Научная статья на тему 'ҚАРШИ БОШ КАНАЛИ НАСОС СТАНЦИЯЛАРИ АГРЕГАТЛАРИНИ ИШГА ТУШИРИШ ЖАРАЁНИ ВА УЛАРДА ЗЎРИҚИШЛАРНИ КАМАЙТИРИШ'

ҚАРШИ БОШ КАНАЛИ НАСОС СТАНЦИЯЛАРИ АГРЕГАТЛАРИНИ ИШГА ТУШИРИШ ЖАРАЁНИ ВА УЛАРДА ЗЎРИҚИШЛАРНИ КАМАЙТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

125
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Насос станциялари / агрегатлар / иш режими / босим / босимли қувурлар / сўрувчи қувурлар / электро двигател / прраклар.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Б У. Уришев, М Чулиев

Мақолада Қарши бош каналининг 1 – 6 насос станцияларидаги насослар ишга туширилганда максимал гидродинамик босим пульсацияси йўналтирувчи аппаратдан чиқиш зонасида юзага келиши, унинг қиймати меъѐрий ишчи режимдаги қийматга нисбатан 5,0 6,5 баробар катта бўлиши ва напорнинг 60 – 83 % ини ташкил қилиши, насосларни ишга туширишда босим қувурида ҳавонинг чиқиб кетишида муаммолар туфайли насос хавфли бўлган помпаж режимига тушиб қолиши баѐн қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о Земле и смежным экологическим наукам , автор научной работы — Б У. Уришев, М Чулиев

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚАРШИ БОШ КАНАЛИ НАСОС СТАНЦИЯЛАРИ АГРЕГАТЛАРИНИ ИШГА ТУШИРИШ ЖАРАЁНИ ВА УЛАРДА ЗЎРИҚИШЛАРНИ КАМАЙТИРИШ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

КАРШИ БОШ КАНАЛИ НАСОС СТАНЦИЯЛАРИ АГРЕГАТЛАРИНИ ИШГА ТУШИРИШ ЖАРАЁНИ ВА УЛАРДА ЗУРЩИШЛАРНИ

КАМАЙТИРИШ

REDUCING LOADS DURING THE START-UP OF PUMPING STATION UNITS OF THE KARSHI MAIN CANAL

Б. У. Уришев

т.ф.д., проф., Карши мухандислик - иктисодиёт институти

М. Чулиев

Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мухандислари

институти Карши филиали

АННОТАЦИЯ

Маколада Карши бош каналининг 1 - 6 насос станцияларидаги насослар ишга туширилганда максимал гидродинамик босим пульсацияси йуналтирувчи аппаратдан чикиш зонасида юзага келиши, унинг киймати меъёрий ишчи режимдаги кийматга нисбатан 5,0 - 6,5 баробар катта булиши ва напорнинг 60 -83 % ини ташкил килиши, насосларни ишга туширишда босим кувурида хавонинг чикиб кетишида муаммолар туфайли насос хавфли булган помпаж режимига тушиб колиши баён килинган.

Калит сузлар. Насос станциялари, агрегатлар, иш режими, босим, босимли кувурлар, сурувчи кувурлар, электро двигател, прраклар.

КИРИШ

Карши Бош каналидаги 1 - 6 насос станциялар ОПВ10 - 260 маркали сув бериш унумдорлиги энг юкори булган насослар билан жихозланган. Ушбу насослардан куп йиллик фойдаланиш даврида тургун иш режимлари билан бир каторда нотургун, яъни иш режими узгариши (бир режимдан иккинчи режимга утиш) жараёнларида хам ишлаши мумкинлиги кузатилди [1-5]. Иш режими узгариши жараёни гидроагрегатнинг белгиланган меъёрий фойдаланиш холатида режа асосида ёки тусатдан юз берадиган, норежавий холатларда кузатилиши мумкин.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Меъёрий фойдаланиш холатида иш режимлари узгариши назорат остида булганлиги учун насос станцияси жихозларига катта хавф тугдирмайди. Лекин норежавий холатларда иш режими узгариши тусатдан, кескин юз берганлиги учун жихозлар учун жуда хавфли ва катта талофатларга олиб келиши мумкин [1,4,5].

Насос станциялардаги меъёрий фойдаланиш холатида юз берадиган иш режими узгариши жараёнларига куйидагилар киради.

1. Насос агрегатини ишга тушириш.

2. Насоснинг помпаж режимига тушиб колиши.

