Научная статья на тему 'Стимулирование сбыта как маркетинговый инструмент в деятельности сетевых торговых организаций'

Стимулирование сбыта как маркетинговый инструмент в деятельности сетевых торговых организаций Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
158
42
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СТИМУЛИРОВАНИЕ СБЫТА / ИНСТРУМЕНТЫ МАРКЕТИНГА / SALES PROMOTION / MARKETING TOOLS

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Шаповалов В. А., Дмитриенко Н. А., Чумаков В. С., Чумаков С. С.

The article considers the possibility and experience of using sales promotion tools to increase the sale of goods, attracting and retaining customers, enhancing the effectiveness of marketing activities of network trade organizations.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SALES PROMOTION AS A MARKETING TOOL OF TRADE ORGANIZATION NETWORK ACTIVITIES

The article considers the possibility and experience of using sales promotion tools to increase the sale of goods, attracting and retaining customers, enhancing the effectiveness of marketing activities of network trade organizations.

Текст научной работы на тему «Стимулирование сбыта как маркетинговый инструмент в деятельности сетевых торговых организаций»

3. Гораева Т.Ю., Шамина Л.К. Оценка развития высокотехнологичных видов экономической деятельности (на примере Республики Беларусь) // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2014. № 6 (209), С. 113-124

4. Шамина Л.К., Тутаева М.Ю. Особенности жизненного цикла продуктовой инновации// Экономика и экологический менеджмент: электронный научный журнал. - 2013. - № 1 [Электронный ресурс]. Систем. требования: Adobe Acrobat Reader. -URL: http:// economics. open-mechanics.com/ articles/45 8. pdf

5. Шамина Л.К., Бабкин А.В. Анализ применения методологических подходов к управлению экономическими системами//Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2008. № 1 (53), С.18-22.

6. Шамина Л.К. Система показателей оценки инновационного потенциала предприятия// Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2011. № 1 (114), С.128-133.

References

1. Proekt postanovlenija Pravitel'stva Rossijskoj Federacii "O Koncepcii upravlenija federal'nym imushhestvom na period do 2018 goda" // [Jelektronnyj resurs]. Rezhim dostupa: http://www.economy.gov.ru/minec/about/structure/depreal/doc20121030_02

2. Oficial'nyj sajt Minjekonomrazvitija RF http://economy.gov.ru/minec/activity/sections/innovations/innovative - Data poseshhenija: 17.04.2015.

3. Goraeva T.Ju., Shamina L.K. Ocenka razvitija vysokotehnologichnyh vidov jekonomicheskoj dejatel'nosti (na primere Respubliki Belarus') // Nauchno-tehnicheskie vedomosti SPbGPU. Jekonomicheskie nauki. 2014. № 6 (209), S. 113-124

4. Shamina L.K., Tutaeva M.Ju. Osobennosti zhiznennogo cikla produktovoj innovacii// Jekonomika i jekologicheskij menedzhment: jelektronnyj nauchnyj zhurnal. - 2013. - № 1 [Jelektronnyj resurs]. Sistem. trebovanija: Adobe Acrobat Reader. - URL: http://economics.open-mechanics.com/articles/458.pdf

5. Shamina L.K., Babkin A.V. Analiz primenenija metodologicheskih podhodov k upravleniju jekonomicheskimi sistemami//Nauchno-tehnicheskie vedomosti SPbGPU. Jekonomicheskie nauki. 2008. № 1 (53), S.18-22.

6. Shamina L.K. Sistema pokazatelej ocenki innovacionnogo potenciala predprijatija// Nauchno-tehnicheskie vedomosti SPbGPU. Jekonomicheskie nauki. 2011. № 1 (114), S. 128-133.

Шаповалов В.А.1, Дмитриенко Н.А.2, Чумаков В. С.3, Чумаков С. С.4

1Кандидат экономических наук, 2Кандидат педагогических наук, 3магистрант, 4магистрант,

Институт сферы обслуживания и предпринимательства (филиал) Донского государственного технического университета СТИМУЛИРОВАНИЕ СБЫТА КАК МАРКЕТИНГОВЫЙ ИНСТРУМЕНТ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СЕТЕВЫХ

ТОРГОВЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ

Аннотация

В статье рассмотрены возможности, и опыт использования инструментов стимулирования сбыта для увеличения уровня продажи товаров, привлечения покупателей, повышения на этой основе эффективности маркетинговой деятельности сетевых торговых организаций/

Ключевые слова: стимулирование сбыта, инструменты маркетинга.

