Научная статья на тему 'ЁШЛАРНИ САЛБИЙ АХБОРОТЛАРДАН ҲИМОЯ ҚИЛИШНИНГ МУҲИМ ОМИЛЛАРИ'

ЁШЛАРНИ САЛБИЙ АХБОРОТЛАРДАН ҲИМОЯ ҚИЛИШНИНГ МУҲИМ ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
axborot / media / mediata’lim / axborot xavfsizligi / mediasavodxonlik / mediamadaniyat / pozitsiya / информация / медиа / медиаобразование / информационная безопасность / медиаграмотность / медиакультура.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Шахзод Шарифович Бердиев

Ushbu maqolada mediate’ limning yoshlar ta’limiy-tarbiyaviy jarayonidagi ahamiyati, mediata’limning o‘ziga hos hususiyatlari va uni tashkil etish jarayonida qo‘llaniladigan usullar va samaradorligi haqida fikr yuritiladi

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В данной статье рассматривается роль медиаобразования в образовательном процессе молодежи, специфика медиаобразования, а также методы и эффективность его организации

Текст научной работы на тему «ЁШЛАРНИ САЛБИЙ АХБОРОТЛАРДАН ҲИМОЯ ҚИЛИШНИНГ МУҲИМ ОМИЛЛАРИ»

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi

ЁШЛАРНИ САЛБИЙ АХБОРОТЛАРДАН ^ИМОЯ ЦИЛИШНИНГ

МУ^ИМ ОМИЛЛАРИ

Шахзод Шарифович Бердиев

Сурхондарё вилояти, Бойсун тумани 29-мактаб бошлангич синф укитувчиси.

ANNOTATSIYA:

Ushbu maqolada mediate' limning yoshlar ta'limiy-tarbiyaviy jarayonidagi ahamiyati, mediata'limning o'ziga hos hususiyatlari va uni tashkil etish jarayonida qo'llaniladigan usullar va samaradorligi haqida fikr yuritiladi.

Kalit so'zlar: axborot, media, mediata'lim, axborot xavfsizligi, mediasavodxonlik, mediamadaniyat, pozitsiya.

АННОТАЦИЯ:

В данной статье рассматривается роль медиаобразования в образовательном процессе молодежи, специфика медиаобразования, а также методы и эффективность его организации.

Ключевые слова: информация, медиа, медиаобразование, информационная безопасность, медиаграмотность, медиакультура.

ABSTRACT:

This article discusses the role of media education in the educational process of young people, the specifics of media education and the methods and effectiveness of its organization.

Keywords: information, media, mediaeducation, information security, medialiteracy, mediaculture.

Хрзирги кунда жамият хаётининг деярли барча сохаларини, шу жумладан та'лимни ривожланишини "медиа" (яъни: телевидение, радио, кинематограф, оммавий нашрлар, компютер ахборот тизимлари) сиз тасаввур килиш кийин. Ахборот маконини глобаллашуви ва унинг "очиклиги" заминида янги билимлар, фактлар, карашлар, концепцияларнинг окими шиддат билан ортиб бормокда ва оммавий ахборот коммуникациялари оркали берилаётган ахборотлардан фойдаланиш муаммоси пайдо булмокда. XXI аср, яъни "ахборот асрида" ахборотларнинг мазмунини хам, уларни оммавий ахборот тармоклари оркали таркатиш усуллари ва йулларини хам назорат килиш амалда кийин булиб бормокда.

70

May 2024

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^NajjonalUniiiiiiiiHiUibikiiii^^^^H^^^^MiBiäiiBii

Ахборотнинг бундай аралаш-куралашлиги таъсирида укувчининг мустакил равишда тафаккур килиши муаммоси, унинг карашларини, кадриятларини ва идеалларини шаклланиши масалалари укувчи онгида ахборот оламини тартибга солиш йулларини излашни, ахборот билан муомала килишнинг янги усул ва куникмалари тизимини ишлаб чикиш ва шакллантиришни такозо этмокда. Боз устига жахондаги таълим амалиётида бу сохадаги изланишлар утган асрнинг 70-йилларидаёк бошланган ва педагогика фанида узига хос йуналиш -медаиатаълим пайдо булиб, шаклланиб бормокда. Бугунги кунда энди шаклланаётган ёшларни турли ахборотларнинг салбий таъсиридан химоя килиш ва уларнинг соглигини асраш муаммоси дунёдаги энг долзарб масалалардан хисобланади.

