Научная статья на тему 'RESEARCH ON THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB BURNOUT AND ACADEMIC ENTHUSIASM OF COLLEGE TEACHERS'

RESEARCH ON THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB BURNOUT AND ACADEMIC ENTHUSIASM OF COLLEGE TEACHERS Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
45
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
COLLEGE TEACHERS / OCCUPATIONAL STRESS / JOB BURNOUT / ACADEMIC ENTHUSIASM / RELATIONSHIP

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Sun Jinwei

Based on the survey and analysis of 10 colleges and universities, this paper finds that the main stressors of college teachers are high organizational requirements, conflict of work roles, and conflict between family and work roles, which are also the main factors leading to job burnout. Although research preference and academic passion can help alleviate the negative effect of stress on job burnout, the relationship between teaching preference and job stress is not significant under high pressure; The compulsive academic passion of external requirements has a significant positive impact on job burnout. Therefore, this study proposes the following strategies: improve the system and management process, reduce abnormal pressure, provide effective social support, stimulate teachers' academic passion, which are important strategies to alleviate teachers' psychological tension and promote teachers' motivation.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «RESEARCH ON THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB BURNOUT AND ACADEMIC ENTHUSIASM OF COLLEGE TEACHERS»

Для выяснения связи между показателями темпераментальных свойств и профессионального выгорания проведен корреляционный анализ для выяснения связи между показателями темпераментальных свойств и профессионального выгорания использован коэффициент корреляции Пирсона (программа IBMSPSSStatistics, v. 22.0). Результаты эмпирических исследований показали, что существуют значимые связи между показателями темперамента (эргичности, пластичности, темпа, эмоциональности, интро- / экстраверсии и нейротизма) и профессионального выгорания у сотрудников организации - как на уровне укрупнённых стадий выгорания (напряжение, деперсонализация, истощение), так и на уровне отдельных показателей (симптомов выгорания) внутри каждой из фаз.

Выводы. Таким образом, в ходе проведенных исследований выявлено следующее.

1. В целом для профессионального выгорания сотрудников Научно-технического центра нет доминирующих симптомов на выборке, однако для каждой из фаз есть свои сложившиеся симптомы: так, с возрастанием профессионального выгорания его определяют усиление показателей неудовлетворённости собой, тревоги, расширяющаяся сфера приложения усилий субъекта по экономии эмоций и психосоматика.

2. Диагностика темпераментальных свойств личности сотрудника организации показала, что наибольшая выраженность (высокий уровень сформированности свойства) представлен для социальной эмоциональности, далее - для социального темпа, общей скорости деятельности и др.; низкий уровень сформированности свойства зафиксирован для параметров пластичности, темпа и предметной эргичности. Отмечены высокие значения среднего уровня сформированности свойства для показателей социальной эргичности, пластичности и эмоциональности. В целом отмечается явный акцент на важности социальности (потребность в контактах, коллективистская направленность, коммуникативная гибкость и др.), активности (стремление к деятельности, вовлечённость в процесс, работоспособность, целеустремлённость и др.) и пластичности (переключаемость, разнообразие деятельности, интеллектуальная гибкость и др.) в свойствах темперамента для нашей выборки респондентов. Показатели интро- и экстраверсии, нейротизма представлены в соответствии с нормальным законом.

3. Результаты корреляционного анализа показали, что существуют значимые связи между изучаемыми показателями темперамента (эргичности, пластичности, темпа, эмоциональности, интро- / экстраверсии и нейротизма) и профессионального выгорания у сотрудников организации.

Литература:

1. Айзенк, Г. Как измерить личность [Электронный ресурс] / Г. Айзенк, Г. Вильсон. - СПб., 1999. - 464 с. - URL: https://psyhologybooks.files.wordpress.com/2011/02/...pdf (дата обращения: 11.12.2022)

2. Бойко, В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении / В.В. Бойко. - СПб., 2011. - 105 с.

3. Водопьянова, Н.Е. Синдром выгорания. Диагностика и профилактика: практическое пособие / Н.Е. Водопьянова, Е.С. Старченкова. - М., 2023. - 299 с.

4. Кречмер, Э. Строение тела и характер [Электронный ресурс] / Э. Кречмер. - М., 1995. - URL: http://psihdocs.ш/stroeшe-tela-i-harakter-e-krechmer.html(дата обращения: 11.12.2022)

5. Неруш, Т.Г. Проблема профессионального выгорания в контексте цифровизации и цифровой трансформации, пандемии и удаленной работы [Электронный ресурс] / Т.Г. Неруш, А.А. Неруш // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. - 2020. - Т. 9. - № 5 А. - С. 89-97

6. Ронгинская, Т.И. Специфика синдрома выгорания в профессиях с высоким уровнем стресса [Электронный ресурс] / Т.И. Ронгинская // Вестник СПбГУ. Сер. 16. Психология. Педагогика. - 2016. - Вып. 2. - С. 107-121

7. Русалов, В.М. Опросник структуры темперамента / В.М. Русалов. - М., 1992. - 36 с.

