ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА МЕДИАСАВОДХОНЛИКНИ
УЦИТИШ МАСАЛАЛАРИ: ЭХ,ТИЁЖ ВА ТАЖРИБА (УзДЖТУ ТАЖРИБАСИ МИСОЛИДА)
Амрулло Ашурович Каримов
УзДЖТУ халкаро журналистика факультети декани, филология фанлари доктори
АННОТАЦИЯ:
Узбекистонда журналист кадрлар тайёрлайдиган олий укув юртларида "Медиатаълим"нинг алохида фан сифатида укитилаётганига 15 йилдан ошди. Глобаллашув жараёнида ахборотга булган талаб ошиб бораётган бир даврда медиасаводхонликка хам эхтиёж кутарилиб бормокда. Маколада шу нуктаи назардан мамлакатда (УзДЖТУ тажрибаси мисолида) медиатаълимни укитиш масалаларига эътибор каратилган.
Калит сузлар: медиасаводхонлик, медиатаълим, ахборот, ахборот маданияти, сунъий интеллект, робот журналистикаси, PR, SMM.
АННОТАЦИЯ:
В высших учебных заведениях, готовящих кадры в сфере журналистики в Узбекистане "Медиаобразование" преподается как отдельный предмет на протяжении более 15 лет. В условиях увеличения спроса на информацию в процессе глобализации возрастает потребность и в медиаграмотности. В статье рассматриваются вопросы преподавания медиаобразования в стране (пример опыта УзГУМЯ) с данной точки зрения.
Ключевые слова: медиаграмотность, медиаобразование, информация, информационная культура, искусственный интеллект, роботожурналистика, PR, SMM.
ABSTRACT:
Over the past 15 years, "Media Education" has been taught as a distinct subject in higher education institutions that train journalists in Uzbekistan. With the growing demand for information in the era of globalization, the need for media literacy has also risen. This article examines the challenges and developments in teaching media education in Uzbekistan, using the experience of UzSWLU as a case study.
Keywords: media literacy, media education, information, information culture, artificial intelligence, robot journalism, PR, SMM.
May 2024
20
Узбекистонда журналист кадрлар тайёрлайдиган олий укув юртларида "Медиатаълим"нинг алохида фан сифатида укитилаётганига 15-20 йил булди. Ахборот окими купайиб, тезкор суръат инсон хаётининг куп сохаларига кириб келмокда. Ташки ахборот окимининг кишилар онгига таъсири кенгайди, ахолига ахборотнинг шиддатли босими остида яшаш муайян кийинчилик тугдира бошлади ва ахолида узаро мулокот килишга хохиш-истак кучая бошлади. Медиани тушуниш, унда берилаётган ахборотларни англаш, саралаш, хулоса кабул килиш жараёнлари катор муаммоларни келтириб чикарди. Глобаллашув жараёнида ахборотга булган талаб кутарилиб бораётган бир даврда медиасаводхонликка хам эхтиёж хам ошиб бораверишини бугунги жараёнлар исботламаокда.
Медиасаводхонлик нафакат журналист кадрлар тайёрланадиган олий укув юртлари талабалари учун, балки хамма учун заруриятга айланмокда. Узбекистон давлат жахон тиллари университетида "Хорижий тил ва адабиёт", "Узга тилли гурухларда она тили ва адабиёт" бакалавриат таълим йуналишлари талабалари учун "Медиасаводхонлик ва ахборот маданияти" фани киритилди. Мазкур йуналишларни тугатган мутахассисларнинг аксарияти педагогика сохасида, хусусан мактабгача таълим ташкилотлари ва умумий урта таълим мактабларида фаолият олиб боришади. Келгусида бевосита богча ёшидаги болалар ва укувчилар билан ишлайдиган бу катлам болаларга ён-атрофдаги ахборотларга муносабатни шакллантиришда кумаклашади. Яхшисидан-ёмонини ажратишга ургатади. Биламиз, хорижий тилларни урганаётган бола узи урганаётган тилдаги ахборотларга кизикади ёки узи билмаган холда улар онгига кириб келиши кузатилади. Медиасаводхонлик ана шу ахборотларни саралашга ургатади. Мазкур фан жами 5 кредитдан иборат булиб, маъруза, семинар машгулотлари ва мустакил таълимни уз ичига олади.
Узбекистон давлат жахон тиллари университетида инглиз, немис, испан, япон, корейс, хитой, араб, турк, итальян каби тиллар биринчи ва иккинчи тил сифатида укитилади. Хорижий тилларни билиш бола учун дунёни очишига шубха йук, аммо, хориж тилидаги ахборотларни кандай булса, шундайлигича кабул килиши мумкин. Улар орасида гаразли максадда тайёрланган ахборотлар хам булиши мумкин. Шу учун хам "Медиасаводхонлик ва ахборот маданияти" дарслари тажриба тарикасида инглиз тилида олиб борилиши йулга куйилди. Тажриба шуни курсатмокдаки, ахборот-коммуникация технологиялари ва интернетда фукаролик журналистикасининг ривожланиши, ижтимоий тармокларда блогерларнинг фаоллашуви ортидан фан дастурларини хар йили узгаришлар олиб киришни, даврни узи такозо килмокда.
