ТАЪЛИМ ОЛУВЧИЛАРДА КРЕАТИВ ЦОБИЛИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ АХДМИЯТИ
Сайфиддин Имомович Ибрагимов
Чирчиц Олий танк цумондонлик билим юрти
АННОТАЦИЯ
Мацолада интерфаол метод ва замонавий педагогик технологиялар асосида таълим олувчиларда креативлик куникмаларини ривожлантиришнинг ахдмияти баён этилган. Бунда асосий эътибор компетенциявий ёндашув асосида таълим олувчиларда креатив цобилиятларни ривожланганлигини аницлаш мезонлари ва механизмларини такомиллаштиришга царатилган. Интерфаол уцитиш методлари ва технологиялари воситасида таълим олувчиларда креативлик цобилиятларини ривожлантиришнинг интеграллашган методик тизимини такомиллаштириш, креативлик цобилиятларнинг ривожланганлик даражаларини аницлаш ва мавзуга доир илмий асосланган тавсиялар тацдим этилган.
Калит сузлар: креативлик, ижодкорлик, цобилият, интерфаол методлар, технологиялар, педагогик-психологик хусусиятлар, мезонлар, даражалар, омиллар, механизмлар, технологик босцичлар, натижалар.
THE IMPORTANCE OF DEVELOPING CREATIVE SKILLS IN STUDENTS
Sayfiddin Imomovich Ibragimov
Chirchik Higher Tank Command Educational Institution
ABSTRACT
The article reveals the importance of developing creative abilities in education based on interactive methods and modern pedagogical technologies. The main focus is on improving the criteria and criteria for determining the development of creative abilities of teachers on the basis of a competence-based approach. with the help of interactive teaching methods and technologies, it is aimed at improving the holistic methodological system for the development of students' creative abilities, determining the level of development of creative abilities and providing scientifically based recommendations on this topic.
Keywords: creativity, ability, interactive methods, technology, pedagogical and psychological characteristics, criteria, levels, factors, mechanisms, technological stages, results.
KHPHm
^ax,oHgaru raoöan^amyB Ba Tat^HMHHHr ннтeгpaцнa.ramyвн ^apaeHnapuga öyra^aK MyTaxaccHC^apHHHr KacöHH-um'HMoHH Taöeprap.nHrHHH pHBo^raHTHpum Macanacu go^apö Ba3H$anapgaH öupu cu^araga öe^rH^aHMO^ga. Y3öeKHcTOHga Kagp^ap Taöep.ramHHHr cu^ar gapa^acHHH omnpum, xan^apo cTaHgapraap acocuga o^hh ManaKann MyraxaccHc.rap Tafiep^am ynyH 3apyp mapT-mapouraapHH apaTHm, x,ap öup ohhh Tat^HM MyaccacacuHH ^a^OHHHHr eTaKHH hammh -Tat.nHM Myaccacanapu öu^aH a^HH xaMKop^HK ano^anapu ypHaTumu, y^yB ^apaeHura xan^apo Tat^HM cTaHgapraapura acoc^aHraH H^Fop negaroruK TexHo.rorHa.rap, y^yB gacTyp^apu Ba yKyB-yc^yöuH MaTepua^^apuHH KeHr ^opufi ^u^um, Tat^HM o^yBHH^ap, H^MHH-negaror Kagp^apHH 3aMoHaBHH Kacöuö öu^HM^apu Ba KpeaTHB^HK ^oöu^aT^apuHH pHBo^namupum, em^ap aygmopuacu öu^aH um ohhö öopumga HHTep^ao^ ycymapgaH caMapanu ^ofiganaHum Macananapu X,apaKaraap cTpaTeruacuHHHr ycTyBop KyHanum^apura MyBo^H»; ohhh Tat^HM gapa^acHHH cu^aT ^H^aTugaH omupum Ba TyögaH TaKoMH^^amTupumHHHr acocuK Ba3H$anapu cu^aTuga öe^ru^aHgu.
