> more than 40% of students noted a significant increase in the academic load;
> 63% of students noted an increase in dishonest behavior when taking exams.
Most universities faced the issues of organizing logistics and ensuring the educational process for foreign students staying in the country of study during the pandemic and/or going home, suspended student and teacher exchange programs;
universities focused on finding new forms of attracting foreign students and organizing training for them; reviewing the forms of work with foreign partners on the development and implementation of joint educational programs at the master's level.
> large international organizations and universities conduct surveys/studies on the impact of the epidemic on the higher education sector, ways to combat COVID-19 and conduct expert discussions online;
> countries and universities are reviewing the organization of research work, cooperation with non-academic organizations that order research, which does not have the best effect on the development of the research magistracy;
> universities are strengthening their presence and are looking for new forms of interaction in virtual research networks
Countries are forced to amend the legislation on education, fixing the transition of universities to online education, conducting entrance exams and state certification online, organizing the work and remuneration of teachers, etc.
Organization of training: during the transition of universities to online training, most universities have strengthened cooperation with each other, national education authorities, educational platforms and international organizations: organizations provide each other with methodological support for the use of digital tools in teaching, current training courses are laid out for free, informal groups of students/ teachers/ administrators of universities are created on various platforms, where topical issues of online learning are discussed; the number of offers for advanced training programs for various categories of students in online mode, etc. has increased significantly.
Universities are focused on the most effective use of financial resources to maintain their stable work, considering that in the near future the number of foreign students will decrease, funding from the state will decrease, it will become impossible to receive
организацииоказываютдругдругуметодическуюподдержкупо!
вбесплатныйдоступвыкладываютсяактуальныеучебныекурсы,
наразличныхплатформахсоздаютсянеформальныегруппыстуд
гдеобсуждаютсяактуальныепроблемыонлайнобучения;
существенновозрослоколичествопредложенийпопрограммамг
Вузы сосредоточены на наиболее эффективном использовани в ближайшее время уменьшится количество иностранных сту невозможным получение доходов от другой деятельности вуз услугам, многие неакадемические организации в период криз] проведения массовых мероприятий отсутствуют заказы на ар(
Все эти тенденции не лучшим образом сказываются на развит высшего образования. Проблемы с интернационализацией, ра программ (двойных или совместных дипломов), финансирова сегодня актуальны для большинства национальных систем вы последней статьей дохода в национальном бюджете.
income from other activities of universities: the incomes of the population for accessing paid educational services have decreased, many non-academic organizations have stopped orders for scientific research during the crisis, due to the suspension of mass events, there are no orders for renting premises, etc.
All these trends do not have the best effect on the development of the Institute of magistracy and educational programs of this level of higher education. Problems with internationalization, development of partnerships for the development and launch of joint educational programs (dual or joint diplomas), financing of research projects involving master's students are relevant today for most national higher education systems for which the export of higher education is not the last item of income in the national budget.
References
1. Гараедаги Дж. Системное мышление: Как управлять хаосом и сложными процессами: Платформа для моделирования архитектуры бизнеса: [пер. с англ.] / Джамшид Гараедаги. -Минск: Гревцов Букс, 2011. - 480 с.
2. Иноземцев В.П. Принципы системного подхода в управлении предприятием//Новая наука: опыт, традиции, инновации. 2016. №3. С. 86-90.
3. Пономарева М.С. Теоретические основы процессного подхода в управлении организацией // М.С. Пономарева, С.В. Рачек //
/ Библиография
Управление экономическими системами: электронный научный журнал. - 2012. - № 12(48). - С. 103-111.
4. Фейзуллаев М.А. Модернизация системного подхода к управлению предприятием//Теория и практика общественного развития 2017. № 4. С.47-51
5. Федорова А.В. Организации как сверхсложные системы и организационно-управленческие риски// Вестник Поволжского института управления. - 2015. - №3. С.73.
СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД К СОТРУДНИЧЕСТВУ ИТ-ИНТЕГРАТОРА И БАНКА В РАМКАХ ЗАДАЧИ ПО ОПРЕДЕЛЕНИЮ ЦЕННОСТИ ВНЕДРЕНИЯ ИЗМЕНЕНИЙ
A SYSTEMATIC APPROACH TO COOPERATION BETWEEN THE IT INTEGRATOR AND THE BANK IN THE FRAMEWORK OF THE TASK OF DETERMINING THE
VALUE OF IMPLEMENTING CHANGES
KIRILL SHCHERBIN1 ORCID 0000-0003-4799-8931
КИРИЛЛ ИГОРЕВИЧ ЩЕРБИН1
1GlowByte Consulting 1ГлоуБайт Консалтинг
Keywords: implementing changes, algorithmization, stakeholder analysis
The aim of the current work is to develop an optimal algorithm for determining the value of implementing changes from the point of view of energy, taking into account a number of limitations.
Scope of application: cooperation between consulting IT companies and large businesses.
In the life cycle of any system, there is a stage of development. The development of an organization requires certain resources. The most necessary resources in the process of system development: time, skillful management, expertise.
