Научная статья на тему 'Прогностична оцінка особливостей перебігу психофізіологічної і психічної адаптації учнів і студентів сучасних закладів освіти у контексті здійснення комплексної оцінки якості життя'

Прогностична оцінка особливостей перебігу психофізіологічної і психічної адаптації учнів і студентів сучасних закладів освіти у контексті здійснення комплексної оцінки якості життя Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
65
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
учні і студенти / сучасні заклади освіти / психофізіологічна і психічна адаптація / якість життя / комплексна оцінка. / pupils and students / modern institutions of education / psychophysiological and mental adaptation / quality of life / complex assessment.

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Сергета І. В., Тимощук О. В.

Целью исследования была прогностическая оценка особенностей течения психофизиологической и психологической адаптации учащихся и студентов современных учебных заведений в контексте осуществления комплексной оценки качества жизни. Материалы и методы исследования. Иссле дования проводились на базе учебных заведений г. Ивано-Франковска. Использовались гигиенические, психофизиологические, психодиагностические и медико-социологические методы исследований. Результаты. В ходе анализа внутрисистемных связей между отдельными компонентами ведущих характеристик качества жизни установлено, что их наибольшее количество у девушек было характерно для показателей по шкалам Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) и Role-Emotional (RE), наименьшее – по шкалам Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF), особенно Social Functioning (SF). У юношей наибольшее количество корреляционных связей было характерным для показателей по шкалам Physical Functioning (PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP), наименьшее – по шкалам General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP), особенно Role-Emotional (RE). При определении межсистемных связей между характеристиками качества жизни и показателями психофизиологических функций и личностных особенностей установлено, что наиболее тесная связь наблюдалась между показателями качества жизни по шкалам General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH), такими характеристиками психофизиологической адаптации, как скорость простой и дифференцированной зрительно-моторной реакции, подвижность и уравновешенность нервных процессов, критическая частота слияния световых миганий и координация движений, такими характеристиками психической адаптации, как нейротизм, ситуативная и личностная тревожность, астеническое и депрессивное состояние, уровень субъективного контроля. Выводы. В ходе исследований проведена прог ностическая оценка особенностей течения психофизиологической и психологической адаптации учащихся и студентов современных учебных заведений в контексте осуществления комплексной оценки качества жизни. Установлены особенности внутрисистемных и межсистемных связей между отдельными компонентами качества жизни и показателями психофизиологических функций и личностных особенностей юношей и девушек.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PROGNOSTICE VALUATION OF FEATURESOF THE COURSE OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL ANDMENTAL ADAPTATION OF PUPIL SAND STUDENT SOFMODERN EDUCATIONAL INSTITUTION SINTH ECONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF COMPLEX ASSESSMENT OF QUALITY OF LIFE

Objective: We carried out aprognostic evaluation of the features of the course of psychophysiological and mental adaptation of pupils and students of modern educational institutions in the context of the implementation of the complex assessment of the quality of life. Materials and methods: The research was conducted on the basis of modern educational institutions in Ivano-Frankivsk. We used hygienic, psychophysiological, psychodiagnostic, and medicosociological methods of research. Results: During the analysis of intrasystem relationships among separate components of the leading features of the quality of life, it was found that among the young girls their largest number was typical for the scales of Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) and RoleEmotional (RE), at the same time, the smallest number according to the scales of Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF) and, especially, Social Functioning (SF); among the young boys the largest number of the components was typical for the indicators of the scales of Physical Functioning (PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP), at the same time, was the smallest for the indicators of the scales of General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP) and, especially, Role-Emotional (RE).While determining the intersystem relationships between the components of quality of life and the indicators of psychophysiological functions and personality traits, it was found that the closest connection was observed among the indicators of quality of life according to the scales of General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) by such characteristics of psychophysiological adaptation as a speed of simple and differentiated visual-motor response, mobility and balance of nervous processes, critical frequency of fusion of light blinks, coordination of movements, such characteristics of mental adaptation as neuroticism, situational and personal anxiety, asthenic and depressive states, level of subjective control. Conclusions: In the course of the research the prognostic evaluation of the features of the course of psychophysiological and mental adaptation of pupils and students of modern educational institutions in the context of the implementation of complex assessment of quality of life was made, and the features of intrasystem and intersystem connections between the individual components of quality of life and the indicators of psychophysiological functions and personality traits of the young boys and girls were determined.

Текст научной работы на тему «Прогностична оцінка особливостей перебігу психофізіологічної і психічної адаптації учнів і студентів сучасних закладів освіти у контексті здійснення комплексної оцінки якості життя»



УДК 616-053.7:613.865:616-036 https://doi.org/10.32402/dovkil2019.04.018

PROGNOSTICE VALUATION OF FEATURESOF THE COURSE OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL ANDMENTAL ADAPTATION OF PUPIL SAND STUDENT SOFMODERN EDUCATIONAL INSTITUTION SINTH ECONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF COMPLEX ASSESSMENT OF QUALITY OF LIFE

Serheta I.V., Tymoshchuk O.V.

ПРОГНОСТИЧНА ОЦ1НКА ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРЕБ1ГУ ПСИХОФ1З1ОЛОГ1ЧНО1 I ПСИХ1ЧНО1 АДАПТАЦ11 УЧН1В I СТУДЕНТ1В СУЧАСНИХ ЗАКЛАД1В ОСВ1ТИ У КОНТЕКСТ! ЗД1ЙСНЕННЯ КОМПЛЕКСНО! ОЦ1НКИ ЯКОСТ1 ЖИТТЯ

Я

1СЕРГЕТА 1.В., 2ТИМОЩУК О.В.

"'Вшницыкий нацiональний медичний ушверситет iM. М.1. Пирогова, м. Вiнниця 2lвано-Франкiвсыкий нацюналыний медичний унiверситет, м. lвано-Франкiвсык

Ключовi слова: y4Hi iстуденти,cy4acHi заклади освiти, психофiзiологiчна i n^xi4Ha адаптацiя, якiсть життя, комплексна оцiнка.

