Научная статья на тему 'コロナ下の留学生とそのレジリエンス:日本の事例研究 '

コロナ下の留学生とそのレジリエンス:日本の事例研究 Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
111
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Covid-19 / International Students / Japan / Covid-19 / иностранные студенты / Япония

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — 金井 達也 Kanai Tatsuya, 明石 純 Akashi Junichi

The COVID-19 pandemic has long affected different groups who move or have moved across borders. Among such vulnerable groups are international students, who have been negatively affected by the pandemic from early 2020 to the present. Highlighting a 2020 case study involving a national university in Japan, this qualitative study examines the hardship faced by international students during the COVID-19 pandemic and explains their attempts to overcome such challenges. Using data from 32 in-depth interviews with mainly graduate-level international students, this study establishes four categories of difficulties: living conditions, mental and human relationships, study environments, and future prospects, which includes career-related perspectives. Moreover, this study demonstrates that while it has confirmed most challenges addressed in the existing literature, international students have shown resilience in their attempts to surmount such difficulties. In other words, most students suffering from constraints on social behaviors and isolation have struggled to complete academic tasks, specifically continuing research and thesis writing. The current study further indicates the importance of improving the university environment to ensure that international students have access to public support and opportunities to communicate with others, ideally face-to-face. Future studies are needed to mediate the damage caused by the COVID-19 pandemic on students who study overseas.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

INTERNATIONAL STUDENTS AND THEIR RESILIENCE DURING THE COVID-19 PANDEMIC A CASE STUDY OF JAPAN

Пандемия COVID-19 уже давно затрагивает различные группы людей, которые переезжают или пересекли границы. К числу таких уязвимых групп относятся иностранные студенты, на которых пандемия негативно повлияла с начала 2020 года по настоящее время. В этом качественном исследовании, освещающем тематическое исследование 2020 года с участием национального университета Японии, рассматриваются трудности, с которыми сталкиваются иностранные студенты во время пандемии COVID-19, и объясняются их попытки преодолеть такие проблемы. Используя данные 32 подробных интервью, в основном с иностранными студентами-выпускниками, это исследование устанавливает четыре категории трудностей: условия жизни, психические и человеческие отношения, среда обучения и перспективы на будущее, включая перспективы, связанные с карьерой. Более того, это исследование показывает, что, несмотря на то, что оно подтвердило большинство проблем, описанных в существующей литературе, иностранные студенты продемонстрировали стойкость в своих попытках преодолеть такие трудности. Другими словами, большинство студентов, страдающих от ограничений в социальном поведении и изоляции, с трудом выполняют академические задачи, особенно продолжая исследования и написание диссертаций. Текущее исследование также указывает на важность улучшения университетской среды, чтобы гарантировать, что иностранные студенты имеют доступ к общественной поддержке и возможности общаться с другими людьми, в идеале лицом к лицу. Необходимы дальнейшие исследования, чтобы уменьшить ущерб, причиненный пандемией COVID-19 студентам, обучающимся за границей.

Текст научной работы на тему «コロナ下の留学生とそのレジリエンス:日本の事例研究 »

INTERNATIONAL STUDENTS AND THEIR RESILIENCE DURING THE COVID-19

PANDEMIC A CASE STUDY OF JAPAN

cl https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-62-69

KANAI Tatsuya

tatsuyakanai27@gmail.com ^^ ^^ AKASHI Junichi akashi.j unichi.fu@u.tsukuba.ac.jp ABSTRACT

