Научная статья на тему 'PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES IN DESIGNING INDIVIDUAL TRAJECTORY OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN UNIVERSITY'

PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES IN DESIGNING INDIVIDUAL TRAJECTORY OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN UNIVERSITY Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
16
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
individualized learning / learning trajectories / learner psychology / motivations / cognitive styles / foreign language education / индивидуализированное обучение / образовательные траектории / психология обучающихся / мотивация / когнитивные стили / обучение иностранным языкам

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Zubkov A.D.

With the advent of personalized learning approaches, designing individualized foreign language learning trajectories tailored to each student’s psychological profile is vital for optimizing engagement and proficiency outcomes. This conceptual article analyzes the relationship between university foreign language learners’ psychological features and effective individualized trajectory design. A review of literature identifies motivations, cognitive styles, personality traits, and other affective factors that shape language learning processes and preferences. An examination of how these psychological peculiarities interact with personalized instruction provides insights into adapting trajectories for different profiles. Recommendations are presented on approaches for aligning learning goals, activities, materials, and assessments to students’ motivational dispositions, learning styles, and personality tendencies. The analysis establishes guidance on psychologically-attuned individualized trajectory design, though further research is needed on measurement frameworks and adaptive instructional technologies. This contributes new perspectives to scholarship on personalized education and learner psychology.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

УЧЕТ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ОСОБЕННОСТЕЙ ПРИ ВЫБОРЕ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ

С появлением подходов к персонализированному обучению проектирование индивидуальных траекторий изучения иностранного языка с учетом психологических особенностей каждого студента становится жизненно важной для оптимизации вовлеченности и результатов владения языком. В этой концептуальной статье анализируется взаимосвязь между психологическими особенностями студентов, изучающих иностранные языки, и эффективным проектированием индивидуальных траекторий. Обзор литературы позволяет выявить мотивацию, когнитивные стили, личностные особенности и другие аффективные факторы, определяющие процессы и предпочтения в изучении языка. Изучение того, как эти психологические особенности взаимодействуют с персонализированным обучением, позволяет понять, как адаптировать траектории для разных студентов. Представлены рекомендации по подходу к согласованию целей обучения, видов деятельности, материалов и оценок с мотивационными склонностями, стилями обучения и личностными тенденциями учащихся. Проведенный анализ позволяет сформулировать рекомендации по разработке индивидуальной траектории с учетом психологических особенностей, хотя необходимы дальнейшие исследования в области систем измерения и адаптивных технологий обучения. Данная работа открывает новые перспективы для исследований в области персонализированного образования и психологии обучающихся.

Текст научной работы на тему «PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES IN DESIGNING INDIVIDUAL TRAJECTORY OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN UNIVERSITY»

4. Denny P. The effect of virtual achievements on student engagement. CHI'13. Changing perspectives: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2013: 763-772.

5. Kapp K. The Gamification of Learning and Instruction. John Wiley & Sons, 2012.

References

1. Dergaeva S.S., Plutikova A.N. Issledovanie 'effektivnosti ispol'zovaniya mobil'nyh prilozhenij dlya izucheniya anglijskogo yazyka. Novye tehnologii, innovacii, izobreteniya: sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Ufa: Obschestvo s ogranichennoj otvetstvennost'yu «A'eterna», 2018: 19-22.

2. Titova S.V., Chikrizova K.V. Gejmifikaciya v obuchenii inostrannym yazykam: psihologo-didakticheskij i metodicheskij potencial. Pedagogika i psihologiya obrazovaniya. 2019; № 1: 135-152.

3. Stankevich N.P. Gejmifikaciya: igrovoj metod pri obuchenii inostrannomu yazyku. Professional'no orientirovannyj inostrannyj yazyk: ot obucheniya k 'effektivnoj kommunikacii: sbornik nauchnyh statej uchastnikov IV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Minsk: Akademiya upravleniya pri Prezidente Respubliki Belarus', 2023: 292-297.