к найважливiшi напрямки проведения адекватно)', згщно з вимогами сыогодення, доно-зологiчноï дiагностики у сферi формування високого рiвня психiчного здоров'я рiзних контингентiв населення не е виключенням i учнiвсыка та студентсыка молоды. Слiд вщ-значити таю пщходи:

□ визначення функцюналы-них стаыв на межi норми i патологи для здмснення адекватно)' ранныоï дiагностики граничних нервово-психiчних розладiв;

□ виявлення донозологiчних зрушены з боку показниюв

психофiзiологiчноï i психiчноï сфери у разi наявностi рiзно-манiтних соматичних захво-рюваны;

□ розробка науково обфун-тованих нормативних положены, спрямованих на видь лення рiзних груп населення вщповщно до особливостей стану ïхныого здоров'я [1, 6, 8, 10, 12, 13].

У цыому контекст потрiбно зазначити, що донозолопчы зрушення у станi здоров'я, як промiжнi мiж нормою i патоло-гiею, маюты розглядатися з урахуванням таких позицй

□ як певн стани здоров'я,

ПРОГНОСТИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА ОСОБЕННОСТЕЙ ТЕЧЕНИЯ ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКОЙ И ПСИХИЧЕСКОЙ АДАПТАЦИИ УЧАЩИХСЯ И СТУДЕНТОВ СОВРЕМЕННЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ В КОНТЕКСТЕ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ЖИЗНИ 1Сергета И.В., 2Тимощук О.В. 1 Винницкий национальный медицинский университет им. Н.И. Пирогова, г. Винница 2Ивано-Франковский национальный медицинский университет, г. Ивано-Франковск, Украина

Целью исследования была прогностическая оценка особенностей течения психофизиологической и психологической адаптации учащихся и студентов современных учебных заведений в контексте осуществления комплексной оценки качества жизни.

Материалы и методы исследования. Исследования проводились на базе учебных заведений г. Ивано-Франковска. Использовались гигиенические, психофизиологические, психодиагностические и медико-социологические методы исследований.

Результаты. В ходе анализа внутрисистемных связей между отдельными компонентами ведущих характеристик качества жизни установлено, что их наибольшее количество у девушек было характерно для показателей по шкалам Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) и Role-Emotional (RE), наименьшее - по шкалам Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF), особенно Social Functioning (SF). У юношей наибольшее количество корреляционных связей было характерным для показателей по шкалам Physical Functioning

(PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP), наименьшее - по шкалам General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP), особенно Role-Emotional (RE). При определении межсистемных связей между характеристиками качества жизни и показателями психофизиологических функций и личностных особенностей установлено, что наиболее тесная связь наблюдалась между показателями качества жизни по шкалам General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH), такими характеристиками психофизиологической адаптации, как скорость простой и дифференцированной зрительно-моторной реакции, подвижность и уравновешенность нервных процессов, критическая частота слияния световых миганий и координация движений, такими характеристиками психической адаптации, как нейротизм, ситуативная и личностная тревожность, астеническое и депрессивное состояние, уровень субъективного контроля. Выводы. В ходе исследований проведена прогностическая оценка особенностей течения психофизиологической и психологической адаптации учащихся и студентов современных учебных заведений в контексте осуществления комплексной оценки качества жизни. Установлены особенности внутрисистемных и межсистемных связей между отдельными компонентами качества жизни и показателями психофизиологических функций и личностных особенностей юношей и девушек.

Ключевые слова: учащиеся и студенты, современные учебные заведения, психофизиологическая и психическая адаптация, качество жизни, комплексная оценка.

4

1 Сергета 1.В., 2Тимощук О. В. СТАТТЯ, 2019.

що не повною м1рою вщповн дають критер1ям середньо-статистично! норми та харак-теризуються наявнютю пев-них субпорогових розлад1в I можуть бути вид1лен1 як само-ст1йний вар1ант патолог1чних прояв1в;

□ як своерщний стан пе-редзахворювання I вих1дний етап розвитку патолопчного процесу у майбутньому, який мае пщлягати психог1г1ен1чн1й корекцп;

□ як порушення переб1гу процес1в псих1чноУ адаптацп (процес встановлення оптимального стввщношення особистост1 I навколишнього середовища у ход1 виконання д1яльност1, властив1й людин1, що дозволяе !й задовольняти актуальн1 потреби I реал1зо-вувати пов'язан1 з ними соц1-ально, навчально та профе-с1йно значущ1 цш1 за умов збереження високого р1вня псих1чного I соматичного здо-ров'я), психоф1зюлопчно! адаптацп (оптимальна орга-н1зац1я психоф1з1олог1чних сп1вв1дношень, отже збереження псих1чного I соматичного здоров'я) та соц1ально-психолопчно! адаптацп (результат активного пристосу-вання шдивщуума до умов середовища, що змшюються, за допомогою р1зноман1тних засоб1в) [2, 3, 7, 9, 10, 11, 14].

Саме остання I е найбшьш перспективною, у тому числ1 й у контекст! формування пев-ного р1вня якост1 життя (ЯЖ), що являе собою узагальнену 1нтегральну характеристику ф1зичного, психолог1чного, емоц1йного та соц1ального функцюнування орган1зму людини, яка в1дтворюе його суб'ективне сприйняття влас-ного соматичного I псих1чного стану у безпосередньому зв'язку з фактичним станом здоров'я.

Причому основними скла-довими поняття ЯЖ вважають р1вень ф1зичного благополуч-чя (можлив1сть виконання ф1зично! роботи, спромож-н1сть до самообслуговуван-ня), псих1чного (особливост1 псих1чного стану та повед1н-кових дм) та соц1ального (соц1альна п1дтримка, зв'язки з Ышими особами) [4, 5, 9, 15].

