Научная статья на тему 'САВОДНОКИИ БАЛАНДИ ИТТИЛООТӣ- КОММУНИКАТИВӣ ДАР ПЕШРАФТИ ҷАМЪИЯТ'

САВОДНОКИИ БАЛАНДИ ИТТИЛООТӣ- КОММУНИКАТИВӣ ДАР ПЕШРАФТИ ҷАМЪИЯТ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
17953
856
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТЕХНИКА / ТЕХНОЛОГИЯ / ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННАЯ ГРАМОТНОСТЬ / СТУДЕНТ / ЭЛЕКТРОННЫЕ ВЫЧИСЛИТЕЛЬНИЕ МАШИНЫ / САВОДНОКИИ ИТТТИЛООТӣ-КОММУНИКАТИВӣ / ДОНИШҷӯ / МОШИНАҳОИ ЭЛЕКТРОНИИ ҳИСОББАРОР / TECHNIQUE / TECHNOLOGY / INFORMATIONAL-COMMUNICATION LITERACY / STUDENT / COMPUTERS

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдулакимова Дж А.

Объектом статьи является научно-техническая революция, начавшаяся на пороге прошлого века, изменившая характер и структуру производства, место и функции человека в нем, образ жизни и быт, повысившая роль информации в развитии всех сфер социальной действительности. Рассматривается процесс формирования информационно-коммуникационной грамотности студентов, которая является одной из приоритетных задач профессиональной подготовки будущих специалистов. Подчёркивается, что за время обучения и подготовки к будущей профессии студенту для успешной деятельности в своей сфере необходимо овладеть аысоким уровнем информационнокоммуникационной грамотности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Информационно-коммуникативная грамотность и развитие общества

The scientific and technological revolution which began in the last century has changed the nature of the threshold, the place and the function of a person in it, and the lifestyle has led to an increase of the role of information in the development of all the realms social reality. The article under consideration dwells on the formation of informativity and communication literacy of students as one of the priorities of professional training of future specialists. While studying at the university a student must master information and communication literacy in relation to the sphere of his(her) own professional activity because the high level of information and communication literacy becomes a key to the success of the activities and largely determines its effectiveness.

Текст научной работы на тему «САВОДНОКИИ БАЛАНДИ ИТТИЛООТӣ- КОММУНИКАТИВӣ ДАР ПЕШРАФТИ ҷАМЪИЯТ»

УДК 6П2.154.1 Ч-А.АБДУЛАКИМОВА

ББК 32.81

САВОДНОКИИ БАЛАНДИ ИТТИЛООТЙ- КОММУНИКАТИВЙ ДАР ПЕШРАФТИ ЧДМЪИЯТ

Ин;илоби илмию техникй, ки дар аввали асри гузашта ба вучуд омада буд, ба куллй раванд ва сохтори истехсолот, мав;еи инсон дар он, тарзи хаётгузарониро дигаргун карда, боиси баландбардории мав;еи итилоот дар тамоми чабхахои чомеа гардид. Возех аст, ки технологияи муосири иттилоотию коммуникативй барои инсон имкониятхои нави воридшавй ба донишхои иттилоотиро фарохам овард. Ма^з бо воситаи истифодаи технологияи муосири иттилоотию коммуникативй инсон метавонад шахсият ва мав;еи худро ба вучуд оварад. Аз ин лихоз, зарурате ба миён меояд, ки бояд инсон барои зистан дар шароити нави хаёт, яъне дар мухити автоматикунонидашудаи иттилоот омода бошанд ва бар замми ин аз самаранок истифодабарии технологияхои муосир ва тарзхои хифз аз таъсири манфй бархурдор бошанд. Лекин технологияи муосир худ аз худ сар назадааст ва барои ташаккули саводнокии иттилоотии комуникативии инсон, назаре ба таърих мекунем.

