БОЛА ШАХСИДА МУСТАЦИЛЛИК ФЕНОМЕНИ ВА УНИНГ КОНФОРМЛИЛИК ОРЦАЛИ ТУШУНТИРИЛИШИ
Нигора Рахимовна Абдуллаева Кукон давлат педагогика институти
Аннотация: ушбу маколада болаларда Конформлилик ходисасини унга ухшаш баъзи ходисалардан фарклашнинг бир нечта усуллар оркали болаларда аниклаш курсатиб утилган.
Калит сузлар: конформлилик, хулк-атвор, феномен психология, хатти-харакат, индивид, ижтимоий, эътикодлар, кадриятлар, одатлар ва куникмалар ижтимоий эътикодлар, кадриятлар, одатлар ва куникмалар
EXPLANATION OF THE PHENOMENON OF INDEPENDENCE IN THE PERSON OF A CHILD AND ITS CONFORMITY
Nigora Rakhimovna Abdullaeva Kokand State Pedagogical Institute
Abstract: in this article, several methods of distinguishing the phenomenon of Conformity from other similar phenomena in children have been presented.
Keywords: conformity, behavior, phenomenological psychology, behavior, individual, social, beliefs, values, habits and skillssocial beliefs, values, habits and skills
Хозирги кунда фарзандлар тарбиясига эътиборли ёндошиш давлат сиёсати даражасига кутарилган бир даврда яшаяпмиз. Шу нуктаи назардан усмир ёшларда мустакил фикрлашни, уз фикрига эга булиш ва мустакил позицияга эга булиш хакида куплаб давлат хужжатларида фикр билдирилган. Давлатимизни биринчи рахбари И.Каримов бу хакида шундай деб ёзади: "...ёшларимизни хар томонлама соглом ва баркамол этиб тарбиялаш, хаёт абадийлиги, авлодлар давомийлигини таъминлайдиган маънавият кургони булмиш оилани мстахкамлаш бугунги кунда барчамизнинг наинки асосий вазифамиз, балки инсоний бурчимизга айланишини истардим" [1.23].
Мустакиллик деб аталган психологик феномен гарб психологиясида мустакилликнинг акси хисобланган конформлилик оркали урганилган.
Конформлилик, конформ хулк-атвор шундай хатти-харакатни англатадики, гурух билан шахс уртасида бирорта масалада келишмовчилик кузатиладиган булса индивид гурухий таъсирга берилади. Бунга, яъни конформизмга карши
тушунча - мустакил, узгалар таъсирига берилмаган хатти-харакат булиб, бунда индивид уз фикрини узи ишлаб чикади ва узгалар олдида уни куллаб-култиклайди.
Конформлилик ходисасини унга ухшаш баъзи ходисалардан фарклаш лозим. Масалан, ижтимоий эътикодлар, кадриятлар, одатлар ва куникмаларнинг гурухий босим билан алокаси йук. Турли хил этикетларга, модага, ижтимоий шарт-шароитларга амал кила туриб, одам узининг мустакил фикрига эга булиши мумкин.
Машхур олим И.С.Кон конформизм тушунчаси хакида куйидагича ёзади: конформлилик тушунчасини индивид билан гурух уртасидаги зиддиятни ечишнинг маълум усулига куллаш мумкун. Конформлилик улчови индивиднинг талаблари ва стандартларига буйсиниш даражасидир. Бу буйсиниш соф ташки куринишга эга булиши мумкун. Индивид уз карашларини узгартирмайди, бирок у уларни ошкор этмайди, узини гурухнинг позициясига буйсингандай курсатади. Бу холда босим тугаши билан ёки одам маълум гурухнинг назоратидан чикиши билан, у яна узининг шахсий установкасига мос холда харакат курсатади. "Ички конформлилик" ута мураккаб тушунча булиб, бунда гурухнинг таъсири остида одам узининг илк фикрини узгартиради купчиликнинг нуктаи назарини узлаштириб олади [2].
