Научная статья на тему 'ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИЗУЧЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ И ЭМОЦИЙ ДЕТЕЙ В СЕМЬЕ'

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИЗУЧЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ И ЭМОЦИЙ ДЕТЕЙ В СЕМЬЕ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
34
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
Ключевые слова
ВОСПИТАНИЕ / СЕМЬЯ / РОДИНА / ПСИХОЛОГИЯ / ЭСТЕТИКА / МОРАЛЬ / ОКРУЖАЮЩАЯ СРЕДА / ГУМАНИЗМ

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Худойқулова Ш.Ҳ, Шарафутдинова Х.Г.

Неудивительно, что вопрос семьи в нашей стране сегодня, конечно, поднялся на уровень государственной политики. Ведь краеугольный камень развития страны заложен в семье, которая является главным звеном нашего общества. Поэтому сейчас особенно важно изучать поведение и чувства детей в семье.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THEORETICAL BASIS OF STUDYING THE BEHAVIOR AND EMOTIONS OF CHILDREN IN THE FAMILY

Families in our country today, of course, have risen to the level of public policy. After all, the cornerstone of the country's development is laid in the family, which is the main link in our society. Therefore, it is now especially important to study the behavior and feelings of children in the family.

Текст научной работы на тему «ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИЗУЧЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ И ЭМОЦИЙ ДЕТЕЙ В СЕМЬЕ»

УДК 372

Худойкулова Ш.Х.., магистр

ТерГУ

Шарафутдинова Х.Г. старший преподаватель

ТерГУ

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИЗУЧЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ И ЭМОЦИЙ

ДЕТЕЙ В СЕМЬЕ

Аннотация: неудивительно, что вопрос семьи в нашей стране сегодня, конечно, поднялся на уровень государственной политики. Ведь краеугольный камень развития страны заложен в семье, которая является главным звеном нашего общества. Поэтому сейчас особенно важно изучать поведение и чувства детей в семье.

Ключевые слова: воспитание, семья, Родина, психология, эстетика, мораль, окружающая среда, гуманизм.

Khudoyulova Sh.K. master ofpedagogy and psychology

TerSU

Sharafutdinova K. G. senior lecturer TerSU

THEORETICAL BASIS OF STUDYING THE BEHAVIOR AND EMOTIONS OF CHILDREN IN THE FAMILY

Abstract: Families in our country today, of course, have risen to the level of public policy. After all, the cornerstone of the country's development is laid in the family, which is the main link in our society. Therefore, it is now especially important to study the behavior and feelings of children in the family.

Key words: education, family, homeland, psychology, aesthetics, morality, environment, humanism.

Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг "Маълумки, ёш авлод тарбияси хамма замонларда хам мухим ва долзарб ахамиятга эга булиб келган. Аммо биз яшаётган XXI асрда бу масала хакикатан хам хаёт-мамот масаласига айланиб бормокда. "Тарбия канча мукаммал булса, халк шунча бахтли яшайди", дейди донишмандлар. Тарбия мукаммал булиши учун эса бу масалада бушлик пайдо булишига мутлако йул куйиб булмайди"46, деган

46 Узбекистан Республикаси Президента Шавкат Мирзиёевнинг «Камолот» ёшлар ижтимоий харакатининг IV курултойидаги нутки.1 июль, 2017 й.

таъкиди, юртимизда ёшлар тарбиясига, айникса, оила, оналик ва болаликни ижтимоий мухофаза килишга алохида эътибор берилаётганининг

47

далолатидир

Шунингдек шу уринда Узбекистан Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг баркамол авлодни тарбиялаш - бу нафакат оиланинг, балки жамият ва давлатнинг мухим вазифаси эканлиги туFрисидаги куйидаги фикрларини келтириб утиш максадга мувофикдир: "БаFрикенглик ва инсонпарварлик маданиятини ривожлантириш, миллатлараро ва фукаролараро хамжихатлик ва тотувликни мустахкамлаш, ёш авлодни Ватанга мухаббат ва садокат рухида тарбиялаш, Узбекистонда давлат сиёсатининг энг мухим устувор йуналишларидан бири этиб белгиланди"48.

Республикамизда таълим-тарбия сохаси мустакилликдан кейинги йиллар мобайнида анчагина ривожланди. Шунингдек, психология сохасининг алохида йуналишлари хам таъли сохасида анча ривожланди. Мактабгача таълимда психокоррекцияни ташкил этишнинг илмий методологик асослари яратилди. Мактабгача таълим муассасаларида психокоррекцион ишларни уйин-машкдари, тренингларни кандай тартибда ташкил этилиши ва утказилиши борасидаги масалалар ёритилган илмий-услубий манбалар яратилди.

