INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
БОЛАЛАР ШЕЪРИЯТИДА ЦУЛЛАГАН УХШАТИШЛАР ЛИНГВОПОЭТИКАСИ Собирова Дилафруз
(PhD) Андижон давлат педагогика институти https://doi.org/10.5281/zenodo.7229242
Аннотация. Мацолада узбек болалар шеъриятида алоуида урин тутган бадиий тасвир воситаларидан бири ухшатишнинг юзага келиши ва унинг болаларнинг ёши, тафаккури, дунёцараши, психологияси, теварак-атрофга, жонли - жонсиз нарсаларга булган муносабати асосида шаклланиши; бола нутцида муцим урнига эга эканлиги курсатиб утилган; ухшатишларни мавзуий гуруулар ажратилиб, мисоллар орали изоулаб берилган.
Таянч суз ва иборалар: узбек болалар шеърияти, ухшатиш, морфологик усул ёрдамида ухшатиш, лексик-семантик усул ёрдамида ухшатиш уосил цилиш.
ЛИНГВОПОЭТИКА СРАВНЕНИЙ В ДЕТСКОЙ ПОЭЗИИ
Аннотация. В статье одним из средств художественного изображения, занимающим особое место в узбекской детской поэзии, является возникновение сравнения и его формирование с учетом детского возраста, мышления, мировоззрения, психологии, отношения к окружающему, одушевленным и неживым предметам. ; показано, что у ребенка есть фиксированное место в его речи; сравнения разбиты на тематические группы и пояснены примеры.
Основные слова и словосочетания: узбекская детская поэзия, сравнение, сравнение с использованием морфологического метода, создание сравнения с использованием лексико-семантического метода.
LINGUPOETICS OF SIMILES USED IN CHILDREN'S POETRY
Abstract. The article discusses the emergence of analogy, one of the means of artistic expression, which has a special place in Uzbek children's poetry, and its formation on the basis of children's age, thinking, worldview, psychology, attitude to the environment, animate and inanimate objects; the child is shown to have a stable place in speech; the analogies are divided into thematic groups and explained between examples.
Keywords and phrases: Uzbek children's poetry, simulation, morphological simulation, lexical-semantic simulation.
КИРИШ
Маълумки, сузнинг кудрати, туганмас сех,ри ва жилоси бадиий асарларда бутун буй-басти билан намоён булади. Айникса, бу х,олат болалар адабиётида узгача бир одмилик, соддаликка йугрилган тарзда юзага чикарилади. Болалар адабиётининг олдида турган вазифалардан бири ёш авлоднинг бадиий, маърифий-эстетик карашларини ривожлантириш экан, демак, бу борада унинг олдидаги вазифалар улкан. Шунингдек, ёш китобхон калбига эзгулик уругини сочиш, эстетик дидини тарбиялаш ва уни жамият учун фойда келтирадиган ижтимоий фаол инсонга айлантиришдан иборат. Буни дилдан х,ис килган болалар ижодкорлари азалдан уз асарларида айнан мана шу максадни руёбга чикариш учун она тилимиздаги барча имкониятлардан тулик фойдаланишга хдракат килиб келишади. Узбек тилига давлат тили макомининг берилиши, миллий адабиётимизга муносабатнинг узгариши, болалар адабиётини ривожлантириш ва таргиб
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 7 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
килишда янгича замонавий ёндашувларнинг юзага келиши, жахон адабиёти, жумладан, дунё болалар адабиёти дурдоналарини тугридан-тугри асос тилда урганиш учун янги сахифаларнинг очилиши узбек болалар шеъриятининг мазмун-мундарижасини батамом узгартириб юборди, болалар шеъриятига мумтоз ва жахон адабиётидан илхомланган поэтик рух кириб келди. Х,атто шеърий тупламларнинг номларида хам юксак поэтизм, бадиий таъсирчанлик кузга ташланди. Анвар Обиджоннинг «Галати мактублар», Капалак цушиги», «Полосонлик палопонлар»; Турсунбой Адашбоевнинг «Осмондаги дарвоза», «Осмон ойдан бошланар», «Карга цацимчи»; Кавсар Турдиеванинг «Рацамлар буйлаб саёуат», «Кувноц алифбо оламига саёуат», «Согинчлар сочилган бекатда»; Абдурахмон Акбарнинг «Уйцучининг тушлари», «Гаройиб автобус», ^амбар Отанинг «Атлас кийган мушукча», Дилшод Ражабнинг «Яхши бола - бахши бола», «Поезднинг боласи», Х.