Научная статья на тему 'АМИР ТЕМУРНИНГ ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ СИЁСАТИНИНГ ФАЛСАФИЙ ЖИҲАТЛАРИ'

АМИР ТЕМУРНИНГ ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ СИЁСАТИНИНГ ФАЛСАФИЙ ЖИҲАТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
65
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мамлакат / миллат / халқ / тоифалар / табақалар / гурухлар / адолат. / country / nation / people / categories / classes / groups / justice.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Салимов, Бахриддин Лутфуллаевич, Ҳалимов, Суҳроб Алишер Ўғли, Тошбоев, Ворис Ахёр Ўғли

Мақолада жамиятда мавжуд бошқа гурухларларнинг, айниқса паст табақаларнинг манфаатлари ҳисобга олинмаслиги ижтимоий муносабатлар тизимида беқарорликни келтириб чиқариши ва жамиятни ларзага соладиган ижтимоий портлашларга сабаб бўлиши, шу боис буни яхши тушунган ўз даврининг оқилу-доно ҳукмдори Амир Темур ўз сиёсатини тузишда ижтимоий қатламлар манфаатларини инобатга олганлиги таҳлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по философии, этике, религиоведению , автор научной работы — Салимов, Бахриддин Лутфуллаевич, Ҳалимов, Суҳроб Алишер Ўғли, Тошбоев, Ворис Ахёр Ўғли

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PHILOSOPHICAL ASPECTS OF AMIR TIMUR'S SOCIAL JUSTICE POLICY

The article analyzes the fact that not taking into account the interests of other groups in society, especially the lower classes, causes instability in the system of social relations and causes social explosions that shake the society, therefore, the wise ruler of his time, Amir Temur, who understood this well, took into account the interests of social strata when formulating his policy. .

Текст научной работы на тему «АМИР ТЕМУРНИНГ ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ СИЁСАТИНИНГ ФАЛСАФИЙ ЖИҲАТЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(2), Feb., 2023

АМИР ТЕМУРНИНГ ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ СИЁСАТИНИНГ

ФАЛСАФИЙ ЖИХДТЛАРИ

Салимов Бахриддин Лутфуллаевич

Тошкент давлат транспорт университети профессори в.б.

Шалимов Сугроб Алишер ртли Тошкент давлат транспорт университети талабаси.

Тошбоев Ворис Ахёр ртли

Тошкент давлат транспорт университети талабаси

АННОТАЦИЯ

Мацолада жамиятда мавжуд бошца гурухларларнинг, айницса паст табацаларнинг манфаатлари уисобга олинмаслиги ижтимоий муносабатлар тизимида бецарорликни келтириб чицариши ва жамиятни ларзага соладиган ижтимоий портлашларга сабаб булиши, шу боис буни яхши тушунган уз даврининг оцилу-доно уукмдори Амир Темур уз сиёсатини тузишда ижтимоий цатламлар манфаатларини инобатга олганлиги таулил этилган.

Калит сузлар: мамлакат, миллат, халц, тоифалар, табацалар, гурухлар, адолат.

АННОТАЦИЯ

В статье анализируется тот факт, что неучет интересов других групп общества, особенно низших классов, вызывает нестабильность в системе общественных отношений и вызывает социальные взрывы, сотрясающие общество, поэтому мудрый правитель своего времени Амир Темур, хорошо это понимавший, при формулировании своей политики учитывал интересы социальных слоев.

Ключевые слова: страна, нация, народ, категории, классы, группы, справедливость.

ABSTRACT

The article analyzes the fact that not taking into account the interests of other groups in society, especially the lower classes, causes instability in the system of social relations and causes social explosions that shake the society, therefore, the wise ruler of his time, Amir Temur, who understood this well, took into account the interests of social strata when formulating his policy. .

Key words: country, nation, people, categories, classes, groups, justice.

КИРИШ

Тарихда 28 давлатни уз даврида ягона бир мамлакатга бирлаштиришга хдракат килган Амир Темур хам бу масалага устувор вазифа сифатида караган.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