HnFop xopu^HH Ta^puöanap acocuga 3aMoHaBHH Kacöuö Tat^HM Ma3MyHHHH ннтepнaцнoнaпнзaцнa.ram Ba мogepннзaцнa^am, кoмпeтeнцнa^apгa acoc^aHraH нннoвaцнoн Tat^HM Myx,HTHHH maKn^aHTupum, HHTep^ao^ y^HTHm MeTog^apu Ba TexHo^orua^apuHH aManueTra KeHr TaTöu^ этнm acocuga Tat^HM o^yBHH^apga KpeaTHB^HK KoöHHHaraapHHH puBo^^aHTupumHHHr negaroruK MexaHH3M^apuHH aHaga TaKoMH^^amTupum Myx,HM ypHH TyTagu.
Ä^AEHET^ÄP TÄ^^H^H BA METO^O^OrHACH
negaror o^HM^apgaH O.^aMo^ugguHoBa, O.MycypMoHoBa, M.YpasoBa, H.3raMöepgueBa, 3.M3^HKaeBa, ffl.fflapunoB, ffl.fflogMoHoBanapHHHr hhmhh H3^aHHm^apuga Tat^HM o^yBHH^apga KpeaTHB^HK KoöHHHaraapHHH pHBo^naHTHpumHHHr öyna^aK MyTaxaccuc^apHH кacöнн-нннoвaцнoн Tafieprap^HrHHH maKmaffrapumgarH y3ura xoc ^uxaraapu, KpeaTHB^HK cu^araapuHH pHBo^namupumra Tatcup этyвнн h^thmohh oMH^^ap, maxcHHHr ^ao-muru, myHHHrgeK, Tat^HM o^yBHH^apga TaH^ugufi, KpeaTHB Ta^aKKyphh maKn^aHTupum öymapH Ba maKmapu, MaB^yg negaroruK mapT-mapouraapu, gugaKTHK TatMHHoTH, myHHHrgeK negaroruK KpeaTHB^HK Ma3MyHH epuTuö öepu^raH.
Hннoвaцнoн Tat^HM Ba axöopoт-кoммyннкaцнa TexHo^orua^apu BocuTacuga Tat^HM o^yBHH^apga y3-y3HHH H^ogufi ^ao^amTHpum, KpeaTHB um^aHManap(Maxcy^oT^ap)HH apaTHmra xH3MaT KH^yBHH maxcra KyHanTupH^raH
эpкнн TaMHM Myx,HTHHH TamKHH этнm A.Aögy;ogHpoB, H.A3H3xog^aeBa, Y.EerHM;y.roB, ^.HyggomeB, ro.KpyraoBa, H.PugaHoBa, B.CracTeHHH, H.CaMugax,MegoB, Y.To^nnoB, T.^H^aKoBa, E.Xog^aeB, ^.Fa^opoB, M.Tn^aKOBa, C.TomTeMHpoBanapHHHr h^MHM TagKH^oraapuga acooraHraH.
MY^OKÄMÄ
KpeaTHBHHK - maxcHHHr apaTyBHaHHHK, H^ogKopnuK xucnaTnapnapH öunaH öofhhk KyHHKManap Ma^Myu cu^araga HaMoeH öynagu. KpeaTHB^HK y3 HHura MyaMMonapra HucöaTaH ro^opu gapa^agaru ce3rupnHK, ннтнyцнfl, HaTH^anapHH ongHHgaH Kypa öunum, ^aHTa3ua, Tag^HKOTHunuK Ba pe^neKcu^HH KaMpaö onagu.
fflaxcHHHr KpeaTHBHHrH yHHHr Ta^aKKypuga, MynoKOTHga, xhc -TyHFynapHga, MyaMaH ^aonuaT Typnapuga HaMoeH öynagu. KpeaTHB^HK maxcHH axnHT xonga eKH yHHHr MyaMaH xycycH^raapuHH TaBcu^naMgu. KpeaTHB^HK HKTHgopHHHr MyxHM omhhh cu^araga x,aM aKC этagн. KpnaBepca, KpeaTHB^HK 3e^HH yTKHpnHKHH öenrunaö öepagu. KypHHHÖ TypuögHKH, KpeaTHB^HK öeBocHTa maxcHHHr HHgHBHgyan-ncHxonorHK xycycHATnapu öunaH öofhhk; ^apaeH XHcoönaHagH. YHHHr puBo^naHumu эca ннтe.мeкт-ннтyнцнfl-мaнтнк;нM ^HKpnam ^apaeHH Tatcupuga Kenagu.
