Научная статья на тему 'УЛУЧШЕНИЕ КОММУНИКАЦИОННОЙ СЕТИ ТУРИСТИЧЕСКОЙ КОМПАНИИ ДЛЯ ЭФФЕКТИВНОГО СОТРУДНИЧЕСТВА СООБЩЕСТВ В РАЗНЫХ ВОЗРАСТНЫХ КАТЕГОРИЯХ'

УЛУЧШЕНИЕ КОММУНИКАЦИОННОЙ СЕТИ ТУРИСТИЧЕСКОЙ КОМПАНИИ ДЛЯ ЭФФЕКТИВНОГО СОТРУДНИЧЕСТВА СООБЩЕСТВ В РАЗНЫХ ВОЗРАСТНЫХ КАТЕГОРИЯХ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
44
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
COMMUNICATION NETWORK / COMMUNICATION POLICY / COMMUNICATION PROCESS / TRAVEL COMPANY / КОММУНИКАЦИОННАЯ СЕТЬ / КОММУНИКАЦИОННАЯ ПОЛИТИКА / КОММУНИКАЦИОННЫЙ ПРОЦЕСС / ТУРИСТИЧЕСКАЯ ФИРМА

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Николаева Наиля Тагировна

В статье рассматриваются вопросы, связанные с совершенствованием коммуникационной сети туристической фирмы на примере деятельности туристической фирмы «Лидия-тур». Автор раскрывает методологические основы развития коммуникационных технологий, формы, содержание и методы совершенствования коммуникационной сети туристической фирмы в процессе реализации магистерской программы «Межкультурная коммуникация в туризме». Особое внимание уделяется коммуникационной политике фирмы «Лидия-тур», являющейся одним из лидеров туристической индустрии региона. Подробно рассматриваются цели, задачи, особенности внутренней коммуникационной политики, этапы коммуникационного процесса в туристической фирме «Лидия-Тур». Внутренним коммуникациям в туристической фирме «Лидия-Тур» уделяется особое внимание, так как проведение эффективных внутренних коммуникаций позволяет совершенствовать организацию работы с клиентами компании разных возрастных категорий, изучать клиентов и создавать благоприятный образ компании. Автор приходит к выводу, что коммуникационный потенциал туристической фирмы «Лидия-тур» структурируется с помощью классификации его инструментария, представляющего собой совокупность средств коммуникационного воздействия, поскольку за многолетний опыт работы в Оренбурге и на территории Оренбургской области туристическая фирма «Лидия-Тур» приобрела много постоянных клиентов, коммуникация с которыми осуществляется посредством коммуникационной сети компании.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMPROVING THE COMMUNICATION NETWORK OF A TRAVEL COMPANY FOR EFFECTIVE COOPERATION OF COMMUNICANTS OF DIFFERENT AGE CATEGORIES

The article deals with issues related to improving the communication network of a travel company on the example of the activities of the travel company "Lidia-tour". The author reveals the methodological foundations of the development of communication technologies, forms, content and methods of improving the communication network of a travel company in the process of implementing the master's program "Intercultural communication in tourism". Special attention is paid to the communication policy of the company "Lidia-tour", which is one of the leaders of the tourism industry in the region. The goals, tasks, features of the internal communication policy, stages of the communication process in the travel company "Lydia-Tour" are considered in detail. Special attention is paid to internal communications in the travel company "Lidia-Tour", as effective internal communications allow you to improve the organization of work with the company's clients, study clients and create a favorable image of the company. The author comes to the conclusion that the communication potential of the travel company "Lidia-tour" is structured using the classification of its tools, which is a set of means of communication impact, because for many years of experience in Orenburg and the territory of the Orenburg region, the travel company "Lidia-Tour" has acquired many regular customers of different age groups, communication with whom is carried out through the company's communication network.