3. Насос агрегатининг ишдан тухтатиши.

4. Насоснинг сув бериш унумдорлигини узгартириш

Нотургун иш режимлари узок давом этмайди, лекин бу пайтда юз берадиган гидромеханик жараёнлар тезкор булиб, кучли зурикишларнинг, босим пульсацияси ва титрашнинг юзага келишига олиб келади. Шу сабабли руй берадиган талофатли холатлар, бузилишларнинг аксарият кисми нотургун иш режимларидаги гидромеханик ва гидродинамик жараёнлар окибатидир. Насос ишлаб турган пайтда двигателга энергия беришнинг тусатдан, режасиз тухтатилиши, бьефлардаги сув сатхлари узгариши туфайли напор ошиб кетиши окибатида насоснинг помпаж режимига утиб кетиши, режадан ташкари иш режимининг кескин узгариши авария холатлардаги нотургун иш режимларига киради.

Карши Бош канали (КБК) насос станцияларидаги ОПВ10 - 260Г насосларини ишга туширишнинг узига хос хусусиятларидан бири напор ошиши билан валнинг гидродинамик моменти хам ошиб боради, шу сабабли аксарият холларда двигателнинг ишга тушишини осонлаштириш учун насосни ишга тушганда сув буш босим кувурига хайдалади.

1 - расмда ОПВ10 - 260Г насосини ишга тушириш жараёнида напор, насос парраклари ва валига таъсир этувчи моментлар, вал айланишлар сони кийматларининг узгариши тасвирланган [4]. Ушбу параметрлардан куриниб турибдики, парракларга таъсир этувчи момент унинг стационар режимдаги моментидан 3 баробар катта кийматни ташкил этади. Шу сабабли насосни ишга тушириш пайтида парракларда салбий ходисалар хам баъзида руй бериб туради.

Насосни ишга тушириш боскичлари куйидагилардан иборат:

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

- тинч хрлатдан айланма хдракат хрлатига утиш, синхрон айланиш частотасига ва синхронизацияга эришиш (I - боскич);

- кувурнинг сув билан тулиши ва напорнинг ошиши (II - боскич);

2 - расм. ОПВ10 - 260Г насосини ишга тушириш жараёни.

n- насос вали айланишлар сони; Рб - насоснинг чикиш кисмидаги босим; Рс -насоснинг суриш (кириш) кисмидаги босим; Мвал - насос вали моменти; Мвал -насос вали моментининг меъерий киймати; Мпар - насос парраги моменти;

Мпар.м - насос парраги моментининг меъерий киймати.

- насоснинг вакуум йукотиш клапани епилишига кадар оширилган напор билан ишлаши (III - боскич);

- вакуум йукотиш клапанининг епилиши ва белгиланган режимга утиш (IV - боскич).

2 - расмда ^БК 6 - насос станциясининг 1 - агрегатини ишга тушириш жараенини урганиш буйича утказилган тадкикотларимизда олинган осциллограммалар тахлили келтирилган.

Насосни ишга тушириш жараенининг I - боскичи 8...10 секунд вактни уз ичига олади, бунда иш режими нуктаси характеристиканинг координаталари бошидан H - Q напор характеристикасидаги Н = Нсинх нуктаси томон харакатланади. Бу боскичда босим кувуридаги напор геометрик напорнинг

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 388 www.ares.uz

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

15...33 % ини ташкил этади, парракларга таъсир этаётган куч моменти 2,5...3,0 баробар ошади, насос агрегатининг титраш киймати меъёрдан бирмунча юкори булади. Шу сабабли насосни ишга туширишда агар иложи булса, парракларнинг урнатиш бурчаги энг кичик кийматда булиши керак. Ушбу боскичнинг 8 - секундида насос вали айланишлари сони номинал микдорга, 250 айл/мин га етади.

II - боскичда режим нуктаси H - Q буйлаб юкорига харакатлана бошлайди ва ишга туширишнинг 13...17 секундларида насоснинг йуналтирувчи аппарат кисмида босимнинг катта микдордаги пульсацияси (Н кийматининг 50...83 фоизи) кузатилади ва боскич охирига бориб (ишга туширишнинг 22...26 секундлари) унинг микдори меъёрлашади.

- п =/(1) - насос айланишлар сонининг вакг буйича узгариши

--- Н2 = () - йуналтирувчи аппарат ортидаги кесимда (2 -2) босим узгариши

---Н1 = () - ишчи гилдирак тагидаги кесимда (1 - 1) босим узгариши

2 - расм. ^БК 6 - насос станциясининг 1 - агрегатини ишга тушириш

жараёни.