Ёшларга атрофини ураб турган олам хакидаги маълумот берувчи асосий манбаларга эса, матбуот, телевидение, радио, глобал компютер тармоклари ва бошкалар киради. Бугунги ёш авлод онгига улкан ахборот окими таъсир корсатмокда, уни мажозий маънода "ахборот ёмгири" ёки "ахборот сели" деб аташ мумкин. Бугунги ахборот маконидаги кутилмаган образлар, замонавий, ёркин тасвирлар, сюжетлар ва хатти-харакатлар хали онги етарли даражада шаклланмаган ёшларни албатта купрок узига жалб килади, чунки ёш хусусиятлари ва хаётий тажрибага эга булмаганлиги сабабли, бола улкан маълумотлар окимини кабул килиш ва тушуниш учун хали тайёр эмас хисобланади.

Барчага маълумки бугунги ёшларнинг телефон, компютер ва телевизор олдида отказадиган вактлари мактабда ёки бошка таълим муассасаларида утказадиган вактларидан анча купрокни ташкил этади. Бу уларнинг онгига салбий таъсир курсатувчи турли бузук, зиддиятли дастурлар, шоулар, сайтларни доимий куришларига купрок имкон беради, унинг нозик рухиятига таъсир курсатади. Улар эса буларнинг турли салбий окибатларга олиб келиши мумкинлигини купинча тушунмайди. Агар эътиборимизни каратсак, факат кунгилочар сайтлар, турли шоуларни танлайдиган ва курадиган ёшлар деярли юртимизда ва дунёда булаётган таълимий -тарбиявий, маънавий-маданий теледастурлар, ижтимоий тармокларни куришдан узларини четга олишади. Хрзирда урф булган мажозий иборага кура, инсон узининг "ахборот пилласи"га уралиб олиши, узини реал дунёдан ажратиб куйиши, иллюзион ахборот маконида яшаши мумкин [1].

Медиа сохасидаги энг нуфузли тадкикотчиларнинг тадкикот натижаларига асосланиб шуни таъкидлаш мумкинки, оммавий ахборот воситалари томонидан манипулятсия объекти булиб купрок ёшлар танланади, чунки:

May 2024

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi

-улар ахборотнинг мухим кисмини, тулик идрок этмайдилар, чунки улар хали уни идрок этишга тайёр эмаслар;

-улар хабарларнинг маъносини ёки бир нечта маънога эга булиши мумкинлигини кисман тушунадилар;

-улар оммавий ахборот воситаларига нисбатан пассив позицияни эгаллайдилар, узларини уларнинг таъсиридан кандай химоя килишни билмайдилар ва купинча бундай химоя зарурлигини тушунмайдилар.

Бугунги кунда ахборот хавфсизлиги ва инсон онгини оммавий ахборот воситалари томонидан манипуляция килинишидан химоя килиш давримизнинг энг асосий муаммосига айланди, ва бу хозирда ота-оналар, шифокорлар, психологлар ва укитувчиларни ташвишга солмокда. Ушбу муаммони хал этишнинг энг самарали йули сифатида мактаб ва таълим муассасаларида медиатаълим ва медиамаданиятни ривожлантириш оркали амалга ошириш таклиф этилмокда. Хрзирги кунда дунёда жадал ривожланаётган медиатаълим бу -педагогиканинг оммавий ахборот конуниятларини урганиш асосида ёшларни ахборот хуружларидан узини химоя килиш ва одамлар билан мулокот килиш ва узлигини намоён килишнинг замонавий шакллари билан таништирадиган йуналишдир. Медиатаълимни урганиш натижасида инсон куйидаги имкониятларга эга булиши мумкин:

•узи билан кабул килинувчи ахборот уртасида "психологик масофа" урнатиш механизмларини яратиш, узининг онгини манипулятсия килинишидан психологик химоя килиш, ахборотларни танкидий бахолаш куникмаларини эгаллаш;

•аудиовизуал идрок этишнинг онгли тажрибасини эгаллаш; •идрок этиш кобилиятларини хар томонлама ривожлантириш;

• амалий даражада новербал хабарлар тилларини (телетасвирлар тахлили, кино тили, реклама тили ва бошкалар) узлаштириш, бу эса уларнга ахборотларнинг мазмуни англашга ва узини намоён этиш имконини беради.

