Научная статья на тему 'ECOLOGICAL SAFETY OF THE ROAD TRANSPORT SYSTEMS'

ECOLOGICAL SAFETY OF THE ROAD TRANSPORT SYSTEMS Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

CC BY
192
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ecological safety / road transport systems / maximum permissible concentrations / environment / pollution / negative impact / heat balance / chemical balance / экологическая безопасность / дорожно-транспортная система / предельно допустимая концентрация / окружающая среда / загрязнение / отрицательное воздействие / тепловой баланс / химический баланс

Аннотация научной статьи по строительству и архитектуре, автор научной работы — Халилова Рахима Хамитовна

This article the main anthropogenic impacts from RTS on natural systems are determined by the level of technology development: the process of burning hydrocarbon fuel in an internal combustion engine, road elements

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ ДОРОЖНО-ТРАНСПОРТНОЙ СИСТЕМЫ

В статье конструкция дороги и движущийся по нему транспорт представлен в системе ДТС, и рассмотрен как источника отрицательного воздействия на окружающую среду: изучен тепловой и химический балансы загрязняющих веществ для приземного слоя атмосферы и почвенного слоя

Текст научной работы на тему «ECOLOGICAL SAFETY OF THE ROAD TRANSPORT SYSTEMS»

155М 2181-953Х

ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫЙ ТРАНСПОРТ:

АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ И ИННОВАЦИИ

№ 1-2 2019

Железнодорожный транспорт: актуальные задачи и инновации

Издается с 2019 года

Редакционный совет:

Хосилов Х.Н., доц. Расулов М.Х., проф. Адилходжаев А.И., проф. Блажко Л.С., проф. Бочков К.А., академик Юсупбеков Н.Р.

Редакционная коллегия:

Главный редактор - проф. Адилходжаев А.И.

Заместитель главного редактора - проф. Амиров С.Ф.

Ученый секретарь - доц. Каримова Ф.Ф.

Члены редакционной коллегии:

Академик Аллаев К.Р., проф. Акимаса Фудживара (Япония), проф. Ишанходжаев А.А., проф. Кондращенко В.И. (Россия), проф. Куанышев Б.М. (Казахстан), проф.

Мансуров Ю.Н., проф. Мирахмедов М.М., проф. Никитин А.Б. (Россия), проф.

Петрова Т.М. (Россия), проф. Рахмангулов А.Н. (Россия), проф. Сладковский А.В.

(Польша), проф. Титова Т.С. (Россия).

ТАШКЕНТСКИЙ ИНСТИТУТ ИНЖЕНЕРОВ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНОГО

ТРАНСПОРТА

Учредитель научно-технического журнала «Железнодорожный транспорт: актуальные задачи и инновации» - Ташкентский институт инженеров железнодорожного транспорта (100167, Республика Узбекистан, г. Ташкент, ул. Адилходжаева, дом №1, ком.: 333, тел.+998712990026; e-mail: nauka@tashiit.uz).

В журнале «Железнодорожный транспорт: актуальные задачи и инновации» публикуются наиболее значимые результаты научных и прикладных исследований, выполненных в ВУЗах железнодорожного профиля, других высших учебных заведениях, научно - исследовательских институтах и центрах Республики Узбекистан и зарубежных стран.

Журнал издается 4 раза в год и содержит публикации материалов по следующим основным направлениям:

• Путь и путевое хозяйство;

• Подвижной состав и тяга поездов;

• Электроснабжение, электроподвижной состав, автоматика и телемеханика;

• Организация перевозочного процесса и транспортная логистика;

• Техносферная безопасность;

• Инженерные сооружения и материалы;

• Информационные технологи и информационная безопасность;

• Бизнес и управление.

Свидетельство о регистрации средства массовой информации № 0952 выдан Агентством по печати и информации Республики Узбекистан.

Учредитель - Ташкентский институт инженеров железнодорожного транспорта

100165, Республика Узбекистан, г.Ташкент, ул.Адилходжаева д.1.

