Научная статья на тему 'Проект «Системы шести сигм» в контексте повышения качества в области маркетинга'

Проект «Системы шести сигм» в контексте повышения качества в области маркетинга Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
103
34
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Проект «Системы шести сигм» в контексте повышения качества в области маркетинга»

Министерство образования и науки РФ

Правительство Пензенской области Академия информатизации образования Академия проблем качества РФ Российская академия космонавтики им. К.Э.Циолковского Российская инженерная академия Вычислительный центр РАН им. А.А.Дородницына Институт испытаний и сертификации ВВТ ОАО «Радиотехнический институт имени академика А.Л.Минца» ОАО «УПКБ ДЕТАЛЬ», ОАО «РУБИН» ОАО «НИИФИ», ОАО «ПНИЭИ», ФГУП ФНПЦ «ПО СТАРТ», НИКИРЭТ, ЗАО «НИИФИиВТ» ОАО «ППО ЭЛЕКТРОПРИБОР», ОАО «РАДИОЗАВОД» Пензенский филиал ФГУП НТЦ «АТЛАС» ОАО «ТЕХПРОММАШ», МИЭМ НИУ ВШЭ, Евразийский Национальный университет им. Л.Н. Гумилева Сургутский институт мировой экономики и бизнеса «ПЛАНЕТА» Пензенский государственный университет

АадижУ{%шсж

ТРУДЫ

МЕЖДУНАРОДНОГО СИМПОЗИУМА

НАДЕЖНОСТЬ И КАЧЕСТВО

II то^

ПЕНЗА 2015

УДК 621.396.6:621.315.616.97:658:562 Т78

Труды Международного симпозиума «НАДЕЖНОСТЬ И КАЧЕСТВО»:

T78 в 2 т. - Пенза : ПГУ, 2015. - 2 том - 384 с.

ISBN 978-94170-818-5(т.1) ISBN 978-94170-818-8

В сборник трудов включены доклады юбилейного ХХ-го Международного симпозиума «Надежность и качество», проходившего с 25 по 31 мая 2015 г. в городе Пензе.

Рассмотрены актуальные проблемы теории и практики повышения надежности и качества; эффективности внедрения инновационных и информационных технологий в фундаментальных научных и прикладных исследованиях, образовательных и коммуникативных системах и средах, экономике и юриспруденции; методов и средств анализа и прогнозирования показателей надежности и качества приборов, устройств и систем, а также анализа непараметрических моделей и оценки остаточного ресурса изделий двойного назначения; ресурсосбережения; проектирования интеллектуальных экспертных и диагностических систем; систем управления и связи; интерактивных, телекоммуникационных сетей и сервисных систем; экологического мониторинга и контроля состояния окружающей среды и биологических объектов; исследования физико-технологических процессов в науке, технике и технологиях для повышения качества выпускаемых изделий радиопромышленности, приборостроения, аэрокосмического и топливно-энергетического комплексов, электроники и вычислительной техники и др.

Оргкомитет благодарит за поддержку в организации и проведении Международного симпозиума и издании настоящих трудов Министерство образования и науки РФ, Правительство Пензенской области, Академию проблем качества РФ, Российскую академию космонавтики им. К. Э. Циолковского, Российскую инженерную академию, Академию информатизации образования, Вычислительный центр РАН им. А. А. Дородницына, Институт испытаний и сертификации ВВТ, ОАО «Радиотехнический институт имени академика А.Л. Минца», ОАО «УПКБ ДЕТАЛЬ», ОАО «НИИФИ», ФГУП «ПНИЭИ», ОАО «РУБИН», ОАО «РАДИОЗАВОД», ОАО «ППО ЭЛЕКТРИПРИБОР», ФГУП «ПО «СТАРТ», НИКИРЭТ - филиал ФГУП «ПО «СТАРТ», Пензенский филиал ФГУП НТЦ «АТЛАС», ОАО «ТЕХПРОММАШ», МИЭМ НИУ ВШЭ, Евразийский Национальный университет им. Л.Н. Гумилева, Сургутский институт мировой экономики и бизнеса «ПЛАНЕТА»,Пензенский государственный университет.

Сборник статей зарегистрирован в Российском индексе научного цитирования (РИНЦ) с 2005 г.

