Научная статья на тему 'Հասարակական դաշինքը որպես քաղաքացիական հասարակության կազմակերպման եղանակ (Ջոն Լոկի փիլիսոփայական հայացքների օրինակով)'

Հասարակական դաշինքը որպես քաղաքացիական հասարակության կազմակերպման եղանակ (Ջոն Լոկի փիլիսոփայական հայացքների օրինակով) Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
15
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
բնական վիճակ / պատերազմական վիճակ / բնության օրենք / մասնավոր սեփականություն / խաղաղություն / համաձայնություն / հասարակական դաշինք / հասարակություն / արդարություն / հավասարություն / իրավունքներ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Սիմոնյան Համլետ Ս.

В статье дана общая характеристика одного из важнейших учений политической философии 17-го века - «теории общественного договора». В частности, на примере философских взглядов английского либерального мыслителя Джона Локка, сделана попытка показать основы, способствующие формированию гражданского общества.В рамках статьи обсуждаются понятия естественных и военных состояний, присущие теории общественного договора Локка, а также процесс перехода от естественного к гражданскому состоянию. Одновременно в статье проводятся необходимые параллели между учениями Томаса Гоббса и Джона Локка. В работе освещены значение института наказания, а также законы и правила, формируемые в рамках теории общественного договора. Цель работы - путем сравнительного анализа соответствующих работ выявить мотивиционные элементы, которые заставляют людей перейти от естественного состояния к гражданскому. Эти вопросы до сих пор обсуждаются в рамках различных научных дисциплин, в том числе философии, политологии, юриспруденции и т.д. Тема, обсуждаемая в статье, может стать основой для разъяснения ряда социально-политических проблем и принятия решений. В заключение можно отметить, что теория общественного договора, существенно повлиявшая на развитие политической мысли, и сегодня остается в центре внимания ряда мыслителей и деятелей социально-политической сферы.The general characteristics of one of the most essential doctrines of the 17th century’s political philosophy, contractarianism is represented in the article. Particularly, by referring to English liberal thinker John Locke’s philosophical views, an attempt is made to show the basis which promote the formation of a civil society. In the frames of the article John Locke’s ideas typical to social contract theory are discussed; state of nature, state of war as well as the process of transition from state of nature to civil society. In the meantime, necessary parallels are drawn between Thomas Hobbes’ and John Locke’s theories. The article presents the meaning of the laws and regulations as well as the punishment institute which are formed within the theory of social contract. The aim of the article is to point out those motivational features which make people go from the state of nature to civil society. The article aims at showing the main features of social contract theory with the help of comparative analysis of relevant sources. Nowadays, the topic mentioned in the article is still discussed from the standpoints of different disciplines, including philosophy, political science, law, etc. The topic can be considered as a base for clarifying and solving a number of current socio-political issues. It is also helpful for political decision-making process. In conclusion, we may acknowledge that the theory of social contract, having a significant impact on the development of political thought, in our days has its unique stamp on the activities of a number of thinkers and actors in the socio-political field.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOCIAL CONTRACT AS A MEANS OF FORMATION OF A CIVIL SOCIETY (FOLLOWING THE EXAMPLE OF JOHN LOCKE’S PHILOSOPHICAL VIEWS)

The general characteristics of one of the most essential doctrines of the 17th century’s political philosophy, contractarianism is represented in the article. Particularly, by referring to English liberal thinker John Locke’s philosophical views, an attempt is made to show the basis which promote the formation of a civil society. In the frames of the article John Locke’s ideas typical to social contract theory are discussed; state of nature, state of war as well as the process of transition from state of nature to civil society. In the meantime, necessary parallels are drawn between Thomas Hobbes’ and John Locke’s theories. The article presents the meaning of the laws and regulations as well as the punishment institute which are formed within the theory of social contract. The aim of the article is to point out those motivational features which make people go from the state of nature to civil society. The article aims at showing the main features of social contract theory with the help of comparative analysis of relevant sources...The general characteristics of one of the most essential doctrines of the 17th century’s political philosophy, contractarianism is represented in the article. Particularly, by referring to English liberal thinker John Locke’s philosophical views, an attempt is made to show the basis which promote the formation of a civil society. In the frames of the article John Locke’s ideas typical to social contract theory are discussed; state of nature, state of war as well as the process of transition from state of nature to civil society. In the meantime, necessary parallels are drawn between Thomas Hobbes’ and John Locke’s theories. The article presents the meaning of the laws and regulations as well as the punishment institute which are formed within the theory of social contract. The aim of the article is to point out those motivational features which make people go from the state of nature to civil society. The article aims at showing the main features of social contract theory with the help of comparative analysis of relevant sources. Nowadays, the topic mentioned in the article is still discussed from the standpoints of different disciplines, including philosophy, political science, law, etc. The topic can be considered as a base for clarifying and solving a number of current socio-political issues. It is also helpful for political decision-making process. In conclusion, we may acknowledge that the theory of social contract, having a significant impact on the development of political thought, in our days has its unique stamp on the activities of a number of thinkers and actors in the socio-political field.

Текст научной работы на тему «Հասարակական դաշինքը որպես քաղաքացիական հասարակության կազմակերպման եղանակ (Ջոն Լոկի փիլիսոփայական հայացքների օրինակով)»

^шишрш^ш^шЬ прщЪи ршцшршд^ш^шЬ

hmumpm^nLpjmfo ^шqtfш^bpщtfшЬ ЬцшЬш^

(9nfo Ln^ i|i|i[|uiiu|uu|iul|iuii hmjmgpfobp^ ор^Ьш^пф

^Sa 141 Ufrrfnhjmh -^mrfihm U.