Тел.: +998 71 299 00 26 E-mail: nauka@tashiit.uz

Railway transport: Actual Tasks and

innovations

Published since 2019

Editorial Council:

Hosilov Kh.N., Assoc. Rasulov M.Kh., prof. Adilkhodjaev A.I., prof. Blazhko LS, prof. Bochkov K.A., Academician N.R. Yusupbekov

Editorial team: Chief Editor - prof. Adilkhodjaev A.I. Deputy chief editor - prof. Amirov S.F. Scientific Secretary - Assoc. Karimov F.F.

Members of the editorial team:

Academician Allaev K.R., prof. Akimas Fujiwara (Japan), prof. Ishanhodjaev A.A., prof. Kondrashenko V.I. (Russia), prof. Kuanyshev B.M. (Kazakhstan), prof. Mansurov Yu.N., prof. Mirahmedov M.M., prof. Nikitin A.B. (Russia), prof. Petrova T.M. (Russia), prof. Rakhmangulov A.N. (Russia), prof. Sladkovsky A.V. (Poland),

prof. Titova T.S. (Russia).

TASHKENT INSTITUTE OF RAILWAY TRANSPORT ENGINEERS

The founder of the scientific and technical journal "Railway Transport: Actual Tasks and Innovations" - Tashkent Institute of Railway Engineers (100167, the Republic of Uzbekistan, Tashkent, Adilkhodzhaev str., Building 1, room .: 333, tel. + 998712990026; e- mail: nauka@tashiit.uz).

In the journal "Railway transport: Actual tasks and innovation" are published the most significant results of scientific and applied research carried out in universities of railway profile, other institutions of higher education, scientific - research institutes and centers of the Republic of Uzbekistan and foreign countries.

The journal is published 4 times a year and contains publications of materials in the following main areas:

• Path and track facilities;

• Rolling stock and traction of trains;

• Power supply, electric rolling stock, automation and telemechanics;

• Organization of transportation process and transport logistics;

• Technosphere safety;

• Engineering structures and materials;

• Information technologies and information security;

• Business and management.

Mass Media Registration Certificate No. 0952 issued by the Press and Information Agency of the Republic of Uzbekistan.

Founder - Tashkent Institute of Railway Transport Engineers

100165, the Republic of Uzbekistan, the city of Tashkent, Adilkhodzhaev St., 1.

Tel .: +998 71 299 00 26 E-mail: nauka@tashiit.uz

СОДЕРЖАНИЕ

ПОДВИЖНОЙ СОСТАВ И ТЯГА ПОЕЗДОВ

Рахимов Р.В., Рузметов Я.О. Оценка воздействия подвижного состава с увеличенными осевыми нагрузками на путь и установление условий их обращения на железных дорогах

Республики Узбекистан..................................................................................... 5

Хромова Г., Раджибаев Д. Хромов С. Математическая модель колебаний рамной конструкции тележек локомотивов сложной конфигурации при повышенных скоростях движения для транспортного машиностроения........................................................ 14

ОРГАНИЗАЦИЯ ПЕРЕВОЗОЧНОГО ПРОЦЕССА И ТРАНСПОРТНАЯ ЛОГИСТИКА

Потылкин Е.Н. Выбор режимов взаимодействия железнодорожного транспорта общего

и необщего пользования................................................................................... 28

Кобулов Ж.Р., Баратов Ж.С. Совершенствование технологии обслуживания клиентов

на железнодорожном транспорте......................................................................... 41

Илесалиев Д.И. Методика определения запасов зерна и ёмкости линейного элеватора...................................................................................................... 47

ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИ И ИНФОРМАЦИОННАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ

Сиддиков И.Х., Умурзакова Д.М. Синтез адаптивной нейро-нечеткой системы управления нелинейных динамических объектов.................................................... 54

ТЕХНОСФЕРНАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ

Халилова Р.Х. Экологическая безопасность дорожно-транспортной системы............... 74

CONTENTS

ROLLING STOCK AND TRACTION OF TRAINS

Rahimov R.V., Ruzmetov Ya.O. Assessment of the impact of the rolling stock with increased axial loads on a way and setting the conditions of their circulation on the railways of the