TatnHM onyBHHnapga KpeaTHBHHKHH puBo^naHTupum TatnHM Ma3MyHHHH y3namTHpHmga TatnHM onyBHHnapHHHr öhhhm caBHacu, y3namTHpum gapa^acH, TatnHM MaHÖau, gugaKTHK Ba3H^anapura ;apaö, MyHocuö paBHmga y;HTHm ^apaeHHHH TamKHn этнmнн Tanaö ;unagH.
EyHga KyMugaru negaroruK mapT-mapouraapra aMan Kunum no3HMnurH Ha3apga Tyranagu:
TatnHM onyBHHnapga KpeaTHB ^aonuaTHH эгaппam MaMnnapHHH ;apop TonTupum,
öunum эxтнe^пapннн maKmaHTupum Ba TatnHM ^apaeHHga MycTaKHnnHKHH HaMoeH Kunum MyxuTHHH TatMHHnam;
TatnHM onyBHHnapga H^oguM ^HKpnam ynyH ;ynaM hmkohhat apaTHm, TatnHM onyBHHnap ToMoHHgaH öaeH KunHHraH Typnu-TyMaH ^HKpnap Ba FoanapHH öaFpuKeHrnHK öunaH ;aöyn Kunum xaMga ynapHHHr y;yB ^apaeHHgaru ^aonnurHHH TatMHHnam, x,ap öup TatnHM onyBHHga yHHHr H^oguM ^HKpnamra Kogupnuru xaKHgaru umoHHHH ;apop TonTupum, ynapHHHr H^oguM ^aonnHKnapHHH MyHTa3aM paFÖaTnaHTupum;
yKyB ^apaeHHHH TatnHM onyBHH maxcuHHHr xycycuaTnapu, эxтнe^пapн Ba HHTeneKTyan canoxuaTHgaH Kenuö HHKKaH xonga HHgHBHgyannamTHpHm;
TatnHM onyBHHnapga HHguBHgyan, khhhk rypyxnap Ba ^aMoaga umnam KyHHKManapuHH maKnnaHTupum, ynapHHHr H^oguM HMKoHuaTnapuHH KeHraKTupum, ynapHH MyaMMonapHH xan Kunumga TaHep, cTaHgapT eHHMnap öunaH öupra HocTaHgapT eHHMnap Kaöyn Kunumra yHgam;
KpeaTHB ^aonuaTHH puBo^naHTHpumHHHr acocu öynraH KorHHTHB öunHMnapHH aManga KaHTa umnaö HHKHm Ba TaKoMHnnamTupum hmkohhhh öepaguraH HHTep^aon MamFynoT maKnnapu Ba MeTognapuHH TaHnam Ba TaTöuK этнm Ba xoKa3o.
TagKHKoTHH r.HöparuMoBa HHTep^aon yKHTHm ®:apaeHHga TatnHM onyBHHnapga KpeaTHBnuKHHHr puBo^naHTupum öocKHHnapHHH KyHugaruHa H^oganaö yrraH:
1. PenpogyKTHB-TaBaKKanHHnHK öockhhh. By öockhh TatnHM onyBHHnapga KpeaTHB ^aonuaT, KpeaTHB ^aonnHK Ba H^ogKopnuKKa öynraH MoHunnuKHu Kapop TonTupum, TatnHMgaru нннoвaцнoн TexHonoruanapHHHr MoxuaTHHH aHrnam Ba aHru FoanapHHHr TyFHnumu, maKnnaHHmu öunaH TaBcu^naHagu.
2. M^ogHK-H3naHHm TagKHKoTHHnuK öockhhh. TatnHM onyBHHnapgaru TagKHKoT-HHnHK, H^oguM ^aonnHK, HocTaHgapT Ta^aKKyp, öunum MycTaKHnnuru, нмпpoвнзaцнa, aHrunuK apaTHm KyHHKManapuHHHr maKnnaHHmu öunaH öenrunaHagu.