ЪШд^шщ^шй фффшфш1трушй,ршрщшдфттрушй к цкцшц^тпщшй шйр^пй,

йшц^итрпи (Ъркшй, <<) hamlet.simonyan.99@gmail.com

^шЬqnLдшpшnhp" рЬш^шЬ ф^ш^, щшmhршqtfш^шfr фбш^, pbnLpjmb ophbp, ^шиЬш^пр иЬфш^шЬтр_)тЬ, hш^шйшJЬnLpJnLЬ, ^Ьшишрш^ш^шЬ

hшuшрш^nLpJnLЬ, шрцшртр_)тЬ, hш4шuшрnLpJnLЬ, ^рш^тЬрЬЬр

Общественный договор как способ организации гражданского общества

(на примере философских взглядов Джона Локка)

Симонян Гамлет С.

Ереванский государственный университет, Кафедра социальной философии, этики и эстетики. Магистрант (Ереван, РА)

hamlet.simonyan.99@gmail.com

Аннотация. В статье дана общая характеристика одного из важнейших учений политической философии 17-го века - «теории общественного договора». В частности, на примере философских взглядов английского либерального мыслителя Джона Локка, сделана попытка показать основы, способствующие формированию гражданского общества.

В рамках статьи обсуждаются понятия естественных и военных состояний, присущие теории общественного договора Локка, а также процесс перехода от естественного к гражданскому состоянию. Одновременно в статье проводятся необходимые параллели между учениями Томаса Гоббса и Джона Локка. В работе освещены значение института наказания, а также законы и правила, формируемые в рамках теории общественного договора. Цель работы - путем сравнительного анализа соответствующих работ выявить мотивиционные элементы, которые заставляют людей перейти от естественного состояния к гражданскому. Эти вопросы до сих пор обсуждаются в рамках различных научных дисциплин, в том числе философии, политологии, юриспруденции и т.д. Тема, обсуждаемая в статье, может стать основой для разъяснения ряда социально-политических проблем и принятия решений. В заключение можно отметить, что теория общественного договора, существенно повлиявшая на развитие политической мысли, и сегодня остается в центре внимания ряда мыслителей и деятелей социально-политической сферы.

Ключевые слова: естественное состояние, состояние войны, закон природы, частная собственность, мир, согласие, общественный договор, общество, справедливость, равенство, права.

Social Contract as a Means of Formation of a Civil Society (Following the Example of John Locke's Philosophical Views)

Simonyan Hamlet S.

Yerevan State University,

Chair of Social Philosophy, Ethics and Aesthetics, MA student (Yerevan, RA)

hamlet.simonyan.99@gmail.com

Abstract: The general characteristics of one of the most essential doctrines of the 17th century's political philosophy, contractarianism is represented in the article. Particularly, by referring to English liberal thinker John Locke's philosophical views, an attempt is made to show the basis which promote the formation of a civil society. In the frames of the article John Locke's ideas typical to social contract theory are discussed; state of nature, state of war as well as the process of transition from state of nature to civil society. In the meantime, necessary parallels are drawn between Thomas Hobbes' and John Locke's theories. The article presents the meaning of the laws and regulations as well as the punishment institute which are formed within the theory of social contract. The aim of the article is to point out those motivational features which make people go from the state of nature to civil society. The article aims at showing the main features of social contract theory with the help of comparative analysis of relevant sources. Nowadays, the topic mentioned in the article is still discussed from the standpoints of different disciplines, including philosophy, political science, law, etc. The topic can be considered as a base for clarifying and solving a number of current socio-political issues. It is also helpful for political decision-making process. In conclusion, we may acknowledge that the theory of

Регион u Mup, 2021, № 6

social contract, having a significant impact on the development of political thought, in our days has its unique stamp on the activities of a number of thinkers and actors in the socio-political field.

Keywords: state of nature, state of war, law of nature, private property, peace, consent, social contract, society, justice, equality, rights.

-^mumpm^m^mb mbunLpjnLbb

mnmbgpmj^b mb^ t qpmqbgbnLtf ^ft^un-^mjmpjmb ^mmtfmpjmb tfbg: ^btfmb tffrb opu pbbmp^nLtf t n tf^mjb ^fo^un^mjm^mb, mj]k pm^mpm^mb, pmpnjm^mb k ^pm^m^mb mbu-mb^jnLbbbpfrg, frbp ^mumnL^ t mjb tfmufrb, np ^bb ^npb] mbumpjmbp bbphmmnL^ mpq^m-^mbmpjnLbb nL hpmmm^mpjnLbp:

Gum hmumpm^m^mb qm2^bp^ mbumpjmb" tfmpqkmbg pmpnjm^mb k/^mtf pmqmpm^mb ^mpmm^mbmpjnLbbbpp ^mfa^mft bb ^bpgfrb-bbp^u tf^gk ^bp^mft ^mjtfmbmqpfe|/hmtfm-ftmjbmqpfrg, np^ 2bnph^4 ftkm^np^nLtf bb hmumpm^m^mb mjb bnptfbpp, npnbf m^mhn-^nLtf bb tfmpqkmbg fam^m^ hmtfm^bgmpjnLbp: Gum mju mbumpjmb" tfmpq^ tf^mu^b m^pnLtf bb hmumpm^mpjmb tfbg" hmtfm&mjb tf^ ^mjtfm-bmqpk npp umhtfmbnLtf t ^mppmqft^ pmpnjm-^mb k pm^mpm^mb ^mbnbbbp [2, tgbp 478-481]: ^mp^ t b^mmb], np hmumpm^m^mb mbunLpjmb h^tfbm^mb qmqm^mpbbpp ^^un^mjm^mb hmtfmmbpumnLtf pbbmp^bl bb qbnku mbrnfr^ dmtfmbm^bbpfrg:

^mumpm^m^mb mbunLpjmb

tfnqkip, pum tnLpjmb, pbbmp^nLtf t bmk ^jmrnnb^ «"^p^mnb» bp^fanunLpjmb tfbg, npmb^ Un^pmmbup bbp^mjmgbnLtf t mbmnmp^b]^ tf^ ^mummp^, pb ^b^m. frbpp ^bmp t tfbm pmbmnLtf k pbqmbfr frp tfmhm^mmfrdp, mj] n pb ^mfa^fr k mpunp^ hnLbm^mb tfb^ mj] pmqmp [1]: UjbnLmtfbbmjb^, hmumpm^m^mb mbumpjnLbb m^bj^ ubpmnpbb t

pmpnjm^mb nL pmqmpm^mb dmtfmbm^m^g tfmp^b: frp mtfpnqgm^mb tfb^bmpmbmpjnLbb mjb ummgb]_ t mbqi^mg^ tfmm&n^ ftntfmu ^npu^ m2^mmnLpj nLbbbpnLtf:

^mumpm^m^mb q.m2frbp^ mbunLpjmb tfm-ufrb ^npup hmbqmtfmbnpbb qpnLtf t «Lkfrmpmb» hmjmb^ m2^mmnLpjmb tfbg' b2bp4, np tfmpqkk m^pbp^ pbm^mb ^fim^nLtf, qmb^nLtf bb ^mfak P2^mnnLpjmb nL bumu^pmpjmb tfpbnjnpmnLtf: «Pbm^mb ^fim^nLtf tfbbp qmbnLtf bbp tfmpq-^mbg tf^gk mbq^ nLbbgn^ ^bfibp^ bpbp h^tfbm-^mb ^mmfimn: Unmg^bp tfpgm^gmpjnLbb t, bp^pnpqp" fampm^mbmpjnLbp, bppnpqp" ^mnpp», - qpnLtf t ^npup [3, tg 77]: Umpqp qktfnLtf t hmumpm^m^mb q.m2frbpk ^bpbm-^m2m^mb^binL, qnjmmkbpL, gm^frg nL p2^m-nmpjnLb^g hbnnL tfbmpL hmtfmp:

^npu^g hbsn mbqi^mg^ tfmmftnq Snb Ln^p ^mnnLgbg ub^m^mb mbunLpjnLbp" tfbftm^bu

mq^bjn^ mpktfrnjmb pmqmpm^mb k ^^i^un-^mjm^mb tfmp^ qmpqmgtfmb ^pm:

Ln^^ pmqmpm^mb mtfbbm^mpknp nL mq^bg^^ tfmpbpp 2mpm^p^m6 bb «bp^nL mpm^-mmm ^mnm^mptfmb tfmu^b» m2^mmnLpjmb tfbg, npmbq hbq^bm^b mb^pm^mnbnLtf t bmk hmumpm^m^mb qm2^bp^b nL ^bpgfrb^u b2mbm-^nLpjmbp:

Snb^ Ln^" hmumpm^m^mb qm2^bp^ mbunLpjnLbp tm^bu mmppbp^nLtf t hnpujmb ptfpnbnLtf^g: Ln^p hmtfm^mpft^p tp ^npu^ mjb tfmp^ hbs, np tfmpq^^ qmb^bi bb pbm^mb ^^fim^nLtf (State of Nature), um^mjb pbm^mb ^^fim^^ jn^jmb ptfpnbnLtfp tf^mbqmtfmjb mmppbp^nLtf t qpm hnpujmb tfb^bmpmbnL-pjnLb^g: bpb ^npub munLtf tp, np tfmpqnL ^jmbpp pbm^mb ^h^m^nLtf ^m^n^ nL bumu^-pnLpjmtfp t ig^mft, np tfmpqb m^pnLtf t tf2mm^mb ^m^^, qmdmbnLpjmb, mqpmmnL-pjmb, p2^mnnLpjmb pmnumj^b ^h^m^nLtf, np pbm^mb ^^fim^nLtf qnpftnLtf t «Uwp^fl rfwp^nih qwj] t» u^qpnibfp, m^m Lntyp ^h^md tp hwtywnwtyp wuhintf, np phmtymh tffrGmtynrd dmp^frty, nihhhw]ntf hmtfmump ftpwtfnihphhp, m^pnrd bb pfo ph pmm famqmq nL hmdbpmpfa tybp^ntf: Lntymh tfbtyhmpmhmpjmh qh^prntf, fomumnphb, phmtymh tffofimtyfrb mp^hb fouty pbnpn2 bb pmqmpmgfomtymh hmumpmtynipjmb mmpphp, npnbf m^mhntfnLd bb mhgnLdp phmtymh tffofimtyfog pmqmpmgfomtymhfoh: Uju qnpdpbpmgp hbmpmtfnp t qwnhmtf dfomjb dhdmdmubnipjmb tymdffo mntyminiftjmb pbnphfotf: «Snrpmpmbynrp dmpq, hmumpmtymtymb