The COVID-19 pandemic has long affected different groups who move or have moved across borders. Among such vulnerable groups are international students, who have been negatively affected by the pandemic from early 2020 to the present. Highlighting a 2020 case study involving a national university in Japan, this qualitative study examines the hardship faced by international students during the COVID-19 pandemic and explains their attempts to overcome such challenges. Using data from 32 in-depth interviews with mainly graduate-level international students, this study establishes four categories of difficulties: living conditions, mental and human relationships, study environments, and future prospects, which includes career-related perspectives. Moreover, this study demonstrates that while it has confirmed most challenges addressed in the existing literature, international students have shown resilience in their attempts to surmount such difficulties. In other words, most students suffering from constraints on social behaviors and isolation have struggled to complete academic tasks, specifically continuing research and thesis writing. The current study further indicates the importance of improving the university environment to ensure that international students have access to public support and opportunities to communicate with others, ideally face-to-face. Future studies are needed to mediate the damage caused by the COVID-19 pandemic on students who study overseas.

Keywords: Covid-19, International Students, Japan)

Iftti^H^^fc^f^tryy^ (2020 ^ 10 8~11 8) Og^^tttLt^ 1:

2020 1

T2020 iK^o^ptofe^tt, IS№ ■ irt^^Aoft^^i^^SIi L tfo

S (3)o 9 A^o^^^ htiSi, 2021

¥ 5 8 1 B^^fA^K-^io^^^t 16,542 £tSUI^¥ 10 8 1 f^tt^i 312 2,041 2,253

fco »A^ftt, nntoiiti^ 2020 ¥#©Af

20202021

2

HAtfc^Snntio^^itltSISttKtttfcSo 2020 ¥ 4

tf^^tisrilnntifti ^^lito^tollr y^-fj

2020) (5)tt, ^o^S^fffcofco fil^il^lo^^^tt

^fttf, 5 (6),fev^(2021)

№11^(2020) (8), 6 8i 7 ^^

(2020) S¥ttt, ^ (2021) (1 1)^

m^-^S(2021) (1 2) oiS^mt^^^^t^So

№-^(2020)», nntTof^^oH^,

(l3)tt, npffo^ftloU,

^^O^i^Sa-^a^OT^tXi^ofcl^^biCt^Solfc, 2020 ^ 12 ft

it^It

^ (2021) (l4)tt, 2020 ^ 5 ft^^^BT^tlfiLfc^y^-^yb

ist!^^, 5 ft^b 7

tt, J^t 2020 biSf^^O^f

^ ^Cfct^TOtiti^Sr t ttT*£ ftP

2020 ^©fA^TOWIW, 10 ftt,

2020 ^ 10 ft 9 11 ft 27

2020 ^ 4 fttA^Lfc^^ffe^,

W^P©, 2021 ^ 10 ft 1 238 2020

Slack ©W^ff^S

CT 10%(3 A) ©l^f^fb^fco ^y^t'^-tt, Zoom (19 £) (13

1 ^^ilftofcoIitiS^fitt 11 21

feSo 2020 Zoom

64

tJitt^^ofco^^y^ ta-iS^oS^to^ttt, SfftSLt, i^g^

^tfc^t^^iS^otaiAtStS^f^^Mi^ft^So

32 18 £f 56.2%££

fcofco ^^A^o^W^^oW^S^^Si, 80%M¥t^tSfc

21911 ^¿^L

t^Soft^f^Si,^^ 12 20

ff^fltSAltt^^^ff^S^^tfc^t^ft^^ftSi^tt 56.2%ffc9,M#

nn toiftt iot^oi^^it^i^n

#ti^¥©W^©№,

|-©nntT©4fito^ttt,KT©8^ffcS„ B^fnnto^i^iift

Lfcott2020¥© 3

¿v^litt,

©^m, 2020 ¥ 4

2020 ¥ 3 8t^B Lfcott 1 ^t^^^^ofcoffit, 4 210 1

2020 ¥ 4 8 7 ¿^

^-ytt^b^ofcji^So

^JoftiJffiftt, r/wM F^nntg^ft¿¿tLfc, ¿1^5^tf^Lftftft ^y^^^-^ftofc 2020 4 E^I^^f, nntt©*?tt0!Lt