Psychology

UDC 159.9

Postgraduate student Sun Jinwei

Smolensk State University (Smolensk)

RESEARCH ON THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB BURNOUT AND ACADEMIC ENTHUSIASM OF COLLEGE

TEACHERS

Annotation. Based on the survey and analysis of 10 colleges and universities, this paper finds that the main stressors of college teachers are high organizational requirements, conflict of work roles, and conflict between family and work roles, which are also the main factors leading to job burnout. Although research preference and academic passion can help alleviate the negative effect of stress on job burnout, the relationship between teaching preference and job stress is not significant under high pressure; The compulsive academic passion of external requirements has a significant positive impact on job burnout. Therefore, this study proposes the following strategies: improve the system and management process, reduce abnormal pressure, provide effective social support, stimulate teachers' academic passion, which are important strategies to alleviate teachers' psychological tension and promote teachers' motivation.

Key words: college teachers, occupational stress, job burnout, academic enthusiasm, relationship.

Аннотация. Основываясь на опросе и анализе 10 колледжей и университетов, в этой статье делается вывод, что основными факторами стресса для преподавателей колледжей являются высокие организационные требования, конфликт рабочих ролей и конфликт между семейными и рабочими ролями, которые также являются основными факторами, ведущими к профессиональному выгоранию. Хотя предпочтение исследованиям и академическая страсть могут помочь смягчить негативное влияние стресса на выгорание на работе, взаимосвязь между предпочтением преподавания и стрессом на работе незначительна в условиях высокого давления; Компульсивная академическая страсть к внешним требованиям оказывает значительное положительное влияние на выгорание на работе. Таким образом, данное исследование предлагает следующие стратегии: улучшить систему и процесс управления, снизить ненормальное давление, обеспечить эффективную социальную поддержку, стимулировать академический энтузиазм учителей, которые являются важными стратегиями для снятия психологического напряжения учителей и повышения мотивации учителей.

Ключевые слова: преподаватели колледжей, профессиональный стресс, выгорание на работе, академический энтузиазм, отношение.

Introduction. As a special profession, college teachers are easily affected by their own characteristics and external environment. As an important function of college teachers, academic research has a direct impact on college teachers' sense of

professional achievement. As for teachers' reaction to stress, the main indicators observed are job satisfaction, turnover intention or turnover rate, job burnout level, etc. [1-6].

Conclusion. The theoretical explanation of the matching model between people and organizations (environment). The theoretical model of this study is shown in Figure 1.

Figure 1. Theoretical model

Discussion. In this study, a questionnaire was launched on the national university teacher platform, and 600 questionnaires were recovered, of which 381 were valid questionnaires, with an effective rate of 63%.

Table 1

Demographic distribution of study subjects

Category N Percentage

Gender Man 2414 63.3

Female 1399 36.7

Age Under 30 128 3.4

30-39 1518 39.8

40-49 1366 35.8

50-59 726 19.0

Above 60 75 2.0

Position College leaders 48 1.3

Faculty leaders 688 18.0

No 3077 80.7

Job title Professor 1388 35.1

Associate professor 1551 40.7

lecturer 798 20.9

post-doctoral 126 3.3

Academic identity academician 11 0.3

National Talent Plan 191 5.0

Provincial talent plan 657 17.3

No 2954 77.5

Total 3813 100

The core content of the questionnaire consists of four parts, namely, "Teachers' Occupational Stress Questionnaire", "Teachers' work Enthusiasm Questionnaire", "Teachers' Academic Passion Scale" and "Teachers' Job Burnout Scale". The passion mentioned in this study focuses on the observation of teachers' cognition and belief in their own occupation and work nature, which we define as preference; Seven factors were extracted by factor analysis, which were named as student guidance, life burden, academic competition, work burden, administrative affairs, interpersonal relationship and international communication. In this study, the internal consistency reliability of the scale was 0.947. Job burnout. The college teachers' job burnout scale used in this study is adapted from the Markov Job Burnout Scale - Education Edition (MBI-ES). Considering the long length of the original scale and the work characteristics of college teachers, we modified and simplified it, and finally retained 9 items. The scale adopts five levels of scoring, from 1 to 5, they are "never or rarely", "occasionally", "often", "frequently", and "very frequently", of which the dimension

of "personal accomplishment" is reverse scoring. The factor structure of the revised scale was consistent with the original scale, and three factors were analyzed, explaining 74.995% of the total variation, and the internal consistency reliability was 0.747.