^mjdmhmqfop, ifomqnpnrd t fefambnrpjmbp tymd hmumpmtynrpjmbp dpmtyh]nL ophhfhhpfo nL tymhnhhhpfo mjh^foufo hmdmtympq, npp fym^mhntffo fop k dbmgmdfo m^mhntfnipjnLbb nL pmphtyhgnL-pjnLbp» [5]:

^mjtfmbmqpm^mbnLpjmb h^tfpnLtf qkbp^ bmk tfmubm^np ub^m^mbnLpjmb h^tfbm-fab^kpp" Ln^p ^np&nLtf t bmk pmgmmpnLpjnLb mm] mjb hmpg^b, pb frb^bu bb ^nfa-^m^m^g^mft ^bpgfrbbbpu: Umubm^np ub^m-^mbmpjnLbp mnmbgpmj^b qbp t ^mmmpnLtf pmqmpmg^m^mb ^mnm^mptfmb p^jmb ^mu-mmp^nLtf, ^b^^bu bmk hmtfm&mjbnLpjmb tfbg: Ln^^ ^mpft^pn^" tfmubm^np ub^m^mbmpjnLbb mnmgmbnLtf t mjb dmtfmbm^, bpp tfmpqk ^p m2^mmmbpp tf^mgbnLtf t pbnLpjnLb^g ummg^nq hnLtfp^ hbs: mnbbin^ pbm^mb opbbp^

(Law of Nature) hbmkmbpbbpp" qnjnLpjnLb nLbbb tfmp^mbg" qnLjp nLbbbmjnL umhtfmbm^m-

^nLtfbbp: Umpqkmbg ^^ pnLj^mmp^nLtf pbnL-

pjnLÜhg ^hpgühi шфф^ ^ü üpшüf ^pn^ hü oqmшqnpöhf ^pnpühp^ újnLuühphü hш4шuш-pшщhu oqm^h] m^ü шúhühg, hÜp phц.hшünLp t pnpph hшúшp. pünipjnLÜp mp^nLÚ t pЬqhшЬnLp úшpqЦnLpJшüp" 4hp?frü^u ЦhüuшqnpönLÜhnL-p^ü hшqúшhhpщúшü hшúшp:

Lnhp püшhшü фfiшhnLÚ uhфшhшhnLpJnLÜp hшúшpnLÚ tp n шщшhn4 hphf hhúüшhшü ^rnmfirnnühpn^ uшMшü4шö ophüfh pшgш-hrn^nLpjnLÜ, rn^np^rnhrni ц.шmшpшüh pшgш-^rninipinLÜ, phrn-p^ü fefarnünLpjrnü pшgш-hrninipinLÜp püшhшü ophüfühpü hprnUrnürng-üh]nL hшúшp: HLumh, püшhшü фбш^^й ^p^p, pum Lnhh, hшphf t qqnLÚ щш2mщшühlnL hp uhфшЦшЬnLp)nLÜp, к hhüg rnju üщшmшЦn4 úшpц.hh npn2nLÚ hü hшuшpшhшhшü цш2hüf (Social Contract) hüfh]: UЬhшmp 2шpnLÜшhnLÚ t nLÜhürn]_ шqшmnLp)шü, uhфшhш-

ünLp)шü hprnUnLÜfühp. upшüf hшúшp4nLÚ hü úшpц.hшüg pürn^rnü к шüfшhmhф hpш-^nLÜgühpp:

frphüg hшúшйшJЬnLp)шü шpцJnLÜfnLÚ umhpöhp^ fшпшfшghшhшü hrnurnprn^nLpin^ к hшnш4шpnLp)nLÜ" top^-hh Ühnf hü phpnLÚ ш^ hphf pшühpp, npnüf ^hrnj^ü püшhшü 4hfiшhnLÚ ophüfühp, n.rnmrn^npühp к qnpöш^hP ünLpjnLÜ, npü rnbhprndh2m tp щщ ophüfühpp hfrprnnhinL hшúшp: Uju^hun^ JnLpшfшüynLp topq mшфu t hp nLdp щш2mщшühLnL hphü к щшmdhlnL üpшü, n^ hfrrnfamh pЬnLp)шü ophüfühpp [4, t?hp 1GG-1G1]:

fonuhp^ ph^ü щшJÚшüшqpшhшЬnLp)шü hhúüш^pnLJpühphg" ^hüf hшpnp ^ühшmhl, np úmшönpp hшuшpшhшhшü pш2hüfh mhunL-pjnLÜp hшщnLÚ t pürnhrnü 4hfiшhhü: Gum Lnhh" fшпшfшhшü h2WшЬnLpJnLÜp fih2m hшuhшüшlnL hшúшp ürnfa ^hmf t hшuhшüшl, ph hÜ ^hfiшhnLÚ hü topphh h uhqprnüh qmü^nLÚ. 4hpnÜ2JШl_ фfiшhp üш pbnLprnqpnLÚ t np^hu hшmшpJШl ^шpшpnLpJшü nph щш^ш^