Republic of Uzbekistan....................................................................................... 5

Khromova G., Radjibaev D., Khromov S. Mathematical model of vibrations of a locomotive bogie frame structure of complex configuration at increase edmotion speed in transport engineering.................................................................................................... 14

ORGANIZATION OF TRANSPORTATION PROCESS AND TRANSPORT LOGISTICS

Potylkin Y.N. The choice of modes of interaction of public and non-public rail

transport....................................................................................................... 28

Qobulov J.R., Barotov J.S. Improvement of customer service technology in

reilway transport............................................................................................. 41

Ilesaliev D.I. Methodology for determination of grain reserves and capacities of a linear elevator......................................................................................................... 47

INFORMATION TECHNOLOGIES AND INFORMATION SECURITY Siddikov I.X., Umurzakova D.M. Synthesis of adaptive neuro-fuzzy control system of nonlinear dynamic objects.................................................................................. 54

TECHNOSPHERE SAFETY

Khalilova R.Kh. Ecological safety of the road transport systems ................................... 74

ТЕХНОСФЕРНАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ

ECOLOGICAL SAFETY OF THE ROAD TRANSPORT SYSTEMS

Khalilova R.Kh.

Tashkent Institute of railway engineering, Tashkent, Uzbekistan

Abstract: This article the main anthropogenic impacts from RTS on natural systems are determined by the level of technology development: the process of burning hydrocarbon fuel in an internal combustion engine, road elements Key words: ecological safety, road transport systems, maximum permissible concentrations, environment, pollution, negative impact, heat balance, chemical balance

ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ ДОРОЖНО-ТРАНСПОРТНОЙ

СИСТЕМЫ

Аннотация: В статье конструкция дороги и движущийся по нему транспорт представлен в системе - ДТС, и рассмотрен как источника отрицательного воздействия на окружающую среду: изучен тепловой и химический балансы загрязняющих веществ для приземного слоя атмосферы и почвенного слоя Ключевые экологическая безопасность, дорожно-транспортная система, предельно слова: допустимая концентрация, окружающая среда, загрязнение,

отрицательное воздействие, тепловой баланс, химический баланс

The State Programme on the implementation of the strategic actions of the Republic of Uzbekistan includes series of measures. Among them, the improvement of transport infrastructure has the particular importance [1].

Rail and road transport are used for the transportation of a large volume of cargo and a number of passengers. All this defines the measures on improving throughput capacity of railways and highways, the number of dry ports and transport enterprises, the construction of new transport ways and second tracks as well as the implementation of other organizational and technical measures.

The implementation of the aforementioned measures is linked to the allocation of land for the construction and the impact of transport infrastructure on the environment: impact on the landscape, land disturbance and pollution of the track strips [2].

Natural conditions of Uzbekistan - flowering gardens and sandy deserts, cotton fields and snowy mountains, dry and hot summer, rainy and snowy winters,

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

turbulent rivers and dry beds, irrigation canals and swampy tugai, hot mineral springs and cool mountain meadows determine how to design, build and operate a road. The increase in the length of the road network leads to an increase in infrastructure, which in turn also in certain situations adversely affects the environment [3].

The road constructions and vehicles form the road transport systems (RTS), the functioning of which pollutes the environment. Their quantity and quality depends on: the natural conditions of the area where the road is laid, the technical and operational indicators of the road, the energy indicators of the traffic flow, on the organization of traffic [4].

The set of the roads properties, during the operation of which, in the given parameters, for an established time, the environmental safety of the environment is preserved and is the environmental safety of the RTS [5].

The ecological scheme of the road is presented as specifically linear (the train moves along railway track; the car moves along the road), mobile (train in motion; car traffic in motion), intermittently (according to the time of car or of train exposure) the source of the negative impact on the processes of the surrounding environment [6].

Sometimes, there are empty spaces, on the right-of-way between the railway and highway, which are not utilized, and in the aftermath, rainwater and other types of waste are collected in such zones.