Шомуродовнинг «Туполончи чумчуцлар», Х.Комиловнинг «Мазали китоб», Яхё Тоганинг «Карчигайнинг жияни» деб номланган тупламлари номининг узидаёк катта бадиий махорат, юксак поэтизм унсурлари кузга ташланиб турибди. Ижодкорлар мазкур тупламлардан жой олган шеърларда бадиий тасвир воситаларининг барча турларидан тули; фойдаланган холда, янгича тимсоллар, кучимлар, метафоралар, бетакрор поэтик тасвирларни юзага чикаришга уринишган. МЕТОД ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Манбаларда ухшатиш учун туртта унсурнинг катнашиши шарт деб олинади: а) ухшатилаётган нарса; б) ухшаётган нарса; в) ухшатилиш сабаби, икки нарса-тушунчани бир-бирига ухшатиш асоси; г) ухшатиш конструкциясидаги грамматик восита. Масалан: Дарсни цилмай келибсан, Турибсан-ку бузариб,
Икки юзинг шолгомдек, Кетмаса бас, цизариб. (К.Турдиева. "Сайланма", 133-бет) Мазкур шеърда ухшатилаётган нарса "шолгом", ухшаётган нарса "юз", икки нарсанинг бир-бирига ухшатилиш асоси "цизариш", ухшатиш конструкциясидаги грамматик восита "- дек" кушимчаси. Шоира дарс килмай келган укувчининг холатини шолгомнинг куринишига ухшатиб, чиройли бадиий тасвир хосил килган. ^уйидаги сатрларда хам шундай холатга дуч келамиз: Гулдай учар капалак, Кизлар сочи жамалак. Кицир-цицир кулади, Дошцозонда сумалак; Канот ёзган бургутдай, Кенгайган цир-далалар. Эртакларда топилмас,
Бу ажойиб паллалар. (Дилшод Ражаб. "Поезднинг боласи", 6-,7- бетлар) "Капалак"ни "гул"га, "кир-адирлар"ни "цанотини ёзган бургут"га ухшатиш болаларга чексиз завк-шавк беради, табиатдан бахра олишга ундайди.
Болалар шеъриятида ухшатишларларнинг икки тури учрайди: а) содда ухшатишлар; б) мураккаб ухшатишлар.
Содда ухшатишларда бир предметга хос булган хусусият иккинчи бир предметга кучирилади. Масалан:
Нок келтирганди дадам, Нор билан курдим ба^ам.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Новвотдек экан тоти,
Нашвати эрур оти. (Абдурахмон Акбар. 'Таройиб автобус", 36-бет) Бу уринда нок сузи новвот сузига маза семаси асосида ухшатиляпти. Мураккаб ухшатишларда бир предметнинг бир нечта хусусияти бошка предметга солиштирилади. Мисол: Колаверса, Ватаним, Бошим силаб отамдек, Меур бериб онамдек,
Устирмоцда Хотамдек. (У.Абдуазимова. "Узбекча туш кураман", 60-бет) Мазкур мисолда отанинг багрикенглиги, онанинг мехрибонлиги, Х,отамнинг саховати факат битта объектга - Ватанга нисбатан кулланяпти.
Болалар шеъриятида ухшатишлар билан бир каторда нарса ва предметлар уртасидаги ухшашликка асосланган ухшашли кучим - метафора (истиора) хам учрайди. ТАДЦЩОТ НАТИЖАСИ
Метафора грекча metaphora - кучириш сузидан олинган булиб, предметлар уртасидаги ухшашликка асосланган поэтик кучим, яъни ухшашлик кучим саналади. Метафора ухшатишдан куйидаги жихатлари билан фаркланади: а) ухшатишда ухшатилувчи хам, ухшатилмиш хам хам маълум грамматик воситалари билан биргаликда уз маъноларида катнашадилар. Метафорада эса ухшатилувчи нарса урнида ухшатилмишнинг узи кучма маънода келади; б) ухшатишда хамма вакт икки ёки уч компонент иштирок этиб, у хохлаганча кенгайиши мумкин, метафорада кучма маъно ташувчи бир компонентгина иштирок этади. Баъзи манбаларда у истиора атамаси билан аталади. Икки нарса-ходисанинг ухшашлигига асосланган мажоз метафора ёки истиора деб аталади. Метафора ёпик ухшатишдир. Ухшатиш учун зарур булган суз ва кушимчалар унда тушиб колади.