3. KpeaTHBnHK, HoBaTopnHK öockhhh. ^paTHnraH aHrunuKHH aManga Kynnam, öaxonam, Taxnun Kunum, oMManamTupum Ba yHH KeHr TaTöuK этнm xaMga ucTHKöonra KyHanTupunraH cTpaTeruK pe^anapHH Ty3um öunaH öoFnHK ^apaeHnapHH y3 HHHra onagu.
TatnHM onyBHHnapgaru KpeaTHBnHK KoöunuaTnapuHH puBo^naHTupum ^apaeHuga HHTep^aon TatnHM ^apaeHH axaMuaTnu caHanagu. HHTep^aon TatnHM - TatnHM onyBHHHHHr öunum ^aonuaTHHH ^aonnamTHpum эxтнe^napнgaн Kenuö hhkhö, yKyB ^apaeHHHH y3apo xaMKopnHK acocuga TamKHn этнnгaн "cyöteKT-cyöteKT" MyHocaöaTnapura acocnaHraH yKHTHm MeTognapu TH3HMHgup. ByHga y3apo xapaKaT TatnHM onyBHHnapHHHr ^aonnamyBH, rypyx Ta^puöacura acocnaHHm, TecKapu anoKa ypHaTHm Kaöu TaMoHunnapra TaaHagu.
HHTep^aon yKHTHm MeTognapu y3 HHHra: aKnuH xy^yM, MyaMMonu öaeH; KeHc-cTagu; TagöupKopnHK yHHHnapu; none-^opMyna; geöaT; önu^cypoB;
Суцрот диалоги; уцув лойихалари; аниц вазиятлар тахлили (АВТ), SWOT -тахлил ва бошцаларни цамраб олади.
НАТИЖАЛАР
Мавжуд методик манбалар ва иш тажрибаларини урганиш асосида таълим олувчиларда креативлик цобилиятини ривожлантиришга хизмат циладиган цуйидаги интерфаол иш шаклларини таклиф цилиш мумкин: ижодий топширицларни бажариш; кичик гурухларда ишлаш; энергезатор машцлар; тренинглар; видеотренинглар; тацдимотлар; викториналар; брифинг; медиа анжуманлар; мастер-класс; ижодий лойихалаш машFулотлари; интерфаол экскурсиялар; интерфаол маърузалар; вебинар; давра сухбатлари; фокус -группа ва бошцалар.
Демак, интерфаол уцитиш методлари ва технологиялари воситасида таълим олувчиларда креативлик цобилиятларни ривожлантиришнинг мухим шарти таълим жараёнида эркин-ижодий мухитнинг яратилиши, профессор-уцитувчилар, уцитувчи ва таълим олувчиларнинг биргаликдаги муносабатлари ва узаро хамкорликдаги харакатига асосланган уцитиш жараёнини йулга цуйишдан иборат.
Таълим олувчиларда креативлик цобилиятларини ривожлантирувчи бир цатор омиллар мавжуд булиб, цуйида айримларини келтириб утиш мумкин:
креатив фикрлаш куникмаларини ривожлантириш, креатив фаолликни шакллантириш, уцув жараёнини изланувчилик хамда муаммоли тадцицотчилик йуналишларини кучайтириш;
таълим олувчиларнинг муаммоларни ижодий ечиш ва яратувчилик фаолиятларини ривожлантириш вазиятларини ташкил этиш;
таълим олувчиларнинг креатив фаолият тажрибасига касбий зарурият ва истицболдаги касбий фаолият мазмунининг таркибий цисми сифатида ёндашишларига эришиш;
таълим олувчиларнинг касбий куникма ва лаёцатларини ривожлантириш жараёнини интерфаол методлар ва технологиялар устида ишлаш асосида ривожлантиришга йуналтириш, уларда мустацил ижодий фаолият курсатиш, мустацил билим олиш, уз-узини тарбиялаш, уз-узини билиш, уз мавцеига эга булиш, таълим олувчиларнинг мустацил ишлаш лаёцатларини фаоллаштириш, бу жараёнда уларнинг креатив фикрлашларига эришиш;
таълим олувчиларнинг креатив лаёцатларини намоён цилишлари учун цулай ижодий-хамкорлик мухитини вужудга келтириш кабилар.
