Научная статья на тему 'ПОДКАСТИНГ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ МОДЕЛИРОВАНИЯ ИНТЕРАКТИВНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ СИТУАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НА ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ'

ПОДКАСТИНГ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ МОДЕЛИРОВАНИЯ ИНТЕРАКТИВНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ СИТУАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НА ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
82
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
The Scientific Heritage
Область наук
Ключевые слова
подкастинг / коммуникативная ситуация / интерактивность / слуховое восприятие / навыки говорения. / podcasting / communicative situation / interaction / listening comprehension / speaking skills.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Карчава О.В.

Статья посвящена моделированию интерактивной коммуникации посредством подкастинга при обучении иностранному языку студентов инженерных специальностей. Утверждается, что использование подкастов на занятии по английскому языку способствует реализации принципов интерактивности, аутентичности и активного обучения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PODCASTING AS A PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR SIMULATING INTERACTIVE COMMUNICATIVE SITUATION IN TEACHING THE ENGLISH LANGUAGE TO ENGINEERING SPECIALTIES

The article discusses the problem of simulating interactive communication in teaching foreign languages to engineering specialties. It is stated that podcasting can help teachers organize learning process in accordance with the principles of interactivity, students’ autonomy and use of authentic materials.

Текст научной работы на тему «ПОДКАСТИНГ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ МОДЕЛИРОВАНИЯ ИНТЕРАКТИВНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ СИТУАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НА ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ»

У 61,3 % опрошенных, тренер в тренировочном процессе рекомендует употреблять разрешенные препараты, у 25% спортсменов тренер советует тренироваться без стимулирующих препаратов и 13,7% всегда советует употреблять любые препараты для повышения спортивных результатов.

Однако на вопрос «регулярное применение допинга может повлиять на здоровье спортсмена...», 12,5% считают, что допинг улучшает состояние здоровья спортсмена, 80% опрошенных считают, что допинг наносит серьезный вред здоровью и 7,5% считают, что допинг не влияет на состояние здоровья спортсмена.

Выражая свое мнение при ответе на вопрос «.отношение к спортсмену, принимающему допинг», 72,5% считают, что это личное дело спортсмена, 10% считают положительным так, как спортсмен делает все возможное и невозможное для достижения победы на соревнованиях, и 17,5% считают, что спортсмен ведет «нечестную игру».

Вывод. Проведенный социологический анализ по выявлению отношение к допингу у студентов 3 курса факультета физической культуры позволяет сделать предположения о том, что:

- существует возможность обмануть антидопинговый тест при приеме запрещенных препаратов в соревновательный период, отмечено у 49% опрошенных,

- коммерциализация Олимпийского спорта способствует стремлению добиться победы любой ценой у элитных спортсменов,

- у 72,5% респондентов, нейтральное отношение к спортсмену, который принимает допинг, т.е. это личное дело спортсмена.

Полученные результаты являются основанием о необходимости более активной просветительской работы со студентами факультета физической культуры по проблемам разъяснения сущности допинга, его разновидностей, медицинских и морально-этических последствий применения допинговых средств.

Список литературы

1. Белянская, И. М. Проблема допинга в современном спорте / И.М. Белянская, И.В. Николаева, В.В. Селютина // OlymPlus. Гуманитарная версия. - 2020. - №2 (11). - С. 8-10.

2. Планида, Е.В. Выявление взаимосвязи между личностными особенностями студентов-спортсменов и их отношением к допингу / Е.В. Падина, А.В. Шутенкова // Всероссийская научно-практическая конференция «Перспективы развития современного студенческого спорта. Итоги выступлений российских спортсменов на Универсиаде -2013 в Казани». - 2013.- С. 430-433.

3. Hodge, K. Prosocial and antisocial behavior in sport: The role of coaching style, autonomous vs. controlled motivation, and moral disengagement. / К. Hodge, C. Lonsdale // Journal of Sport and Exercise Psychology. - 2011. Vol. 33, is. 4. - P. 527-547.

4. Majori, S. Brain doping: stimulants use and misuse among a sample of Italian college students / S. Majori, D. Gazzani, S. Pilati, J. Paiano, A. Sannino, S. Ferrari, E. Checchin // Journal of Preventive Medicine and Hygiene. - 2017. - Vol. 58, is. 2. - P. 130-140.

5. Shah, J. Doping among high school students: findings from the French ESPAD survey / J. Shah, E. Janssen, O Le Nezet, S. Spilka //European Journal of Public Health. - 2019. - Vol. 29, is. 6. - P. 1135-1140.

ПОДКАСТИНГ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ МОДЕЛИРОВАНИЯ ИНТЕРАКТИВНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ СИТУАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НА ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ

Карчава О.В.

Сибирский государственный университет науки и технологий имени академика М.Ф. Решетнева

старший преподаватель Кафедры технического иностранного языка

PODCASTING AS A PEDAGOGICAL TECHNOLOGY FOR SIMULATING INTERACTIVE COMMUNICATIVE SITUATION IN TEACHING THE ENGLISH LANGUAGE TO ENGINEERING

SPECIALTIES

Karchava O.

