Научная статья на тему 'ЧЕТ ТИЛИ ДАРСЛАРИДА ИНТЕРАКТИВ ДОСКАДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ'

ЧЕТ ТИЛИ ДАРСЛАРИДА ИНТЕРАКТИВ ДОСКАДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
43
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
интерактив доска / чет тилини ўқитишнинг замонавий технологиялари / кўпфункциялилик / интерактив материал / визуал хотира. / interactive board / modern technologies of foreign language teaching / multi-functionality / interactive material / visual memory.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Исматуллаева, Наргиза Расулжановна

Мазкур мақола чет тили дарсларида интерактив доскадан фойдаланишнинг афзал жиҳатлари, интерактивликни таъминлашдаги имкониятлари, ўқув материалларини яратишдаги қулайликлари каби масалаларга бағишланган. Натижа ва хулосалар биринчи курс талабалари учун “Асосий шарқ тили (хитой тили)” фани машғулотларида интерактив доскадан турли усулларда фойдаланиш тажрибасидан олинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

POSSIBILITIES OF USING THE INTERACTIVE BOARD IN FOREIGN LANGUAGE LESSONS

This article is devoted to issues such as the possibilities of providing interactivity, and the convenience of creating educational materials and other advantages of using an interactive whiteboard in foreign language classes. Results and conclusions are obtained from the experience of using interactive whiteboard in different ways in the lessons of "Basic Oriental Language (Chinese)" for first-year students.

Текст научной работы на тему «ЧЕТ ТИЛИ ДАРСЛАРИДА ИНТЕРАКТИВ ДОСКАДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ»

"Uzbekistan-China: development of J\ VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 26

cultural, historical, scientific and Q ISSN 2181-1784

economic relations" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

ЧЕТ ТИЛИ ДАРСЛАРИДА ИНТЕРАКТИВ ДОСКАДАН ФОЙДАЛАНИШ

ИМКОНИЯТЛАРИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo.7333176

Наргиза Расулжановна Исматуллаева

Филология фанлари буйича PhD, доцент в.б., "Таржимашунослик ва халкаро журналистика" кафедраси, Тошкент давлат шаркшунослик университети [email protected]

Аннотация. Мазкур мацола чет тили дарсларида интерактив доскадан фойдаланишнинг афзал жиуатлари, интерактивликни таъминлашдаги имкониятлари, уцув материалларини яратишдаги цулайликлари каби масалаларга багишланган. Натижа ва хулосалар биринчи курс талабалари учун "Асосий шарц тили (хитой тили)" фани машгулотларида интерактив доскадан турли усулларда фойдаланиш тажрибасидан олинган.

Калит сузлар: интерактив доска, чет тилини уцитишнинг замонавий технологиялари, купфункциялилик, интерактив материал, визуал хотира.

POSSIBILITIES OF USING THE INTERACTIVE BOARD IN FOREIGN LANGUAGE

LESSONS

Nargiza Rasuljanovna Ismatullayeva

PhD in Philology, Acting Associate Professor, Department of "Translation studies and international journalism", Tashkent State University of Oriental Studies [email protected]

Abstract. This article is devoted to issues such as the possibilities of providing interactivity, and the convenience of creating educational materials and other advantages of using an interactive whiteboard in foreign language classes. Results and conclusions are obtained from the experience of using interactive whiteboard in different ways in the lessons of "Basic Oriental Language (Chinese)" for first-year students.

Keywords: interactive board, modern technologies of foreign language teaching, multi-functionality, interactive material, visual memory.

КИРИШ

Айни глобаллашув жараёнида бошка мамлакатлар катори бизнинг мамлакатимиз учун х,ам таълим сохдсида анъанавийликдан кочган х,олда инновацион таълим технологияларини кенг жорий килиш долзарб масалалардан булиб колди.

Укувчи-талабаларнинг фанга булган кизикишларини орттириш, мотивация бериш учун видеотакдимотлар, инфографикалар, интерактив уйинлар ва бошка интерактив материаллар укитувчиларнинг кургазмали материал, таркатма материал, такдимот материаллари фондида мавжуд булиши хдмда таълим берувчилар буларни яратиш кобилиятига эга булишлари максадга мувофикдир.

