АВТОМОБИЛ ТРАНСПОРТИ МАЖМУАСИ ИШТИРОКИДА АТРОФ-МУ^ИТ СИФАТИНИНГ ТЕХНОГЕН УЗГАРИШИ
Шерзод Эшкуватович Исломов
Жиззах политехника институти, катта укитувчи [email protected]
Нурмухаммад Эшпулат yFли Одилов
Жиззах политехника институти, катта укитувчи [email protected]
АННОТАЦИЯ
Хрзирги кунда транспорт воситалари атроф-мухитнинг узгаришига таъсир килувчи омилларнинг ичида энг юкори курсатгичга эга ва транспорт воситаларининг сони йилдан йилга ошиб бормокда. Мазкур маколада автомобил транспорти мажмуасининг зарарли таъсир курсатувчи омиллари натижасида атроф-мухдт сифатининг техноген узгариши ёритилган.
Калит сузлар: автомобил, экология, атмосфера, двигатель, чикинди газлар, математик модел, солиштирма тозалик курсаткичи.
Today, vehicles have the highest rate among the factors influencing environmental change, and the number of vehicles is growing from year to year. This article describes man-made changes in the quality of the environment as a result of the action of harmful factors of the motor transport complex
Keywords: car, ecology, atmosphere, engine, exhaust gases, mathematical model, specific purity index.
Ер шарини ураб турган атмосфера катламлари хам туб антропоген узгаришларни бошидан кечирмокда: хавонинг газ таркиби ва хусусиятлари узгариб бораяпти; ионосфера ва стратосферадаги азон катламининг емирилиши давом этмокда, атмосфера чанг ва газ заррачалари билан мунтазам туйинмокда. Атмосферанинг пастки ер юзига якин катлами эса тирик организмлар учун
ABSTRACT
КИРИШ
May, 2022
хавфли булган саноат, транспорт ва бошка хужалик фаолияти туфайли ажралиб чикаётган зарарли газлар билан ортикча туйиниб бормокда[1].
Статистик маълумотларга кура, XXI асрга келиб инсоният атмосферага табиий равишда зарарли газлар билан ифлосланишидан 170 марта купрокзарарли газ чикармокда, бунга сабаб булаётган асосий турт омилнинг ичида энг катта улуш айнантранспорт сохдсига тугри келади-40%, кишлок хужалиги ва маиший хизматлар-24%, энергетика саноати-20%, ишлаб чикариш-14%ниташкил килади[2].
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Транспорт сохдсининг атроф-мухдт ифлосанишидаги улуши сунгги йилларда янада ортган, чунки, дунё буйича автомобил ишлаб чикариш курсатгичи йилдан-йилга усиб бормокда, 2000 - 2005 йилларда 60 млн атрофида уртача йиллик автомобил ишлаб чикарилган булса, 2010 йилдан сунг ишлаб чикариш кескин усганлигини кузатишимиз мумкин, хусусан, 2010 йилда 77,86 млн, 2015 йилда 90,78 млн, 2018 йилда 95,7 млн, 2019 йилда 90,864 млн, 2020 йилда 77,62 млн ва 2021 йилда 79 млн дона автомобил ишлаб чикарилган
[3].
Бир автомобил йилига 15 минг км юрса, урта хисобда 1,5-2 тонна ёнилги ва25-30 тонна хдвони ёндиради.Бензин ва дизел двигателлардан чикувчи чикинди газлар зарарлилигини таккословчи курсатгичлар 1-жадвалда келтирилган [4].
1-жадвал
Бензин ва дизел двигателлардан чикувчи чикинди газлар
Чикиндигазлартаркибидагимоддалар Чикиндигазлартаркиби, %
Бензинли Дизел
Азот N2 74-77 76-78
Кислород O2 0,3-8,0 5-18
Сув H2O 3,0-5,5 0,5-4,0
Углерод-2 оксиди С02 5-12 1-10
Углерод оксиди CO 1-10 0,02-0,50
Азот оксидиНО 0-0,8 0,001-0,400
УглеводородларCxHy 0,20-0,30 0,1-0,10
Олтингугурт гази 0-,002 0-,03
Коракурум, г/м3 0-0,04 0,1-1,5
Бензопирин, г/м3 0,0002 0,00001
Углерод оксиди- рангсиз, хддсиз газ. Нафас йулларига киргач, конга сурилиб гемоглобин билан бирикиб, карбокси
® о
©
Мау, 20221
480
гемоглобин хосил килади ва бу реакцияда кислородга Караганда 210 марта тез бирикади, натижада кислород етишмаслигига олиб келади.