Мусаллам аст, ки дар сохаи маориф пешравихои назаррасу комил ба чашм мерасид, вале мукотибаи хаттии байнихамдигарй ва раванди самарабахши он ба суръати баланди тара;;иёти техникаи муосир номувофи; буд. Ихтирои мошинахои махсуси китобчопкунй, нашри матнхои алохида ба воситаи мошинахои махсус барои инти;оли дониш, малакаву майорат ба гурухи зиёди одамон мусоидат намуд.

Хднуз дар асри XVIII дар Аврупо аз нахустин дастгоххои дастй ба саноати бузург ру оварданд, инкишоф ва тара;;иёти техника мураккаботи техника ва технология омузиши фазои мавзеъхои алохидаи зери тасарруфи мустамлика ;арордошта, тара;;иёти самарабахши ало;а хамчун ибтидои нишондихандаи пешрафт дар чамъияти капиталистй ба хисоб мерафт. Талабот ба иттилоот барои халли муаммохои истехсолот ва ичтимоиёт бояд роли халкунанда мебозид, вале дар айни замон суръати пахншавии он суст буд.

Самаранокии истифодаи ;увваи барк яке аз сарчашмахои асосии халосй аз бухрони иттилоотй гардид. Бояд таъкид кард, ки сохтани навъи чадиди ало;а: телеграф (ихтироъкори рус Шиллинг соли 1832 аввалин тачхизоти тугмачадори аппарати телеграфй), телефон (олим, ихтироъкор ва точири шотландй А. Г. Белле (Белл, Александр Грейам) соли 1876 аввалин аппарати телефонй) ва радио (соли 1895 аз тарафи олими рус А.С. Попов ) нахуст радиоприёмникхо сохта шуданд. Чунин навоварихо ;адамхои нахустин дар пешрафти чараёни иттилоотй ва ташаккули гузариш ба мархилаи нави иттилоот буд.

Ин;илоби илмию техникии садаи XX, ки дар натичаи пешравихои ;арни XVIII- XIX ба миён омада буд, дар асрхои минбаъда дар асоси пешравии илму техника мураккабии зиёди технологияхо робита пайдо намуда, боиси сохтани мошинахои махсус ва ба таври фаврй барои васеъ кардани ало;а сахмгузор гардид.

Дар солхои аввали пеш аз чанг дар тамоми дунё муаммои иттилоотии сарбаста пайдо шуданд. Барои ворид шудан ба технологияхои муосир, барои созмон додани мошинахои нав ва тарзи идораи он инсон мебоист навгонихои замонаро омузад ва бо онхо мувофи; гардад.

Тахкурсии асосии техникаи муосир инкишоф додани микроэлектроника ва техникаи хисоббарор гардид. Охири солхои 40-ум-и садаи гузашта дар Феофани наздикии Киев бо ибтикори С.А.Лебедев ташхисгох таъсис ёфт. Махз дар хамин давра мошинахои электронии хисоббарор сохта шуд ва дар баробари он дар Штатхои Муттахидаи Амрико нахустин мошинахои электронии хисоббарор сохта ба истифода дода шуданд. Яке аз аввалин фармоишгарон доир ба сохтани ракета мухандисони америкой ва шуравй ба хисоб мерафтанд.

Охири солхои 70- ум ва аввали солхои 80- ум болоравии дигар дар сохаи техника эхсос гардид. Нахустин мошинахои электронии хисоббарори шахсй (ПЭВМ), ки ба насли чоруми МЭХ^ мутаалли; аст, ба вучуд омад. Ин намуди МЭХ^ дар мизи корй гузошта мешуд, ки дорои кейс буд.

Инкилоби илмию техникие, ки дар асри кунунй ба миён омад, шакли истехсолот, мав;еъ ва вазифаи шахсро дар он муайян намуд ва хаёти инсонро тагйир дод. Махсусан зиёд шудани ахбор, тезонидани суръати малака, бахри баланд бардоштани масъалахои молиявй ва истехсолй мусоидат намуд ва хамзамон робитаи байни инсонхоро дар мамлакатхои гуногун таъмин намуд.

