Научная статья на тему 'НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИЕ «СТРОИТЕЛИ ВЕЛИКОЙ БРИТАНИИ»: ДЕТСКАЯ МИГРАЦИЯ В БРИТАНСКОЙ ИМПЕРИИ'

НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИЕ «СТРОИТЕЛИ ВЕЛИКОЙ БРИТАНИИ»: ДЕТСКАЯ МИГРАЦИЯ В БРИТАНСКОЙ ИМПЕРИИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
60
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ВЕЛИКОБРИТАНИЯ / ДЕТСКАЯ МИГРАЦИЯ / КАНАДА / АВСТРАЛИЯ / РОДЕЗИЯ / БРИТАНСКАЯ ИМПЕРИЯ / ИМПЕРИАЛИЗМ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Яблонская Ольга Васильевна

Статья посвящена британской детской миграции в XIX - первой половине ХХ в. Исследованы причины и условия переезда, а также значение, которое придавалось расселению молодежи на периферии британского мира. Показано, что на миграционную политику влияли филантропические, социально-экономические факторы, империалистические, национальные и расовые соображения - акценты менялись с течением времени. До середины XIX в. переселение было вызвано желанием помочь бедным детям или стремлением депортировать лишних и опасных жителей из метрополии, со второй половины XIX в. в мигрантах стали видеть инструмент имперской политики. Миграция согласовывалась с доктриной социал-империализма. Она позволяла решить социальные проблемы метрополии, снимала в обществе напряженность, связанную с массовой безработицей, открывала новые возможности для экономического роста всей империи. Молодежь восполняла дефицит трудовых ресурсов доминионов, возделывала неосвоенные земли, распространяла европейские ценности и технологии, консолидировала разрозненных жителей в единую Великую Британию с глобальной британской идентичностью. В переселении несовершеннолетних из грязных и тесных мегаполисов на сельские просторы видели возможность сохранить здоровое поколение и силу англо-саксонской нации. В странах южного полушария мигранты из Альбиона рассматривались как защитники «белой» расы и европейской цивилизации, а потому с конца XIX в. были ужесточены требования к переселению, допускались только представители «правильного» типа мигранта по расовым, социальным, физиологическим, психическим критериям. Многие мигранты добились успехов на новой родине, но некоторые столкнулись с жестокостью, эксплуатацией, социальным остракизмом. Сделан вывод, что идея Великой Британии как глобального сообщества после Второй мировой войны оказалась несостоятельной, имперские цели все больше противоречили национальным задачам, что привело к прекращению переселения детей. Выросшие мигранты, лишившиеся своей родины и связей с родственниками, не сумевшие адаптироваться на новом месте, превратились в смущающее напоминание о «темной странице» имперского прошлого.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

UNDERAGE “BUILDERS OF GREAT BRITAIN”: CHILD MIGRATION IN THE BRITISH EMPIRE

The article is devoted to British child migration in the 19th - first half of the 20th century. The reasons, conditions for moving, the importance attached to the resettlement of young people on the periphery of the British world are investigated. It is shown that philanthropic, socio-economic factors as well as imperialist, national, and racial reasons influenced migration policy. The emphasis changed over time. Until the middle of the 19th century the resettlement was caused by a desire to help poor children or to deport unnecessary and dangerous residents from the metropolis; in the second half of the 19th century migrants began to be seen as an instrument of imperial policy. Migration was consistent with the doctrine of social imperialism. It made it possible to solve the social problems of the metropolis, relieved tension in society that were associated with mass unemployment, and opened up new opportunities for the economic growth of the entire Empire. The youth made up for the shortage of labor resources in the dominions, cultivated undeveloped lands, spread European values and technologies, consolidated disparate residents into single Great Britain with its global British identity. The resettlement of minors from dirty and cramped cities to rural areas was believed to offer an opportunity to preserve a healthy generation and the strength of the Anglo-Saxon nation. In the countries of the southern hemisphere, migrants from Albion were seen as defenders of the white race and European civilization. That is why in the late 19th century, the requirements for resettlement were tightened, allowing only the “proper” type of migrant according to racial, social, physiological, and mental criteria. Many migrants achieved success in their new homeland, but some of them faced cruelty, exploitation, and social ostracism. It is concluded that the idea of Great Britain as a global community turned out to be untenable after the Second World War. Imperial goals increasingly contradicted national objectives, which led to the cessation of child migration. Deprived of their homeland and ties with their relatives, unable to adapt to new places, child migrants who turned into adults become an embarrassing reminder of the “dark page” of the imperial past.

Текст научной работы на тему «НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИЕ «СТРОИТЕЛИ ВЕЛИКОЙ БРИТАНИИ»: ДЕТСКАЯ МИГРАЦИЯ В БРИТАНСКОЙ ИМПЕРИИ»

Historia provinciae - журнал региональной истории. 2023. Т. 7, № 3. С. 870-910. Historia Provinciae - the Journal of Regional History, vol. 7, no. 3 (2023): 870-910.

Научная статья УДК 94(410)

https://doi.org/10.23859/2587-8344-2023-7-3-3 EDN YDLBCG

Несовершеннолетние «строители Великой Британии»: детская миграция в Британской империи

Ольга Васильевна Яблонская

Арзамасский филиал ННГУ, Арзамас, Россия,

Oyablonskii@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-5479-5561

Olga V. Yablonskaya

Arzamas Branch of UNN, Arzamas, Russia,

Oyablonskii@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-5479-5561

Аннотация. Статья посвящена британской детской миграции в XIX - первой половине ХХ в. Исследованы причины и условия переезда, а также значение, которое придавалось расселению молодежи на периферии британского мира. Показано, что на миграционную политику влияли филантропические, социально-экономические факторы, империалистические, национальные и расовые соображения - акценты менялись с течением времени. До середины XIX в. переселение было вызвано желанием помочь бедным детям или стремлением депортировать лишних и опасных жителей из метрополии, со второй половины XIX в. в мигрантах стали видеть инструмент имперской политики. Миграция согласовывалась с доктриной социал-империализма. Она позволяла решить социальные проблемы метрополии, снимала в обществе напряженность, связанную с массовой безработицей, открывала новые возможности для экономического роста всей империи. Молодежь восполняла дефицит трудовых ресурсов доминионов, возделывала неосвоенные земли, распространяла европейские ценности и технологии, консолидировала разрозненных жителей в единую Великую Британию с глобальной британской идентичностью. В переселении несовершеннолетних из грязных и тесных мегаполисов на сельские просторы видели возможность сохранить здоровое поколение и силу англо-саксонской нации. В странах южного полушария мигранты из Альбиона рассматривались как защитники «белой» расы и европейской цивилизации, а потому с конца XIX в. были ужесточены требования к переселению, допускались только представители «правильного» типа мигранта по расовым,

© Яблонская О.В., 2023 © Yablonskaya О., 2023

социальным, физиологическим, психическим критериям. Многие мигранты добились успехов на новой родине, но некоторые столкнулись с жестокостью, эксплуатацией, социальным остракизмом. Сделан вывод, что идея Великой Британии как глобального сообщества после Второй мировой войны оказалась несостоятельной, имперские цели все больше противоречили национальным задачам, что привело к прекращению переселения детей. Выросшие мигранты, лишившиеся своей родины и связей с родственниками, не сумевшие адаптироваться на новом месте, превратились в смущающее напоминание о «темной странице» имперского прошлого.

Ключевые слова: Великобритания, детская миграция, Канада, Австралия, Родезия, Британская империя, империализм

Для цитирования: Яблонская О.В. Несовершеннолетние «строители Великой Британии»: детская миграция в Британской империи // Historia provinciae - журнал региональной истории. 2023. Т. 7, № 3. С. 870-910, https://doi.org/10.23859/2587-8344-2023-7-3-3

Underage "Builders of Great Britain": Child Migration in the British Empire

Abstract. The article is devoted to British child migration in the 19th - first half of the 20th century. The reasons, conditions for moving, the importance attached to the resettlement of young people on the periphery of the British world are investigated. It is shown that philanthropic, socio-economic factors as well as imperialist, national, and racial reasons influenced migration policy. The emphasis changed over time. Until the middle of the 19th century the resettlement was caused by a desire to help poor children or to deport unnecessary and dangerous residents from the metropolis; in the second half of the 19th century migrants began to be seen as an instrument of imperial policy. Migration was consistent with the doctrine of social imperialism. It made it possible to solve the social problems of the metropolis, relieved tension in society that were associated with mass unemployment, and opened up new opportunities for the economic growth of the entire Empire. The youth made up for the shortage of labor resources in the dominions, cultivated undeveloped lands, spread European values and technologies, consolidated disparate residents into single Great Britain with its global British identity. The resettlement of minors from dirty and cramped cities to rural areas was believed to offer an opportunity to preserve a healthy generation and the strength of the Anglo-Saxon nation. In the countries of the southern hemisphere, migrants from Albion were seen as defenders of the white race and European civilization. That is why in the late 19th century, the requirements for resettlement were tightened, allowing only the "proper" type of migrant according to racial, social, physiological, and mental criteria. Many migrants achieved success in their new homeland, but some of them faced cruelty, exploitation, and social ostracism. It is concluded that the idea of Great Britain as a global community turned out to be untenable after the Second World War. Imperial goals increasingly contradicted national objectives, which led to the cessation of child migration. Deprived of their homeland and ties with their relatives, unable to adapt to new places, child migrants who turned into adults become an embarrassing reminder of the "dark page" of the imperial past.