Азот оксидлари— турли оксидларнинг аралашмасидир. Булардан энг хавфлиси N02. Азот оксидлари упка ва бронхларнинг ишини бузади. Купрок болалар ва юрак-кон томир касаллиги бор катталар зарар курадилар.
Олтингугуртли ангидрид - уткир хидли, рангсиз газ, сувда яхши эрийди васульфат кислота хосил килади. Кам микдорда булса хам узок вакт таьсир этса,юрак-кон томир кассалигини кучайтириб, улимга олиб келади, бронхит, астма вабошка респираторли касалликларни келтириб чикаради.
Углеводородлар - СхНу туридаги бирикмалар гурухидир, куланса хидли, азотоксидлари билан фотокимёвий реакцияга киришиб, смог хосил килади.Бенз(о)пирен-полициклик ароматли углеводород нормал атмосфера шароитларида сувда ёмон эрийдиган кристалл махсулот, одам организмида йигилиб -йигилиб маьлум микдорга етгач, хатарли шишлар хосил килади.
Корацурум - чикинди газларнинг каттик таркиби булиб, асосан углеродзарраларидан иборат. Одамга бевосита хавфи йук, факат хавони ифлослантирибнохуш килади.
Кургошин бирикмалари - бензинга детонацияни йукотувчи кушилмасифатида тетраэтилкургошин (ТЭК) аралаштирилсагина хосил булади. У одаморганизмига нафас йуллари, териси ва озик-овкат оркали утиб, аста-секинйигилиб боради, нерв системаси, кон хосил килувчи аъзоларни зарарлантиради [5].
НАТИЖАЛАР
Олимларнинг хисоб-китобларига караганда хаво таркибидаги кислород хозирги вактда 21%ни ташкил килади ва бу микдор 14%га камаядиган булса, деярли купчилик тирик организмлар, шу жумладан инсоният хам критик холатга тушиб колади.Ушбу глобал муаммонинг олдини олиш учун олимлар ва тадкикотчилар энергетик курилмалар учун сарфланадиган кислороддан тежаб тергаб фойдаланишни ёки энергиянинг бошка мукобил ва зарарсиз турларидан фойдаланишни тавсия этмокдалар [6, 7]
Автомобиль транспорти мажмуига тегишли салбий жараёнлар бир катор инженер техник масалаларни ечиш оркали кисман ёки тулик бартараф этилади, жумладан: колдиксиз технологияларни жорий этиш; чикиндиларни тозалаш усулларини такомиллаштириши;
ёнилги-хаво аралашмаси ёнишининг энг макбул режимини
Мау, 2022
топиш; ноанъанавий ва мукобил ёнилги турларидан самарали фойдаланиб хал килиши мумкин [8, 9, 10 ].
Автомобил транспорта мажмуаси билан боглик экологик жараёнлар устида тадкикотлар утказиш, атроф-мухитга зарарли таъсир курсатувчи омилларни экологик жихатдан бахоловчи умумлашган мезонларни илмий асослашда куйидаги вазифаларни бажариш лозим:
1. Автомобил транспорти мажмуасининг мукаммал экологик структурасини ишлаб чикиш;
2. Автомобил транспорти мажмуаси ташкил этувчилари томонидан атроф-мухитга чикариб ташланадиган зарарли чикиндиларнинг физик ва кимёвий хусусиятларига асосланиб, уларнинг тизимли-таснифий жадвалини ишлаб чикиш;
3. Автомобил транспорти мажмуаси билан табиий атроф-мухит орасидаги модда ва энергия алмашинув жараёнининг математик моделларини тузиш ва тегишли шартларни каноатлантирувчи ечимларни топиш;
4. Автомобил транспорти мажмуаси томонидан истемол килинадиган табиий ва энергетика ресурслари сарфини ва атроф-мухитга чикариб юбориладиган чикиндилар микдорини хисобга олиш усулларини такомиллаштириш ;
5. Автомобил транспорти мажмуаси таркибидаги бир канча мустакил объектларни экологик жихатдан узаро таккослаш имкониятини берадиган умумлашган солиштирма бахолаш мезонини ишлаб чикиш ва амалиётга тадбик этиш.