Зеро бусиз шундай катта худудда турфа миллат ва элатлардан ташкил топган сон-саноксиз халкларни бошкариб булмас эди. Мамлакатларни идора этиш сузда бир огиз гап билан осон айтиладиган ибора. Аслида эса бу жуда машаккатли иш ва ута мураккаб жараёндир. Баъзан 3-4 кишидан иборат оилани бошкаришда кийналамиз1. Ёки махаллада, жамоада бармок билан санокли махалладошларимиз ва хамкасбларимизни бир максад йулида бирлаштира олмай жонимиз халак булади. Энди узингиз хулоса чикараверинг, бутун бошли улкаларни, халкларни бошкаришда бошкарувчилардан накадар катта матонат ва акл-идрок талаб этилишини. Албатта, бунда бошликларнинг Абу Наср Форобий айтганидек, ижобий фазилатларга эга булиши мухим урин тутади. Бошкаларга урнак буладиган хислатларга эга булган бошкарувчилар юрт равнаки ва халк фаровонлигини уйлаб яшайдилар2.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Эътироф этиш керакки Амир Темур хам уз юртида адолат байрогини баланд кутарган давлат бошликлари каторига киради. Гарчанд жуда катта, бепоён булишига карамасдан у уз давлатида адолатни таъминлай олган санокли хукмдорлардан биридир. Шунинг учун хам Амир Темурнинг хокимият тепасига келган илк кунлардан бошлаб, «Адолат эшигини очдим, зулму ситам йулини тусдим» 3 деб таъкидлагани бежизга эмас. Аждодларимиз орасида давлат ва сиёсат сохасидаги энг кудратли зот булган Амир Темур конун-коидаларни урнатиб, улардан давлатни бошкаришда фойдаланди. Амир Темур тузган конун-коидаларда жамиятдаги мавжуд барча табака ва тоифаларнинг кдзикдш ва манфаатлари инобатга олинган эди. Жамиятда кечадиган ижтимоий муносабатларнинг баркарор булишида бу жихат мухим ахамиятга эгадир. Ижтимоий муносабатларнинг мавжуд булиш шартларидан бири бу - унинг таркибида турли-туман тоифалар, табакалар, гурухларнинг булишлигидир. Чунки, хилма-хил ижтимоий катламлар диалектик конуният сифатида ижтимоий муносабатларни харакатга келтиради, ривожлантиради ва такомиллаштиради. Ижтимоий муносабатлар уз тарихида хеч качон битта ижтимоий катламдан иборат булмаган. Утмишга назар солиб, тарих сахифаларини бирма-бир вараклаганимизда хам бундай холатни учрата

1 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

2 Салимов Бахриддин Лутфуллаевич (2020). ФИЛОСОФСКАЯ РОЛЬ ДИАЛЕКТИЧЕСКИХ КАТЕГОРИЙ В ЖИЗНИ ЧЕЛОВЕКА. Историческая психология и социология истории, 13 (1), 111-119.

3 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

олмаймиз. Хдттоки, «Олтин давр» деб аталадиган ибтидоий жамоа тузуми даврида хам одамларнинг турли гурухлари, масалан, кабила йулбошчилари, кохинлар, овчилар ва бошкалар булишган. Факат у даврдаги тартиб-коидалар хамманинг манфаати учун хизмат килган4.

Бирок, кейинчалик бу тамойилга путур етган. Окибатда эса, жамиятда карама-каршиликлар ва норозиликлар авж олган. Бунинг асосий сабаби -жамиятда урнатилган тартиб-коидалар, ижтимоий муносабатларда факат битта табака, ёки хукмрон гурухларнинг манфаатларини кузлаган. Жамиятда мавжуд бошка гурухларларнинг, айникса паст табакаларнинг манфаатлари хисобга олинмаган. Уз навбатида бундай холат юкорида таъкидлаганимиздек, ижтимоий муносабатлар тизимида бекарорликни келтириб чикарган ва жамиятни ларзага соладиган ижтимоий портлашларга сабаб булган. Буларни яхши тушунган уз даврининг окилу-доно хукмдорлари, хусусан, Амир Темур уз сиёсатини тузишда ижтимоий катламлар манфаатларини инобатга олган.

Уз тузукларида Амир Темур шундай ёзади: «Салтанатим ишларини конун-коида ва интизомга солиб, салтанатим мартабасига зебу зийнат бердим. Салтанатимни ун икки тоифага булиб, уларга таянган холда иш юргиздим. Салтанатим конун-коидаларини хам шу ун икки тоифага боглаб туздим. Бу ун икки тоифани салтанатим фалакининг ун икки буржи ва давлатим корхонасининг ун икки ойи деб хисобладим»5. Айтиб утилган ана шу тоифалар таркибига Амир Темур давлатида яшаган ахолининг деярли барча катламлари киритилган эди. Ижтимоий муносабатлар хам ушбу фаолиятдан келиб чиккан6. Албатта, бунинг учун уша хукмрон табака вакилларида ва хукмдорларда нафсини ва газабини тия олиш, узокни кура олган холда сиёсат олиб бориш, хаммага адолатли була олиш, акл-идрок билан, огир ва вазминлик билан иш юритиш каби бир катор юксак ижобий фазилатлар булиши шарт. Х,еч муболагасиз айтишимиз мумкинки, Амир Темурда бу каби фазилатлар мужассамлашган эди. Булардан ташкари, «Темурнинг хислатларидан бири шу эдики, у бирор масалани хал этишдан олдин шу соханинг билимдон одамлари, олимлари билан маслахатлашар, сунг конкрет карор кабул килар эди»7. Бу

