мехнат бозорининг глобал, мамлакат, минтакавий ва махаллий худудий булинишини уз

ичига олади; сохага хос ва профессионал малакали мехнат бозорларини изоляция килиш; тартибга солинадиган ва тартибга солинмаган мехнат бозорларининг спецификацияси ва бошкалар.

Университет битирувчилари учун мехнат бозорини умумий мехнат бозорининг узига хос сегменти сифатида таксимлаш куйидаги далилларга асосланади: 1) университет битирувчиларининг объектив ва субъектив фаркловчи хусусиятларга ега булган ходимлар гурухи сифатидаги хусусиятлари - олий маълумотнинг мавжудлиги, юкори малакали ва юкори хак туланадиган талаб иш уринлари, етишмаслиги ёки иш тажрибаси йуклиги, ривожланмаган иш кидириш куникмаларини ва етарли иззат; 2) иш берувчилар томонидан университет битирувчилари учун талаб хусусиятлари, ургу ва унинг талаблари билим устувор иборат (юкори сифатли, долзарблиги, кабул килиш кобилияти ва жараён ахборот), шахсий фазилатлар (гайрат, юкори харакатчанлик, янги билим ва гояларга очиклик), шунингдек университет брендига унинг битирувчилари сифатининг курсаткичи сифатида йуналтириш; 3) мехнат бозорининг ушбу сегментини, шу жумладан меъёрий-хукукий хужжатларни тартибга солувчи тегишли муассасаларнинг мавжудлиги. унинг субъектлари, шунингдек ушбу бозор инфратузилмасини ташкил етувчи ташкилотлар ва хизматларнинг мехнат муносабатларини белгилайдиган хукукий база. Университет мехнат бозорида икки томонлама рол уйнайди: биринчидан, мехнат таъминоти томони сифатида университет билим ва малака сифати, битирувчиларни мустакил ишлашга тайёрлаш, амалиёт ва амалиётларни ташкил етиш учун жавобгардир ва битирувчиларни самарали ишга жойлаштиришдан манфаатдор. Иккинчидан, университет ишчи кучига талаб томони булиб хизмат килади, чунки у илмий ва педагогик ходимларни тулдириши ва янгилаши керак ва баъзи битирувчиларнинг иш жойига айланади.

Университет битирувчиларининг ишига талаб килинадиган субъектлар иктисодиётнинг реал сектори, бизнес, илмий-тадкикот тузилмалари (институтлар, марказлар), давлат хизмати ва университетлардир. Замонавий ички мехнат бозорининг узига хос хусусияти мехнатга талаб томонида ишлайдиган турли субъектларнинг тулов кобилиятини сезиларли даражада фарклашнинг мавжудлиги. Мехнат бозорининг ушбу сегменти субъектларининг хетероженлигини хисобга олиш унинг ривожланишини тартибга солиш йуналишларини тузишга имкон беради. Университет битирувчиларининг мехнат бозори субъектларига хос булган манфаатларнинг мураккаблиги ва максадли хилма-хиллиги битирувчиларнинг микдорий ва сифат хусусиятлари ва мехнат бозорининг мехнатга булган ехтиёжи уртасидаги кескин карама-каршиликларни тушунтиради, бу еса кескин ижтимоий-сиёсий низоларни келтириб чикариши мумкин. Инсон капитали назариясига кура, таълимнинг юкори даражаси ходимга кушимча даромад келтиради. Х,озирги вактда инсон капиталини кенгрок талкин килиш кенг таркалди: шахсий ва ижтимоий фаровонликни шакллантиришга хисса кушадиган билимлар, куникмалар, малакалар ва кобилиятлар, шахсларнинг характерли хусусиятлари ва хусусиятлари. Шундай килиб, инсон капитали шахсларнинг хар кандай хусусиятларини, масалан, кобилиятларнинг табиий даражасини уз ичига олади. Економетрик тахлилдан фойдаланиш индивидуал хусусиятлар (жинс, ёш, таълим, кобилият, ота-оналар, ака-укалар, иш тажрибаси, турмуш уртоги, болалари ва бошкалар) таъсирининг ахамиятини (кучи ва йуналишини) бахолашга имкон беради.) ходимнинг даромадлари буйича. Ушбу тахлил техникасининг пайдо булиши, тегишли маълумотлар базаларини яратиш билан бирга, ходимнинг иктисодий холатини хар томонлама тахлил килишга имкон беради. Таълим сигналлари назариясига кура, олий маълумот олиш алохида куч ва махсус кобилиятларни талаб килади ва аклий фаолиятга мойил булмаган одамлар учун олий маълумот олиш харажатлари кабул килиб булмайдиган даражада юкори булади деб

