Научная статья на тему 'А.С.ПУШКИН “ЭЛЕГИЯ” ШЕЪРИНИНГ ЛИНГВОПОЭТИК ТАҲЛИЛИ (АСЛИЯТ ВА ТАРЖИМА МИСОЛИДА)'

А.С.ПУШКИН “ЭЛЕГИЯ” ШЕЪРИНИНГ ЛИНГВОПОЭТИК ТАҲЛИЛИ (АСЛИЯТ ВА ТАРЖИМА МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
46
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бадиий асар / тил бирликлари / ифодавий тил воситалари / лингвопоэтик анализ / ғоявий-бадиий мазмун / таржима.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Кенжаев Аваз Латипович

Кенжаев Аваз Латипович – Самарқанд давлат чет тиллар институти, Рус тили ва адабиёти кафедраси ўқитувчиси, (PhD). Мазкур мақолада бадиий матн лингвопоэтик таҳлилининг моҳияти ва А.С.Пушкин “Элегия” шеъри аслият ҳамда таржима матнларининг лингвопоэтик таҳлили хусусида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «А.С.ПУШКИН “ЭЛЕГИЯ” ШЕЪРИНИНГ ЛИНГВОПОЭТИК ТАҲЛИЛИ (АСЛИЯТ ВА ТАРЖИМА МИСОЛИДА)»

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

А.С.ПУШКИН "ЭЛЕГИЯ" ШЕЪРИНИНГ ЛИНГВОПОЭТИК ТА^ЛИЛИ (АСЛИЯТ

ВА ТАРЖИМА МИСОЛИДА) Кенжаев Аваз Латипович

Самарканд давлат чет тиллар институти, филология фанлари буйича фалсафа доктори

(PhD), +998915660179 https://doi.org/10.5281/zenodo.7992552

Аннотация. Кенжаев Аваз Латипович - Самарканд давлат чет тиллар институти, Рус тили ва адабиёти кафедраси уцитувчиси, (PhD). Мазкур мацолада бадиий матн лингвопоэтик таулилининг моуияти ва А.С.Пушкин "Элегия" шеъри аслият уамда таржима матнларининг лингвопоэтик таулили хусусида суз боради.

Калит сузлар: бадиий асар, тил бирликлари, ифодавий тил воситалари, лингвопоэтик анализ, гоявий-бадиий мазмун, таржима.

Лингвопоэтик тах,лилни бадиий матннинг узига хос булган ички хусусиятларидан (матнда кулланган тил воситалари, тасвирий-ифодавий воситалар), унинг укувчига курсатадиган эстетик таъсиридан келиб чикиб бериладиган хдкконий бах,о деб таърифлаш мумкин. Айни пайтда лингвопоэтик тах,лил - бу асарнинг гоявий-бадиий мазмунини ифодалаш ва муайян эстетик таассурот яратишда лисоний бирликларнинг ролини, бадиий воситаларнинг вазифасини аниклашга каратилган тадкикотдир. Шубхдсиз, линвопоэтик тах,лил адабиётшунослик ва тилшуносликка бевосита тегишли булган тах,лил турларидан биридир. Лекин унинг бошка турлардан фарки шундаки, бу ерда лисоний бирликлар, бадиий воситалар мазмун жихдтидан тадкик килинади. Асосий эътибор бадиий матндаги лисоний бирлик, яъни суз ва суз бирикмаларини алох,ида ажратиб улар ифодалайдиган маъно ва мазмунни теран англашга каратилади. Айнан суз тадкикот объектига айланади. Бу ерда матнни ташкил килувчи суз ва суз бирикмаларининг семантикасини тугри тушуниш катта ахдмиятга эга. Лисоний бирликлар уз маъно мазмунини, лугатларда келтирилган мазмун мох,ият билан таккосланганда, узгартиришлари мумкин ва купинча тектуал, контекстуал, шахсан муаллифнинг дунёкараши маъно мазмунни англаш учун имконият яратади. Лингвопоэтик тах,лил жараёнида матн мазмунини англаш учун матнни мух,им ахдмият касб этувчи сузларга ажратиш максадида сузларнинг семантикасига, муаллифнинг гояларини ифодаловчи "калит суз" ларга таяниш максадга мувофикдир. Сунгра ушбу мух,им сузлар уртасидаги узаро алока, узвий богликлик, матннинг маъновий структураси изчиллик билан тах,лил килинади. Шу аснода матнда яширинган ёки юзада калкиб турган "маълумот" лар олиниб, муаллиф поэзияси умуман, у нима демокчи булганини англаш анча осонлашади.