Keywords: Great Britain, child migration, Canada, Australia, Rhodesia, British Empire, imperialism

For citation: Yablonskaya, O.V. "Underage 'Builders of Great Britain': Child Migration in the British Empire." Historia Provinciae - the Journal of Regional History, vol. 7, no. 3 (2023): 870-910, https://doi.org/10.23859/2587-8344-2023-7-3-3

Введение

Апогей могущества Британской империи приходится на конец XIX - начало XX в., именно в это время наблюдается основная волна детской миграции, которой отводили важную роль в сохранении, расширении и укреплении связей внутри Содружества. Детей и подростков от 3 до 14 лет начали отправлять за пределы метрополии в XVII в., закончилась же эта долгая история переселения только в 1967 г. Согласно официальным данным, за это время было перевезено более 150 тыс. несовершеннолетних: 100 тыс. - в Канаду, 50 тыс. - в Австралию, Южную Африку, Новую Зеландию1. Каждый десятый житель современной Канады - потомок тех детей. Если на начальном этапе в основе детской миграции лежала депортация «лишнего» населения, малолетних преступников или спасение от нищеты, то со второй половины XIX в. к расселяющимся по всей Великой Британии мальчикам и девочкам стали относиться как к важному имперскому активу, инструменту осуществления «империализма мира»2.

Тема детской миграции долгое время была «закрытой страницей» английской истории, несмотря на ее важность для всего британского мира и наличие широкой источниковой базы. Нарративы организаторов миграций и политиков, их поддерживавших, сообщения прессы в основном преподносили «удобное» для всех мнение о счастливых переменах в судьбах мальчиков и

3

девочек на новой родине . Лишь иногда в отчеты правительственных

1 The Welfare of Former British Child Migrants // UK Parliament. URL: https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/75504.htm (дата

обращения: 26.02.2022).

2 и ц

Ч. Дилк называл «Великой Британией» имперскую федерацию, включающую динамично

развивавшиеся общества, родственные Англии по крови, языку и демократическим институтам (Dilke C.W. Problems of Greater Britain: in 2 vols. London: Macmillan and Co., 1890. Vol. 1. P. 1-7).

Brenton E.P. The Bible and Spade; Or, Captain Brenton's Account of the Children's Friend Society etc. London: J. Nisbet and Co., 1837; Rye M.S. Letters // Summary report on personal and family papers 1854-1969 of Maria Susan Rye (1829-1903). 1994. URL: https://www.nationalarchives.gov.uk/nra/lists/GB-800819-Rye.htm#Historical%20Manuscripts%20Com-mission (дата обращения: 02.12.2021); Rye M.S. Emigration of Pauper Children // The Times. April 22, 1875. Р. 8; Barnardo T.J. "Something Attempted, Something Done!" London: J.F. Shaw, 1889; Fairbridge K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. Oxford: Oxford University Press; London: H. Milford, 1928; Masterman C.F.G. Realities at Home // The Heart of the Empire: Discussions of Problems of Modern City Life in England, with an Essay on Imperialism / edited by C.F.G. Masterman. London: T. Fisher Unwin, 1907. Р. 1-53; His Royal Highness the Prince of Wales. Farm schools for the Empire // The Times. June 21, 1934. Р. 29.

инспекторов и в газеты просачивалась информация о фактах насилия над детьми, их бесправия и эксплуатации в чужой стране4.

Первые исследования, посвященные данной теме, появились в Канаде. В 1979 г. была опубликована книга Ф. Харрисон (P. Harrison) «Домашние дети: их личные истории», в которой на основе документов архивов и приютов рассказано о трагических судьбах юных переселенцев из метрополии5. Через год вышла в свет монография Дж. Парр (J. Parr) «Трудящиеся дети: британские иммигранты-подмастерья в Канаде, 1869-1924»6. В 1987 г. канадский телеведущий и журналист К. Багнелл (K. Bagnell) издал книгу об английских сиротах7. В этом же году в Великобритании были опубликованы скандальные расследования М. Хамфрис (М. Humphreys) о детской эмиграции в Австралию. В 1989 г. на экраны вышел документальный фильм «Потерянные дети империи» и книга Ф. Бина (P. Bean) и Дж. Мелвилл (J. Melville) с одноименным

о

названием . В 1994 г. М. Хамфрис выпустила в печати свой многолетний труд «Пустые колыбели»9. В 1998-1999 гг. парламентские комитеты Великобритании и Австралии опубликовали отчеты расследований, подтвердившие и дополнившие печальную историю миграции10. В начале XXI в. появилась монография Э. Буше (E. Boucher) «Дети империи», в которой анализируется переселение несовершеннолетних в масштабах всего британского мира, их роль в решении социально-экономических и политических проблем империи11. Научная новизна данной статьи заключается в попытке показать, как менялись во времени факторы детской миграции,

4 Police // The Times. April 5, 1839. Р. 7; Children's Friend Society // The Times. April 5, 1839. Р. 7; Charges Made against Miss M. Rye: Before the Poor Law Board at Islington and Her Reply Thereto. 1874. URL: https://archive.org/details/cihm_07098/page/n9/mode/2up (дата обращения: 20.03.2021; Doyle A. Emigration of Pauper Children to Canada: Report to the Right Honorable the President of the Local Government Board. London: HMSO, 1875.

5 The Home Children: Their Personal Stories / edited by P. Harrison. Winnipeg: Watson & Dwyer, 1979.

6 Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924. Toronto: University of Toronto Press, 1994.

Bagnell K. The Little Immigrants: The Orphans Who Came to Canada. Toronto: Macmillan of Canada, 1987.

Bean P., Melville J. Lost Children of the Empire. London: Unwin Hyman, 1989.

Humphreys М. Empty Cradles. London: Corgi Books, 1995.

10 The Welfare of Former British Child Migrants // UK Parliament. URL: https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/75504.htm (дата обращения: 26.02.2022; Child Migration to Australia during the 20th Century // Parliament of Australia. URL: https://www.aph.gov.au/parliamentary_business/committees/senate/community_affairs/co mpleted_inquiries/1999-02/child_migrat/report/c02 (дата обращения: 02.12.2021).

11 Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

сопоставить условия и причины переселений в различные доминионы империи, рассмотреть, как согласовывались потребности детей, имперские цели и нужды заокеанских окраин.

Основная часть

Однозначной оценки переселению несовершеннолетних без родителей не было как в период ее осуществления, так и сейчас. Дж. Крукшенк (G. Cruikshank) в комментариях к карикатуре «Наши дети из сточных канав», созданной в ответ на начало массового вывоза сирот в Канаду в 1869 г., возмущенно спрашивал: «Неужели "Славная Англия" дошла до такого состояния, что вынуждена вывозить невинных малышек, как перевозят преступников, чтобы они стали белыми рабынями!» С другой стороны, он вынужден был признать, что на родине огромное число «невинных созданий» росло в нищете и преступлениях12.

^^¿¡Wi^ Р р. - L^t ми,

OUR "GUTTER CHILDREN."

BY

GEORGE CRUIKSHANK.

Карикатура Дж. Крукшенка «Наши дети из сточных канав» Источник: The National Archives. URL: https://www.nationalarchives.gov.uk/education/ resources/child-migration/child-migration-source-1a/

Метрополия не справлялась с постоянно растущей армией бедняков, где каждый третий был несовершеннолетним. Работные дома были переполнены, условия жизни в них были немногим лучше, чем на улице. Они по праву назывались «яслями для тюрьмы Ньюгейт». Филантропическое желание спасти

12

Cruikshank G. Our "Gutter children". London: W. Tweedie, 1869. P. 1-4.

бедных и брошенных детей от нищеты, попрошайничества, воровства, проституции и отправить их жить в колонии, где они трудились бы на фермерских полях или в домах прислугой, представлялось хорошей перспективой. Казалось, что сделать выбор в пользу миграции и оправдать его было легко. В большинстве случаев дети, жившие в учреждениях, управляемых благотворительными организациями, уже были отделены от своих семей, поэтому их переселение на периферию империи, возможно, не казалось тогда таким решительным шагом, каким нам представляется сегодня.

В течение первых двух столетий поселение за океаном служило альтернативой тюремному заключению. В 1830-е гг. «Общество друзей детей» Э.П. Брентона помогло выехать в Южную Африку 1 300 несовершеннолетним, среди которых были преступники или «трудные подростки». Но из-за недовольства колонистов правонарушителей перестали отправлять в эмиграцию, а вскоре, из-за открывшихся фактов жестокого обращения с детьми в Африке, а также смерти организатора, «Общество» Брентона совсем

13

прекратило свою деятельность . В 1840-1850-х гг. лишь отдельные группы молодежи перевозились на австралийский и американский континенты. Массовый и организованный характер детская миграция приобрела с 1869 г., когда М. Рай начала отправлять девочек из переполненных английских работных домов в Канаду. К 1896 г. ее усилиями было переселено более 4 тыс. детей14. Примеру Рай последовали Э. Макферсон с сестрой Л. Бирт, отправившие в Канаду более 14,5 тыс. детей, Дж. Мидлмор, который вывез в Канаду 5 тыс. детей. Общество Фэрбриджа, появившееся в 1911 г., переселило 3 тыс. детей в фермерские школы Австралии15. Самой крупной была организация Т. Барнардо, обеспечившая эмиграцию в Канаду более 20 тыс.

13

Яблонская О.В. Библия и лопата - путь спасения бедняков Э. Брентона // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2022. Вып. 108. С. 34-46. https://doi.org/10.15382/sturII2022108.34-46

14 Rye M. Letters // Historical Manuscripts Commission. Summary Report on Personal and Family Papers 1854-1969 of Maria Susan Rye (1829-1903), Social Reformer. URL: https://www.nationalarchives.gov.uk/nra/lists/GB-800819-Rye.htm#Historical%20Manuscripts%20 Commission (дата обращения: 22.01.2022).

