Научная статья на тему 'Picture atheistic worldiew in Crimean Tatar literature'

Picture atheistic worldiew in Crimean Tatar literature Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
34
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АТЕИСТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ / АНТИРЕЛИГИОЗНАЯ ПРОПАГАНДА / КОМСОМОЛ / МОЛОДЁЖЬ / РЕЛИГИЯ / МОЛИТВА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Куртумеров Эмир-Усеин Эмир-Усеинович

Статья посвящена освещению одному из ведущих направлений государственной политики в первые годы Советской власти атеистическому воспитанию. На примере творчества Ыргъата Кадыра, Эшрефа Шемьизаде, Дж. Дагджи и других исследуется взаимосвязь антирелигиозной работы с задачами строительства нового общества в Крыму. Особое внимание обращено на формы и методы антирелигиозной пропаганды, выбор которых зависел от конкретных политических и экономических условий. Атеизм, как отрицающее религию мировоззрение, не будучи формально провозглашённым в СССР элементом государственной идеологии, активно поддерживался партийными и государственными органами. Изучая произведения крымскотатарских писателей и поэтов можно прийти к выводу, что антирелигиозное движение советского времени было крайне неоднородным, противоречивым, что отражало социальную неоднородность общества.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Изображение атеистического мировоззрения в крымскотатарской литературе

The article is devoted to coverage of one of the main directions of the state policy in the first years of Soviet power atheistic education. For example, creativity Yrgata Qadir, Eeref Shemizade, J.. Dagdzhi and other anti-religious work examines the relationship with the tasks of building a new society in the Crimea. Particular attention is paid to the forms and methods of anti-religious propaganda, the choice of which depended on the specific political and economic conditions. Atheism, like religion denies the world without beingformally enshrined in the Soviet Union part of the state ideology, actively supported the party and government. Studying the works of Tatar writers and poets can come to the conclusion that the Soviet antireligious movement of the time was very uneven, inconsistent, reflecting the social heterogeneity of society.

Текст научной работы на тему «Picture atheistic worldiew in Crimean Tatar literature»

КРЫМ И ЛИТЕРАТУРНАЯ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТЬ

УДК: 82=512.14-94

КЪЫРЫМТАТАР ЭДЕБИЯТЫНДА АТЕИСТИК ДЮНЬЯБАКЪЫШНЫНЪ ТАСВИРЛЕНЮВИ

Куртумеров Эмир-Усеин Эмир-Усеинович,

старший преподаватель кафедры крымскотатарской филологии факультета крьмскотатарской и восточной филологии ФГАОУ ВО

«Крьмский федеральный университет имени В. И. Вернадского» (г. Симферополь, Республика Крым, РФ). Моб. тел.: +7 978 054-38-89, e-mail: enverkurtumer@mail.ru

Куртумеров Э.-У. Э.-У. Изображение атеистического мировоззрения в крымскотатарской литературе.

Статья посвящена освещению одному из ведущих направлений государственной политики в первые годы Советской власти — атеистическому воспитанию. На примере творчества Ыргъата Кадыра, Эшрефа Шемьизаде, Дж. Дагджи и других исследуется взаимосвязь антирелигиозной работы с задачами строительства нового общества в Крыму. Особое внимание обращено на формы и методы антирелигиозной пропаганды, выбор которых зависел от конкретных политических и экономических условий.

Атеизм, как отрицающее религию мировоззрение, не будучи формально провозглашённым в СССР элементом государственной идеологии, активно поддерживался партийными и государственными органами. Изучая произведения крымскотатарских писателей и поэтов можно прийти к выводу, что антирелигиозное движение советского времени было крайне неоднородным, противоречивым, что отражало социальную неоднородность общества.

Ключевые слова: атеистическое воспитание, антирелигиозная пропаганда, комсомол, молодёжь, религия, молитва.

