Научная статья на тему 'РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ БАҲОЛАШДА БЕНЧМАРКИНГ ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЙЎЛЛАРИ'

РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ БАҲОЛАШДА БЕНЧМАРКИНГ ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЙЎЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
92
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
рақамли иқтисодиёт / самарадорлик / маркетинг фаолияти самарадорлиги / маркетинг фаолияти рентабеллиги / бенчмаркинг / эксперт баҳолаш / цифровая экономика / инновации / бенчмаркинг / экспертная оценка

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Бойжигитов Санжарбек Комилжон Ўғли

Ушбу мақолада рақамли иқтисодиёт шароитида корхоналарда маркетинг фаолияти самарадорлигини баҳолашда бенчмаркинг технологиясининг аҳамияти, бенчмаркинг технологияси корхонани эксперт баҳолаш имкониятини ҳамда корхонада маркетинг фаолияти самарадорлиги ва рентабеллигини оширишдаги ўрни ёритилган. Корхоналарда маркетинг фаолияти самарадорлигини баҳолашда бенчмаркинг технологияси имкониятларини ошириш ва эксперт баҳолаш бўйича фикрлар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В этой статье обсуждается важность эталонной технологии в цифровой экономике, роль эталонной технологии в повышении способности эксперта оценивать предприятие и конкурентоспособность предприятия. Вот несколько советов, как выглядеть или записаться на прием для антикварных вещей.

Текст научной работы на тему «РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ БАҲОЛАШДА БЕНЧМАРКИНГ ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЙЎЛЛАРИ»

РАЦАМЛИ ЩТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА КОРХОНАЛАРДА МАРКЕТИНГ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ БА^ОЛАШДА БЕНЧМАРКИНГ ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЙУЛЛАРИ

Бойжигитов Санжарбек Комилжон уFли

СамИСИ, Маркетинг кафедраси ассистенти 00 [email protected], +99899 350 06 09

Аннотация: Ушбу маколада ракамли иктисодиёт шароитида корхоналарда маркетинг фаолияти самарадорлигини бахолашда бенчмаркинг технологиясининг ахамияти, бенчмаркинг технологияси корхонани эксперт бахолаш имкониятини хамда корхонада маркетинг фаолияти самарадорлиги ва рентабеллигини оширишдаги урни ёритилган. Корхоналарда маркетинг фаолияти самарадорлигини бахолашда бенчмаркинг технологияси имкониятларини ошириш ва эксперт бахолаш буйича фикрлар келтирилган.

Таянч сузлар: ракамли иктисодиёт, самарадорлик, маркетинг фаолияти самарадорлиги, маркетинг фаолияти рентабеллиги, бенчмаркинг, эксперт бахолаш.

Аннотация: в этой статье обсуждается важность эталонной технологии в цифровой экономике, роль эталонной технологии в повышении способности эксперта оценивать предприятие и конкурентоспособность предприятия. Вот несколько советов, как выглядеть или записаться на прием для антикварных вещей.

Ключевые слова: цифровая экономика, инновации, бенчмаркинг, экспертная оценка.

Annotation: This article discusses the importance of benchmarking technology in the digital economy, the role of benchmarking technology in enhancing the ability of an expert to evaluate an enterprise, and the competitiveness of an enterprise. Here are some suggestions on how to look or get an appointment for antique items.

Keywords: digital economy, innovation, benchmarking, expert evaluation.

Кириш. Узбекистон Республикасини янада ривожлантиришнинг Хдракатлар стратегияси иктисодиётни ривожлантириш ва либераллаштиришнинг устувор йуналишларида белгиланган иктисодиётдаги таркибий узгаришлар, диверсификация ва саноатни модернизациялаш жараёнларини янада кенгайтириш, иктисодиётни ракамлаштиришнинг истикболли режа ва дастурларини амалга ошириш учун амалдаги хужалик юритиш механизмининг мазмуни хамда таркибини такомиллаштириш талаб килинади.

Адабиётлар шархи. Хрзирги даврга келиб эса ракамли иктисодиёт ва у билан боглик булган бир канча самарали технологиялар хаётимизга шиддат билан кириб келмокда. Шунинг учун хам давлат ва жамият тараккиётини янада жадаллаштириш максадида республикамиз рахбарияти бир канча мухим карорларни кабул килди.

