Научная статья на тему 'ЧОЛҒУ ИЖРО ЭТИШНИНГ ТАРБИЯВИЙ ВА МАЪНАВИЙ АҲАМИЯТИ'

ЧОЛҒУ ИЖРО ЭТИШНИНГ ТАРБИЯВИЙ ВА МАЪНАВИЙ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
53
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
якка тарзда / интерфаол / янги изланиш / устоз-ижрочи / усул / таълим / тарбия / билим / кўникма / янги ёндашув. / individual / interactive / new research / teacher-executor / method / teaching / education / knowledge / skill / new approach.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Наргиза Уйғуновна Хакимова

Мазкур мақолада чолғу ижрочилигининг турлари, бетакрор ижро усуллари, уларнинг ўзига хос янги жанрлари билан узвий ривожланиш жараёнлари орқали маънавий-эстетик тарбиянинг имкониятлари кенг очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EDUCATIONAL AND SPIRITUAL IMPORTANCE OF INSTRUMENTAL PERFORMANCE

This article describes in detail the types of musical performance, unique methods of performance, the possibilities of spiritual and aesthetic education through the process of organic development with their unique new genres.

Текст научной работы на тему «ЧОЛҒУ ИЖРО ЭТИШНИНГ ТАРБИЯВИЙ ВА МАЪНАВИЙ АҲАМИЯТИ»

ЧОЛГУ ИЖРО ЭТИШНИНГ ТАРБИЯВИЙ ВА МАЪНАВИЙ АХДМИЯТИ

Наргиза УЙFуновна Хакимова

Тошкент шахар 90-мактаб укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада чолгу ижрочилигининг турлари, бетакрор ижро усуллари, уларнинг узига хос янги жанрлари билан узвий ривожланиш жараёнлари оркали маънавий-эстетик тарбиянинг имкониятлари кенг очиб берилган.

Калит сузлар: якка тарзда, интерфаол, янги изланиш, устоз-ижрочи, усул, таълим, тарбия, билим, куникма, янги ёндашув.

EDUCATIONAL AND SPIRITUAL IMPORTANCE OF INSTRUMENTAL

PERFORMANCE

Nargiza Uygunovna Khakimova

Teacher of school № 90 in Tashkent

ABSTRACT

This article describes in detail the types of musical performance, unique methods of performance, the possibilities of spiritual and aesthetic education through the process of organic development with their unique new genres.

Keywords: individual, interactive, new research, teacher-executor, method, teaching, education, knowledge, skill, new approach.

КИРИШ

Тажрибали мутахассисларга булган талаб, хар даврда хам долзарб ва мухим хисобланган. Мустакил иш бошлаётган айрим ёш мутахассислар етарли даражада ургатиш тажрибасига эга булмаганлиги сабабли иш фаолиятида катор кийинчиликларга дуч келадилар: Чолгуда ижро этишни ургатиш ишини нимадан бошлаш керак, турли ижро этиш усулларини кандай ургатиш керак ва хоказо [14].

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Ёш мутахассиснинг узи чолгуда ижро этишни аъло даражада узлаштирган булса хам, баъзида ургатиш ишига келганда нуноклик килиб колади. Тарбиялаш иши барча укув предметларини урганиш жараёнида амалга оширилиб, укувчиларда кенг дунёкараш, юксак ахлокий ва эстетик онг, мехнатга катта муносабат билан караш сифатларини шакллантиришни назарда тутади. Чолгуда

ижро этишни ургатишдаги дарс утиш жараёни таълим-тарбия ишини амалда куллаш учун кенг имконият яратиб беради.

Бу имкониятлардан бири-ижро этишни ургатиш жараёнининг якка дарс шаклида олиб борилишидадир. Унда укитувчи ва укувчининг турли мазмундаги сухбат ва фикр алмашуви учун кулай шароит тугилади. Укувчи билан дарсни якка тарзда утиш (индивидуал) усули укитувчига талабанинг дунёкараши, фанларни узлаштириш даражасини тугри аниклаб тарбиявий таъсир утказишга катта ёрдам беради [5-8].

