Отабоева 3.F.
Андижон цишлоц хужалиги ва агротехнологиялар институты
Узбек тили педагогика ва жисмоний маданияти кафедраси уцитувчиси
ШАХС РИВОЖЛАНИШИ ХАКИДА ТУШУНЧА
Аннотация. Одамнинг ижтимоий мавжуд сифатида шахсга айланиши учун ижтимоий мухит шароитлари ва тарбия керак булади.Ана шулар таъсирида одам инсон сифатида ривожланиб боради шахсни ривожланиши ва индивидуаллик хусусиятлари хацида фикрлар баён цилинган.
Калит сузлар. Шахс, ривожланиш, индивид, индивидуаллик, категориялари, метод.
Otaboeva Z. G. teacher
department of the uzbek language, pedagogy and physical culture
faculty ofplant protection and agro chemistry Andijan Institute of Agriculture and Agro technologies
THE CONCEPT OF PERSONAL DEVELOPMENT
Abstract. In order for a person to become a social being, the conditions of a social environment and upbringing are necessary.
Key words. Man, development, personality, individuality, categories, method.
Инсон бутун умри давомида узгариб боради. У хам ижтимоий, хам психик жихатдан камолга етади,бунда болага берилаётган тарбия максадга мувофик булса, у жамият аъзоси сифатида камол топиб, мураккаб ижтимоий муносабатлар тизимида узига муносиб урин эгаллайди. Чунки ривожланиш тарбия таъсири остида боради. Шахснинг фазилатларини туFри куриш ва бехато бахолаш учун уни турли муносабатлар жаоаёнида кузатиш лозим.
Демак, шахсни ривожлантириш вазифасини туFри хал этиш учун унинг хулкига таъсир этувчи омиллар хдмда шахс хусусиятларини яхши билиш зарур. Шахс тушунчаси инсонга тааллукли булиб, психологик жихатдан тараккий этган, шахсий хусусиятлари ва хатти-харакатлари билан бошкалардан ажралиб туручи, муайян хулк-атвор ва дунёкарашга эга булган жамиятнинг аъзосини ифодалашга хизмат килади. Одам шахс булиши учун психик жихатдан ривожланиши узини яхлит инсон сифатида хис этиш, уз хусусиятлари ва сифатлари билан бошкалардан фарк килмоFи керак.
"Индивид" нима? Бола маълум ёшга кадар "индивид"саналади.Индивид лотинча "individuim" сузидан олинган булиб,
булинмас, алохида шахс, ягона маъноларини англатади хатти-харакатларини шартли рефлекс ёрдамидагина ташкил эта олувчи биологик мавжудотдир.
"Индивидуаллик " эса шахснинг узига хос хусусиятлари, булиб, унинг намоён булиши тарбия жараёнини амалга оширишда бола шахсини пухта урганиш, унинг яшаш шароитларидан етарли даражада хабардор булиш ва уларнинг хисобга олинишини такозо этади.
"Ривожланиш" шахснинг физиологик ва интеллектуал усишида намоён буладиган микдор ва сифат узгаришлар мохиятини ифода этувчи мураккаб жараёндир. Ривожланиш мохиятан оддийдан мураккабга, янгининг пайдо булиши, эски сифатлардан йуколиб бориши, микдори узгаришнинг сифат узгаришига утишини ифодалайди. Ривожланишнинг манбаи карама-каршиликларни уртасидаги курашдан иборатдир. Бола шахсининг ривожланиши инсон ижтимоий мавжуддир деган фалсафий таълимотга асосланади. Айни вактда инсон тирик. Биологик мавжуд хамдир. Унинг ривожланишида табиат ривожланишининг конуниятлари хам мухим ахамиятга эга. Шунингдек, шахс бир бутун мавжудот конуниятлар биргаликда таъсир этади, уларни бир-биридан ажратиб булмайди.
Тарбия болага самарали таъсир этувчи учун усиш ва ривожланиш конуниятларини били ва хисобга олиш максадга мувофик. Шундай килиб, ривожланиш ва тарбия уртасида икки томонлама алока мавжуд.
Шахс тарбиясига таъсир этувчи омиллар.Фанда, одамнинг шахс сифатида ривожаланишига биологик ва ижтимоий омилларнинг таъсири уртасидаги муносабатни белгилашга оид мунозара купдан буён давом этмокда.
Инсоннинг шахс сифатида, ривожланишида ижтимоий ходисаларнинг таъсири кучли буладими? Ёки табиий омиллар етакчи урин тутадими? Балки тарбиянинг таъсири юкоридир?