4. Denny P. The effect of virtual achievements on student engagement. CHI'13. Changing perspectives: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2013: 763-772.

5. Kapp K. The Gamification of Learning and Instruction. John Wiley & Sons, 2012.

Статья поступила в редакцию 20.02.24

УДК 372.881.1

Zubkov A.D., senior teacher, Novosibirsk State University of Economics and Management (Novosibirsk, Russia), E-mail: zubkov_nstu@mail.ru

PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES IN DESIGNING INDIVIDUAL TRAJECTORY OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN UNIVERSITY. With the advent of personalized learning approaches, designing individualized foreign language learning trajectories tailored to each student's psychological profile is vital for optimizing engagement and proficiency outcomes. This conceptual article analyzes the relationship between university foreign language learners' psychological features and effective individualized trajectory design. A review of literature identifies motivations, cognitive styles, personality traits, and other affective factors that shape language learning processes and preferences. An examination of how these psychological peculiarities interact with personalized instruction provides insights into adapting trajectories for different profiles. Recommendations are presented on approaches for aligning learning goals, activities, materials, and assessments to students' motivational dispositions, learning styles, and personality tendencies. The analysis establishes guidance on psychologically-attuned individualized trajectory design, though further research is needed on measurement frameworks and adaptive instructional technologies. This contributes new perspectives to scholarship on personalized education and learner psychology.

Key words: individualized learning, learning trajectories, learner psychology, motivations, cognitive styles, foreign language education

АД. Зубков, ст. преп., Новосибирский государственный университет экономики и управления, г. Новосибирск, E-mail: zubkov_nstu@mail.ru

УЧЕТ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ОСОБЕННОСТЕЙ ПРИ ВЫБОРЕ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ

С появлением подходов к персонализированному обучению проектирование индивидуальных траекторий изучения иностранного языка с учетом психологических особенностей каждого студента становится жизненно важной для оптимизации вовлеченности и результатов владения языком. В этой концептуальной статье анализируется взаимосвязь между психологическими особенностями студентов, изучающих иностранные языки, и эффективным проектированием индивидуальных траекторий. Обзор литературы позволяет выявить мотивацию, когнитивные стили, личностные особенности и другие аффективные факторы, определяющие процессы и предпочтения в изучении языка. Изучение того, как эти психологические особенности взаимодействуют с персонализированным обучением, позволяет понять, как адаптировать траектории для разных студентов. Представлены рекомендации по подходу к согласованию целей обучения, видов деятельности, материалов и оценок с мотивационными склонностями, стилями обучения и личностными тенденциями учащихся. Проведенный анализ позволяет сформулировать рекомендации по разработке индивидуальной траектории с учетом психологических особенностей, хотя необходимы дальнейшие исследования в области систем измерения и адаптивных технологий обучения. Данная работа открывает новые перспективы для исследований в области персонализированного образования и психологии обучающихся.

Ключевые слова: индивидуализированное обучение, образовательные траектории, психология обучающихся, мотивация, когнитивные стили, обучение иностранным языкам

In today's educational landscape, there is a growing emphasis on personalized and individualized learning approaches that cater to each student's unique needs and preferences [1; 2]. This represents a shift away from the traditional "one-size-fits-all" model of education, toward more tailored and adaptive learning trajectories. Within foreign language education at the university level, designing individualized learning paths for students is an especially pertinent issue [3]. The psychological peculiarities of learners, including their motivations, cognitive styles, and personality traits, have been shown to play a key role in language acquisition outcomes. Therefore, considering these individual psychological factors is crucial when developing individualized foreign language learning trajectories for students.