Constantine S. Child Migration, Philanthropy, the State and the Empire // History in Focus. 2008. Iss. 14. URL: https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/welfare/articles/constantines.html (дата обращения: 22.12.2021). К. Фэрбридж - организатор детской эмиграции из Великобритании в Австралию и основатель фермерских школ для юных переселенцев, где их учили практическим навыкам работы в сельском хозяйстве, домоводству и различным ремеслам.

мальчиков и девочек16. В конце XIX в. в Великобритании действовало около 50 миграционных агентств.

Э. Брэнтон, М. Рай, Э. Макферсон, Т. Барнардо, К. Фэрбридж искренне верили, что переезд в новые страны пойдет обездоленным детям на пользу и

17

позволит добиться успехов в жизни . Для островных британцев заокеанская сельская империя представляла собой нечто большее, чем возврат к ушедшей эпохе. Она позиционировалась как альтернативная современность, в которой отсутствовали укоренившиеся в метрополии классовая иерархия и социальные проблемы, существовали широкие возможности для получения образования, где общественный и технический прогресс не приводил к обнищанию бедных. Демонстрация успеха простого человека в доминионах была показана в брошюре 1908 г. «Дома доктора Барнардо», в которой читателям представлен парад из 20 тыс. детей-мигрантов. Не имея в метрополии ни гроша в кармане, в Канаде эти мальчики и девочки получили широкие возможности подняться по ступеням социальной пирамиды. Возглавляют шествие успеха в брошюре врачи, юристы и служащие, которые приложили много сил для получения образования и высокой квалификации. За ними следуют суровые и мускулистые железнодорожники и мужчины, которых сопровождают замужние леди и школьные учительницы. Замыкает шествие самая многочисленная

группа, состоящая из фермеров и их помощников - недавно прибывших

18

детей .

С конца XIX в. английское правительство все чаще стало вторгаться в дела семьи. Законы расширяли возможности изъятия несовершеннолетних из неблагополучных семей и отправки их за границу, причем, без разрешения родителей19. Интерес, проявленный государством к эмиграции, был связан не только с осознанием властью социальной ответственности за своих маленьких сограждан, но и тем, что это было выгодно. М. Рай убедила английские попечительские советы и британских чиновников оказать ей организационную и финансовую поддержку, указав, что переезд сирот и детей бедняков в Канаду

16 Bean P., Melville J. Lost Children of the Empire. Р. 40.

17

Brenton E.P. The Bible and Spade; Or, Captain Brenton's Account of the Children's Friend Society etc. P. 15-43; Rye M.S. Gutter Children // The Times. August 25, 1869. Р. 8; Rye M.S. Emigration of Pauper Children // The Times. April 22, 1875. Р. 13; Barnardo T.J. "Something Attempted, Something Done!" Р. 7-18, 96, 132-133, 181-182; Fairbridge K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. Р. 130.

1 о

Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. Р. 42.

19 Child Migration - Legislative Provisions // UK Parliament. URL: https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm (дата обращения: 02.12.2021).

освобождает британских налогоплательщиков от лишних расходов: семилетний ребенок, отправленный за границу, экономил приходу шесть лет содержания20.

Поглощение колониями избытков населения снимало опасные стрессы, связанные с массовой безработицей в метрополии. По сути, М. Рай относилась к тем филантропам, которые пытались институционализировать имперскую миграцию специально для решения проблемы безработицы. Подобный план разработал и начал осуществлять еще в 1820-е гг. Р.У. Хортон, заместитель государственного секретаря по делам колоний21. То, что делали Р.У. Хортон и М. Рай, укладывалось в популярную в конце XIX - начале ХХ в. концепцию социального империализма, связывавшую укрепление колониализма и реформы, направленные на улучшение положения широких слоев населения. С. Родс, представитель консервативного крыла социал-империализма, одним из первых обратил внимание на связь между имперской политикой и положением масс.

Девочки-эмигрантки Мэри Рай. Canadian Illustrated News, 1 мая, 1875 Источник: Parr J. Rye, Maria Susan // Dictionary of Canadian Biography. 1994. Vol. 13. 1901-1910. URL: http://www.biographi.ca/en/bio.php?id_nbr=7046

20 Rye M.S. Our Gutter Children // The Times. March 29, 1869. P. 8.

21 Brenton E. Emigration // The Times. January 22, 1831. P. 3.

После посещения собрания безработных лондонского Ист-Энда он говорил следующее:

Чтобы спасти 40 млн жителей Соединенного Королевства от убийственной гражданской войны, мы, колониальные политики, должны завладеть новыми землями для помещения избытка населения, для приобретения новых областей сбыта товаров...22

Миграционная идеология также приобрела выраженный социал-империалистический аспект, она стала рассматриваться как способ борьбы с

2 3

целым рядом проблем - от городских трущоб до классовой войны . Мнение о том, что миграция, предоставляя беднякам возможность создания лучшей жизни с помощью труда в новой стране, спасает империю от революционных потрясений, выразил принц Уэльский в тяжелые для мировой экономики

24

1930-е гг., особо поддержав идею вывоза несовершеннолетних . Законы об имперских поселениях 1922 г., 1933 г. позволяли правительству Великобритании направлять средства благотворительным организациям в поддержку их переселенческой работы25. Таким образом, в ХХ в. детская миграция стала официально санкционированным инструментом имперской политики - «империализмом мира».

В викторианскую эпоху сформировалось представление о естественном богатстве колоний, безграничном плодородии их земель и незначительном заселении людьми. Это, в первую очередь, относилось к близко расположенной Канаде. Барнардо писал, что в Канаде, площадь которой равнялась площади всей Европы, проживало только население Лондона26. «Доминион от моря и до моря» испытывал серьезный дефицит трудовых ресурсов, особенно в сельской местности. Проблема была вызвана не только низкой демографией, но и большим оттоком населения в условиях индустриализации в города. Доля

97

сельских жителей Канады сократилась с 80 % в 1871 г. до 50 % в 1921 г.

22

Цит. по: Ленин В.И. Империализм, как высшая стадия капитализма // Ленин В.И. Полное собрание сочинений: в 55 т. Москва: Издательство политической литературы, 1969. Т. 27. Август 1915 - июнь 1916. С. 376.

23

Glynn D. "Exporting Outcast London": Assisted Emigration to Canada, 1886-1914 // Histoire Sociale. Social History. 1982. Vol. 15, №. 29. Р. 210.

24

His Royal Highness the Prince of Wales. Farm Schools for the Empire // The Times. June 21, 1934. Р. 29.

25

Child migration - Legislative Provisions // UK Parliament. URL: https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm (дата

обращения: 02.12.2021).

26 Barnardo T.J. "Something Attempted, Something Done!" Р. 182.

27

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924. P. 86.

Окучивание кукурузы, 1912 г. Источник: Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924.

Цв. вкл.

Для удовлетворения спроса на трудовые ресурсы взрослая миграция мало подходила. В урбанизированной Англии старшее поколение не знало сельского труда, да и не желало заниматься фермерством, поэтому, переезжая в Канаду, его представители предпочитали селиться в городах и получать дефицитные рабочие места на фабриках и заводах, а не осваивать сельские пустоши. Защитники прав трудящихся по обе стороны океана также были против

взрослой миграции: британские - заявляли, что рабочим должны быть созданы

28

нормальные условия в родной стране28, а местные - справедливо обвиняли переселенцев в том, что те отбирают работу у жителей доминиона и мешают

29

профсоюзам бороться за повышение зарплаты29. Кроме того, труд на фермах имел сезонный характер, а в условиях механизации сельского хозяйства потребность в мускульной силе взрослого работника сократилась. Решение проблемы, когда молодежь деградировала среди грязи и преступлений в трущобах британских мегаполисов, а периферия империи страдала из-за нехватки фермеров для выполнения несложных работ, напрашивалось само собой: удовлетворить «людской голод» малонаселенных территорий колоний с помощью «лишних молодых британцев». Дети покладисты и пластичны, легко осваиваются на новом месте, их легче, чем взрослых, приобщить к сельскому

28 Brenton E. Emigration // The Times. January 22, 1831. Р. 3.

29 Dilke C.W. Problems of Greater Britain. P. 121; Kohli M. The Golden Bridge: Young Immigrants to Canada, 1833-1939. Toronto: Natural Heritage Books, 2003. Р. 32.

труду. При правильном подходе они обещали привнести новую жизнь в сельскохозяйственные угодья империи.

Кормление куриц, Гамильтон, Онтарио,1912 г. Источник: Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada,

1869-1924. Цв. вкл.

Предполагалось, что сначала молодые помощники в свободное от учебных занятий время будут выполнять посильную работу на ферме за небольшую плату или содержание, а когда вырастут, то мальчики сами станут фермерами, а

30

девочки - женами фермеров .

30 Rye M.S. Our Gutter Children // The Times. March 29, 1869. P. 8; The Illustrated London News. November 6, 1869. Vol. 55, № 1565. P. 466.

Мальчик, 13 лет, распиловка древесины, Марчмонт, Онтарио, 1894 г.

Источник: Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada,

1869-1924. Цв. вкл.

В результате, «отверженные» мальчики и девочки, осваивающие «английским плугом» новые акры почв за океаном, расширяющие без применения силы границы империи, стали считаться важными «строителями Великой Британии». Фэрбридж, убеждая членов парламента поддержать его проект переселения детей в Австралию, прямо сказал, что это не

31

благотворительность, а имперская инвестиция . Его слова повторил принц Уэльский в 1934 г., призывая граждан оказывать поддержку фермерским

32

школам и распространять их по всем частям британского мира .