Медиатаълимнинг уз олдига куйилган максадларига эришиш учун куйидаги фаолият йуналишлари мухим ахамиятга эга хисобланади:

-мактабда шаклланган билимлар тизимига синфдан ташкари кабул килинадиган ахборотни киритиш, бу билимлардан турли медиадаги ахборотларни идрок этиш ва уларни танкидий тушунишда фойдаланиш;

-ахборотни талкин килиш, унинг мохиятини англаш, уни максадли йуналтириш, ахборот таркалишининг максади, ахборотлардаги яширин маноларга нисбатан шахсий муносабатини шакллантириш кобилиятини

May 2024

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi

ривожлантириш; керакли маълумотларни турли манбалардан топа олиш, белгиланган мезонлар асосида уларни тизимлаштира олиш;

-ахборотларнинг коммуникатив жихатдан узаро таъсир максадини ва мулжалланган аудитория хусусиятларидан келиб чиккан холда уларни хажмини, шаклини, белгилари тизимини, ташувчисини узгартира олиш;

-уз фикрлари юзасидан бахслаша олиш, олинган маълумотларда камчиликлар ва маъноларни топа олиш ва уларни тузатиш буйича таклифлар кирита олиш;

-ахборотлардаги турли мукобил нуктаи назарларни кабул килиш ва уларнинг хар бирига «ёклаш» ва «карши» булган асосли далиллар келтира олиш;

-ахборот хабарлари уртасида максадли ассотсиатив ва амалий алокаларни урнатиш;

-ахборот хабаридаги энг мухим жихатларни ажрата олиш.

Хрзирги вактда кино ва видеофилмлар, ижтимоий тармоклардаги хабарлар ва турли теледастурларнинг парчалари асосан куриш тамойилини амалга ошириш сифатида кулланилади. Бирок ёшларга каратилган электрон, аудиовизуал, босма медиаларининг дидактик ва тарбиявий имкониятларидан таълим -тарбиявий йуналишлардаги максадларда етарлича фойдаланилмаяпти, аммо улар инсоннинг хулк-атвор хусусиятларини шакллантиришга сезиларли таъсир курсатмокда. Замонавий ахборот маданиятини шакллантириш ва ёшларнинг ахборот хулк-атвор хусусиятларини ривожлантиришнинг янги усулларини ишлаб чикиш шароитда албатта, медиа талимнинг узига хос педагогик салохиятини хисобга олиш мухимдир.

Бугунги амалиёт шуни урсатмокдаки, педагоглар ва ота-оналар томонидан олиб бориладиган турли хил таълимий ва тарбиявий таъсирларни ёшлар турлича кабул килишлари мумкин. Уларга

хушмуомалалик билан мулокот килиш натижасида пайдо буладиган ижобий муносабатлардан сунг улар узининг хатти-харакати хакида уйлайди ва фаоллик курсатиб, узини такомиллаштириш ва ривожлантиришга интилади. Ана шунда бундай тарбия усули хакикатан хам унинг шахсий ижобий хусусиятларини шаклланишида хал килувчи рол уйнайди. Агар ота-оналар, тарбиячилар ва педагогларнинг тарбия усули улар билан ёшлар уртасида ижобий муносабат урнатмаса, бу усул ёшларнинг психологик ривожланишида ижобий рол уйнамайди ва хатто улар томонидан маълум бир каршиликка хам учраши мумкин. Куриниб турибдики, укувчи тарбиявий таъсирнинг нофаол объекти хисобланмайди. Уларда бундай таъсирларга