Siberian state university of science and technology named after academician M.F. Reshetnev senior teacher of the Technical foreign language department

Аннотация

Статья посвящена моделированию интерактивной коммуникации посредством подкастинга при обучении иностранному языку студентов инженерных специальностей. Утверждается, что использование подкастов на занятии по английскому языку способствует реализации принципов интерактивности, аутентичности и активного обучения.

Abstract

The article discusses the problem of simulating interactive communication in teaching foreign languages to engineering specialties. It is stated that podcasting can help teachers organize learning process in accordance with the principles of interactivity, students' autonomy and use of authentic materials.

Ключевые слова: подкастинг, коммуникативная ситуация, интерактивность, слуховое восприятие, навыки говорения.

Keywords: podcasting, communicative situation, interaction, listening comprehension, speaking skills.

Nowadays, necessity to increase the quality of English language teaching to university students result in new technologies to meet the requirements. Modern students of engineering specialties have vast knowledge of information resources. It goes without saying that it is of great importance to use appropriate methods in the process of teaching these groups. At present major tendencies in teaching foreign languages incline to such aspects as communication, autonomy, interaction and culture context [1]. Therefore, using various types of Internet technologies contributes to development of speaking and listening skills and practical implementation of acquired knowledge.

The objective of this research article is to clarify the issues of integrating podcasting to English learning process for students of engineering specialties. Besides, it is essential to distinguish its educational value in terms of interactive communication. The term of interactive communicative situation can be interpreted as a part of learning and acquiring the language that students are eager to achieve. Any interactive communicative situation can be defined as a complex of circumstances and conditions of the communication process. That is why, at a general level it involves such elements as two or more interlocutors, communicative channels, a specific situation, a message, a place and time [1]. All of these features make any dialogue unique.

In order to simulate a communicative situation in the university classroom and face the changes of the 21st century it is suggested using the podcast technology. If to speak about etymology, the word "podcast" was originally suggested by a British journalist Ben Hammersley as a portmanteau of following ones: an iPod which means a brand name for a type of MP3 player and to broadcast that is to spread information to a lot of people via television or radio [2, 3].

The podcasting technology has gained wide appeal since late 2004, when major networks and radio shows started making material available for podcast enthusiasts [2, 3]. Just in other words, a podcast is an episodic series of digital audio or video files which a user can download and listen to. Moreover, video podcasts are currently gaining their popularity. Now they are called blogs which have spread widely due to Youtube video hosting.

To clarify, podcasting has its own powerful benefits in teaching and learning the English language. Firstly, the podcasts are an authenthic and natural material which is generally designed for native speakers. That is why the podcasting usually demonstrates perfect samples of British or American English including the diversity in accents and vocabulary. Secondly, it is up-to-date and allows to discuss the most controversial topics in class like arms race between America and

Russia, the latest weather disasters, Trump and Putin election and many others. Differences of opinion in the students directly result in conversation. After all, it is the original goal of teaching any foreign language. Finally, the podcasts are flexible enough to be used on their own or in conjuction with any coursebook.

Moreover, it is necessary to illustrate all means of the appliance particularly with students of engineering specialties. The first one is traditional listening comprehension. The majority of podcasts are presented in such challenging topics as environment, space technologies, weapon systems and missiles, contemporary computer engineering and so on. It is wide-spread to download all the necessary material with accompanied exercises which help save precious time of every English teacher. The second way is peer tutoring by creating tasks for targeted podcasts. The majority of the students are young adults with extraordinary and creative mind so they are interested in designing their own tasks such as student surveys, quizzes, role plays and many others. Finally, recording individual podcasts relative to a specific topic is a perfect solution to improve speaking skills. This process does not require any special tools except a computer, headphones and a built-in microphone [3]. The students can record their own podcasts with the help of special websites and exchange them in any social media service. It is a beneficial type of a home assignment at university as the students are mature enough to complete such tasks and can deliberately practise targeted grammar and vocabulary.

In conclusion, nowadays the podcasting technology is one of the most contemporary approaches in teaching English as a foreign language and a mean of simulating interactive communicative situation in teaching students of engineering specialties as it solves the challenge at many levels.

References

1. Белая. А. Л., Шульга О. Н. О роли средств интерактивной коммуникации в обучении иностранному языку. Женщина. Общество. Образование: материалы 13-й междунар. науч.-практ. конф. Минск, Женский институт «Энвила», 2010, сс. 284 - 286.

2. Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий: учеб.-метод. пособие для учителей, аспирантов и студентов. Ростов н/Д, Феникс, 2010, 182 с.

3. Savignon S. J., Sysoyev P. V. Cultures and comparisons: strategies for learners. Foreign Language Annals. 2005. № 38 (3), pp. 357 - 365.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.