«Атеизм (юнан. "а"- ёкъ, "theos" - Аллах) - Аллахны инкяр этмек, умумен динни инкяр этмекнен багълы фикирлер системасыдыр. Маркс атеизми - атеизминъ энъ юксек формасы олып, диний гъаелерни иль-мий нокъта-и назарда тенкъит этмекнен огъраша, дюнья аяты акъкъын-

© Э.-У. Э.-У. Куртумеров, 2015

КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2015, №№ 1 (16)

даки диний бакъышларнынъ маиетини инджелей ве оларгъа дюньянынъ диалектик-материалистик корюнишини къаршы къоя. Маркс атеизми диний итикъадларнынъ пейда олув себеплерини анълата, оларнынъ ич-тимай вазифесини ве диний хурафатларнынъ огюни алувнынъ ёллары-ны ве имкянларыны бельгилей»,- деп язылгъан 1980сенеси Москвада чыкъкъан «Сиясий терминлер лугъаты»нда.

Совет укюмети тешкиль олгъан ильк куньден итибарен динге къаршы куреш алып баргъаны эпимизге белли. Бу куреш коммунист парти-ясынынъ эсасчысы, Совет укюметининъ рехбери Лениннинъ «Дин халкъ ичюн афёндыр» - шиары астында алып барылды. Бутюн ибадетхане-лер, шу джумледен джамилер къапатыла, дин дерслери бермек ясакъ-лана, дин адамлары такъип астына алына, сюргюн этиле, аписке алына.

Архив малюматларына мураджат этер экенмиз, шойле фактларнынъ шааты оламыз. 1920 сенесине къадар, яни Къырымда Совет укюметининъ темелли оларакъ пекинген девиргедже Къырым АССРде 632 джа-ми бар эди. (1847 сенесининъ архив малюматларына коре Таврия гу-берниясында 1764 джами бар эди). 1937 сенесине келип бу джамилер-ден 609-ы къапатыла, олгъаны-оладжакъ 23 джами чалыша эди. Бу джамилернинъ имамлары да даимий незарет алтында тура эдилер.

Бу девирдеки диний урф-адетлермиз насыл япылгъаныны Джын-гъыз Дагъджынынъ «О топракълар бизим эди» романындан алынгъан шойле бир эпизоднен анълатмакъ мумкюн. Роман къараманларындан бири чукъурчалы Асаннынъ къайнатасы вефат эте. Колхоз реиси Билял рахметлининъ рухуна дуа яптыртмакъ макъсадында, Хасаннынъ аву-чына бир къач кумюш пара туттура ве фысылтылы бир сеснен шойле дей: «... Тилинъни сыкъы тут ама, яхшымы! Сакъын кимсе бильмесин... Акъмесджитте, Къантар сокъагъындаки Чардакъкъавенинъ янында... Хатим дуасы япылсын... Ама унутма... Тилинъни тишингъе багъла, дедим. Мен санъа бир шей сёйлемедим, не де бир шей бердим. Усние-ге де сёйлеме. Ернинъ къулагъы бар». [5, с. 13]

Иште, анълашылгъанына коре дуалар япмакъ биле ясакъ эди. Бу себептен реис Билял гизли шекильде бу ишни япмакъны Асангъа бую-ра. Даа бир шей. Балабан бир Чукъурчада Къуран окъуйджакъ, бир дуа алып бараджакъ кимсе олмагъанындан, бу ишни Акъмесджитте яшагъан Эшреф эфендиге авале этелер.

Атеизм гъаелерининъ инсанларнынъ маневий аятына япкъан теси-рини анълатмакъ ичюн кене Джынгъыз Дагъджынынъ эсерлерине мураджат этеджекмиз. Языджынынъ "Анама мектюплер" романында къы-зылташлылардан бирисининъ ораза айында кой джамисининъ янындан кечеркен, джемаат корьсюн деп, аселет тютюн ичип кече. Не ичюн бой-

КРЫМСКИЙ АРХИВ, 2015, № 1 (16)

ле япкъаныны анълатмакъ къыйын. Бельки, озь койдешлерине кенди-сининъ коммунист гъаелерине не дереджеде садыкъ бир инсан олгъа-ныны косьтермеге истедими экен, аджеба.