The main environmental indicators of the roadside condition can be considered:

- its compliance with the technical requirements of road maintenance;

- contamination of the soil of the roadside with chemicals;

- clutter with garbage and other waste;

- erosion processes (presence or absence, level of development);

- jamming and pollution of rest areas, stops.

With the exception of soil pollution, all other indicators can be determined visually.

Transportation of oil products by rail transport, the usage of various types of lubricant and oil products during the exploitation of rolling stock as well as inadequate sealing of the machine components cause soil pollution by oil products. Years of gradual contamination of railways by oil products has negative effect on its ballast bed. During the transportation of bulk cargo, for instance coal, fines of coal fall on the railway and clog the ballast bed as well as the layer of roadbed covering it. The types of impact of roads on the ecological state of adjacent territories are physical or chemical in nature and vary in hazard class. Pollution is caused by partial losses of transported bulk cargoes, particles brought from the wheels of vehicles from roads and passages with unperformed coatings, loss of solid fine and dust fractions from the atmosphere to the coating, and exhaust emissions from vehicles. For instance, when driving on the road, there is wear and tear on car tires, brake linings and abrasion of road surfaces. When tires are abraded, roadside pollution is mainly caused by cadmium, which is added to rubber to accelerate vulcanization processes. The content of cadmium increases significantly with abrasion of old tires with a retreading. Cadmium is a very toxic element. It is able to accumulate in the human body and affect its internal organs.

For instance, polymer material in the form of net is used for strengthening the upper layer of the roadbed. Geogrid allows to preserve the upper layer of the roadbed from early damage. Adequate condition of the road surface, in turn, decrease transport emission [7].

Whether the road is covered with asphalt or cement slabs, whether cars or trucks move along it, residents of houses located along roads, this is interesting just as much as the environmental safety of the natural environment is ensured in their area of residence, i.e. protection of vital human interests and, above all, the right to a clean, healthy, life-friendly environment.

Most of the exhaust gas is dispersed in the air over the roadway and the roadside area.

To assess the quality of natural environments, numerical criteria have been established: maximum permissible concentrations of MPC of pollutants in the

"5

soil, mg/kg dry soil, in atmospheric air, mg/m , in water, mg/l.

Pollutants emitted through the exhaust pipe of a car should not exceed the numerical criteria - the maximum allowable emission of MAE, mg/s [8].

The values of the MAE are subtracted depending on the MPC and the concentration of background Cf values of pollutants, surface atmospheric air temperatures Ta, height H and diameter D of the vehicle's exhaust pipe, volume V, temperature Tg, exit velocity ® and degree of purification F of exhaust gases,the relief n of the area where the road is located, i.e.:

MAE=f (MPC, Cf, H, D, V, Tg, ®, F, Ta, n) (1),

The heat balance of the «road - natural environment» system is expressed by the equation

R=LE + B + S (2),

where R - is the radiation balance of the surface of the carriageway of the road for a certain period of time; LE - heat consumption for total evaporation; L - the latent heat of vaporization; E - evaporation of moisture from the surface of the roadway; for pavement we accept: B - heat transfer between the surface of the pavement and the atmosphere; S - heat exchange between the road and the base (ground).

Then the heat balance is determined by the components B and S:

Rd - Ro = (Bd - Bo) + (Sd - So) (3),

During the movement of vehicles on the road, all components of the heat balance of the «road - natural environment» system change. Denoting by the index «o» the natural position and «d» changed during the operation of the object, the components of the heat balance, we write in the form:

AR= Rd - Ro = Ro (1 - Ad / 1 - Ao) (4),

where Ao- surface albedo in the natural position; Ad- albedo of the carriageway surface; Ao=0,2; Ad=0,09.

Then AR=1,14Ro (5),

The analysis performed on the temperature factor shows that, at LE =0 and S

= 0.1R, the thermal regime of the RTS is determined by the value of the radiation balance R and the inversion of the surface layer of the atmosphere B.

As a criterion for assessing the impact on reducing the spread of pollutants in the near-track strip, the rate of absorption Vabs - of pollutants by vegetation is taken.