Парламентарии и общественные деятели стремились к укреплению не только экономических связей. Статус Британии как имперской нации ставил задачу объединить разрозненных жителей в единый мир во главе с сувереном. И именно несовершеннолетние мигранты могли помочь в создании Великой Британии с глобальной идентичностью. Для детей не существует межнациональных границ, текучесть этнической принадлежности позволяла им быть членами пересекающихся сообществ, являясь одновременно и англичанами, и австралийцами, и канадцами. Переселяясь на отдаленные земли, они не забывали свою страну и сохраняли верность Короне. Группа мальчиков, отправленных в Канаду, «Обществом беспризорников и бездомных

31

Fairbridge K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. P. 174.

32

His Royal Highness the Prince of Wales. Farm schools for the Empire // The Times. June 21, 1934. P. 29.

животных англиканской церкви» преподносились как «вышедшие из кузницы

33

новые звенья единой Империи» .

С начала ХХ в. на детей-мигрантов стали возлагать задачу сохранения силы и здоровья британской нации. Наблюдения врачей свидетельствовали об ослаблении физического и интеллектуального состояния жителей островов. Англо-бурская война показала слабую подготовленность новобранцев, что подтверждало мысль о повсеместном ухудшении здоровья нации. Член либеральной партии Ч. Мастерман так характеризовал своих современников и земляков:

Все больше непригодных людей влачат жалкое существование и передают бескровный, неэффективный тип последующим поколениям... Характерный физический тип городского жителя: низкорослый, узкогрудый, легко утомляемый; но разговорчивый, возбудимый, с небольшим запасом энергии, выносливости, ищущий стимулов в выпивке, конфликтный34.

Причины этих изменений он связывал с условиями жизни рабочих, которые «загнаны, как огромные стада человеческих существ, в небольшие районы, из которых природа исключена, и там они живут, размножаются и умирают», дышат «дважды вдохнутым» воздухом городов, работают в душных

35

помещениях, изнуряют себя тяжелыми физическими нагрузками .

Мнение либерала Ч. Мастермана разделял консерватор Дж. Горст. Каждый ребенок, утверждал он, должен вырасти здоровым мужчиной или женщиной, чтобы быть силой, а не обузой для нации, но условия жизни трудящихся классов, которые преимущественно и обеспечивали восполнение населения страны, не позволяли иметь здоровое потомство. Он называл детей, независимо от их социального происхождения, «национальным достоянием», о котором должны заботиться не только родители и благотворительные организации, но и государство. Тот факт, что они ходили голодными на глазах у правительственных чиновников, дискредитировал, на его взгляд, всю систему управления и наносил ущерб национальным интересам. Свой труд «Дети нации» политик посвятил членам палаты общин от лейбористской партии в знак веры в то, что они искренне желают улучшить положение простого народа

33

Constantine S. Child Migration, Philanthropy, the State and the Empire. URL: https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/welfare/articles/constantines.html (дата обращения: 22.12.2021).

34Masterman C.F.G. Realities at Home. Р. 8.

35 Masterman C.F.G. Realities at Home. Р. 23-24.

и, в первую очередь, детей36. Итак, в вопросах здоровья населения представители ведущих английских партий были едины.

С ростом перенаселения городов жизнь в них становилась все более нездоровой, а сельская местность все больше казалась средоточием гражданских и моральных добродетелей. Э. Брентон уже в первой половине

XIX в., наблюдая деградацию детей британских мегаполисов и не видя возможностей помочь большей части из них в пределах островов, убеждал

31

общественность, что решить проблему можно только переселением . К началу

XX в. ситуация усугубилась, эмиграция казалась самым простым и надежным выходом. Ч. Мастерман писал:

В настоящее время в перенаселенном Лондоне проживает почти на миллион больше белого населения, чем в Южной Африке38.

Британский мир должен был состоять из физически здоровых и нравственно совершенных граждан. Однако для построения «имперского рая» на поселение не всегда отправлялись люди «высшего сорта», а зачастую - самые худшие. Инспектор Дойл в отчете 1875 г. писал, что большая часть детей, перевезенных в Канаду, принадлежит к самому низшему классу - «полукриминальным жителям наших больших городов и поселков»39.

«Спасатели детей» утверждали, что наследственность - не судьба, что при хорошем воспитании благоприятная окружающая среда нейтрализует последствия «испорченного происхождения». Чтобы поставить своих подопечных на путь преображения, Э. Брентон, М. Рай, Т. Барнандо, К. Фэрбридж старались оградить их от городских «рассадников моральной заразы», поэтому селили, как указывалось выше, на фермах, поскольку были уверены в том, что здоровый сельский образ жизни и постоянная работа укрепят молодые тела, наделят бедных детей британским характером и дисциплиной40. Подобные установки, в частности, не позволили Барнардо откликнуться на призыв А. Милнера заселить Южную Африку. Сын Барнардо Стюарт, которого он отправил туда на разведку в 1902 г., пришел к выводу, что Южная Африка не является сельскохозяйственной страной, как Канада, дешевой рабочей силы здесь было достаточно, к тому же честный ручной труд

36 Gorst J.E. The Children of the Nation: How Their Health and Vigour Should be Promoted by the State. New York: E.P. Dutton and Company, 1907. P. 1-3, 10.

37 Brenton E.P. The Bible and Spade. P. 13-14.

38

Masterman C.F.G. Realities at Home. P. 23.

39

39 Doyle A. Emigration of Pauper Children to Canada: Report to the Right Honorable the President of the Local Government Board. P. 14.

40 KohliM. The Golden Bridge: Young Immigrants to Canada, 1833-1939. P. 84.

могли выполнять только «кафры». Из-за цвета кожи и британского происхождения дети по прибытии в колонию сразу оказывались наверху социальной пирамиды. Не имея необходимости трудиться и бороться за свое положение, большинство детей-мигрантов деградировало бы в моральном

41

отношении .

Канада считалась лучшим местом для несчастного британского ребенка. Писатели, журналисты не скупились на красочные описания щедрой природы американского доминиона с его бесконечными холмистыми равнинами, огромными лесами, живописными горными пейзажами, бескрайними пшеничными полями, глубокими озерами и полноводными реками42. Сторонники эмиграции уверяли, что воздух прерий и полей этой страны обладает антисептическими свойствами. Барнардо утверждал, что, хотя в Канаде и имелись все «бактерии моральной болезни», но обстановка была неблагоприятной для их «прорастания». Благотворное влияние среды на детей подтверждалось письмами мигрантов и местных жителей, благодаривших за маленьких трудолюбивых помощников из метрополии43.

Фэрбридж находил окружающую среду Австралии изматывающей, однако называл эту страну идеальной для имперских пионеров. Именно преодолевая препятствия, по мнению Фэрбриджа, дети могли сформировать трудолюбие,

44

дисциплинированность, упорство44.

Таким образом, заокеанская сельская империя становилась чем-то большим, чем спасение от бедности и просто «искупительное пространство», она превращалась в своеобразный инкубатор физически сильных, здоровых, трудолюбивых, преданных суверену граждан. В представлениях идеалистов метрополии, при освоении новых территорий несовершеннолетние мигранты, имея англо-саксонство как этническое и духовное ядро, развивали лучшие качества и раскрывали в полной мере потенциал своей нации. Слабые физически, необразованные бедные дети и сироты, бывшие зачастую правонарушителями, переселившись за океан из нездоровой среды мегаполисов, становились на путь честной и добросовестной жизни, достигали успехов, опровергая тем самым аргументы социал-дарвинистов и являя собой живое доказательство непреходящей мощи британской нации.

41 Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. P. 48-50.

42 A Canadian Tour // The Times. September 12-22, 1886; A Canadian Tour // The Times. 1886. October, 2, 6, 8, 9, 11, 18, 21, 22; etc.

43 Barnardo T.J. "Something Attempted, Something Done!" P. 201-209; Further Letters Furnished to the Department of Agriculture by Miss Rye, in Rebuttal of Mr. Doyle's Report. S.l.: S.n., 1875. P. 1-22.

44 Fairbridge K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. P. 182-183.

Безусловно, далеко не все «трудные дети» Великобритании преображались на новых землях, для многих юных «подражателей Феджина»45 переезд являлся лишь сменой страны и климата, на новой родине они не отказывались от своих преступных наклонностей. Дж. Мойлан, инспектор тюрем Канады, отмечал, что за редким исключением эти «уличные арабы» из английских «притонов порока» по прибытии в Канаду быстро возвращались к своим старым привычкам. Дети-иммигранты подозревались в переносе инфекций, особенно опасно звучали обвинения в распространении сифилиса. Канадский психиатр Ч. Кларк утверждал, что такие подростки часто несут в себе признаки физического и умственного вырождения, что опасно для будущего страны: «малолетний преступник здесь, сумасшедший человек в будущем»46. Результатом недовольства местных жителей «качеством» британской молодежи стало введение строгой проверки переезжающих на наличие болезней и

47

«порочных наклонностей» . В 1928 г. Канада, исходя из собственных национальных задач, окончательно запретила переселение детей в возрасте до 14 лет без родителей. После этого британские миграционные агентства обратили свое внимание на Родезию, Австралию и Новую Зеландию.

Теории социал-империализма включали в себя идеи превосходства англосаксонской нации и ее культуры. С. Родс открыто заявлял, что видит смысл

48

своей жизни в расширении влияния англичан - высшей расы . Особенно культивировался расизм в странах южного полушария, где требовались не столько работники, сколько защитники «белизны».

В Австралии, крошечном «белом пятне» в многонаселенном азиатском регионе, начали ограничивать иммиграцию «небелых» в 1850-х гг., к началу ХХ в. она превратилась в одну из образцовых стран расизма. С 1930-х гг. «зеленый материк» стал основным направлением детского переселения, именно здесь были основаны фермы Фэрбриджа. Лозунгом иммиграционной политики стало: «Заселяйся или погибни!» В августе 1945 г. министр по делам миграции А. Калвелл, чтобы увеличить «белое» население материка, а также помочь «детям войны», оставшимся без родителей, предложил перевезти из Европы 50 тыс. сирот в течение трех лет. Ведущие парламентские партии поддержали

45 Феджин - персонаж романа Ч. Диккенса «Приключения Оливера Твиста», содержит притон, учит беспризорников зарабатывать на жизнь воровством.