Мустакиллик тушунчасига нисбатан хам шу уринда аниклик киритиб олиш зарур. Гурухий босимга берилмаган хар кандай киши хам "мустакил" деб аталавермайди. Оддий турмушда хам, психологик эксприментларда хам тез-тез негативизм ходисаси хакида, яъни аксинча гапириш ва харакат килиш установкасига тукнаш келинади. Бу индивиднинг гурухга нисбатан душманларча муносабати билан тушунтирилади ва узининг улардан фаркли фикри борлигини курсатиб куйиш истаги мавжуд булади. Одатда бу холатнинг ортида шундай факт яшириниб ётадики, мазкур индивид учун ута обрули референт хисобланган, узга нормаларга ва кадриятларга эга булган кандайдир бошка гурух мавжуд булиши мумкин. Масалан, усмирларнинг ота-оналарига, умуман катталарга нисбатан узининг мустакиллигини курсатиб куядиган хаммага маълум негативизми тенгдошлари жамоаси ичидаги ута каттик конформлилик билан кушилиб кетади.
Конформизм ходисаси илмий жихатдан утган асрнинг 50 йилларида урганила бошланди. Америкалик психолог С. Аш шундай тадкикот утказган. 7 та талабадан иборат гурухга куйидаги инструкция берилади: "Сизларга иккита ок когоз курсатилади. Чап томондагисида битта чизик унг томондагисида хар хил узунликдаги 3 та чизик берилган. Улар тартиб билан 1, 2, 3 ракамлари билан ракамланган. Шу чап тарафдаги чизикка унг тарафдаги 3 та чизикдан биттаси тенг. Мос ракамини айтиш билан уша тенг чизикни айтишингиз талаб
этилади". Х,ар бир одам навбат билан ундан чапга караб жавоб беради. Жавоблар махсус шаклда кайд килинади. Улар бир синалувчи ёлгизликда суралганда хеч ким хато килмайди. Бирок экспериментнинг сири шундаки, битта одамдан бошка барча синалувчилар экспериментатор билан келишиб олишади ва барча синалучи илгаридан келишилган нотугри жавобни айтади. "Содда синалувчи" сунгги ёки сунггидан олдинги уринда туриб жавоб беради. Унга ундан олдин жавоб берувчиларнинг нотугри жавоблари таъсир килади. "Содда синалувчи" уз кузи билан курганига ишонадими ёки узгаларнинг фикрига ишонадими? Агар уз курганига ишонса, у киши мустакил фикрлайдиган хисобланади. Аксинча булса, у конформ хулк-атворли киши булиб чикади.
Шу уринда савол тугилади: гурухнинг фикри билан шахсий идрокнинг уртасида фарк кузатилганда одамлар узларини кандай тутишар ва нимани хис этар эканлар хамда уларда кандай реакциялар кузатилар экан?
1) Одам узининг компетент эмаслиги ёки шахсий камчиликлари натижасида узгалардан бошкача фикр юритганлигини узини англайди. Бу уринда одамда уз-узини паст даражада бахолаш ва узига ишонмаслик холатлари кузатилади.
2) Одам гурухни айблайди. Бунда унинг фикри билан гурух фикридаги фаркка сабаб "узгалар масаласини тушунмаган"лигида ёки тез карор чикарганлигида" деб хисоблайди. Бундай позиция, табиийки, гурух босимига карши туришга ёрдам беради
3) Индивид уз фикрларидаги фаркни объектив шароитлар билан тушунтиришга харакат килади. ("Х,ар томондан каралгани учун хар хил жавоб булади"). Бунда индивид уз фикрида туриб олиши керак булади. Бирок нимагадир бундай кишилар купрок гурух таъсирига бериладилар.