Г1Г1вНА Д1ТЕЙ ТА П1ДЛ1ТК1В —

Метою дослщження була прогностична оцiнка особли-востей nepe6iry психофiзiоло-гiчноi i психiчноi адаптацii сучасних учыв i студенев у контекстi здiйснення комплексно) оцiнки якостi життя.

Матерiали та методи дослщження. Дослщження проводилися на базi сучасних закладiв осв^и м. 1вано-Франкiвська: школи (лщею-iнтернатy) для обдарованих дiтей i3 сiльськоi мiсцевостi, професiйного лiцею автомо-бiльного транспорту i бyдiв-ництва, музичного училища, фЫансово-комерцмного кооперативного коледжу i При-карпатського нацюнального yнiверситетy. Протягом пе-рiодy спостережень об-стежено 300 yчнiв та студен-тiв.

До показникiв ЯЖ, як визначалися за допомогою опитувальника «SF-36 Health Status Survey», належали дан щодо особливостей загально-го стану здоров'я учыв i сту-дентiв за шкалою General Health (GH), рiвня фiзичного фyнкцiонyвання органiзмy за шкалою Physical Functioning (PF), ступеня впливу фiзично-го стану на особливост ро-льового фyнкцiонyвання за шкалою Role-Physical (RP), особливостей впливу емоцй ного стану на рольове функ-цюнування yчнiв i стyдентiв за шкалою Role-Emotional (RE), особливостей штенсивносл наявних больових вщчутлв за шкалою Bodily Pain (BP), рiвня вираження показниюв житте-здатностi (вiдчyття повноти сил, енергп та стiйкостi) за шкалою Vitality (VT), а також особливостей самооцшки психiчного здоров'я за шкалою Mental Health (MH).

ОцЫка особливостей пере-

бiгy психофiзiологiчноi адаптацп передбачала здмснення визначення особливостей роз-витку таких психофiзiологiч-них фyнкцiй, як латентш перiоди (ЛП) просто) (ПЗМР) i диференцiйованоi (ДЗМР) зорово-моторно) реакцii та рухливють (РНП) i врiвноваже-нють (РНП) нервових процесiв на пiдставi даних хронореф-лексометрii, критична частота злиття св^лових миготiнь (КЧСМ) - шляхом застосуван-ня методики «Св^лотест», а також координацiя рyхiв (КР) -у ходi проведення термомет-рп.

Для визначення особливо-стей перебiгy психiчноi адаптацп визначалися таю особли-вост особистостi, як рiвень нейротизму на пiдставi вико-ристання особистiсного опитувальника Айзенка, рiвень ситуативно) (СТ) i особистю-но) (ОТ) тривожност - шляхом застосування особистiсного опитувальника Спшбергера, стyпiнь вираження астеычно-го i депресивного станiв - за допомогою особистюного опитувальника Малково) та психометрично) шкали Цунга для самооцЫки депресii, сту-пiнь вираження рiвня суб'ек-тивного контролю (РСК) -шляхом використання особис-тюного опитувальника Рот-тера.

Прогностична оцЫка одер-жаних даних передбачала процедуру описово) статистики та кореляцмного аналiзy з використанням лщензмного стандартизованого пакета прикладних програм багато-вимiрного статистичного ана-лiзy «Statistica 6.1 for Windows» (лiцензiйний № BXXR901 E24 5722FA).

Результати дослiдження та Тх обговорення. Розгляда-

mu opraHi3M .roguHM ak $yHK-^oHa.bHy cucTeMy, ^o nepe-SyBae y neBHiM Hiwi, KpuTepi-a.bHMMM 03HaKaMM o^hkm AKoi e oцiнкa ocoS.MBoCTeM B3ae-MOBigHoCMH «BHyTpimHe cepe-goBM^e - 30BHiwHe cepegoBM-^e», c.ig 3BepHyTM yBary Ha HeoSxigHicTb BCTaHOB.eHHq BHyTpimHix 3aK0H0MipH0CTeM Ta 30BHimHix (tosto Mix oKpe-mmmm KOMnoHeHTaMM oKpeMoi

MiKpOCMCTeMM i HMHHMKaMM, AKi MoxyTb CnpaB.ATM cyTTeBMM Bn.MB Ha ii CTaH), B3aeMo3B'A3-KiB, xapaKTepu3yroHM ak 3ob-HiwHi yMoBM icHyBaHHA, TaK i HM3Ky noKa3HMKiB BHyTpiwHix пpoцeciв, AKi BigSyBa^TbCA HaBKo.o KoMnoHeHTiB oKpeMoi MiKpocMCTeMM, ^o goc.igxy-eTbCA.

nig Hac aHa.i3y BHyTpiwHbo-CMCTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpe-mmmm KoMnoHeHTaMM npoBig-hmx xapaKTepMCTMK £X 6y.no BCTaHoB.eHo, ^o HafiBM^i Big-noBigHo go CTyneHA BupaxeHHA noKa3HMKM i y giBHaT, i b roHaKiB peecTpyBa.MCA 3a WKa.aMM ^ogo ^i3MHHoro ^yH^ioHy-BaHHA Physical Functioning (PF), Bn.MBy So.boBMX BigHyT-TiB Ha 3gaTHicTb go e^eKTMBHo-ro BMKoHaHHA noBCAKgeHHoi giA.bHocTi Bodily Pain (BP) Ta

Bn.MBy ^i3MHHoro CTaHy Ha po.boBe ^yH^ioHyBaHHA Physical Functioning (RP). HaM-HMXHi noKa3HMKM i cepeg giBHaT, i cepeg roHaKiB cnocTepira.ucA 3a WKa.aMM ^ogo caMoo^HKM ncuxiHHoro 3gopoB'A Mental Health (MH), xuTTe3gaTHocTi Vitality (VT), a TaKox co^a.bHo-ro ^yH^ioHyBaHHA Social Functioning (SF).

npMBepTa.M yBary BMpaxeHi (a y neBHMX BunagKax cyTTeBo BMpaxeHi, p<0,05-0,001) cTa-TeBi BigMiHHocTi 3 SoKy noKa3-HMKiB £X 3a WKa.aMM xuTTe-3gaTHocTi Vitality (VT), Bn.MBy ^¡3mhhoto cTaHy Ha po.boBe

функцiонування Physical Social Functioning (SF) та фiзич-ного функцiонування Physical Functioning (PF). KpiM того, за бшьшютю дослiджуваних характеристик показники ЯЖ, властивi учням i студентам, перевищували piBeHb стан-дартизованих популяцiйних показниюв для Ухнього вiку. Разом з тим визначено, що найвищий рiвень розвитку провiдних показникiв ЯЖ, яю оцiнювалися, спостерiгався серед представникiв лщею та унiверситету, найнижчий -серед представниюв школи i училища.