46 BagnellK. The Little Immigrants: The Orphans Who Came to Canada. Р. 71-73, 78-80.

47 „

Яблонская О.В. Ксенофобия в отношении британских детей-мигрантов в Канаде в конце XIX века // Университетский научный журнал. 2022. № 69. С. 23-26. https://doi.org/10.25807/22225064_2022_69_23

48

48 The Last Will and Testament of Cecil John Rhodes: With Elucidatory Notes to which are Added Some Chapters Describing the Political and Religious Ideas of the Testator / edited by W.T. Stead. London: "Review of Reviews" Office, 1902. Р. 58-59.

эту программу49. Но Соединенное Королевство, как и вся Европа, не смогли обеспечить Австралию таким количеством переселенцев.

На работе в фермерской школе Фэрбриджа в Молонге, Новый Южный Уэльс, 1954 г.

Источник: Coldray B. Good British stock Child and youth migration to Australia.

Canberra: National Archives of Australia, 1999. P. 77

Несмотря на большие потребности в мигрантах, австралийские чиновники, опираясь на новые знания в области психологии, а также на методику тестирования IQ, установили более высокие требования к въезду для детей, чем

49 Child migration to Australia during the 20th century // Parliament of Australia. URL: https://www.aph.gov.au/parliamentary_business/committees/senate/community_affairs/completed_i nquiries/1999-02/child_migrat/report/c02 (дата обращения: 02.12.2021).

их канадские коллеги. В стране ожидали только тех, кто годился для защиты «белой расы», поэтому стремились ограничить въезд любого ребенка, который имел физические недостатки или заразное заболевание, главной же заботой было психическое здоровье въезжающих детей50.

Британские молодые мигранты на тренировочной ферме Армии спасения для мальчиков в Ривервью, Квинсленд. Только что завершили строительство плотины и учатся садиться

верхом на лошадь, около 1927 г. Источник: Coldray B. Good British stock Child and youth migration to Australia. P. 142

Войны англичан в Южной Африке показали слабость британского военного контроля в одном из самых жизненно важных секторов империи. Здесь «белые»

50 Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. P. 130.

были каплей в «черном море» местного населения. Решение проблемы -«англицизация» региона путем эмиграции.

Для тех, кого отправляли в Южную Родезию, главным было усвоить расовую иерархию колонии. Работать в Африке бок о бок с бывшими рабами считалось унизительным. Быть «белым» здесь означало престиж, характер и власть. Это не врожденное состояние бытия, это культура, которую нужно защищать51. Чтобы выполнить имперскую задачу и защитить расовую иерархию, дети-мигранты должны были соответствовать очень высоким этническим, классовым и интеллектуальным требованиям, которым отвечали далеко не все «родные и близкие» жители королевства. Бедняков здесь не ждали, поскольку те были обречены выполнять «черную работу», следовательно, «опуститься» до уровня туземцев, забывая, что они представители «высшей расы». Не хотели принимать здесь и потомков бедняков. В Родезии мальчиков или девочек, рожденных в нищете, считали «искалеченными бедностью», лишь «снаружи белыми», но с мышлением «дикарей», поэтому ставили под сомнение их способность стать достойными членами «белого общества». Дети должны были пройти тест на грамотность на одном из европейских языков. Условия были настолько жесткими, что из 2 000 кандидатов на переселение в 1925 г. только

52

80 прошли испытания . Но осилив сложную систему отбора, малолетние мигранты оказывались в Родезии в лучших условиях, чем в других странах. Они получали образование, навыки колониального руководства, им суждено

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

53

было стать служащими, а не рабочими на фермах53. Мигранты по праву становились элитой африканского общества, дистанцированной от коренного населения и способной защищать лучшие британские традиции.

Рост беспокойства на окраинах империи по поводу пригодности детей-мигрантов ослаблял веру в глобальное единство британской расы, демонстрировал нарастающие противоречия между имперскими целями и национальными стремлениями. Идея Великой Британии как глобального сообщества, объединенного кровным родством, культурой, традициями и общими интересами, сумела пережить Вторую мировую войну, когда общая беда консолидировала британский мир. Но события второй половины ХХ в. показали, что имперский «идеал панбританства», как и статус мировой империи, был утрачен.

51 White but Poor: Essays on the History of Poor Whites in Southern Africa 1880-1940 / edited by R. Morrell. Pretoria: University of South Africa, 1992. P. 115-130; Marks Sh, Trapido S. Lord Milner and the South African State // History Workshop. 1979. Vol. 8. P. 53-55, 62-63.

Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. P. 153-154, 143.

53

Sherington G., Jeffery C. Fairbridge: Empire and Child Migration. Nedlands, W.A.: University of Western Australia Press, 1998. P. 182-185, 263, 266.

Распад империи трагически сказался на судьбах многих детей, особенно тех, которые недавно переехали в другую страну. Они потеряли родину и связи с близкими людьми, но не успели ассимилироваться на новых землях. В соответствии с Законом о детях 1948 г. правительство обязано было надлежащим образом контролировать благотворительные организации,

54 тт

которые занимались детьми-мигрантами . На практике же, после того как они покидали берега Альбиона, не предпринималось никаких усилий для проверки условий их существования55. В 1948 г. в «Таймс» было опубликовано письмо членов Британской федерации социальных работников, в котором рекомендовалось создать межправительственную комиссию по изучению системы опеки и контроля обездоленных детей, проживающих в Содружестве56. Поводом послужили жалобы эмигрантов57. Но правительство Великобритании не отреагировало, поскольку судьба британских детей на территориях бывших колоний стала считаться проблемой другой страны.

Выводы

Причины миграции несовершеннолетних из Великобритании, пик которой приходится на конец XIX - начало XX в., были связаны с бедностью, неспособностью метрополии справиться с армиями беспризорников, скапливавшимися в городах. Переселение в другие страны спасало детей от голода, болезней, преступлений, давало шанс повысить социальный статус на новой родине, а Англию освобождало от лишних расходов на содержание бедняков и сирот.

Доктрина социального империализма отождествляла британские национальные интересы с имперскими задачами, рассматривала заокеанские владения как средство решения насущных социальных проблем за счет укрепления экономики периферии и усиления интеграции. Переселением «лишних жителей» британских островов в условиях безработицы снималась социальная напряженность, создавалась возможность избежать разрушительных революционных потрясений.

Отправка молодежи за границу преподносилась как программа строительства Великой Британии. В Канаде и Австралии был большой спрос на работников ферм, иммигранты восполняли этот дефицит трудовых ресурсов. В экологически чистых условиях, при правильном воспитании, основанном на

54 Child Migration - Legislative Provisions // UK Parliament. URL: https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm (дата обращения: 02.07.2021).

55 Humphreys М. Empty Cradles. P. 353.

56 Emigration of Children // The Times. 1948. March, 24, Р. 5.

57 HumphreysМ. Empty Cradles. P. 354-355.

сельском труде, несовершеннолетние мигранты обещали не только сделать процветающими плодородные пустоши империи, но и сохранить силу и здоровье британской нации. В заокеанских владениях они были проводниками англо-саксонской культуры, поддерживали живую связь между окраинами британского мира и метрополией.

В странах южного полушария британские дети рассматривалась как инструмент поддержания расового баланса, защитники «белизны» и англосаксонской цивилизации. Чтобы не допустить поселенцев, чья бедность или личные качества ставили под сомнение их способность защищать авторитет британского сообщества, сюда допускали только представителей «правильного типа» мигранта.

С начала ХХ в. детская миграция, став инструментом имперской политики, была уже делом не только филантропов, но и правительств метрополии и доминионов. Но, несмотря на государственное участие, судьбы многих несовершеннолетних на чужбине сложились драматически. Вместо образования, заботы и высокого статуса маленькие «строители Великой Британии» получили одиночество на изолированных фермах, стигматизацию, эксплуатацию, насилие, потерю личной и национальной идентичности.

—if> —■( > «(>

HP ■ HP HP

Introduction

The apogee of might of the British Empire falls on the late 19th - early 20th century. It was the time of the main wave of child migration, which was assigned an important role in maintaining, expanding, and strengthening ties within the Commonwealth. Children and adolescents from 3 to 14 years old began to be sent outside the mother country in the 17th century, but the long story of resettlement ended only in 1967. According to the official data, more than 150 thousand minors were resettled during that time, of them, 100 thousand to Canada and 50 thousand to Australia, South Africa, and New Zealand.1 Every tenth inhabitant of present-day Canada is a descendant of those children. While at its initial stage child migration was based on the deportation of the surplus population and juvenile delinquents or salvation from poverty, from the second half of the 19th century, boys and girls settling throughout Greater Britain began to be treated as an important imperial asset, an instrument for implementation of the world imperialism.

The topic of child migration was a "closed page" in English history despite its importance for the entire British world and the availability of a wide range of sources. The narratives of the migration organizers and the politicians who supported them as well as press reports mainly presented a "convenient" for everyone opinion about

"5

happy changes in the destinies of boys and girls in their new homeland. Only occasionally did information about the facts of violence against children, their lack of rights, and exploitation in a foreign country leaked out to the reports of government inspectors and newspapers.4

1 "The Welfare of Former British Child Migrants," UK Parliament, accessed: 26.02.2022, https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/75504.htm

2 C. Dilke defined Greater Britain as an imperial federation, comprising dynamically developing societies relative to England in blood, languageG and democratic institutions (C.W. Dilke, Problems of Greater Britain, vol. 1 (London: Macmillan and Co, 1890), 1-7.