Shapovalov У.А.1, Dmitrienko N.A.2, Chumakov V.S.3, Chumakov S.S.4

Candidate of economic sciences, 2candidate of pedagogical sciences, 3master, 4 master,

Institute of service and business (brunch) Don state technical University SALES PROMOTION AS A MARKETING TOOL OF TRADE ORGANIZATION NETWORK ACTIVITIES

Abstract

The article considers the possibility and experience of using sales promotion tools to increase the sale of goods, attracting and retaining customers, enhancing the effectiveness of marketing activities of network trade organizations.

Keywords: sales promotion, marketing tools.

Realizing production, a trade enterprise needs to establish cooperation with its target market, provide effective information and stimulating communication with consumers. Great opportunity of a marketing tool has "sales promotion". A set of various measures intended to increasing current sales volume is called sales promotion. Any marketing tools may have peculiar features:

- they attract the customers attention’ and provide them with the information about the product to be purchased;

- they allow the customer to save being an additional value [1]. The manipulation is the basis of these measures. First of all, it is using target incentives determining the reaction of consumers to them beforehand, thus encouraging the consumers to perform desired activities [2].

The main object of marketing promotion is the consumer, so a promotion process appeals to mass consumers and the main purpose of it is to ensure and stimulate selling process of different goods at the retail places, to create customers’ flow to the locations of selling goods and to attract customers to definite sellers’ products [3]. Let us consider the basic tools of sales promotion and the opportunities of trade enterprises network.

Price promotion

It is a temporary price reduction on the product but it is not a pricing policy, as an element of competitive strategy. Some companies, both producers and sales intermediaries, often use this kind of stimulation; as to their opinion, it is much economically profitable to meet consumers’ needs than to satisfy new customers’ demands in quality and product diversity.

The advantage of this tool is that it allows you to estimate accurately the operation costs, and quickly organize it, minimize terms of its implementation in accordance with the objectives. This kind of sales promotion is very effective marketing tool for retail network and it can be used in cases when immediate respond to competitors’ actions or adjustments to pricing policy of this commercial enterprise are required. Price reduction action can be applied if it is necessary to increase sales volumes or attract new customers by the owner of the goods or the dealer who wants to sell the goods remains, to increase turnover of trading stocks.

The disadvantage of this stimulating instrument is that it does provide a range of regular perspective customers, thus making the buyer purchase different brands in accordance to a random proposed price reduction.

Sale at discount prices is particularly effective in cases where price plays a decisive role in the selection of a product (for example, of such commodities as sugar, oil). In this case the consumer is addressed in the relevant advertising and informational messages to encourage him to buy in a particular retail outlet. The size of reduction of price should be quite noticeable, to them it was possible to build advertising about reduced; stimulating enough demand to compensate for the drop of price drop in profits; and attractive enough to put to come the consumer. All kinds of sales promotion, focused on the selling price of the goods, can be divided into three major groups: direct reduction of prices, distribution of coupons, entitling them to purchase at a discount and lower prices with a delay.

«Trade in» is the offset of a used item when buying a new. In foundations-nom used in the sale of expensive equipment and equipment that has high turnover. Very attractive for the consumer, as it gets rid of the old product gets a discount plus.

Non-price sales promotion tools

63

Bonus is free additional amount of product. The psychological impact is much greater when additional product bonus is offered free of charge in compare to 20 percent discount, though the second proposal is more profitable.

The premium item is usually given to the buyer at the time of purchase. If the product price is not large enough but it is suitable to a bonus, it plays into the hands of its image, and then the retail outlet can be attracted to the action: as additional measure to purchasing process as incentive object.

Sample is a free distribution of goods without any commercial value of the product and it is done if it is necessary for testing and evaluating a product.

Effective promotion is all kinds of incentives requiring active and selective consumers’ participation. There are three generic operations to stimulate the consumer, based on this principle: a contest, a lottery, a game in which you can participate without making a purchase, and which are wholly or partially based on the game. The playful nature of the event is a powerful tool of influencing each man, and the opportunity of receiving a free prize is a powerful incentive for participation.

Progressive discounts.

Progressive discounts are provided customers with the account of the total purchasing price made for several times. Such discounts encourage buyers to make purchases at the same seller.

Business enterprises use the tools of sales promotion to invoke a strong response. The impact of stimulating means is usually short; they are combined with advertising and realization. They cannot be used to form a stable preference of goods. To carry out these activities successfully, manufacturers should carefully plan a campaign stimulating sales promotion and to offer target consumers real value and prices. Only in this case the reputation of the brand and the sales level will be high, and the consumers will prefer it.