тахмин килинади. Кейин олий маълумотли дипломнинг мавжудлиги инсоннинг интеллектуал мехнат кобилиятининг узига хос кафолатига айланади ва иш берувчи учун сигнал булиб хизмат килади. Таълим сигналлари назариясига мувофик, таълим даражасининг кайтиши каби курсаткичдан фойдаланган холда таълимнинг ходим сифатида шахснинг позициясига таъсирини бахолаш мумкин. Ушбу бахолаш усули, айникса, битирувчиларнинг мехнат бозорига биринчи marta кириши хакида гап кетганда жуда мухимдир, чунки иш берувчи иш тажрибасига ега булмаган абитуриентлардан енг жозибали ходимни танлашда одатда укиш йиллари сонини емас, балки мавжуд диплом даражасини хисобга олади. таълим. Замонавий иш берувчилар нафакат таълим даражасига, балки улар таълим олган таълим муассасасига, таълим шакли кандай ва таълим белгиланган стандартларга жавоб берадими-йуклигига хам еътибор беришади. Талабанинг университетда берилган билимларни идрок етишининг муваффакияти иш берувчи томонидан дипломдаги бахолар асосида бахоланади ва имтиёзли диплом келажакдаги ходимнинг жиддийлиги, масъулияти ва интизомининг курсаткичи сифатида кабул килинади. Замонавий иктисодиётда инсон капитали назарияси ва умуман таълим сигналлари назарияси инсон олий маълумот туфайли оладиган даромад ва иш билан таъминлашнинг афзалликларини тушунтиришда жуда муваффакиятли, аммо улар университет битирувчилари уртасида пайдо буладиган муаммоларнинг сабабларини аникламайдилар. укишдан ишга утиш ва иш билан таъминлаш. юкори даромад олиш кийин.

Яна бир ходиса-бу битирувчиларни биринчи иш таклифини кабул килишга мажбур киладиган, айникса юкори малакали ишларнинг global етишмаслиги туфайли диплом макомининг йуколиши. Бу купинча олинган диплом ва егаллаб турган лавозим уртасидаги номувофикликка олиб келади. Шундай килиб, диплом макомини йукотиш ишчи кучини бошкариш усулига айланади, бунда ишсизлик туфайли укимишли ишчиларга кам иш хаки тулаш ва малакали ва осон укитилган ишчи кучини жалб килиш мумкин. Иш кидириш назарияси тилида, иш уринлари етишмаслиги билан, университет битирувчилари малакасиз мехнатни кабул килиш оркали захира иш хакини камайтиришга мажбур. Бу холат, ехтимол, иш тажрибасига ега булмаган ёшлар ёки тор шароитда булганлар учун: узок муддатли ишсизлик босими остида, оиладаги огир вазият, кийин хаёт шароитлари. Шундай килиб, ушбу назариялар университет битирувчиларининг заифлигининг сабабларини очиб беради ва мехнат бозорининг ушбу сегментида соддалаштирилган бахолаш ва бир улчовли карорлардан огохлантиради.

Таълимнинг умумий фойдалилиги нафакат иктисодий, балки ижтимоий манфаат сифатида хам, албатта, умуман хаёт сифатидан ва хусусан иш хаётидан индивидуал коникишни уз ичига олади, бу еса университет битирувчиларининг уз ишларидан коникиш тугрисидаги маълумотларни жалб килишни талаб килади. нафакат олинган даромад нуктаи назаридан, балки ихтиёрий иш, унинг мазмуни режимлари, огирлиги, мураккаблиги, ишнинг интенсивлиги, узини узи англаш ва мартаба усиши учун имкониятлар. Университет битирувчиларини иш билан таъминлаш муаммолари манбалари ортикча маълумот билан емас, балки муносиб ишнинг етишмаслиги билан боглик.

Шундай килиб, замонавий мехнат иктисодий назарияси олий таълимнинг ходимлар даромадларига таъсирини тахлил килиш учун фундаментал асосга ега ва статистик ва эконометрик тахлил воситалари ижтимоий йуналиш тушунчаларида акс еттирилган курсаткичлар билан биргаликда ушбу таъсирни университет битирувчиларининг лавозимларига ишончли бахолашга имкон беради. мехнат бозори.

Ишбилармон иш берувчиларнинг олий таълимнинг хозирги холатига ва ёш мутахассисларни тайёрлаш даражасига муносабати битирувчиларнинг куйидаги энг

мухим хусусиятларини уз ичига олади: умумий ривожланиш даражаси ва асосий касбий билимлар; тизимларни уйлаш кобилияти, маълумотларни топиш, кайта ишлаш ва тузиш кобилияти; олинган билимларни куллашда амалий куникмалар, жамоада ишлашга тайёрлик, билимларни кенгайтириш ва чукурлаштириш истаги; ишга иштиёк, мартаба йуналиши, максадлилик, харакатчанлик.