Хусусан, Узбекистан Республикаси президенти 2018 йил 28 декабрдаги 2019 йил учун энг мухим устивор вазифалар хакидаги Олий Мажлисга Мурожаатномасида хам мамлакатимизда ракамли иктисоднинг ривожланиши буйича куйидагиларни айтиб утди: 'Ицтисодиётнинг барча соуаларини рацамли технологиялар асосида янгиланишини кузда тутадиган "Рацамли ицтисодиёт миллий концепцияси"ни ишлаб чицишимиз керак. Шу асосда "Рацамли Узбекистон-2030" дастурини уаётга тадбиц этишимиз зарур. Рацамли ицтисодиёт ялпи ички маусулотни камида 30 фоизга устириш, коррупцияни кескин камайтириш имконини беради... "[1].

Айникса, ракамли иктисодиёт шароитида маркетинг фаолиятида инновацион маркетинг технологиялари: интернет маркетинг, one-to-one (муносабатлар) маркетинги, бенчмаркинг, мобил маркетинг, тугридан-тугри маркетинг йуналиш ва шаклларини ривожлантириш, корхона ва харидорлар алокаларини узаро online тарзда ташкил этиш, маркетинг тадкикотларини олиб бориш, етакчи корхоналар фаолияти натижаларини уз корхонасига жорий этиш, товар ва хизматларни силжитишда интерактив маркетинг услубларидан фойдаланиш долзарб масала хисобланади.

Ракамли иктисодиёт -

Шу боисдан корхоналарда интерактив ва инновацион маркетинг элементларидан энг якин ёрдамчиси булган бенчмаркингдан фойдаланиш мухим мезон сифатида каралмокда.

Та^лил ва натижалар. Жамият хаётида барча сохалар жадал суръатларда ривожланишда шу боисдан жамиятда фаолият курсатаётган хар бир корхона доимо биринчи булишга интилади. Илгор корхоналарнинг натижаларини куллаш оркали корхонамизнинг жадал ривожланишига эришиш имкони пайдо булади ва албатта, бу маркетингнинг замонавий аспектларидан бири булган бенчмаркинг оркали амалга оширилади. Бенчмаркинг технологияси хакида куйидагича фикрларни айтишимиз мумкин.

Бенчмаркинг - бу бозорда ва маълум бир сохадаги энг яхши компаниялар хамда уларнинг иш фаолияти билан таккослаш жараёни, кейинчалик ракобатдошликка эришиш учун ва уни саклаб колиш учун маълум узгаришларни амалга ошириш технологиясидир. Бенчмаркинг биргаликда ёки ракобатдош булиши мумкин. Ижтимоий ахборот воситаларининг турли шакллари куплаб бизнес жараёнларига таъсир кила бошлайди. Шу маънода, бенчмаркинг хам истисно эмас[4].

Ракамли иктисодиёт шароитида, ижтимоий медиа мезонларни утказиш усулини узгартирмокда. Улар компанияларга янги алока воситалари билан таъминлайдилар. Бунинг ёрдамида дала ишларини бажариш учун хизмат сафарларига эхтиёж камаяди, чунки ушбу вазифаларнинг катта кисми энди Интернет оркали хал килиниши мумкин. Натижада, бенчмаркинг арзонлашади. Ва бу, уз навбатида, компанияларга бир-бири билан таккослаш кийматини пасайтиришга имкон беради ва бир марталик ходисадан бенчмаркингни доимий итератив жараёнга айлантиради.

Шу билaн бирга, мyвaффaкиятли синов yткaзиш учун юкори сaмaрaдорликнинг aсосий сaбaблaрини aникдaш керaкдигини yнyтмaслик керaк. Агaр сиз бош^ компaниялaр нимa килaётгaни xaH^a умумий мaълyмот тyплaшни бошлaсaнгиз, aсосий мaксaд yлaрнинг кaндaй ишлaшини aникдaшдир. Бенчмaркингдa "aмaлгa ошириш вост^си" aтaмaси компaниядa, мaсaлaн, ишлaб чи^риш, бизнес-жaрaёнлaр ёки ресyрслaрдaн фойдaдaниш соxaсидa юкори сaмaрaдорликкa эришишга имкон берaдигaн aсосий омиллaрни билдирaди.

Бир кaтор иктисодчи олимлaр, В.В.Живетин, В.Л.Сaмохвaдов, Н.П.Чернов, И.А.Ферaпоновa мaркетинг сaмaрaдорлиги кyйидaги aсосий йyнaдишлaр бyйичa ишлaб чикaриш вa сотиш фaолиятини тaкомиллaштириш нaтижaдaридaн иборaт деб xисоблaшaди: бозор потенсиaлидaн, шу жyмлaдaн янги мax1сyлот учун мaкбyл фойдaдaниш имконияти; прогноз тaхминлaрининг ишончлилигини ошириш; мaълyм бир мax1сyлот учун бозор сегментини излaб топиш; бозор мyвозaнaтини (тaдaб вa тaклиф тенглигини) тaxлил килишнинг тугри вaриaнтини ошириш вa x1окaзолaр [2].