Р е д а к ц и о н н а я к о л л е г и я :

Юрков Н. К. - главный редактор Трусов В. А. - ответственный секретарь Баннов В. Я. - ученый секретарь Волчихин В. И., Абрамов О. В., Авакян А. А., Дивеев А.И., Иофин А. А., Каштанов В. А., Майстер В. А., Острейковский В.А., Петров Б. М., Писарев В. Н., Роберт И. В., Романенко Ю. А., Северцев Н. А., Садыков С. С., Садыхов Г. С., Увайсов С. У.

ISBN 978-94170-818-5(т.1) ISBN 978-94170-818-8

© Оргкомитет симпозиума, 2015 © ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет», 2015

Далее на основе этих свойств необходимо выработать управленческие решения по снижению риска несостоятельности предприятий.

ЛИТЕРАТУРА

1. Антикризисное управление: учебник/ Е. П. Жарковская, Б. Е. Бродский, И. Б. Бродский. - 8-е изд., перераб.-М.: Издательство «Омега-Л», 2014. - 514 с.

2. Герасимов Б.И. Комплексный экономический анализ финансово-хозяйственной деятельности организации: учеб. пособие / Б.И. Герасимов, Т.М. Коновалова, С.П. Спиридонов, Н.И. Саталкина. -Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2008. - 160 с.

3. Кочегаров И.И. Математическое моделирование конструкций рэс в электронной среде. / Кочегаров И.И., Юрков Н.К., Алмаметов В.Б. // Информационные технологии в проектировании и производстве. 2002. № 3. С. 41.

4. Давыдова Г.В., Беликов А.Ю. Методика количественной оценки риска банкротства предприятий / Г. В. Давыдов, А. Ю. Беликов. Учебник - М.: ИГУ, 1999.

5. Гришко А.К. Методология управления качеством сложных систем / Гришко А.К., Юрков Н.К., Кочегаров И.И. // Труды международного симпозиума Надежность и качество. 2014. Т. 2. С. 377-379.

6. Донцова Л.В., Никифорова Н.А. Анализ финансовой отчетности: Практикум. - М.: Издательство «Дело и Сервис», 2004. - С.32-33.

7. Ширинкина Е.В. Методологические аспекты к оценке кредитоспособности / Надежность и качест-во-2011:тр. Междунар.симп.-Пенза :Изд-во ПГУ,2011. -2 т.

УДК: 005.34:005.71

Лиляна Милетич1, Бранко Попович2, Милица Ничич3, Миодраг Вукович1

1Факультет менеджмента проектами и инновациями, Белград, Сербия 2Белградский университет, Белград, Сербия

3Высшая школа профессиональных изучений, Нови-Сад, Сербия

ПРОЕКТ «СИСТЕМЫ ШЕСТИ СИГМ» В КОНТЕКСТА ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА В ОБЛАСТИ МАРКЕТИНГА

Implementation of the project «Six sigma system» in marketing

As with any project the success of implementation of the project «Six sigma system» in marketing, i.e. the achievement of its primary goals depends on the performance of planning of satisfaction of all stakeholders: customers, employees and others. The planning process is essential because it acts on improving the overall business of organization and thus achieving more complete customer's, other stakeholders and, of course employees satisfaction.

Improving business of organization is achieved by improving the value chain in all segments of formation of additional value. This means that main improvements must be achieved in all operations and activities including market research and marketing, in order to achieve an increase in internal and external values. Increasing of internal values of the organization, which as a supplier implements the process results, means increasingof: profits, realization, sales, material savings, as well as reduction of: losses, rejects, the number of employees. Increasing of external values of the organization, which delivers realized process results to the user, means: increase customers satisfaction, reduction of cost, increased process results quality, increased supply of the process results [1, 2].

Application of Six sigma project system in marketing in the area of Serbian economy, creates a systemic basis for increasing the efficiency and effectiveness of its business entities, and thus strengthens their competitive ability. The main effects of application of Six sigma system project in marketing are related to the achievement of a more complete satisfaction of requirements and desires of customers, employees and other stakeholders, indicators of which are:increased wages, reduced percentage of losses in relation to planned sale of process results, shorter turnaround time of invested capital, achieving of total savings in business and increased profits. Such effects of project implementation are a consequence of the new approach to business, where it involves teamwork, i.e. involvement of all employees in their fields of work, better utilization of available resources, respecting complaints of users, better organization of shortening the duration of process and of overall project completion [2, 3-5].