Иш берувчилар университет битирувчилари орасида бундай фазилатларни ривожлантириш етарли емас деб хисоблашади ва талабалар машгулотларида катнашишга тайёрлигини билдирадилар, чунки уларнинг фикрига кура университетлар битирувчиларга аник иш жойлари учун барча керакли билимларни бера олмайди. Университетлар енг кобилиятли ёшларни танлаш, уларнинг акл-заковати ва илмий билимларини янада ривожлантириш ва асосий касбий билимларни шакллантиришда мухим вазифаларни бажарадилар. Шу билан бирга, иш берувчиларнинг фикрига кура, укитиш мухитида бир катор муаммолар мавжуд: замонавий амалий билим ва тажрибанинг етишмаслиги; ёш кадрларнинг заиф окими; укитишни замонавий бизнесдан ажратиш; укитувчилар ва илмий жамоатчилик уртасида илмий алмашинувнинг етишмаслиги.

Университет битирувчиларини укитувчилик ишларига ишга жойлаштириш хакида гапирганда, сунгги бир неча йил ичида ёшлар университетларда ишлашдан бош тортаётгани, ёш укитувчилар сони муттасил ва нисбий жихатдан муттасил усиб бораётганлигини аник айтиш мумкин емас. Шу билан бирга, анъанавий равишда енг юкори иш кобилияти даври (25-45 ёш) деб хисобланадиган ёшдаги укитувчилар улушининг камайиши бизни ёш кадрларни жалб килиш тизими мавжуд деб уйлашга мажбур килади, аммо урта ёшдаги ходимларни саклаб колиш тизими ишламайди.

Битирувчилар учун иш билан таъминлашда мухим устунлик университет таълими билан таъминланади. Ишга кабул килиш агентликларининг тажрибаси шуни курсатадики, бугунги кунда ёш мутахассисларни ёллашда иш берувчилар касбни аник чукур билишдан кура асосий билим ва сабаб-окибат муносабатларини тушунишга купрок кизикишади.

Еркин ва мустакил иш ва жозибадор иш уринлари учун каттик ракобат шароитида ёшлар купинча диплом олгандан кейин емас, балки анча олдин иш кидиришни бошлайдилар. Бундан ташкари, университет битирувчисини нафакат замонавий билимларга, балки амалий куникмаларга ега булган холда ёлламокчи булган фирмалар тобора купрок университетлар билан богланмокдалар ва талабаларга уларнинг касбий йуналишини яхшилаш ва мослашишни тезлаштиришга каратилган амалиёт, амалиёт, махсус курслар ва танловларни таклиф килмокдалар.хакикий иш. Кейин, олий таълимнинг ёш ходимнинг мехнат бозоридаги мавкеига таъсирини бахолашда нафакат битирувчиларнинг, балки талабаларнинг хам мехнат имтиёзларини урганиш максадга мувофикдир. Улар шунга ухшаш ишлар учун муваффакиятли ракобатлаша олишди ва иш тажрибасига ега булган доимий талаба купинча укишни тугатган ва иш тажрибасига ега булмаган битирувчидан кура ходим сифатида афзалрок еди. Самарали иш билан таъминлаш учун касбий тайёргарлик, билим, куникма ва малакага ега булган олий укув юртлари битирувчилари, шунга карамай, "укиш — иш" чегарасини муваффакиятли енгиб утиш учун ижтимоий, психологик ва хукукий ёрдамга мухтож ва ушбу муаммони хал килиш учун аник чоралар таклиф етилади. Ходимнинг корхонадаги мехнат фаолияти шароитлари ва табиатига мослашишини урганиш янги иш жойида ходимларнинг мослашувининг асосий боскичларини вактинчалик жихатдан белгилашга имкон беради, уларга куйидагилар киради: йуналтириш ва танишиш боскичи, одатланиш ва мослашиш боскичи, самарали мослашиш боскичи ёки ассимиляция ва самарали ишлаш боскичи, бу ходимнинг максадларини янги корхона максадлари билан тулик аниклашни назарда тутади. Таркиб жихатидан одатда касбий, психофизиологик ва ижтимоий - психологик

каби мослашув турлари ажралиб туради. Мослашиш жараёни ва натижаси, бирламчи ва иккиламчи мехнатга мослашиш (иш тажрибасига ега булмаган шахс учун ва иш жойини узгартирадиган тажрибага ега ходим учун) уртасида фарк бор.

Республикамиздаги замонавий шароитда амалий машгулотлар талабалар чинакам замонавий технологиялар билан танишиш учун фойдаланадиган кам сонли воситалардан бирига айланмокда. Амалиётни ташкил етиш зарурлиги бозорнинг барча контрагентлари томонидан тасдикланган, аммо муаммо шундаки, хозирги кунда ушбу жараённи ташкил етиш жуда кийин. Университетлар ва иш берувчилар ушбу сохада уз муаммоларини хал килиш учун бир оз харакат килишади, аммо умумий кабул килинган ташкилий тизим мавжуд емас. Масалан, университетлар ва иш берувчилар уртасидаги муносабатларни хукукий руйхатдан утказиш, талабаларга харажатларни коплаш, бир гурух талабалар учун амалиёт уталадиган корхонада университет вакилининг ишини ташкил етиш масалалари жуда мураккаб.