May 2024

нисбатан ички позиция шаклланади, уларда ушбу таъсирларга нисбатан узини такомиллаштириш (ривожлантириш), уз устиларида фаол ишлашлари ёки пассив булиб колишлари мумкин. Шу нуктаи назардан, таълим инсоннинг уз устида ишлашдаги фаоллигини ички рагбатлантиришга ижобий таъсир курсатсагина, унинг ривожланишида хал килувчи рол уйнашини таъкидлаш мумкин.Таълим-тарбия шахснинг камол топишида, унинг уз устида ишлашидаги фаоллигини ички жихатдан рагбатлантиришга ота-оналар, тарбиячи хамда педагоглар томонидан ижобий таъсир курсатгандагина бу усуллар хал килувчи рол уйнайди. Айнан куйидаги хусусиятлар яъни усиб келаётган шахснинг фаоллиги ва шахсий интилиши, узини такомиллаштиришга булган истаги, пировардида унинг шахсий ривожланишини белгилайди.Ёшларнинг дарсдан ташкари машгулотларида медиатаълимдан фойдаланишнинг тарбиявий ва ривожлантирувчи ахамияти шундаки, уларга узини намоён килиш учун кушимча шарт-шароитлар яратишда хам хисобланади, чунки хамма бола хам укиш жараёнида узини намоён кила олмайди. Бундай сабаблар сирасига ёшларда этакчилик, турли кобилиятларини ва узлаштира олмаслик каби муаммоларни курсатиш мумкин. Шу сабабли, таълим муассасаларида ташкил этиладиган турли синфдан ташкари машгулотларда ёшлар узларининг ижодий кобилиятларини ривожлантириш учун ижтимоий мотивлар ва эхтиёжларларини амалга оширадиган улкан имконият билан таъминланадилар. Замонавий, шахсга йуналтирилган ёндашувларни тугри танлаш таълим--тарбия вазифаларини янада туликамалга оширишга ёрдам беради. Бу жараёнда энг ахамиятли жихатлардан бири шундаки, ёшларнинг узлари уларни ривожлантиришнинг янги шаклларни таклиф килишлари хам мумкин. Ёшларни медиалардан тугри фойдаланишга укитишдаги самарали услубий усулларини куйидаги асослар буйича таснифлаш мумкин:

Тарбиявий ишлар турлари буйича (ахлокий, ватанпарварлик, экологик, оилавий ва бошкалар). Бу таснифни фин олими З.Телл таъбири билан айтганда, "медиахабарлари фанлараро ва куп тармокли хусусиятга эга булиши" билан мураккаблашади[3].

Масалан, мактаб укувчиларини ахлокий жихатдан тарбиялаш масалаларини хал килиш максадида медианинг бадиий ёки мултфилмларни намойиш этиш оркали улардаги эстетик тарбия имкониятларини кенгайтирамиз, чунки биз санъат асарини ахборот манбаи деб хисоблаймиз.Глобал компютер тармоклари ва бошка оммавий ахборот воситалари томонидан такдим этилган имкониятлар буйича. Ахборотдан фойдаланишнинг турли хил имкониятларини излаш ва жорий этиш

May 2024

ёшларга медиа сохаси билан яхширок танишишига ва таълим муаммоларини самарали хал килиш имконини беради. Медиатаълимнинг тарбиявий салохиятидан фойдаланган холда, ёшлар онгни медиа воситалари томонидан манипуляция килинишидан химоя килиш ва уларнинг бу борадаги кобилиятини ривожлантириш максадида самарали замонавий усуллар ишлаб чикилмокда, жумладан:

-талабаларни медиа воситалар ва муассаса кутубхонасидан ахборотларни ахборот маркази сифатида мустакил излаб топиш ва фойдаланиш кобилиятини шакллантириш, муаммоли вазиятдан чикиш йулини бир неча усулда топиш, мавжуд вазиятни моделлаштиришга ургатиш, яъни, ёшларни вазиятдан чикиш ечимнинг алтернативтанловини тугри топиш вазифасини олдига куяди. Ушбу харакатлар усулини танлаш ёшларнинг узида колади, лекин шу билан бирга у уз харакатларини асослаши лозим булади;