Текст научной работы на тему «УЛУЧШЕНИЕ КОММУНИКАЦИОННОЙ СЕТИ ТУРИСТИЧЕСКОЙ КОМПАНИИ ДЛЯ ЭФФЕКТИВНОГО СОТРУДНИЧЕСТВА СООБЩЕСТВ В РАЗНЫХ ВОЗРАСТНЫХ КАТЕГОРИЯХ»

знакомились с миром собственных эмоций и чувств, на основании чего происходило развитие самопознания и способности к самоанализу, формирование эмоциональной устойчивости и самоконтроля, адекватной самооценки и уверенности в себе. На завершающих этапах реализации тренинговой программы состоялось проектирование жизненных целей и закрепление положительных образцов поведения.

Перспективным направлением представляется более глубокое исследование индивидуально-личностных характеристик несовершеннолетних с целью формирования групп риска и проведения соответствующих профилактических и коррекционных мероприятий. Также с целью создания эффективных методов и профилактических программ последующие исследования должны быть направлены на понимание основных мотивов и причин данного вида зависимого поведения. Актуальным и малоизученным вопросом является профилактика компьютерной игровой зависимости сотрудниками органов внутренних дел, в частности сотрудниками подразделений по делам несовершеннолетних и участковыми уполномоченными полиции. В связи с этим автором в рамках реализации в 2020 г. проекта «Психологические аспекты профилактики кибераддикции несовершеннолетних» при поддержке Государственного совета Республики Крым [5] запланирована разработка и внедрение практических рекомендаций для правоохранителей в рамках превенции психологической зависимости несовершеннолетних от компьютерных игр.

Литература:

1. Андриеш В.А., Бубнова С.Ю. Игровой тренинг как средство профилактики компьютерной зависимости у детей старшего дошкольного возраста в условиях дошкольной образовательной организации / Ученые записки Орловского государственного университета, 2019. № 2 (83). С. 178-180.

2. Горбачева А.С., Ковалева Н.В. Профилактика аддикций у подростков средствами тренинга // Казанский педагогический журнал, 2016. №2. С. 172-175.

3. Евтихов О.В. Практика психологического тренинга. СПб.: Издательство «Речь», 2004. 256 с.

4. Котляров А.В. Другие наркотики или Homo Addictus: Человек зависимый / Котляров А.В. М., 2006. 480 с.

5. Никитина Л.Н. Психологические аспекты профилактики кибераддикции несовершеннолетних: проект на участие в конкурсе на назначение гранта Республики Крым молодым ученым Крыма / Л.Н. Никитина. -Симферополь: КФ КрУ МВД России, 2019. 9 с.

6. Соболева Е.В. Психолого-педагогическая поддержка обеспечения безопасности в пространстве компьютерной игры // Педагогика безопасности: наука и образование [Электронный ресурс]: материалы всероссийской научно-практической конференции, Екатеринбург, 30 ноября 2018 г. / Урал. гос. пед. ун-т.; сост. и ред. В.В. Гафнер. - Электрон. дан. - Екатеринбург: [б. и.], 2018. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

7. Горбачева А.С., Ковалева Н.В. Профилактика аддикций у подростков средствами тренинга // Казанский педагогический журнал, 2016. №2. С. 172-175.

8. Young K. Internet addiction in children and adolescents: risk factors, assessment, and treatment / Springer Publishing Company, 2017. 326 с.

Pedagogy

UDC 378

candidate of pedagogical Sciences,

associate Professor Nikolaeva Nailya Tagirovna

Federal state budgetary educational institution of higher education "Orenburg state pedagogical University» (Orenburg)

IMPROVING THE COMMUNICATION NETWORK OF A TRAVEL COMPANY FOR EFFECTIVE COOPERATION OF COMMUNICANTS OF DIFFERENT AGE CATEGORIES