Чолгуда ижро этишни урганиш куп машк килишни талаб этади. Бунинг учун укувчи машгулотларга мунтазам равишда тайёрланиши лозим. Бу эса укувчининг урганиш ва узлаштириш фаолиятини маълум даражада тартибга солади. Чолгуда ижро этишни ургатиш жараёни укувчиларни эстетик тарбиялаш иши билан чамбарчас богликдир [9-14]. Халкимизнинг бой мазмунга эга булган классик асарлари хамда замонавий композиторларнинг мусика асарлари билан якиндан танишиши эстетик тарбияни амалга оширишда катта ахамиятга эга. Укувчиларнинг эстетик карашларини шакллантириш ишини дарс мобайнида бирор куйни тахлил килиб, ижро этиш мисолида хам кузатиш мумкин.

Бунда укувчиларга куйнинг тузилиши ва жозибаси тушунтириб борилади. Бевосита ижро этиш харакатларини ургатишни хам эстетика асосида олиб бориш зарур. Масалан, ижро этиш харакатлари купол ва беухшов эмас, балки нозик ва чиройли булиши керак. Бу жараёнда эстетик тарбия ишини амалга оширишнинг мавжуд булган шаклларидан яна бири етук созандалар ижроларини магнит лентаси ёки видео ёзувидан тинглаб урганишдир [15-17].

Укувчилар мусика асари билан турли вазиятларда танишадилар ва асарнинг бадиий образини аста-секин тушуниш куникмаси хосил булиб боради. Шу асосда мусикага мухаббат, кдзикдш ва эхтиёж тугилади [18-22].

МУХ,ОКАМА

Бу жараёнга рахбарлик килиш иши укитувчидан узига хос алохида махоратни талаб этади. Укитувчи факат коида ва методларни билибгина колмай, балки педагогик санъатни тула эгаллаган булиши керак. Ургатиш ишининг тарбиявий ва ривожлантириш характерига эга эканлигини куйидаги йуналишларда куриш мумкин:

- эмоционал рухнинг ахамияти, мусика, доимо тулкинлантириши, хаяжонлантириши, кувонч бахш этиши, кдзикдшини уйготиши керак;

- ижро этиш учун керакли булган харакатларни таккослаш, тахлил этиш, бахо бериш ва бошкалар;

- уз ижросини тинглаб, назорат килиш (мусика асарининг характерини тугри очиб бериш, бадиий ижро хатоларини тузатиш ва хоказо);

- укувчиларнинг ижро этишдаги мустакиллигини ривожлантириш (асарни мустакил тахлил килиб ижро этиш, ижрочиликдаги усулларни мустакил аник куллай олиш, нотаниш куйни эшитиб, сунгра ижро эта олиш ва бошкалар);

- ижодий изланиш сифатларини ривожлантириш (куйдаги кувонч ва гамгинликни курсата билиш, нотаниш мусика ижросини мустакил талкин эта билиш ва хакозо);

Агар чолгуда ижро этишни ургатишнинг дастлабки боскичларида мусикага булган эстетик муносабат аник курсатмалар асосида шакллантирилса, кейинги боскичларда укувчиларнинг мустакил ишлаш ва ижодий куникмаларни шакллантирадиган талаблар куйиб борилади [23].

Эстетик муносабатни ривожлантиришда куйидагиларга ахамият беришни такозо этилади:

- куйнингйуналиши, усуливатоналлигиниэшитиб, сезабилиш;

- ижроэтишнингифодалилиги,

созандаташкикуринишинингвахаракатларинингмусикахарактеригамослиги;

- ижроэтишгаижодийёндошиш;

- бошкасозандаларнингижроэтишсифатларинитугрибахолайолишвабошкалар. Юкорида айтиб утилганидек, чолгуда ижро этишни ургатиш жараёни асосан

индивидуал шаклда амалга оширилади. Бирок, тажрибадан шу нарса маълумки, дарс пайтида мазкур чолгу синфидаги барча талабалар дарс жараёнини кузатишлари яхши натижа беради. Бунда улар уз тенгдошларининг ижроси билан танишиб, ижро пайтида йул куйилаётган хатоларни такрорламаслик хамда ижрога тугри бахо бериш чораларини куришга имконият тугилади.

Таълим-тарбия жараёни аниклик ва тартибни талаб этади. Фаннингмаксади мана шу тартибни очиб беришдир. Шу сабабли педагогика фани ва унинг тармоклари таълим-тарбиянинг максад ва мазмунидан келиб чиккан холда укув тарбия ишларига мос восита, шакл ва методларини ишлаб чикади.

Чолгуда ижро этишни ургатиш тажрибасидан шу нарса маълумки, методик жихатдан тугри ташкил этилган дарслар укувчининг онгига, сезги ва иродасига ижобий таъсир этибгина колмай, хатто уларда маълум кайфият хосил этиб, кузланган максадга эришишда интизом, мехнатсеварлик ва уз фаолиятига талабчанлик билан караш каби сифатларни хам шакллантиради.