May 2024
21
2023-2024 укув йилидан мамлакатдаги барча педагогик йуналишларга илк бора "Медиасаводхонлик ва ахборот маданияти" фани укитилиши бошланди. Баъзи олий укув юртларида бу фанни журналистик маълумотга эга булган профессор-укитувчилар олиб бораётган булса, баъзи олий укув юртларида бошка сохадаги, хусусан педагогика, ахборот технологиялари, ижтимоий-гуманитар фанлар йуналишларидаги мутахассислар олиб боришмокда. Мазкур фанни кайси соха вакилларининг олиб боришлари сифатни таъминлайди, буни вакт курсатади. Мухими, аудиторияда утирган талабанинг саволига тугри жавоб бериш, этика, хукук ва мажбурият, дипломатиядан хабардорлигини таъминлаш. "Замонавий журналистикани ривожлантириш маркази" 2023 йилда Фаргона водийсидаги олий таълим муассасалари профессор-укитувчилари учун "Медиасаводхонлик ва ахборот маданияти" фанини укитишга доир семинар-тренинглар ташкил этилганлиги фанни сифатли укитишга хисса кушади.
Айни пайтда республика олий укув юртларини журналистика йуналишларида 500-600 атрофида талаба битиради. Аммо, ахборот билан боглик сохалар ривожланмокда. Хусусий тармоклар ривожланар экан, PR, SMM, таргибот-ташвикот билан боглик касбларга талаб ортмокда. Бошка соха ва йуналишларни тугатаётганлар хам блогерлик ва медиага ёндош сохалардаги касблар билан шугулланмокда. Техника, иктисод, сиёсат, мухандислик ва бошка таълим йуналишларида укиётган ва битирган ёшлар хам блогер сифатида контент тайёрлаяпти, ижтимоий тармокларда фаоллашяпти. Шунинг учун, нафакат педагогик йуналишлар, балки бошка таълим йуналишларига хам 4 кредит атрофида "Медиасаводхонлик ва ахборот маданияти" укитилиши жоиз.
УзДЖТУда бир неча йилдан бери Медиа ва коммуникация ИТИ (илмий-тадкикот институти) жамоатчилик асосида иш олиб бормокда. Медиасаводхонлик мутахассислик кафедралари илмий-тадкикот йуналишларининг энг долзарби ва кераклиси хисобланади. Шу боис, Медиа ва коммуникация ИТИ кафедралар билан бакамти иш олиб бормокда. Мазкур сохада илмий-тадкикотларни купайтириш кун тартибига куйилган. Жумладан, кейинги икки йилда С.Жуманова ва М.Махмудова шу мавзуга багишланган филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияларини химоя килишди. Бу сохада утган йиллар ичида бир нечта адабиёт яратилган булса-да, сохада сунъий интеллект, робот журналистикаси каби янги йуналишларнинг кириб келаётгани медиасаводхонликни укитиш масалаларига янгича эътиборни талаб килмокда. Хулоса килиб айтганда, оралик ва якуний назоратларда тест, иншо каби эскирган имтихон усуллардан тозалаб, улар урнини лойиха ва яратувчанликка асосланган усулларга утказиш керак. Хориж олий укув
May 2024
22
юртларида оммалашган креативлик, лидерлик, дизайн каби кобилиятларни устирувчи ("Global Citizeship", "Creativity and design thinking", "Leadership and Creativity" ва бошка) фанлар хам киритилиши керак. REFERENCES:
1. С.Джуманованинг "Замонавий медиамакондаги ахборот-психологик кураш шароитида медиатаълимнинг "узбек модели"ни яратиш ва амалиётга жорий этиш истикболлари" мавзуидаги филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси Автореферати, Тошкент. 2022.
2. М.Махмудованинг "Медисаводхонлик - интернет ОАВдаги фейк ва дезинформациялардан химоя килиш воситаси сифатида" мавзуидаги филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси Автореферати, Тошкент. 2024.
3. Маматова Я.М., Сулайманова С.Н. Узбекистон медиатаълим тараккиёти йулида. Укув кулланма, Т.: Extremum-press, 2015.: Муратова Н. Д., Мирзахмедова, Э. Гризл. Журналистикада медиа ва ахборот саводхонлиги, -Тошкент: Baktriapress, 2019.
23
May 2024