The scope of this theoretical analysis is to explore the relationship between the psychological features of learners and the effective design of individualized foreign language learning paths in a university setting. By reviewing existing literature, key psychological factors that impact personalized language learning will be identified. The analysis will also derive recommendations for how the design of individualized learning trajectories can be adapted to optimally align with different psychological profiles. Crucially, this will provide guidance on how the psychological uniqueness of each learner should inform the tailoring of their optimal individualized learning program. The relevance is determined by the fact that investigating how to optimize individualized foreign language learning trajectories based on learner psychology is highly relevant given the growing focus on personalized education. Understanding this relationship can inform better practices. The aim is to explore the intersection between learner psychology (motivations, styles, traits) and effective design of individualized foreign language learning paths in university contexts. The objectives are: 1) to identify key psychological factors that impact individualized language learning; 2) to analyze how these psychological features interact with personalized learning effectiveness; 3) to derive recommendations for adapting learning trajectories to student psychological

profiles. The subject of the study is the relationship between psychological characteristics of learners and individualized foreign language learning trajectory design. The object is the psychological features (motivations, cognitive styles, personality traits) of university foreign language learners and their implications for developing optimized individualized learning trajectories tailored to each learner.

Several key concepts are important to define at the outset. "Individualized learning" refers to educational approaches that allow learning objectives, content, methodology and pace to be customized for each learner's strengths, needs and interests. "Learning trajectories" encompass the designed sequence of teaching objectives, activities and materials used to guide a learner from their current state towards a desired goal. Finally, "psychological peculiarities" encompass the distinctive set of motivations, cognitive abilities, personality traits and other psychological characteristics of an individual that shape their learning processes and preferences. With these concepts defined, the analysis will delve into examining the intersection between the psychology of learners and the design of individualized foreign language learning trajectories that can optimize outcomes.

The concept of individualized learning is founded on the understanding that each student has unique learning needs, interests, and preferences [4; 5]. Rather than following a standardized curriculum, individualized approaches aim to customize educational experiences for optimum learning and development. In foreign language education, this translates to designing tailored language learning trajectories for each student.

These individualized trajectories involve determining appropriate learning objectives, content, activities, materials, and assessments based on the student's current proficiency, motivations, learning pace and style [6; 7]. Key features of effective individualized trajectory design include ongoing dynamic assessment to gauge the learner's needs, flexibility in the path taken, and strategies to nurture the learner's autonomy

and self-direction. The goal is to provide personalized learning experiences that play to the individual psychological strengths and preferences of the student. Various psychological factors need to be accounted for when shaping individualized foreign language learning trajectories [8; 9]. Motivation is essential, as intrinsic motivation enhances engagement and self-driven language development [10]. Understanding a learner's motivations can guide trajectory design to incorporate meaningful contexts and goals. Cognitive abilities also vary, so assessment of abilities like working memory and analytical reasoning can inform suitable learning activities and materials [11]. Additionally, personality traits like introversion/extroversion and risk-taking have implications for preferred learning environments and autonomy. By holistically assessing such psychological aspects, individual trajectories can be tailored for success.

There is a complex interaction between the psychological characteristics of learners and the effectiveness of individualized learning trajectories in foreign language education [12; 13]. A nuanced analysis of this relationship is needed to derive guidelines for optimal trajectory design tailored to the learner's psyche. Motivation is pivotal in language learning, and intrinsically motivated students display greater persistence, engagement, and proficiency gains. Hence, individualized trajectories should incorporate motivational support strategies such as goal-setting, self-reflection, and accomplishments tracking. Trajectories must also be adaptable to fluctuations in motivational intensity [14; 15]. Similarly, aligning materials and activities to students' cognitive learning styles can enhance engagement and outcomes. Auditory learners may benefit from podcasts and conversations, while visual learners prefer media and text. Capitalizing on different learning styles in an individualized program is impactful [16; 17]. Personality traits also intersect with individualized language learning effectiveness. For instance, extroverted students thrive through interpersonal interaction, so trajectories should incorporate sufficient collaborative and conversational tasks. On the other hand, introverts succeed through self-study, needing more independent practice [18]. In essence, psychological peculiarities shape the personalized learning experiences students respond to best. A comprehensive understanding of this interaction is essential for designing optimally effective individualized foreign language learning trajectories catered to each learner's psyche [19].

