Научная статья на тему 'Қуёш фотоэнергетикаси физик- технологик асосларини ўқитиш технологияси'

Қуёш фотоэнергетикаси физик- технологик асосларини ўқитиш технологияси Текст научной статьи по специальности «Физика»

CC BY
501
87
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
энергетика / қуёш энергияси / яримўтказгич / фотоэлектрик қурилма / технология / диффузия / электрон / анимация / генератор / проектор / плакат / слайд. / energetics / solar energy / semiconductor / photoelectrical device / technology / diffusion / animation / generator / projector / instructional wall sheet / slide

Аннотация научной статьи по физике, автор научной работы — Джаманкулова Г. Б.

Мақолада олий таълим муассасалари физика таълимида қуёш фотоэнергетикаси физик-технологик асосларини шакллантиришни кенгайтириш имкониятлари таҳлил қилинган. Шунингдек, қуёш энергиясини электр энергиясига айлантириш физиктехнологик асосларини ўқитиш бўйича бир қатор мавзулар тавсия этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по физике , автор научной работы — Джаманкулова Г. Б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TECHNOLOGY OF SOLAR PHOTOENERGY BASICS TEACHIHG

There is provided in the article opportunities of widening of teaching of solar photoenergy’s technical basics in highest educational institutions. There are made suggestions to include to the teaching programs number of topics in regards of physics-technology of solar energy conversion to be included.

Текст научной работы на тему «Қуёш фотоэнергетикаси физик- технологик асосларини ўқитиш технологияси»

Джаманкулова Г.Б.,

Тошкент банк коллежи укитувчиси

КУЁШ ФОТОЭНЕРГЕТИКАСИ ФИЗИК-ТЕХНОЛОГИК АСОСЛАРИНИ УКИТИШ ТЕХНОЛОГИЯСИ

ДЖАМАНКУЛОВА Г.Б. К.УЁШ ФОТОЭНЕРГЕТИКАСИ ФИЗИК-ТЕХНОЛОГИК АСОСЛАРИНИ УЦИТИШ ТЕХНОЛОГИЯСИ

Маколада олий таълим муассасалари физика таълимида куёш фотоэнергетикаси физик-технологик асосларини шакллантиришни кенгайтириш имкониятлари тах,лил килинган. Шунингдек, куёш энергиясини электр энергиясига айлантириш физик-технологик асосларини укитиш буйича бир катор мавзулар тавсия этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: энергетика, куёш энергияси, яримутказгич, фотоэлектрик курилма, технология, диффузия, электрон, анимация, генератор, проектор, плакат, слайд.

ДЖАМАНКУЛОВА Г.Б. ТЕХНОЛОГИЯ ОБУЧЕНИЯ ФИЗИКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКИМ ОСНОВАМ СОЛНЕЧНОЙ ФОТОЭНЕРГЕТИКИ

В статье приводятся возможности расширения формирования физико-технологических основ солнечной фотоэнергетики при преподавании физики в высших учебных заведениях. Вместе с тем, даны предложения по преподаванию ряда тем, связанных с физико-технологическими основами преобразования солнечной энергии в электрическую энергию.

Ключевые слова и понятия: энергетика, солнечная энергия, полупроводник, фотоэлектрическое устройство, технология, диффузия, электрон, анимация, генератор, проектор, плакат, слайд.

JAMANKULOVA G.B. TECHNOLOGY OF SOLAR PHOTOENERGY BASICS TEACHIHG

There is provided in the article opportunities of widening of teaching of solar photoenergy's technical basics in highest educational institutions. There are made suggestions to include to the teaching programs number of topics in regards of physics-technology of solar energy conversion to be included.

Keywords: energetics, solar energy, semiconductor, photoelectrical device, technology, diffusion, animation, generator, projector, instructional wall sheet, slide.