Фанда биологик йуналиш деб номланган нуктаи назар етакчи уринлардан бирини эгаллаб, унинг вакиллари Аристотел, Платонлар табиий-биологик омилларни юкори куйди.Улар туFма имкониятлар, такдир, толе хар кимнинг хаётдаги урнини белгилаб берган. Биологик окимга карши фалсафий оким вакиллари ривожланиши ижтимоий омил билан белгалайдилар. Бу оким вакиллари бола шахсининг жисмоний, психик ривожланиши у яшайдиган мухитга боFлик деб курсатади.
Мухит деганда одам яшайдиган шароитдаги барча ташки таъсир тушунилади. Тарбия туфайли болани узи яшайдиган ижтимоий шароитга мослаштириш мумкин. Демак одам боласининг шахс сифатида ривожланиб, тараккий этиб бориши, унинг шахс булиб камолга етишида насл (биологик омил) ижтимоий мухит (бола яшайдиган шароит), шунингдек, максадга мувофик амалга ошадиган тарбия хам бирдек ахамиятга эга. Бу омилларнинг таъсирини аниклашда илFор педагогик олимлар, психолог ва файласуфлар таълимотига суянади.
Шахс мехнат фаолияти заминида ривожланади, камолга етади. Инсон шароитни, шароит эса одамни яратади.Бу эса уз навбатида инсон фаолиятини
намоён этади.Шахс маълум ижтимоий тузум махсулидир. Жамият шахс камолотининг муайян имкониятларининг руёбга чикариш ёки йук килиши мумкин. Шундай килиб, одам шахсининг жамитядаги ривожланиши табиат, мухит, инсон уртасидаги мураккаб алока таъсири остида руй беради, инсон уларга фаол таъсир этади ва шу йул билан хаёти ва табиатини узгартиради. Шахсга ижтимоий мухитнинг таъсири хам мухим. Бу тарбия тизими оркали амалга оширилади.
Биринчидан, тарбия таъсирида мухит бера олмаган билим, маълумот эгалланади, мехнат ва техник фаолият билан боFлик куникма ва малакалар хосил булади.
Иккинчидан, тарбия туфайли туFма камчиликлар хам узгартирилиб, шахс камолга етади.
Учинчидан, тарбия ёрдамида мухитнинг салбий таъсирини хам йукотиш мумкин .
Туртинчидан, тарбия келажакка каратилган максадни белгалайди.
Бола шахсининг ривожланишида тарбия хам етакчи уринга эга булиб, тарбия туфайли насл-насаби, оила мухити, ижтимоий мухит таъсирида хар томонлама ривожланишига кодир, деган хулосани чикариш мумкин.
Шахс ривожланишида фаолиятнинг урни. Шахс ривожланишида ирсият, мухит, тарбия билан бир катор инсон фаолияти хам мухим ахамият касб этади.Бу дегани инсон канчалик мехнат килса, унинг ривожланиши шунчалик юкори булади. Фаолият шахс томонидан табиий ва ижтимоий хаётни максадга мувофик ташкил этилувчи кундалик, ижтимоий ёки касбий харакатларнинг муайян шакли куриниш. Инсоннинг кобилияти ва ёши у томонидан ташкил этилаётган фаолият мохиятига кура белгиланади.
Усмир ва успиринлар фаолиятининг асосий турларига уйин, укиш ва мехнат киради. Улар йуналишига кура билишга доир, ижтимоий, спорт, бадиий, техник, хунармандчилик хамда шахсий кизикишга кура танланган сохалардан иборат. Фаолиятнинг асосий тури - мулокотдир. Фаолият фаол ва пассив булиши мумкин. Усмир фаолияти мухит ва тарбия таъсирида фаоллашиши ёки сусайиши мумкин. Инсон шахсининг ривожланишида унинг бутун вужуди билан севиб уз имкониятларини нимоён этиб, мехнат килиш, узини шахс сифатида курсата олиш, унда уз фаолиятида коникиш хосил килади. Таълим жараёнидаги фаоллик тарбияланувчини билимларни чукур ва мустахкам эгаллашга, уз кобилиятини намоён этишга йуллайди. Билишга булган фаоллик тарбияланувчининг интеллектуал ривожланишини таъминлайди. Фаоллик курсатишнинг асосини эса хам эхтиёж ташкил этади. Эхтиёжларнинг химма-хиллиги фаолиятнинг хам турлаини кенгайтиради.
Шунга кура, тарбияланувчининг турли ёш даврларида уларнинг фаолияти турлича булинади. Таълим муассасасида, хамма вакт бир хил талаб шахс ривожланишида ижобий натижа бараверади.
Фойдаланилган адабиётлар: 1.Ибрагимов Х.И., Абдуллаева Ш. А. Педагогика назарияси .Т.: Узбекистон Файласуфлари миллий жамият, 2010.
2. Низомий номидaги Тошкент дaвлaт педaгогикa университети "Умумий педaгогикa" модули бxйичa Укув-услу6ий мaжмуa Т.2018.