Мaркетинг фaолияти рентaбеллиги - киритилгaн сaрмоялaр рентaбеллигини компaниянинг мaркетинггa сaрфлaйдигaн сaрф хaрaжaтлaри микдоридaн yлчaш усули xисоблaнaди [3].

Рaкaмли иктисодиёт шaроитидa бенчмaркинг технологиясининг тaжрибaси мax1aдлий сaноaт корхонaдaри томонидaн хдм yзлaштирилиб келинмокдa. Бу, хyсyсaн, yлaр тaкдим этaётгaн мax1сyлотнинг комплекслигигa тaaдлyклидир.

Узбекистон aзaл-aзaлдaн гилaм сaноaти тaрмоFидa узининг кенг микиёсдaги ривожлaниш боскичлaригa эгa. Гилaм ишлaб чикaриш тизимидaги корхонaдaр хдм ривождaнишдa, фaолиятидa диверсификaцияни aмaдгa оширишдa бенчмaркинг технологиядaридaн фойдaдaнишлaри мумкин.

Шу билaн биргa бенчмaркинг мax1сyлотлaр рaкбaтбaрдошлигини ошириш, сифaтни тaъминлaшгa кaрaтилгaн. Мaмлaкaтимиздaги сaноaт корхонaдaри yзидa бозор мyносaбaтлaри хyсyсиятлaрини тулик yзлaштиргaн xолдa изчил ривожлaниш дaвридa фaолият олиб боришмокдa. Рaкобaтнинг бозор мехaнизми сифaтидaги кескин тaъсири сaноaт корхонaдaри олдигa зaмонaвий мaркетинг хyсyсиятлaри билaн кyроллaнгaн бош^рув тизимини ярaтишни тaкозо этмокдa.

Бизнес - тaxлили aмaдиётидa куп x1оллaрдa излaнaётгaн омиллaрнинг Узaро тaъсирлaри дaрaжaсини aниклaш тaдaб этилaди. Ушбу мaксaддa кУллaнилaдигaн yсyллaрдaн бири корреляцион тaxлил xисоблaнaди. Корреляцион тaxлил yзгaрyвчaн белгатар yртaсидaги aдокaдaрнинг зичлигини yлчaш, нaтижaвий белгилaргa купрок тaсир кyрсaтyвчи омиллaрни бax1олaш xдмдa мaвxyм тaъсирлaр боFликлигини aниклaшдa, боFлaниш шaкдлaрини Урнaтишдa, регрессия фyнкциялaрини aниклaшдa фойдaдaниш билaн бир кaтордa yлчовгa эгa бyлмaгaн кyринишдaги иккитa туркум кyрсaтгичлaрнинг Узaро боFликлигини микдорий бax1олaш учун хдм кУллaнилaди.

Мaзкyр мaвзyдa тaxлилнинг yлчовгa эта бyлмaгaн кyринишдaги иккитa туркум кyрсaтгичлaрнинг yзaро боFликлигини микдорий бaxолaш усули

aсосидa хyжaлик сyбъектининг рaкобaтбaрдошлигини aникдaш мaсaдaси aмaдий жихaтдaн кури6 чикдлган.

Шyнгa мувоФик, "SAG" МЧЖ ^Книнг фaолиятидaги худудий рaкобaтчилaрининг туркум пaрaметрлaрини тaккослaш оркaди рaкобaт устунлигини aникдaш мaсaдaси кури6 чикилaди.

Бунинг учун персонaднинг ёши, жинси, хдётий тaжрибaси, aмaдиётдaги ютyкдaри, теърaн фикр юритиши, илмий-aмaдий хyлосa берa олиши кaби Kобилиятлaри aсосидa экспертлaр гурухи тaнлaниб, хисоб-китоб ишлaри yткaзилгaндaн сунг (100 бaдлик тизимдa) унинг нaтижaлaригa кyрa корреляцион текширув aмaдлaри бaжaрилaди.

Дaстлaбки боскичдa корхонaдaрнинг ишлaб чикдриш фaолиятигa боглик омиллaр экспертлaр томонидaн бaхолaнaди Ba тaнлaнaди. Шyнгa мувофик экспертлaр эътиборигa корхонaдaр фaолияти билaн боглик эътироф этувчи кyйидaги пaрaметрлaр тaвсифи 1-жaдвaддa келтирилгaн. Дaстлaбки экперт гурухи оркaди yткaзилгaн aмaдлaр нaтижaсигa кyрa олингaн мaълyмотлaр жaдвaддa келтирилган.