Ахборот-коммуникация технологиялари (АКТ)ни укув дастурига интеграциялаш турли жихдтларни, жумладан, х,ам укитувчи, х,ам укувчиларнинг янги технологияга мослашишда уз

96

"Uzbekistan-China: development of R VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 26

cultural, historical, scientific and Q ISSN 2181-1784

economic relations" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

усулларини топиши, ушбу усулларнинг педагогик жараёндаги ролини, янги куникмаларга эга булиш ва эх,тимол, ижтимоий мулокотни узгартириши мумкинлигини тушунишлари керак. Шу тарика укитувчилар ва укувчилар уртасидаги бу мулокот янада катта ахдмият касб этиб, айникса иккисининг х,ам максади технологиядан тил машгулотларини узгартириш ва анъанавий эски усулларни такрорламаслик учун фойдаланиш булса, бу жуда мух,имдир [Schmid 2006:60].

Х,озирда укув жараёнига кенг жорий килинаётган мана шундай самарали ахборот-коммуникация технологиялардан бири интерактив доска х,исобланади. Интерактив доска -бу ракамли проектор ёрдамида доскада компьютер тасвирларини акс эттирувчи сенсор экрандир. Бунда укитувчи тугридан-тугри экранда сичконча сифатида бармокларидан ёки махсус интерактив ручкадан фойдаланиб доскадаги элементлар билан ишлаши мумкин. Элементларни кучириш, очиш ва нусхд олиш мумкин.

В.Армстронг агар укитувчи интерактив доскани узаро таъсирчанликни таъминлашда фойдаланиш мумкинлигини х,ис килса ва тегишли дастурий таъминотдан фойдаланса, бу курилма интерактивликни урнатиш имкониятини бериши, агар у факат такдимот воситаси сифатида кабул килинса, узаро таъсир утказа олмаслигини таъкидлайди [Armstrong 2005:457]. Интерактив доска экрандаги иловаларни манипуляция килишнинг турли усулларидан фойдаланган х,олда интерактивликни таъминлай олиши аникланган.

Дарс жараёнида интерактив доскадан фойдаланишнинг афзал томонлари куйидагилардан иборатлиги кузатилди.

Анъанавий усулдан фаркли уларок, бундай доскада амалга ошириладиган хдракатлар куп. Масалан, ушбу доскада тасвирларни курсатиш, видеолавхд бериш, аудиоовоз эшиттириш хдмда худди анъанавий доска сингари бармоклар ёки махсус фломастер ёрдамида ёзиш, графикалар чизиш мумкин.

Биргина шундай купфункцияли доска ёрдамида дарсдаги вактдан унумли ва мазмундор фойдаланиш имкони мавжуд.

Укитувчи дарсликдаги лексикани тушунтиришда айрим х,олларда мушкулликларга учраши табиий. Масалан, чет тили маданиятига хос реалиялар (таом номлари, урф-одат сузлари, архитектурага оид сузлар, миллий тиббиётга оид сузлар ва х,.з.)ни тушунтиришда аник визуал тасвирларсиз талабани ишонтириш кийин. Албатта, бундай сузларнинг тасвирини, изох,ини битта дарсликнинг узида батафсил ифодалаб булмайди. Анъанавий тарзда карточка ёки катта ватманга тасвири туширилган кургазмали материалларни х,ам х,ар бир дарс учун тайёрлаб келишнинг имкони йук. Шу туфайли интерактив доска ва уларга урнатилган дастурлар ёрдамида интернет хизматидан фойдаланган х,олда янги дарс лексикасининг тасвирли, кургазмали ишланмаларини тайёрлаш укитувчи учун х,ам вактни тежашга, х,ам сифатни таъминлашга, х,ам талабалар кизикишини жалб килишга ёрдам беради. Бунда биргина янги суз учун бир нечта тасвир курсатиш ва шу аснода таккослаш, изох,лаш усуллари ёрдамида талабаларда муайян бир суз буйича аник тасаввурларни шакллантириш мумкин.