Буюк рус шоири А.С.Пушкиннинг (1799-1837) "Элегия" шеъри 1830 йилда ёзилган. Ушбу нафис шеърни фалсафий лириканинг ёркин намунаси десак янглишмаган буламиз. Шоир ушбу жанрга етарлича хдётий тажриба туплаганидан сунг эътибор каратди. Бу шеър чукур х,ис-туйгуларга бой. Унинг икки банди маъно жихдтидан бир биридан кескин фарк килади, бир бирининг аксидек намоён булади. Биринчисида - хдёт йулининг огирлиги, утмишдаги фарах,бахш онларнинг уткинчи эканлиги, иккинчисида эса - ижодий баркамоллик, шоирнинг юксак бурчи хусусида вобаста мулох,аза юритилади. Лирик кахрамонни биз бемалол шоирга менгзашимиз мумкин.

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

А.С.Пушкин шеъриятида худди зухро юлдузидек чараклаб турган "Элегия" шеърини узбек тилига таржимон Мамарасул Бобоев узбек тилига угирган ва биз тах,лил давомида рус (аслият) ва узбекча (таржима) матнларга киёсан мурожаат киламиз. Шеърнинг дастлабки:

Безумных лет угасшее веселье Мне тяжело, как смутное похмелье Но, как вино - печаль минувших дней В моей душе чем старе, тем сильней. Мой путь уныл. Сулит мне труд и горе Грядущего волнуемое море [1.- С.100]

Бепарво йилларнинг сунган шух

дами

Сархуш бош огриги каби азобли Худду шароб каби у кунлар гами ^анчалик эскирса, шунча зардобли. Йул огир. Истикбол буронли уммон;

Мех,нат, кайгу ваъда килади хдмон [2.- С.164]

мисралари билан шоир ёши бир жойга бориб колган лирик ках,рамоннинг калбида кечаётган х,ис-туйгуларини баён килади. Ортга угирилиб карасаки, гамбода кузларида бенуксон деб булмайдиган хдётий йул акс этиб турибди; утмишдаги сершовкин вактичоглик, таралабедод сурур, фарах,бахш хдёт тугаганидан юрагида гашлик. У утган кунларни кумсайди. Келажакнинг номаълумлиги, беташвиш кунлар урнига бехдловат дамлар келганлигидан изтироб чекиш, бундан буён бахт унга кулиб бокадими, йукми деган саволга жавоб тополмаслик уни кийнайди. Келажакда уни огир кунлар, мех,нат ва кайгу кутиб турибди. Бирок бу, шунингдек, шиддатли хдракат ва тулаконли ижодий х,аёт, сершовкин дустлар давраси, шеърият йулида шижоаткорона мех,натни х,ам англатади. "Мех,нат ва кайгу" ни оддий одам огир кисматдек кабул килиши мумкин, лекин шоир учун - бу шеъриятнинг илх,омбахш канотларида осмони фалакка парвоз килиш, ижодда юксалиш ва омадсизликка учраб ерга кулашдир. Мех,нат - бу ижод, кайгу-хдсрат - бу унутилмас таассуротлар, кутаринки рух,, ижодий куч багишловчи ёркин вокеалар, сермазмун кунлардир. Шоир, утиб кетган йилларга карамасдан, ишонади - келажакнинг хдяжонлантирувчи уммони уни уз тулкинларига олиб кетади.

Худди навхд куйидек гамгин ва маъюс сатрлардан сунг, куккисдан яраланган кушнинг енгил парвози кузатилади:

Но не хочу, о други, умирать; Аммо истамайман, дустлар,

Я жить хочу, чтоб мкслить и страдать; улишни,

[1.- С.100] Истайман кийналиш, фикр килишни

[2.- С.164]

Бор хдкикат, шоир томирларидан кайнок кон югуриши ва юраги дукиллаб уриб туришига карамасдан, фикр юритишдан колгандагина улади. Фикрнинг жушкин хдракати - бу хдкикий хдёт, юксалиш, бинобарин баркамолликка интилишдир. Тафаккур - акл-идрок, азоб-укубат эса - хиссиёт учун жавобгардир. Аммо, "азоб-укубат чекиш" - бу шунингдек рах,м-шафкат курсатиш демакдир.