Биз мехнат бозори институтларини куйидагилар деб атаймиз: ахолини иш билан таъминлаш (шу жумладан конун чикарувчи органлар, шунингдек кисман давлат миграция хизматлари), бандликка кумаклашиш буйича нодавлат тузилмалар, компания ходимларини бошкариш хизматлари, оммавий ахборот воситалари (шу жумладан електрон), жамоат ташкилотлари, шу жумладан касаба уюшмалари.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Университетнинг мехнат бозоридаги фаолияти битирувчиларни рагбатлантириш нуктаи назаридан унинг машхурлигига боглик. Катта, ески университетлар, коида тарикасида, иш берувчиларни жалб килишда муаммоларга дуч келмайдилар. Камрок таникли университетлар купинча уз битирувчиларини маркетинг килиш, укув дастури ва магистратура таълими сифатини такдим етиш учун иш берувчилар билан такдимотлар ва кириш учрашувларини утказишга мурожаат килишади.

Аслида, касбий узини узи белгилаш ва иш билан таъминлаш сохаларида талабаларни куллаб-кувватлашни ташкил етиш хозирда факат университетнинг узи томонидан тартибга солинади ва бу ишнинг шакллари ва усуллари жуда хилма-хилдир.

Олий таълим тизимида куйидагилар зарур:

олий касбий таълимнинг укув режалари ва дастурларини, шакллари ва усулларини, таълим йуналишлари руйхатини, берилган мутахассисликлар, илмий даражалар руйхатини, университетларга кабул тузилишини, давлат таълим стандартларини укитишга компетенсияга асосланган ёндашув ва миллий ва миллий таълим сохаларининг узаро боглик ривожланиш прогнозларига асосланган холда тузатишнинг самарали механизмини яратиш. худудий мехнат бозорлари ва таълим хизматлари;

- ижтимоий шерикларнинг узаро таъсирини такомиллаштириш-университет битирувчиларининг мехнат бозорида ракобатбардошлигини ошириш билан боглик холда талабалар ва университет касаба уюшма ташкилотлари фаолиятини фаоллаштириш, жамоавий шартномаларда ушбу иш сохасини таъкидлаш, касаба уюшма ташкилотининг имкониятларидан фойдаланиб, битирувчиларнинг иш билан таъминланишини мониторинг килиш.

- университет битирувчиларининг мехнат бозоридаги холатини статистик хисобга олишни такомиллаштириш, битирувчиларнинг бандлигини мониторинг килишнинг ягона тизимини яратиш, университетлар ва корхоналар томонидан такдим етилаётган статистик маълумотларнинг таккосланишини таъминлаш учун бухгалтерия хисоби стандартларини белгилаш.

АДАБИЁТЛАР

1. Кучимов М. К. Системный подход к трудоустройству выпускников вузов. Образование и инновационные исследования, Международный научно-методический журнал. |Лист:153-156| (№10/2023 oktyabr), http://interscience.uz/

2. Kuchimov M.K. Model Of Management Of Employment Of University Graduates.//Bulletin of TUIT: Management and Communication Technologies 18.10.2023., Tashkent .№-3(46) -P. 33-39

3. Maruf Kuchimovich Kuchimov Development of a visual programming algorithm for bim-models using module of structures by dynamo module// "International Scientific Journal" ISJ Theoretical & Applied Science Philadelphia, USA issue 03, volume 83 published March 30, 2020 Journal available by link: http://t-science.org/arxivDOI/2020/03-83.html

4. Fazilov A. Sh. Kuchimov M. K. "System analysis and optimization of information processing in information systems"// International scientific and practical conference | Pages: 127-130| |UTTING EDGE-SCIENCE// USA ISBN 978-1-64945-245-0 DOI: http://doi.org/10.37057/U_6 Primedia E-launch LLC, 5518 Flint St, Shawnee, 66203, USA PRIMEDIA E-LAUNCH Science editor: G. Kolne

5. Кучимов М.К. Совершенствование механизма управления трудоустройством выпускников ВУЗа. ^арДУ ХАБАРЛАРИ Илмий-назарий, услубий журнал 5/1(60) 2023 Сентябрь -октябрь. Лист-152-160

UDK 699.84

TEXNIKA FANLARINI O'QITISHDA IXTIROCHILIK MUAMMOLARINI HAL QILISH NAZARIYASI TEXNOLOGIYASIDAN FOYDALANISH

Raxmonkulov Raimqul

I.Karimov nomidagi TATU Olmaliq filiali «Energetika va mashinasozlik» fakulteti Mashinasozlik texnologiyalari kafedrasi dotsenti, fizika-matematika fanlari nomzodi. Olmaliq. O'zbekiston raimqul.raxmonqulov@yandex.ru