ühpnLÚ toppü hüfü t hшpqш4npnLÚ hp qnpön-pnLpjnLÜühpp, müophünLÚ nLÜhg^öfp, hü^hu np hшúшщшmшufaшünLÚ t pünLpJшü ophüfhü" шnшüg np^ úhhh hшúfhg ihühinL [4,

t?hp 1G1-1G2]:

Lnhh hшpöhfn4" püшhшü фfiшhp «Жш^шишртрщй фпшЦ t, nprnhy рщщ nLâhpû ni ^.рш^шипщпйй^р. hшtfшuшp hü. щ nf ¡>nLÜft шффй, ршй üjnrup, шфф шЦühшJШ n±foü± ±Цш, ршй щ/ü, np üfokünijü ткишЦй ni Цщтйй niühgnq шpшpшôühpp, nlühüш]ntf pünLföjniüftg шр^ш0 úfikünyü шnш^h]nLЩ]nLÜühpp, щhшf t ]fiühü hшtfшuшft шnшüg npkt hщшmшtyhgúшü Цшй итщшцшийшй» [4, t? 1G1] : b^u úh hrnp^p ührnmrnnnLÚ. Lnhh phnLprnqpúrnúp" «рйшЦшй фпшЦр шдштт^шй фпшЦ t, PШ)g n) шpшnünlpJШü» [4, t? 1G2] : иш Ü2rnürnhnLÚ t, np

^ürnirnö úrnpqp qmü^nLÚ t rnqrnm ^^rnhnLÚ, urnhrnjü ^ш npкt pшpnJшhшü hшú hpш4шhшü hnpú, npp pniji t mшlhu úшp^nLÜ Ühnf pшpйpшgühl hp huh шüйh ^pш: Uju щшpшqшJnLÚ qnLgh hшpg шпш?шЬш, ph hü^nL hü úшp^hh npn2nLÚ rnügüh] fшпшfшghшhшü hшuшpшhnLpJшü, hph püшhшü ^firnhnLÚ

шJUfшü pшp4nf щшJÚшüühp hü rnnhrn: Gum Lnhh" шühш^ püшhшü #firnhh шqшmшhшü nL hш4шuшpшщш2mшhшü щшJÚшüühphg" úшp^ü ШJÜnLшúhüшJÜh^, huшuhp к hnpúüшщшh t, úшpqp hшh4шö t üш^кшnш? hp 2rnhn^ шnш?hnp^.4hlnLÜ, hü^^hu üшк ürnp^hrnüg hшü-П-h^ hnпúüшщшh nL hrnüfarnhrni 4hpшphpúnLÜf gnLgшphphlnLÜ: £шüh np üúшü hpкnLJpühpp ^шpшpnLÚ hü úшp^hшjhü фnfaühpqnpönL-ühnLpjnLÜp, úшpп-hh шügnLÚ hü hrnmrnpnLÚ fшpшfшghшhшü ^hfiшhh: b^u úh фшumшph" hшщ4шö fшпшfшghшhшü hшuшpшhnLpJшüü шügühlnLÜ. prnüü rn^ü t, np щшJÚшüшqpш-hrnhnLpjnLÜp ihn^hü шqшm4шö ^tp hpnüшhшü 4шpqшщhmnLp)шü qшpшфшpшhшü шqqhgnL-pjnLÜhg (^hmf t hrn2^h шnühl np rn^bnL-шúhüшJÜhФ щшmúшhшünphü ^d4шp tp 17-p^ ^pnLÚ úhшüqшúhg nL шúpnp?nLp)шúp hhnш-ürn] úh?üшп-шpJшü шum4шöшhhümpnü úmшön-pnLpjnLÜhg, rnjuhüfü" püшhшü t np ^hp?hüu hü^-np hhp4 шnhш t üшк 17-pq qшph fшpшfшhшü úmfnLÚ), nLumh Lnhp щшmfiшnшpшünLÚ t. «Ыит^ш0 йшрщгй umhqôh] й^ш)йшЦ ййш\т. hшйшp: ишрщь рйшЦшй hшЦnlйp hшuшpшЦnL-p^ü üh2 fop üйшüühpfr hhrn jpüh¡ü t», - [4, t? 133] rnju^hu t hhphürnhp pünLprnqpnLÚ úшpц.hшфü tnLpjnLÜp" pum ti Ü2Úrnph]n4 кu úhh

щшш6шп, ph hü^nL hü úшpqhh ÜqmnLÚ hшúшhhgnLpJшü:

Pürnhrnü 4hfiшhnLÚ qnpönLÜ t pünLpJшü ophüfp, nL úшpqhh 4hmf t hüprnph^hü qpшü: büpшph4hln4 ophüfhü" úrnp^hh un^npnLÚ hü ihüh] hш4шuшp nL шühш^. n^ nf ^^hmf t 4mшüqh ^húшghüh hJШüfp, шnnp?nLpJnLÜp, rnqrnmnLpjnLÜp, qnLjfp к rn^ü: Püшhшü ^firnhnLÚ úшpп-hh qhpö hü úhÚJшüg ührnmúrnúp nmüÜqnLpjnLÜühp hшmшphlnLg, hü^^hu üшк úhújrnüg 4üшu hшugühlnLg: Uju hhp4 t ^rnh^rnü^nLÚ phnLp)шü ophüfp, npp ühm^rnö t ^ШpшpnLpJШÜÜ nL шúpnp2 ÚшpqhnLp)ШÜ щшhщшüúшüp:

UшhшJÜ umшg4nLÚ t, np rnju qh^fnLÚ pünLpJшü ophüfh hhprnnmúp hrn^mü^nLÚ t pnjnp úшpп-hшüg ÜhnfhpnLÚ. JnLpшfшü^JnLp úшp^ hpш4nLÜf t umrnünLÚ щшmdhl_ ophüш^ш^mhü ШJÜfшün4, npfшhn4 hrnpnp t hшuhgühl Uhp?hühu" hшuшpшhшhшü ^ш2hüfhg ^p^np qnpönpnLpjnLÜühpp: Lnhh hшpöhfn4" hü^hu úшpqhшüg 4hpшphpnp шл ophüfühpp, rnjü^hu ti pünLp)шü ophüfp шühúшum hlhühp, hph

Регион и мир, 202Î, № б

püm^ü ^fim^Lü ^ühhü ümpqhU, n^php hpm^nLÜp ^nLÜhümjhü ^pmnhi mjq ophüpp" qpmbn^ hu^ ^mh^mühp^ müühqühphü к qu^hp4 ophüшqшügühphü: b^ hph npkt üh^p hpm^nLÜp nLÜh üjnLuhü ^mmdhjnL ^mphp qnpöhjm. hmümp, шщш pnjnpp ^hmp t nLÜhüшü mjq hpm^nLÜpp, npn^hhmk um ^mmpjm] hm^mumpmpjmü фбшЦ t, npmhq üh^p üjnLuh hmbqh^ ^nLÜh qhpmqmügmpjnLÜ: Ln^h mju ümfhg m^m^npnLpjnLÜ t umhqö^nLü, np püm^mü ^h^m^nLÜ, müqmü ihühp^ hm^mump, mjünLmühümjühU ümpqhU ^mpnq hü h2fambnLpjnLÜ nL qhpm^mjnLpjnLÜ pmühgüh] ühüjmüg ü^mmúmúp: Ln^p ^mpqmpmbnLü t ümk mju qpnijpp" ^bqhp^, np hmügmqnpöhü ^mmdh] ф Ü2müm^nLÚ nLÜhüm] pmgmpÜm^ ^mü pnüm^hmm^mü qhph2famümpjnLÜ ^hp?hühu ^pm, ^h Ü2müm^nLÜ, np ^mphih t oqmmqnpöhi üpmü" uhфшЦшü 2mhhphg nL qpqm^mmfimn-ühphg hjühjn^: Ophümfamfamh hmüqh^ ^hpmn^nq ^mmhdp n щц hÜ t, fmü фn^hшmnLgüшü nL hhmmqm qu^^mönLpjmü ^mhmü?: Uju hp^nLup mjü ^mmfimnühpü hü, npnüp qpqnLü hü ümpqnLÜ hpm^m^mbnphü «4ümuhp> qhümghühü, hph ^hp?hüu hmügmüp t qnpöhp qnpöpüpmgp ümmönqü

mü^münLÜ t ^mmhd:

^mnm^mpümü faüqhpühphü nLqq^mö hp hp^pnpq mpm^mmmnLÜ müqjhmgh ümmönqü mbqpmqmnümü t ümk pnjnp üpmüg, n^php munLÜ hü, np hppkt ^hü hqh püm^mü ^fim^Lü qmü^nq ümpqhk ^hq^üm^p qpnLÜ t. «Uhqüfrg Jnvpшfшü^Jnvpü fr uЦqpшüh qmütfniü t püшЦшü фпш^тй, ^jg ^üfr np ühqüfrg шйШ ühfyü шüqnp t frphü odrnh]ni tyhüuшtyшü frphpntf, ühüf щцщ hhrn hшщpцшtygtf_hlnL y^mpfrf hüf niühüniü, ni шJuщhu üшpцftty utyuniú hü шumfrûшüшpшp ühpqpшtftfh] fшцшpшgfoшfyшü hшuшpшtynlpJnlüühpnlú:

иш^ц^^ tíünití hü püшtyшü ^рйш^тй шJÜfшü dшüшüшty, üfrü^k frphüg uhфшtyшü hшüшâш)ünщ)шüp )hü npnpniü цшnüш] fшцшfшgfrш^шü hшuшpшtynLpJшü шüцшü» [4, t? 106]:

-^müqmümbnphü ü^mpmqphjn^ püm^mü Ln^ü nLqqm^hnphü ^tp ^mpnq ^mbqpmqmnüm^ qpmü hm^m^nnq, pbnijpn^ n famqmq üh фбшЦк fonupü hhmp^h, ^mmh-pmqüm^mü фбш^ ümuhü t (State of War): Um, h mmpphpnLpjnLÜ püm^mü ф^шЦ^ P2Üm-ünLpjmü к ^npömümpmp qnpönqmpjnLÜühph фбшЦ t: Pümpjmü ophüpp phjmqpnLÜ t, np ümpqnL hüpüm^m2m^münLpjnLÜp ^шфшqшüg ^mpknp t, nLumh hpp npkt üh^p u^mnbnLÜ t üjnLuhü, шщш üpmüp ^mmhpmqüm^mü 4hfim^nLü hü, к ^mpnq hü n^mgühi ühüjmüg: ^mmhpmqüh ^h^m^ t mnm?mbnLü, hpp üh^p фnpйnLÜ t ump^mgühi üjnLuhü" ^hp?hühu