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

Х,аётдан умидини узган, огир кисматидан ох-фигон уриб тинка-мадори колмаган, такдир азобларига дош бериб чарчаган одам утмишидан нолийди, утган кунларнинг юки елкаларига харсанг тошдек осилганини сезади ва келажакни худди куюк туман коплагандек куради. Аммо, шоир-ижодкор тула ишонч билан башорат килади:

И ведаю, мне будут наслажденья Кураман - зур гавго, гамлар

Средь горестей, забот и треволнень ичрадир,

[1.- С.100] Ташвишлар ичрадир мен учун хузур

Х,аётдаги шодлик ва дилхушликлар шоирга нима олиб келиши мумкин? Албатта хузурбахш дамларни, дилтортар наволардан сархушликни, кунгилга юпанч берувчи янги ижодий зафарларни хадя этади:

Уйгунлик, охангдошлик (гармония - А.К.), эхтимол, А.С.Пушкин шеърларининг яхлитлиги, уларнинг мукаммал шакли, таровати ва мафтункорлиги булса керак. Балки асар яратишнинг серзавк, хаёлни илхом чулгаб олган онларидир. Шеърий тукима ва шоирнинг куз ёшлари - бу ижоднинг жуш уриши, илхомланиб калам тебратишнинг самарасидир, бу асар матнида хам уз ифодасини топган:

И может быть на мой закат печальный Балки, ишк умримнинг гамли

Блеснёт любовь улыбкою печальной сунгида - Куринар алвидо табассуми-ла

Илхом париси унинг ёнига келганида, шояд (шоир шубхаланади, лекин умид килади) у яна севса ва севилса. Шоирнинг интилиши - ишк, эзгу ниятларидан бири -севги, ижодининг чуккиси - мухаббат. У, таъбир жоиз булса, Боги Эрам нозу неъматларидан бирга бахраманд булишга тайёр гулбадан париваш, мастона кузлари ва табассуми ила махлиё этувчи мохитобон хурлико, ноз-ишвали сарвиноз, узидан муаттар мушку анбар хид таратаётган санам янглиг умр йулдошга айланади. Ва бу мухаббатнинг сунггисидир.

Шеърий шакл жихатидан олиб караганда "Элегия" - монолог. У "дуст", яъни лирик кахрамоннинг уй-фикрларига кушилган, уни тушунган кадрдон дустларига йуналтирилган. У элегия (мунгли лирик шеър) классик жанрда ёзилган, бу хакда унинг минор оханги далолат беради. Аслида, "элегия" сузи юнон тилидан таржима килинганда -"мунгли кушик"ни англатади. XVIII - XIX асрлар рус шеъриятида бу жанр кенг таркалиб, шеърият ихлосмандларига хуп манзур булган. Бу жанрга уз вактида А.П.Сумароков, В.А.Жуковский, М.Ю.Лермонтов, Н.А.Некрасов сингари куплаб шоирлар мурожаат килишган. Улардан фаркли уларок, А.С.Пушкин элегияси - фалсафий мушохадага йугрилган. Классицизмда элегия "юксак" жанрлар каторида муносиб урин эгалларкан,

[2.- С.164]

Порой опять гармонией упьюсь, Над вымыслом слезами обольюсь [1.- С.100]

Гох булиб куйларга мафтун, осуда, Хаёлларим узра мен тукаман ёш [2.- С.164]

[1.- С.100]

[2.- С.164]

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

ижодкорни баландпарвоз суз ва дабдабали нуткдан фойдаланишга, сунъий х,ис-туйгуларни ифодалашга, кадим славян тилидан узлаштирилган суз ва ибораларни куллашга мажбур этган, десак янглишмаган буламиз.

Беназир истеъдод туфайли А.С.Пушкин ушбу анъанадан юз угирмади, балки эски славян суз ва ибора, суз бирикма ва гап шаклларидан кенг фойдаланди, устига устак, бундай лексика куплиги муъжаз шеърни нафосат, равонлик ва ойдинликдан мах,рум этмайди. Товушлар уйгунлиги, улар кетма-кетлигининг оханграболиги жихатидан матн равон, бир маромда укилади, узига хос таронага ухшайди. Унли ва ундош товушлар изчил алмашинуви кузатилади. Умуман А.С.Пушкин шеъриятига хушоханглик хосдир. "Элегия" шеъри кофияга солинган олтита шеърдан иборат икки банд шаклидаги беш турокли ямб вазнида ёзилган. У хам шакл, хам мазмун жихатидан жанрнинг мукаммал намунасидир.