Toshtemirov Umarali To'lqin o'g'li I.Karimov nomidagi TATU Olmaliq filiali «Konchilik ishi» fakulteti Konchilik ishi kafedrasi dotsenti, texnika fanlari ^'yicha falsafa doktori (PhD). Olmaliq. O'zbekiston toshtemirov.umarali@mail.ru

Annotatsiya. Maqolada texnik yo'nalishda ta'lim olayotgan talabalarga mavzuni tushuntirishda zamonaviy texnologiyalardan foydalangan holda mashg'ulot olib borishga bag'ishlangan bo'lib, unda ixtirochilik muammolarini hal qilish nazariyasi TRIZ (теория решения изобретательских задач) texnologiyasini qo'llash keltirib o'tiladi. Bu texnologiyani qo'llashda muallif o'zi tuzgan ilovalar misolida texnologiya mohiyatini ochishga harakat qilingan.

Аннотация. Статья посвящена обучению студентов, обучающихся по техническому направлению, использованию современных технологий при объяснении темы, а также упоминается использование технологии ТРИЗ (теории решения изобретательских задач) для решения изобретательских задач. При применении данной технологии автор постарался раскрыть суть технологии на примерах созданных им приложений.

Annotation. The article is devoted to teaching technical students the use of modern technologies when explaining topics, and also mentions the use of TRIZ technology (the theory of inventive problem solving) to solve inventive problems. When applying this technology, the author tried to reveal the essence of the technology using examples of applications he created.

Ключевые слова: ТРИЗ, метод обучения, применение, коммуникация, передача, шестерня, колесо.

Kalit so'zlar: TRIZ, o'qitish usuli, ilova, kommunikatsiya, uzatmalar qutisi, uzatmalar pog'onasi, g'ildirak.

Keywords: TRIZ, teaching method, application, communication, transmission, gear,

wheel.

Kirish. Hozirgi kunda korxonalar, zamonaviy texnologiyalarning eng yangi yutuqlaridan foydalanmasdan ish qila olmaydilar. Shulardan biri texnik soha bo'lib, bu nafaqat individual va balki butun jamiyat hayotining barcha sohalarini ajralmas qismiga aylandi.

Bunda texnik soha mutaxassislari, ilmiy-texnik taraqqiyotni ilgari surishda - moddiy-texnik bazalarni ishlab chiqarish, ilmiy-texnik bilimlar, yangi texnologiyalar va texnikalar, shuningdek, tashkiliy va boshqaruv, ilmiy texnik va pedagogik rivojlanishni ta'minlaydigan g'oyalar ishlab chiqishda faol ishtirok etmoqda.

Zamonaviy o'qitish taxnologiyasi muammosi, mintaqadagi zamonaviy tadqiqotchilarni, pedagoglarni tashvishga solmoqda. Masalan, M.V. Polevaya o'z ishida, klassik va interaktiv o'qitish metodologiyasining bilimga ta'siri, talabalar tomonidan tayyorlangan o'quv materiallari, shuningdek, oxirgi "klassik" o'qitish metodikasi, hozirgi zamon talabalariga mos kelmasligini keltiradi 1.

V.V. Goyevaning ilmiy maqolasida hozirgi kunda eng keng tarqalgan darslarni o'tkazish shakllari faol va interaktiv usullarni muhokama qilinadi. Mualliflar faol va interaktiv usullarni joriy etish kerak degan xulosaga kelishdi. Bu o'quv jarayonining monitoring muammosini hal qilish imkonini beradi, shuningdek umuman olganda o'rganish samaradorligini oshiradi 2.

Muammoni shakllantirish. Zamonaviy o'qitish taxnologiysiga asoslangan ta'lim berish usulidan biri TRIZdir. TRIZ ta'lim berishni bir usuli bo'lib u turli muammolarni hal qilish va tizimlarni takomillashtirish uchun mo'ljallangan texnikalar to'plami hisoblanadi. Uning asosiy farqi ijodiy yondashuvning faol ishtirokidir. Aslida, bugungi kunda TRIZ ijodkorlikni, o'qitishning yagona tizimli nazariyasi sifatida ishlaydi.

TRIZ ta'lim berishda aqliy hujum usuli, sinektika (ob'yektlar va hodisalarda o'xshashlikni taqqoslash va topish), morfologik tahlil (barcha mumkin bo'lgan yechimlarni aniqlash), fokal ob'yektlar usuli (turli ob'yektlar bilan assotsiativ aloqalarni o'rnatish) va boshqalar. Bunda professor o'qituvchi tinglovchilar oldiga qo'yilgan maqsadni ideal yakuniy natijani shakllantirishi, uni hal qilish uchun qanday resurslardan foydalanish mumkinligini aniqlab berishi mumkin. Yechim usullaridan birini hal qilish usullaridan mukammali ekanligini ko'rsatib beradi. Natijani tahlil qilil qilishda tinglovchilar asosiy hisoblanadi.