Таълим олувчиларда креативлик кобилиятларини ривожлантиришда куйидаги иш шаклларидан фойдаланиш мухим ахамиятга эга:
•маълумотларни тахлил этиш, тезкор карорлар кабул килиш, ижодий фикрлаш куникмаларини ривожлантиришга хизмат килувчи тренингларни ташкил этиш;
•тасаввурларни ва образли карашларни шакллантиришга йуналтирилган ижодий машклар, топширикларни бажариш; •кейслар билан ишлаш;
•гурухий иш шакллари ва дебатларни ташкил этиш; •укув лойихаларини тайёрлаш; •портфолиоларни шакллантириш; •кастинглар уюштириш;
•тугараклар фаолиятини йулга куйиш ва хоказо.
Таълим олувчилардаги креативлик кобилиятларининг ривожланганлик даражасини аниклашнинг куйидаги мезонлари мавжуд:
креатив фаолиятга нисбатан мотивациянинг карор топганлиги; креатив фикрлаш куникмаларининг ривожланганлиги; креатив сифатларнинг шаклланганлиги; амалий креатив фаолият жараёнини ташкил этиш; ихтисослашган креативликнинг шаклланганлиги ва б.
ХУЛОСА
Креатив куникмаларни таълим олувчиларда ривожлантириш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан булиб, юкорида келтирилган назарий асосларга таянган холда куйидаги хулосага келиш мумкин:
Интерфаол таълим методлари ва технологиялари таълим олувчиларда креативлик кобилиятларининг шакллантиришда алохида ахамият касб этади хамда таълим олувчиларда креативликни ривожлантиришга йуналтирилган интерфаол укитиш жараёни узининг муайян мазмуни, воситалари, педагогик шарт-шароитлари, хусусиятлари ва усулларига эга.
Таълим олувчиларнинг педагогик эхтиёжлари, кизикишлари, алохида ахамиятга эга булган йуналишларини тизимли тарзда урганиш, бунда уларнинг креатив фаолиятни ташкил этишида учрайдиган психологик тусиларни бартараф этишнинг самарали йулларини белгилаш лозим булади.
Таълим олувчиларнинг креатив кизикишлари ва эхтиёжларини кондиришга хизмат киладиган FOялар, концепциялар хамда илFор педагогик тажрибалар асосида укитиш жараёнини ташкил этиш креативликни
pHBo^naffrapHmra HHcSaTaH Ma3MyHnH-$aonHaraH eHgamyBHH maKnnaHTHpHmra xH3MaT KHnagH.
TatnHM onyBHHnapHHHr KpeaTHBnHK KyHHKManapHHH pHBo^naffrapHm acocHga ynapgarH HXTHCOcnamraH atHH negarorHK KpeaTHBnHK KOMneTeHTnHrHHH pHBO^naHTHpHmra anoxHga эtтнSop KapaTHm, SyHga 3aMOHaBHH axSopoT-кoмyннкaцнa TexHonorHanapH, нннoвaцнoн cipaTeraanap, HHTep^aon TatnHM MeTognapH Ba TexHonorHanapHgaH KeHr ^oftganaHHm Ma^cagra MyBO^H^.
OnHH TatnHM MyaccacanapHga TatnHM onyBHHnap KpeaTHBnHK KoSHnHATnapHHH pHB o^naHTHpHmHHHr penpogyKTHB, H^ogHH-ronaHHm Ba HOBaTopnHK Soc^HHnapH caMapagopnHrHHH TatMHHnamra xH3MaT KHnyBHH H^ogHH HyHanTHpHnraH TatnHM gacTypnapHHH HmnaS HH^Hm Ba TatnHM onyBHHnapHHHr KpeaTHB KyHHKMa Ba ManKanapHHH pHBO^naHHmHHHHr y3rapHmHHH SaxonaS SopHm
n03HM.
TatnHM MyaccacanapH negaror KagpnapHHHHr KpeaTHB KoMneTeHTnHrHHH y3nyKCH3 pHBo^naHTHpHmra HyHanTHpHnraH y^HTHm gacTypnapHHH Ba TexHonorHanapHHH TaKoMHnnamTHpHS SopHm, myHHHrgeK TatnHM onyBHHnapHHHr KpeaTHBnHK KoSHnHaraapHHH pHBo^naHTHpHmra xH3MaT KHnyBHH 3aMoHaBHH axSopoT-MeTogHK TatMHHoTHH aparam ^apaeH caMapagopnHrHHH omHpHmra xH3MaT KHnagH.
