УЗБЕК МИЛЛИЙ ДЕТЕКТИВ АДАБИЁТИ МУАММОЛАРИ
Туроб Туйчиевич Ирисбоев
Тошкент вилояти Чирчик Давлат педагогика институти
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада XIX аср урталаридан эътиборан шаклланиб, жахон адабиёти равнакига маълум маънода ижобий таъсир этиб келаётган детектив жанрнинг узига хос жихатлари хакида суз юритилади. Унда детектив адабиётнинг пайдо булиш омиллари, тараккиёт йуллари ва суз санъати илмидаги эътиборли жихдтлари борасида фикр-мулохазалар билдирилган.
Калит сузлар: детектив адабиёт , детектив жанр, узбек миллий детектив адабиёти, миллий детектив муаммолари.
ISSUES OF UZBEK NATIONAL DETECTIVE LITERATURE
Turob Tuychiyevich Irisboyev
Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region
ABSTRACT
This article discusses the features of the detective genre, which was formed from the middle of the XIX century and had a positive impact on the development of world literature. This provides feedback on the factors in the appearance of detective literature, development paths and important aspects of the science of word art.
Keywords: detective literature, detective genre, Uzbek national detective literature, problems of Uzbek detective literature
КИРИШ
Узбек насрининг XX асрдаги тараккиёт боскичларида реал хаёт билан реалистик тасвир муносабати баъзан бир-бирига муштарак, гохо номутаносиб тарзда кечганлиги кузатилган. Мураккаб бу тарихий жараёнда айрим тематик йуналишларнинг, хусусан, узбек детективининг катта-кичик тажрибалари, муаммолари мавжудки, улар узбек адабиётшунослигида деярли тахлилга тортилмаган ва илмий тадкик этилмаган. Узбек детектив адабиётининг ривожланиш жараёнида узок йиллар давом этган ижодий сустлик собик тотолитар тузумнинг нобакор сиёсати, тийиксиз мафкураси тамойилларига боFлик тарзда содир этилганлиги бор хакикат. Айни даврда бу борадаги
Academic Research, Uzbekistan 36 www.ares.uz
сезиларли мувоффакиятларнинг жамиятдаги, адабий тафаккурдаги ва реал хаётдаги янгиланишлар билан, мустакиллик ва истиклол неъматлари билан уЙFун кечаётганлиги хам хакикат.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Шуро даврида детектив адабиётнинг ривожланишига маълум маънода йул берилмаган булса-да, бу жанрнинг жахон адабиётидаги етук намуналари аввало рус тилига, ундан бошка кардош тилларга таржима килиниб, нашр этилган. Бундан кузда тутилган асосий максад-муддао детектив адабиёт ривожига туртки бериш эмас, аксинча, уларда тасвирланган жиноят олами кирдикорлари уFрилик, фахш, талончилик, разолатнинг факат капиталистик тузумга, буржуа мамлакатлари хаётига хослигини курсатиш ва социалистик давлатда бундай иллатлар таг-туби билан йукотиб юборилганлигини таъкидлаш эди. Х,атто, уша даврларда чоп этилган йирик луFатларда хам "детектив адабиёт" атамасига "буржуа адабиётига хос тур" дея изох берилган. [3]
Кейинчалик ёзувчиларнинг деярли бир ерда "депсиниб турган" узбек детектив адабиёти ривожига маъсуллиги аник-тиник кузга ташлана борди. Шунингдек, китобхонларнинг бу туркумдаги асарлар мутолаасига булган кизикиши хам тобора кучайиб борарди. Шундай экан, кундалик хаётдаги турли жинояту иллатларнинг фош килиниши, шунингдек, уларни бартараф этиш борасидаги тусиклардан масуво булишнинг узига хос жихатларини бадиий талкин этувчи асарларга булган маънавий эхтиёж кучайиб борди. Афсуски, узбек детектив жанрининг шаклланиши, тараккиёт хусусиятлари, узига хос адабий-назарий муаммолари адабиётшунослик илмида алохида ва махсус урганилмади. Турли йилларда яратилган ва мохиятан детектив адабиётга мансуб булган асарлар купрок бошка жихатларига кура тахлилга тортилди. Узбек детектив адабиётининг ривожланиши, истиклол давридаги узгаришлари ва изланишлар самараси сифатида кенг камровли эпик асарлар, шунингдек, бу сохадаги муайян ижод юзасидан яхлит, фундаменталь тадкикотлар деярли яратилмади.