TRIZ usulida nima muhim deb hisoblanadi? TRIZning asosiy vositalari texnik va jismoniy qarama-qarshilik, ideal yakuniy natija, taxminan 1990-yillardan boshlab TRIZ usullari nafaqat texnologiyada, balki inson faoliyatining boshqa sohalarida ham qo'llanilgan. Xususan: biznes, axborot tizimlari, san'atva boshqalar.

Masofadan Oars parayonida

o qit ih uchun —I-binlsyetian

Amatiwi

tajnbaa nr-a ari

m&beynide

me'riiis mater iallanga

■nikgniY^tining t l.shi

/

asosiy voiilalardonbii

SifatKle iMbNilmtl

o quv

talir-of iyho^ia nama-yiEh qiriE)11

\

I

O'q \iy matcrialta-i ma'lunnotlar ttazajkiitazlrar ravishda c'laartinrsh

Mashqiuiot-iarayomda-

zaiuouaviy axborot ■ teKnologiyalaridan-keng ■ foydalatiilganda quy idagi -iinkcmiyatlari paydo ■ boladi:!"

Tinjlovchilami o'tlftshtifish dara;asin:ng vuqori bo'lshi

1

N

Minie'

iüiti'tl C')L1

t'Af

, ft'' II ¡1 bt'jrr

QKJT

Teviiva qilirtaari □'quv

material aridan tmmtv iy H fid 3 fioyda [an 15J1. Va'ni tarmoq It-K no I S£ r-, a tri Virdanndi bif yok 1 birnechita audita nvadavs jufUti lands foydalanish imkoniyatining . .".avjutHiJi _

AmaUy valajriba flnBslis'ulollafini

faqatshu mavzuga talluQli ilovalonJan fovdalsnish

Yuqorida zamonaviy informatsion kommunikatsiya vositalarida dars o'tish haqidagi fikr keltirildi.

Muammoni yechimi. Taqdimot (ma'lumotni taqdim etish usuli) - taqdimot ob'yekti to'g'risida kerakli ma'lumotlarni qabul qiluvchiga qulay shaklda yetkazish imkonini beradigan axborot yoki reklama vositasidir. O'quv taqdimotlari - bu kompyuter dasturlari (masalan, Microsoft PowerPoint, Apple Keynote) va veb-xizmatlar (Prezi, Google taqdimotlari va boshqalar) yordamida ma'lumotlarni taqdim etishning qulay va samarali usuli.

Ushbu maqolada TRIZ usulida oliy ta'lim talabalariga texnik yo'nalishdagi fanlardan mashg'ulot o'rgatishda, dasturlar(ilovalar)dan foydalanish keltiriladi. Misol tariqasida "Texnik mexanika" fani bo'limi bo'lgan -"Mashina detallar uzatmalar qutisi" mavzusida mashg'ulot o'tkazishda faqat shu mavzuga bag'ishlangan ilovalardan foydalanish keltirib o'tiladi. Ma'lum-ki, bu mashg'ulotda asosan uzatishlar soni, uzatmalarga vallardagi kirish va chiqishdagi burchak tezliklar hamda kirish va chiqishdagi quvvatni tushuntirish asosiy vazifa ekanligi ravshan.

Isbot. Muallif tomonidan tuzilgan ushbu mavzuga bag'ishlangan ilovani ishlash ekran skrinshoti 1a,b shaklda keltirib o'tiladi. Shakldan ko'rinib turadi-ki, bu mashg'ulot paytida TRIZ usulini amalda qo'llash mashg'ulotni yanada tushunarli bo'lishiga olib keladi. Bunda professor o'qituvchi yetarli darajada yechimlari aniq bo'lgan muammoli vaziyatlarni keltirishi mumkin. Masalan:

a) Qurilmani harakatga keltiruvchi elektrodvigatel aylanishlar soni pasaytirilganda uzatishlar soni qanchaga pasayadi va uning asosiy ko'rsatkichini qaysi parametr belgilaydi. (Bu muammoni javoblari yetarli darajada ko'pligidan ular ichidan optimal yechim topish muhim);

b) Agar chiqishdagi quvvat va aylanishlar soni ma'lum bo'lsa, tanlanadigan elektrodvigatel qurilmasi quvvati va uni vali aylanish tezligini optimal quvvatini tanlash usuli qanday;

c) Uzatmalar qutisidagi g'ildiraklar diametrini tanlashda asosiy talabni eng arzon usuli qaysi - qo'lda yasalganini yoki GOST bo'yicha tayyori-mi:

d) Uzatmalar pog'onasini ko'paytirish nimalani qayta ko'rib chiqishga sabab bo'ladi

v.h.k.

a) Ko'p pog'onali reduktordagi aylanishlar sonini pasaytirish

b) Ko'p pog'onali reduktordagi aylanishlar sonini pasaytirishda pog'onalar sonini ahamiyati.