-ижтимоий тармоклар, газета ва журналларда укилган маколалар, теле ва радио хикоялар мухокамаси;

-турли хил медиа воситаларидан фойдаланган холда уз маълумотларини тайёрлашга ургатиш. Бунда медиа усулларидан кайси бирини танлаш унчалик мухим эмас (оддий когоз варагидан Интернетдаги веб-сайтгача):

чунки замонавий ёшлар мураккаб техник воситалардан фойдаланишни афзал куришади, яъни, камералар, видеокамералар, компютерлар, телефонлар. Ушбу замонавий техникалардан фойдаланишда топширикни шундай тузиш максадга мувофик буладики, у фанни укитиш ва тарбия вазифаларини узида мужассамлаштирсин;

-бир вактнинг узида таълимий ва тарбиявий муаммоларни хал килишга каратилган турли хил услубий усуллардан фойдаланишга имкон берадиган Интернетнинг ахборот ресурсларидан фойдаланиш. Ёшларнинг Интернетга кизикиши туртта асосий омил туфайли ривожланади дея хисобланади:

-турли хилдаги маълумотларга киришга имкониятнинг мавжудлиги; -кенг интерактивлик, доимий мулокотнинг мавжудлиги; -узи хакидаги маълумотлар устидан шахсий назорат, маълум бир "образ"ни яратиш имкони;

-узатилаётган маълумотларнинг анонимлиги.

ХУЛОСА

75

May 2024

O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar

NatianalUniversityofUZbekist^

Юкоридагилардан келиб чикиб, медиатаълим жараёнида ёшларни Интернет билан мулокот жараёнида хавфсизликни таъминлашнинг мухим коидалари билан таништириш зарур:

- барча шахсий маълумотларни (исми, манзили, телефон раками, электрон почта манзили, ота-оналарнинг шахсий маълумотлари) ошкор килмаслик;

- медиа тармоклардаги бегоналарга ишонмаслик:

- Интернетда хар ким узини кимлигини очик курсатмаслиги, аслида кимлигини сир тутиши мумкин ва хоказо.

Медиатаълимнинг асосий максади сифатида ёшларнинг медиасаводхонлигини ошириш, уларда медиамаданиятини шакллантириш, медиаларнинг салбий контентларидан химоя килиш, манипулятсия курбонига айланиб колишига йул куймаслик, шахсий маълумотларини химоя килиш ва замонавий дунёда ахборотларни онгли равишда излаш, талкин килиш ва куллаш, дунёкарашини кенгайтириш оркали коммуникатив куникмаларини ва медиа компетенсияларини ривожлантириш вазифаларни таълимнинг илим масканларида боскичма-боскич медиатаълимни жорий этиш максадга мувофикдир.

REFERENCES:

1. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining "O'zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo'yicha Xarakatlar strategiyasi to'g'risida" gi Farmoni.// O'zbekiston hujj atlari to' plami. -T.,2017.-B.39.

2. Александр Федоров Медиаобразование: история и теория учебное пособие для вузов.-М., 2015.- В.232

3. А.В.Федоров, А.А.Новикова Медиаобразование в ведущих странах запада. Таганрог: Изд-во Кучма, 2005. 270 c.

4. Боговиз А. В., Лобова С. В., Рагулина Ю. В. Практика медиаобразования. Медиаобразование в регионах России: проблемы и перспективы // Медиаобразование. Учебник .-М., 2017.- В.256

5. Медиаобразование как фактор оптимизации российского медиапространства, коллективная монография.-М., 2014.- В.428

6. Nekboyev Xurshid Xoliyorovich Media ta'lim asosida bo'lajak o'qituvchilarni kasbiy-tanqidiy yondashuvlarini takomillashtirish.D.-T.,2020.-B 125

7. Худайкулов Х.Ж. Таълим самарадорлигини оширишда медиатаълим тизимидан фойдаланиш имкониятлари. -Т.: 2024 й. -В, 137.

76

May 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.