The analysis of the link between learner psychology and individualized language trajectories leads to key recommendations for optimizing personalized learning design:

1) extroverts: to focus on conversational tasks, group work, peer interactions and high instructor guidance;

2) introverts: to incorporate independent study, self-reflection and online written exchanges with less interpersonal collaboration;

Библиографический список

1.

3) sensing learners: to use concrete examples, role-plays, demonstrations to build language skills;

4) intuitive learners: to provide conceptual frameworks, readings on linguistics and cultural aspects;

5) risk-takers: to encourage engagement through challenging activities and assignments;

6) cautious learners: to build proficiency gradually via structured, low-stakes practice.

As for the strategies to account for psychological factors this study can reveal the follows:

1) motivation: to facilitate goal-setting, self-monitoring, accomplishments records to sustain engagement;

2) learning styles: to assess preferences and capitalize on visual, auditory, reading/writing strengths;

3) self-regulation: to train students in planning, strategy use, self-evaluation to exercise autonomy;

4) anxiety: to incorporate relaxation techniques, counseling, emotional support to reduce anxiety.

This analysis has explored the integral role that learner psychology plays in shaping effective individualized foreign language learning trajectories in university contexts. Key conclusions can be drawn regarding how motivational dispositions, cognitive styles, personality traits, and other affective factors should inform the design of personalized learning paths. Scientific novelty is determined by the fact that this study takes a novel approach of linking learner psychology research to individualized language learning trajectory design, an intersection which has not been thoroughly examined. As for the theoretical significance the study contributes new theoretical frameworks on aligning learning trajectories to learner motivations, styles, and traits to optimize outcomes. Practical significance lies in the recommendations that provide guidance to educators on psychologically-attuned personalized learning design, enabling improved practices. Further research can build on the analysis to develop more robust psychological assessment tools and adaptive instructional systems tailored to individuals' needs. This has important implications for practice in foreign language education seeking to transition towards more learner-centered paradigms. However, further challenges remain regarding the measurement and application of psychological factors in personalized learning design. In conclusion, while this analysis sets the foundation, ample scope exists for advancing future theoretical work at the intersection of learner psychology and individualized learning trajectories.

3.

4.

9.

Губанова И.В. Сохранение интереса обучающихся к изучению дисциплины путем создания индивидуальных образовательных траекторий в электронной среде вуза. Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2023; № 2 (55): 41-46.

Бостанова С.Н. Психологические методики как средство построения индивидуальной траектории обучения в процессе изучения иностранных языков. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018; № 5 (159): 357-362.

Буранова Д.Д., Камилова М.Ш. Учет психологических особенностей учащихся при организации индивидуализированного обучении иностранному языку Теория и практика современной науки. 2016; № 11 (17): 93-96.

Зинова И.М., Кудисова Е.А. Учет типологических особенностей личности при реализации дифференцированного подхода в обучении иностранному языку студентов языковых факультетов. Гуманизация образования. 2019; № 3: 53-63.

Пестова Е.В. Концептуально-методологические основы личностно ориентированного обучения иностранным языкам в неязыковых вузах. Мир науки, культуры, образования. 2018; № 4 (71): 205 -206.

Ежикова Е.Г. Роль психологии в преподавании иностранных языков. International Journal of Medicine and Psychology. 2023; Т. 6, № 8: 140-144. Кононыхина О.В. Мотивация студентов при дистанционном обучении. Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021; № 2-1 (53): 107-111. Андриенко Е.В., Веряев А.А., Дахин А.Н. и др. Методологические и технологические проблемы современного педагогического образования. Барнаул: АлтГПУ, 2023. Комкова А.С., Кобелева Е.П., Стучинская Е.А., Крутько Е.А. Формирование метакомпетенций студентов вуза в процессе научно-исследовательской работы на иностранном языке. Профессиональное образование в современном мире. 2020; Т. 10, № 2: 3718-3725.