Умумий холдa корреляция коэффициенти кyйидaги формyлa билaн хисобланади (Пирсон критерияси):

бyндa X, Y - жуфт корреляция коэффициентлaри, n -мaссив узунлиги, r -корреляция коэффициенти.

1-жадвал

Умумий мезонлар Мазмуни Вазни

Йиллик ишлaб чикдриш RyBBara Хдр бир корхотанинг йиллик ишлaб чикaриш RyBBara, мaхсyлот ишлaб чикaриш Ba бозорни эгaллaш имкониятлaри 15

Мaхсyлот aссортиментининг кенглиги Ba чукурлиги Ишлaб чикaрилaётгaн гагам тyшaмa мaхсyлотлaри aссортиментининг сони 20

Kорхонa номининг бозордaги мaвкеи ^рхота номининг тaникдиги, унинг бозордaги урнига эгa экaнлиги, кдтор йиллaр дaвомидa брендининг мaшхyрлиги 5

^рхота ишчи-ходимлaри ишининг сифaти Kорхонa ходимлaрининг тасбий мaдaкaси, рaхбaрлaр этикaси, хaр кaндaй сУровлaргa тезкор жaвоб кaйтaрa олишлиги 5

Мехнaтгa хaк тyлaш тизими, иш юритиш шaроитлaри, рaFбaтлaнтириш тизими Уз Ba^i^a aхборот aдмaшинyв шaроитлaри, мехнaтгa xas; тyлaш Ba рaFбaтлaнтиришнинг олдиндaн белгилaнгaнли 5

Хусусий мезонлар Мазмуни Вазни

Махсулот захирасининг оптималлиги Махсулот захирасини мавжуд хажми, ортикча ёки такчилликнинг мавжудлиги бахоланади 20

Таксимот каналларининг ишлаш куввати Таксимот каналларининг кунлик, ойлик, йиллик сотув хажми 15

Ташиш, махсулотларни етказиб бериш, буюртмаларга ишлов бериш жараёни Буюртмаларни кабул килиш ва уз вактида буртмаларни бажариш, махсулотни етказиб бериш жараёни 15

Самарканд вилоятидаги гилам саноати тизимидаги 13 та корхона махсулотлари сифати ракобатбардошлигини бахолашга киришишдан олдин, шу махсулот бозори таркибига кирувчи корхоналарнинг ракобат мухитини эксперт бахолаш зарур [5]. Бунинг учун шахар статистик булими томонидан олинган маълумотларни маркетинг тахлилларига таянган холда 4 та машхур корхоналарни ишлаб чикариш куввати ва ассортимент кенглиги ва чукурлигига

"SAG" МЧЖ КК "YEC" МЧЖ КК "Samerteks-gilam" МЧЖ КК "Urgazcarpet" МЧЖ кк

А Б В Г

Тахлиллар учун ракиб корхоналарни шартли равишда алфавит тарзида белгилаймиз. Сифат курсатгичлари буйича ракибларнинг эксперт бахолари жадвалда келтирилган (2-жадвал).

2-жадвал

Самарканд гилам саноати тизимидаги корхоналар ракобатбардошлигини

махсулот сифати тизимини эксперт бахолаш

Мухимлик даражаси %-да Сифат курсатгичлари А Б В Г

35 Гилам махсулотларининг зичлиги V б V 5

25 Гилам махсулотларининг дизайни V б б 4

20 Гилам махсулотларининг 8 б 8 V

патининг узунлиги

15 Ассортимент кенглиги ва б 3 5 1

чукурлиги

5 Улчами ва куриниши б 4 4 2

Бозор улуши % 11 3 8 2

Эксперт суровномасидан куйидаги жихатлар аниклаш белгиланган:

- истеъмолчилар кайси корхонанинг гилам махсулотларини купрок харид килишмокда ва сифат курсатгичларини аниклаш;

- сифат курсатгичларининг уртача вазнини хисоблаш ва махсулотнинг кайси истеъмол хоссалари мухим эканлигини аниклаш;

- ракобатчи корхоналар махсулотларининг сифат курсатгичларини бахолаш ва сифат курсатгичларининг хар бири буйича ракиблар рейтингини тузиш;

- истеъмолчилaрнинг «нарх» ёки «сифaт» омиллaридaн кайсисини aфзaд куришини aникдaш Ba нaрх хамда сифaтнинг aфзaдлик хyлосaдaргa Kypa биргaдикдaги комбинaциясини тузиш.