Academic passion. The passion questionnaire in this study was adapted from the second part of an earlier version of the passion scale developed by R.J. Vallerand et al. [7]. Based on research needs, we divide teachers' work into two aspects: scientific research and teaching, and divide the passions of each aspect into two types: harmonious and compulsive [8].

Each type is assigned 4 items, with a total of 16 items. In the factor analysis of the measurement data, it is found that whether it is scientific research or teaching, the two items in the original scale that belong to the compulsive academic passion are classified as the harmonious academic passion with a weak factor loading advantage (see Table 2).

Table 2

Theoretical assumptions and molecular analysis results of the Academic Passion Scale

Title and original dimension Actual dimension (Research) Actual dimension (teaching)

Harmonious Compel Harmonious Compel

Harmonious 2. It gave me a sense of novelty. 0.806 0.191 0.832 0.141

Harmonious 1 .It can give me a rich experience. 0.799 0.178 0.790 0.161

Harmonious 4.It reflects my personality and idiosyncrasies. 0.797 0.189 0.764 0.280

Harmonious 3.It works in harmony with the rest of my life. 0.754 -0.084 0.755 0.049

Compel 2.it makes me emotionally dependent. 0.720 0.316 0.692 0.379

Compel 1 .It makes up almost all of my life. 0.495 0.475 0.568 0.454

Compel 4.Whether it can be carried out smoothly affects my mood. 0.087 0.888 0.169 0.887

Compel 3.It makes me feel uneasy once the plan is defeated. 0.139 0.874 0.170 0.891

Table 3

Correlation coefficients between the main variables

Mean Standard Standard Deviation Total Stress Score Burnout Academic Passion Teaching Passion Harmonious Academic Passion

Total Stress Score 3.39 0.60 -

Burnout 2.54 0.59 0.524 -

Research preference 4.03 0.73 -0.074 -0.428 -

Teaching preferences 4.02 0.61 0.008 -0.248 0.611 -

Harmonious academic passion 3.47 0.67 -0.101 -0.329 0.490 0.421 -

Obsessive academic passion 3.60 0.86 0.245 0.114 0.180 0.427 0.404

The mean values of the above variables are simply calculated, and the results are shown in Table 3. In general, the current occupational pressure of college teachers in our country has exceeded the general level, and the overall job burnout has reached a moderate level, and there is a certain risk; the teaching and scientific research preferences of college teachers are better; whether it is harmonious or forced academic passion. Achieving an upper-middle level, but compulsive academic passion is more prominent, and there is an overall significant correlation between the variables [9].

As shown in Table 3, teachers' research and teaching preferences and harmonious academic passions are negatively correlated with stress and burnout. In other words, the difference of job preference among different individuals is likely to have some inhibitory effect on stress and burnout, and thus affect the individual's professional feelings. As shown in this survey, 29.6% of the answers to the question "If I can choose again, will I still choose an academic career?" were "No". After conducting independent sample t-test for two groups of people who have made different choices, it is found that the level of occupational stress and job burnout of those who choose to remain in the academic profession is significantly lower than those who choose to give up, while the former's research, teaching preference and harmonious academic passion are significantly higher than the latter (see Table 4).

Table 4

Mean distribution

Whether still choose academic career Total Stress Score Burnout Research preference Teaching preference Harmonious teaching passion Obsessive academic passion

Yes 3.31 2.42 4.19 4.08 3.70 3.6

No 3.57 2.84 3.67 3.88 3.24 3.58

t -12.050 -21.208 18.923 8.783 18.956 0.803

In the current academic environment, the job burnout caused by various pressures among college teachers has a certain extent and universality, especially for women and those who assume administrative positions. The data also shows that for elites and leaders, under the current environmental pressure, even if they do not reach the level of burnout, there is likely to be a problem of "fading of motivation (enthusiasm)", which should cause people's attention.

Findings. Specifically, within the university, in a high-pressure environment, whether the university provides the best support for teachers' family material life and children's education, whether the leaders are tolerant, tolerant and even sympathetic, and whether colleagues, peers, teachers and students are competing or helping each other., prevention or friendliness, administrative staffs preference is control or service, all these determine whether teachers have enough network resources to relieve stress, relieve job burnout, and even make harmonious academic passion preservation. Questions about caring for the academic passion of college teachers. Harmonious academic passion has a significant mitigating effect on both stress and burnout, reflecting its enduring and valuable quality for academics to stay active.