Пеш аз он ки ташаккули саводнокии итттилоотию коммуникативии донишандузонро муайян намоем, аввалан бояд мохият ва ма;сади асосиро, ки масъалаи ба миён гузоштаро меомузад, ани;у да;и; намоем.

Дарки мафхуми "саводнокии итттилоотию коммуникативй" асоси ташаккули раванди мачмуи илмй-тад;и;отй гардид. Дар солхои 70-80-уми асри гузашта дар чабхахои гуногуни илм-фанхои фалсафа ва информатика, психология ва кибернетика, чамъиятшиносй, фехрастшиносй ва санъатшиносй гузошта шуда буд. Баланд бардоштани саводнокии итттилоотию коммуникативй на фа;ат чун инкишоф ва пахншавии босуръати беназири нави усули электронии коркарди иттилоот ба хисоб меравад, балки хамчун як навъи фаъолияти инфрасохтор бо фарогирии тамоми мархилахои рушди инсон мебошад (4).

Бояд таъкид кард, ки саводнокии итттилоотию коммуникативй ба маънои васеъаш дар инкишоф ва тара;;иёти тамаддуни башарй на;ши мухиме бозидааст.

Саводнокии баланди итттилоотию коммуникативй ба таври ичмолй ин раванди муошират ва мубодилаи инсонхо, ;онеъгардонии талаботи шахс дар муоширати иттилоотй, сатхи баланди хизматрасонй, чобачогузорй, махфуз доштан, коркард ва инти;оли иттилоот дар чамъият аст. Дар айни замон ин намуди амалиёт ба тамоми намуди ахбори муоширатй равона карда шудааст, то ин ки шароити мусоид барои саводнокй фарохам оварда тавонад. Саводнокии итттилоотию коммуникативй худ аз худ пайдо нашуда, балки он воситаи тафаккури инсон барои тара;;й ва пешрафти рушду нумуи чомеа ва барои муайян намудани истеъдодхои инсонй ;абул гардидааст.

Саводнокии итттилоотй-коммуникативй бояд дар худ дорои маълумоти зарурй ба хачми кофй, маълумоти мувофику ичмолй, арзиши баланди забоншиносй, ахамияти ичтимой, дарку идрок, арзиши маънавй ва ахло;й ва гайрахоро дошта бошад. Хдмин тарз, асоси саводнокии иттилоотию коммуникативй ин амалиёти иттилоотии инсон аст. Фаъолияти мазкур худро хдмчун як раванди ба х,ам монанд зохир менамояд: аз як тараф ин истифодаи маълумоти чамъшуда ва истехсолй ва аз тарафи дигар сохтан ва тахкими намудхои гуногуни моддии иттилоот ба хисоб меравад. Дар ин холат саводнокии иттилоотию коммуникатсионй хамчун ;обилияти истифода бурдани равиши иттилооту тахлил, мухити иттилоотй ва низоми иттилоотиро бештар самаранок зохир менамояд (3).

Олими рус О.В. Краснова (1) доир ба саводнокии итттилоотию коммуникативй саводнокии шахс, таъминоти сатхи дурусти фаъолияти шахс ва равандхои асосии чомеаи муосирро чунин инъикос менамояд:

1) ба вучуд омадани а;идахои комили шахсият ва дар ин замина робитаи ташаккули ба х,ам пайваст ва олами саводноки манзараи динамикй;

2) мубодилаи самараноки иттилоот, таъмини ташаккули донишхои иттилоотй: арзёбии манфиат ва ;абули иттилооти аслй; интихоби иттилооти вобаста, чустучуи иттилооти зарурй, аз он чумла оид ба усули коркарди иттилоот; забони коммуникативй (дарк ва инти;ол); маълумоти равонию худидоракунии мудофиа;