Замонавий олий таълимда физикани укитиш жараёнида техник ижодкор, салоциятли мутахассисларни етишти-риш муцим ацамиятга эга. Бу стратегия шахсни ривож-лантирувчи ва касбий йуналтирилган укитиш техноло-гиялари устуворлигида олий таълим физика уцув жараёни мазмуни ва шаклларига жиддий узгартиришлар киритиш-ни талаб цилади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

Шунга кура олий таълим жараёнида укитиш технологияларини куллашга куйи-даги талаблар куйилади:

- талабаларнинг шахсий ижодкорлик сифатларини хисобга олиш;

- фаол технологияларни куллаш;

- укитиш технологияларининг дидактик тамойилларга мувофик келиши;

- укитиш технологиялари талабаларнинг укув-билув имкониятларини кенгайтириш-га йуналтирилган булиши.

Маълумки, хозирги пайтда барча ри-вожланган давлатларда куёш энергияси-дан фойдаланишга асосий масалалардан бири сифатида каралмокда. Чунки куёш энергияси битмас-туганмас энергия ман-баи булиши билан бир вактда, экологик жихатидан тоза, энергетик жихатдан сама-рали энергия манбаи хисобланади.

Хозирги замон физика фани кенг камровли фундаментал конунлар билан деярли барча ходиса ва жараёнларни ту-шунтиришга харакат килади. Бунинг асо-сий сабаби шундаки, табиий фанларнинг барчасида фундаментал конунлар ходиса ва жараёнларни изохлашда биринчи на-зарий конуниятлар сифатида каралади. Шу нуктаи назардан, олий таълим муас-сасаларида физика, энергетика ва техника йуналишларидаги талабаларга физика фа-нини укитишда куёш энергиясини электр энергиясига айлантириш фундаментал конунлари ва маълумотлари етарлича бе-рилмаганлиги туфайли, биз ушбу маколада юкорида курсатилган йуналишларда таълим олаётган талабаларга мос келадиган мавзулар ва уларнинг кетма-кетлигини келтириб утдик. Ушбу тавсия этилаётган дарсларга мулжалланган кургазмали хамда методик кулланмалар руйхати хам талаба-ларда катта кизикиш уЙFотади, деб умид киламиз.

Олий таълим муассасаларига тавсия этилаётган куйидаги «Яримутказгичлар физикаси», «Ноанъанавий энергия ман-балари», «Каттик жисмлар физикаси»,

«Иссиклик техникаси асослари» каби мавзулар махсус курсларга киритилиши максадга мувофик булар эди.

1-жадвалда биз тавсия этаётган куёш энергетикаси туFрисидаги мавзулар берил-са хамда кургазмали куроллар курсатилса, бу дарс самарадорлигининг янада ошиши-га олиб келади ва шу билан бир вактда та-лабаларда куёш энергетикасига доир ама-лий билим хамда куникмалар янада чукур шаклланади.

Одатда, тажрибани урганиш назарий билимлардан кейин амалга оширилади. Биз тавсия этаётган жараёнда эса хам назарий билим, хам амалий билим бир вактда амалга оширилади. Хакикатан хам дарс жараёни шу тартибда олиб борилса, тала-бада куёш энергияси ва ундан фойдаланиш туFрисидаги билимлар боскичма-боскич шаклланиб боради. Шунингдек, талаба хар бир мавзуга тегишли адабиёт билан тани-шиб, шу асосда билимини мустахкамлаб боради. Демак, бунда назария билан ама-лиётнинг канчалик бир-бирига туFри келиши ва келмаслиги хамда камчиликлари, ютуклари яккол намоён булади. Юкоридаги жадвалда келтирилган адабиётларда мавзуга тегишли маълумотлар ва тушунча-лар етарлича келтирилган булиб, бундан ташкари талаба кушимча маълумотларни хам узлаштириш имкониятига эга булади. Дарс жараёнида кургазмали куроллар ва проекцион воситалардан фойдаланиш хам талабанинг диккат-эътиборини узига тор-тади. Масалан, биз тавсия этаётган мав-зуларнинг деярли хаммасида кургазмали куроллар ва воситалар мавжуд булиб, бу кургазмалар утилаётган мавзуга мос килиб танлаб олинган. Шу нуктаи назардан, куёш энергетикаси туFрисида физика, энергетика йуналишларида таълим олаётган тала-баларда етарлича билим ва куникмалар хосил килишда ушбу дарс утиш усули хамда кургазмали воситалардан фойдаланиш катта ахамият касб этади. Мисол тарикасида, дарсда куёш элементлари фронтал юза-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

г

v.