Annotation. The article deals with issues related to improving the communication network of a travel company on the example of the activities of the travel company "Lidia-tour". The author reveals the methodological foundations of the development of communication technologies, forms, content and methods of improving the communication network of a travel company in the process of implementing the master's program "Intercultural communication in tourism". Special attention is paid to the communication policy of the company "Lidia-tour", which is one of the leaders of the tourism industry in the region. The goals, tasks, features of the internal communication policy, stages of the communication process in the travel company "Lydia-Tour" are considered in detail. Special attention is paid to internal communications in the travel company "Lidia-Tour", as effective internal communications allow you to improve the organization of work with the company's clients, study clients and create a favorable image of the company. The author comes to the conclusion that the communication potential of the travel company "Lidia-tour" is structured using the classification of its tools, which is a set of means of communication impact, because for many years of experience in Orenburg and the territory of the Orenburg region, the travel company "Lidia-Tour" has acquired many regular customers of different age groups, communication with whom is carried out through the company's communication network.

Keywords: communication network, communication policy, communication process, travel company.

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы, связанные с совершенствованием коммуникационной сети туристической фирмы на примере деятельности туристической фирмы «Лидия-тур». Автор раскрывает методологические основы развития коммуникационных технологий, формы, содержание и методы совершенствования коммуникационной сети туристической фирмы в процессе реализации магистерской программы «Межкультурная коммуникация в туризме». Особое внимание уделяется коммуникационной политике фирмы «Лидия-тур», являющейся одним из лидеров туристической индустрии региона. Подробно рассматриваются цели, задачи, особенности внутренней коммуникационной политики, этапы коммуникационного процесса в туристической фирме «Лидия-Тур». Внутренним коммуникациям в туристической фирме «Лидия-Тур» уделяется особое внимание, так как проведение эффективных внутренних коммуникаций позволяет совершенствовать организацию работы с клиентами компании разных возрастных категорий, изучать клиентов и создавать благоприятный образ компании. Автор приходит к выводу, что коммуникационный потенциал туристической фирмы «Лидия-тур» структурируется с помощью классификации его инструментария, представляющего собой совокупность средств коммуникационного

воздействия, поскольку за многолетний опыт работы в Оренбурге и на территории Оренбургской области туристическая фирма «Лидия-Тур» приобрела много постоянных клиентов, коммуникация с которыми осуществляется посредством коммуникационной сети компании.

Ключевые слова: коммуникационная сеть, коммуникационная политика, коммуникационный процесс, туристическая фирма.

Formulation of the problem. In the rapidly changing world of digital technology and the prevalence of the Internet, it is no longer possible to imagine the activities of a travel company without using a variety of communication technologies. This issue is all the more relevant in light of the widespread of a new type of coronavirus infection and related unprecedented self-isolation and quarantine measures taken not only in individual countries, but throughout the world as a whole. Opportunities are being brought to the forefront to conduct business in a remote format, since full-time communication of people is significantly limited. And these restrictions will probably be removed not very soon. Most travel agencies and firms have been suspended. Some continue to work in isolation and quarantine remotely, using the capabilities of communication technology. Modern science interprets the concept of "communication technology" not only as a sequence of actions in communication, but also as a technology that affects the mass consciousness and uses the features of perception mechanisms. In this regard, the issue of training undergraduates in the use of modern communication technologies within the framework of the master program "Intercultural Communication in Tourism" seems urgent, as it contributes to the establishment of a travel company, increases its competitiveness in the market for services.

Statement of the main research material. The design of the concept of "communication technology" was carried out in the philosophical and pedagogical knowledge of the second half of the 20th - 21st centuries. in line with the understanding of the ideas of a universal-system model of the world (G. Hegel, I. Kant, F. Schelling, F. Schiller, A. Schopenhauer), a modernist understanding of personal and cultural formation (A. Camus, K. Levy-Strauss, F. Nietzsche, J.-P. Sartre, K.G. Jung), humanistic needs (V.A. Sukhomlinsky, A.N. Leontyev, S.L. Rubinshtein), artistic perception (L.S. Vygotsky), axiology of culture (N.A. Berdyaev, G.-G. Gadamer, M.S. Kagan, L.N. Kogan, M. Heidegger).