НАТИЖА

Дарсда турли мисоллардан фойдаланиш эса укитувчидан дарсга ижодий ёндошиш ва махсус тайёргарликни талаб этади. Тугри танланган мисол узининг реаллиги билан укувчиларда хакикий ишонч уйгота олади.

Чолгуда ижро этишни ургатиш жараёнидаги тарбия ишининг хусусияти ва асоси нималардан иборат? Тарбиянинг асоси бу-биринчи навбатда, ургатиш иши

укув материалларининг ва дастурларининг гоявий-назарий жихатдан юксак даражада булишидир. Бундан ташкари, тарбия иши тарбиячининг шахсига, унинг ахлокий сифатларига ва билимига хам боглик. Укувчилар ижобий сифатларни уз укитувчиларидан урганадилар. Шу сабабли укитувчи узига нисбатан ута талабчан, интизомли ва билимдон булмоги керак.

Ижро этишни ургатиш жараёнидаги тарбия иши ижодий характерга эгадир. Укувчиларнинг психологиясига таъсир этишда укитувчи талабаларнинг узларига суяниши керак.

Агар укувчилар бу ишда укитувчига кумаклашсалар, демак, тарбия иши тугри йулга куйилган булади. Тарбиялаш вазифасини хал этиш факатгина укув фаолияти билан чегараланиб колмай, балки укишдан ташкари вактда "Камолот" ёшлар ижтимоий харакати ва "Касаба уюшмаси" каби бошка жамоатчилик ташкилотлари оркали амалга оширилиб борилади.

ХУЛОСА

Шундай килиб, ижро этишни ургатиш жараёнида факат куникмалар узлаштирилибгина колмай, балки тарбиявий вазифалар, жумладан укувчиларда кенг дунёкараш, ахлокий сифатлар, билим олиш кобилиятлари ривожлантирилади.

Демак, ижрони ургатишиши тарбиявий характерга эга. Ургатиш ва тарбиялаш ишларининг узвий бирлигини хар бир укитувчи уз машгулотларида мунтазам куллаши зарур. Ургатиш ва тарбиялаш ишларининг бирлиги комил инсон шахсини шакллантиришда асосий омил булиб хизмат килади.

Фойдаланилган адабиётлар

[1] И.А.Каримов. «Юксак маънавият - енгилмас куч». -Т., «Маънавият». 2008

[2] М.Тоиров. «Маънавият - калб чироги туплам: маънавий юксалиш йулида». Т., «Маънавият». 2008 йил.

[3] Энциклопедия для «Почемучек». -М., 1998 год.

[4] «Мусика маданияти» дарслиги. 5-7 синфлар.

[5] Gulomova, N. (2021). Use of interactive methods for students in teaching drawing lessons (on the example of views). ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 77(1), 1637-1642.

[6] Gulomova, N., & Saidaliyev, S. (2020). Development of Emergency Image in Students Psychological-Pedagogical Problems. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 18(2), 181-186.

[7] Валиев, А. Н., Туланова, Д. Ж., & Гуломова, Н. Х. (2018). Современные педагогические и инновационные технологии обучения на занятиях по черчению. Молодой ученый, (3), 183-184.

[8] Туланова, Д. Ж., & Гуломова, Н. Х. (2018). Технология и условия проведения дидактических игр в процессе преподавания черчения в вузе. In Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества (pp. 89-93).

[9] Bulatov, S. (2021). Principles of Using Scientific Discoveries in Modernization of The Art Education System. Psychology and Education Journal, 58(2), 1221-1225.

[10] Valiev, A. (2021). ABOUT THE FEATURES OF THE PERSPECTIVE OF SIMPLE GEOMETRIC SHAPES AND PROBLEMS IN ITS TRAINING. Зб1рник наукових працъ SCIENTIA.

[11] Tashimov, N., & Samandar, Z. (2021). Improving the quality and efficiency of teaching descriptive geometry in a credit-modular system. ACADEMICIA: An international multidisciplinary research journal, 11(2), 730-733. 11.Jabbarov Rustam Ravshanovich. (2021) PRIORITIES FOR THE DEVELOPMENT OF PAINTING. Конференции, 1(1). SECTION 1, pp-39-49, https://doi.org/10.47100/conferences.v1i1.952

[12] Jabbarov, R. (2021). DEVELOPING STUDENTS'CREATIVE ABILITIES THROUGH TEACHING "LANDSCAPE COLOR PICTURE" IN HIGHER EDUCATION SYSTEM. Конференции, 1(1). https://doi. org/10.47100/conferences.v1 i1.1088

[13] Ne'mat, A. M., & Ankabaev, R. T. (2018). Methodological Principles of Training Fine Arts. Eastern European Scientific Journal, (6).