4 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

5 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

6 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

7 Salimov, Bakhriddin Lutfullaevich (2023). OPINIONS OF CENTRAL ASIAN SCHOLARS ON SOCIAL RELATIONS. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3 (1-2), 178-182.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

холатни уз даврига хос плюрализм ва демократиянинг узига хос куриниши деб хам билишимиз мумкин.

Хукмдорнинг кулида мутлок ваколатнинг борлиги, унда хеч кимдан сурамасдан карорлар кабул килиш имконияти мавжудли була туриб бошкалар билан маслахатлашиш, уларнинг фикрини сураш ва инобатга олиш буни яккол исботидир. Шунингдек, сир эмаски, хозирги кунда хам жахоннинг исталаган демократик давлатини олиб карайдиган булсак, кайси сохада конунлар кабул килинадиган булса, аввало, уша соханинг мутахассислари томонидан ишлаб чикилади. Демакким. конунларни бу тартибда тайёрлашнинг шакли Амир Темур давлатидан бошланган деб, хисобласак, бу хам адолатдан булади. Амир Темур давлатида ишлаб чикилган конун-коидаларнинг халкчил булиши ва жамиятда яшовчи ахолининг барча катламлари томонидан маъкулланишининг асл сабаби хам шунда. Амир Темур жамиятнинг илгор кишилари, олимлар ва уламолар билан учрашганда улар билан маслахатлашиш ва маълум масала юзасидан фикрларини билиш чегараланмаган. Балки, бундай учрашувларда уз давлатидаги долзарб мавзулар буйича нутк хам хам сузлаб, учрушувда иштирок этаётганларни фаол булишга чорлаган, жамият хаётидаги мавжуд муаммоларни хал этишда уз хиссаларини кушишиларини сураган: «Мамлакатнинг ахволи, девоннинг суистеъмол килинганлиги ва килинаётганлиги, оддий одамларнинг жойлардаги хокимлар томонидан кисиб куйилиши каби холлар хаммадан кура сизларга аёндир. Шулар хакида маълумот берсангизлар, бу каби адолатсиз ишларни бартараф этувчи хамда шариат ва конунларага мувофик чора тадбирларни айтсангизлар яхши буларди»8. Мазкур фикридан куриниб турганидек, Амир Темур мамлакатида кечаётган жараёнлардан ва уз халкининг холидан доимо бохабар булишга интилган. Айникса, оддий одамларнинг турмуши унинг диккат марказида булган. Чунки, хокимлар ва бошкаларнинг уларга зулм килиши эхтимоли куплигини билган. Ва бу каби холатларга муросасиз тарзда кураш олиб борган. Зулм ва адолатсизликка йул куйган амалдорларни, хаттоки уз фарзандлари ва набираларини хам аяб утирмаган. Унинг учун хакикат хамма нарсадан устун турувчи мезон хисобланган. Шунинг учун хам, «Амир Темурнинг коидаси, рости-друсти - эди. ^акикат - сихат-саломатлик, хакикат - тартиб, хакикат -адолат демакдир деб тушунтиради, у»9.

8 Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

9 Темур тузуклари. - Тошкент: Fафур Fулом, 1991. - Б. 50.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