References

1 Shapovalov V.A. Marketing management: educational manual book for higher education. -Shachty: South Russia state university of economics and service. 2008-161p

2. Marketing manipulations [electronic resource] URL: http://www.4p.ru/main/theory/151292/?sphrase_id=1212347/ (the date of reference is 28.04.2015).

3. Sales promotion: a consumer is the aim [electronic resource] URL: http://www.marketch.ru/notes_on_marketing/marketing_tactics/sa les_promotions_at_gunpoint_buyer/(the date of reference is 28.04.2015).

Шевченко Т.А.1, Судакова Л.И.2

'Аспирант, старший преподаватель; 2старший преподаватель, филиал Самарский государственный технический университет в г. Сызрань, Самарская область, РФ.

ПРОГНОЗ РАЗВИТИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ САМАРСКОГО РЕГИОНА

Аннотация

В статье рассмотрено - два варианта прогноза социально-экономического развития Самарского региона на 2013-2015 годы, которые исходят из сохранения позитивных тенденций восстановления мировой экономики, создающих условия, обеспечивающих достойный уровень и качество жизни человека.

Ключевые слова: прогноз, социально-экономическое развитие, валовой региональный продукт.

Shevchenko T.A.1, Sudakova L.I.2

'Postgraduate student, senior lecturer; 2senior t lecturer,

Branch of Samara state technical University, Syzran, Samara region, Russia FORECAST OF DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEM OF THE SAMARA REGION

Abstract

The article describes two scenarios of socio-economic development of Samara region for 2013-2015, which are related to maintain thepositive trends of the global economic recovery, the creation of conditions that ensure a decent standard and quality of human life.

Keywords: forecast, socio-economic development, the gross regional product.

Решение любой существующей проблемы в регионе требует осмысленного подхода. Прогноз долгосрочного развития любой экономической системы рассматривается в виде концепции развития, содержащей стратегии.

Прогноз социально-экономического развития Самарского региона на 2013-2015 годы разработан в 2-х вариантах [4]. Первый вариант называется умеренно-оптимистичным и предполагает умеренные темпы роста базовых секторов экономики, невысокий инвестиционный и потребительский спрос. Данный вариант учитывает нестабильную ситуацию на мировом и российском рынке товаров и услуг. По этому варианту среднегодовой темп роста валового регионального продукта в 2013-2015 гг. прогнозируется на уровне 104,7%.

Второй целевой вариант - это вариант форсированного роста предполагает улучшение бизнес-климата, существенное повышение деловой и инвестиционной активности, более значительный рост уровня жизни населения. Прогноз среднегодового роста экономики Самарской области в 2013-2015 годах составит 107,2%. Доля инвестиций в основной капитал в ВРП может увеличиться с 25,3% в 2012 году до 28,7% в 2015 году.

При разработке прогноза учитывались и возможные риски - ухудшение динамики мировой экономики, а именно снижение цены на нефть, замедление роста российской экономики и др. Для таких условий проработан кризисный вариант развития.

В условиях нестабильной экономической ситуации в мире было принято решение использовать для разработки областного бюджета первый вариант прогноза. Но руководство области видит свою задачу при реализации социально-экономической политики в достижении основных параметров второго, форсированного варианта прогноза.

За три года ВРП Самарской области в сопоставимых ценах увеличится на 14,8% и 23,1% в зависимости от варианта прогноза, в том числе в 2013 году на 4%-6,6%. Темпы роста экономики Самарской области на протяжении всего прогнозного периода будут опережать среднероссийские (9,2% и 17,2%).

Валовой региональный продукт на душу населения в Самарской области может увеличиться с 292 тыс. рублей в 2012 году до 407 тыс. рублей в 2015 году по первому варианту прогноза и до 430 тыс. рублей по второму варианту прогноза. Это позволит сократить отставание Самарской области от среднероссийского уровня с 80,9% в 2009году до 85,4% по первому варианту и 87,3% по второму варианту прогноза к концу 2015 года.

К 2015 году планируется достичь роста производительности труда в 1,3 раза против 2011 года, что позволит выполнить поставленную Президентом РФ цель достижения в 2018 году темпа роста в 1,5 раза.

Прогноз учитывает как создание новых рабочих мест, так и модернизацию действующих. В соответствии с Указом Президента РФ в области необходимо создать и модернизировать к 2020 году 500 тысяч высокопроизводительных рабочих мест.

По форсированному варианту среднегодовой уровень официальной безработицы на протяжении прогнозного периода не превысит 1,2%.

По первому варианту прогноза прирост объемов инвестиций в основной капитал составит 21,2%, а по второму 42,2%. Объем инвестиций должен составить за три года 1 триллион рублей, причем по второму варианту темпы роста инвестиций будут превышать общероссийские.

64

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.