Автомобил транспорти мажмуаси экологик структурасининг алгоритмини тузишда табиий атроф-мухитнинг биогеоценоз ва экотопдан иборат эканлиги эътиборга олиниб, автомобил транспорти мажмуасининг эксплуатациявий фаолияти давомида сарфланадиган табиий ва энергетика ресурслари хамда эксплуатациявий материаллар микдорлари кириш параметрлари сифатида, автомобил транспорти мажмуаси фаолияти давомида экотопга чикариб юбориладиган барча турдаги чикиндилар микдорлари эса чикиш параметрлари сифатида талкин этилади. Бунда ишлатиладиган чикиндилар ва салбий ходисалар кимёвий, физик ва бошка таъсир этувчи хусусиятларга караб бешта гурухга ажратилади:
1) газсимон моддалар;
2) окова суюкликлар;
3) каттик чангсимон моддалар;
May, 2022
482
4) биогеологик таъсирлар;
5) физик ходисалар.
МУ^ОКАМА
Автомобил транспорти мажмуаси томонидан истеъмол килинадиган барча табиий ва энергетик ресурслар сарфини хамда чикариб юбориладиган чикиндилар микдорини хисобга олишнинг мавжуд усуллари урганилиб, ушбу усуллар ягона аналитик куринишга келтирилиб такомиллаштириш лозим.
Автомобил транспорти мажмуаси билан табиий атроф-мухит орасидаги модда ва энергия алмашинув жараёнининг математик моделларига тегишли узгартиришлар киритилиб, уларнинг энг макбул ечимлари аниклашда моддаларнинг сарфланиши X1 билан чикиндиларнинг купайиб бориши X2 орасидаги узаро богланишга эга булган моделларнинг муносабати: b C
хг = — +_cos t, (1)
b1 C . x2 = —- + —==■ sm t, (2)
ai Va1 '
бирор баркарор микдорлар атрофидаги гармоник тебранишлар куринишидаги тенгламалар системасининг ечимидан иборат булади.
Автомобил транспорти мажмуаси иштирокида техноген узгаришларга учраган атроф-мухит сифатини киёсий бахолашда хар бир зарарли чикиндининг K¿ салмоклилик коэффициентини статистик усулда аниклаган холда экотопга алокадор бир канча объектларнинг умумлашган солиштирма тозалик курсаткичини куйидагича хисоблаш таклиф этилади:
n
Тр = кз+к2 з'2 + • • •+к3 зз = X к з; (3)
i =1
бу ерда: 31 - зарарли моддалар концентрациясининг нисбий мицдорлари. З
= , (4)
i max
Трр улчамсиз курсаткич булиб, 0<Т^ <1 ораликда узгариб туради.
Агар Тп булса, объектга тегишли мухит экологик жихатдан тоза, агар бу
микдор бир сонига якинлашса, мухитнинг ифлосланиш даражаси юкори булади деб бахоланади.
ХУЛОСА
May, 2022
483
Хрзирги кунда Узбекистон Республикасида Автомобил транспорта мажмуаси ташкил этувчилари томонидан табиий экотизимларга курсатиладиган экологик хавф-хатар ёки экологик таназзулнинг олдини олиш максадида илмий асосланган экологик меъёрлаш тизими ишлаб чикилиб, амалиётга тадбик этилмокда. Атроф-мухитга зарарли таъсир этишни меъёрлаш Автомобил транспорти мажмуасида ишлатилган экологик хавф тугдирувчи чикиндилар манбаларига нисбатан талабларни жорий этади ва уларнинг маълум чегаравий микдорларидан ошиб кетмаслигини таъминлайди. Экологик меъёрлаш табиий экотизимларга нисбатан рухсат этилган юкланишларни хисобга олади, яъни Автомобил транспорти мажмуасининг зарарли манбалари тирик организмларнинг яшаш усулларига сезиларли таъсир курсатмаслиги ва табиий мухит сифатининг бузилишига йул куймаслиги лозим.
REFERENCES
1. Абдуазизов Т. "Автомобил транспорти мажмуаси экологик жараёнларини тадкик этишнинг илмий асослари" Монография: 2011 йил, 120 б.
2. Eshquvvatovich, I. S., &Sattorovich, Q. I. (2021). DETERMINATION OF THE MAIN FACTORS AFFECTING THE TECHNOLOGICAL EQUIPMENT OF MOTOR TRANSPORTATION ENTERPRISES. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(1), 1-9.