23 _/

1-жадвал. Тавсия этилаётган к,уёш энергетикаси тугрисидаги мавзулар

Тавсия этилаётган мавзулар

Кургазмали куроллар ва воситалар

Фойдаланишга тавсия этилган адабиётлар руйхати

Яримутказгичли материаллар асосидаги куёш элементлари ва уларнинг ишлаш тамойили

Кремний ва германий элементлари пластинкалари, кургазмали методик кулланмалар хамда плакатлар

1. Бахадирханов М.С., Кобылин Г.О., Тачилин С.А. Физика и технология солнечных элементов. - Т.: ТГТУ, 2007. -С. 111.

2. Фаренбурх А., Бьюб Р. Солнечные элементы: теория и эксперимент. - М.: 1987. -С. 280.

Куёш элементлари хосил килиш технологик жараёнлари

Диффузион жараёнлар тасвирланган кургазмали плакатлар, электрон кургазмалар

2. Пичугин И.Г., Таиров Ю.М. Технология полупроводниковых приборов. - М.: «Высшая школа», 1984. -С. 287.

Куёш энергиясини электр энергиясига айлантиришнинг физикавий асослари

Тайёр холатдаги яримутказгичли куёш элементлари намуналари ва куёш элементлари макетлари

1. Колтун М.М. Оптика и метрология СЭ. -М.: «Наука», 1985. -С. 280.

2. Мамадалимов А.Т., Турсунов М.Н. Яримутказгичли куёш элементлари физикаси ва технологияси. - Т., 2003.

Куёш элементлари параметрлари ва уларни улчаш усуллари

Куёш элементлари параметрларини улчаш курилмалари, эталон куёш элементлари, куёш имитатори, турт зондли ва икки зондли улчаш курилмалари, спектрал улчаш курилмалари

1. Колтун М.М. Селективные оптические поверхности. - М.: «Наука», 1979. -С. 215.

2. Бахадирханов М.С., Кобылин Г.О., Тачилин С.А. Физика и технология солнечных элементов. - Т.: ТГТУ, 2007. -С. 111.

Куёш элементлари батареялари асосида фотоэлектрик курилмаларни тайёрлаш технологияси

Х,ар хил типдаги куёш элементлари-дан ташкил топган фотоэлектрик курилмалар макетлари, кушимча курилмалар: инвертор, контроллёр, кам кувватли лампалар, улаш симлари, аккумляторлар батареяси ва бошкалар.

1. Нашельский А.Я. Производство полупроводниковых материалов. - М.: «Металлургия», 1989. -С. 270.

2. Васильев А.М., Ландсман А.П. Полупроводниковые фотопреобразователи. - М.: «Советское радио», 1971. -С. 246.

Куёш элементлари асосидаги курилмалардан фойдаланиш имкониятлари ва уларнинг самарадорлигини ошириш усуллари

Куёш элементлари фотоэлектрик курилмаларидан фойдаланиш технологик маршрути шаклланган турли кургазмали методик кулланмалар, схемалар

1. Курносов А.И. Материалы для полупроводниковых приборов и интегральных схем. - М.: «Высшая школа». 1980. - С. 327.

2. Колтун М.М. Оптика и метрология. - М.: «Наука», 1985. -С. 280.

Куёш фотоэлектрик курилмаларидан фойдаланишнинг келажакдаги имкониятлари ва куёш электростанциялари

Куёш фотоэлектрик курилмалари макетлари, куёш электростанциялари лойихалари тасвирланган кургазмали схематик жадваллар ва тасвирлар

Интернет маълумотлари (энг сунгги илмий маколалар, илмий янгиликлар ва кашфиётлар), янги конструкциялар, илмий оммабоп адабиётлар, илмий журналлар («АррЫ Sotar Energy», «Solar cells», «Нетрадиционные источники энергии» ва бошк.)