3

E.P. Brenton, The Bible and Spade; Or, Captain Brenton's Account of the Children's Friend Society, etc. (London: J. Nisbet and Co., 1837); M.S. Rye, "Letters", Summary report on personal and family papers 1854-1969 of Maria Susan Rye (1829-1903), 1994, accessed December 2, 2021, https://www.nationalarchives.gov.uk/nra/lists/GB-800819-Rye.htm#Historical%20Manuscripts%20Com-mission; M.S. Rye, "Emigration of Pauper Children," The Times, April 22, 1875, 8; T.J. Barnardo, "Something Attempted, Something Done!" (London: J.F. Shaw, 1889); K.O. Fairbridge, The Autobiography of Kingsley Fairbridge (Oxford: Oxford University Press; London: H. Milford, 1928); Ch.F.G. Masterman, "Realities at Home," in The Heart of the Empire: Discussions of Problems of Modern City Life in England, with an Essay on Imperialism, ed. Ch.F.G. Masterman (London: T. Fisher Unwin, 1907), 1-53; "His Royal Highness the Prince of Wales. Farm Schools for the Empire," The Times, June 21, 1934, 29.

"Police," The Times, April 5, 1839, 7; "Children's Friend Society," The Times, April 5, 1839, 7; "Charges Made against Miss M. Rye: Before the Poor Law Board at Islington and Her Reply Thereto. 1874," accessed March 20, 2021, https://archive.org/details/cihm_07098/page/n9/mode/2up; A. Doyle, Emigration of Pauper

The first studies on this topic appeared in Canada. In 1979, P. Harrison's book The Home Children. Their Personal Stories was published. Based on documents from archives and shelters, it tells the story of the tragic fate of young immigrants from the parent country.5 The monograph by J. Parr Labouring Children. British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924 was published a year later.6 In 1987, Canadian

n

TV presenter and journalist K. Bagnell published a book about English orphans. In the same year, scandalous investigations by M. Humphreys about children's emigration to Australia were published in the UK. In 1989, the documentary Lost Children of the Empire and the book of the same title by P. Bean and J. Melville were

o

released. In 1994, M. Humphreys published Empty Cradles, her work of many years.9 In 1998-99, British and Australian parliamentary committees published investigative reports confirming the sad story of migration and adding some detail to it.10 At the beginning of the 21st century, E. Boucher's monograph Empire's Children appeared. It analyzes the underage resettlement in the scope of the whole British world and its role in solving socio-economic and political problems of the empire.11 The scientific novelty of this article consists in an attempt to show how the factors of child migration changed over time, to compare conditions and reasons for resettlement in various dominions of the empire, and to consider how children's needs, imperial goals, and the needs of its transoceanic outskirts coordinated.

Main body

There was no unambiguous assessment of the resettlement of minors without parents both during its implementation and now. Commenting on the caricature "Our 'Gutter children'", drawn in response to the beginning of the mass transporting of orphans to Canada in 1869, G. Cruikshank indignantly asked: "Has 'Glorious Old

Children to Canada: Report to the Right Honorable the President of the Local Government Board (London: HMSO, 1875).

5 P. Harrison, ed., The Home Children: Their Personal Stories (Winnipeg: Watson & Dwyer, 1979).

6 J. Parr, Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924 (Toronto: University of Toronto Press, 1994).

n

K. Bagnell, The Little Immigrants: The Orphans Who Came to Canada (Toronto: Macmillan of Canada, 1987).

P. Bean, and J. Melville, Lost Children of the Empire (London: Unwin Hyman, 1989).

M. Humphreys, Empty Cradles (London: Corgi Books, 1995).

10 "The Welfare of Former British Child Migrants," UK Parliament, accessed February 26, 2022, https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/75504.htm; "Child Migration to Australia during the 20th Century," Parliament of Australia, accessed December 2, 2021, https://www.aph.gov.au/parliamentary_business/committees/senate/community_affairs/completed_i nquiries/1999-02/child_migrat/report/c02

11 E. Boucher, Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967 (Cambridge: Cambridge University Press, 2014).

England come at last to such a state as this?!!! that she is to transport some of her innocent little girls, like transporting her criminals?. . . to be white slaves!" On the other hand, he was forced to admit that a huge number of "innocent creatures" grew up to pauperism and crime in Britain.

"Our 'Gutter children'", caricature by G. Cruikshank Source: The National Archives, https://www.nationalarchives.gov.uk/education/ resources/child-

migration/child-migration-source- 1a/

The parent country could not cope with the ever-growing army of the poor, where every third person was a minor. The workhouses were overcrowded and living conditions there were not much better than those in the street. They were rightly called nurseries for Newgate Prison. The philanthropic desire to save poor and abandoned children from poverty, beggary, theft, and prostitution and send them to live in the colonies, where they would work in farm fields or would be house servants, seemed a good prospect. Making the choice in favor of migration and justifying it appeared to be easy. In most cases, the children who lived in the institutions run by charitable organizations were already separated from their families, which is why their resettlement to the periphery of the empire did not seem such a decisive step back then as it seems to us now.

For the first two centuries, overseas settlement served as an alternative to imprisonment. In the 1830s, E. Brenton's Children's Friend Society helped 1,300 minors (some of whom were criminals or "troubled adolescents") to leave for South Africa. But due to the dissatisfaction of the colonists, offenders were no longer

12

G. Cruikshank, Our "Gutter Children" (London: W. Tweedie, 1869), 1-4.

sent into exile, and soon the society terminated its activities because of the revealed

1 "5

facts of child abuse in Africa and Brenton's death. In the 1840s-50s, only separate groups of young people were transported to Australia and America. Child migration acquired mass and organized character in 1869, when M. Rye began to send girls from overcrowded English workhouses to Canada. By 1896, more than 4,000 children had been resettled by her efforts.14 Rye's example was followed by A. Macpherson and her sister L. Birt, who sent more than 14,500 children to Canada, and J. Middlemore, who took 5,000 children to Canada. The Fairbridge Society, which appeared in 1911, resettled 3,000 children to farm schools in Australia.15 The largest was the organization founded by T. Barnardo, which ensured the emigration to Canada of more than 20 thousand boys and girls.16 At the end of the 19th century, there were about 50 migration agencies in the UK.

E. Brenton, M. Rye, A. Macpherson, T. Barnardo, and K. Fairbridge sincerely believed that moving to new countries would benefit disadvantaged children and

17

allow them to achieve success in life. For еру island Britons, the overseas rural empire represented more than a throwback to the bygone era. It represented an alternative modernity without class hierarchy and social problems rooted in the parent country, but with massive opportunities for education, where social and technological progress did not lead to the impoverishment of the poor. The common man's success in the dominions was demonstrated in the 1908 brochure Dr. Barnardo's Homes, which presented readers with a parade of 20,000 migrant children. Without a penny in their pockets in the parent country, these boys and girls had massive opportunities to rise in the social scale in Canada. Doctors, lawyers and employees who had put a lot of effort into education and high qualifications led the procession of success in the brochure. They were followed by rigid and muscular railroad workers and men who

13

O.V. Yablonskaya, "The Bible and the Spade as E. Brenton's Way to Save the Poor" [in Russian], Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya II: Istoriya. Istoriya Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi, iss. 108 (2022): 34-46, https://doi.org/10.15382/sturII2022108.34-46

14 M. Rye, "Letters," Summary report on personal and family papers 1854-1969 of Maria Susan Rye (1829-1903), social reformer, Historical Manuscripts Commission, accessed January 22, 2022, https://www.nationalarchives.gov.uk/nra/lists/GB-800819-Rye.htm#Historical%20Manuscripts%20

15 S. Constantine, "Child Migration: Philanthropy, the State and the Empire," History in Focus, iss. 14 (2008), accessed December 22, 2021, https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/welfare/articles/constantines.html. K. Fairbridge the founder of a child emigration scheme from Great Britain to Australia and farm schools for young migrants, where they were taught practical skills in agriculture, home economics, and various crafts.

16 Bean, and Melville, Lost Children of the Empire, 40.

17

Brenton, The Bible and Spade, 15-43; M.S. Rye, "Gutter Children," The Times, August 25, 1869, 8; M.S. Rye, "Emigration of Pauper Children," The Times, April 22, 1875, 13; Barnardo, "Something Attempted, Something Done!," 7-18, 96, 132-33, 181-82; Fairbridge, The Autobiography of Kingsley Fairbridge, 130.

were accompanied by married ladies and schoolteachers. The procession was closed

by the largest group that consisted of farmers and their assistants that were the

1 8

children who had arrived shortly before.

From the end of the 19th century, the British government began to interfere with family affairs more and more often. The laws expanded the possibilities of removing minors from troubled families and sending them abroad, even without their parents' permission.19 The interest in emigration shown by the state was accounted for by the authorities' awareness of social responsibility for their little fellow citizens, and also by the fact that it was profitable. M. Rye persuaded the English boards of trustees and British officials to render her organizational and financial support, pointing out that relocation of orphans and poor children to Canada would free British taxpayers from unnecessary expenses: a seven-year-old child sent abroad saved the parish six years

90

of maintenance. Absorption of excess population by the colonies removed the dangerous stresses associated with mass unemployment in the parent country. In fact, M. Rye was one of those philanthropists who tried to institutionalize imperial migration specifically to solve the problem of unemployment. A similar plan was developed by R.W. Horton, Undersecretary of State for the Colonies, and started to

91

be implemented by him as early as in the 1820s. What R.W. Horton and M. Rye did fit into the concept of social imperialism that was popular in the late 19th - early 20th century. It linked reinforcement of colonialism with reforms aimed at improving the situation of the broad segments of population. C. Rhodes, a representative of the conservative wing of social imperialism, was one of the first to pay attention to the connection between imperial policy and the position of the masses.