10. Zubkov A. Implementation of CLIL Approach via Moocs: Case Study of Siberian Transport University. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 402: 1002-1010.

11. Азыбаев М.А., Веряев А.А., Ушаков А.А. Синхронные и асинхронные формы сопровождения дистанционных проектов и курсов. Научно-педагогическое обозрение. 2021; № 6 (40): 103-113.

12. Кобелева Е.П., Матвиенко Е.Н., Комкова А.С. Формирование экзистенциальных навыков студентов в процессе иноязычной подготовки в вузе. Современные проблемы науки и образования. 2022; № 6-1: 6.

13. Веряев А.А., Лозыченко Ю.Э. Оценка интерактивности образовательного процесса. Информация и образование: границы коммуникаций. 2023; № 15 (23): 446-449.

14. Zubkov A. Discursive Approach to Foreign Language Training via Massive Open Online Courses. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 636: 431-439.

15. Кирякова О.А. Применение аутентичных видеоматериалов как способ формирования иноязычной коммуникативной компетенции у студентов неязыкового вуза. Сибирский учитель. 2022; № 1 (140): 17-25.

16. Zubkov A.D. Using MOOCs to Teach Foreign Language Writing to University Students. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 499: 23-31.

17. Агавелян РО., Кобелева Е.П., Стучинская ЕА., Душинина Е.В. Использование мнемотехник в процессе профессионально-ориентированной иноязычной подготовки студентов-экономистов. Сибирский педагогический журнал. 2022; № 4: 38-50.

18. Zubkov A. Teaching Foreign Language in Transport University Using Massive Open Online Courses: Pilot Study. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 403: 92-100.

19. Балмасова Т. А. Из опыта использования мобильных приложений в обучении второму иностранному языку. Вестник педагогических наук. 2022; № 8: 224-227.

References

Gubanova I.V. Sohranenie interesa obuchayuschihsya k izucheniyu discipliny putem sozdaniya individual'nyh obrazovatel'nyh traektorij v elektronnoj srede vuza. Vestnik Altajskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2023; № 2 (55): 41-46.

Bostanova S.N. Psihologicheskie metodiki kak sredstvo postroeniya individual'noj traektorii obucheniya v processe izucheniya inostrannyh yazykov. Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2018; № 5 (159): 357-362.

Buranova D.D., Kamilova M.Sh. Uchet psihologicheskih osobennostej uchaschihsya pri organizacii individualizirovannogo obuchenii inostrannomu yazyku. Teoriya i praktika sovremennoj nauki. 2016; № 11 (17): 93-96.

Zinova I.M., Kudisova E.A. Uchet tipologicheskih osobennostej lichnosti pri realizacii differencirovannogo podhoda v obuchenii inostrannomu yazyku studentov yazykovyh fakul'tetov. Gumanizaciya obrazovaniya. 2019; № 3: 53-63.

Pestova E.V. Konceptual'no-metodologicheskie osnovy lichnostno orientirovannogo obucheniya inostrannym yazykam v neyazykovyh vuzah. Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya. 2018; № 4 (71): 205 -206.

Ezhikova E.G. Rol' psihologii v prepodavanii inostrannyh yazykov. International Journal of Medicine and Psychology. 2023; T. 6, № 8: 140-144. Kononyhina O.V. Motivaciya studentov pri distancionnom obuchenii. Mezhdunarodnyjzhurnal gumanitarnyh i estestvennyh nauk. 2021; № 2-1 (53): 107-111.

8. Andrienko E.V., Veryaev A.A., Dahin A.N. i dr. Metodologicheskiei tehnologicheskieproblemy sovremennogopedagogicheskogo obrazovaniya. Barnaul: AltGPU, 2023.