The harmonious academic passion, as a spontaneous and intrinsic positive emotion, may be related to some personality traits, but it may also originate from the shaping and care of the environment, so far there is no conclusion. In today's utilitarian environment that is increasingly concerned with data performance, we call for the care of teachers' harmonious academic passion. After all, research has confirmed that major discoveries and innovations in the history of science depend more on the intrinsic motivation and passion of scientists than on the passions of scientists. The result of organizational mobilization, planning, planning, coercion, and utilitarian temptation.

Reference:

1. Maslakach, Burnout. The coast of caring / Burnout Maslakach // Englewood cliffs. - 1982.

2. Mcdonald, Siegallm. Person-organization Value Congruence / Siegallm Mcdonald // Burnout and Diversion of Resources Personnd Review. - 2004. - P. 291-301

3. Ye, Renmin. Measurement and Analysis of Achievement Motivation / Renmin Ye. // Psychological Development and Education. - 2018.

4. Liuyang, Zhu. Analysis on the influencing factors of teachers' job burnout / Zhu Liuyang // Educational theory. - 2020. -P. 25-37

5. Ren, li. The influence of teachers' work values and achievement motivation on job burnout / li Ren // Journal of Anyang Normal college. - 2019.

6. Sheng, Qing. A study on the relationship among teachers' work values, achievement motivation and work engagement / Qing Sheng, Lifang Lu // Educational practice. - 2021.

7. Zhaohui, Laifang. A study on the relationship between work stress, work values and happiness of college teachers / Laifang Zhaohui // Education management. - 2019. - P. 321-338

8. Xie, Wenjun. Research on the Relationship between college Teachers' Work Values and Work Performance / Wenjun Xie, Guofeng Qu // Guangxi Normal college. - 2021.

9. Ma, Junchao. The Psychological Structure and Verification of college Teachers' Work Values / Junchao Ma // Hubei Social Sciences. - 2020. - P. 219-226

Психология

УДК 159.9.07

кандидат психологических наук, доцент Ткаченко Надежда Степановна

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Белгородский государственный национальный исследовательский университет» (г. Белгород); кандидат психологических наук, доцент Панич Ольга Евгеньевна

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Белгородский государственный национальный исследовательский университет» (г. Белгород); кандидат педагогических наук, доцент Годовникова Лариса Владимировна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Белгородский государственный национальный исследовательский университет» (г. Белгород)

МНОЖЕСТВЕННЫЙ РЕГРЕССИОННЫЙ АНАЛИЗ ВЛИЯНИЯ СТИЛЯ МАТЕРИНСКОГО ВОСПИТАНИЯ НА ПСИХОЛОГИЧЕСКУЮ ГОТОВНОСТЬ РЕБЕНКА К ОБУЧЕНИЮ В ШКОЛЕ

Аннотация. Статья посвящена исследованию влияния стиля материнского воспитания на психологическую готовность ребенка к обучению в школе. Множественный регрессионный анализ подтверждает факт того, что авторитетный стиль семейного воспитания, проявляющийся в эмоциональной близости, сотрудничестве с ребёнком, поддержке его автономности и последовательности предъявления требований, создаёт благоприятное условие для развития психологической готовности к обучению в школе, а авторитарный стиль семейного воспитания, проявляющийся в отсутствии сотрудничества, строгости, воспитательной конфронтации с ребёнком, оказывает неблагоприятное влияние на основные компоненты (интеллектуальный, волевой, социальный, мотивационный) психологической готовности к обучению в школе.

Ключевые слова: стиль семейного (материнского) воспитания, старшие дошкольники, психологическая готовность к обучению в школе, множественный регрессионный анализ.

Annоtation. The article is devoted to the study of the influence of the style of maternal upbringing on the psychological readiness of a child to study at school. Multiple regression analysis confirms the fact that the authoritative style of family education, manifested in emotional closeness, cooperation with the child, support for his autonomy and consistency of presentation of requirements, creates a favorable condition for the development of psychological readiness to study at school, and the authoritarian style of family education, manifested in the absence of cooperation, rigor, educational confrontation with the child, has an adverse effect on the main components (intellectual, strong-willed, social, motivational) psychological readiness to study at school.

Key words: he style of family (maternal) upbringing, older preschoolers, psychological readiness to study at school, multiple regression analysis.

Введение. Семья, являясь институтом первичной социализации общества, оказывает непосредственное влияние на развитие личности ребенка, в том числе и на его психологическую готовность к обучению в школе. Современные родители, погруженные в профессиональную деятельность, часто перекладывают ответственность за воспитание и обучение детей на детские сады и школы, по этой причине старшие дошкольники могут показывать низкий уровень психологической готовности к обучению в школе. В связи с цифровизацией общества различные гаджеты вытеснили качественное интимно-личностное общение между родителями и детьми, которое несет в себе мощный воспитательный фактор в развитии познавательной и личностной сфер ребенка.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.