In our work, we tried to focus on the disclosure of the methodological foundations of the development of communication technologies by analyzing the content of their individual components: philosophical (G.I. Bogin, A. Bryukner), psychological (V.Ya. Liaudis, I.A. Zimnyaya), methodological (N.D. Galskova, E.I. Passov, S.F. Shatilov), pedagogical (V.V. Serikov, Yu.V. Senko), communicative, subject (I.R. Galperin, Z.Ya. Turaeva) [9].

We examined the professional competencies of the future representative of a travel agency related to language and culture: language (Yu.N. Karaulov, B.N. Golovin), country studies (N.K. Garbovsky, G.D. Tomakhin), linguistic and regional studies (E.M. Vereshchagin, V.G. Kostomarov), intercultural (A.L. Blinov, L.A. Vvedenskaya, A.P. Sadokhin), especially highlighting the communicative (M. Abdalla-Pretsail, N.I. Almazova, G.V. Elizarova, M. de Carlo, I.L. Pluzhnik, E.Hall).

An analysis of theoretical research and the practice of improving the communication network of a travel agency made it possible to identify a number of contradictions between:

- the social need to bring the undergraduate training system in line with the global doctrine of the sociocultural orientation of education and the insufficient development of forms and methods for improving the communication network of a travel agency in the implementation of the master's program "Intercultural Communication in Tourism";

- the growing need of the undergraduate to master the methods of improving the communication network of a travel agency and the continuing traditional higher education system.

The desire to identify ways to resolve these contradictions allowed us to justify the forms, content and methods of improving the communication network of a travel company in the implementation of the master's program "Intercultural Communication in Tourism", as its graduates are sure to work in the tourism industry of the Orenburg region. So they constitute the main body of our research group being on practice in the travel company "Lidia-Tour".

Firstly, we started with the definition of the notion "communication technology" and its subordinate technologies. High-and low-intensity technologies used in the activities of the travel company "Lidia-Tour" solved different types of problems. The combination of both allowed for a wide range of specific tasks. But in any case, the low-intensity technology took effect first, creating a positive context for the subsequent entry into force of the high-intensity technology. Communication technologies helped strengthen existing positive characteristics and hide or reduce the impact of negative characteristics.

Within the framework of the unified communication campaign of the travel company "Lydia-Tour", both low-intensity and high-intensity elements were used, since some of them were focused on a long-term result, others-on a short-term one. Some act indirectly, others directly. But it was the long-term elements that made it possible to combine the elements of short-term impact in a systematic way. At the same time, the reaction to low-intensity elements was more successful from the point of view of impact, since they did not require significant shifts in consciousness [1].

Considering all of the above in the activities of the travel company "Lidia-Tour", a company that is currently the leader in the market of travel services in the region, we found that the communication potential of the travel company was structured by classifying its tools, which were both a set of communication tools, and a set of tools that were used in the development and implementation of these tools. Winning the trust of customers in the company and its tours and services was carried out in the travel company "Lidia-Tour" by conducting a successful communication policy. There was nothing accidental in the content of the Lydia-Tour communication policy. Working with all segments of the population, influencing a wide variety of target audiences, taking part in exhibitions and other socially significant events of the city, the travel company "Lidia-Tour" conducted an active communication policy. Specialists and staff paid great attention to the formation of a positive image of the company, advertising of services and public relations [12]. This year, more than 200 different events were held with the use of active forms of selling not only burning tours, but also corporate trainings, weekend tours, thematic excursions for schoolchildren and students.