Вахоланки, бундай йуналишдаги илмий ишларга жиддий асослар, салмокли манбалар ва эхтиёжлар азалдан мавжуд эди. Таъбир жоиз булса, бундан карийиб йигирма йиллар мукаддам адабиётшунослигимизда детективга нисбатан жадал "сергаклашиш" жараёни содир булди. 2001 йили "Х,озирги узбек детектив адабиётининг тараккиёт хусусиятлари" (Т. Ирисбоев), 2002 йилда эса "Узбек детектив насри: генезиси ва табиати" (Ш. Сулаймонов) мавзуларида номзодлик диссертациялари мувоффакиятли химоя килинди. Бир катор адабиётшунос олимлар: У.Норматов, А.УлуFOв, Х,.Каримов, Т.Шермуродов,
К.Турдиева, И.Мирзаев, М.Мансурларнинг илмий маколалари, такриз ва фикр-мулохазалари эълон килинди. Бирок, куп утмай мазкур ишлар "сувга тушган тошдай" куринмай, эътибордан четда колиб кетди.
Ёзувчи Искандар К,аландаровнинг 1962 йили ёзилган "Шохидамас, баргида..." номли киссасини узбек детективининг илк куртакларидан бири дейиш мумкин. Асар жамиятнинг "кора гурухлари" килмишларини кескин фош этишга каратилган булиб, унда уFрилик, зуравонлик, котиллик, каллобликлар бадиий талкин этилади. Бирок асар уша давр мафкурасининг жиддий эътирозига сабаб булди ва кескин танкидга учради. Ёзувчи совет вокелигига ёт нарсаларни тасвирлашда, майда ва онда-сонда буладиган ходисаларни типиклаштириб талкин этишда айбланди. Жумладан, адабиётшунос С. Мирвалиев муаллифни "шуро вокелигига ёт асар" ёзганлиги, "хаётимиз учун типик булмаган нарсаларни умумлаштириш кетидан кувган"лиги, милиция ходимлари ва совет кишиларини шундай жиноятлар содир булишига йул куйиб берган "меров, лапашанг" кишилар сифатида тасвирлаганлиги учун айблаган. [1]
Дархакикат, мазкур киссани нуксону камчиликлардан бутунлай холи асар сифатида кабул килиш хам у кадар макбул эмас. Унинг сюжетида FOявий-бадиий максадга тулик хизмат кила олмаган вокеа-эпизодлар, ички курилишида эса мавхум бушлик мавжуд. Рухиятига чукур кириб, бор фожиаси билан тасвирланиши кутилган кахрамонларнинг маънавий дунёсига ёзувчи етарли эътибор карата олмайди. Бадиий махоратнинг саёзлиги услубда хам, асар тилида хам сезилиб туради. Шунга карамай, кейинги йилларда хам детектив асар намуналарини яратишга интилишлар кузатилди. Улмас Умарбековнинг "Фотима ва Зухра"романи, "Ёз ёмFири"киссаси, Тохир Маликнинг беш китобдан иборат "Шайтанат" киссаси, Файзулла К,иличевнинг "Занжир", Саид Равшаннинг "Чордокдан отилган ук", Омон Мухторнинг "Муъжиза", Ботир Носировнинг "Олтин каср фожиаси" каби куплаб катта-кичик кисса ва хикоялари шулар жумласидандир.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Эътироф этиш лозимки, кенг камровли ижодий жараёнларнинг меваси сифатида ёзувчи Тохир Маликнинг "Шайтанат" асари узбек детектив насрининг етакчи намунаси сифатида пайдо булди. Сюжет риштасининг таранглиги, вокеалар куламининг кенг ва чукур, мураккаб ва зиддиятлилиги, бадиий салмоFи, кахрамонларининг куп ва ранг-баранглиги, вокеа, мазмун ва FOясининг серкатламлилиги, мухими, миллийлиги ва шаркона маърифий-дидактик йуналиши билан "Шайтанат" узигача яратилган детектив асарлардан яккол