1-rasm. Ko'p pog'onali reduktorlani ishlash holatlarini tushuntirishga bag'ishlangan

ilovani ishlash ekran skrinshoti.

2-rasm. Muallif tomonidan tuzilgan chervyakli uzatmalar mavzusini tushuntirish dasturi

ekran skrinshoti

Yana bir misolni keltirib o'tamiz. Mashina detallari fanidagi chervyakli uzatmalar mavzusiga tuzilgan dastur ekran skrinshoti 2-rasmda keltiriladi. Ma'lumki, bu mavzu uchun ko'rgazmali qurollar oliy dargohda bo'lishi mumkin. Lekin bu faqat ko'rgazmadagi g'ildirak va chervyak tishlarini sanash, yoki ularni ko'rishdan boshqa holatni kuzatish mumkin xolos. Agar shu mavzuga mos ilova (yuklanuvch dastur) yordamida mashg'ulot olib borilsa ko'plab savollar mashg'ulot paytida hosil qilinib, uni yechimi topilishi mumkin bo'ladi.

Biz bu yerda skrinshotda ko'rinayotgan parametrlar nimani bildirishi ustida to'xtalib o'tirmadik. Chunki bu bizning asosiy maqsadimiz emas. Skrinshotdan foydalanib professor -o'qitivchi quyidagicha savollarni o'rtaga tashlanishi mumkin.

a) Chervyakda kirimlar soni ko'paytirilsa nima o'zgaradi?

b) Chervyak burchak tezligi o'zgartirilsa nimalar o'zgaradi?

c) Chervyak g'ildirakni geometrik o'lchamlarini o'zgartirish qaysi prametrlaarni o'zgarishiga olib keladi?

Shuni alohida ta'kidlash kerak-ki, yuqorida keltirilgan dasturlar yuklanuvchi bo'lib, u operatsion tizimga bog'liq emas.

Hozirda elektron dastur turlari:

- Translyator;

- Interpretator

bo'lganligidan, interpretator turidagilar interpretatsion paket mavjud bo'lsagina ishga tushadi. Translyator esa to'g'ridan to'g'ri ishga tushishi bilan farqlanadi.

Xulosa qilib shuni aytishimiz mumkin-ki, texnik yo'nalishda tahsil olayotgan talabalarga mashg'ulot, ayniqsa ma'ruza mashg'ulotlari olib borilayotganda ma'ruzachini vaqti ko'p ketmasligi va uni ma'ruzasi tushunarli chiqishi uchun har bir mashg'ulot uchun o'ziga xos va mos kichik yuklanuvchi ilovalar yozilishi maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz. Buning uchun ko'p vaqt talab qilinmaydi va siz yozgan dasturiy ta'minot strukturasini o'zgartirish qiyin emas. Buning uchu dasturlash tillarida Pascal, C++, Delphi larni keltirish mumkin. Har bir professor o'qituvchi bu tillarda dasturlashni bilmasliklari mumkin. Bunday holda oliy ta'limda bilim olayotgan talabalar yordamida bunday ishlarni bajarishlari mumkin deb hsoblashga asos bor.

Bundan tashqari ma'ruza paytida interpretatorlardan foydalanish ularni yuklash va ulardan foydalanishni boshlash va eng asosiysi muammoli vaziyat hosil qilishdagi natijani olishga vaqni ko'p sarf bo'lishini oldini olishdir. Shu sabablarga ko'ra biz faqat translyatorlardan foydalanish zamon talabidir.

ADABIYOTLAR

1. Полевая М.В. Современный преподаватель: взгляд на студентов и методики преподавания в вузе / М.В. Полевая // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. - 2015. - № 3 (19). - С. 83-90.

2. Гоева В.В. Использование активных и интерактивных методов обучения при изучении технических дисциплин в вузах / В.В. Гоева // Карельский научный журнал. -2016. - № 2 (15). - С. 11-15.

3. R. Raxmonqulov., L.E Yakubov., A.A Yusupov. Uzatmalar qutisi g'ildirak-larining diametralini visual loyihalash dasturi. O'zbekiston Respublikasi ning electron hisoblash mashinalari uchu ndavlat reyestrida 13.12.2023 y. ro'yxatdan o'tkazilgan. DGU - №31072.