Vabs = q / Cvol (6),

where q - gas flow to the surface of the foliage, ^g/(cm); Cvoi - volume

"3

concentration of gas in the air, ^g/cm .

Chemical balance in general form for air pollution is expressed by the equation:

g=gt + gf + gd + gl (7),

where g - the amount of pollutant in the air in the studied period; gt - the intake of airborne pollutant from moving vehicles; gf - the intake of a substance from other sources of pollution in the area of the road (the background concentration of the area for the tested substance); gd - the entry of a pollutant into the atmospheric surface layer from the upper layers as a result of the diffusion of gases; gl - matter loss as a result of natural processes (wind, etc.).

Highways, being linearly extended structures, have the size of the carriageway in the amount that provides transit, i.e. condition is provided gd=gl.

The analysis performed shows that the degree of contamination of the atmospheric surface layer of the near-track strip is determined by vehicle emissions and background concentrations of substances in the area where the road is located.

As a criterion for assessing the level of chemical contamination of the soils of the roadside strip within settlements, the coefficient of concentration K of one or

another chemical element is taken, which is calculated by the formula

K=| (*)>

where C, Cf - respectively, the actual and background content of the element in the soil, mcg/mg; the risk of soil contamination is determined by the rating scale.

The chemical balance of the «road - natural environment» system in general for pollution of the near-soil soil by the example of lead compounds emitted by

vehicles is expressed by the equation:

G = Gt + GF + GY + GP (9),

where G -the amount of the chemical substance (lead) in the soil of the ground strip during the period under study; GT- lead intake into the soil from motor transport; GF - admission to the soil, by leaching or settling of lead from atmospheric air, carried from other sources; Gy - lead carrying out by means of plants of the highway strip; GP - lead penetration in the lower parts of the soil.

It was ascertained that at a distance of 10 m from the edge of the coating, 2.3 mg/kg is contained in the soil, 60 m - 32 mg/kg of lead.

The main anthropogenic impacts from RTS on natural systems are determined by the level of technology development: the process of burning hydrocarbon fuel in an internal combustion engine, road elements, etc.

Список литературы

1. Указ Президента Республики Узбекистан от 7 февраля 2017 года №УП-4947 «Стратегия действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах» - Ташкент, 2017.

2. Халилова Р.Х. Международный транспорт: вперед к глобальной экономике/ Юбилейная научно-техническая конференция «Инновации на железнодорожном транспорте-2009» // Санкт-Петербург, Россия, ПГУПС, 2009.

3. Халилова Р.Х. Железнодорожные пути и природная среда // Наука и образование Южного Казахстана //Республиканский научный журнал. Серия: Экология. Охрана окружающей среды и рациональное использование природных ресурсов. Шымкент, 2005.

4. Халилова Р.Х. Экология стальных магистралей // Экологический вестник, № 5, 2002.

5. Халилова Р.Х. Железнодорожный транспорт и пути обеспечения устойчивого развития // Третья Международная научно-практическая конференция «Техносферная и экологическая безопасность на транспорте»

(тэбтранс-2012). 21-22 ноября 2012г. Санкт-Петербург, Россия, ПГУПС, 2012.

6. Халилова Р.Х. Железнодорожные пути в экологическом аспекте // Современные проблемы путевого комплекса, повышение качества подготовки специалистов и уровня научных исследований / Труды Международной научно-технической конференция Москва, МИИТ,19-20 октября 2004 г.

7. Халилова Р.Х. Решение вопросов экологии конструктивным методом / Материалы Международной научно-технической конференции // 8-е Луканинские чтения «Проблемы и перспективы развития автотранспортного комплекса». 31 января 2019 год. - Москва, МАДГТУ-2019.

8. Халилова Р.Х. Научные основы экологического обоснования строительства производственных предприятий // Современные строительные материалы, технологии и методы проектирования /Материалы международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию Каз ГАСА, 31 октября 2005г. - Алмата- 2005.