n, #<©W^t«^nfco

65

Pj, rg^^tif Lfci±©XA^^¥fcofct®I<SiB LfcJ ¿Pofct©^ feSo LlP^^^^Iffe btSii^b

npfTttt, ^y^^ttfA©

PSoT4 ft^^LP^lttPftPj , «^i^Pb^Pj, Tft

^yt^l^ffSOtt, SNS t^©S^4ttoTtIlPoM^S,rty7^ytt, r©i5 ^ILPtST, ^«¿©ilttiit^oTPSo

TT'O^^^Ht'feSo

i£©^l^f^toPTtt,^T©i^t'fe5o 2020 ^ 4 ft©ifl,npt

ti^, 2020 H^tttiSt^ft

rfStSoTOf-^tl^ffii^Pj, ri^toPTOf^^^yPay^^!^ ^MtfeSo iiOi^^rnDtTttff^^gO^-f^-ytti^

O#<tt, TA (Teaching Assistant) t LTA^tf t^PT^^^Oti^fio TPS ^,TTA tLTtt, ^ttte^&Lfcj tOg

^tfeofco

©tfcoff

tftofj

©tfcSolf, i^bwiitt, ^f Lt ttt^^o tft

2022 ^tAoTt^nttti©

If, nntKi©, g^¿ts^at¿oT,

(l) rw^3 0^Aff®jP«^^!I (2021)

(https://www.kantei.go.j p/j p/singi/kyouikusaisei/j ikkoukaigi_wg/koutou_wg/dai8/siryou1 -3.pdf, 2022 ¥ 1 8 24 B^H^)

^J

(https://www.studyinjapan.go.jp/ja/_mt/2021/04/date2020z.pdf, 2021 ¥ 7 8 12

67

i^J

(https://www.jpf.go.jp/j/project/japanese/survey/result/dl/survey2018/all.pdf, 2022 ¥ 1 ft 26 0 (https://www.tsukuba.ac.jp/about/disclosure-education/pdf/ryugakusei. pdf,2022 ¥ 1 ft 26 y^-hf^S H^T^^^^^j^^Mffl^Ar^r^^^ftm^rr^TO^J 542 (https://www.access-t.co.jp/nx/news/individual.html?entry_id=171,_2022 ¥ 1 ft 24

)

COVID-19

oPTjr^ltiA^SI^lty^-^i 2020 ¥SJ

(https://www.univcoop.or.jp/covid19/recruitment/pdf/link03_pdf02.pdf, 2022 ¥ 1 ft 24

K)

(2020)rpRESS RELEASE(2020/8/11) (https://www.kyushu-u.ac.jp/fZ40310/20_08_11_02.pdf, 2022 ¥ 1 ft 24

m j tltSS^iry^ - hlSgfj (https://www.kifjp.org/wp-new/wp-content/uploads/2021/07/questionnaire.pdf, 2022 ¥ 1 ft 24 (ll)

Phj tfc^STy^-h^b^t^y^Pa-iSO^^^b-^f^^lifcBIt II-j raiA^tf^U3 3(l)

^mtf^-hfMiJOfMi-iLSA^O^SA^^^t LT-jFftiAfff^ lE^J (l3)

tttt^t-MtLT^Anb^fcO^j^A^iiSiTy^-nntOfKfc^-B* tt^Olttt^febfcnfcHJWitffi

(l 5) frffl^i (2021) riitSf y^^^it y-Pt^f tf-

h - nDtffiTO^yyT^r^iOt^a^-j

¥ 1 ft 20 0)

(https://www.nikkei.com/article/DGXZQ0GN19EB90Z10C22A1000000, 2022 ¥ 1 ft 24

UK)

№J, 2022¥lft 10 0№J

O ISSN 2181-1784

SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

2022¥ 1 8 25

(l 9) iL^^®, ITHSJ ¿MS,

Ifti^jTB^^^f^J, 2022 ¥ 1 8 21

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.