III - боскич бошланишида босим кувуридаги хдво аэрация кувури ва вакуум йукотиш клапани (ВЙК) оркали катта босим билан чикиб кета бошлайди, режим нуктаси насос напорининг меъёрий чегарасидан утиб кетади, яъни насос оширилган напор билан ишлай бошлайди, насос сув окиш трактида катта микдорда (Н нинг 75 фоизигача) киска вактли босим пульсацияси (27... 29 секундларда) юзага келади. Бу боскичда насоснинг геометрик напори меъёрга нисбатан 3...4 метр ошик булиши мумкин.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Шу сабабли бу боскич давомийлигини (ишга туширишнинг 27...35 секундлари) камайтириш чораларини куриш лозим.

IV - боскичда ВИКнинг герметик епилиши ва сифоннинг меъердагидек зарядка булиши режим нуктасининг оптимал нуктага Н = Нопт келишини таъминлайди. Агар бунга эришилса, бу холатда босим пульсацияси, насосдаги титраш киймати меъердагидек булади.

Насосни ишга туширишда электродвигателга бериладиган ток кучи меъердагидан 5 - 7 марта ортик булади, ростловчи аппарат ва босим кувури зонасида босим пульсацияси, титраш амплитудаси ошиб кетади [4,5]. ^БКнинг насос станцияларида утказилган тажрибаларга асосланиб айтиш мумкинки, насос ишга туширилганда максимал гидродинамик босим пульсацияси йуналтирувчи аппаратдан чикиш зонасида юзага келади ва унинг киймати меъерий ишчи режимдаги кийматга нисбатан 5 - 6,5 баробар катта булиши ва напорнинг 60 - 83 % ини ташкил килиши мумкин [4,5].

Насосни ишга туширишда электродвигател юкори крестовинасидаги радиал титрашнинг иккилик амплитудаси тахминан 40 Гц частотадаги 420 мкм гача кутарилади, бу эса нормал иш режимдаги титраш кийматидан 15...17 марта куп хисобланади, вертикал титраш 50 мкм кийматга эга булиб, нормал иш режимдагига нисбатан 2 баробар катта кийматдир (3 - расм) [4]. Ушбу жараенда насоснинг юкори подшипнигида ва ишчи гилдирак камерасида радиал титрашлар киймати айланишлар сони узининг номинал кийматига етиб борганда (9...10 секундларда) максимал мос равишда 82 мкм ва 60 мкм кийматларга эга булади ва нормал иш режимида 4,17 Гц оборот частотасидаги 30...35 мкм титраш билан ишлай бошлайди.

Насоснинг ишчи характеристикасидаги режим нуктаси уни ишга туширишда бир нечта боскичлардан, яъни гидродинамик зурикиш катта булган боскичлардан утиб боради. Ушбу зурикишларни камайтириш максадида насосни ишга тушириш билан параллел равишда унинг босим кисмига хаво бериш "Насосни ростлаш усули" номли ихтиромизда таклиф килинган [6].

Тескари клапан билан жихозланган босимли кувурга эга булган насосларни ишга туширишда агрегат янада катта гидродинамик зурикишларга дучор булади. Бунинг сабаби насос тескари клапан оркасида сув билан тулдирилган босимли кувурга сувни хайдаб беради. Бундай холда насос ишга

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

туширилганда режим нуктаси помпаж зонасига тушиб колиши мумкин, бу эса катта гидродинамик зурикишларни юзага келишига олиб келади.

3 - расм. ОПВ10 - 260 насосини ишга туширишда жихозларнинг

титраш кийматларининг узгариши (ф = - 60)

n - насос вали айланишлари сони, об/мин; 1 - электродвигател юкори крестовинасидаги радиал титрашнинг иккилик амплитудаси, мкм; 2 -насоснинг юкори подшипнигидаги титрашнинг иккилик амплитудаси, мкм; 3 -ишчи ишчи гилдирак камерасида радиал титрашлар киймати.

4 - расмда насосни ишга туширишда режим нуктаси хдракатланиб насос напор характеристикасидаги В нуктага, ундан кейин помпаж зонаси оркали А ишчи нуктасига етиб келади ва бу жараёнда насос сув окиш трактида помпажга оид напор, сув сарфининг кескин узгариши, оким гидродинамик босимининг, жих,озлар титраш (вибрация) кийматининг меъёрга нисбатан 2,5...3 баробар ошиши кузатилади. Шу сабабли бу жараёнда авария ходисалари, масалан парракларнинг узилиб кетиши хрлатлари юз берган [4].