hmüqh^ qhph2^münLpjnLÜ hmummmh^n^: Um, ^mphjh t muhi, üh hpm^fim^ t, hpp qhümghüq ümfamqönLü t ^jmüpq: ^hqhüm^ü mjumhqhg hhmknLpjnLÜühp t münLü. «bph npkt ühtyü шnшüg frü hшúшâшJÜmpJшü qhpfr2faшünLpJnLÜ hшumшmfr früä tfpш, fyufyufo oqmшqnpôh] früä, frü^hu np nLqfr, frufy tfhppmü fyn)ü^güft früä» [4, t? 107]: ^hüg mjumhq t, np Ln^ü mbqpmqmnünLü t ümpqnL mqmmnLpjmüp. ümpq^mjhü jnLpm-pmü^jnLp mqphuhm üjnLuh hmbqh^ nmüÜqnL-pjnLÜ t qhümghüh mqmmnLpjmüp: Umpq^müg" üh^p üjnLuhü h^mmm^hgühip püm^ ^h mp^nLü ^mmmpjm] mqmmnLpjmü ^h^m^nLü (State of Perfect Freedom): Umpqp qnjmmkhjnL hm^hmh-üm^mü ^üqhp nLÜh, к üümü qhph2^nq nLdhphg mqmm lhühjp ümpqnL qnjmmkümü, ^mhümüümü m^mhn^nLpjnLÜü t: bu^ üm, n^ hm^m^bnLpjnLÜ nLÜh üh^ nLph2h mqmmnLpjmüp, hüfümphpmpmp ^mmhpmqüm^mü ^h^m^nLü t hmjmü^nLü" püm^mümpmp ^hp?hühu ^hpmphp^hin^ np^hu hp p2ÜmünL:

Ln^p ^umnphü hm^mqpnLü t püm^mü nL ^mmhpmqüm^mü ^h^m^ühpp: Püm^mü ^nLü ümpqh^ m^pnLü hü ^mqmq, mnmüg ^mnm^mpümü ^mü npkt hp^pmjhü h2^mbnL-pjmü: £müh np püm^mü ^h^m^nLü ^^mü hhqhüm^mpjnLÜühp, npnüp ^qmmhü ümpq^müg, n^php фnpànLÜ hü uшhüшüшфшЦhl nLph2Ühph mqmmnLpjnLÜp, mnm?münLü t ^mmhpmqüm^mü ^hfim^: ^mpq t qmnünLü, np hpp püm^mü t, nL ^Цш n^ üh qmmm^np ^mü h2^mbnLpjnLÜ, npp U^hpmhu4h hpm^hfimUp, mqphunpü mjü ^hpmönLü t ^mmhpmqüm^ü ^hfiшЦh: GüшЦшü ^hfim4nLü ^mü n'^ ophüpühp, n'^ qmmm^npühp: Ln^ Umpöhfn^" nLdü mnmüg hpm^nLÜph pm^mpmp hhüp t щшmhpшqüшЦшü 4hfiшЦ umhqöhjnL hmümp: ^шmhpшqüшЦшü ^hfiшЦü m^mpm^nLü t mjü qhщpnLÜ, hpp müühq ümpqp n^ü^mgünLü t mqphunphü, Цшü hpp mqphunpp, qh?nLüühph qümjn^, ^mqmqnLpjnLÜ t ^üqpnLü:

^mmhpmqüh UhfiшЦ t mnm?münLü ümk mjü dшüшüшЦ, hpp hmumpm^Lpjmü üh? qnpönq ophüpühpü nL qmmm^npühpp, mju^hu mumö, 2hq^nLü hü fi2ümphm nLqnLg: npn2 hmüqm-ümüpühpnLü ophüpühpp Цшpnq hü oqmmqnpö^hl ^m2m^müh^nL üpmüg, nLü hpшЦшünLÜ ^hmp t ^mmdhp bpp ophüpp Üm^nqnLü t hp hpm4mü ü^mmm4h UmmmpnLüp, mjü t" ^m2m^müh]_ müühqhü, mnm?münLü t ^mmhpmqüm4mü ^^бшЦ [4, t?hp 109-110]:

Ujumhq hmp4 t Ü4mmh], np Ln^, oqmmqnpöhin^ ^mmhpmqü hqpnLjpp, pum tnLpjmü, Ü4mmh nLÜhp 4nü$]h4m, pmüh np hhqhüm4p hhüüm4münLü qhünLü t n^ ph

^hmnLpjnLÜühph, mji mqqhph üh?k pm^nLüühph qhmшpЦüшüü nL püüшpЦüшüp" ühp^jmgühp^

4hp?hhhhphu mnm^mgtfmh ^mmfimnhhpp k nLphh2h]n4 inL&tfmh hhmpm^np fimhm^mphhhpp:

Pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjnLhp hm-pnp t qnjnLpjnLh nLhhhmi, hpp tfmpphh hpmdmp^nL^ hh uh^mhmhnLpjmh mhophhtfmh, hh^hu hmk ophhmfamfamhh ^mmdhjnL hpmhnLhphg" hmh&hhjnh mjh hmtfm&mjhnLpjmh tfh^ngn^ h hmjm hhm& hhphhmhnLpjnLhhhphh: HmumpmhnLpjmh mhpmtfhhph ^nm ftkm^nphnLtf t hmtfphphmhpnLpjmh qmpm^mp. hphhg huh ^jm&ph, mqmmnLpjmh, qnLjph hmpknpnLpjmh k m^mhnhnLpjmh hmtfmp tfmpphh, phphmhnLp hmjmmpmph qmph, odmnL^ hh npkt tfhhhkfatfphh nLdnh, npnh ti hhp?hhu h hh^mhh hlhhh m^mhnhh hmumpmhnLpjmh mhhmmhqnL-pjnLhp:

Pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjnLhh

nrppmhhnphh ^ hmpnp qnjnLpjnLh nLhhhmi mnm&g hmnm^mphnphhph hmtfm&mjhnLpjmh: Ujuhhpk pmgmnm^hu mtfhh hh hmmmp^nLtf t hmtfm&mjhnLpjmh tfh^ngnh, k n tfh ^mpp ^h pmnhnL^ pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh mhpmtf hp hmtfphh hmhmnmh:

Upphh huh ^mpq t, np pus hhphhmhh pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh ftkmhnpnL^p pmgmnm^hu fampmp qnp&phpmg t: Pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjnLhnL^ qnp&np hmhnhhhph mhhpmdh2m hh, pmhh np mhhhmp hlhhhp mtfhh mhhmmh hmtfmp hmtfm&mjhhi ophhfhh: ^pp tfmpqhh tfmhnLtf hh pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh ^mpsm^np^nL^ hh hmtfm&mjhhi tfh&mtfmuhnLpjmh hmp&hfhh, npn^hhmk ^nLqhhmph hhpmphhhl mjp hmhnh-hhphh k hhphnLpnijh npn2nLtfhhp hmjmghhph" hpmhp hmpnp thh k tfhm^ phmhmh hhfimhnL^: Lnhp ^hpnLtf t, np m2^mphnL^ tfhmh hpm^mhmh hmnm^mpnLpjnLhh mjh t, hpp tfmpphh hmdm-ftmjhnLtf hh ftkm^nph pmpmpmghmhmh hmum-pmhnLpjnLk hpmdmphhinh phmhmh hhSmhnL^ hphhg phmhmh mqmmnLpjnLhhg: ^mtfm&mjhnL-pjmh mppjnLhpnL^ ftkm^nphmft pmpmpmghm-hmh hmumpmhnLpjnLhp fampmpnLpjmh hhfimh t, npmhp pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh mhpmtfhhpp m^mhnh hh qqnL^, umhmjh um phn ^h h2mhmhnL^, np mjumhp ^hmh tfmpphh, n^php ^m^rnniJ hh tfh&mtfmuhnLpjmh hnp^hg mnmgmpphmft ophhfhhpp: "Upmhp, n^php hmtfm&mjhhi hh umhp&h pmpmpmghmhmh

hmumpmhnLpjnLh, hmtfm&mjhhi hh hmk hpmdmphhpL ^mmdhjnL k pmmhjnL hphhg hmpnpnLpjnLhhhphg, hhmkmpmp hhhg mjumhp t Lnhp mhuhnL^ pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh ophhuqhp k qnp&mphp h2^mhnLpjnLh-

hhph mnmgmgtfmh hh^phpp: ^kpghhhhphu ^h?ngn^ ^hmp t npn2hK hpp k hh^hu ^mmdhh ophhm^m^mhhphh, k hh ^n^hmmnLgnL^hhp hh mhhpmdh2m, hpp famfam^nLtf t npkt ophhp [4, t?hp 146-149]:

Uju^hun^, ^nuh^n^ pmpmpmghmhmh hmumpmhnLpjmh &km^np^mh ^muhh" Lnhh m^pnpgmghnL^ t mjh mhumhhmp, np ^mpph hp m^mhn^nLpjmh, ^mpmp qnjmmk^mh, qnLjph ^mh^mhtfmh hm^mp phmhmh ^h^mhhg hm^m-&mjhnLpjmh ^h?ngn^ mhgnL^ t hmmmpnL^ pm-pmpmghmhmhhh, npmhp qnpftnL^ hh hmtfphphm-hnLp pmphhhgnLpjnLh k mh^mmhqnLpjnLh m^mhn^np hm^m^mmmu^mh ophhphhph nL hmhnhhhpp: ^hphhmhp ^h ^nnmhnL^ h2h] hmk mju qnpftphpmgh ihn^hh ^mpmp phnLjp nLhhhmpL ^mump:

Oqmmqnpd^wd qpm^mbnLpjmb gwb^

1. Friend, C. Social Contract Theory, Internet Encyclopedia of Philosophy, Hamilton Collage,USA: https://www.iep.utm.edu/soc-cont/#H6, mjg" (20.08.2021).

2. Hampton, J. Contract and Consent, A Companion to Contemporary Political Philosophy, 2nd Edition, ed. by Robert E. Gooden, Philip Pettit and Thomas Pogge, London, Blacwell Publishing Ltd, 2007.

3. Hobbes, T. Leviathan or the Matter, Forme & Power of a Common-wealth Ecclesiasticall and Civil London, Green Dragon in St. Pauls Churchyard, 1651.

4. Locke, J. Two Treatises of Government and A Letter Concerning Toleration, New Haven and London, Yale University Press, 2003.

5. Tuckness, A. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Lock's Political Philosophy, Stanford University, Summer 2018 edition: https://plato.stanford.edu/entries/locke-political/, mjg" (20.08.2021).

Cdana/^wMfatfhi f 20.10.2021 Pe^H3upoeaHa/0-pwfanutfhi f 29.10.2021 npuHxma/^hqnihtfhi f 05.11.2021

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.