References

1. Ukaz Prezidenta Respubliki Uzbekistan ot 7 fevralya 2017 goda №UP-4947 «Strategiya dejstvij po pyati prioritetnym napravleniyam razvitiya Respubliki Uzbekistan v 2017-2021 godah» - Tashkent, 2017.

2. Halilova R.H. Mezhdunarodnyj transport: vpered k global'noj ekonomike/ YUbilejnaya nauchno-tekhnicheskaya konferenciya «Innovacii na zheleznodorozhnom transporte-2009» // Sankt-Peterburg, Rossiya, PGUPS, 2009.

3. Halilova R.H. ZHeleznodorozhnye puti i prirodnaya sreda // Nauka i obrazovanie YUzhnogo Kazahstana //Respublikanskij nauchnyj zhurnal. Seriya: Ekologiya. Ohrana okruzhayushchej sredy i racional'noe ispol'zovanie prirodnyh resursov. SHymkent, 2005.

4. Halilova R.H. Ekologiya stal'nyh magistralej // Ekologicheskij vestnik, № 5, 2002.

5. Halilova R.H. ZHeleznodorozhnyj transport i puti obespecheniya ustojchivogo razvitiya // Tret'ya Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferenciya «Tekhnosfernaya i ekologicheskaya bezopasnost' na transporte» (tebtrans-2012). 21-22 noyabrya 2012g. Sankt-Peterburg, Rossiya, PGUPS, 2012.

6. Halilova R.H. ZHeleznodorozhnye puti v ekologicheskom aspekte // Sovremennye problemy putevogo kompleksa, povyshenie kachestva podgotovki specialistov i urovnya nauchnyh issledovanij / Trudy Mezhdunarodnoj nauchno-tekhnicheskoj konferenciya Moskva, MIIT,19-20 oktyabrya 2004 g.

7. Halilova R.H. Reshenie voprosov ekologii konstruktivnym metodom / Materialy Mezhdunarodnoj nauchno-tekhnicheskoj konferencii // 8-e Lukaninskie chteniya «Problemy i perspektivy razvitiya avtotransportnogo kompleksa». 31 yanvarya 2019 god. - Moskva, MADGTU-2019.

8. Halilova R.H. Nauchnye osnovy ekologicheskogo obosnovaniya stroitel'stva proizvodstvennyh predpriyatij // Sovremennye stroitel'nye materialy, tekhnologii i metody proektirovaniya /Materialy mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, posvyashchennoj 25-letiyu Kaz GASA, 31 oktyabrya 2005g. -Almata- 2005.

Сведения об авторах / Information about authors Khalilova R.Kh.

Tashkent Institute of railway engineering, Tashkent, Uzbekistan Adylkhodjaev 1, 100167, Tashkent, Uzbekistan

УВАЖАЕМЫЕ АВТОРЫ!

Журнал формируется по разделам, отражающим основные направления исследований в области железнодорожного транспорта:

• Путь и путевое хозяйство;

• Подвижной состав и тяга поездов;

• Электроснабжение, электроподвижной состав, автоматика и телемеханика;

• Организация перевозочного процесса и транспортная логистика;

• Техносферная безопасность;

• Инженерные сооружения и материалы;

• Информационные технологи и информационная безопасность;

• Бизнес и управление.

Язык издания - русский и английский.

ТРЕБОВАНИЯ К СТАТЬЯМ

ПРЕДВАРИТЕЛЬНЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ СТАТЬИ (на русском и английском языках)

• Наименование статьи. Должно кратко отражать содержание статьи. Не рекомендуется использовать сокращения и аббревиатуры.

• Аффиляция. Указываются: фамилия, имя, отчество авторов, ученая степень, звание, должность, официальное полное название организаций и английский вариант названия, адрес электронной почты хотя бы одного из авторов.

• Аннотация. Включает: предмет, тему, цель, гипотезу исследования, методы, эксперименты, основные результаты, область их применения, практическое значение, выводы.

• Ключевые слова. От 5 до 15 основных терминов.

РЕКОМЕНДУЕМАЯ СТРУКТУРА ОСНОВНОЙ ЧАСТИ СТАТЬИ

• Введение

• Теория, данные и методы исследования, модели, технические и технологические разработки, эксперименты.