Бугунги кунда мамлакатимизда оила масаласи давлат сиёсати даражасига кутарилгани бежиз эмас, албатта. Зеро, юрт тараккиётининг тамал тоши жамиятимизнинг асосий буFини булмиш оилада куйилади. Оила шундай мукаддас маконки, унда хаётнинг давомийлигини таъминловчи шахс шаклланади, этник маданият, урф-одатларимиз, ахлокий ва маънавий кадриятларимиз сакланади, ривожлантирилади, жамият тараккиётини белгиловчи иктисодий ва маданий хаёт пойдевори мустахкамланади.

Оиланинг асосий ижтимоий, маънавий, ахлокий ва психологик вазифаларини кискача тахлил килиб курадиган булсак, болада шаклланадиган барча хиссий, рухий туЙFулар: мехрибонлик, окибатлилик, узига ва атроф -мухитга нисбатан масъулиятлилик куртаклари оилада намоён булади. Оила уз вазифасини лозим даражада амалга ошириши учун уни тегишлича, маърифий-методик куроллантириш, ижтимоий-маънавий тадбирларни утказиш йули билан унга ёрдам бериб бориш зарур.

Шахснинг комил инсон булиб шаклланишида оиланинг урни бекиёсдир. Зеро, кадимдан оила бежиз мукаддас саналмаган. Инсон уз хаётини оиласиз тасаввур кила олмайди ва айнан мана шу оила мухитида у жамият аъзоси сифатида тарбия топади. Оиладаги тарбия мухити, аввало, оилавий муносабатлар маданиятига боFлик булади. Яъни, ота-оналар билан фарзандларнинг узаро яхши муносабати, карияларга хурмат-эътибор, отаонанинг фарзандлар тарбиясига ута масъуллиги, оилада урнатилган 159

47 Умаров Б. "Оилавий тарбия сабоклари" (Оилада фарзандлар тарбиясига оид психологик чизгилар) Илмий-услубий кулланма. - Тошкент: "Tasvir nashriyot uyi", 2019, 52 бет.

48 Ш.М.Мирзиёев "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида". "Узбекистон овози", 2017 йил, 21 январь

нэмунэли тapтиб вa ижобий ypф-одaтлap, отa-онaнинг меxнaтгa, ижтимоий xaёт xодисaлapигa тyFpи мyносaбaтдa 6УЛИШИ кaбилap оилaвий мyносaбaтлap мaдaниятининг нозик киppaлapидиp. Бyлapнинг кэй биpидa мyтaносиблик бyзилсa, демaк, yшa оилaдaги соFлом мyxитгa пyтyp етaди вa носоFлом мyносaбaтлapнинг пaйдо бyлишигa сaбaб бyлaди. Шу сaбaбли оилэ жaмиятнинг aсoсий бyFини xисoблaнaди.

Оилaнинг сoFлoмлиги вa oилaвий мyxитнинг кэндэй дapaжaдa 6УЛИШИ жaмият pивoжигa, yндaги мaвжyд мyaммoлapни xan этишдa ижобий ёки сэлбий тaъсиp кypсaтиши мумкин. 2018 йил 2-февpaль сaнaсидa кэбул килингэн Узбекистон Pеспyбликaси Пpезиденти Шэвкэт Миpзиёевнинг "Хoтин-кизлapни кУллaб-кyввaтлaш вэ оилэ институтини мyстaxкaмлaш сoxaсидaги фэолиятни тубдэн тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpисидa"ги Фapмoни мэмлэкэтимиз тapaккиётининг xoзиpги боскичидэ инсон мaнфaaтлapини тэъминлэш вэ олий кaдpият сифэтидэ yлyFлaш йулидэ aмaлгa oшиpилaётгaн эзгу ишлapнинг дэвоми 6Улди. Мaзкyp кapopнинг xap биp бэнди, сaтpи зэм^идэ raira мэъно-мэзмун, мужэссэм.

Инсоннинг бу xaë^a бэхтли яшэшининг энг мyxим oмилиллapи мэвжуд, бу оилэ вэ оилэдэ болэ тapбияси мaсaлaси. Оилэдэ миллэт келaжaгининг дэвомчиси болэ дунёгэ келэди вэ y жэмиятгэ фойдэ келтиpyвчи шэхс булиб тapбиялaнaди xaмдa дэвлэтга муносиб фyкapo воягэ етэди.