AMup TeMyp y3 gaBnaruga amafiguraH, khm 6ynumugaH Ba h^thmohh Kenu6 HHKumugaH KaTtufi Ha3ap xap 6up ^yKapoHHHr TaKgupura 6e$apK 6ynMaraH Ba ynapra MyHocu6 TypMym Tap3HHu aparu6 6epumra xapaKar KunraH. X,ap 6up umga agonar 6unaH um TyTumra HHTunraH. MacanaH, TunaHHunap Ba TunaHHunuKKa Kypam 6opacuga. TunaHHunuK Macanacu, Ha^aKar AMup TeMyp gaBpuga, 6anKu 6yryHru KyHga xaM gon3ap6 Macana 6ynu6 KonMoKga. X,o3upru KyHga maxap Ba KHmnoKgapuMH3HHHr ogaMnap raB^yM 6ynaguraH ^ofinapuga Kynna6 TunaHHunuK KunaëTraH TunaHHunapra Ky3HMU3 Tymagu. Ynap opacuga эpкaкnap xaM aënnap xaM 6op, ëm Tou^acu x,aM xap xun, 7 ëmgaH 70 ëmraHa 6op. By 6opaga Kynna6 Kapopnap Ba KoHyHnap Ka6yn KunuHgu. .HeKHH, TunaHHunuK x^moh gaBOM этмoкga. Xym, coxh6khpoh 6y Macanaga KaHgafi fiyn TyTraH? By caBonra «TeMyp Ty3yKnapu»garu Kyfiugaru ^HKpnapHu KenTupum opKanu ®bbo6 onumuMH3 MyMKHH: «^Ha 6yropguMKH, xap 6up MaMnaKaT ^arx, этнnгaн, y epHHHr ragonapuHH Tynna6, KyHganuK eMum-uHMumnapuHH 6epu6, ynapra 6upoH Ba3u$a 6enrunacuHnap. X,aMga 6apHacu TaMFanaHcuHnap, tokh 6omKa ragonuK KunMacuHnap. Arap TaMFogaH KefiuH x,aM ragonuK KunrygeK öyncanap, ynapHH y3oK

MaMnaKaTnapra coth6 ro6opcuHnap ëKu xafigacuHnap. fflyHgaruHa rago 3oth

" " 10 MaMnaKaTHMgaH fiyKonagu»10.

XY.TOCA

TyFpu 6y ypuHga, ynapHu, atHH TunaHHunapHu y3oK MaMnaKaTnapra coth6 wöopcuHnap ëKu xafigacuHnap geraH ^uKpra Kymunu6 6ynMafigu. X,o3up 21 acp, hhcoh matHu Ba Kagp-KUMMaru xap HapcagaH ycTyH. KefiuH TunaHHunap xaM gaBnaTHMU3 ^yKaponapu Ba ynap xaM xyggu 6u3 Kaöu gaBnaT xuMoacuga Ba KyMaruga 6ynumra xaKnugupnap. AMup TeMypHHHr, ynapra 6upoH Ba3u$a 6enrunacuHnap geraH Ma3MyHugaru $uKpu эca 6yryHru KyH cuëcaTura TyFpu Kenagu Ba yHgaH xo3upru gaBp umuMoufi xaëTugaru yTKup MyaMMonapHHHr eHHMHHH Tonumga ^ofiganaHum MyMKHH. ByHga, yma TunaHHunuK KunaëTraH wpTgomnapuMH3HH MyafiaH Kac6-xyHapra yprarum ëKH naëKaTura Kapa6 um 6epum, xanon MexHaT opKanu amamra ogaTnaHTupum KepaK 6ynagu.

Anöarra, AMup TeMyp amaraH gaBp 6unaH xp3upru gaBp opanuFuga 600 fiungaH 3uëg fiunnap Typu6gu. Y 3aMoHgaru H^THMoHfi-cHëcufi TH3HM ypTacugaru xp3upru gaBpgarucu ypTacuga ^yga KaTTa $apK MaB^yg. ffly 6ouc AMup TeMypHHHr xaMMa KapamnapuHHHr xaMMacu xaM 6yryHru KyHru xaëTHMH3ra TyFpu KenaBepMafigu. ffly KaTopu, TyFpu KenaguraHH xaM 6op. Bu3HHHr Ba3u$aMU3, aHa

10 CanuMoB B..H. HmuMoufi MyHocaöaTnapHHHr кoммyннкaцнa Ba TpaHcnopT th3hmh 6unaH geTepMHHucTUK 6oFnHKnnrHHHHr rHoceonoruK Taxnunu. ®anca$a $aHnapu goKTopu gнccepтaцннcн. Y36eKucToH Munnufi yHHBepcuTeTH. TomKeHT. 2022, 224 6.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

шу тугри келадиган фикрларни кидириб топишимиз ва улардан фойдалана билишдир.

REFERENCES

1. Темур тузуклари. - Тошкент: Гафур Гулом, 1991. - Б. 50.

2. Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

3. Салимов Б.Л. Ижтимоий муносабатларнинг коммуникация ва транспорт тизими билан детерминистик богликлигининг гносеологик тахлили. Фалсафа фанлари доктори диссертацияси. Узбекистон Миллий университети. Тошкент. 2022, 224 б.

4. Лутфуллаевич, C. Б. (2020). Философская роль диалектических категорий в жизни человека. Историческая психология и социология истории, 13(1), 111-

119.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.