Встановлено, що найбшьша кiлькiсть внутршньосистем-них зв'язюв мiж ii окремими компонентами, що дослщжу-валися, у дiвчат була власти-вою показникам за шкалами Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) та Role-Emotional (RE), найменша - за шкалами Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF), особливо Social Functioning (SF).

У юнаюв найбшьша кшькють кореляцмних зв'язюв була характерною для показниюв за шкалами Physical Functioning (PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP), найменша - за шкалами General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP), особливо Role-Emotional (RE).

Розглядаючи особливост мiжсистемних зв'язкiв мiж окремими компонентами провiдних характеристик ЯЖ та низкою психофiзiологiчних функцiй, слiд вiдзначити, що у школярок спостерiгалися ста-тистично значущi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ, передуем за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) та показ-никами ЛПЗМР (r=0,65; p<0,05), ЛПДЗМР (r=0,56-0,76; p<0,05), ВНП (r=0,92-0,95; p<0,01) i КР (r=0,82-0,93; p<0,05-0,01).

Разом з тим, у школярiв рееструвалися достовiрнi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ, насамперед за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health

(MH) Ta noKa3HMKaMM ^n3MP (r=0,86; p<0,05), ^nfl3MP (r=0,96-0,97; p<0,05), BHn (r=0,57-0,70; p<0,05) i KP (r=0,73-0,91; p<0,05-0,01). y xogi aHa.i3y ocoS.MBocTeM

MixcMcTeMHMX 3B'A3KiB Mix

oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHMX xapaKTepucTMK £X Ta HM3Koro ncwxo^i3io.oriHHMX $yH^itf c.ig nigKpec.MTM, ^o cepeg giBHaT i3 npo^ecifiHoro .^ero cnocTepira.McA cTaTM-ctmhho 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepMcTMKaMM £X 3a WKa-.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM ^n3MP (r=0,92-0,98; p<0,01-0,001), ^nfl3MP (r=0,78 p<0,05), KHCM (r=0,92-0,99 p<0,05-0,01), KP (r=0,64-0,99 p<0,05-0,001). y roHaKiB i3 npo-^eciMHoro .^ero peecTpyBa.u-ca gocToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepMcTMKaMM £X 3a WKa-.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM ^n3MP (r=0,72; p<0,05), ^nfl3MP (r=0,52; p<0,05), KHCM (r=0,89-0,99; p<0,05-0,001) i KP (r=0,57-0,99; p<0,05-0,01).

nig Hac 3giMcHeHHA nomuS-.eHoi o^hkm ocoS.MBocTeM MixcMcTeMHMX 3B'A3KiB Mix

oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHMX xapaKTepucTMK 3X Ta HM3Koro ncuxo^i3io.oriHHMX ^yнкцiM Big3HaHeHo, ^o y giBHaT i3 yHM.M^a cnocTepira.ucA cTaTMcTMHHo 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a mKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM ^n3MP (r=0,76-0,83; p<0,05), ^nfl3MP (r=0,82; p<0,05), PHn (r=0,57-0,72; p<0,05), BHn (r=0,92-0,959; p<0,01) i KP (r=0,85-0,93; p<0,05-0,01).

y roHaKiB i3 yHM.M^a peecTpyBa.McA gocToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a WKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM ^n3MP (r=0,706; p<0,05), ^nfl3MP (r=0,96-0,97; p<0,05), PHn (r=0,97; p<0,01), BHn (r=0,80; p<0,05) i KP (r=0,78-0,87; p<0,05).

PROGNOSTICE VALUATION OF FEATURESOF THE COURSE OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL ANDMEN-TAL ADAPTATION OF PUPIL SAND STUDENT SOFMODERN EDUCATIONAL INSTITUTION SINTH ECONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF COMPLEX ASSESSMENT OF QUALITY OF LIFE 1Serheta I.V, 2Tymoshchuk O.V. 1 National N.I. Pyrohov Medical University, Vinnytsia 2Ivano-Frankivsk National Medical University, Ivano-Frankivsk, Ukraine

Objective: We carried out aprognostic evaluation of the features of the course of psychophysiological and mental adaptation of pupils and students of modern educational institutions in the context of the implementation of the complex assessment of the quality of life.

Materials and methods: The research was conducted on the basis of modern educational institutions in Ivano-Frankivsk. We used hygienic, psychophysiological, psychodiagnostic, and medico-sociological methods of research. Results: During the analysis of intrasystem relationships among separate components of the leading features of the quality of life, it was found that among the young girls their largest number was typical for the scales of Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) and Role-Emotional (RE), at the same time, the smallest number according to the scales of Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF) and, especially, Social Functioning (SF); among the young boys the largest number of the components was typical for the indicators of the scales of Physical Functioning (PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP),

at the same time, was the smallest for the indicators of the scales of General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP) and, especially, Role-Emotional (RE). While determining the intersystem relationships between the components of quality of life and the indicators of psychophysiologi-cal functions and personality traits, it was found that the closest connection was observed among the indicators of quality of life according to the scales of General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) by such characteristics of psychophysiological adaptation as a speed of simple and differentiated visual-motor response, mobility and balance of nervous processes, critical frequency of fusion of light blinks, coordination of movements, such characteristics of mental adaptation as neuroticism, situational and personal anxiety, asthenic and depressive states, level of subjective control.