ажралиб туради. У узбек адабиётида бу борадаги бор тажрибаларни умумлаштирган бир асар сифатида майдонга келди ва хакли равишда катта мувоффакият козонди. Зеро, "Шайтанат" битилган даврда бу асардек кенг укувчилар оммаси эътиборини узига тортган бошка бир асар, Т. Маликдек шухрат чуккисига кутарилган бошка бир адиб булмаган. Иктидорли ёзувчи ТоFай Мурод ана шу жихатларга холисона муносабат билдириб: "бугунги кунда улок Тохир Маликда кетди" дея эътироф этган эди. [2] Мухими, адабий ва илмий жамоатчилик, кенг укувчилар оммаси асарни катта кизикиш билан кутиб олди. "Шайтанат" асари адиб ижодининггина эмас, узбек адабиётининг янги даврдаги, янгича йуналишдаги муваффакияти дея эътироф этилди. Мазкур йирик, куп китобли киссага кадар яратилган узбек детектив асарларида жиноятчиликнинг тасвири асосан маълум бир жиноят ёхуд котиллик ва унинг фош этилиши асосида амалга оширилар эди. Тохир Малик бадиий махоратининг узига хослиги шундаки, у асар марказига жиноятчи тудалар мухити тасвирини олиб кирди. Турмуш вокелигини полифоник тарзда, мохирона акс эттирди. Асарда турли маслакдаги кахрамонлар баробар харакат килади. Ёзувчи хар гурухдаги мухим кахрамонларнинг хатти-харакатларини бадиий тахлил этади. Детектив-саргузашт вокеликларинигина эмас, ички кечинмаларини хам назардан кочирмайди. Бунинг учун кахрамонларнинг характерларини янада реаллаштириб, жозибадорлигини таъминлайди. Айникса, Асадбек, Зохид, Элчин, Зайнаб, Анвар, Зелихон, Собитхон кори, Исмоилбей сингари образлар галареяси айни шу жихатларига кура эътиборга лойикдир. "Шайтанат" да ёркин жозиба уЙFOтувчи кирралардан бири унинг узига хос ифода услубидир. Бунда узбек насри тараккиётидаги гузал анъаналар тажассумининг янгича оханглари хис этилади. Муаллиф инсон омилини, жамиятда содир булаётган вокеаларнинг фалсафий-дидактик, исломий-дунёвий нуктаи назардан бадиий талкин этишга интилиб, уз максадига эришади. Асар баёнига уз фалсафий-эстетик карашларини мохирона сингдириб боради. Китобхонни хаётнинг мазмун-мохияти, тириклик кадри, умр киммати каби масалаларда мунозарага чорлайди. Асар пафоси, FOявий бадиий кимматини таъминлашда бу ифода йусинининг нечоFлик ахамиятли булганини англаш кийин эмас. Шунингдек, ёзувчининг узбек насридаги Абдулла Крдирий ижод мактабидан канчалик чукур ва теран бахра олганлиги китоб мутолааси мобайнида хис этиб турилади. Айникса, Зайнаб образи талкини ёзувчининг бу борадаги ноёб топилмасидир. Шу каби адабий изланишлар узбек насридаги бугунги янгича ёндошувни хар жихатдан эътироф этмокка олиб келади. Айни чоFда, узбек детектив адабиёти деган тушунчага
айнан хозирги адабий жараённинг махсули деб караш хам уринли эмаслиги таъкидланади. Негаки, детектив тасвир, бевосита детектив адабиётга мансуб унсурлар, узига хос намуналар узбек адабиётининг турли авлодлари ижодида хам учраб келган. Улар орасида анчайин мувоффакиятли чикканлари хам, газеталардаги лавхалар баёнига ухшашлари хам бор. Шу боис хам, узбек детективи хусусида, унинг тараккиёт омиллари, куламдорлиги, FOявий-бадиий мавкеи хакида кутаринки рухда фикр юритмок, филологик илмий-тадкикотлар яратмок эхтиёжи англашилиб туради. Миллий адабиётимизнинг барча жабхаларида булгани каби детектив йуналишда хам узига хос янгиланишлар сусткашлик билан булса-да руй бераётир. Адабиётшуносликнинг бу борадаги мухим йуналишларини белгилаб олиш ва руёбга чикариш олимларимиз олдида турган долзарб масалалардандир. Шу уринда айрим максад-вазифаларга эътибор каратиш лозим куринади. Жумладан,
1. Узбек детектив адабиёти тараккиётидаги эътиборга лойик хусусиятлар, шаклланиш омиллари, ундаги хаёт хакикати ва реалистик тасвир мутаносиблиги хамда детектив тасвирнинг табиий такозодорлигини илмий-назарий аспектларда урганиш.