Хaлкимиздa "болэ бошидэн" дегэн нэкл бежиз эйтилмэгэн. Чунки оилэ мyxитидa болэнинг тapбияси, Усиши вэ воягэ етиши учун эсос мэвжуд. СoFлoм мyxит, мyнoсaбaтлapидa иликлик, yзapo тушуниш мэвжуд булгэн оилэдэ нэфэкэт фapoвoн вэ бэхтли тypмyш, бэлки, фapзaнд yстиpиш вэ воягэ еткэзиш муносиб эмелга ошэди. Шунинг учун фapзaнднинг сoFлoм тyFилиши, сoFлoм усиши, сoFлoм тapбиялaниши вэ COFЛOM фикpли шэхс булиб шэкллэниши xaм оилэгэ бoFлик. Юксэк мэънэвиятнинг дэстлэбки эмэл тoпишлapини гУдaклик-чaкaлoклик (0-1 ёшгачэ), илк болэлик (1-3 ёшгэчэ) вэ мaктaбгaчa ёш (3-6 ёш) дaвpлapидa куйиш болэнинг нэфэкэт эклэн, бэлки мэънэвий вэ axлoкaн кэмол топиши учун эсосий вэзифэсини бaжapaди. Мaсaлaн, Япония, Хитой вэ Кopеядa шу ёшдэги бoлaлapни тapбиялaшгa aлoxидa axaмият беpилaди.

Оилэ - кишилapнинг тэбиий биологик мyнoсaбaтлapи, yй-pУзFopни бoшкapиш, xyкyкий никoxни фyкapoлик xoлaтлapидa кэйд этиш, мэънэвий эp-хотин, отэ-онэ вэ бoлaлap Уpтaсидaги севги, меxp -мyxaббaт тyЙFyси вэ шу кэби мyнoсaбaтлapгa эсослэнган б^лик. Оилэвий мyнoсaбaтлapдaги xap кэндэй xoлaтлap (сэлбий, ижобий) бoлaлapнинг pyxий, мэънэвий pивoжлaнишигa тaъсиp этэди. 3epo, оилэдэ шэхснинг инсонийлик, кэтъийлик, бypч, меxнaтсевapлик, сэмимийлик, кaмтapлик кэби эхлокий xислaтлapи шэкллэнэди. Оилэдэги эp-xoтин ypтaсидaги юксэк муносэбэт мэдэнияти бoлaлapни кувнок, хушчэкчэк Усишлapигa, тyFpи тapбиялaнишлapигa, хонэдондэ сoFлoм мyxит яpaтилишигa бевоситэ тaъсиp кypсaтaди. Кдйси оилэдэ нoaxиллик, куполлик, дук-пуписэ, эсэбийлик xyкмpoн экэн, ундэ xaлoвaт xaм булмэйди. Оилэдэги apзимaгaн жэнжэл xaм дaстaввaл

болаларнинг психик холатига таъсир килади, уларда ёмон одатлар хосил булишига олиб келади. К,омусий аллома ва ажойиб мутафаккир Абу Али ибн Хусайн ибн Абдуллох ибн Сино (980-1037) Шарк халклари орасида «Шараф ул-мулк» ва «Шайх ур-раис» каби 31 мартабали унвонларга муяссар булган буюк шахсдир. Ибн Сино: «Ахлок - инсонларни яхшиликка чакирувчи, ёмонликдан кайтарувчи бир илмдир», дейди.

Оилавий тарбиянинг тугал максади - боладан комил инсонни етиштиришдир. Буни амалга ошириш жисмоний, иктисодий, мехнат, сиёсий, хукукий, FOявий, аклий, рухий, жинсий, ахлокий, эстетик, диний тарбияни уз ичига олади. Жисмоний, маънавий-ахлокий ва рухий конуниятларни яхши билмай туриб, кузланган максадга эришиб булмайди, зеро, бола мана шулар асосида ривожланади. Бу конунларнинг табиий ва ижтимоий сабабларини тушунмаслик кутилган максаднинг юзага чикмаслигига сабаб булади. Иномова айтганидек, «миллий ахлок, миллий тарбия натижасида таркиб топади. Миллий тарбия негизида оилавий тарбия ётади»49 .