Conclusions: In the course of the research the prognostic evaluation of the features of the course of psychophysiological and mental adaptation of pupils and students of modern educational institutions in the context of the implementation of complex assessment of quality of life was made, and the features of intrasystem and intersystem connections between the individual components of quality of life and the indicators of psychophysio-logical functions and personality traits of the young boys and girls were determined.

Keywords: pupils and students, modern institutions of education, psychophysiological and mental adaptation, quality of life, complex assessment.

Розглядаючи особливост мiжсистемних зв'язюв мiж окремими компонентами про-вщних характеристик ЯЖ та низкою психофiзiологiчних функцм, необхщно вщзначи-ти, що у дiвчат iз коледжу спо-стер^алися статистично-значyщi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health MH) та показниками ЛПЗМР r=0,65; p<0,05), ЛПДЗМР r=0,49-0,81; p<0,05), РНП r=0,72; p<0,05), КЧСМ r=0,56-0,67; p<0,05-0,01) i КР r=0,88-0,97; p<0,05-0,01).

У юнаюв iз коледжу реестру-валися достовiрнi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) та показниками ЛПЗМР (r=0,51; p<0,05), ЛПДЗМР (r=0,52-0,68; p<0,05), РНП (r=0,46; p<0,05), КЧСМ (r=0,73-0,82; p<0,05) i КР (r=0,64-0,81; p<0,05).

Пщ час аналiзy особливо-стей мiжсистемних зв'язюв

мiж окремими компонентами провщних характеристик ЯЖ та низкою психофiзiологiчних функцм вщзначалося, що серед студенток уыверситету спостер^алися статистично значyщi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) та показниками ЛПЗМР (r=0,89-0,90; p<0,01), ЛПДЗМР (r=0,68-0,76; p<0,05), РНП (r=0,59-0,63; p<0,05), ВНП (r=0,61 -0,73; p<0,05), КЧСМ (r=0,77-0,84; p<0,05) i КР (r=0,50-0,62; p<0,05-0,01).

У студенлв yнiверситетy рееструвалися достовiрнi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) та показниками ЛПЗМР (r=0,73-0,87; p<0,05), ЛПДЗМР (r=0,63-0,82;

p<0,05-0,01), РНП (r=0,62-0,65; p<0,05), ВНП (r=0,73-0,78; p<0,05), КЧСМ (r=0,52-0,969; p<0,05-0,01) i КР (r=0,71 -0,89; p<0,05-0,01).

Розглядаючи особливостi

мiжсистемних зв'язкiв мiж окремими компонентами про-вiдних характеристик ЯЖ та низкою особливостей особи-стосл, потрiбно вiдзначити, що у дiвчат-школярок спосте-рiгалися статистично значyщi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) та показниками нейротизму (r=0,62-0,85 p<0,05-0,01), СТ (r=0,62-0,73 p<0,05), ОТ (r=0,69-0,75 p<0,05), астенiчного (r=0,58-0,70; p<0,05) i депресивного стаыв (r=0,85-0,87; p<0,05) та РСК у сферi здоров'я i хворо-би (r=0,59-0,85; p<0,05). У школярiв рееструвалися дос-товiрнi зв'язки мiж характеристиками ЯЖ за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH) та показниками нейротизму (r=0,76-0,90; p<0,05), СТ (r=0,58-0,65; p<0,05), ОТ (r=0,66-0,99; p<0,05-0,01), астешчного (r=0,85-0,96; p<0,05) i депресивного стаыв (r=0,95-0,97; p<0,05) та РСК у

c^epi 3gopoB'A i XBopoSu (r=0,81 -0,99; p<0,05-0,01). nig Hac aHa.i3y ocoS.mbo-

cTeM MixcucTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npoBigHux xapaKTepucTMK £X Ta HM3Koro ocoS.MBocTeM oco-SucTocTi c.ig nigKpec.MTM, ^o cepeg giBHaT-.^eicToK cnocTe-pira.ucA cTaTMcTMHHo 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,72; p<0,05), CT (r=0,77-0,87; p<0,05-0,01), OT (r=0,78-0,83; p<0,05-0,01), acTeHiHHoro (r=0,37-0,56; p<0,05) i genpecuBHoro cTaHiB (r=0,74; p<0,05) Ta PCK y c^epi 3gopoB'A i xBopoSu (r=0,46-0,40; p<0,05). y roHaKiB-.^ei-

cTiB peecTpyBa.McA gocToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,85-0,99; p<0,05-0,001), CT (r=0,78-0,86; p<0,05-0,01), OT (r=0,53-0,62; p<0,05-0,01), acTeHiHHoro (r=0,90-0,99; p<0,05-0,01) i genpecuBHoro cTaHiB (r=0,99; p<0,05-0,001) Ta PCK y c^epi 3gopoB'A i xBopoSu (r=0,67-0,91; p<0,05-0,01).

nig Hac 3giMcHeHHA nomuS-.eHoi o^hkm ocoS.MBocTeM MixcucTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHux xapaKTepucTMK £X Ta HM3Koro ocoS.MBocTeM ocosm-cTocTi HeoSxigHo Big3HaHMTM, ^o y giBHaT i3 yHM.M^a cnocTe-pira.ucA cTaTMcTMHHo 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,66-0,87;

p<0,05), CT (r=0,62-0,78; p<0,05), OT (r=0,56-0,75; p<0,05-0,01), acTeHiHHoro (r=0,58-0,81; p<0,05) i genpe-cMBHoro cTaHiB (r=0,65-0,87; p<0,05-0,001) Ta PCK y c^epi 3gopoB'A i xBopoSu (r=0,61-0,81; p<0,05).

y roHaKiB i3 yHM.M^a, peecTpyBa.McA gocToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a WKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,94-0,95; p<0,05-0,001), CT (r=0,58-0,65; p<0,05), OT (r=0,73-0,98; p<0,05-0,01), acTeHiHHoro (r=0,95-0,96; p<0,05) i genpe-cMBHoro cTaHiB (r=0,68-0,97; p<0,05) Ta PCK y c$epi 3go-

pob'a i xBopoSu (r=0,66-0,99; p<0,05-0,001).