Атеизм гъаелерининъкъырымтатар эдиплерининъ иджадына япкъан тесирини косьтермек ичюн бир къач мисаллер кетирмек ерли олур.

Шаир Эшреф Шемьи-заденинъ 1937 сенеси язгъан «Яшлыгъымнен корюшюв» шииринде шойле сатырлар бар:

Меним танърым - Ленин сёзю, Гурь табиат агъушы. Сыкъ орманда чокъракъларнынъ Шылдыр-шылдыр акъышы. Меним танърым - Огинский Полонези, «Эльвида!» Саниенинъ яныкъ сеси, Борлу, Долу, Къайтарма.

[2, с. 120]

Атеизм гъаелерининъ тесирини шаир Ыргъат Къадырнынъ «Васи-ет» серлевалы шииринде даа юксек бир басамакъкъа котерильгенининъ шааты оламыз. Шиирнинъ шу сатырларыны иман саиби олгъан кимсе-лернинъ юреклери титремеден окъумаларынынъ имкяны ёкъ.

Мен олерсем, мезарымы ёл янына къазынъыз, Бу динсиз эм имансыз деп, Баш ташыма язынъыз. Мезарымынъ устюне сиз къызыл байракъ салынъыз, Ясин дегиль, комюльген сонъ «Бейнельминель» чалынъыз!

1989 сенеси «Йылдыз» журналынынъ №4 сайысында Риза Фазыл ве Сафтер Нагаевнинъ «Къырымтатар эдебияты тарихына къыскъа бир назар» серлевалы макъалесинде Ыргъат Къадырнынъ иджадий фаали-ети акъкъында фикир бильдирилир экен, онынъ «Васиет» шииринден шу юкъарыдаки парча кетириле ве «.. .Онынъ истеги ерине кельди -къабри устюнде ясин окъулмады, лякин силядаш достларынынъ авто-матларындан шан-шурет салюти янъгъырады»,-деген фикирлер биль-дириле.

«Атеизм гъаелерининъ эдиплеримизнинъ иджадына япкъан тесири» мевзусына багъышлангъан ишбу марузаны Аллахнынъ бельгилеген къадер муджиби бу гъаелерден узакъта яшап иджат эткен языджы Джынъыз Дагъджынынъ «Къоркъунч йыллар романында иман мевзу-

KPЫMCKИЙ APX№, 2015, J№ 1 (1б)

сы гасыл aйдынлaтылгъaныны кoсьтepгeн бир пapчaнeн eкюнлeмeк истeдик.

Poмaннынъ бaш къapaмaны Caдыкъ Typaнны Kъылычбaй исимли йигит oзь apкъaдaшлapынeн тaныш этмeк истeй. Caдыкъны opмaн HHe-pисиндe бир тoп нaмaз къылaяткъaн aдaмлapнынъ яныга aлып кeлe. Caдыкъ Typam"ba 6У aл чoкъ тeсиp яга. О, кeнди дyйгъyлapыны шoйлe бeян этe: «Чaлылapнынъ apтындa нaмaз къылгъaнлapгъa бaкътым. Олap-нынъ фысылтылы сeслepиндeн ичимe бир шeйлep тoлa, ялынъыз ис эткeним, aнълaп oлaмaгъaным, aнълaтып oлaйджaгъым бир шeй. Отур-г^ным epдeн къaлкъып o инсaнлapнынъ яныш кeтмeк, чaпмaкъ исгей-им; къaльбимдe нe бap исe oлapнынъ къapшысындa бoшaтмaкъ, oлap-нeн яшaмкъ, oлapнeн бири oлмaкъ истeйим. Олap мaнъa, aяттa эбeдий экeн киби кeлe. Олapнынъ дyaлapындa бир къyвeт бap. О къyвeт мaнъa дa кeчe. Олap Aллaхнeн яшaйлap. Meн дe эр нeфeсимдe Aллaх aдыны aнъapaкъ яшaмaгъa истeйим. Koзьлepимe сeвинч яшлapы тoлa. Джeнк-лeшмeк вe яшaмaкъ истeйим. He ичюн яшaйджaгъымны, шнинъ orb-pyндa джeнклeшeджeгимни мaнъa o чaлылapнынъ apсындa нaмaз къыл-г^н сeкиз-oн oзьбeкнинъ, биpликтe aгъызындaн чь^ък^н «Amax» a^i кoсьтepe эди...». [4, с. 285]