3. Eshquvvatovich, I. S., &Abdurakhimovich, P. U. (2021). The importance of the level of motorization in the development of vehicle maintenance. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(1), 18-26.
4. Автомобилларнинг техник эксплуатацияси. Олий укув юртлари учун дарслик. КМСидикназаров, Э.А.Асатов, М.З.Мусажонов ва бошк. ТАЙИ профессори Сидикназаров КМ. тахрири остида. - Т.: Voris-nashriyot, 2008. 560
5. Бахриддин Бегматов, & Муродулла Эшонкулов (2021). Иссик; иклим шароитида автомобил двигателларининг ишлаш хусусиятларини аниклаш усуллари тахлили. Academic research in educational sciences, 2 (2), 963-970. doi: 10.24411/2181-1385-2021-00288
6. Суванкулов, Ш., Исламов, Ш., &Каршибаев, Ш. Берди? ров, Т.(2015). Способы расчета вредных веществ возникающих на постах повседневного предоставления услуг транспортным средствам. In Сборники конференций НИЦ Социосфера (No. 8, pp. 23-27).
б.
May, 2022
7. Odilov, N. (2020). The analysis of the development of gas cylinder supply system. Academic research in educational sciences, (3).
8. Odilova, S. S. Q., & Odilov, N. E. O. (2021). Muqobil yonilg'ilardan motor yonilg'isi sifatida foydalanish istiqbollari. Academic research in educational sciences, 2(1).
9. Одилов, Н. Э. (2021). Особенности эксплуатации двс газобаллонных автомобилей. Academic research in educational sciences, 2(12), 238-244.
10. Nurmukhammad, O. (2021). Safety methods at gas filling stations for cars. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(1), 27-36.
11. Mansurovna, M. L., &Eshquvvatovich, I. S. (2021). Study of the influence of operating factors of a vehicle on accident by the method of expert evaluation. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(1), 10-17.
12. Eshquvvatovich, I. S., &Abdukarimovich, U. B. (2022). Influence of car ergonomics on traffic safety. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(5), 22-29.
13. Islomov, S., &Nomozboyev, O. (2021). Avtotransport korxonalarini innovatsion jihozlashga ta'sir qilivchi ekspluatatsion omillar. Academic research in educational sciences, 2(4), 216-223.
14. Эрназарова, Л. М., Азизов, Б. Д., &Кулмурадов, Д. И. (2015). Принципы формирования и развития терминальных систем в Узбекистане. In Технические науки: проблемы и перспективы (pp. 79-83).
15. Ление Мансуровна Мамаева (2022). Применение метода дельфи в преподавании предмета «управление техническими системами». Academic research in educational sciences, 3 (3), 154-161.
16. Валуконис Г.Ю., Мурадов Ш.О. Основы экологии. Учебного пособия для ВУЗов.Т.: Мехнат, 2001. - 328 с.
17. Базаров Б.И. Научные основы энерго экологической эффективности использования альтернативных моторных топлива:Дисс. док техн. наук.-Ташкент: ТАДИ, 2006- 160 c.
18. Адилов, О. К., Умиров, И. И., & Абдурахманов, М. М. (2021). Анализ существующих работ, посвященных проблемам экологии автомобильного транспорта. Вестник науки, 2(2), 74-82.
19. Umirov, I. I. O. G. L., & Xushro'Y, A. S. (2022). AVTOBUS VA MIKROAVTOBUS YO'NALISHLARIDA HARAKAT
MIQDORI VA TARKIBINI TADQIQ QILISH. Academic
research in educational sciences, 3(2), 412-420.
May, 2022
20. Umirov, I. I., & Shukurov, S. A. O. G. L. (2022). AVTOBUS VA MIKROAVTOBUS YO'NALISHLARIDA HARAKAT XAVFSIZLIGINI OSHIRISH UCHUN TAVSIYALAR ISHLAB CHIQISH. Academic research in educational sciences, 3(2), 274-279.
21. Umirov, I. I., Hojimuratov, N., & Shukurov, S. (2022). HARAKAT YO'NALISHLARIDA AVTOBUSLARNING HARAKAT XAVFSIZLIGIGA TA'SIRINI BAHOLASH. Academic research in educational sciences, 3(2), 268-273.
® ©
May, 20221
©
o1
486