REFERENCES
1. Decree of the President of the Republic of Uzbekistan "On the Strategy of Actions for the further development of the Republic Uzbekistan". - /Collection of Legislation of the Republic of Uzbekistan. - T., 2017. - P. 39.
2. Ibragimova G. (2015). Pedagogical Conditions of Developing Students Creative Potential. Eastern European Scientific Journal. 1(4), 114-118.
3. Toshtemirova S. A. (2020). Ta'lim sifati va uni demokratlashtirish ilmiy muammo sifatida // Uzluksiz ta'lim. № 1 (86). - S.5
4. Gafforov. Ya., Toshtemirova. S. (2020). Ways To Increase The Effectiveness Of Education In An Integrated Environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(7), 647-655.
5. Toshtemirova, S.A. (2019). Klaster yondashuvi asosida mintaqaviy ta'lim tizmini boshqarish. NamDU ilmiy axborotnomasi, 1(11), 361-367.
6. ^yMMaryn HoMo3oBHa ASgypaxMaHoBa, CaogaT ASgypamHgoBHa TomTeMHpoBa.(2020). Hннoвaцнoн TexHonorHanap Ba axSopoT MagaHHaTHHH maKnnaHTHpHm negarorHKaHHHr gon3apS MacananapHgaH SHpH. Science and Education.1(7). 436-442
7. Toshtemirova, S. (2020). Factors Affecting the Quality of Education and the Importance of the Education Cluster to Address Them. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(4), 151-156.
8. Ибрагимова Г. (2015). Педагогик инновациялар ёрдамида талабаларнинг креатив цобилиятларини шакллантириш. Замонавий таълим, 1(3), 50-54.
9. Тоштемирова, С. (2020). Таълимда Чирчиц тажрибаси. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 445-451.
10. G'afforovYa.X. (2020). Methods for developing a system of teaching history and ibcreasing the effectiveness of teaching history.EPRA International journal of Multidisciplinary Research. Monthly Peer Reviewed & Indexed International Online Journal. 27 (07), 8104-8111.
11. Toshtemirova S.A. (2020). Ta'lim va tarbiyaning demokratik hamda insonparvarlik tamoyili. Maktab va hayot, 1(1), 36-38.
12. Mardonov, S., Toshtemirova, S., Ahmadjonov, B., & Koshanova, N. (2020). Structure and Mechanisms of Action of the Educational Cluster. International Journal of Psychological Rehabilitation, 24(7), 8104-8111.
13. Toshtemirova, С., Жолдасов, И. (2019). Бiлiмдi адамгершшкке баулу идеясыныц цажетлп. "Actual problems of society, education, science and technology: status and prospects of development" collection of scientific papers of the ii international scientific-practical conference, 1(1), 17-23.
14. Тоштемирова C.A. (2020) Таълим сифати самарадорлигини оширишда инновацион ГОяларнинг ахамияти. МуГаллим хэм Yзликсиз билимлендириу, 1(1). 56-61.
15. Mukhamedov G., Khodjamkulov U., Toshtemirova S. (2020). Innovative cluster of pedagogical education. Monograph, -T.: University, 280 p.
16. Тоштемирова, С. (2020). "Мактаб-лаборатория"лар минтацавий таълим сифатини ошириш модели сифатида. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 25-31.
17. Mardonov, S. K., & Toshtemirova, S. A. (2020). Classifying the educational system as an innovative approach. ISJ Theoretical & Applied Science, 12 (92), 180182.
18. Тоштемирова C.A. (2020) "Мактаб-лаборатория" инновацион тажриба-синов майдончаларида "ицтидор" лойихасини шакллаштириш механизмлари. МуFаллим хэм Yзликсиз билимлендириу, 1(1). 46-52.
19. Тоштемирова, С.А. (2020). Педагогика сохасида кластер модели асосида талабаларни касбга йуналтириш. Science and Education, 1(7), 632-638.