3) талаби сатхи баланд ба иттилоот;

4) такмил ва рушди роххои инфиродй ва самаранокии нигох доштани иттилоот ва дониш;

5) маълумоти психологй, гигиенй (экология) - интизоми худтанзимкунии равандхои иттилоотй;

6) иттилооти маънавй, ки танзимкунандаи масъалаи дастрасй ба иттилооти бегона, истифода бурдани иттилоот барои ягон ма;сади мушаххас ё ма;садхои фишори шахсе равона шудааст, воридшавй ба иттилооти муфидро махдуд мекунад.

Мусаллам аст, ки дар консепсияи «саводнокии итттилоотию коммуникативй" равандхо ва малакаи зарурй, ба монанди ;обилияти фаннй дар бораи ин ё он мавзуъ, и;тидор барои маълумоти раванди манти;й ва арзишманд, ;обилияти дидани таркиби нави объектхои инъикосшаванда, падидахо, ;обилияти дарки эчодии, коркарди иттилоотро ворид кардааст.

Тахлилу ташхис нишон медиханд, ки се унсури асосии саводнокии итттилоотию коммуникативиро бояд чудо кунем. Аввал, инфрасохтори иттилоотй хамчун низом, ки ба истифодабаранда имконият медихад, иттилооти мухимро дар ва;ти зарурй ва аз чои зарурй дастрас намояд. Сониян иттилооти намоишй хамчун низоми механизми иттилоотй, имкон медихад, ки бо тарзи фардй ва амалхои дорои вежагихои хос доштаро дар ин асос, ки ба арзиши умумиии чомеа мубаддал мегардад, ташкил медихад. Нихоят, ташаккули иттилоот ин рамзи саводи иттилоотй ва коммуникатсионй, во;еияти айнисти, ки аз тарафи инсон сохта шуда дар айни замон новобаста аз ормонхои фардй амал мекунад.

Олими дигар В. В. Зиков доир ба ин масъала фикру ак;идаи хешро баён намуда, саводнокии иттилоотй ва коммуникатсиониро хоси ^обилияти инсонй гуфта, истифода бурдани мачмуи технологияхои иттилоотиро дар фаъолияти харрузаи мардум таъкид менамояд.

Хулоса, ташаккули саводнокии иттилоотй ва коммуникатсиониро имрузхо метавон чун яке аз вазифахои афзалиятнок барои омода намудани мутахассисиони касбии ин сохаи хаётан мухим хисобид. Бояд таъкид кард, ки дар давраи омузиш дар донишгох, донишчу бояд саводи иттилоотй ва коммуникатсионй дар робита ба сохаи фаъолияти касбй аз худ намояд. Дар айни замон сатхи баланди саводнокии иттилоотй ва коммуникатсионй калиди асосй барои ба даст овардани муваффак;ият буда, самаранокии муайянеро сохиб гаштааст.

ПАЙНАВИШТ:

1. Краснова, О.В. Информационная основа развития личности: к обоснованию информационного подхода в воспитании/О.В. Краснова.- Пенза: Государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского, 2002. - 41 с.

2. Мирзоев, А.Р. Дидактические основы подготовки студентов вузов Таджикистана к использованию информационно-коммуникационных технологий /А.Р. Мирзоев. - Душанбе: «РТСУ», 2014. - 298 с.

3. Шарипов, Ф.Ф. Педагогические особенности формирования информационной культуры студентов при изучении курса информатики: Диссертатция на соискание учёной степени кандидата педагогических наук/Ф. Ф. Шарипов. - Курган-Тюбе: РТСУ, 2008. - 175 с.

