ZZ Zmp^mp]nL2trnm]^U pmqmpm^mbnLpjmU h^JUm^mU mq:qni.p;jm.UUhp£ mprnmp^U mqqtgnLpjnLUUhp^
U^mqtgUh|nL qnpbnil
'Ubrnpnujmh Q-. U.
ZZ щЬтт^шЬ Цmrnulmpilmh ш^шцЫрш /Zmjmummh, bphmh/
garik.petrosyan@hotmail.com
4^nnpn2 pmnbp hmp^mpjntgbmmj^h pmqmpm^mhntpjnth, tfm^pnmhmbum^mh ^mjnthnLpjnth, q^hmtf^ phqhmhntp hmlmumpm^rcntpjmh tfnqbk mpmmp^h mhmbum^mh 2n^bp, Zmjmummh^ Zmhpm^bmntpjnth
Основные направления фискальной политики для снижения воздействий внешних шоков в
Республике Армения
Петросян Г. А.
Академия государственного управления РА (Армения, Ереван),
garik.petrosyan@hotmail. com
Резюме: В статье рассматриваются внешние экономические шоки, которые оказывают значительное влияние на экономику Армении, их влияние на макроэкономические показатели и роль фискальной политики в смягчении негативных последствий внешних шоков. Для этой цели была использована глобальная интегрированная монетарная и фискальная модель, разработанная Международным валютным фондом. Поскольку налогово-бюджетная стимулирования увеличивает дефицит государственного бюджета и, следовательно, государственный долг в статье рассматриваются компенсирование потерь бюджета с помощью других инструментов фискальной политики.
Ключевые слова: фискальная политика, макроэкономическая стабильность, динамическая модель общего равновесия, внешнеэкономический шок, Республика Армении
The main directions of the fiscal policy as a tool for mitigating the negative impact of
external shocks in the Republic of Armenia
Petrosyan G.A.
The Public Administration Academy of the RA (Armenia, Yerevan)
garik.petrosyan@hotmail. com
Abstract: The article examines external economic shocks that have a significant impact on Armenian economy, their impact on macroeconomic indicators and the role of fiscal policy in mitigating the negative impacts of external shocks. For the purposes of the assessment, the Global Integrated Monetary and Fiscal (GIMF) model was used, which is a dynamic stochastic general equilibrium model developed by International Monetary Fund. As the fiscal impulse policy increases the state budget deficit and, consequently, the public debt, the article reviews the ways to compensate budget losses through other fiscal tools.
Kewwords: fiscal policy, macroeconomic stability, dynamic general equilibrium model, external economic shock, Republic of Armenia
ZZ mhmbum^mh qmpqmgntJhbp^ 1рш J?sm^bu ^pbhg mqqbgntpjnthh bh nthbhrnJ mpmmp^h mhmbum^mh 2n^bpp, npnhp, mh-
u^mub^ mnmgmhm^nl, 2bqnttf bh ZZ Jm^pn-
mhmbum^mh gntgmh^hbpp ^pbhg ^mjnth l^m^g; Um^mjh hmp^mpjntgbmmj^h ^mjnt-hmghnq pmqmpm^mhntpjmh J2mkJmh l ^pm-^mhmgJmh phpmgpntJ mpmmp^h 2n^bp^ mq-qbgntpjnthhbpp hhmpmlnp^hu hm2l^