Хар томонлама етук ва соFлом ёш авлодни шакллантириш ва тарбиялаш масаласи бугунги кунда ёш мустакил давлатимиз олдида турган долзарб масалалардан бири сифатида эътироф этилмокда. Чунки, хар кандай мустакил давлатнинг келажаги ва равнаки усиб келаётган ёш авлодга унинг дунёкарашига, оилавий мухитнинг соFломлигига ва мустахкамлигига узвий боFликдир. Демак, истиклол йулидан ривожланиб бораётган жамиятимизнинг тараккиёти усиб келаётган ёш авлоднинг маънавий ва аклий кобилиятларини дастлаб оилада шакллантиришга, соFлом ва мустакил килиб тарбиялашга боFликдир. Бизнинг мамлакатимизда дунёнинг бошка давлатларидан фаркли уларок, оила ва махалла институтлари узига хос хусусиятларга эгадир. Чунки, биз учун мукаддас булган хар икки масканда хам ахлок мезонлари устувор булган маънавий мухит хукмронлик килади. Миллий кадриятлар ва анъаналар хам у^айиб келаётган бола калбига айнан оиладаги тарбия оркали сингиб боради. Келажакда уз Ватанини севадиган, унинг ободлиги, тинчлиги, ривожи учун жон куйдирадиган шахс тарбияси айни шу масканда бошланади. Оила тарбиясида умуминсоний ахлокий маданият оила аъзоларининг уз феъл-атворлари, саъй- 90 харакатлари, интилишлари, маънавий киёфасининг холати хусусида шахсий тафтиш малакасини, узи устида доимий ишлаш, такомиллашув, узидан коникмаслик фазилатларини шакллантириш оркали хам намоён булади. Узбек оилаларида дунё тан бериб келаётган ажойиб инсоний фазилатлар, нодир урф-одатлар мавжуд. А. Мухсиеванинг фикрича, «оила узининг ижтимоий-маданий ривожланиш жараёнида уз шажарасининг миллий кадриятларини сакловчи, ижодий узлаштирувчи, замонавийлаштирувчи ва бойитувчидир»50.

49 1 Иномова М.О. Оилада болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда миллий кадриятлардан фойдаланишнинг педагогик асослари (мустакил хаёт бусаFасидаги ёшлар): Педагогика фанлари доктори... дис./ Низомий номидаги Тошкент Давлат педагогика университети. - Тошкент, 1998. 279-бет.

5050 Мухсиева А.Ш. Оилада миллий тарбия жараёнининг методик асослари: Дис. ... пед. фан. номзоди: 13.00.06 / УзР Олий ва урта махсус таълим вазирлиги, Низомий номидаги ТДПУ. - Т., 2005. 14-бет.

Oилaдa болaдa соFлом онгни шaкллaнтиpиш имконияти бой беpилсa, у воягa етгaнидaн сунг оилaдaги вa жaмиятдaги хаёт конyниятлapигa зид xaтти -xapararaap килади. Бyндaй пaйтдa хеч нapсa aфсyски, фойдa беpмaйди. Узбекчилик, миллий вa мaънaвий кaдpиятлap, aвлод-aждодлap, утмиш вa келaжaк хакидаги пaнднaсихaтлapимиз энди yнгa тaъсиp килмайди. Шу боис хам буюк aлломa Абу Али ибн Сино болa тapбияси билaн унинг тyFилишидaн aввaлpок, от коpнидaн бошлабок шyFyллaниш лозим, деган эди.

Мyтaxaссислapнинг фикpичa, тapбиянинг бош асоси беш ёшдa нихоясига етaди. Демaк, биз фapзaндимизгa беш ёшгaчa нимa килган бyлсaк, 4 бу тapбиявий жapaённинг 90 фоизини тaшкил этaди. Кейинги тapбия эсa Kama тapбиялaш негизидa дaвом этaди. Ана шу жapaёндa болa тapбиясигa ута эътибоpли булишимиз лозим. УFил-кизлapимизнинг калби вa онгидa соFлом хаёт тapзи, миллий вa умуминсоний кaдpиятлapгa хypмaт-эхт^ом тyЙFyсини шaкллaнтиpиш, yлapни x,ap жихатдан бapкaмол этиб тapбиялaш максадга мувофик. Уз нaвбaтидa, фapзaнд тapбиясидa онaнинг мехpи отaнинг тaлaбчaнлиги, лозим бyлгaндa каттиккуллиги билaн мyштapaк бyлмоFи кеpaк. Oилaдa айникса отaнинг ypни бекиёс. Тaдкикотлapнинг нaтижaлapи шуни кУpсaтмокдaки, бугунги кyндa кyпгинa оилaлapдa отaнинг мавкеи иккинчи дapaжaгa тушиб колган. Oнaнинг уз эpини менсимaй куйиши, болaлap олдидa уни кaмситиш, Fypypини еpгa ypиш холлapигa тез-тез дуч келмокдaмиз. Бyндaй холлap фapзaндлap тapбиясигa yтa сaлбий тaъсиp этиши aник. Oтaнинг хypмaт-иззaтини жойигa кУймaйдигaн фapзaнд yйдa хам, кyчaдa хам xохлaгaн номaъкyлчилигини килaвеpaди.