Масалан, хитой тилидаги danyanpi - якка ковокли (куз ковоги) деган тушунчани

узбек талабасига тушунтириш анчайин мушкул. Буни уз урнида бир нечта тасвирлар ёрдамида курсатиш хдмда унинг антоними булмиш Ж Щ ^ shuangyanpi сузини х,ам тасвирлар билан курсатиш талабада аник тасаввур уйготади. Якка ковок асосан мугул иркига мансуб кишиларга хос булиб, кузнинг тепа ковоги бурмасиз булади. (Гувох,и булиб турганимиздек, бу х,олатни визуал курмасак, суз билан тушунтириш мушкул). Яна шунингдек, тематик лексикага оид сузларни интерактив доскада тасвирлар, кушиклар, видеолавхдлар ёрдамида намойиш килиб ургатиш жуда яхши самара беради.

"Uzbekistan-China: development of R VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 26

cultural, historical, scientific and Q ISSN 2181-1784

economic relations" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

Интерактив доскаларнинг махсус дастурларида, шунингдек, турли уйин, тест, топшириклар тайёрлаш имконияти х,ам мавжуд булиб, булар утилган дарсни такрорлаб мустах,камлашда ёрдам беради.

Янги технологиянинг педагогик жараёнга таъсирини тушуниш учун у кандай шароитларда амалга оширилиши ва ушбу жараён иштирокчилари томонидан кандай изох,ланишини тушуниш керак [Schmid 2006:51].

Д.Гловер ва бошка тадкикотчилар интерактив доскани дарс жараёнида куллаш борасида утказган тажрибаларга мурожаат киладиган булсак, кузатишлар ва интервюлардан маълум булишича, интерактив доскадан фойдаланишни бошлаган укитувчилар ушбу технология интерактивликни таъминлашда анъанавий дарс машгулотларига ёрдамчи сифатида хизмат килганлигини хдмда уларнинг дарсга тайёргарлиги, дарс бериш услубини х,ам узгартирганлигини таъкидлашган [Glover 2007:17].

Интерактив доска дарс жараёнида матнлар билан ишлашда х,ам укитувчи учун катта имкониятларни беради. Укитувчи интерактив доскада тасвири туширилган матндаги айрим сузларни учириб ташлаши ва талабалардан ана шу сузларни тахмин килиб топишларини сураши мумкин. Ёки булмаса, укитувчи матннинг маълум кисмини доска дастуридаги махсус парда билан ёпиб туриши ва матннинг колган кисми мазмуни хдкида сураши, матнни импровизация килишни топширик сифатида бериши мумкин.

Бундай досканинг яна бир афзалликларидан бири интерактив доска билан ишлаш чогида укитувчи доим эътибор марказида булади, талабаларга доим юзланиб аудитория билан тугридан-тугри алокани ушлаб тура олади.

ХУЛОСА

Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки, интерактив досканинг имкониятлари чексиз. Таълим берувчининг бундай замонавий ускунадан тугри фойдаланиши, бой тасаввурини ишлатган х,олда дарс учун янгидан янги топшириклар тайёрлаши дарс жараёнини самарали ва кизикарли олиб боришга, шунинг натижасида эса талабаларга билим олишда янада катта мотивация бериши мукаррар. Педагогнинг доимий изланишда булиши, замон билан хдмнафас самарали укитиш методикаси ва технологияларини узлаштириши, шу тарика дарс беришга янгича ёндашувни куллаши давр талаби булиб колди.

АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Armstrong, V., Barnes, S., Sutherland, R., Curran, S., Mills, S., & Thompson, I. (2005). Collaborative research methodology for investigating teaching and learning: the use of interactive whiteboard technology. Educational Review, 57(4), 457-469.

2. Glover D., Miller D., Averis D. & Door V. (2007) The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard in mathematics and modern languages: an empirical analysis from the secondary sector, Learning, Media and Technology, 32:1, 5-20.

3. Ismatullayeva, N. R. (2020). Expression of somatic physionimistic lacunas in chinese and uzbek languages. In Наука и инновации в XXI веке: актуальные вопросы, открытия и достижения (pp. 127-129).

4. Ismatullayeva, N. R. (2021). On the Introduction of E-Learning Portfolio in the Educational Process. Current Research Journal of Pedagogics (2767-32 78), 2(09), 35-37.

5. Schmid, Euline Cutrim. Investigating the Use of Interactive Whiteboard Technology in the English Language Classroom through the Lens of a Critical Theory of Technology. Computer Assisted Language Learning Vol. 19, No. 1, February 2006, pp. 47-62.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.