mnhbjnt hmJmp mhhpmdb2rn t pmgmhmjmb^ qpmhg фn^шhgJшh ntq^hbpp l qhmhmmb^ qpmhg mqqbgntpjnthhbpp ZZ tfm^pnmhmbum-^mh h^Jhm^mh gm.gmhfy?hbp^ ipm; UjhnL-hbrnl tf2mkb]_ hmp^mpjntgbmmj^h ршцшрш-^mhntpjmh rnmppbp ugbhmphbp, l qhmhmmb-pl qpmhg^g jntpmpmhyntp^ qpm^mh mqqb-gntpjnthp tfm^pnmhmbum^mh ^mjnthmgtfmh mbumh^jnth^g, phrnpb^ qpmhg^g Jb^p;
Zmp^mpjnLghsmj^ü ^mjntümgünq pmqm-pm^müntpjmü ntuntüümu^pnLpjmü püpmg-pntü qümhms^hi hü ZZ süshunLpjmü ^pm qqm^ mqqhgntpjntü ntühgnq U hmám^m^ ^p^ü^nq hhsUjmi mpsmp^ü süshum^mü 2n-^hpp'
• mnUspmj^ü qnp&pü^hp hp^pühpntü ^mhmügmp^ ^n^n^ntpjnihp,
• ühsmqühp^ hmüm2^mphmj^ü qühp^ ^n^n^nLpjni.üühpp,
• spmüu^hpsühp^ fcm^miühp^ ^n^n-^ntpjntüühpp:
HbpnÜ2jmL mpsmp^ü süshum^mü 2n^h-p^ ZZ süshunLpjmü ^pm mqqhgnLpjntüp qümhmshini. hmümp oqsmqnp&^hi t qinpmi ^üshqp^mfc qpmüm^mp^mj^ü U hmp^mpjnt-ghsmj^ü (GIMF) ünqhip1, npü ^phü^g ühp^m-jmgüntü t q^ümü^ umn^mum^^ püqhmüntp hm^mumpm^nntpjmü ünqhi (DSGE):
GIMF ünqh]_p ü2m^hi U m^s^nphü oq-smqnp&^ntü t Updntjp^ ü^gmqqmj^ü h^üüm-qpmü^ ^nqü^g pmqmpm^müntpjmü U n^u^hp^ ^hpinL&ntpjmü hmümp: Ujü ^mnnig^h]_ t ünp-phjüujmü üm^pnsüshumq^snLpjmü u^qpntü-pühp^ h^ümü ^pm ühpmnhin^ süshum^m-pnq untpjh^sühp^ ü^pnsüshum^mü h^üph-p^g pfcnq ^mppmq&hp^ o^s^üm]_mgümü üh-pnqmpmüntpjntüp U hmümip^mfc t qpmüm-^mp^mj^ü U hmp^mpjntghsmj^ü pmqmpm^m-ünLpjni.üühp^ qnp&^pm^mqün^ hm2^ mnüh-in^ mü^müm^mü U ^pm^mü ^^sntpjnLü-ühpp: GIMF-^ h^üüm^mü smpphpnLpjni.üü mji DSGE ünqhiühp^g ^mjmüntü t üpmüntü, np mjushq sümj^ü süshunLpjnLüühpü ntühü umhümüm^m^ ^jmüp^ mUnqntpjntü, hhsUm-pmp ümU umhümüm^m^ m_müm^npümü hn-p^qnü: Pmg^ qpmü^g, GIMF-p hmüq^umüntü t qinpmi ünqhi ühpmnhin^ hphp hp^pühp Zm-jmusmü, UUL U üümgmfc hp^pühpp: Uju^u^ hms^ntpjnLüühpn^ ünqh]_p hümpm^npntpjntü t rnmi^u ntuntüümu^phL smpphp 2n^hp^ mq-qhgntpjmü hhsUmüpn^ süshunLpjmü ü^ ^m-jntü ^ám^g üh^ mji ^mjntü ^ám^ shqm-^n^^hint 2mpdpüpmgp, npshq ^mpUnp qhp hü ^mqntü sümj^ü süshunLpjni.üühp^ ^üm-jnqnLpjntüühpp U hmp^mpjntghsmj^ü pmqm-
1 Kumhof M., Laxton D., Muir D., Mursula S., The Global Integrated Monetary and Fiscal Model (GIMF) - Theoretical Structure, IMF Working Paper 10/34, February 2010, p. 5
pm^müntpjntüp2 :
Zmp^mpjntghsmj^ü pmqmpm^münLpjntüp ^ü^hu fcm^umj^ü, mjü^hu ti hmp^mj^ü, ^mpámdmü^hsntü mqqhgntpjntü t ntühüntü süshum^mü qnp&m^miühp^ ^mppmqfc^ ^pm ^m^mhin^ «ft^mpqnj^ hmümpdhpntpjmü» shuntpjmü h^üümqpntjpühpp: Upqjntüpntü GIMF-p pm^m^mü^ü mpqjntüm^hs qnp&^p t qmnüntü ü2sm^mü 2n^hp^ ntuntüümu^pntp-jmü hmümp, npnüp ünp ^mjntü ^ám^ hü umhqbntü mümhunLpjntünLÜ mpmmgnihin^ ^hmm^mü ^mpmp^ ^n^n^ntpjmü pnqmb ü2sm^mü mqqhgntpjntüp3:
Unqhintü smpphp ^n^n^m^müühp^ Ц2^nühpp püntpmqpnq qnpbm^^gühpp, ümu-üm^npm^hu smpphp hmp^mmhum^ühp^, ^hmm^mü püpmg^^ U ^m^^mmi bm^uhp^, mpsmhmüümü, ZLU-^ fcm^umj^ü pmqmqp^^-ühp^ U mpmmp^ü mnUmp^ m^jmiühpp ühp^m-jmg^mb hü np^hu mn^nu ZLU-ntü (mnmüg UUZ-^) U hm2^mp^hi hü ^mummg^ ^^ám-^mqpm^mü m^jmiühp^ h^ümü ^pm: Pninp hmpmphpm^mü gntgmü^2ühp^ hmümp oqsm-qnpb^hi t 2010-2016pp. ü^g^ü mpdhpühpp oq-mmqnp&hin^ ZZ mqqmj^ü ^^ám^mqpm^mü bmnmjntpjmü m^jmiühpp: bp^mpmdmü^hm ^hmm^mü ^mpmp/ZLU hmpmphpm^gntpjnt-üp umhümü^hi t 40%, npp hmümqmrnmu^m-üntü t 2017p. ^hpgntü püqntü^mfc ünp hmp^m-pjntghmmj^ü ^münüühp^ü:
l^u^nümmj^ü qnpbm^^gp ((3) püqntü^hi t 0.95, npp püqntü^mfc t ^^pmnhi mmph^mü DSGE ünqhiühp^ hmümp4: On^i^mgünq uh-pntüqühpn^ mümj^ü mümhunLpjntüühp^ q[m-üm^npümü hnp^qnüp (^jmüp^ uqmu^nq sUn-qntpjntüp) 20 smp^ t, hhsUmpmp hmgnpq dmümüm^mhms^mbntü jnLpmpmü^jntp spü-
2 Anderson D., Hunt B., Kortelainen M., Kumhof M., Laxton D., Muir D., Mursula S., Snudden S., Getting to Know GIMF: The Simulation Properties of the Global Integrated Monetary and Fiscal Model, IMF Working Paper, WP/13/55, February 2013, p. 5
3 Coenen G., Erceg C., Freedman C., Furceri D., Kumhof M., Lalonde R., Laxton D., Lindé J., Mourougane A., Muir D., Mursula S., Roberts J., Roeger W., de Resende C., Snudden S., Trabandt M., Veld J., Effects of Fiscal Stimulus in Structural Models, IMF Working Paper Series, WP/10/73, March 2010, p. 12-22
4 Sims E., Graduate Macro Theory II: Notes on Quantitative Analysis in DSGE Models, University of Notre Dame, Spring 2011, p. 2
Регион u Mup, 2018, № 2
shum^mU qnpbm^m^ ^hUqmU^ JUmjnL hm-t|uitiuiljuitini_pjni_tip (0) ptiqni_tit|hL t 0.95:
Unqh^ ^mppmqbmj^U qnpbm^gUhpp qUmqnjmgJmU qnpbpUpmg^ ln2snLpjnLUUhpp, l_mqmj^U mqqhgnLpjnLUUhpp, u^mnJmU J^g-dmJmUm^mj^U ^n^mp^UJmU mnm&qm^m-UnLpjnLUp, u^mnJmU ^Uhpg^mU U un^npnLjp-Uhpp pUnLpmqpnq qnpbm^gUhpp, qpmJm-^mp^mj^U pmqmpmlmUnLpjmU lmUnUnLj mn-lm mn^numqpntjp^ imqmj^U mqqhgnLpjmU U qUm^U mp&mqmUpnq qnpbm^gUhpp hm2-^mpl^hL hU U. U^psymU^ ^nqJ^g lmsmp-^mb ^hpinLbnLpjnLUUhp^ h^JmU ^pm5: Upsm-p^U m2^mphp pUnLpmqpnq ^n^n^m^mUUhp^ U qnpbm^gUhp^ hmJmp h^Jp hU hmUq^umgh^ ^ntJn^^ U LmpusnU^ ^nqJ^g ^pm^mUmg^mb ^hpinLbnLpjnLUUhpp6:
^UmhmrnJmU mpqjnihpUhpp
U2^msmUpntJ GIMF Jnqh^ J^gngn^ ^pm^mUmg^h^ t ZZ sUshunLpjmU ^pm qqm^ mqqhgnLpjnLU ntUhgnq mpsmp^U 2n^hp^ mq-qhgnLpjmU qUmhmsnLJ: U^JnLjjmg^mUhp^ pUpmgpnLj ntuntJUmu^p^hL hU JmlpnsUsh-um^mU lmjnLUnLpjnLUp pUntpmqpnq gnLgm-Ufy?Uhp^ mpAmqmUpp mpsmp^U sUshum^mU 2n^hp^U hp^m. ughUmpn^: Unmg^U qh^pntJ nLunLJUmu^p^h]_ t 2nlhp^ mqqhgnLpjnLUp mnmUg hmplmpjnLghsmj^U pmqmpm^mUnLp-jmU J^gmJsnLpjmU, mju^UpU ^mjntUmgUnq pmqmpm^mUnLpjntU t ^mph^ J^mjU lhUspn-Um^mU pmU^p, ^u^ hplpnpq qh^pntJ, ntuntJ-Umu^p^h hU hmplmpjnLghsmj^U pmqmpm-lmUnLpjmU qnpb^pm^mqJ^ l^pmnJmU mpq-jntUpntJ mpsmp^U sUshum^mU 2n^hp^ mq-qhgnLpjntUUhp^ ^n^n^ntpjntUUhpp:
UprnrapfrU grahrahgraplfr pmgmum^mU
2n^p: O-bmims^hp 1-ntJ Uhp^mjmg^mb hU ZZ Jm^pnsUshum^mU lmjnLUnLpjnLUp pUnLpmq-pnq gnLgmUfr?Uhp^ U sUshum^mU m^^ mp-AmqmUpp qnpbpU^hp hp^pUhpntJ mJpnqgm-lmU u^mnJmU 1 sn^nun^ lp^msJmUp, ^U^-
ihu UmU UntjU gnLgmUfr?Uhp^ mpAmqmUpp mjU qh^pntJ, hpp ^pm^mUmg^h^ t hmplm-pjnLghsmj^U ^mjntUmgUnq pmqmpm^mUnLp-jntU:
Q-bmiqminljhp 1. ZZ ifmpninUinhumljmU gnigmUfeUhpli mpAmqmUpp mprnmpJiU tqmhmUgmpljJipmgmumljmU2nlj}iU smpphp pmqmpmlimUnLpjnLUUhpJi fipmljmUgilmU qhiqpnLiF2hqnLiip lmjnLU rffa£ml}]ig, innljnuiujjit Ijhui
5 UlpmymU U. «Onpp pmg sUshunLpjmU JmlpnJn^t^ ZmjmusmU^ ZmUpmihsnLpjmU mUmtunLpjmU hmJmp», ZZ ^hUspnUm^mU pmUl, M,hppiLbmlmU UjnLphp U hbmmqnmnLpjnLUUbp, 2008p., tg. 62
6 Kumhof M., Laxton D., Muir D., Mursula S., The Global Integrated Monetary and Fiscal Model (GIMF) - Theoretical Structure, IMF Working Paper 10/34, February 2010, pp. 68-70
7 mpsmp^U mq^hgnLpinLUp hmJmimsmu-
^mU gnLgmU^2^ 4pm ^pmJm^mp^mj^U pmqmpmlmUnL-pjmU ^pm^mUmgJmU ^hignLJ, ^^P U ZPP ^pmJm^mp-lmj^U U hmplmpinLghsmj^U pmqmpmlmUnLpjnLUUbp^ lnnp^UmgJmU ^blpnLJ
fMfMfMfS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fMfS|fM(M
т-ч-р--Il ¿Pff
Upmшp^ü цшhшÜ2шpЦ^ ^p^mU^ü pш-gшuшЦшü hhmUшüpühpp ZZ mümhuntp^ü
^ш h^üüшЦшünLÜ шшpшЬ^nLÜ hü шpmшp^ü шnUmp^ фn^шügUШü Ипш^-
üш]^ü шqqhgnLp]шüp ^p^m^nttf t шpшшhш-ünttfp, npp щшш^шп t ^nünttf püpшg^Ц hш-hшpшphpшЦgnLp]шü 0.35 тпЦпиш;]^ ^hrnn^ ^шmpшpшgUШüp: Upшшp^ü цшhшü-^p^ ^p^mU^ü цш]üшüühpnLÜ mümhunt-p^ü шpmшhшühф hшш^шЬnLÜ rnhq^ t ntüh-
ünttf шйрп^шЦшй рпцшрЦиШй Цр^шт^И, npp hhüg шпш^^й шшрпъй hшüqhgünLtf t ^ршЦшй 2ЪИф 0.54 шпЦпиш]^й цьшп^ Цр^шшйшйр, qpшц^ш&nLp]шü 0.67 тпЦпиш-j^ü цьшп^ ü^q^üp U U^üünLjü дшйшйшЦ ^ршЦшй 0.2 шпЦпиш]^й
цьшп^ шйЦйшйр: ЬршЦшй ш2^штш^шрЛ.^ U ЦшqtfшЦhpщnLpjnLÜühp^ müop^ü^q ьцшиш^ Цр^шшйшй шр^]п!йрпъй ü^q^tf t ühpp^ü щшhшÜ2шpЦp, прр шшйпъй t ицшпйшй Цр^шшйшй:
^шрЦшр]П!2Ьшш]^й ршцшршЦшйп!р]пъйй ш]и qh^pntü цЬшр t l^ü^ ^ршйпц U шртш-p^ü шqqhдnLpjnLÜp ü^шqhдühlnL hшtfшp Цр^шт^ rnürnhunLpjnLÜnLÜ 1фш^пр шртшц-ршйр^ шрдЬрр, np^huq^ шpmшhшünц-ühp^ qüшJ^ü йрдп1йшЦп1р]пъйр шршшр^й 2пъЦш]П!й: 1ш Цшр^^ t шйЬ^ hшpЦ^ Цш1 2шhпLpшhшpЦ^ phnp ü^шqhдüh-jnL иф^пдпф ишЦш]й, ршцшршЦш-
йпър]шй ^ршЦшйшдпъйр ЦйЬЬшдй^ pjntgh^ цшЦши^рцр U цЬшшЦшй цшртрр, прпйр hшüq^uшünLtf hü йшЦрпшйшЬишЦшй Цш]пъ-ü^pj^üp pünLpшqpnц дпъдшй^йЬр: ^Ьшиш-ршр, pjntgh^ цшЦши^рц^ ш^д ^пъишфЬ^пъ hшtfшp lhp Цпц1фд ц^тшрЦ^Ъ t цЬшшЦшй ЬЦшйпъшйЬр^ Цприт^ фп^шттдпШр щь-шшЦшй рйршд^Ц Ьш^иЬр^ ü^qhgU^Up:
о-ьшщшшцьр i-ntü t mhuühk пр
^Ьрпй2]ш^ ршцшршЦшйпър]шй ^ршЦшйшд-йшй шр^]п!йрпъй ^ршЦшй 2ЪИф тЫЩ^ ^шй^шцпъйй ш^ь^ фпрр t 0.41 тпЦпишфй hhm, U, ü^Uüntjü дшйшйшЦ, ¿^ ш^пъй щьшш-Цшй pjntgh^ цшЦши^рцр:
ицшппъйр йЬрЦш]шд^шЬ t шпшйА.^й фп^|ршдйпц uhpntüqühp^ (OLG, прпйр ühp-Цш]шдйпъй hü рйшЦ^пър]шй ршрАр ЬЦшйпъш-ühp nLÜhдnцühp^ü) U uшhtfшüшфшЦ ^ршд^Ь-шüшj^ü mümhunLpJnLÜühp^ ршд-^ш&рп^ (LIQ): LIQ müшJ^ü mümhunLpJnLÜ-ühp^ ицшп^иЬ ш^ь^ mшmшünцшЦшü t U ш^ь^ ¿шфп^ t шpÄ.шqшüpnLtf шртшр^
2пЦ^ hhmUшüpn^ müop^ü^q ьцшиш^ Црр-
£шmtfшüp: ^шт^ш^ шjü t, пр LIQ ¿^ühü ^üшJnцnLpJnLÜühp, hhmUшpшp ¿hü Цшрпцш-ü^l hшpphдühl_ ^phüg ицшппъйр, шjü цьщ-рпШ, hpp OLG шüшj^ü mümhunLpJnLÜühpp ьцшиш^ Цp£шmtfшü щшpшqшJnLtf oqmшqnp-Ьпъй hü ^phüg ^üшJnцnLpJnLÜühpp püpшд^Ц ицшппъйр üm.jü 1шЦшрцшЦ^1 щшhhlnL hш-
йшр: 4hpg^üühp^u ицшппъйр Цр^шш^пъй t цhшшЦшü püpшд^Ц Ьш^иЬр^ Цp^шшüшü hhшUшüpп^, пр^ h^üüшЦшü цшш^шпр ^рш-Цшü шüЦпLÜü t:
Uhmmqübp^ ü^gmqqmj^ü qühp^ ршдшиш-^mü 2nkD: ^^ шüшhuпLpjшü hшüшp йЬшшц-ühp^ ü^2шqqшj^ü qühp^ шüЦnLÜp ^^um рш-дшuшЦшü Ьрипъ]р t U ^шршрпШ t üшЦpnшü-mhurn^rnü ЦшjnLÜnLpjnLÜp: Uju pшдшuшЦшü шqqhдnLpjшü ¿шфр qüшhшшhLnL hш-йшр, GIMF йпцЬ^пШ ^^шшрЦЬ^ hüp hnLÜpш-j^ü шцpшüpühp^ qühp^ шüЦnLÜp ü^2шqqшj^ü 2пъЦш]пШ, прр hшüqhдünLÜ t ^ü¿цhu 22 шр-шшhшüüшü Цp^шшüшüp, шJÜцhu t]_ цьшш-Цшü pJnL2h^ hшpЦшJ^ü h^rnUmmühp^ Цр^шш-üшüp: СпЦ^ шqqhдnLpJnLÜp qürnhrnm^hi_ t hp-Цпъ uдhüшpn^. rnnrng^ü ^ьцрпъ^ ЦшJnLÜшд-ünq шЦЦnünqшд^nü pшцшpшЦшünLpjnLÜ t ^pшЦшüшдünLÜ Ü^ШJÜ ЦhüшpnüшЦшü prnü^ фп^ь^п^ Цшp^шdшüЦhш шnЦnuшqpnLJpp, ^иЦ ьрцрпрц uдhüшpnLÜ ЦшJnLÜшдünq ршцш-pшЦшünLJnLÜü ^pшЦшüшд^nLÜ t ^ршйш^шр-ЦшJ^ü U hшpЦшpJnL2hшшJ^ü pшqшpшЦшünLp-JnLÜühp^ Цnnpq^üшдüшü й^^пдп^:
Я-ЬшцштЦЬр 2. 22 lfшЦpnlnülnЬuшЦшü дnLдшü¡l2Ühp¡l шpAшqшüpp iqqüAJi hшlSш2luшphшJJlü qühpp pшдшuшЦшü 2nЦ¡lü ШШРРЬР pшqшpшЦшünLpJnLÜühp]l }lpшЦшüдlíшü 1}ЬЩРШ1[
2ЬЦШ1Р ЦшJnLÜ фи^шЩгд, mnЦnuшJJlü ЦЬЮ
bpuitjuiti ДЪ11-]1 11лЛ|1
0,40
** -т.
0,20 / -0,50
■—I .—I f\l f\l f\l f\l f\l OJfMfMfMfMrnrnrnrn
OOOOOOO OOOOOOOOO
ГМГМГМГМГМГМГМ fMfMfMfMfMfMfMfMfM
----Ii ¿Pff
^qüÄ.^ J^2шqqшJ^ü qühp^ шüЦJшüp hшp-Jшp^hLnL hшJшp 22 шüшhunLpJnLÜnLJ rnhq^ t
nLÜhünLJ фn^шpdhp^ шpdhqpЦnLJ U ühpp^ü qühp^ шüЦnLJ: Uju^üpü, ü^шqnLJ hü hrnüp-шpqJnLÜшhшüJшü nLnpшnLJ шpшшqpшüp^ qühpp, ^иЦ фn^шpdhp^ шpdhqpЦnLJp Ьцши
00
•to
2 01S 201Э 2020 2021 2022
2023
2024
2025 2 02 6 2027 2023 202Э
2030
2031
2032
2033
!
i i о о
U Ni
2013
2019 /
2020
2021 ( l
2022 4 \
4
•fc 2023 2024 2025 \ \ 1
2 02 6 ! f
2 02 7 •to
p 2023 /
t 2029 '
* 2030 1 1
2031 y \l
2032
2033 11
PS
%
2013 201Э 2020 2021 2022
2023
2024
2025 2025 2027 2023 202Э
2030
2031
2032
2033
.•P
P £
о
Ul
2013 201Э 2020 2021 2022
2023
2024
2025 2 02 6 2027 2023 202Э
2030
2031
2032
2033
b< H
о
tö
гг
TÍ
A •to
•to
T •to
2013
2019
2020 2021 2022
2023
2024
2025 202S
2027
2028 2 02 9
2030
2031
2032
2033
"7
/ 1
/ /
/ t
/
/ / f
/ / ]
Ps JÍ ГВ tí
Q* 5
S S
4>
I
I
p .
■A" •to
2013
2019
2020 2021 2022
2023
2024
2025
2026 2027 2023
2029
2030
2031
2032
2033
CíipmgJilj htiiot]}! i tin.iigiqnj. ¿X'U.