[14] Мансуров, Н., & Жалилова, В. (2021). МЕТОДИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ-НАУЧНАЯ ОТРАСЛЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИКИ. Зб1рник наукових працъ SCIENTIA.

[15] Валиев Аъзамжон Нематович. (2021). Об Особенностях Перспективы Простых Геометрических Фигур И Проблемах В Ее Обучении. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF THEORETICAL & APPLIED SCIENCES, 2(4), 54-61. Retrieved from http://caj otas. centralasianstudies.org/index. php/CAJOTAS/article/view/116

[16] Kozim Gafurovich Malikov. THEORY AND PRACTICE OF CONSTRUCTION OF AXONOMERTIC PROJECTS. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. 8 No. 9, 2020 ISSN 2056-5852. Progressive Academic Publishing, UK Page 224-231 www.idpublications.org http://www.idpublications.org/ejrres-vol-8-no-9-2020/

[17] Расулов, М. (2021). НАУЧИТЬ СТУДЕНТОВ ВО ВНЕШКОЛЬНЫХ УЧЕРЕЖДЕНИЯХ СОСТАВЛЯТЬ КОМПОЗИЦИИ НА УРОКАХ РЕЗЬБЫ ПО ДЕРЕВУ. Збiрникнауковихпраць ЛОГОХ. https://doi.org/10.36074/logos-09.04.2021.v2.44

[18] Akhmedov ,M.-U., &Kholmatova , F. (2021). FORMATION OF CREATIVE PROCESSES IN STUDENTS THROUGH TEACHING COMPOSITION IN FINE

ARTS. 36ipHHKHayKOBHxnpa^A'OrOD. https://doi.org/10.36074/logos-09.04.2021.v2.03

[19] Djumaevich, K. K., & Toshkuvatovich, D. S. (2021). The book of principle of human specialist. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 7077-7088.

[20] Xasanov, A. A., & Mirjamolova, F. N. (2019). Access to electronic educational resources in the education system. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7(12), 442-445.

[21] Khasanov, A. A. (2017). Methods and methods of forming economic education through interdisciplinary communication through information technology. Journal, (3), 38.

[22] Urokova, S. B. (2020). Advantages and disadvantages of online education. ISJ Theoretical&AppliedScience, 09(89), 34-37.

[23] Urokova, Sh., &Tuhtashev, U. (2019). Trends of electronic education development. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, Vol. 7 No. 12.

[24]. Hasanov, A. A., & Gatiyatulina, R. M. (2017). Interdisciplinary Communication as a Didactic Condition of Increasing the Efficiency of Educational Process. Eastern European Scientific Journal, (5).

[25] D. Sharipov, A. Abdukadirov, A. Khasanov and O. Khafizov, «Mathematical model for optimal siting of the industrial plants,» 2020 International Conference on Information Science and Communications Technologies (ICISCT), Tashkent, Uzbekistan, 2020, pp. 1-3, doi: 10.1109/ICISCT50599.2020.9351476.

[26] Ravshanovna, P. N., & Abdurashidovich, K. A. (2019). ROLE OF INNOVATION IN SCHOOL DEVELOPMENT. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).

[27] Hasanov, A. A. (2020). PECULIARITIES OF PREPARING TEACHERS FOR THE DEVELOPMENT AND USE OF E-LEARNING RESOURCES. Theoretical&AppliedScience, (9), p.15-17.

[28] Khasanov, A. A. (2018). Didactic Foundations of Interdisciplinary Connections at Subject Teaching. Eastern European Scientific Journal, (6).

[29] Jabbarov, R., & Rasulov, M. (2021). FURTHER FORMATION OF STUDENTS'CREATIVE ABILITIES BY DRAWING LANDSCAPES IN PAINTING. 36ipHUK HayKoeux npaulb AOrOZ.

[30] Xalilov, R. (2021). IMPORTANT FACTORS FOR TEACHING STUDENTS TO WORK ON LANDSCAPE COMPOSITION. 36ipHUK HayKoeux npaAOWZ. https://doi.org/10.36074/logos-30.04.2021.v2.10

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.