Научная статья на тему '在日ウズベキスタン人留学生支援におけるメンタリングの意義 -留学生のキャリア形成プロセスに注目して '

在日ウズベキスタン人留学生支援におけるメンタリングの意義 -留学生のキャリア形成プロセスに注目して Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
202
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
student support / mentoring / career development process / поддержка студентов / наставничество / процесс карьерного роста

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Khasanov, Firdavs

As the number of international students increases, support for international students in a broad sense is required in order to comprehensively build an international student environment such as life and career support as well as teaching Japanese. Online mentoring has been conducted by the Uzbekistan Youth Associations in Japan since May 2020, and has been conducted 46 times until February 2022. Mentors are Uzbeks with some experience learning and working in Japan, talking about their careers and giving advice. The motivation for writing this paper is to examine the characteristics and significance of mentoring as a support for Uzbek international students. The purpose of the research is possible to clarify how Uzbekistan international students develop their careers from the time they start learning Japanese until they study abroad in Japan, or until they go on to higher education, and what kind of influence mentoring has had on their career development. By showing the career development process of Uzbek international students on a TEM diagram, multiple points that became branch points and essential transit points were clarified. The influence of mentoring was seen on the career development process of Uzbek international students. It participated in mentoring and received advice and support from mentors such as Japanese information, career models, and support for entrance exams and interview tips. In addition, it can be said that he has transformed from a "working international student" to a "growing international student" by receiving advice from a mentor for a part-time job and future. It is thought that mentoring had a great influence on the career development of international students. From the above results, I would like to conclude this paper that mentoring is meaningful in being able to consult with a mentor from the same country in the career development of international students.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SIGNIFICANCE OF MENTORING IN SUPPORTING UZBEK INTERNATIONAL STUDENTS IN JAPAN FOCUSING ON THE CAREER DEVELOPMENT PROCESS OF INTERNATIONAL STUDENTS

По мере увеличения числа иностранных студентов требуется поддержка иностранных студентов в широком смысле, чтобы всесторонне создать международную студенческую среду, такую ​​как поддержка жизни и карьеры, а также преподавание японского языка. Онлайн-наставничество проводится Ассоциациями молодежи Узбекистана в Японии с мая 2020 года и проводилось 46 раз до февраля 2022 года. Наставниками являются узбекистанцы, имеющие некоторый опыт обучения и работы в Японии, которые рассказывают о своей карьере и дают советы. Мотивация для написания этой статьи состоит в том, чтобы изучить характеристики и значение наставничества как поддержки для узбекских иностранных студентов. Цель исследования – выяснить, как узбекские иностранные студенты строят свою карьеру с момента начала изучения японского языка до обучения за границей в Японии или до поступления в высшие учебные заведения, и какое влияние оказало наставничество на их карьеру. разработка. Показывая процесс развития карьеры узбекских иностранных студентов на диаграмме TEM, были прояснены многочисленные точки, которые стали точками ответвления и важными транзитными точками. Было замечено влияние наставничества на процесс карьерного роста узбекских иностранных студентов. Он участвовал в наставничестве и получал советы и поддержку от наставников, таких как информация о японском языке, модели карьеры, а также поддержка вступительных экзаменов и советы по собеседованию. Кроме того, можно сказать, что он превратился из «работающего иностранного студента» в «растущего иностранного студента», получив совет от наставника по поводу работы на неполный рабочий день и будущего. Считается, что наставничество оказало большое влияние на развитие карьеры иностранных студентов. Из приведенных выше результатов я хотел бы сделать вывод, что наставничество имеет смысл, поскольку дает возможность консультироваться с наставником из той же страны в развитии карьеры иностранных студентов.

Текст научной работы на тему «在日ウズベキスタン人留学生支援におけるメンタリングの意義 -留学生のキャリア形成プロセスに注目して »

Lt-

SIGNIFICANCE OF MENTORING IN SUPPORTING UZBEK INTERNATIONAL

STUDENTS IN JAPAN FOCUSING ON THE CAREER DEVELOPMENT PROCESS OF INTERNATIONAL

STUDENTS

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-92-101

Khasanov Firdavs

khasanovfirdavs@gmail.com

ABSTRACT

As the number of international students increases, support for international students in a broad sense is required in order to comprehensively build an international student environment such as life and career support as well as teaching Japanese.

Online mentoring has been conducted by the Uzbekistan Youth Associations in Japan since May 2020, and has been conducted 46 times until February 2022. Mentors are Uzbeks with some experience learning and working in Japan, talking about their careers and giving advice.

The motivation for writing this paper is to examine the characteristics and significance of mentoring as a support for Uzbek international students.

The purpose of the research is possible to clarify how Uzbekistan international students develop their careers from the time they start learning Japanese until they study abroad in Japan, or until they go on to higher education, and what kind of influence mentoring has had on their career development.