18

Boucher, Empire's Children, 42.

19 "Child Migration - Legislative Provisions," UK Parliament, accessed December 2, 2021, https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm

20 M.S. Rye, "Our Gutter Children," The Times, March 29, 1869, 8.

21 E. Brenton, "Emigration," The Times, January 22, 1831, 3.

"Some of Miss Rye's Emigrant Girls," Canadian Illustrated News, May 1,1875.

Source: J. Parr, "Maria Susan Rye," Dictionary of Canadian Biography, vol. 13, 1901-1910, http://www.biographi.ca/en/bio.php?id_nbr=7046

After attending a meeting of the unemployed in the East End of London, he said:

In order to save the 40,000,000 inhabitants of the United Kingdom from a bloody

civil war, we colonial statesmen must acquire new lands to settle the surplus

22

population, to provide new markets for the goods. . .22

The migration ideology also acquired a pronounced social imperialist aspect. It began to be viewed as a way to deal with a wide range of problems, from urban slums to class war. The opinion that by providing the poor with an opportunity to create a better life through labor in a new country, migration saves the empire from revolutionary upheavals was expressed by the Prince of Wales in 1930s, a difficult period for the world economy; the Prince specifically supported the idea of underage

22 •• • •• • •

Cited in V.I. Lenin, "Imperialism, the Highest Stage of Capitalism" [in Russian], in Complete

Works, 55 vols., vol. 27, August 1915 - June 1916 (Moscow: Izdatel'stvo politicheskoi literatury,

1969), 376.

23

D. Glynn, "'Exporting Outcast London': Assisted Emigration to Canada, 1886-1914," Histoire Sociale. Social History, vol. 15, no. 29 (1982): 210.

94

resettlement. The Empire Settlement Acts of 1922 and 1933 allowed the British

9 S

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

government to channel funds to charities in support of their resettlement work. Thus, in the 20th century, child migration became an officially sanctioned instrument of imperial politics, "the imperialism of the world."

During the Victorian era, the concept of the natural wealth of the colonies, the boundless fertility of their lands, and little human settlement was formed. This, first of all, applied to Canada that was not too far away. Barnardo wrote that Canada, which was the size of Europe, had the population of London.26 The dominion "from sea to sea" suffered a serious shortage of labor resources, especially in rural areas. The problem was caused not only by low demographics but also by a high level of urbanization under the conditions of industrialization. The proportion of rural residents in Canada fell from 80% in 1871 to 50% in 1921.27

Hilling corn, 1912

Source: J. Parr, Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924,

color insert

Adult migration was not very suitable for meeting the demand for labor resources. In urbanized England, the older generation did not know rural labor and did not want to be engaged in farming; therefore, when moving to Canada, its representatives preferred to settle in cities and get scarce jobs in factories and plants rather than

24

"His Royal Highness the Prince of Wales. Farm schools for the Empire," The Times, June 21, 1934, 29.

25

"Child Migration - Legislative Provisions," UK Parliament, accessed December 2, 2021, https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm

26 Barnardo, "Something Attempted, Something Done!," 182.

27

Parr, Labouring Children, 86.

develop rural wastelands. Working population advocates on both sides of the ocean were also against adult migration: the British declared that normal conditions should be created for workers in their native country, and the locals rightly accused the migrants of taking away work from the residents of the dominion and preventing

9Q

trade unions from fighting for higher wages. In addition, farm work was seasonal, and due to mechanization of agriculture, the need for muscular strength of an adult worker was reduced. Under the conditions when adolescents degraded in dirt and crime in the slums of British metropolitan areas while the periphery of the empire suffered a lack of farmers to perform simple work, the solution to the problem suggested itself. It was to satisfy the "human hunger" of the sparsely populated territories of the colonies with the help of "surplus young British." Children are accommodating and plastic, they easily get used to a new place, to introduce them to rural work is easier than adults. With the right approach, they promised to bring new life to the farmlands of the empire.

Feeding Hens, Hamilton, Ontario, 1912 Source: J. Parr, Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada,

1869-1924, color insert

Young helpers were supposed to do all they could on the farm when they were free from schooling and training for little pay or maintenance at first, and when they grew

28 E. Brenton, "Emigration," The Times, January 22, 1831, 3.

29 •

Dilke, Problems of Greater Britain, 121; M. Kohli, The Golden Bridge: Young Immigrants to Canada, 1833-1939 (Toronto: Natural Heritage Books, 2003), 32.

up, the boys would become farmers themselves, and the girls would become farmers'

wives/

30

Boy, aged 13, sawing wood, Marchmont, Ontario, 1894 Source: J. Parr, Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada,

1869-1924, color insert

As a result, the "miserable" boys and girls who were cultivating new acres of soil across the ocean with the "English plow," expanding the borders of the empire without the use of force, came to be considered important builders of Greater Britain. Urging members of parliament to support his project for the child resettlement to Australia, Fairbridge bluntly said that that was an imperial investment rather than

-5 1

charity. His words were echoed in 1934 by the Prince of Wales urging citizens to support farmer schools and spread them throughout the British world.

Economic ties were not the only thing that the parliamentarians and public figures sought to strengthen. The status of Britain as an imperial nation set the task of uniting the scattered inhabitants into a single world headed by the sovereign. It was underage migrants who could help create Greater Britain with a global identity. For children, there are no interethnic boundaries, the ethnicity fluidity allowed them to be members of overlapping communities, being English, Australian, and Canadian at the same time. Moving to distant lands, they did not forget their country and remained faithful to the Crown. A party of boys sent to Canada by The Church of England Waifs and

30 M.S. Rye, "Our Gutter Children," The Times, March 29, 1869, 8; The Illustrated London News, November 6, 1869, vol. 55, no. 1565, 466.

31

Fairbridge, The Autobiography of Kingsley Fairbridge, 174.

32

"His Royal Highness the Prince of Wales. Farm Schools for the Empire," The Times, June 21, 1934, 29.

Strays Society were described as "more links" of empire unity "fresh from the forge".33

In the early 20th century, migrant children were entrusted with the task of maintaining the strength and health of the British nation. The results of medical supervision revealed the weakening of physical and intellectual condition of the islands' inhabitants. The Boer War showed poor preparedness of recruits, which confirmed the idea of widespread deterioration in the health of the nation. Ch. Masterman, a member of the Liberal Party, characterized his contemporaries and countrymen as follows:

The physical change is the result of the city up-bringing in twice-breathed air in the crowded quarters of the labouring classes . . . Characteristic physical type of town dweller: stunted, narrow-chested, easily wearied; yet voluble, excitable, with little ballast, stamina, or endurance seeking stimulus in drink, in betting, in any unaccustomed conflicts. . .34

He associated the reasons for those changes with the living conditions for workers who, like huge herds of human beings, were driven into small areas from which nature was excluded; there they lived, reproduced, and died, breathing the "twice-breathed" air of cities, working in stuffy rooms, and exhausting themselves with toil.35

The opinion of liberal Ch. Masterman was shared by conservative J. Gorst. He argued that every child should grow up to be a healthy man or woman in order to be strength rather than burden for the nation, but the living conditions of the working classes, which mainly ensured the replenishment of the country's population, did not allow them to have healthy offspring. He called all children regardless of their social background a national treasure that should be taken care of not only by their parents and charitable organizations but also by the state. In his opinion, the fact that the government officials saw them starving discredited the entire system of government and harmed the national interest. The politician dedicated his work The Children of the Nation to the members of the House of Commons from the Labor Party as a sign of faith that they sincerely wanted to improve the situation of the common people and children in the first place.36 So, in matters of public health, representatives of the leading English parties were united.

With the growing overpopulation of cities, life there was becoming more and more unhealthy, and the countryside seemed to be the focus of civic and moral virtues. As

33

Constantine, "Child Migration."

34 Masterman, Realities at Home, 8.

35

Masterman, Realities at Home, 23-24.

36 J.E. Gorst, The Children of the Nation: How Their Health and Vigor Should be Promoted by the State (New York: E.P. Dutton and Company, 1907), 1-3, 10.

early as in the first half of the 19th century, observing the degradation of children in British megalopolises and seeing no opportunity to help most of them within the islands, E. Brenton convinced the public that the problem could be solved only by resettlement.37 By the beginning of the 20th century, the situation had become worse, and emigration seemed the easiest and most reliable way out. Ch. Masterman wrote:

A population of nearly a million - larger than the total white population of South Africa - is living in London at the present time illegally overcrowded.

The British world was to consist of physically healthy and morally perfect citizens. However, those who were sent to build the "imperial paradise" were not always people of the "highest grade," and frequently, even the worst of them were sent to the colonies. In his 1875 report, inspector Doyle wrote that most of the children who had been brought to Canada belonged to the lowest class of semi-criminal residents of

"5Q

large cities and villages.

The "children's rescuers" argued that heredity was not fate, and a favorable environment neutralizes the consequences of a "corrupted origin" with a good upbringing, In order to put their wards on the path of transformation, E. Brenton, M. Rye, T. Barnando, and K. Fairbridge tried to protect them from urban hotbeds of moral infection. Therefore, as it was mentioned above, they preferred to settle them on farms because they were sure that a healthy country life and constant work would strengthen young bodies and endow the poor children with British character and discipline.40 In particular, such attitudes did not allow Barnardo to accede to A. Milner's request to populate South Africa. Barnardo's son Stuart, who went there for reconnaissance in 1902, came to the conclusion that unlike Canada, South Africa was not an agricultural country, there was enough cheap labor there, and only Kaffirs could do honest manual labor. Due to the color of their skin and British origin, children immediately found themselves at the top of the social pyramid upon arrival in the colony. Having no need to work and fight for their position, most migrant children would degrade morally.41

Canada was considered the best place for an unfortunate British child. Writers and journalists were generous with colorful descriptions of the generous nature of the American dominion with its endless hilly plains, vast forests, picturesque mountain

49

landscapes, endless wheat fields, deep lakes, and full-flowing rivers. Supporters of

37

Brenton, The Bible and Spade, 13-14.