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

H, m

30.0

20.0

W.0

" i 1 3 4 S 6 Q, м3/с

4 - расм. Босим кувурида тескари клапан билан жихозланган ОПВ3 -110 насосини ишга туширишда режим нуктасининг харакати

Ушбу салбий холатнинг олдини олиш учун насосни ишга туширишда ишчи гилдирак остига маълум микдордаги босимли хавонинг берилишида напор ва сув сарфининг камайиши хусусияти туфайли режим нуктаси напор характеристикасининг помпаж зонасини четлаб утиб ишчи нуктага етиб келиши назарий тадкикотларимиз натижалари асосида аникланди.

Лаборатория курилмасида утказилган тажрибавий тадкикотларимиз натижалари ишчи гилдирак остига (0,7..0,8)Qh микдорда хаво киритилиши режим нуктасининг помпаж зонасига етмасдан аввал А' нуктасига ва хаво бериш тухтатилгандан кейин А ишчи нуктасига етиб келишини таъминлади.

Ушбу жараёнда насоснинг суриш кисми ва камераси жойлашган нукталарда жойлашган датчиклар курсатган титраш кийматлари 15...20 мкм дан ошмайди, насоснинг босим кисмидаги манометр деярли бир хил босимни ни курсатади, бу эса зурикишлар белгиланган меъёрдан ошмаслигини, уларда кескин узгаришлар кузатилмаслигини курсатади.

ХУЛОСА

1. КБК 1-6 насос станцияларидаги насослар ишга туширилганда максимал гидродинамик босим пульсацияси йуналтирувчи аппаратдан чикиш зонасида юзага келади ва унинг киймати меъёрий ишчи режимдаги кийматга нисбатан 5 - 6,5 баробар катта булиши ва напорнинг 60 - 83 % ини ташкил килиши мумкин.

2. Насосларни ишга туширишда босим кувурида хавонинг чикиб кетишида муаммолар туфайли насос хавфли булган помпаж режимига тушиб Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan Academic Research, Uzbekistan 392 www.ares.uz

Пол паж С 30I аси

ч |

у ""Чл J4 < Кч

/ ___ ч- Я'

If к ---х,авосиз — — х,аво билан Vi

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

J

II Ü

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-386-393

колиши ва талафотлар юз бериши мумкинлиги тадкикотлар ва кузатишлар натижасида аникланди.

3. Насоснинг ишга тушиши жараёнида помпаж зонасига тушиб колишининг олдини олиш учун ишчи гилдирак остига (0,7..0,8)Qn микдорда босимли хдво бериш буйича тадкикотлар натижаси бу хрлда насос камерасида, суриш кувурида юз берадиган хавфли зурикишлар бартараф этилишини курсатди.

REFERENCES

1. Мухаммадиев М.М., Уришев Б.У. Энергоэффективные технологии при эксплуатации насосных станций. Монография, Т.: ТГТУ- 2012 й., 115 с. ил.

2. Мухаммадиев М.М., Уришев Б.У., Жураев С.Р. Энергоэффективная эксплуатация мелиоративных насосных станций. Сб. трудов седмой Всероссийской научно-технической конференции с международным участием, Благовещенск,2011.с. 294-298.

3. Уришев Б.У., Уралов Б.Р. Вопросы энергосбережения в насосных станциях Каршинского магистрального канала."Кишлок хужалигида техника ва технологиялар сервисини ривожлантириш истикболлари" Республика илмий ва илмий-техник конференцияси илмий маколалар туплами,17-18апрел 2010, Карши ш., 184 -187 б.

4. Карелин В.Я., Новодережкин Р.А. Насосные станции гидротехнических систем с осевыми и диагональными насосами.-М.: Энергия, 1980, -288 с.ил. 5. Виссарионов В.И., Уришев Б.У, Беляев С.Г., Пименов В.И. Снижение гидродинамических нагрузок в насосных станциях методом впуска воздуха. Мелиорация и водное хозяйство №2, 1988. с. 25-27.

5. Виссарионов В.И, Уришев Б.У., Беляев С.Г., Дуденко И.К., Очилов Р.А., Хеймонен П.В. Способ регулирования насоса. Авторское свидетельство на изобретение № А.С.1408115 Бюл. №25, 1988.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.