Levels of application of «Six sigma system» in Marketing

Proceeding from basic characteristics of the perceived «Six sigma system» two different levels of application of «Six sigma system» were developed in practice [2, 6] . The first level of application relates to the implementation of a series of short-term projects for solving individual problems in certain (sub)systems in the organization such as: excessive variations of process parameters, increased costs and time of implementation of process results and their working operations, great losses of money, resources and time, as well as low levels of quality of the process results and insufficient profit of organization in the cycles of work or in individual operations [2, 7] . Individual short-term project for the improvement of operations in a particular (sub)system of organization can be implemented in practice in four steps [8, 9] :

Owner or director of the organization (1-3 persons) on the basis of perceived problems in the organization approves the application of short-term project with certain assets and the defined deadline;

Director of the organization appoints project leader, who is trained in the application of all analytical techniques of the «Six sigma system»;

Project Leader appoints the necessary number of instructors, about 2% of the employees, who are trained for purposes of executing of application of all analytical techniques of «Six sigma system»; and

Project leader determines the required number of executioners, about 25% of the employees, who are trained to implement the required analytical techniques of «Six sigma system», which, under supervision of project leader and advisory help of instructors execute a project with the defined assets in given timeframe.

Second level of application of «Six sigma system» includes phases of narrowing the width of the projected process tolerances, in order to increase level of realized quality of process results [2, 10] . From the implementation of processes as a set of planned and linked activities, that transform inputs into outputs depends quality of process results. Processes that implement results of certain level of quality, which in turn meet the set or the default user requirements in relation to different results of the process, such as semifinished product, finished product, documenta-

tion and / or service, in practice have varying character [11-13] . Character of a process is associated with numerous external and internal influences.

In customers serving, it has been shown that the classical approach of achieving quality of services with a tolerance T = ±3o with defective PPM = 66810 process results from million is inadequate, and the solution was found in narrowing of the projected process tolerances, where four different quality classes of process results can be distinguished (Table in Figure 2) [2, 14] . Table given in Figure 1 shows that if we compare the classical approach with the quality class with a projected tolerance of T = QUI appear 66810 actual defects per million of realized process results; with the approach of the worldquality class, with the allowed tolerance of T = QUI appear only 3.4 defects per million of realized process results, what is a huge difference.

It turned out that for some process results, especially when an excellent quality of process

resultsis essential, if an organization applies classical class quality, it is no longer sufficient to achieve and sustain competitive position of companies, and it is necessary that especially companies seeking excellent quality and leading position in its region and beyond engage in their business demands the world quality class and begin the implementation of projects Six sigma system. Application of world quality class compared to traditional class has great advantages and it is necessary for the majority of enterprises in Serbia if they want to increase the competitive ability of their organizations according to different criteria and models to determine losses incurred due to malfunction and evaluation of organizations excellence [2, 15]. Indicators of advantages of world-class quality with regards to possible: increased profits, reduced losses to sales ratio and rejected service complaints are visible in the table shown in Figure 2 [2, 16] .

Quality class Tolerance T Critical shifts □ Index of precision PCI Index of accuracy PPI Level of confidence □ x) Risk G=1-D(x) Defects per one million ppm=106L

Classical □ □ Q.5 □ 1.00 0.50 0.93319 0.0668100 66810

Medium Li □ □2.5 □ 1.33 0.83 0.99379 0.0062100 6210

High □ □ □3.5 □ 1.67 1.17 0.999767 0.0002330 233

World □ □ □4.5 □ 2.00 1.5 0.9999966 0.0000034 3.4

Figure 1. Quality classes of process results and their characteristics

Quality class Possible profits increase Possible losses to sales Rejected service complaints

Classical 5 % 3 0 ^40 % 33 for a new car

World 35 % < 1 % 1 of 980 new cars

Figure 2. Expected efects at processes with different quality classes

Implementation of the mfss project

As previously stated, implementation the Six sigma system project for researching market needs (Marketing for Six Sigma) - MFSS can significantly help to improve quality of process results as well as the needs of market research aimed for improving the process results as such. The most common indicators of this are: reducing variations in the processes of research, reducing costs and duration of activities and losses, increasing of quality of process results and increasing of the realized profit of organization. Before discussion of possibilities and application of MFSS project in economic activities in Serbia, it is necessary to consider basic elements of Six sigma system and prerequisites for its application in the (sub)system of Market research needs. MFSS project itself can be implemented by different programs that for purposes of real use in researching of market needs must be adapted to different types of process results: semifinished products, products, services, documentation, including all necessary computing and computational procedures. Implementation of the project by using the program of Six sigma system in marketing, which is adapted to the first level of application, includes activities that are part of the program of activities and measures DMADC, which includes the following phases of the project [2, 17]:

D (define) -Defining the goals of market needs / user requirements research; represents important inputs for project MFSS management and includes: preliminary project design, folder with necessary processes, description of user requirements with quality characteristics, as well as information on the opinions and needs of end users (complaints, surveys, comments and other information on market research);

M (measure) -Measuring objectives of defined target market research needs, including: collection, processing and representing of data,

with the measures presented in the form of nonconformities / defect relations and opportunities in relation to set goals;

A (analyze) - Analyzing the measured values of market research needs, whereby Six sigma team investigates and analyzes the data in context of emerging problem if requirements of quality were not met and it supports by relevant documents;

D (design) - Application of research of market needs: the implementation of activities based on the defined process map and obtaining the required data;

C (control) - Control of research of market needs, with the aim of monitoring and verification process stability and predictability of applied solutions.

Application of Marketing program - MFSS is made depending on whether the market research is carried out for one of the following three purposes / activities: realization of products, sales of new products and / or sale of the existing (old) product or all kinds of process of results.

Required personnel for mfss project implementation

Preparation of personnel required for the implementation «Six sigma system» includes choice of suitable persons for working in a group-project team, their professional training, distribution of responsibilities of trained members and the distribution of tasks-activities. The choice of suitable persons -members of the project team for the introduction of the «Six sigma system» should be in accordance with:activities and objectives, organizational climate, organizational behavior and styles of behavior of members and leaders of the project team. Professional training of elected members of the project team for the implementation of the «Six sigma system» in an organization should include different levels in the hierarchy of organizational management: owner (director) , senior management (leader of

the system), middle management (for instructors - «Black Belts») and the level of direct perpetrators (team leader and perpetrators - «Green belts»), as shown in the table in Figure 3 [2,

18]. If the organization uses only one project, then is the responsibility of trained members of the project team transmitted in descending sequence by the hierarchy.

Level in organization Participants Activities Working place

Level of owner (director) Owners or directors (Champions) Informed about procedures of application, define objectives of the organization, supervise the "Six sigma system" Owner or director of the organization

High level leaders System leader (Mentor) Trained in all procedures of application, leads the "Six sigma system", appoints: instructors, group leader and perpetrators, supervises progress of the project System leader at separate working place

Medium level leaders Instructors (Black belts) Trained in all procedures of application, interpret application procedures Instructor at existing working place

Level of direct perpetrators Working group leader, Perpetrators, (Green belts) Informed about some methods of application, leader leads project group, apply procedures in the project Perpetrator at existing working place

Figure 4. Members of the „Six sigma system" project team

The owner (manager - director) is informed about procedures of application, is responsible for establishing the organization's goals and leads / oversees «Six sigma system», determines instructors, project team leaders and executives. The leader of the «Six sigma system» is selected from the ranks of senior management. He is trained in the implementation of all procedures that are necessary for the implementation of the «Six sigma system» and as a mentor has a particular workplace, appoints instructors, the leader of the project team and executives - members of the project team. He is responsible for system control and monitoring. Black belts instructors arise from middle management and are on their existing workplaces. They are responsible for interpretation and application of the process. Leader of project team, manages team; he is responsible for the implementation of procedures in the project and stems from the level of direct perpetrators, as well as perpetrators - members of project team (Green belts), who are informed only on certain procedures, apply them in their jobs and are responsible for the execution of application process of project. If the organization implements multiple projects, the nare responsibilities of trained members of project team, according to the program of the „Six sigma system" also transmitted at the same hierarchy, where is the leader of project team determined separately for each project, as well as the required executors.

Conclusion

In an organization business management requires improvement of all processes, and not just the application of the methodology for quality management, without considering profit of organization, as at QMS according to ISO 9001 standards. In addition to procedure of

eliminating process instability, world class quality demands that organizations which want a stable position in the market apply a procedure for increasing precision of the process. In this paper authors have discussed the application of methodology for improving business of an organization in marketing, applying the "Six sigma system" project, whereby the emphasis was placed on active operation of project team in order to achieve the goal related to improvement business of the organization, which should be implemented effectively and efficiently. Considering all the necessary elements for the implementation of the project on economic activity in Serbia, it was pointed out that application of the "Six sigma system" for purposes of managing market research needs enables elimination of all kinds of instabilities by controlling of allprocess flows. That requires the application of practical procedures, knowledge of certain analytical techniques and specific training of personnel at all levels of organization management. Planning and implementation of short-term projects to improve the business, the „Six sigma system"in Marketing, with unique programs, established stages, with supervision and assistance of directors, leaders of the system, «Black belts» instructors, leaders of project teams and perpetrators (Green belts), leads to better identification of the objectives, but also to necessary solutions that directly increase quality of the process, as well as making a profit on schedule. The project of «Six sigma system» in Marketing is oriented on the application in larger and successful organizations and requires that employees acquire application of advanced knowledge in several days of computer training seminars and gain practical experience within their daily operational activities.