и , ¿. и 0,00 V ^ - ""---
-0,20 Vy^ и ^
-0,40
-0,50 oöioHMniiniir-coöiOHMn -H-HfsifMfMfsifsifsifsifsifsifsimmmm оооооооооооооооо M M M M M M гмгмгмгмгмгмгмгмгмгм --1Ч-Р--Il ¿P-P
U.J11111 lÚlllllll ilVLI t , %
0,50 0,00 K^— --
-0,50 \ /
-1, и и 2013 201Э I 2020 1 2021 £ 2022 10 2023 I 2024 1 2025 A 2025 % р 2027 )•- 2 02 3 T' •fc 2 02 3 2030 2031 2032 2033
"btjiiímbniií , %
0,40
-0,40
(DfllOHM^^lílWJ^IDfllOHfM^
ичм(м(ммм(мммм(мпптг«1
оооооооооооооооо
fMfMfS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fS|fMfS|fM(M
--1-Ч-Р--"ЬЧ-Р li ¿Pff
snLÍ t шЪцшЦш1 шpmшIpшhp^ qhш;фh Ípp-gnLhш|nLp]шh щшhщшhíшhp: ишЦш]1, шp-mшIpшhp^ qhhp^ шh|nLÍp lp^mnLl t шp-
шшhшhíшh ш1^ш1ш|ш1 Ьш^ш^д U 2шhnL-pшpЪpnLp]nLhp hшhpшpqJnLhшpЪpnLp]шh n^nprnnLÍ, hЪшUшpшp шл n^nprn^g ^^p^ni hшp|hpp: Cum ihp qhшhшшíшh, pш-
дшишЦш1 2nlh hЪшUшhpn^ шпш^1 шшpnLÍ шpшшhшhíшh ш^ ^h^inLl t G.9i шпЦп-иш]^1 цъшп^, щЪшшЦш1 pjnLgh^ щш|ш-unLpiZbU hшpшphpш|gnLpjnLhp t
G.56 mn|nuшфh цъшп^: np hшhpшp-
qJnLhшpЪpnLp]nLhp ^pUnp nLh^ nqg mlsbu^^^h hшíшp, ш]и njnpm^ шqqnLÍ t hшU IjnLu n^nprnltp^ ^ш: ^pш|шh ш2fcшmш^шpÀ.p lp^m^nLÍ t G.29 rnn^nun^, qnp^qp^nLpjnLhp t G.55
mn|nuш;фh цъшп^: Shш;фh mhrnhunLpjnLhhh-p^ h|шínLmhhp^ |páшmíшh hhmUшhpn^ h^qnLl t hшU ищшп^^ U hhplnL&nLÍp:
UpqjnLhpnLÍ ^шpшp^nLÍ t Íш|pnmhmhuш-|ш1 lш]nLhnLp]nLhp U Z"bU-^ ш^ ^p
^^ш^д h^qnLl t G.45 шп^пиш]^1
цъшп^:
bplpnpq ugЪhшpnLÍ ^pш|шhшg^nLÍ t hшplшp]nL2Ъшш]^h рш!шрш!ш1^-
pjnLh lp^st^n^ шpшшhшhnq ^q^lbp-щnLp]nLhhЪp^ hшp|шфh pЪnp, щьшш|ш1 pjnLgh^ h|шínLmhhp^ lnpnLusp фп^ш-rnnLg^nLÍ t phpшg^| ^^uhp^ |páшmíшíp: Uju hhшpш^np t L^hnLÍ qqшфnphh
IhqlhL шpшшhшhíшh шh|nLÍp, npp h^qnLÍ t G.26 mn|nuш;фh цъшп^ G.9i-^ фn^шpЪh: ^pш|шh Z"bU-^ ш^ ^h^inLÍp hnL]hщЪu ш^Ъф t L^hnLÍ hplpnpq U ^q-
inLi t G.iS mn|nuш;фh цъш:
Uprnmp^h gpmímlmü фп^шЬдпъйЬЬ^ lp^mrnnLÍp: GIMF Inq^nLÍ ш]u pшgшuш|шh 2nlp In^jm^np^nL hшíшp I^mшp|hL hhp kplfrp hhphnunq шpшшpdnL]p^ i rnn^nun^ lp^mnLlp, npp l^rndrnlrnhrnl шqqnLÍ t U uщшníшh, U ^hш]nqnLp]nLhhЪp^ ^дш: Up-mrnp^h Ipшíш|шh фn^шhgnLÍhЪp^ lp^m-1ш1 шqqЪgnLpjnLhhЪpp IhqlhLnL qnpbnLÍ Íш|pnmhmhuш|шh рш1шрш!ш1^р]ш1 h^l-1ш|ш1 qnpЬшnnL]pp щЪшр t l^h^ шípnq2ш-|ш1 щшhшh2шpl^ ^pшhnLÍp: Uji щшш^ш-nn^ Intimi rnq^gnLpjnLhh nLunLÍhш-
u^p^b t qprnlrn^rnplrnj^h U hшp|ш-
p]nL2Ъшш]^h pшqшpшlшhnLp]nLhhЪp^ rnpÀ.rn-qшhpp шп1Ьрф Uju hnLjh-
щЪu, шпш^1 ugЪhшpnLÍ rnpA.rnqrnhpnLl t qpшíш^шplш]^h pшqшpшlшhnLp]nL-hp, ^ul Ъplpnpq ugЪhшpnLÍ ЪplnL ршцшрш-lшhnLp]nLhhЪpp í^шdшíшhшl:
ugЪhшpnLÍ rnpmrnp^h шpшhu-фЪpшhЪp^ lp^шшíшh hЪшUшhpn^ ^prn^rnh шpqJnLhш^Ъш фn^шpdЪph шшpnLÍ
шpdЪqpl^nLÍ t, ш]hnLhЪшU u^unLÍ t rnpdUnp-^Ъ^: ^ш h^íhшlшhnLÍ pшgшшp^nLÍ t hЪp-ínLЬíшh i.i6 rnn^nun^ lp^rnmlrnlp, nph tL ^p hЪpp^h щш]íшhш^np^шЬ t phшl¿nLp]шh
Я■àшщшlnl]Ъp 31. ZZ lшl}pmnhlnЪuшl}шh
gnLgшh¡l2hЪp¡l шpÀшqшhpß шplnшpJlh I}pшlшl}шh фnfuшhgmlhЪpll pшgшuшl}шh 2nljJih mшppЪppшI¡шpшl|шhnLp■JnLhhЪp]l
}lpшl}шhglшh 1Ъщрп1, 2ЪInLlp !ш]п1 rf]láш|]lg, mn|nuшJJlh ЦЪШ
On О
•P A •to
%
T) •to
2013
2019
2020 2021 2022
2023
2024
2025 202S 2027 2023 2 02 9
2030
2031
2032
2033
m
й Г*
£
■to
2013
2019
2020 2021 2022
2023
2024
2025
2026 2027 2023
2029
2030
2031
2032
2033
45
■to
2013 2019 Y
2020 / /
2021
2022
2023 //
2024 i
2025 1
2026 V
2027 A
2023 X
2029
2030 \
2031 V
2032 \
2033
2013 — —^
2019 T — <T
2020 \ X
2021 \ \
T- 2022
•ft 2023 !