Иджpeттeки эдeбиятымыз aтeизм, yмyмeн кoмммyнист гартиясы-нынъ гъaeлepиндeн, кopьгeзмeлepиндeн yзaкъ oлгъaнэдeбият эди.

Юкъapыдaки мисaллepдeн aтeизм гъaeлepининъ къыpымтaтap то-вeт эдeбияты вeкиллepининъ иджaдынa сeзилepли тeсиpи бeлли oлa. Бу Coвeт yкюмeти вe кoммyнсит пapтиясынынъ динге къapшы aлып бap-гъaн кypeшининънeтиджeси эди.

Къулланылгъан эдебият

1. ^ararn пoлитичeский слoвapь / Coст. и oбщ. peд. Л. A. Оникoвa и H. В. Шишлинa. - 2-e изд., дoп. - М.: Пoлитиздaт, 1980. - 447 с.

2. Шeмьи-зaдe Эшpeф. Cтихи и таэмы. - T.: Изд. «Литepaтypa и искyсствo», 1978. - 220 с.

3. Haгaeв C. Ha стыта вeкoв. - Cимфepoпoль: KPn «Крыштосучте-дизд» 2008. - 320 с.

4. Cengiz Dagci. Korkunç Yillar. - Istanbul: Varlik Yayin evi, 1975. -299 ñ.

5. Cengiz Dagci. O Topraklar bizimdi. - Istanbul: Ötüken Neçriyati, 1998. - 445 ñ.

KPblMCKHH APXHB, 2015, J№ 1 (16)

PICTURE ATHEISTIC WORLDIEW IN CRIMEAN TATAR

LITERATURE

Kurtumerov Emir-Usein Emir-Useinovich,

Senior Lecturer of the Department of the Crimean Tatar philology faculty of Crimean Tatar and Oriental Philology FGAOU IN "Crimean Federal University named after V.I. Vernadsky" (Simferopol, Republic of Crimea, the Russian Federation).

Tel.: +7 978 054-38-89, e-mail: enverkurtumer@mail.ru

The article is devoted to coverage of one of the main directions of the state policy in the first years of Soviet power - atheistic education. For example, creativity Yrgata Qadir, Eeref Shemizade, J.. Dagdzhi and other anti-religious work examines the relationship with the tasks of building a new society in the Crimea. Particular attention is paid to the forms and methods of anti-religious propaganda, the choice of which depended on the specific political and economic conditions.

Atheism, like religion denies the world without beingformally enshrined in the Soviet Union part of the state ideology, actively supported the party and government. Studying the works of Tatar writers and poets can come to the conclusion that the Soviet anti-religious movement of the time was very uneven, inconsistent, reflecting the social heterogeneity of society.

Keywords: atheistic education, anti-religious propaganda, the Komsomol, the youth, religion, prayer.

References

1. Brief Political Dictionary / Comp. and Society. Ed. L. A. Onikova and N. V. Shishlina. - 2 nd ed., Ext. - M .: Politizdat, 1980. - 447 p.

2. Shemyi-zade Ejref. Poems and poems. - T .: Publishing. "Literature and Art" 1978 s. - 220.

3. Nagaev S. Devir aralyklarynda. - Simferopol: PKK "Krymgosuchpedizd", 2008. - 320 p.

4. Cengiz Dagdzhi. Korkunch Yillar. - Istanbul: Varlyk Yayynevi, 1975. - 299 p.

5. Cengiz Dagdzhi. O Topraklar Bizimdi. - Istanbul: Otuk Neshriyaty, 1998. - 445 p.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.