REFERENCES

1. Miletic Lj., Nicic M., Curcic R., 2014, «The Information Technologies on the Value Chain and Increase the Competitiveness of Enterprises», Альтернативная энергетика и экология- casopis Ruske Akadenije nauka-INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL FOR ALTERNATIVE ENERGY AND ECOLOGY, ноябрь 2014 (№21);

2. Popovic B., 2014, Sistem sest sigma u usluzivanju rezultatima procesa, Akademska misao, Be-ograd;

3. A method of automatic verification of Coriolis flowmeters in the field / N.K. Yurkov, K.V. Gudkov, M.Yu. Mikheev, V.A. Yurmanov // Measurement Techniques. N.Y., Springer, May 2012, Volume 55, Issue 2, pp 151-155;

4. Shishulin, D.N. Modeling the radiation of a mirror antenna taking vibration deformations into account / D.N. Shishulin, N.K. Yurkov, A.N. Yakimov // Measurement Techniques, 2014. 56 (11), pp. 1280-1284.

5. Systems of Coriolis flowmeters in the field / N.K. Yurkov, K.V. Gudkov, M.Yu. Mikheev, V.A. Yurmanov // Measurement Techniques. N.Y., Springer, November 2012, Volume 55, Issue 6, pp 132-139;

6. Popovic B., Ivanovic G., 2011, Sistem sest sigma u projektovanju rezultata procesa - Design for six sigma, Masinski fakultet, Beograd;

7. Popovic B., Boskovic V., Korisceni kvalitet proizvoda-Quality of Use, Akademska misao, Beo-grad, 2012;

8. Brue G., Howes R., Six Sigma, McGeaw-Hill, New York, 2006;

9. Keller P., Six Sigma Demystified, McGraw-Hill, New York, 2005;

10. Popovic В., 2009, Definitivno resenje-sistem sest sigma, Kvalitet, vol.19, br. 3-4, str.76

79;

11. ISO 13053-2:2011, Quantitative methods in procès improvement-Six Sigma-Part 2: Tools and techniques;

12. Popovic В., Nikodijevic I., 2013, Sistem sest sigma u uslugama-SERVICE FOR SIX SIGMA, 40. Nacionalna konferencija o kvalitetu, „8.cNacionalna konferencija o kvalitetu zivota-FQ 2013 Festival kvaliteta, Masinski fakultet, Kragujevac;

13. Popovic В., Klarin M., Miletic Lj., 2005, Upravljanje proizvodnjom i usluzivanjem OPERATIONS MANAGEMENT-monografija, Masinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd;

14. Popovic В., Miletic D., 2011, Analiziranje velicina u sistemu sest sigma, 38. Nacionalna konferencija o kvalitetu, „6.Nacionalna konferencija o kvalitetu zivota-FQ 2011 Festival kvaliteta, Masinski fakultet, Kragujevac;

15. ISO 9004:2009, Quality management system-Guidelines for performance improvements, International organization of standardization, Geneva, 2009;

16. Popovic В., Miletic Lj., 2003, Primeri resenih zadataka iz Upravljanja kvalitetom, Akademska misao, Beograd;

17. Popovic В., Veljkovic Z., BoskoviC V., Sistem sest sigma u praksi, 35. Nacionalna konferencija o kvalitetu, Masinski fakultet, Kragujevac, 2008;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

18. ISO 13053-1:2011, Quantitative methods in process improvement-Six Sigma-Part 1: DMAIC methodology.

УДК 33

Прошкина Л. А., Трусов Е.В.