If you look at the history of the company, its activities began with a small travel company, where communication played a major role. Today, the communication activity of the travel company "Lidia-Tour" occupies one of the main places in the strategic development of the company. The goal of the company's communication policy is to create a stable image with a large margin of safety, i.e. ensuring high competitiveness of the company in the market of tourist services. Lydia-Tour travel company has been working all year to achieve the following goals:

1. Creating and strengthening the company's image.

2. Formation and stimulation of demand.

3. Increase in sales of tourist packages and tours.

Internal communication policy is a purposeful and structured information impact on the staff to achieve the company's current strategic and tactical goals [7].

The internal communication policy of the travel company "Lydia-Tour" was aimed primarily at motivating staff, both full-time and freelance, their orientation to achieve the company's goals while perceiving these goals as personally significant. All other tasks of internal policy, despite their extreme importance for the development of the team, were subordinated to motivation [1].

It was important for employees to have timely, complete and reliable information related to:

- the company's reputation, the attitude of the authorities, the population, consumers of services and products to

it;

- prospects for the company's development and its own place in innovation processes;

- management's assessment of the employee's personal contribution, opportunities for professional development and career growth;

- the performance of your own Department from the point of view of employees of other departments;

- innovations in the field where the employee specializes.

In many ways, the success of the communication policy of the travel company "Lydia-Tour" was determined by the desire of the management:

- to familiarize employees with the company's goals, objectives and plans;

- to inform about problems, actions and results;

- to encourage continuous, honest, two-way communication between the Manager and subordinates focused on solving labor problems;

- prompt and quick information about the most important cases and decisions;

- establishing the spirit of creativity and innovation.

Special attention was paid to internal communications in the travel company "Lydia-Tour", as effective internal communications allowed us to improve the organization of work with the company's clients, study clients and create a favorable image of the company (image). To achieve these goals, the travel company "Lydia-Tour" held various events (for example, trainings) that:

- allowed all employees to study the characteristics of tourist tours and services provided. Employees of the company had to know and be able to tell all the details about tours and services, they had to become a source of information for potential customers;

- encouraged to apply the principle of turning a casual visitor into a client of the company;

- contributed to overcoming psychological barriers (mutual distrust, lack of unity of approaches, unhealthy competition, caution in transmitting information, discrimination in connecting new communication channels, use of illegal communication channels, etc.).

The purpose of communication is to provide an understanding of the information (message) exchanged between the sender and recipient.

Communications were carried out in the form of:

- monologue-information received from the sender to the recipient;

- dialog-information received from the sender to the recipient and from the recipient to the sender;

- feedback as a reaction to the received information [11].

It is safe to say that the quality of the reported information depended to a large extent on the psychology of the people and groups that provided its extraction, processing and transmission. Information is always knowledge and understanding. The more complex the processes and phenomena to get information about, the more likely it is to be misrepresented and distorted, which fully applies to the information that was necessary in the work of the travel company "Lydia-Tour".

The management of the travel company "Lydia-Tour" tried to teach future specialists in the field of tourism to understand and understand the operational situation, the situation, the act, the interlocutor, the psychology of the group and so on. To do this, future employees of the travel company purposefully developed professional observation and memory, the ability to reckon with the laws of perception of social objects, interpret the observed psychological phenomena, develop General intelligence and professional thinking.

Results. Our research shows that when transmitting information, part of it changed qualitatively, there were distortions, and the longer the chain of people who transmitted it, the more distortions appeared. Specific figures: when information was transmitted orally from the Manager to an ordinary employee, only 20-25% of the information was received on average, and only 10% of the information was received back (by instance). Information on the vertical management was distorted more than horizontally (equal in position). Negative information was almost always embellished when passed up.

In the process of communication, there were many obstacles that were caused by:

- difficulties of perception;

- semantic barriers;

- non-verbal barriers;

- bad feedback.

Communication problems in the travel company "Lydia-Tour" were related to the characteristics of barriers and were caused by the following reasons:

- misrepresentation of messages (consciously or unconsciously);

- information overload, which complicated the process of processing information;

- unsatisfactory organization structure (hierarchy, personnel, organization of tasks).