4. R. Raxmonqulov. Об одной задачи составление алгоритма программ для сщздания проблемной ситуации в учебном процессе. Infakt fktor 1.956 EUROPEAN JORNAL vol. 13 march 2023 page 171-177

5. Yormatov, O. S., & Toshtemirov, U. T. (2023). THE SCIENTIFIC BACKGROUND OF METHODS FOR INCREASING SUSTAINABILITY UNDERGROUND MINING WITH THE USE OF ANCHORING. Yangi O'zbekistonda Tabiiy va Ijtimoiy-gumanitar fanlar respublika ilmiy amaliy konferensiyasi, 1(5), 15-18.

6. Рахмонкулов, Р. (2023). ОБУЧЕНИЕ СТАТИКИ ПРЕДМЕТА «ТЕОРЕТИЧЕСКОЙ МЕХАНИКИ» МЕТОДОМ СОЗДАНИЕ ПРОБЛЕМНОЙ СИТУАЦИИ. ARXITEKTURA, MUHANDISLIK VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR JURNALI, 2(11), 24-31.

7. Nishonov, A. I., & Toshtemirov, U. T. (2023). STUDY OF THE GRAPH ANALYTIC METHOD OF DETERMINING THE WORKING MODE OF A PUMP DEVICE FOR REDUCING THE MINE FROM GROUNDWATER. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 11(2), 181-183.

8. Shamayev, M. K., Toshtemirov, U. T., Alimov, S. M., Melnikova, T. E., Berdiyeva, D. K., & Ismatullayev, N. A. (2022). Determination of the Installation Density of Anchors in the

Walls of a Working with a Quadrangular Cross Section. Child Studies in Asia-Pacific Contexts, 12(1), 362-367.

9. Yormatov, O. S., & Toshtemirov, U. T. (2022). METHODS FOR INCREASING HOLE DEPTH AT A CONSTANT MINING SECTION. Multidisciplinary Journal of Science and Technology, 2(2), 15-17.

10. O'G'LI, T. U. T. (2022). RESEARCH BY ENLARGING THE DIAMETER OF CARVING SPURS. Scienceweb academic papers collection.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

11. Toshtemirov, U. T. (2022). Construction of log cabins and schemes of development of the log strip. Scienceweb academic papers collection.

12. Toshtemirov, U. T. (2021). ANALYSIS OF LOG CABIN DESIGNS AND SELECTION OF OPTIMIZATION CRITERIA FOR THE FORMATION OF LOG CABIN CAVITIES. Scienceweb academic papers collection.

13. Toshtemirov, U. T. (2020). Analysis of methods for calculating the rational parameters of drilling-blasting operations in the transition of mining solder. Scienceweb academic papers collection.

14. O'G'LI, T. U. T. (2020). Recommended Support Structures For Excavations In Difficult Mining And Geological Conditions. Scienceweb academic papers collection.

15. Ilmuratov, U. (2020). Selection And Justification Of Methods For Opening The Southbay Field. Scienceweb academic papers collection.

16. Toshtemirov, U. T., & Ismatullayev, N. A. (2023). NIMQAVATNI QULATIB QAZIB OLISH TIZIMINI TANLASHGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR TAHLILI. PEDAGOG, 6(12), 286-290.

17. Umarali To'lqin og'li, T. (2023). QAZIB OLISH BLOKIDAGI SHIP TOG'JINSLARINING O 'ZO 'ZIDAN QULASH SOHALARINI O'RGANISH. ARXITEKTURA, MUHANDISLIK VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR JURNALI, 2(11), 32-35.

18. Yormatov, O. S., & Toshtemirov, U. T. (2023). THE SCIENTIFIC BACKGROUND OF METHODS FOR INCREASING SUSTAINABILITY UNDERGROUND MINING WITH THE USE OF ANCHORING. Yangi O'zbekistonda Tabiiy va Ijtimoiy-gumanitar fanlar respublika ilmiy amaliy konferensiyasi, 1(5), 15-18.

19. Yormatov, O. S., & Toshtemirov, U. T. (2023). YER QA'RIDA MASSIVNING TABIIY SHAROITIDA DINAMIK JARAYONLARNI SODIR BO 'LISHINI TAHLIL QILISH. МЕДИЦИНА, ПЕДАГОГИКА И ТЕХНОЛОГИЯ: ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА, 1(1), 1317.

20. Yormatov, O. S., & Toshtemirov, U. T. (2023). SHAXTA VA RUDNIKLARDAGI YER OSTI KON ISHLARI HOLATINI KO'RISH UCHUN OLIY TA'LIM DARGOHLARIDA VIRTUAL SAYOHAT AUDITORIYASINI TASHKIL QILISH. Journal of Science-Innovative Research in Uzbekistan, 1(2), 126-128.

21. Шамаев, М. К., Ёрматов, О. Ш., Бахтиёров, Х. Ш., Диёров, З. Ё., & Тоштемиров, У. Т. (2023). Выделяемые оксиды азота при взрыве и их предельно допустимая концентрация в воздухе рабочей зоны карьера. arxitektura, muhandislik va zamonaviy texnologiyalar jurnali, 2(5), 27-30.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.