Тоиров О. Т. докторант
«Материалшунослик ва машинозлик» кафедраси Тошкентский давлат транспортный университет
Узбекистон Республикиси Юлдашева Г.Б., PhD доценти «Материалшунослик ва машинозлик» кафедраси Тошкентский давлат транспортный университет
Узбекистон Республикиси
КУЙМАЛАРДАГИ КИС^АРИШ ЖАРАЁНЛАРИНИ ТА^ЛИЛ
КИЛИШ
Аннотация. Пулатларда цисцариш нуцсонлар ва иссиц ёрицлар пайдо булишининг асосий цонуниятлари ва сабаблари 50 йил олдин урганилган [1]. Шунга царамай уали уанус бу турдаги нуцсонлар билан курашиб келинмоцда. Мацолада цисцариш нуцсонлари уацида кераклича маълумотлар берилган ва таулил цилинган.
Калит сузлар: иссиц ва совуц ёрицлар, цисцариш бушлицлари, цисцариш говаклари, кучланишлар, задир будурликлар.
Toirov O.T. doctoral student
"Materialshunoslik va mashinoslik" department Tashkent Davlat Transport University Uzbekistan Republic Yuldasheva G.B., PhD associate professor "Materialshunoslik va mashinoslik" department Tashkent Davlat Transport University Uzbekistan Republic
ANALYSIS OF SHRINKAGE PROCESSES IN CASTINGS
Abstract. The main laws and causes of the occurrence of shrinkage defects and hot cracks in steels were studied 50 years ago [1]. Nevertheless, we are still struggling with this kind of defects. The article presents and analyzes the necessary information about shrinkage defects.
Key words: hot and cold cracks, shrinkage voids, shrinkage pores, stresses, warping.
Куйма деталлар ишлаб чикарувчи заводлардаги нуксонларнинг асосий турларидан бири кискариш нуксонлари булиб уларга куйидагилар
киради: кискариш бушликлари, кискариш FOваклари, иссик ва совук ёриклар, хар хил турдаги кучланишлар ва Fадир будурликлар. Бундай хилма — хил булишига карамай, уларнинг барчаси иссик металнинг совуш ва кристалланиш пайтида кискариши натижасида вужудга келади. Юкорида келтирилган нуксон турлари куймаларда учрайдиган нуксонларнинг умумий сонининг тахминан 70% ни ташкил килади ва аксарият холларда бу нуксонларни тузатиб булмайди. Шунинг учун хам кискариш нуксонларига карши курашиш куйма детал ишлаб чикарувчи заводлардаги технологлар учун энг мухим вазифалардан бири хисобланади.
Кискаришнинг физик хусусияти. Кискариш деб, одатда куйиш хароратидан хона хароратига кадар совутганда металл хажмини ёки куйма чизикли улчамларини камайтириш ходисасига аталади. Куймалардаги энг кенг таркалган ва тузатилиши кийин булган нуксонлар айнан кискариш даврида вужудга келади. Буларга куйидагилар киради [2]:
1. Кискариш даврида юзага келадиган кискариш бушликлари.
а) Кискариш чукмалари:
• бирламчи, таъминлагич устама ёки массив тугунларнинг юкори кисмларида пайдо булади;
• иккиламчи, котиш даврида таъминловчи элементлардан ажралиб колган куйма кисмларида пайдо булади.
б) Кискариш Fоваклари:
• куйма хажми буйлаб таркалади;
2. Каттик холатда кискариш пайтида юзага келадиган нуксонлар.
а) Ёриклар:
• иссик ёриклар — колип ёки куйма кисмлари томонидан кискаришга каршилик килиши туфайли куйма котиш пайтида хосил булади;
• совук ёриклар — куйма тулик котиб булгандан кейин совутилганда пайдо булади.
б) Деформация:
• Fадир будурлик — махсулот шаклининг сезиларли бузилиши;
• кискариш (чизикли) - куйма шаклининг сезиларли бузилишисиз унинг алохида элементлари узунлигининг бир текис ёки нотекис кискариши билан боFлик булган куйма улчамидаги кичик узгаришлар.
в) Хдрорат кучланишлари.
1-расмда "20ГЛ пулатдан ясалган ён рама" нинг бир кисмини курсатилган, унинг марказида кискариш чукиши бор ва у куйма иссик тугунида жойлашган.
1-расм. Ён раманинг иссик тугунларида учраган кискариш чукиши.
К,искариш тушунчаси хароратнинг пасайиши билан суюк ёки каттик металлнинг термик сикилишини, шунингдек котиш пайтида ва каттик котишмада фазалар узгаришлари билан боFлик буладиган хажм узгаришини уз ичига олади. К,аттик жисмларнинг термик кенгайиши (ёки сикилиши) сабаби заррачаларнинг тортишиш ва итариш кучлари сохасидаги узаро таъсирини тавсифловчи потенциал эгри чизикнинг ассиметриясидир. Хдрорат пасайиши билан кинетик энергия камаяди ва кристалл панжарадаги иккита кушни тебранувчи зарраларнинг уртача позициялари якинлашади, бу эса тананинг сикилишига олиб келади. Айнан шу ходиса суюк металларга хосдир, чунки улар якин тартибли элементларини саклаб коладилар.