The travel company "Lydia-Tour" constantly improved communication in the following areas:

- regulated the flow of information;

- developed a system for collecting proposals in order to make it easier for information to flow from the grassroots to the top;

- improved management actions (held meetings, meetings);

- improved the feedback system;

- used modern information technologies (networks, e-mail, Internet);

- issued newsletters.

The leaders of the travel company "Lydia-Tour" wanted their subordinates not only to be proud of the fact of working in their company, but also to be ready to work selflessly for its prosperity.

Having access to all the necessary information, employees of the travel company "Lydia-Tour" became much more independent. Creative attitude to work was stimulated, and as a result, feedback from management was strengthened, and vertical and horizontal business communication became more intensive.

Ideas about the mission and values of the travel company "Lydia-Tour", which were developed and implemented during the implementation of internal communication policy, then became the basis for communication with the outside world. In fact, the image formed by the travel company "Lydia-Tour" was an "export" version of its culture, expressed in the language and in the sphere of interests of potential clients of the company.

External communication policy was the main means of expanding the company's social influence and adapting it to changes in the external environment. The objectives of the foreign communication policy of the travel company "Lydia-Tour" were:

- formation of a positive image of the travel company "Lydia-Tour»;

- wide notification of current and upcoming changes in the organization of tours in the travel company "LydiaTour»;

- advertising tours and services of the travel company "Lydia-Tour", demonstrating their advantages;

- establishment of business cooperation with other travel companies, participation in large-scale socio-cultural programs;

- professional development of staff.

During the implementation of these tasks, the travel company "Lidia-Tour" sought to establish favorable business relations with a variety of structures - from government structures to mass media and professional communication. Determining the range of potential partners, the travel company "Lydia-Tour" identified those organizations that could be offered mutually beneficial cooperation, interaction with which would favorably affect the company's image and promotion of its services. In each individual case, information was prepared and distributed, the content of which corresponded to the tasks of interaction, the sphere of interests of business partners, and the level of their competence [4].

After monitoring the activities of the travel company "Lydia Tour", we summed up the results and gave an overall assessment of the effectiveness of the company's activities, which contributed not only to attracting new customers to the company, but also to improving the efficiency of working with clients who have been using the company's services for many years. In our study, we did not just compare the volume of sales of tourist packages and burning tours before and after the events, but compared the factors that differ in stability and constancy, compared them with the indicators of previous years, in which communication events were not held. Once again, we emphasize that the results were calculated and the results were summed up even before the current difficult situation (and in fact the crisis in the tourist area caused by the spread of a new coronavirus infection) in the tourism market.

So, the study showed that the travel company "Lidia-Tour" is the leader in providing tourist services in the Orenburg region. After years of work in Orenburg and the Orenburg region, tourist firm "Lidia-Tour" has acquired many loyal customers of different age categories, communication with whom was carried out not only through personal contacts (74% of all sold in the last year of tours), but also through the reservation of trips and tours on the company's website (26% of sold tours during the period of observation). Communication with the company's clients online was mainly carried out by sending out information letters with offers of new services and tours; invitations to exhibitions and seminars; price lists with information about price changes.

We see, however, that the percentage of trips and tours purchased online is relatively small. This is primarily due to the difficulties still experienced by the older generation: limited access to the Internet in some rural areas and areas of private sector development, the presence of fairly old phone models that do not support many functions of the Internet; conservatism of the older generation. All these factors open up space for further research in this area.

Literature:

1. Абдрахманова, Г.И. Тенденции развития информационных и коммуникационных технологий / Г.И. Абдрахманова, Г.Г. Ковалева // НИУ ВШЭ, 2009. Т. 3. № 4. С. 44-55

2. Громов, А.О. Вопросы повышения экономической безопасности на предприятиях ОПК при создании холдингов (на примере ФКП "завод имени Я.М. Свердлова") / А.О. Громов // Экономическая безопасность России: проблемы и перспективы материалы IV Международной научно-практической конференции. 2016. С. 287-291.