• Результаты исследования и их обсуждение.

• Список литературы на русском и английском языках.

ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ СТАТЬИ

• Электронная версия статьи Microsoft Word, при настройках полей страницы формата A4 - по умолчанию.

• Рисунки и фотографий максимального размера в 150x235 мм, вставляемые в статью, выполняются в формате, позволяющем производить их редактирование и изменение размеров без дополнительного обращения к авторам. Рисунки, выполненные в Microsoft Excel, должны быть продублированы исходным файлом в формате *.xls с соблюдением требований к цвету.

• При подготовке рукописи необходимо руководствоваться Международной системой единиц СИ.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Статьи проходят обязательное научное рецензирование.

Редакция оставляет за собой право отклонять статьи, не отвечающие указанным требованиям. По вопросам публикации статей обращаться: 100167, Республика Узбекистан, г. Ташкент, ул. Адилходжаева, дом №1, ком.: 333. Телефоны: +998712990026; e-mail: nauka@tashiit.uz

DEAR AUTHORS!

The journal is divided into sections, reflecting the main directions of research in the field of railway transport:

• Path and track facilities;

• Rolling stock and traction of trains;

• Power supply, electric rolling stock, automation and telemechanics;

• Organization of transportation process and transport logistics;

• Technosphere safety;

• Engineering structures and materials;

• Information technologies and information security;

• Business and management.

The language of publication is Russian and English.

REQUIREMENTS FOR ARTICLES

PRELIMINARY ELEMENTS OF THE ARTICLE (in Russian and English)

• Title of the article. Should briefly reflect the content of the article. It is not recommended to use abbreviations and shortenings.

•Affirmation. Specified: surname, name, patronymic of authors, academic degree, title, position, official full name of organizations and the English version of the name, e-mail address of at least one of the authors.

•Annotation. It includes: subject, topic, goal, research hypothesis, methods, experiments, main results, their field of application, practical significance, conclusions.

•Keywords. From 5 to 15 basic terms.

RECOMMENDED STRUCTURE OF THE MAIN PART OF THE ARTICLE

• Introduction

• Theory, data and research methods, models, technical and technological developments, experiments.

• Research results and discussion.

• References in Russian and English

REQUIREMENTS FOR ARTICLE

• The electronic version of the article Microsoft Word, with the settings of the A4 page margin fields - by default.

• Drawings and photographs of a maximum size of 150x235 mm inserted into an article are made in a format that allows editing and resizing them without additional reference to the authors. Figures made in Microsoft Excel should be duplicated with the source file in * .xls format with the observance of color requirements.

• When preparing a manuscript, one should be guided by the International System of Units SI.

Articles are subject to mandatory scientific review.

The editors reserve the right to reject articles that do not meet the specified requirements.

For publication of articles contact: 100167, Republic of Uzbekistan, Tashkent, st. Adilkhodzhaev, Building 1, room.: 333.

Phones: +998712990026; e-mail: nauka@tashiit.uz

Темир йул транспорти: долзарб масалалар ва инновациялар

Илмий-техник журнал

Железнодорожный транспорт: актуальные задачи и инновации

Научно-технический журнал

Railway transport: Actual Tasks and innovations Scientific and technical journal

Нашрга 2019 йил 1.07 да рухсат берилди. ^огоз формати 84х108/16. Х,ажми 5,25 б.т.

Адади 100. Буюртма №36-1/2019 ТошТИМИ босмахонасида нашрдан чикди Тошкент, Одилхужаев кучаси, 1.

Подписан в печать 1.07 2019 год. Формат бумаги 84х108/16. Объем 5,25 п.л. Тираж 100. Заказ №36-1/2019 Отпечатан в типографии ТашИИТ Ташкент, ул. Адылходжаева, 1.

© Тошкент темир йул мухдндислари институти, 2019 © Ташкентский институт инженеров железнодорожного транспорта, 2019 © Tashkent Institute of Railway Engineers, 2019

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.