9. Komkova A.S., Kobeleva E.P., Stuchinskaya E.A., Krut'ko E.A. Formirovanie metakompetencij studentov vuza v processe nauchno-issledovatel'skoj raboty na inostrannom yazyke. Professional'noe obrazovanie v sovremennom mire. 2020; T. 10, № 2: 3718-3725.

10. Zubkov A. Implementation of CLIL Approach via Moocs: Case Study of Siberian Transport University. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 402: 1002-1010.

11. Azybaev M.A., Veryaev A.A., Ushakov A.A. Sinhronnye i asinhronnye formy soprovozhdeniya distancionnyh proektov i kursov. Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie. 2021; № 6 (40): 103-113.

12. Kobeleva E.P., Matvienko E.N., Komkova A.S. Formirovanie 'ekzistencial'nyh navykov studentov v processe inoyazychnoj podgotovki v vuze. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2022; № 6-1: 6.

13. Veryaev A.A., Lozychenko Yu.'E. Ocenka interaktivnosti obrazovatel'nogo processa. Informaciya i obrazovanie: granicy kommunikacij. 2023; № 15 (23): 446-449.

14. Zubkov A. Discursive Approach to Foreign Language Training via Massive Open Online Courses. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 636: 431-439.

15. Kiryakova O.A. Primenenie autentichnyh videomaterialov kak sposob formirovaniya inoyazychnoj kommunikativnoj kompetencii u studentov neyazykovogo vuza. Sibirskij uchitel'. 2022; № 1 (140): 17-25.

16. Zubkov A.D. Using MOOCs to Teach Foreign Language Writing to University Students. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 499: 23-31.

17. Agavelyan R.O., Kobeleva E.P., Stuchinskaya EA., Dushinina E.V. Ispol'zovanie mnemotehnik v processe professional'no-orientirovannoj inoyazychnoj podgotovki studentov-'ekonomistov. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2022; № 4: 38-50.

18. Zubkov A. Teaching Foreign Language in Transport University Using Massive Open Online Courses: Pilot Study. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022; Vol. 403: 92-100.

19. Balmasova T.A. Iz opyta ispol'zovaniya mobil'nyh prilozhenij v obuchenii vtoromu inostrannomu yazyku. Vestnik pedagogicheskih nauk. 2022; № 8: 224-227.

Статья поступила в редакцию 31.01.24

УДК 377.031

Kibakin S.V., Cand. of Sciences (Pedagogy), Senior Lecturer, Department of General Education, Russian State University of Justice (Russia, Moscow),

E-mail: kibakin61@mail.ru

FACTORS AND TECHNIQUES FOR FORMING LEARNING MOTIVATION OF COLLEGE STUDENTS IN HISTORY CLASSES. The paper analyzes a problem of forming educational motivation of first-year students at the Faculty of Continuing Education of the Russian State University of Justice based on an analysis of the factors of educational activity influencing this process. The scientific literature is reviewed and the content of history teachers' methods of activity to form a positive structure of students' educational motivation is revealed. Particular emphasis is placed on describing the techniques used by teachers for each of the factors in the formation of students' educational motivation, namely: the content and organization of educational activities; use of appropriate forms of collective learning activities; style of teaching activity of the teacher; assessment and control of educational activities. The need for targeted, systematic pedagogical work on the formation of a positive structure of students' learning motives in history classes is shown, including, in particular, a methodology for studying the structure of learning motivation of first-year students of the Federal National Educational Institution RGUP and the integrated use of didactic and socio-psychological techniques. The article addresses teachers and specialists seeking for ways to increase the effectiveness of their pedagogical work with students in developing their educational motivation.