Po3r.AgaroHM ocoS.mboct MixcucTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHMx xapaKTepucTMK £X Ta HM3Koro ocoS.MBocTeM OCOSM-cTocTi, noTpiSHo Big3HaHMTM, ^o y giBHaT i3 Ko.egxy cnocTe-pira.ucA cTaTMcTMHHo 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,57-0,91; p<0,05-0,01), CT (r=0,50-0,71; p<0,05-0,001), OT (r=0,66-0,92; p<0,05), acTeHiHHoro (r=0,88; p<0,05) i genpecuBHo-ro cTaHiB (r=0,57-0,91; p<0,05-0,01) Ta PCK y c$epi 3gopoB'A i xBopoSu (r=0,89-0,91; p<0,05).

y roHaKiB i3 Ko.egxy peecTpy-Ba.ucA gocToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepucTMKaMM £X 3a wKa-.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,82; p<0,01), CT (r=0,83-0,91; p<0,05-0,001), OT (r=0,51 -0,60; p<0,05), acTeHiHHoro (r=0,55-0,86; p<0,05) i genpecMBHoro cTaHiB (r=0,64-0,70; p<0,05) Ta PCK y c^epi 3gopoB'A i xBopoSu (r=0,82-0,90; p<0,05).

nig Hac aHa.i3y ocoS.MBocTeM MixcucTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHMx xapaKTepucTMK £X Ta HM3Koro ocoS.MBocTeM ocoSM-cTocTi c.ig nigKpec.MTM, ^o cepeg cTygeHToK yHiBepcMTeTy

cnocTepira.ucA cTaTMcTMHHo 3HaHy^i 3b'a3km Mix xapaKTepu-cTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,80-0,82; p<0,05), CT (r=0,77-0,89; p<0,05), OT (r=0,62-0,78; p<0,05), acTeHiHHoro (r=0,77-0,82; p<0,05) i genpecMBHoro cTaHiB (r=0,55-0,62; p<0,05) Ta PCK y c^epi

3gopoB'A i xBopoSu (r=0,73-0,80;

p<0,05). y roHaKiB-cTygeHTiB yHi-BepcMTeTy peecTpyBa.McA goc-ToBipHi 3b'a3km Mix xapaKTepu-cTMKaMM £X 3a wKa.aMM General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF), Mental Health (MH) Ta noKa3HMKaMM HeMpoTM3My (r=0,87-0,91; p<0,05-0,001), CT (r=0,71 -0,77; p<0,05), OT (r=0,74-0,86; p<0,05), acTeHiHHoro (r=0,63-0,77; p<0,05) i genpecMBHoro cTaHiB (r=0,64-0,72; p<0,05-0,001) Ta PCK y c$epi 3gopoB'A i XBopoSu (r=0,52-0,88; p<0,05-0,01).

BUCHOBKU

1. y xogi goc.igxeHb npoBe-geHo nporHocTMHHy oцiнкy ocoS.MBocTeM nepeSiry ncMxo-^i3io.oriHHoi i ncuxiHHoi agan-тaцii yHHiB i cTygeHTiB cyHacHMX 3aK.agiB ocBiTM y KoHTeKcTi 3giMcHeHHA KoMn.eKcHoi oцiн-KM AKocTi xMTTA Ta BcTaHoB.e-ho ocoS.mbocT BHyTpimHbocu-cTeMHMX 3B'A3KiB oKpeMMX kom-noHeHTiB AKocTi xmtta i Mixcuc-TeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM AKocTi xmtta Ta noKa3HMKaMM ncuxo^i3io.oriH-hmx $yHK^M i ocoS.MBocTeM ocoSmctoctl

2. nig Hac aHa.i3y BHyTpiw-HbocucTeMHMX 3B'A3KiB Mix oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM npo-BigHMX xapaKTepucTMK £X BcTaHoB.eHo, ^o HaMSmbwa Ki.bKicTb BHyTpiwHbocucTeM-HMX 3B'A3KiB Mix ii oKpeMMMM KoMnoHeHTaMM, AKi goc.igxy-Ba.ucA, y giBHaT Sy.a B.acTM-Boro ii noKa3HMKaM 3a wKa.aMM Bodily Pain (BP), Vitality (VT), Mental Health (MH), General Health (GH) Ta Role-Emotional (RE), HafiMeHwa - 3a wKa.aMM Role-Physical (RP), Physical Functioning (PF), ocoS.mbo Social Functioning (SF). y roHaKiB HaMSi.bwa Ki.bKicTb Kope-.a^mhmx 3B'A3KiB Sy.a xapaK-TepHoro g.A ii noKa3HMKiB 3a

шкалами Physical Functioning (PF), Mental Health (MH), Vitality (VT), Bodily Pain (BP), найменша - за шкалами General Health (GH), Social Functioning (SF), Role-Physical (RP), особливо Role-Emotional (RE).

3. У ходi визначення особ-ливостей мiжсистемних зв'язюв мiж окремими компонентами якосл життя та показниками психофiзiологiч-них функцм i особливостей особистостi встановлено, що найбiльш тiсний зв'язок спо-стерiгався мiж такими показниками якосл життя, як II характеристики за шкалами General Health (GH), Physical Functioning (PF), Social Functioning (SF) i Mental Health (MH), такими характеристиками психофiзiологiчноi адап-тацii, як швидкють просто'У i диференцiйованоi зорово-моторно'У реакцii, рyхливiсть i врiвноваженiсть нервових процеЫв, критична частота злиття св^лових миготiнь i координацiя рyхiв, а також такими характеристиками психiчноi адаптацii, як нейро-тизм, ситуативна й особислс-на тривожнють, астенiчний i депресивний стани та рiвень суб'ективного контролю у сферi здоров'я i хвороби.