Т-То харорат оралиFида фазали узгаришлар содир булмаса, V хажмнинг узгариши ва совиётган жисм танасининг чизикли улчами 1, куйидаги боFликликлар ёрдамида ифодаланиши мумкин:
V= V0[1 — av(T — Tq)]; (1) 1= Iq[1 — at(T — TQ)], (2) Бу ерда av ва ai — жисм танаси 1 °C га совутиш пайтида кискаришга мос келадиган хажмли ва чизикли сикиш коеффициентлари.
По аналогии с вышеизложенным введем понятия о коэффициентах объемной (ev) и линейной (е) усадки, характеризующих изменение параметров отливки в интервале
Юкоридагиларга ухшаб, биз интервалда куйма параметрларининг узгаришини тавсифловчи хажмли (£v) ва чизикли (£) кискариш коеффициентлари тушунчаларини киритамиз
sv = av(To — Т); (3.1) е = аг(То — Т), (3.2) av ва at коеффициентларининг хароратга боFликлиги туфайли (3.1) ва (3.2) оддий иборалардан купгина куйма котишмалари учун фойдаланиш мумкин. Куймаларни таёрлаш уларнинг совиши билан боFлик булганлиги
сабабли, хджм ва чизикли улчамларни кискариши учун масъул булган £v ва £ нинг кийматларини ижобий деб хдсоблаймиз. Фаза узгаришлари булмаса, £v хджмнинг кискариш коеффициенти £ чизикли кискариш коеффициентидан уч баравар катта булади. Юкорида келтирилган маълумотларни ва [3-5] ишларни тахлил киладиган булсак сифатли куйма деталларни таёрлаш учун макбул харорат ва технологик конструкцияланган куйиш тизими асосий уринни эгаллар экан.
Хулоса. Кискариш нуксонлари яхшилвб ургансак, уларни келиб чикиш сабаблари, уларни куйма детал танасида вужудга келиши учун сабаб буладиган омилларни билиб олсак уларни бартараф этишги эришамиз. Нуксонлсрни пайдо булишини олдиндан билиш учун махсус компьютер дастурларидан фойдаланиш хам ишлаб чикарувчилар учун анча енгилликлар яратади.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. W.S.Pellini. Strain theory of hot tearing. Foundry. 1952, v. 80. pp 124-199.
2. Усадочные процессы в металлах // Тр. третьего совещания по теории литейных процессов / под ред. Б.Б. Гуляева.М.: Изд-во академии наук СССР, 1960. 283 с.
3. Турсунов, Н. К., & Тоиров, О. Т. (2021). Снижение дефектности рам по трещинам за счёт применения конструкции литниковой системы.
4. Тен, Э. Б., & Тоиров, О. Т. (2020). Оптимизация литиковой системы для отливки «Рама боковая» с помощью компьютерного моделирования. In Прогрессивные литейные технологии (pp. 57-63).
5. Toirov, O. T., Tursunov, N. Q., Nigmatova, D. I., & Qo'chqorov, L. A. (2022). Using of exothermic inserts in the large steel castings production of a particularly. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(1), 250-256.
6. Toirov, O., & Tursunov, N. (2021). Development of production technology of rolling stock cast parts. In E3S Web of Conferences (Vol. 264, p. 05013). EDP Sciences.
7. Тен, Э. Б., & Тоиров, О. Т. (2020). Оптимизация литиковой системы для отливки «Рама боковая» с помощью компьютерного моделирования. In Прогрессивные литейные технологии (pp. 57-63).
8. Sh, V. D., Erkinov, S. M., Kh, O. I., Zh, A. S., & Toirov, O. T. (2022). IMPROVING THE TECHNOLOGY OF MANUFACTURING PARTS TO REDUCE COSTS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(5), 1834-1839.
9. Urazbayev, T. T., Tursunov, N. Q., Yusupova, D. B., Sh, V. D., Erkinov, S. M., & Maturaev, M. O. (2022). RESEARCH AND IMPROVEMENT OF THE PRODUCTION TECHNOLOGY OF HIGH-MANGANESE STEEL 110G13L FOR RAILWAY FROGS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(6), 10-19.
10. Ruzmetov, Y., & Valieva, D. (2021). Specialized railway carriage for grain. In E3S Web of Conferences (Vol. 264, p. 05059). EDP Sciences.
11. Мухаммадиева, Д. А., Валиева, Д. Ш., Тоиров, О. Т., & Эркабаев, Ф. И. (2022). ПОЛУЧЕНИЕ ПИГМЕНТА НА ОСНОВЕ ОСАДКОВ ЭЛЕКТРОХИМИЧЕСКОЙ ОЧИСТКИ ХРОМАТСОДЕРЖАЩИХ СТОКОВ. Scientific progress, 3(1), 254-262.
12. Азимов, Ш. И. М. М., & Валиева, Д. Ш. (2021). АНАЛИЗ ПРОЧНОСТНЫХ ХАРАКТЕРИСТИК ЗУБЧАТЫХ ПЕРЕДАЧ ПРИВОДА ПОДАЧИ РАБОЧЕГО ОРГАНА ШТРИПСОВОГО СТАНКА. Scientific progress, 2(2), 1470-1472.