4. http://elibrary.ru/item.asp?id=24161499

5. http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1435464

REFERENCES:

1. Krasnov, O.V. Informational Grounds of Individual's Development: to Substantiation of Informational Approach in Education/O.V. Krasnova: Penza State Pedagogical University named after V.G. Belinskiy, 2002. - 41 p. (in Russian)

2. Mirzoev, A. R. Didactical Grounds Aimed at the Training of Students in Tajikistan Universities to the Usage of Informational-Communicational Technologies/A.r. Mirzoev.- Dushanbe: "RTSU"(Russian-Tajik Slavonic University). 2014. -298 p. (in Russian)

3. Sharipov, F.F. Pedagogical Peculiarities of the Formation of Informational Culture of Students Studying Computer Science Course: synopsis of candidate dissertation in pedagogy/F. Sharipov.-Kurgan-Tyube: RTSU, 2008. -175 p.

4. http://elibrary.ru/item.asp?id=24161499

5. http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1435464

Саводнокии баланди иттилоотй коммуникативй дар пешрафти цамъият

Вожа^ои калидй: техника, технология, саводнокии итттилоотй-коммунжативй, донишцу, мошинахои электронии хисоббарор

Ищилоби илмию техникй, ки дар аввали асри гузашта ба вуцуд омада буд, ба куллй раванд ва сохтори истехсолот, мавцеи инсон дар он, тарзи хаётгузарониро дигаргун карда, боиси баландбардории мавцеи итилоот дар тамоми цабхахои цомеъа гардид. Дар мацола сухан дар бораи тарзхои ташаккули саводнокии иттилоотию коммуникативии донишцуён, хамчун як масъалаи мухим барои тайёр кардани мутахассисони оянда меравад. Инчунин дар мацола оварда шудааст, ки дар раванди таълим дар омузишгоххо доишцуён бояд дорои саводи иттилоотию коммуникативй гардида, онро дар фаъолияти касбии худ татбиц карда тавонанд. Зеро ки доштани сатхи баланди саводнокии иттилоотию коммуникативй гарави муваффациятхои касбй аст.

Информационно-коммуникативная грамотность и развитие общества

Ключевые слова: техника, технология, информационно-коммуникационная грамотность, студент, электронные вычислительние машины

Объектом статьи является научно-техническая революция, начавшаяся на пороге прошлого века, изменившая характер и структуру производства, место и функции человека в нем, образ жизни и быт, повысившая роль информации в развитии всех сфер социальной действительности.

Рассматривается процесс формирования информационно-коммуникационной грамотности студентов, которая является одной из приоритетных задач профессиональной подготовки будущих специалистов. Подчёркивается, что за время обучения и подготовки к будущей профессии студенту для успешной деятельности в своей сфере необходимо овладеть аысоким уровнем информационно- коммуникационной грамотности.

Heightened Informational-Communicative Literacy In Regard to Society Development

Keywords: technique, technology, informational-communication literacy, student, computers

The scientific and technological revolution which began in the last century has changed the nature of the threshold, the place and the function of a person in it, and the lifestyle has led to an increase of the role of information in the development of all the realms social reality. The article under consideration dwells on the formation of informativity and communication literacy of students as one of the priorities of professional training of future specialists. While studying at the university a student must master information and communication literacy in relation to the sphere of his(her) own professional activity because the high level of information and communication literacy becomes a key to the success of the activities and largely determines its effectiveness.

Маълумот дар бораи муаллиф:

Абдулакимова Цанатой Абдурауфовна сармуаллимаи кафедраи информатикаи Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б. Fафуров (Цум^урии Тоцикистон, ш.Хуцанд), E-mail: [email protected] Сведения об авторе:

Абдулакимова Джанатой Абдурауфовна старший предподаватель кафедры Информатики Худжандского государственного университета имени академика Б. Гафурова(Республика Таджикистан, г.Худжанд), E-mail: [email protected] Information about the author:

Abdulakimova Janatoy Abduraufovna senior lecturer of the Department of Informatics under Khujand State University named after academician B. Gafurov (Tajikistan, Khujand), E-mail: [email protected]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.