ДДуроновнинг фикрича, метафора мохиятан яширин ухшатиш булиб, унда ухшатилаётган нарса тилга олинмаган холда унинг маъноси ухшаётган нарса воситасида юзага чикарилади. Бадиий адабиётда метафоранинг маъноси гоят серкирра, чунки у матндаги бошка сузлар билан бирга мазмуний бутунликни ташкил килиб, улар билан алокада хосил килинган тасаввурлар маъно диапазонини кенгайтиради. Лексик метафора маъноси бир суз доирасида англашилиши мумкин ва у номинатив (аташ) вазифасини бажаради, бадиий метафоранинг функцияси эса аташдан анча кенг, у матндаги бошка сузларнинг маънолари таъсирида мазмунни кенгайтиради ва эстетик вазифа бажаради. Бу холат катталар шеъриятига нисбатан болалар шеъриятида янада якколрок намоён булади. Масалан:
Яшил тароц арчалар, Кенг ёзиб цулочини. Эринмасдан шамолнинг
Тарар пахмоц сочини. (Турсунбой Адашбоев, "Она тилим", 10-бет) МУ^ОКАМА
Бу ерда арчаларнинг нинабаргларига нисбатан тароц, шамолга нисбатан пахмоц соч истиораларининг кулланилиши узига хос поэтик образни юзага келтирган. Аникрок килиб айтадиган булсак, арчаларнинг нинабарглари тарокка, шамолнинг холати пахмок сочга ухшатилган.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Демак, бу каби кучма маънодаги ухшатишларга метафора ёки истиора деб ёндашиш тугри булади, чунки истиора бу оддий ухшатиш эмас, у табиий булса, сузга гузаллик багишлайди. Юкорида таъкидлаганимиздек, хар кандай ухшатишда ухшатилаётган нарса ва ухшаётган нарсанинг булиши талаб этилади, истиорада эса факат ухшаган нарса тилга олинади, ухшатилаётган нарса яширин булади. Масалан, киш фаслида тол шохларида кировнинг котиб колиши, музбалдоцка, ухшатиляпти: Тол шохида - «музбалдоц». Куш-у %айвонлар учун,
Булар балки музцаймоц. (Анвар Обиджон. "Музбалдоклар", 31- бет) ^ор оц курпа, оппоц зарга ухшатиляпти: Туни билан булут цорни элаб чицди,
Туцайзорни оц курпага белаб чицди. (Турсунбой Адашбоев. "^арга какимчи", 8- 42-бетлар)
Элагин цоцди булут, Роса гуппа-гуппалаб. Дов-дарахтни безади,
Оппоц зарин упалаб (Турсунбой Адашбоев. "Она тилим", 20-бет) ^уйидаги мисолда Узбекистан байрогининг куринишидан фойдаланиб, чиройли метафора хосил килинган. Хаво ранг, оц ва яшил,
Бордир цизил белбоги. (Наримон Орифжонов. "Узбекистон байроги", 1-синф учун "Синфдан ташкари укиш китоби"дан, 13-бет)
Бу каби метафоралар укувчига олам-олам завк багишлайди. Бошка бир томондан, уни фикрлашга, гап нима хакида кетаётганини топишга, айтилган тасвирни тасаввур килишга ундайди. ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, болалар адабиётида укувчиларнинг дунёкарашини кенгайтириш, уларни фикрлашга ундаш, нарса-ходисаларни бир-бирига солиштириш ва ухшаш томонларини топиш ва нуткда куллашга одатлантиришда метафора (истиора)ларнинг урни катта. Уринли кулланган метафора (истиора)лар бадиийликни оширишга, асарнинг эстетик таъсирини кучайтиришга хизмат килади.
REFERENCES
1. Бобоев Т. Адабиётшунослик асослари. -Тошкент: Узбекистон, 2001.
2. Исхоков Ё. Суз санъати. - Тошкент: Заркалам, 2006.
3. Муродий Т. Истиора // Узбек тили ва адабиёти, 1972, №6. - Б. 78-80.
4. ^уронов Д. , Мамажонов З., Шералиева М. Адабиётшунослик лугати. - Тошкент:
Академнашр, 2013.
5. Худойбердиев Э. Адабиётшуносликка кириш. - Тошкент: Шарк, 2008. - Б. 136.
6. D.A.Sobirova. BOLALAR SHE'RIYATIDA ALLITERATSIYA. Илмий хабарнома.
Серия: Гуманитар тадкикотлар, 2020, № 5(49)