4) Баъзи бировлар карашларидаги фаркларни индивидуал фарклар билан тушунтиради. Айникса масала шахсий ва субъектив хисобланса шундай фикрга келишади. ("Дунё шундай курилган, хар кимнинг хар хил дунёкараши бор")
5) Баъзи бировлар фикрлардаги фаркни "сезмасликка харакат килишади.
Юкоридагилардан шуни хулоса килиш мумкинки психология фани
мустаккилик феномени масаласида куйдаги саволларга жавоб бериши талаб этилади:
1) Мустакил хатти-харакатнинг асоси кандай?
2) Мустакиллик кандай шахс сифатларига эга булган кишиларда кузатилади? Умуман мустакил шахс хакида гапирса буладими?
3) Мустакил хулк-атворни кандай психологик механизмлар таъминлайди ва бунда кандай мотивацион химоявий механизмлар ва когнитив омиллар узаро алокада булади?
4) Мустакил хатти-харакатнинг кандай психологик окибати кузатилади? Уз фикрида туриб олиш учун кандай установкалар, эмоционал холатлар, эътикод ва шахснинг ижтимоий холатлари кузатилиши зарур?
Юкоридаги саволларга жавоб бериш баробарида мустакиллик феноменининг мазмун-мохияти очила боради. Саволлардан баъзилари куйидагича жавоб бериш мумкин:
Р.Крачфильднинг фикрича, хар бир одамнинг реакцияси гурухий босимга нисбатан конкрет шароитларга боглик холда кечади. Бундай конкрет шароитларга куйидагилар киради:
- гурухнинг таркиби ва структураси;
- гурухнинг одам учун ахамиятлилиги (обрулилиги);
- унинг гурухдаги шахсий мавкеи;
- кутарилган масала синалувчининг шахсий манфатларига кай даражада "тегиб кетади";
- синалувчининг тайёргарлик даражасини (компетентлигига);
- узаро мулокатдаги иштирокчиларнинг синалувчи олдидаги обрусига ва х.
[2].
Р.Крачфильд мустакил фикрлайдиган ва мустакил хулоса чикарадиган кишиларга хос сифатлар тугрисида куйидагича ёзади:
- билиш сохасида: нисбатан юксак интеллект, фикрий жараёнларнинг тезлиги, оргинал гояларнинг мавжудлиги;
- мотивация ва эмоциялар сохасида харакатининг юксак даражадаги кучи, стрессли холатларда юксак уз-узини бошкариш, ховотирликнинг йуклиги;
- уз узини англаш сохасида: шахсий жихатдан мукаммаллиги туйгусининг мавжудлиги, узини узи юкори даражада хурмат килиш, узига ишонч, узи тугрисида реал тасаввурларга эга булиш;
- мулокот сохасида: узга кишиларнинг унинг тугрисидаги фикрига куп эътибор бермаслик фаоллик, таъсирларга берилмаслик, мутелик шахслараро муносабатларда ишонч ва хадикнинг йуклиги [2].
Одамлар тугрисида тугри хукм чикара олишлик кобилияти мустакил кишиларда баланд ривожланган булади. Бундай кишиларга догматизм, тафаккурнинг стереотиплашуви ёт булади. Аксинча, конформ одамларга невротизм, хроник ховотирланиш, авторитарлик хос булади.
Шундай килиб, биз юкори хорижий психологияда мазкур мавзу буйича утказилган тадкикотлар ва уларда н чикарилган хулосаларга тухталиб утдик.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. Т. "Маънавият", 2008. -173 б.
2. Кон И.С. В поисках себя: Личность и её самосознание - М.: Политиздат, 1984. - 335 с.
3. Психология и этика делового общения. Учебник для вузов/ Под ред. проф. В.Н. Лавриненко. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002.- 415 с.
4. Фрейджер Р., Фейдиман Д. Большая книга психологии. Теории, упражнения, эксперименты. - Спб.: Прайм. - ЕВРО-ЗНАК, 2008. - 704 с.