Юкорида келтирилгaн тахлил нaтижaлaри ракобатбардошликни белгиловчи мухим синтетик кyрсaтгич ракибнинг махсулот сифaти бахосининг Уртaчa вaзни билaн aникдaнгaн бозордaги улуши экaнлигини кyрсaтмокдa. В ракиб махсулотларининг yртaчa вaзн бахоси юкори болтани билaн корхонa томонидaн yрнaтилгaн нархига мое эмaслиги aникдaнди.

Kейинги боскич "SAG" МЧЖ KK махсулотлари сифaти ракобатбардошлигини бахолаш aмaдлaрини бaжaриш боскичидир.

Ушбу усул хам 5 нaфaрдaн кaм бyлмaгaн экспертлaр томонидaн yткaзилгaн сУровлaр aсосидa aмaдгa оширилaди (3-жaдвaл ).

3-жадвал

"SAG" МЧЖ КК махсулотлари сифати ракобатбардошлигини эксперт

бахолаш [б]

Эксперт Экспертлар бахоси

Гилам сифати Инновацио н фаолияти Ассортимен т кенглиги Махсулот дизайни

1. ^рхона рахбарияти 4 3 3 3

2. Сотув ва таъминот 6улим бошлиги 3 4 3 3

3. Синов-лаборатория мудири 4 3 3 3

4. Иктисодчи 3 4 4 4

5. Тадкикотчи (С.Бойжигитов) 4 4 4 3

Баллар суммаси 18 18 17 16

Уртача балл 3,6 3,6 3,4 3,2

Бaллaр тизими мyaйян yлчaмлaргa риоя килинган холда хисобланади. Жaдвaддaги кyрсaтгичлaр 1-5 тизимдa бахоланади. Х,ар бир омил учун алохида вaзнигa караб бaдл белгинaди. Мaсaдaн гилaм махсулотлари сифaти 4 ra тенг, инновaцион фaолият вaзни 3 ra тенг, aссортимент кенглиги 2 ra, махсулот кддокланиши 1 бaдлгa тенглиги aникдaнди.

Kорхонa ракобатбардошлиги куйидаги формyлa оркали aникдaнaди.

n

ХБ i : n

Ky =- х а j ,

Мм

Бу ердa Ky — корхона махсулотлари ракобатбардошлиги курсдтгичи ( бу киймат 2 дан 10 гача Узгдрдди) n - экспертлар сони;

Б j' —j- махсулотлар ракобатбардошлиги фактори 6уйичд i- экспертнинг бахоси; aj —j- факторнинг вазни ( 4 дан 1гача);

Мм —факторнинг максимал бали - 5.

Корхона махсулотлари сифати ракобатбардошлигини эксперт бахоси куйидагича:

(4+3+4+3+4) : 5 (3+4+3+4+4) : 5

Ку =-х 4 +-х 3 +

5 5

(3+3+3+4+4) : 5 (3+3+3+4+3) : 5

+-х 2 + - х 1=

5 5

= 2,88 +2,16 + 1,36 + 0,64 =7,04

Амалга оширилган хисоб-китобларга кура муайян хар бир корхона учун махсулот сифати буйича ракобатбардошлигини бахолаш мумкин. Масалан, "SAG" МЧЖ КК махсулотлар сифат даражаси 10 баллик тизимда 7,04 баллга тенг эканлиги аникланди, бу эса корхонада хали яна ракобатбардошликни ошириш учун барча сохалар буйича 30% захира бор эканлигини курсатади.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил учун мулжалланган энг мухим устувор вазифалар хакидаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. https://kun.uz/uz/news/2018/12/28/prezident-muroiaatnomasi-toliq-matn

2. Общие вопросы легкой промышленности / Обзорная информация. Вып. 12. - Опыт использования текстильной и легкой промышленности в новых условиях хозяйствования. М.: Министерство легкой промышленности СССР, ЦНИИиТЭИлегпром, 1989. — 38 с.

3. Robert Kaplan and David Norton, «The Balanced Scorecard — Measures That Drive Performance», Harvard Business Review (January-February 1992)

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

4. Бенчмаркинг для компаний и интернет-маркетинга. https: //lemarbet.com/razvitie-internet-magazina/benchmarking/

5. Самарканд вилоятидаги гилам ишлаб чикариш корхоналари https://www.goldenpages.uz/rubrics/?Id=4220&region=333

6. Муаллиф ишланмаси.

7. Kholmamatov D. Promote Upgrade After-Sales Service Strategic Skills //Indonesian Journal of Law and Economics Review. - 2019. - Т. 2. - №. 2. - С. 10.21070/ijler. 2019. V2. 8-10.21070/ijler. 2019. V2. 8.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.