4. Отриман результати до-слiджень вщзначають наяв-нiсть низки особливостей взаемозв'язку основних характеристик якосл життя уч-нiвськоi i стyдентськоi молодi та провiдних показникiв пси-хофiзiологiчноi i психiчноi адаптацii, якi потрiбно врахо-вувати i застосовувати пщ час розробки та наукового об-Грунтування сучасних здо-ров'язбережних технолопй, що забезпечують можливiсть проведення психофiзiологiч-но'У i психогiгiенiчноi корекцii функцюнального стану орга-нiзмy юнакiв i дiвчат, провщ-них характеристик розвитку психофiзiологiчних фyнкцiй та особливостей оргашзму пiд час навчання у сучасних закладах осв^и рiзних типiв.

Л1ТЕРАТУРА

1. Александровский Ю.А. Предболезненные состояния и пограничные психические расстройства. М. : Литтерра, 2010. 272 с.

2. Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. Л. : Наука, 1988. 269 с.

3. Гончарук 6.Г., Бардов В.Г., Сергета 1.В., Омельчук С.Т. Комплексна оцЫка стану здоров'я д^ей i пщл™в як ппе-ычна проблема: методолопч-нi та прикладнi аспекти (огляд л^ератури). Журнал АМН УкраГни. 2003. Т. 9, № 3.

С. 523-541.

4. Даниленко Г.М., Сотнкова Ж.В. Якють життя та здоров'я школярiв. Всник Харювського нацонального yHiBep^TeTy

iMe^ В.Н. Каразiна. 2005. № 658. Вип. 10. (Сер. Медицина). С. 61-68.

5. Новик А.А., Ионо-

ва Т.И.Руководство по исследованию качества жизни в медицине. 2-е издание. Под ред. Ю.Л. Шевченко. М. : ОЛМА Медиа Групп, 2007. 320 с.

6. Полька Н.С., Сергета 1.В. Актуальн проблеми психоп-пени д^ей i пщл™в: шляхи та перспективи Ух виршення (огляд л^ератури i власних дослщжень). Журнал НАМН УкраГни. 2012. Т. 18, № 2.

С. 223-236.

7. Сергета 1.В., Григор-чук Л.1., Молчанова О.П. Шляхи оптимiзацii професй ноУ адаптацii студентiв до умов навчання у медичному вищому навчальному закладi та Ухня прогностична значу-щють. Довклля та здоров'я. 2002. № 4 (23). С. 57-61.

8. Сергета 1.В. Донозоло-гiчнi зрушення у станi психiч-ного здоров'я: сучасн психо-гiгieнiчнi пiдходи до тлумачен-ня, дiагностики та оцЫки. Науковий журнал МОЗ УкраГни. 2013. № 3 (4).

С. 36-49.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

9. Сергета 1.В., Панчук О.Ю., Стоян Н.В., Дреженкова 1.Л., Макаров С.Ю. Уыверситет-ська гiгieна у контекстi iмпле-ментацii «Закону про вищу осв^у»: фiзiолого-гiгieнiчнi основи, реалii та шляхи розвитку. Довклля та здоров'я. 2016. № 4 (80). С. 46-52.

10. Сердюк А.М., Полька Н.С., Серета И.В. Психогигиена детей и подростков, страдающих хроническими соматическими заболевания-

ми. Винница : Новая книга, 2012. 336 с.

11. Сухарев А.Г., Сергета И.В. Личностные особенности организма современных подростков и пути их коррекции. Гигиена и санитария. 1996. № 1. С. 29-31.

12. Сухотина Н.К. Донозологические формы нервно-психических расстройств у детей. Сообщение 1. Социальная и клиническая психиатрия. 2008. № 1. С. 75-81.

13. Сухотина Н.К. Донозо-логические формы нервно-психических расстройств у детей. Сообщение 2. Социальная и клиническая психиатрия. 2008. № 2. С. 38-45.

14. Arnetz B., Blomkvist V. Leadership, mental health, and organizational efficacy in health care organizations. Psychosocial predictors of healthy organizational development based on prospective data from four different organizations. Psychother. Psychosom. 2007. Vol. 76,

№ 4. P. 242-248.

15. The WHOQOL. Group. The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position Paper from the World Health Organization. Soc. Sci. Med. 1995. Vol. 41. P.1403-1409.

REFERENCES

1. Aleksandrovskiy Yu.A. Predboleznennye sostoyaniya I pogranichnye psikhicheskie rasstroystva [Pre-disease States and Borderline Mental Disorders]. Мosсow : Litterra ; 2010 : 272 p. (in Russian).

2. Berezin F.B. Psikhicheskaya I psikhofisio-logicheskaya adaptatsiya che-loveka [Mental and Psychophysiological Human Adaptation]. Leningrad : Nauka ; 1988 : 269 p. (in Russian).

3. Honcharuk Ye.H., Bar-dov V.H., Serheta I.V. and Omelchuk S.T. Zhurnal AMN Ukrainy. 2003 ; 9 (3) : 523-541 (in Ukrainian).

4. Danylenko КМ. and Sotnikova Zh.V. The Journal of V.N. Karazin KharkivNational University. Series «Biology». 2005 ; 658 (10) : 61-68

(in Ukrainian).

5. Novik А.А. and lonova T.I. Rukovodstvo po issledovaniyu

kachestva zhizni v meditsine [Guide to the Study of the Quality of Life in Medicine]. Moscow ; 2007 : 320 p. (in Russian).

6. Polka N.S. and Serhe-ta I.V. Zhumal NAMN Ukrainy. 2012 ; 18 (2) : 223236 (in Ukrainian).

7. Serheta I.V., Hryhorchuk L.I. and Molchanova O.P. Dovkillia ta zdorovia (Environment & Health). 2002 ; 4 (23) : 5761 (in Ukrainian).