Key words: educational activities, factors and techniques for formation of educational motivation, history as general education discipline, style of pedagogical activity

С.В. Кибакин, канд. пед. наук, доц., Российский государственный университет правосудия, г. Москва, E-mail: kibakin61@mail.ru

ФАКТОРЫ И ПРИЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ УЧЕБНОЙ МОТИВАЦИИ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА НА УЧЕБНЫХ ЗАНЯТИЯХ ПО ИСТОРИИ

В данной работе анализируется проблема формирования учебной мотивации студентов первого курса факультета непрерывного образования Российского государственного университета правосудия на основе анализа влияющих на этот процесс факторов учебной деятельности. Рассматривается научная литература и раскрывается содержание приемов деятельности преподавателей истории по формированию положительной структуры учебной мотивации студентов. Особый акцент делается на описании используемых преподавателями приемов по каждому из факторов формирования учебной мотивации студентов, а именно: содержание и организация учебной деятельности; использование соответствующих форм коллективной учебной деятельности; стиль педагогической деятельности преподавателя; оценка и контроль учебной деятельности. Показана необходимость целенаправленной систематической педагогической работы по формированию положительной структуры учебных мотивов студентов на занятиях по истории, включающей в себя, в частности, методику изучения структуры учебной мотивации студентов первого курса ФНО РГУП и комплексное использование дидактических и социально-психологических приемов. Статья адресована преподавателям и специалистам, стремящимся повысить эффективность педагогической работы со студентами по формированию их учебной мотивации.

Ключевые слова: учебная деятельность, факторы и приемы формирования учебной мотивации, история как общеобразовательная дисциплина, стиль педагогической деятельности

Проблема поиска и использования в практической работе эффективных приемов повышения учебной мотивации студентов первого курса в системе среднего профессионального образования на учебных занятиях по истории является злободневной, поскольку в настоящее время идет активный поиск новых смыслов общего исторического образования и технологий преподавания истории, что объективно отражается и на мотивационных факторах учебной деятельности.

На обострение рассматриваемой в работе проблемы указывается и в современных нормативных актах Минпросвещения РФ. В частности, в распоряжении Минпросвещения РФ от 30 апреля 2021 года отмечается, что студенты имеют низкий уровень учебной мотивации к освоению общеобразовательных дисциплин, поскольку, по их мнению, дисциплины общеобразовательного цикла являются «малозначительными, не требующими особого внимания и временных затрат на изучение» [1].

Актуальность статьи связана с необходимостью исследования проблем учебной мотивации студентов, поиском и апробацией на практике эффективных приемов формирования и развития учебных мотивов на занятиях по общеобразовательной дисциплине история.

В связи с этим в качестве цели работы определено исследование факторов учебной мотивации студентов первого курса факультета непрерывного образования РГУП (далее ФНО РГУП) для выявления эффективных приемов ее формирования на учебных занятиях по истории. Для достижения цели необходимо решить следующие задачи:

1. Раскрыть содержание факторов и приемов учебной мотивации студентов первого курса ФНО РГУП на учебных занятиях по истории и современные наработки ученых и практиков в данной сфере.

2. Разработать методику изучения структуры учебной мотивации студентов первого курса ФНО РГУП.

3. Сформулировать рекомендации по использованию наиболее эффективных приемов формирования и развития учебной мотивации студентов в соответствии с существующими факторами учебной деятельности.

Новизна работы заключается в изучении возможностей преподавателей истории в решении задачи формирования учебной мотивации студентов. Практическая значимость работы заключается в определении методики изучения структуры учебной мотивации студентов и отражена в предложениях, обращенных к преподавателям истории, воспитателям и специалистам, работающим над повышением уровня учебной мотивации студентов.

Проблема учебной мотивации обучающихся традиционно является объектом пристального внимания психологической и педагогической наук. Классическими по учебной мотивации выступают работы А.К. Марковой [2]. В работе Е.П. Ильина раскрыты вопросы теории и практики изучения мотивации и мотивов человека [3]. Н.Ю. Волгина посвятила свою работу способам повышения мотивации к учению студентов колледжа на занятиях общеобразовательных дисциплин как элемента профессионального самоопределения [4], Т.Н. Новикова провела исследование учебной мотивации студентов, выделив при этом целый ряд социально-психологических и дидактических приемов повышения ее уровня [5],

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.