REFERENCES

1. Сувон Мели. Сузу суз. "Адабиёт фалсафаси"га чизгилар... - Тошкент: Шарк, 2017. -500 б.

2. Султон, Иззат. Адабиёт назарияси: Ун-тлар ва пед. ин-тларнинг филол. фак. студ. Учун дарслик. - 2-нашри. - Т.: Укитувчи, 1986. - 408 б.

3. Пушкин А.С. Танланган асарлар: шеърлар, достонлар, насрий асарлар / Сузбоши А.Орипов / - Т.: Е.Еулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1999. - 384 б.

4. Пушкин А.С. Собрание сочинений в одном томе./Сост.А.А.Саакянц.- М.: Худож. лит., 1984. - С.623.

5. Узбек тилининг изохли лугати. Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти. www.ziyou.com kutubxonasi

6. Ibragimov, X., & Sh, A. (2008). Pedagogika nazariyasi (darslik). T.: Fan va texnologiya, 288.

7. Ибраимов, Х. И. (2018). Креативность как одна из характеристик личности будущего педагога. Наука, образование и культура, (3 (27)), 44-46.

8. Хонимкулова, М. Х. К., & Ибраимов, Х. И. (2018). Необходимость изучения иностранных языков: теория и практика. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 8083.

9. Ibragimovich, I. K. (2020). Theoretical and methodological basis of quality control and evaluation of education in higher education system. International journal of discourse on innovation, integration and education, 1, 6-15.

10. Ибраимов, Х. И. (2019). Теоретические аспекты социально-психологической адаптации студентов-первокурсников к обучению в вузе. Вопросы науки и образования, (26 (75)), 12-16.

11. Ибраимов, Х. И. (2018). Коммуникативная компетентность как механизм профессионального саморазвития будущего педагога. Проблемы педагогики, (2 (34)), 7-10.

12. Ibragimov, X., & Abdullaeva, S. H. (2008). Theory of pedagogy. Science and Technology.

13. Ибрагимов, Х. И. (2020). Организация самостоятельной работы студентов в условиях цифровизации вузовского образования. Наука и образование сегодня, (7 (54)), 74-75.

14. Ibragimovich, X. I. (2021). O 'ZBEKISTON OLIY TA'LIM TIZIMIDA KREDIT-MODUL TEXNOLOGIYALARINI QO 'LLASHNING O 'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 209-214.

120|

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

15. Ibragimov, X. I., Yo'ldoshev, U. A., & Bobomirzayev, X. (2009). " Pedagogik Psixologiya" O'quv qo'llanma. O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashiriyoti Toshkent.

16. Ибраимов, Х. И. (2019). Педагогические и психологические особенности обучения взрослых. Academy, (10 (49)), 39-41.

17. Атауллаев, Ф. Ф. У., & Ибраимов, Х. И. (2019). Понятие профессионально-коммуникативной компетентности будущих учителей в психолого-педагогических исследованиях. Вопросы науки и образования, (1 (42)), 70-74.

18. Ibragimovich, I. K. (2018). Intensive methods of teaching foreign languages at university. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 78-80.

19. Ibragimovich, I. K., Kholboevna, I. F., Amrilloevich, I. A., & Rakhmonovich, U. S. (2021). PEDAGOGICAL ABILITIES OF A TEACHER, STRUCTURE AND

DEVELOPMENT. (48(12).

20. Ибрагимов, Х. И. (2021). ПЕДАГОГИКА И ВОСПИТАНИЕ. Экономика и социум, (1-1 (80)), 608-611.

21. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Relevance of english language science and teaching structure. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 70(4), 883887.

22. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Intensive in teaching english characteristics of application of methods. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(4), 1588-1594.

23. Rahmanovich, O. A., Yusufovich, E. H., Dilshodqizi, S. S., Almasovna, S. A., & Ibragimovich, H. I. (2020). Linguistic features of compound words in english and Uzbek languages. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 925-932.

24. Bahtiyorova, F. Н. USING FOLK LITERATURE IN THE PRIMARY ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE CLASSROOMS.

25. Ибраимов, Х. И. (2018). НЕЙРОПЕДАГОГИКА КАК НОВОЕ ПРИКЛАДНОЕ НАПРАВЛЕНИЕ В ПЕДАГОГИКЕ. In INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILISOPHY, PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY (pp. 6-10).

26. Ibragimovich, I. H., & Ghazzali, I. Increasing the Classical Activity of Future Teachers as a Pedagogical and Psychological Problem. JournalNX, 98-102.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.