8. Serheta I.V. Scientific Journal of the Ministry of Health of Ukraine. 2013 ;

3 (4) : 36-49 (in Ukrainian).

9. Serheta I.V., Pan-chuk O.Yu., Stoian N.V., Drezhenkova I.L. and Makarov S.Yu. Dovkillia ta zdorovia (Environment & Health). 2016 ; 4 (80) : 4652. doi.org/10.32402/dovk-il2016.04.046 (in Ukrainian).

10. Serdiuk A.M., Polka N.S. and Serheta I.V. Psikhogigiena detey I podrostkov, stra-dayushchikh khronicheskimi somaticheskimi zabole-vaniyami [Psychohygiene of Children and Adolescents Suffering from Chronic Somatic Diseases]. Vinnitsa

: Nova Knyha ; 2012 : 336 p. (in Ukrainian).

11. Sukharev A.G. and Serheta I.V. Gigiena Isani-tariia. 1996 ; 1 : 29-31 (in Russian).

12. Sukhotina N.K. Sotsialnaya I klinicheskaya psikhiatriya. 2008 ; 1 : 75-81(in Russian).

13. Sukhotina N.K. Sotsialnaya I klinicheskaya psikhiatriya. 2008 ; 2 : 38-45(in Russian).

14. Arnetz B. and Blomkvist V.

Psychother. Psychosom. 2007 ; 76 (4) : 242-248.doi:10.1159/ 000101503

15. TheWHOQOL. Group. The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position Paper from the World Health Organization. Soc. Sci. Med. 1995 ; 41 (10) : 1403-1409.

Hafliüwna go pega^H 19.07.2019

УДК 613.955+371.72:392.3

https://doi.org/10.32402/ dovkil2019.04.024

HYGIENIC AND MEDICO-SOCIAL FEATURES OF HEALTH PRESERVATION IN THE SCHOOLCHILDREN AT THE INSTITUTIONS OF SECONDARY EDUCATION IN MODERN FAMILY

Danylenko H.M., Podrigalo L.V., Avdiievska O.H.

ririCHIHHI TA MEflHKO-COHIAHbHI OCOEflHBOCTI 3EEPEWEHHA 3flOPOB'fl YHHIB 3AKflAflIB 3ArAflbHOI GEPEflHbOl OCBITH y GYHACHIH POflHHI

1,2 ДАНИЛЕНКО Г.М. 1,3 ПОДР1ГАЛО Л.В. 1,2 АВД1еВСЬКА О.Г.

1ДУ «1нститут охорони здоров'я

дiтей та

тдл™в Нацioнальнoí академи медичних наук Укра'ши» 2Харкiвський Нацioнальний унiверситет iM. В.Н. Каразiна 3 Харкiвська державна академiя фiзичнoí культури

Упроцесi життевого циклу - вiд народження до дорослiшання - потен-щал здоров'я не лише не вщновлюеться, а й постiйно знижуеться [1, 4]. Головна небезпека цього про-цесу полягае у тому, що його результатом е стале зростання швалщносл та хрошчних за-хворювань, що створюе сер-

ГИГИЕНИЧЕСКИЕ И МЕДИКО-СОЦИАЛЬНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СОХРАНЕНИЯ ЗДОРОВЬЯ УЧАЩИХСЯ ЗАВЕДЕНИЙ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОЙ СЕМЬЕ 12Даниленко Г.М. 13Подригало Л.В. 12Авдиевская О.Г.

1 ГУ «Институт охраны здоровья детей и подростков Национальной академии медицинских наук Украины»

2Харьковский Национальный университет им. В.Н. Каразина ^Харьковская государственная академия физической культуры

Цель. Исследование гигиенических и медико-социальных факторов риска ухудшения здоровья учащихся заведений общего среднего образования (ЗОСО) в областном центре, малом городе и сельской местности. Методы. Исследование проведено на основании скрининг-анкетирования родителей учеников ЗОСО на родительском собрании: 224 семьи двух школ областного центра, 109 семей семи ЗОСО малого города и 208 семей пяти ЗОСО сельской местности. Результаты. Среди учеников начальной школы ЗОСО удельный вес неполных семей составляла 14,5%. В семьях без отца среди детей чаще фиксируются расстройства психики и поведения (p<0,0l), заболевания костно-мышечной системы и соединительной ткани. Психологический микроклимат в семье влиял на показатели вариабельности сердечного ритма — повышается индекс централизации — у детей со спокойным микроклиматом он равен 5,1±0,6; где присутствуют конфликтные состояния — 8,7±1,5 (p<0,05). Наличие в доме животных положительно сказывалось на показателях биологической адаптации. Такие дети имели преимущественно гармоничные типы адаптационных реакций. Неблагоприятный фон для развития детей создают курение и употребление алкоголя родителями. На время исследования курили 66,9% отцов и 28,1% матерей, употребляли алкоголь 84,1% отцов и 76,7% матерей. Общий уровень школьной адаптации первоклассников был выше в семьях, где уровень доходов родители расценили как «достаточный». Дети более обеспеченных родителей имели в два раза ниже уровень заболеваний врожденными аномалиями (F=4,6; p<0,05) и более высокие физиометрические показатели физического развития (F=7,3; p<0,01).

Выводы. На заболеваемость и биологическую адаптацию детей влияли социальный статус и психологический микроклимат, материальное положение семьи, условия проживания детей, вредность производства и наличие заболеваний у родителей, медикаментозное стимулирование родов, характер кормления младенцев и характер питания, курение родителей, которое служило также фактором риска возникновения болезней у детей и приводило к снижению социально-психологической, биологической адаптации и успеваемости в школе.

Ключевые слова: здоровье, семья, дети, школьники.

© Даниленко Г.М. Подргало Л.В. Авдieвська О.Г. СТАТТЯ, 2019

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.