3. Жигун, Л.А. Теория менеджмента: теория организации: Учебное пособие / Л.А. Жигун. - Москва: НИЦ ИНФРА-М, 2014. - 320 с. (Высшее образование: Бакалавриат). ISBN 978-5-16-009449-6. - Текст: электронный. - URL: https://new.znanium.com/catalog/product/443056

4. Калюжная Е.Г. Организационное поведение: учеб. пособие / Е.Г. Калюжная // Издательство: Уральский федеральный университет, 2013. - 72 с.

5. Козлова, М.О. Влияние психологических и лингвистических аспектов на организацию бухгалтерского учета / М.О. Козлова // Международный бухгалтерский учет №24 (270) - 2013 - С. 17-28

6. Кузнецов, Н.И. Управление продажами: Учебно-практическое пособие / Авт.-сост. И.Н. Кузнецов. — М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2008. — 492 с.

7. Лукичева, Л.И. Управление персоналом: учебное пособие для бакалавров по направлениям 38.03.02 "Менеджмент" и 09.03.03 "Прикладная информатика" / Л.И. Лукичева, О.А. Алаторцева, Е.В. Егорычева; Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Национальный исследовательский университет "МИЭТ". - Москва: МИЭТ. - 2019. - 107с.: ил. - На яз. - ISBN 978-5-7256-0904-2

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

8. Мирошниченко О.Н., Михайлова М.В. Формирование позитивного образа государственного гражданского служащего: отечественный и зарубежный опыт / О.Н. Мирошниченко, М.В. Михайлова // Политология и социология. - 2012 - С. 147-155

9. Николаева, Н.Т. Формирование лингвокультуры студента в образовательном процессе вуза / Н.Т. Николаева: дис. кандидат педагогических наук: 13.00.01 - Общая педагогика, история педагогики и образования. Оренбург. 2006. 211 с.

10. Николаева, Н.Т. Формирование коммуникативной компетенции магистрантов в рамках дисциплины "Деловой иностранный язык" (английский) / Н.Т. Николаева // ФОРМИРОВАНИЕ ЛИЧНОСТИ БУДУЩЕГО

НА ОСНОВЕ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО АНАЛИЗА. сборник статей Международной научно-практической конференции. 2017. С. 35-38.

11. Николаева, Н.Т. Особенности обучения магистрантов применению коммуникационных технологий в деятельности туристической фирмы / Н.Т. Николаева // Образование, инновации, исследования как ресурс развития сообщества. Сборник материалов II Международной научно-практической конференции. БУ ЧР ДПО «Чувашский республиканский институт образования» Минобразования Чувашии. 2018. С. 342-345. Чувашии. 2018. С. 342-345.

12. Почепцов, Г.Г. Коммуникативные технологии двадцатого века / Г.Г. Почепцов. - М: Рефл-бук, 1999. - 352 с. ISBN: 5-87983-082-9

Педагогика

УДК 371

преподаватель кафедры «Дошкольное, начальное и специальное образование» Нифатова Оксана Юрьевна

ФГАОУ ВО «Севастопольский государственный университет» (г. Севастополь)

МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ЦВЕТОВОГО ВИДЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНОЙ

ШКОЛЫ

Аннотация. Рассматриваются особенности организации учебного процесса по формированию цветового видения будущих учителей начальной школы. Выявляется роль цвета в эмоциональном воздействии человека и его личностном отношении. Прослеживается связь между умением видеть цвет и формированием особого типа мышления. Решение проблемы формирования цветового видения будущих учителей представлено разработанной моделью.

Ключевые слова: цвет, цветовое видение, модель, моделирование, профессиональная подготовка.