1

2

3

4

5

6

7

сидаги ток й^увчи контактларнинг оли-ниш технологияси тушунтирилиши билан бир вактнинг узида уларнинг фотосурати акс эттирилган кургазмали плакатлар ва слайдлардан фойдаланиш талабада аник тушунчанинг шаклланишига олиб келади.

Педагогик технологиянинг узига хос хусусияти шундан иборатки, унда укув максадларига эришишни кафолатлайди-ган укув жараёнлари лойихалаштирилади ва амалга оширилади. Технологик ёнда-шув, энг аввало, тасвирлаш эмас, балки лойихалаштирилган натижаларни амалга

ошириш имконини берувчи амалий кур-сатмали фаолиятда уз ифодасини топади.

Педагогик технологияда назарда ту-тиладиган максадларни куйиш усули узининг далилий асосларига эга. Бу шуни англатадики, укитиш максадлари билим олувчилар харакатида ифодаланадиган амалий машFулотларда, лаборатория ва кузатув ишларида аник куринадиган ва улчанадиган натижалар оркали белгила-нади. Шундай килиб, анъанавий укув жа-раёнида асосий харакатлантирувчи куч укитувчи булса, педагогик технология-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

га асосланган таълим жараёнида асосий субъект таълим олувчилардир.

Укув жараёнида махсулдор, ижодий кидирув усулларини хам куллаш керак. Улар куйидаги афзалликларга эга:

- талабаларни мантикий фикр юритиш-га, муаммоларни илмий асосда, ижодий ечишга ургатади;

- зарур билимларни мустакил ижодий кидиришга одатлантиради;

- дуч келган кийинчиликларни енгиш куникмасини хосил килади;

- укув материалини тушунарли баён килиш имконини беради;

- укув материалини мустахкам узлаш-тириш учун шароит яратади;

- узлаштирилган билимларнинг аниклиги ва ишончлилигини таъминлайди;

- билим олишга нисбатан ижобий майл, билиш жараёнига кизикиш уЙFотади;

- ижодкор шахсни шакллантиришга ёр-дам беради.

Демак, куёш энергетик технологияла-рини ва куёш энергиясидан фойдаланиш имкониятларини физика дарсларида етар-лича шакллантириш ва бу билимларни талабалар боскичма-боскич урганишини таъминлашда ушбу тавсиялардан фойдаланиш келажакда уз ижобий натижасини беради, деб умид киламиз. Зеро, хозирги замон физикасида ноанъанавий энергия манбаларидан бири хисобланган куёш энергияси туFрисидаги билим ва тушун-чаларни урганиш хамда узлаштириш давр талабидир.

Адабиётлар:

1. Абдиев У.Б., Исмоилов Э.О., Мухаммадиева Г.Н. Олий таълим муассасалари физика таълимида «Гелиотехника ва ноанъанавий энергия манбалари» талаба танлов фанини укитишда янги педагогик технологиялардан фойдаланиш. // «Замонавий таълим» журнали, 2014 йил, 2-сон. -18-21-б.

2. Абдиев У.Б., Исмоилов Э.О. Умумтаълим мактаблари физика таълимида куёш фотоэнергетикаси фундаментал тушунчаларини шакллантириш. // «Замонавий таълим» журнали, 2014 йил, 1-сон. -21-24-б.

3. Абдиев У.Б. Физика таълимида ноанъанавий энергия манбалари. Илмий-услубий кулланма. - Термиз, 2013.

4. Исмоилов Э.О., Донаева Г.Х. Физика ва математика фанлари таълимида ва-риацион тамойиллар. // ФМИ журнали. 2013 йил, 3-сон. -133-135-б.

5. Абдиев У.Б. Оптимизация технологии солнечных элементов на основе монолитных варизонных AlGaAs-GaAs-гетероструктур. // Международная конференция студентов, аспирантов и молодых ученых по фундаментальным наукам «Ломоносов-2006»: Москва, МГУ, 12-15 апреля 2006 года. -С. 48-49.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.