By showing the career development process of Uzbek international students on a TEM diagram, multiple points that became branch points and essential transit points were clarified.

The influence of mentoring was seen on the career development process of Uzbek international students. It participated in mentoring and received advice and support from mentors such as Japanese information, career models, and support for entrance exams and interview tips. In addition, it can be said that he has transformed from a "working international student" to a "growing international student" by receiving advice from a mentor for a part-time job andfuture. It is thought that mentoring had a great influence on the career development of international students.

From the above results, I would like to conclude this paper that mentoring is meaningful in being able to consult with a mentor from the same country in the career development of international students.

Keywords: student support, mentoring, career development process,

30 ^AffWj^^L 2020 30 ^A^B^

rcovid-19 J ¿ft) 9 li^Itfe^o ^ft 3 ^ 6 H A^f^»«

227,844 1387 AT\

2018 2

feByx^xz/w^rn^ (^r.ruYAjj )

UYAJ=Uzbekistan Youth Associations in Japan ) & fctt UYAJ X, 0 ^^

LX UYAJ ^iZ V /Zf^^^Z h (OT, r* iz v /Z] ) frmfrfcX^^o Covid-19 (BMZ^tf, 2020 ^ 5 R^hA/y ^/-Z/ZV/

2022 ^ 2 nmfe^x 46 m^^t z /z—M-^RAx^hx, m^x^ AW^xn, Z/Z V /ZKZ /"r^t LXmuLtl^^yX^xZ/A^

teft-tz&tftEX&m^'tzzt&frg-to

Z/ZV/Ztn,

-mmmrnmLxAmA^^ti rn

rn-^H, i999)xh%o ^^(2020) n,

MM&UMLto ^A (2020) n,

m^Amzm^xi&m^nxc^tat lx

to

AWRxn, yX^xZ/xBAM^Zteft, RA^ALtyX^xZ

3. 1.

»^tt, A^iLT, ^ffl^ 2015a)

^ffl^So TEA

2015a)o

TEM)jtt, TEA

1 TEM

TEM ©fflf(^)

(Equifinality Point:EFP)

(Polarized EFP:P-EFP) ftv^jri)

(Bifurcation Point:BFP) ^Ll^UKK

(Obligatory Passage Point:OPP) (M:

(Social Guidance:SG)

(Social Direction:SD)

3. 2.

^ N m^feSB^faWflM (KT, B^f^K) R

L, 3 S^S^f^^-t^-fc^ofco Covid-19 ^^i^^^-t^-fi^

ZOOM ^^oT^^L^o

ttB'J

R 20 ft 1 01 2021.03.20.(55 #) 2 01 2021.05.26.(58 #) 3 01 2022.01.04.(55 #) H^f^K

3.

^O^ftlft^J^LTtt, 2)7

TEM 4)

{^Lfc TEM ^ ^ — £ I^O^fg, 5)TEM

TEM ^ 6 im^fifco

^ffiLt^ofeo ^LT, ^l^^S

^TH^i^^T^M^tSj TEM 0T^L,fffLfco

R tt 2017 2 ^

T^^j ^ r^fej ^^ll^rf^Lot^fc (SG4) o tfc, (SG 5) , tlSitfi^ofc (SG6) o H^fOi^tft^^t^, JLPTN5

L^L, IfO^^OlL^^fe^ (SD1) , ^W^I^b^i^iSofc (SD2) o tfc, 7 (SD3) , A^tA^

feofc(SD5) R tt,

2019

(SG9), H

^Oiftllft^^t (SG10) ^fefco

(SG11) o ^Itf^^^iL (SG12) , (SG13)o R,H^

^W^tSrifc&fcfco

(SD10) o iOiff^f——^^yft^ot

(oPPl) .AA-h&^ntco^nX. наю n

^fo

UYAJJ^r¿£^£f(SGl5)o UYAJ Ю SNS frb

¿у^уу?^^^^. maLfo

( SG16 ) o НАШАШюШШК^ШЬ ( BFP2 ) . H^ö^fttüf

(OPP2 )o

LfrL. Covid-19

l3)o 2G2G

^^(DAA^Wbf (BFP3) o (SG17) . tL^fe^^^ó (SG18) . ALf(EFPl)o

01. R D TEM 0-1 (fl|4R 2G2G Щ 1G

(SG2G)oH

96

^^^SLfcSt' (SG21) , H^^ftt^tt^ofc (SG22) o

(SD14) , (SD15) o tfc,

(SD16) ^fe^, T/WM h^^fefco M H, fKOi^i r^^^ hftL^ (SD4) o fe^^ffot^Ati^, YouTube tlfO^f^Lfc (SG25)o 2021 ^ 7 ^t JLPTN3 t^^Lfco^^O^I^T^^^ht'^^^^^i V^tV^fcfcfc (SD17) , f t^^i^fcl^S^T/WM hOfe^^l^Lfco T^ ^btCL<ftoT(SD19),H*fO^Wfe№s/ft<ftofc(SD20)o 2021 ^ 12 ^O JLPTN2 O||t^^Lfcof^?^§§^ofc(SD21) o ^O« — (SG27) tf^^K^A^^ ^I^^^l^fc (SG26) o tfc, ^^^