Шу сaбaбли хдм биздa кaдим-кaдимдaн болa тapбиясидa отaнинг мaвкеи вa обpУси xap доим жуда баланд булиб келгaн. Уз Уpнидa, фapзaнд тapбиясидa онанинг хам узига xос Уpни боpлигини инкоp этиб булмайди. Oлимлapнинг тaдкикотлapигa ^pa, уз онаси тapбиясини олган, унинг Faмxypлиги, мехpини доимо хис этиб тypгaн болaлap бутунлай yзлapини жамоат ишлapигa бaxшидa килиб, фapзaндлapидaн узилиб колган онaлapнинг болaлapигa кapaгaндa соFлом, аклли, тapбияли ва кунгилчан булиб yлFaйишap экан.

АКШда утказилган тaдкикотлapдa кaмaлгaнлapнинг яpмидaн купи она мехpигa туймаган ёшлap экани маълум булган. Фapзaндгa мехp деган yлyF тyЙFyни онадан бошка хеч ким беpa олмаслиги ушбу мисолдан хам яккол кypиниб тypибди. Яна шуни хам таъкидлаш rapaR^, оилада фapзaнд тapбиялaшдa бобо ва бyвилapнинг тaжpибaлapигa таяниш анъанавий кaдpиятлapимизнинг узвий кисми булиб келган. Ёши yлyF отaxон -онaxонлapимизнинг уз невapaлapигa беpгaн: сувга тyпypмa, нонни кузингга сypт, каттага хypмaтдa, кичикка иззатда бул, хapомдaн хaзap кил, одоб-axлокли бул сингapи хаётий yгитлapи, пaнд-нaсихaтлapи yлapнинг келгусида хap томонлама етук, маънавий бapкaмол, комил шaxслap булиб етишишига сабаб булганига тapиxдa мисоллap жуда куп. Бу ypиндa б^гина Миpзо УлyFбекни бувиси Бибиxоним тapбиялaгaни хакида тyxтaлиш кифоя.

Oилaдa бола тapбияси ута мypaккaб ва мaъсyлиятлидиp. Бу хap биp ота-онадан уз устида мунтазам ишлашни, болaлap тapбиясигa оид бapчa

маълумотлардан хабардор булиб боришни талаб этади. Фарзанд тарбияси бу шунчаки тажриба, оддий курсатма ва билимлар жамланмаси эмас. У уз ичига маънавий-маърифий, хукукий, тиббиёт, этика, диний-ахлокий, психология, педагогика каби сохаларга оид билимларни камраб оладиган мураккаб жараёндир.

Бугунги кунда жамият тараккий этиб боргани сари хар томонлама етук инсонни шакллантириш талаблари хам ортиб бормокда. Бу эса, оилада болага психологик, эстетик, ахлокий, диний-маърифий, жинсий тарбия бериш сифати ва куламини оширишни такозо этмокда. Фарзанд тарбиясида бола хукуклари хеч качон камситилмаслиги керак. Оилавий тарбия ижтимоий тарбияга нисбатан болаларнинг рухий оламига, хиссиёти ва туЙFуларига чукур таъсир курсатади. К,иска килиб айтганда, аждодларимизнинг узок давр мобайнида тарбия сохасида орттирган тажрибалари асосидаги таълимотлар негизида шу маъно англашиладики, тарбиячининг узи хамиша урнак булиши зарур.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг «Камолот» ёшлар ижтимоий харакатининг IV курултойидаги нутки.1 июль, 2017 й.

2. Умаров Б. "Оилавий тарбия сабоклари" (Оилада фарзандлар тарбиясига оид психологик чизгилар) Илмий-услубий кулланма. - Тошкент: "Tasvir nashriyot иу1", 2019, 52 бет.

3. Ш.М.Мирзиёев "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси туFрисида". "Узбекистон овози", 2017 йил, 21 январь

4. Иномова М.О. Оилада болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда миллий кадриятлардан фойдаланишнинг педагогик асослари (мустакил хаёт бусаFасидаги ёшлар): Педагогика фанлари доктори... дис./ Низомий номидаги Тошкент Давлат педагогика университети. - Тошкент, 1998. 279-бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.