1 2024 1
J 2025 1
. 2026 1
A 2027 ■to 1
2023 1
2029 % 2 03 0 \
2031
2032
2033
О
Q- ~
I?
Q. Л* 1С
2013
2019
2020 2021 \
2022 \ 1
2023 1
2024 /
2025 1 / 1 1
2026
2027
2023
2029 1
2030 1
2031 1
2032 1
2033
i с i с с о
с о с (л с о ся
2013
2019
2020 п
2021 M р
•j? 2 022 Ю 2023 g" $
2024 с,
2025
2026 J X. 2027 ■to 2023 1 ё
К 2029 T> % 2030
2031
2032
2033
2013
2019
2020 2021 2022
2023
2024
2025 2 02 6 2027 2023
2029
2030
2031
2032
2033
Ь]тг1]ш1г шо^иштшфпрЛ}! гггЛ
0,20 0,00 \
0,30 ^ ✓
1,00
-ч-чгмгмгмгмгмгмгмгмгмгмтгпгпгп оооооооооооооооо
ГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМГМ
--и лрр
Сиршд^ Ьи^гЦг гНиндщи^/^ЪИ
-0,20
соо^о-нсмт^ю^^соа^о-нсмт нчммг^мммммммглппп оооооооооооооооо гмгмсмсмсмсмсмсмсмсмсмсмсмсмсмсм
----II ¿Р£
ЬЦш^ттиЬр^ Цр^штиши hЬmЬшUpn^ ш^-рпц^шЦши цшhшU2шрЦ^ U^шqtfшUр: Ьрш-Цши ¿ЪИф ш^р Цр^шт^пШ Ь 0.75 тпЦпиш-фи ЦЬтпф ^иЦ ^иш]пцпър]пъииЬр^ Цр^шт-^шк щшш^шпп^ иЬрцрпЫЬЬр^ Цр^штпШр hшUqЬдUпLtf Ь ¿ЪИф цптЬид^ш^ ишЦшрцш-Ц^ U^шqtfшUр, hЬmЬшршр ¿ЪИф ш^р иЪпШ Ь дш&р ишЦшрцшЦпЫ! ш^Ьф ЬрЦшр дш^шкш-Цшhшm^ш&: Ьи^цЬи иш^прц 2пЦЬр^ цЬц-рпШ, ш]и цЬцрпШ Ьи, qUш£р U^шqпLtf Ь, пр^и ^ щшшши^ши ЦЬишрпкшЦши ршкЦр и^ш-qЬдUпLtf Ь тпЦпишцрпг^рр 0.19 тпЦпишфи ЦЬ-шп^: ищшппЫи ш]и цЬцрпШ ит-фцЬи фп^-^пЫ! Ь шUhш^шишрш¿шф. ОЬО тишфи шишЬип!р]пъииЬрр, oqшшqпрЬhLп^ кш^Ц^-ипШ Цш_тшЦшЬ ^иш]пцпър]пъииЬрр, hшр-рЬдкпъ^ Ьи ^рЬкд ицшппШр, прр U^шqпLtf Ь 0.89 тпЦпипф ифи^цЬп ишhtfшUшфшЦ ^ршд-^Ьфпърлш^р ткшфи шишЬип!р]пъииЬр^ ицшппШр Цр^шт^пШ Ь 2.16 тпЦпипф ицшп^шк Цр^шш^шк hЬmЬшUpп^ Цр^шш-^пШ Ьи цЬшшЦшк ЬЦш^пъшкЬрр Ь
ш^пШ Ь цЬшшЦшк цшЦшипърц^ЪИ hшрш-рЬршЦдпъэдп^р 0.11 тпЦпишфи ЦЬтпф ЧЬр-¿ЪИф Цр^шш^шк hЬш ^фши^и hшU-qЬдUпLtf Ь цЬшшЦши цшртр^ЪИ hшршрЬ-ршЦдпър]ши ш^^и 0.4 тпЦпишфи ЦЬтпф
¿шрЦшррг^Ьтшфи ршцшршЦшипър]ши иф^пдп^ 2пЦ^ шqqЬgпLp]пLUUЬрр ¿^пршдиЬ-
^пг. hшJшр, Цшпш^шрпър]пъир Цшрпц Ь ^рш-ЦшишдиЬ]_ ЬЦш^пъшиЬр^ ^Ьршрш2^ши шр-^)пъиш^Ьшп1р]ши ршрЛршдиши ршцшршЦш-ипър]пъи, ^и^ шрц]пъирпШ hUшрш^пр Цфи^ Лц^Ь дшЬр ЬЦш^тт пъиЬдпц тишфи шишЬип!р]пъииЬр^ ицшп^ши Цр^штпШр: ОШБ ^пцЬф иф^пдп^ ^ршЦшишд^шЬ и^^т-ушд^шиЬр^ шрц]пъириЬрр дт.]д Ьи тшфи, пр ииши ршцшршЦшипър]ши ^ршЦшишд^ши цшршqш]пLJ шршшр^и црш^шЦши фп^ши-дпЫЬЬр^ ршдшишЦши 2пЦр ш^Ьф р^ шqqЬ-дпър]пъи Ь пъиЬипъ^ ^ршЦши ¿ЪИ-^ ш^^ ^рш, прр Цр^шш^пъ^ Ь 0.6 тпЦпишфи ЦЬтпф 0.75-^ фп^шрЬи: Ршд^ ш]q, hшрЦшp]пL2Ьшш]^U ршцшршЦшипър]ши ^ршЦшишд^ши шрqJпl.U-рпъ^ hUшрш^пр Ь ^^ипъ^ Цр£штЬ]_ шршшр^и 2пЦ^ шqqЬgпLp]пLU^g ^ЬршЦшUqUJшU дш^ш-UшЦшhшш^шЬр:
Иршшр^и 2пЦЬр^ шqqЬgпLp]пLUUЬрр Лц-^Ь^пъ hшJшр шUhршdЬ2ш Ь ^Ьр^пъЬЬ^ qршUg шqqЬgпLp]шU п1ццп1р]пъииЬрр Ь и^шЦЬ^ hш-^шцшшши^ши ^шЦрпшишЬишЦши ршцш-ршЦшипър]пъир: ЬршЦшишд^шЬ ^Ьр^пъЬпър-]пъииЬр^ шрqJпLUpUЬрр дпъ]д Ьи шш|^и, пр qршJш^шрЦш]^U ршцшршЦшипър]пъир шр-^]пъиш^Ьш Ь 2пЦЬр^ шqqЬgпLp]пl.UUЬр^ ^Ьц^-^ши шЬишиЦ]п1и^д, ишЦш]и ифш^ qрш oq-шшqпрЬпLJр рш^шршр ¿Ъ: UUhршdЬ2ш Ь ишЬ ^2шЦЬ^ Ь ^ршЦшишдиЬ]_ hшJшцшшши^шU hшрЦшp]пL2Ьшш]^U ршцшршЦшипър] пъи ^^Ьипъ]и дш^шишЦ цЬшшЦши цш-
ЦшипLрq^ ш^^д ^пъишфЬ^п^: ^прЬриЦЬр Ьр-ЦриЬрпъ^ цшhшU2шрЦ^ Цр^шш^ши, ^и^цЬи ишЬ ЛтшциЬр^ J^2шqqш]^U qUЬр^ ршдшишЦши 2пЦЬр^ шпш^шд^ши цшршqш]пLJ шUhршdЬ2ш Ь ^ршЦшишдиЬ^ ^ршипц hшр-Цш]^и ршцшршЦшипър]пъи ^^шдш^шишЦ фп^hшшпLдЬLп^ р]п1^Ьшш]^и ЬЦш^пъшиЬр^ Цпрпштр цЬшшЦши риршд^Ц Ьш^иЬр^ U^шqЬдJшJр: Иршшр^и qршJшЦшU фп^ши-дпъ^иЬр^ ршдшишЦши 2пЦЬр^ шпш^шд^ши qЬцpпLJ hшрЦшр]пL2Ьшш]^U ршцшршЦшипъ-р]ши и^^пдп^ цЬшр Ь ршрЛ.ршдиЬ^ ришЦ-¿пър]ши ЬЦш^пъшиЬр^ ^Ьршрш2^^ши шр-ц]пг.иш^Ьтп1р]п1ир, ^и^р ЦoqU^ ^ЬршЦшUqUЬL иЬрр^и цшhшU2шрЦр шпшид цЬшшЦши
Oqmmqnpfc^mfc qpm^mhni.p]mU gmh^
1. U^pmymU U. «Onpp pmg mUmtunrpjmU dm^pndnqt^ ZmjmummU^ ZmUpm^tmnrpjmU mUmtunrpjmU hmdmp», 22 ^tUmpnUm^mU pmU^, Htpmr&m^mU Ujnrptp U htmmqnmnrp-jnrUUtp, 2008p.
2. Kumhof M., Laxton D., Muir D., Mursula S., The Global Integrated Monetary and Fiscal Model (GIMF) - Theoretical Structure, IMF Working Paper 10/34, February 2010
3. Anderson D., Hunt B., Kortelainen M., Kumhof M., Laxton D., Muir D., Mursula S., Snudden S., Getting to Know GIMF: The Simulation Properties
of the Global Integrated Monetary and Fiscal Model, IMF Working Paper, WP/13/55, February 2013
4. Coenen G., Erceg C., Freedman C., Furceri D., Kumhof M., Lalonde R., Laxton D., Lindé J., Mourougane A., Muir D., Mursula S., Roberts J., Roeger W., de Resende C., Snudden S., Trabandt M., Veld J., Effects of Fiscal Stimulus in Structural Models, IMF Working Paper Series, WP/10/73, March 2010
5. Sims E., Graduate Macro Theory II: Notes on Quantitative Analysis in DSGE Models, University of Notre Dame, Spring 2011