^y^—I^llLfc^tyTif^,

(SG28) o T^^^ LTLt©, tfO

li^W^S^^Et^^ (SD22) I^ffilS^^^t^ofc (SD23) o ^y^—^b T^^^h^ibL, (BFP4) h g

^itltST^^^ httH^fOi^tt^ofc (SG29) o A^A^O^lii^L fco (SD24) fcfc, »<^W^Lfco f^^Kt^ltS^,

^i^A^^feiLfc (SG30) o #A(SG31) , ^ y^—^biglilO^^OJI^feofc (SG31) o f^A^t^l L (OPP4) , ^Lfc (BFP5) o SiA^O^f^KTftiS^^^t^ofc (SD25)otf^MiLT(OPP5)I^tS(EFP2)o

0 2. R O TEM 0-2 (^ 2R ^TH^tii^^T^bl^tSjtt) KTOi 3 ttt, TEM 0t^Lfc R

R

^tS(BFP2) (BFP4) A^Olllt^Lfc(BFP5)

^^S(OPP2) (OPP4) tfOMi^t#S(OPP5)

m 4 ttt, TEM 0t^Lfc R R

SG/SD

fff-ift SD

(SD20) (SD24)

SG №№№£^(SG10) YouTube t^f^f^ (SG29)

SD (SD14)

SG UYAJ (SG28)(SG31),^«©fi^o^TP^< (SG30)^^AfK*©*#A(SG31)

I SD (SD16)T/W^btCLV^(SD4)(SD19)lfffl (SD25)

SG (SG6)

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

SD Covid-19 ©^It^ 5^№(SD22)

SG (SG26)

5.

A^^nn^wm- AAi,^Amrm -Ami,^^- mm-rmi,^?- m

4 ^(^T^V^A^tfthfato R (TMf&fvtexfrftftZBmk&m

[yX^xZKAA&^ftXifrh^BA^WAi^ r nwmA^Km^zwh (sg2) RAm^m^zteftto 4^nxm^Lx

JLPTN5 m^LtoLfrL, R

ft, iixci< (sd3) , (sd4)

w^i(mM(sD5)bh^to^(tftRAm(A"Mznftto tiFP(2017)n,yx

^xzkaaxrl, h^L

R 2019

(AA^m^AZWh (SG10) teftto

(SG1l)o t!FP(2017)n,

^t, ^M^WA&fcmtZ (SG12) (SG13)0A^

14) , (SG16)(SG28)(SG31)ft

A^/vxh^ (oppD o

mLx^Atz^t^-m^tw^Zo (bfp2) mrnAA

ZffftZ (BFP3) o R ttBAx^lAtiixfS (SG17) ,

(SG18),0Ax*vV7&%£(SG19)m¥t5o

MRLXRAMA^xm^Zteftt (OPP3) o Aim, ^KrtxliW^r

S(SD16) hZteftto h x C

hx'\tL< f^^X (SD19) , 0A 2021 ^ 12 JLPTN2 ©liit^^^Lto

Aam-Am-

rnxeA^zMUt^^, rmm<w

R tt^X^^^ ^ (SD10) ¿^fco *

fco^^tt R ©^tyTf^^^t^^i^l^LfcifiSo

TEM ItStrttiot, ^^¿^IM^tfto fc»©^V yb^K ^fttt, (BFP1) ,

^ttS (BFP5) , (OPP1) ,

(OPP2), (OPP4) ,t*f©

(OPP5)tfeSo £fc, tt^Afa^

tmrwM- «j, rA^w^- Jgj, r^A -mm -^ij © 4

W^MI(RQH) to^ttt, y

fifB,^yT^x/KAf!^-ffig©^©^8,(SG16)(SG28)(SG31) ft^ yTf^t^^ftiS^I^Lfct^ib^So

TEA ^ffl^t^^LfcoL^L,

100

(REFERENCES)

--fy^V-mmfKAfAf^S^

^fttm^J 9, 79-112.

53,( p15-24)2017-10. % ^

^MIWAf

3. AW, : B^MSM!^

11425 ^

4. i^P I-&(2018) : ^X^^X^ytH

B^M^Wtm^ = Working papers in teaching Japanese as a foreign language (27), 15-22, 2018

5. PTEA

6. wm(2020) :

yTl^Xnt7©rMft^iCt-j 1-199 (2020) , ) , ¥f®fflAf ,

32689 6183 ^

7. IBfl-^ati (1999) : /V^^TAtt

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.