Annotation. The features of the organization of educational process for the development of color vision in students. The role of color on the emotional impact of man and his personal attitude to the object of display is revealed. There is a link between the ability to see color and the formation of a special type of thinking. The solution to the problem of the formation of color vision of future teachers is presented by the developed model.

Keywords: colour, color vision, model, modeling, professional development of personality.

Введение. Основополагающие позиции современного образования, отраженные в федеральном законе «Об образовании в Российской Федерации», федеральном государственном образовательном стандарте высшего (профессионального) образования по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование, профессиональном стандарте «Педагог» (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)», предопределяют поиск новых подходов к совершенствованию учебно-воспитательного процесса, обновление содержания профильных дисциплин в высшей школе, а также требований к уровню профессиональной подготовки учителей начальной школы.

В условиях активной цифровизации общества возрастает потребность в компетенциях, связанных с восприятием различной информации, выраженной языком цвета, его осознанием и оперированием. Формирование цветового видения выступает необходимым фактором и результирующим проявлением развития базовых способностей к творческой самоактуализации в различных сферах жизнедеятельности.

Изложение основного материала статьи. Поиск решения проблемы формирования цветового видения строится на теориях зрительного и художественного восприятия Р. Арнхейма, Ж. Агостона, И. Иттена, Л.С. Выготского, А.Н. Леонтьева. Н.Н. Волкова, В.С. Кузина; цветового восприятия - С.В. Кравкова, Ч.А. Измайлова, С.П. Ломова, Ю.В. Коробки.

Также в основу выделения сущности цветового видения были положены труды о свойствах цвета, цветовой гармонии И. Ньютона, И. Гете, В. Оствальда, О. Рунге, А.Г. Манселла, Д. Максвелла, Г. Фрилинга, К. Ауэра, Г. Вышецки, Д. Джадд, М. Миннарта, В.А. Зернова, Н.Н. Волкова, А.С. Зайцева и др.

В процессе выяснения основ формирования цветового видения у студентов, будущих учителей начальной школы, мы опирались на анализ исторических аспектов отечественной художественной педагогики, построенной на достижениях П.П. Чистякова, Д.Н. Кардовского, Н.Н. Ростовцева.

Анализ современного состояния научно-методической подготовки учителя начальной школы выполнялся с опорой на основные положения трудов художников-педагогов: В.С. Кузина, Е.В. Шорохова, С.П. Ломова, А.А. Унковского, Н.М. Сокольниковой, С.Е. Игнатьева и др.

Проблемам профессиональной подготовки будущих учителей начальной школы посвящены работы И.Н. Мужиковой, Н.М. Зацепиной, Ю.В. Ерошенко, Н.М.Сокольниковой и др.

Прежде чем обосновывать модель формирования цветового видения будущих учителей начальной школы, целесообразно кратко выяснить содержание категорий «модель» и «моделирование».

Модель - в переводе с французского («modеle») и латинского («modulus») языков означает «мера», «образец», «норма». В научных источниках существуют различные объяснения смысла категории «модель», а именно: искусственно созданный образец в виде схемы, физических конструкций, знаковых форм или формул, который, будучи подобным изучаемому объекту (или явлению), отображает и воспроизводит в более простом и жестком виде структуру, свойства, взаимосвязи между элементами этого объекта [2, с. 22]; система объектов или знаков, воспроизводящая некоторые существенные свойства системы-оригинала [7]. Итак, обобщая приведенные трактовки, можно сделать вывод, что под моделью в широком смысле ученые понимают воображаемую или практически созданную структуру, которая отражает действительность в упрощенной, схематизированной и наглядной форме.

Моделирование в философии, социологии, экономике, педагогике и других научных областях характеризуется как: метод исследования объектов различной природы на их аналогах (моделях) для определения и уточнения характеристик существующих объектов или таких, которые будут сконструированы [6, с. 142]; один из методов познания и преобразования мира, который получил особое распространение с развитием науки и обусловил создание новых типов моделей, развивают новые функции самого метода.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.