ФГБОУ ВПО «Пензенский государственный университет», Пенза, Россия

НОВАЯ ИНДУСТРИАЛИЗАЦИЯ КАК ДАЛЬНЕЙШИЙ ПУТЬ РАЗВИТИЯ ЭКОНОМИКИ РОССИИ

Поразивший мировую экономику глобальный финансово-экономический кризис закончился для ряда стран Запада и США благодаря реализации разработанных ими антикризисных программ, направленных на новые инвестиции для ускорения научно-технического прогресса (НТП) на основе инноваций, совершенствования национальной инновационной системы (НИС) для каждой страны, ускоренное внедрение нововведений в производство и повышение на этой основе темпов экономического роста. Реальный выход из кризиса мировой экономики - дальнейшее повышение производительности труда, и новая современная индустриализация. Новая индустриализация - это не антипод инновациям. Новая индустриализация - это создание первоклассного индустриального базиса для инноваций. [1].

Политико-экономическая сущность неоиндуст-риализаци заключается в том, что в отличие от старой, или первичной индустриализации, новая индустриализация, будучи уже вторичной, воплощает в себе качественно более высокую ступень развития, а также отличается и своим объектом, и своим субъектом.

Первичная индустриализация состояла в электрификации производительных сил. Её ход известен по опыту и западных стран, и нашей страны. Электротехнический комплекс, электромеханическое станкостроение и приборостроение в СССР были на передовом уровне для своего времени. Кульминационной точки развития весь наш комплекс электрифицированных производительных сил достиг примерно к концу 1960-х - началу 1970-х гг.

Дальше наступила вторая фаза индустриализации - когда производительные силы, оборудование, рабочие места начали всё масштабнее автоматизироваться. Решающей предпосылкой к тому явилась так называемая микропроцессорная революция. Микропроцессор, будучи цифровой машиной, занимает место базисного продукта, наряду с кВтч электричества. Появилось ядро цифровых компьютеризованных технологий, стали накапливаться факторы, необходимые для компьютеризации производительных сил и создания системы автоматизированных машин. В общем, вторая фаза индустриализации непосредственно и напрямую связана с тем, что кратко можно назвать «оцифровыванием» производительных сил. С 1970 - 1980-х г.г. наличие собственного производства микропроцессоров, или цифровых машин, стало первейшим признаком неоиндустриальной мощи современной державы. Передовой микропроцессор представляет собой концентрат всех последних достижений фундаментальной и прикладной науки, инженерной и конструкторской мысли, технологий, организации и планирования производства.

Таким образом, став результатом, электрификация одновременно стала предпосылкой для того, чтобы человечество могло пойти вперед, к автоматизации и компьютеризации рабочих мест, физического и умственного труда. К автоматизации не только рабочих машин, например, станков, но к автоматизации управляющих машин. Вот почему неоиндустриализация начинается с микропроцессорной революции, когда микропроцессор становится таким же базисным, социально доступным продуктом, как электричество, как кВт/ч. В процессе новой индустриализации качественно изменяется человеческая деятельность: растущую массу времени - и рабочего, и научного, и творческого - человек посвящает познанию и изобретению автоматизированных машин. Новая индустриализация принципиально отличается от первичной по своему содержанию (замена машинного труда роботизированным), источникам (инновации, а не вовлечение свободных трудовых и природных ресурсов), критериям эффективности (рост производительности труда и качества жизни, а не стоимостной оценки ВВП), методам осуществления (массовое предпринимательство, а не исполнение государственных команд). В развитых странах ее основой становится развитие высокотехнологичного производства товаров и услуг, неотделимого от центров НИОКР, переход от массового производства стандартной продукции к удовлетворению индивидуальных потребительских предпочтений, организации глобальных цепей создания стоимости. Быстро развивающиеся страны, как показало исследование Всемирного банка, переходят от экспорта преимущественно низко- и среднетехно-логичной массовой продукции к созданию 100 млн. новых высокотехнологичных и ориентированных преимущественно на внутренний рынок рабочих мест [2]. Целью неоиндустриализации, «новой индустриализации» является создание мощной промышленной базы, которая смогла бы производить как массовую, так и индивидуализированную наукоемкую продукцию, конкурирующую на мировом рынке с товарами из развитых стран. Новая индустриализация должна сделать отечественную промышленность конкурентоспособной, а всю российскую экономику - свободной от сырьевой зависимости и готовой к радикальному технологическому рывку.

Как показывает опыт совершения технологических прорывов в новых индустриальных странах, послевоенной Японии, современном Китае, да и в нашей стране, требуемое для этого наращивание инвестиционной и инновационной активности связано с повышением нормы накопления до 35-4 0 % ВВП и ее концентрацией на прорывных направлениях глобального экономического развития. При этом, чтобы «удержаться на гребне» новой волны

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.