When the necessary resources inside the system are not enough, the resources are redistributed, and some of the resources are extracted from the outside. An example of such a reallocation is contacting an IT integrator.
When a business applies to an IT integrator, a contractual relationship is concluded for the provision of services. The formats for evaluating the performance of tasks by the integrator are given below.
There are two main approaches to valuation in business practice:
> T&M (Time&Materials) with payment on the fact of fixed labor costs;
> preliminary assessment of the task in person-days by the IT integrator with the calculation of the planned deadlines.
The assessment helps to calculate the cost of the integrator's services, as well as to plan the project time frame.
In this situation, there are two stakeholders - the IT integrator and the client.
Below is an analysis of the approaches to calculating value from the point of view of both players.
Ключевые слова: внедрение изменений, алгоритмизация, анализ стейкхолдеров
Целью текущей работы является выработка оптимального алгоритма определения ценности внедрения изменений с точки зрения синергии с учётом ряда ограничений.
Область применения: сотрудничество
консалтинговых ИТ-компаний и крупного бизнеса.
В жизненном цикле любой системы присутствует этап развития. Развитие организации требует определённых ресурсов. Наиболее необходимые ресурсы в процессе развития системы: время, умелое управление, экспертиза. Когда необходимых ресурсов внутри системы не хватает - ресурсы перераспределяются, часть ресурсов добывается извне. Пример такого перераспределения - обращение к ИТ-интегратору.
При обращении бизнеса к ИТ-интегратору заключаются договорные отношения о предоставлении услуг. Форматы оценки исполнения задач интегратором приведены ниже.
Существует два основных подхода к оценке в бизнес-практике:
> Т&М (Time&Materials) с оплатой по факту зафиксированных трудозатрат;
> предварительная оценка задачи в человекоднях ИТ-интегратором с расчетом планируемых сроков.
Оценка помогает рассчитать стоимость услуг интегратора, а также спланировать сроки проекта.
В рассматриваемой ситуации существует два стейкхолдера - ИТ-интегратор и клиент.
Ниже приведён анализ подходов к расчёту ценности с точки зрения обоих игроков.
Допущения и ограничения в работе:
> ИТ-интегратор не пытается обмануть
Assumptions and limitations in the work:
> The IT integrator does not try to deceive the customer and give him inflated work costs.
> The client respects the integrator and does not try to devalue his work to get a discount.
> Both players are interested in high-quality and fast implementation of the system.
> The evaluation of the work in both approaches is based on the hours spent on solving the problem and the rate of the relevant specialists.
Analysis of evaluation approaches from the point of view of an IT integrator.
T&M. Advantages.
There is no need to evaluate the work yourself.
As a rule, the absence of a manager from the integrator's side is an additional cost.
The control is carried out by the client.
T&M. Disadvantages. Not found.
Preliminary assessment of the work by the IT integrator. Advantages.
A clear understanding of the result before taking the task into operation.
Preliminary assessment of the work by the IT integrator. Disadvantages.
If the task is not clearly formulated by the customer, as well as if there are no specific restrictions on the integrator's side, the evaluation can grow uncontrollably during the development process.
The need for an IT integrator's expertise on a specific task.
Analysis of evaluation approaches from the customer's point of view.
T&M. Advantages.
There is no need to spend time on the approval of works.
T&M. Disadvantages.
It is necessary to delve deeper into the processes of the commission and to supervise it.
It is necessary to allocate a manager for the project tasks.
Preliminary assessment of the work by the IT integrator. Advantages.
No need to delve deeply into the processes within the
заказчика и называть ему завышенные стоимости работ.
> Клиент уважает интегратора и не пытается обесценить его труд для получения скидки.
^ Оба игрока заинтересованы в качественном и быстром внедрении системы.
> Оценка работ в обоих подходах осуществляется на базе часов, потраченных на решение задачи и ставки соответствующих специалистов.
Анализ подходов к оценке с точки зрения ИТ-интегратора.
T&M. Достоинства.
Нет необходимости оценивать самостоятельно работы.
Как правило, отсутствие менеджера со стороны интегратора - дополнительная экономия.
Контроль осуществляется со стороны клиента.
T&M. Недостатки. Отсутствуют.
Предварительная оценка работ ИТ-интегратором. Достоинства.
Чёткое понимание результата до принятия задачи в работу.
Предварительная оценка работ ИТ-интегратором. Недостатки.
При нечеткой формулировке задачи со стороны заказчика, а также при отсутствии конкретных ограничений на стороне интегратора оценка может бесконтрольно разрастаться в процессе разработки.
Необходимость наличия экспертизы на стороне ИТ-интегратора по конкретной задаче.
Анализ подходов к оценке с точки зрения заказчика.
T&M. Достоинства.
Нет необходимости тратить время на согласование работ.
T&M. Недостатки.
Необходимо глубже вникать в процессы команды и курировать её.
Необходимо выделять менеджера на задачи проекта.
Предварительная оценка работ ИТ-интегратором. Достоинства.