2. Детектив адабиётда хилма-хил кахрамонлар, характерлар яратиш жихатларини, унда хам реалистик тасвирнинг конунийлигини, бадиий талкинда муаллиф концепциясининг оригинал табиатини, ижодкор нуктаи назарининг маълум ижтимоий-сиёсий мухит ва карашларга дахлдорлик маромини миллий детектив намуналари асосида тадкик этиш.
3. Детектив асарлар реалистик тасвирида саргузаштлиликнинг специфик талаб эканлигини, хаёт хакикатидан келиб чикадиган табиий жараёнлигини, асарлар сюжетида саргузашт хикоянинг айрича мавке ва мохият касб этишини илмий жихатдан кузатиш ва асослаш.
4. Детектив асар поэтикаси масалаларини кенг тадбик килиш. Композиция, коллизия, конфликт, драматизм, бадиий психоанализ каби масалаларни чукур ёритиш. Уларни бошка мавзуларда яратилган FOявий-бадиий даражаси устун насрий асарларга мукояса этиш ва солиштириш.
5. Узбек насрига анъаналар давомийлиги ва сайкал топиш омиллари, жахон детектив адабиёти таъсирларидан бахраманд жараён сифатида караб, узбек миллий детективининг алохида-алохида ижодларини ёхуд айрим эпик намуналарини атрофлича урганиб чикиш ва х/к.
Таъкидлаш жоизки, мавжуд масалаларни илмий тадкик этиш учун узбек детектив адабиётида муносиб намуналар мавжуд. Хусусан, Тохир Маликнинг
беш китобдан иборат "Шайтанат", Улмас Умарбековнинг "Ёз ёмFири" киссаси, "Фотима ва Зухра" романи , шунингдек, Файзулла К,иличев, Исроил Тухтаев, Саид Равшан, Омон Мухтор, Ботир Носировларнинг бир катор асарларига бадиий манбалар сифатида каралиши мумкин.
Маълумки, бадиий адабиёт суз санъати сифатида, ижтимоий вокеликнинг бадиий инъикоси тарзида дунёга келади. Демак, бадиий асарни, жумладан, детектив жанр намуналарини замон ва макон нуктаи назаридан атрофлича урганишга зарурият бор.
Узбек адабиётшунослигида детектив наср муаммоларини илмий тадкик этиш вазифаси яна шунинг учун мухимки, филологик йуналишларда тахсил олаётган талабалар хам адабиётнинг бу сохаси хакида етарли маълумотларга эга эмаслар. Таъкидлаш жоизки, куп холларда адабий-назарий манбаларнинг етарли эмаслиги тасаввурларни юзакилаштириб, турли чалкашликларнинг урчишига сабаб булмокда.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, детектив жанр ривожи унинг мукаррар омиллари доирасида кечади. Шубхасиз, унинг мувоффакияти хам ана шу омилларнинг бадиий инъикоси туфайлидир. Бу мулохазалар пировардида жахон ва узбек детективи намуналарининг жамият ижтимоий-маънавий хаётида узига хос урни мавжудлигини кайд этишга асос булади. Детектив асарларни мухим манба сифатида тадкик этишнинг бекиёс имкониятлари борлигини эътироф этишга ундайди ва шунга яраша хозиржавоблик билан муносабатда булишга чорлайди.
REFERENCES
1. Мирвалиев С. Наср, давр ва кахрамон. -Тошкент.: Адабиёт ва санъат, 1983.-32 б.
2. Озод румон орзуси (Ёзувчи А. Саид ва мунаккид А. Отабой сухбати) //Узбекистон адабиёти ва санъати. -1996, 12 апрель.
3. Словарь иностранных слов. -М.: ОГИЗ, 1942;
4. А. Тимофеев и Н. Венгеров. Краткий соварь литературоведческих терминов. -М.: Учпедгиз, 1955.
5. Рахмонов И. Саргузашт асарларда анъана ва замонавийлик. -УТА, 1979,5-сон,-Б. 72-76.