38

Masterman, Realities at Home, 23.

39

Doyle, Emigration of Pauper Children to Canada, 14.

40 Kohli, The Golden Bridge, 84.

41 E. Boucher, Empire's Children, 48-50.

"A Canadian Tour," The Times, September 12-22, 1886; "A Canadian Tour," The Times, October 2, 6, 8, 9, 11, 18, 21, 22, 1886; etc.

emigration assured that the air of the prairies and fields of that country had an antiseptic property. Barnardo argued that although Canada had all the bacteria of moral illness, the environment was unfavorable for them to spread. Letters from migrants and local residents thanking for the little hardworking helpers from the parent country confirmed the beneficial influence of the environment on children.43

Fairbridge found Australia's environment exhausting but believed the country to be ideal for imperial pioneers. According to Fairbridge, it was by overcoming obstacles that children could form laboriousness, discipline, and perseverance.44

Thus, the overseas rural empire became something more than a rescue from poverty and "redeeming space." It turned into a kind of incubator of physically strong, healthy, hardworking citizens devoted to the sovereign. In the minds of the parent country's idealists, underage migrants, whose ethnic and spiritual core was Anglo-Saxonism, developed the best qualities and revealed the full potential of their nation when developing new territories. Having moved across the ocean from the unhealthy environment of metropolitan cities, poor children and orphans, who were physically weak, uneducated, and often delinquent, embarked on the path of an honest and conscientious life and achieved success, thereby refuting the arguments of social Darwinists and being a living proof of the enduring power of the British nation.

Of course, not all the troubled children of Great Britain were transformed in the new lands. For many young imitators of Fagin45 the move was only a change of country and climate, as in their new homeland they did not give up their criminal inclinations. J. Moylan, Inspector of Canadian Prisons, noted that, with rare exceptions, those street Arabs from the English dens of vice quickly returned to their old habits upon arrival in Canada. Immigrant children were suspected of transmitting infections, and accusations of spreading syphilis sounded especially dangerous. Canadian psychiatrist C. Clarke argued that such adolescents often carried signs of physical and mental degeneration, which was dangerous for the future of the country: a juvenile delinquent there, a crazy person in the future.46 The local dissatisfaction with the "quality" of British youth resulted in the introduction of strict screening of

47

the new arrivals for diseases and vicious propensities. In 1928, based on its own national objectives, Canada finally banned the resettlement of children under the age

43 Barnardo, "Something Attempted, Something Done!," 201-09; Further Letters Furnished to the Department of Agriculture by Miss Rye, in Rebuttal of Mr. Doyle's Report (S.l.: s.n., 1875), 1-22.

44 Fairbridge, The Autobiography of Kingsley Fairbridge, 182-83.

45 Fagin, a character in Charles Dickens' novel Oliver Twist, keeps a den and teaches homeless children to earn a living by stealing.

46 Bagnell, The Little Immigrants, 71-73, 78-80.

A n

O.V. Yablonskaya, "Xenophobia against British Migrant Children in Canada at the End of the 19th Century" [in Russian], Universitetskii nauchnyi zhurnal, no. 69 (2022): 23-26, https://doi.org/10.25807/22225064_2022_69_23

of 14 without parents. After that, the British migration agencies turned their attention to Rhodesia, Australia and New Zealand.

The theories of social imperialism included ideas of the superiority of the AngloSaxon nation and its culture. C. Rhodes openly stated that he saw the meaning of his

до

life in expanding the influence of the British, the superior race. Racism was especially cultivated in the countries of the southern hemisphere where workers were required not as much as the defenders of "whiteness."

Australia, a tiny "blank spot" in the populous Asian region, began to restrict the immigration of "non-whites" in the 1850s, and by the beginning of the 20th century, it had become an exemplary racist country. In the 1930s, "the green continent" became the main destination for child resettlement, and it was the place where Fairbridge farms were established. "Populate or perish" became the slogan of immigration policy. In order to increase the white population of the continent and to help the orphaned "children of the war," Immigration Minister A. Calwell proposed to bring 50 thousand orphans from Europe within three years in August 1945. Leading parliamentary parties supported that proposal.49 But neither the United Kingdom nor entire Europe could provide Australia with such a large number of immigrants.

48 -,

The Last Will and Testament of Cecil John Rhodes: With Elucidatory Notes to which are Added Some Chapters Describing the Political and Religious Ideas of the Testator, ed. W.T. Stead (London: "Review of Reviews" Office, 1902), 58-59.

49 "Child Migration to Australia during the 20th Century," Parliament of Australia, accessed December 2, 2021, https://www.aph.gov.au/parliamentary_business/committees/senate/ community_affairs/completed_inquiries/1999-02/child_migrat/report/c02

At work, Fairbridge Farm School in Molong, New South Wales, 1954 Source: B. Coldray, Good British Stock Child and Youth Migration to Australia (Canberra: National Archives of Australia, 1999), 77.

Despite the great need for migrants, Australian officials, relying on new knowledge in the field of psychology as well as IQ testing methods, set higher entry requirements for children than their Canadian colleagues. Only those who were fit for the protection of the "white race" were expected in the country, which is why the entry of any child who had physical disabilities or a contagious disease

was restricted, the main concern being the mental health of the arriving children.50

Young British migrants at the Salvation Army training farm for boys in Riverview, Queensland.

They have just finished building a barrage and are learning to mount a horse, ca. 1927.

Source: B. Coldray, Good British Stock Child and Youth Migration to Australia, 142.

The British wars in South Africa showed the weakness of British military control in one of the most vital sectors of the empire. The "whites" there were a drop in the "black sea" of the local population. Anglicization of the region by means of emigration was a solution to the problem.

For those who were sent to Southern Rhodesia, the main thing was to adopt the racial hierarchy of the colony. Working side by side with former slaves in Africa was

50 Boucher, Empire's Children, 130.

considered humiliating. Being white there meant prestige, character, and power. It was not an innate state of being but a culture that needed protection.51 In order to fulfill the imperial task and protect the racial hierarchy, migrant children had to meet very high ethnic, class, and intellectual requirements, which by no means were met by all "relatives and friends" among the kingdom's residents. The poor were not expected there, since they were doomed to do "dirty work," and therefore, sink to the level of the natives, forgetting that they were representatives of the "superior race." The descendants of the poor were unwanted there too. In Rhodesia, boys or girls born into poverty were seen as "crippled by poverty," "white only on the outside" but with a "savage" mentality, and therefore their ability to become worthy members of the white society was questioned. Children had to pass a literacy test in one of the European languages. The conditions were so harsh that out of 2,000 candidates for resettlement in 1925, only 80 were successfully tested. Having gone through the complex system of selection, underage migrants found themselves in Rhodesia in better conditions than in other countries. They were educated, trained in colonial

CI

leadership, and destined to become office workers rather than farm workers. Migrants rightfully became the elite of African society, distanced from the indigenous population and able to protect the best British traditions.

Growing anxiety over the fitness of migrant children on the outskirts of the empire weakened faith in the global unity of the British race and demonstrated the growing tension between the imperial goals and the national aspirations. The idea of Greater Britain as a global community united by blood, culture, traditions, and common interests managed to survive the Second World War, when the common disaster consolidated the British world. But the events of the second half of the 20th century showed that the imperial ideal of pan-Britishness as well as the status of the world empire was lost.

The collapse of the empire had a tragic effect on the fate of many children, especially those who had moved to another country not very long before. They lost their homeland and ties with loved ones but did not have enough time to assimilate in new lands. According to the Children Act of 1948, the government was required to properly supervise charities that took care of migrant children.54 In practice, after they had left the shores of Albion, no effort was made to check the conditions of their

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

51 R. Morrell, ed., White but Poor: Essays on the History of Poor Whites in Southern Africa 1880-1940 (Pretoria: University of South Africa, 1992), 115-30; Sh. Marks, and S. Trapido, "Lord Milner and the South African State," History Workshop, vol. 8 (1979): 53-55, 62-63.

52

Boucher, Empire's Children, 153-54, 143.

53 •

G. Sherington, and C. Jeffery, Fairbridge. Empire and Child Migration (Nedlands, W.A.: University of Western Australia Press, 1998), 182-85, 263, 266.

54 "Child Migration - Legislative Provisions," UK Parliament, accessed July 2, 2021, https://publications.parliament.uk/pa/cm199798/cmselect/cmhealth/755/8052004.htm

existence.55 In 1948, a letter from the members of the British Federation of Social Workers was published in The Times. It recommended establishing an intergovernmental commission to study the system of guardianship and control of disadvantaged children living in the Commonwealth.56 That was caused by the complaints of emigrants. But the British government did not react because the fate of British children in the territories of the former colonies began to be considered as the problem of another country.

Conclusion

The reasons for underage migration from Great Britain, which peaked in the late 19th - early 20th

century, were associated with poverty and inability of the parent country to cope with the armies of homeless children that accumulated in the cities. Resettlement to other countries saved children from hunger, disease, and crime, gave them a chance to improve their social status in their new homeland, and freed England from unnecessary expenses for the maintenance of the poor and orphans.

The doctrine of social imperialism identified British national interests with imperial tasks and considered overseas possessions to be a means of solving pressing social problems by strengthening the economy on the periphery and strengthening integration. Under the conditions of unemployment, resettlement of the "surplus residents" of the British Isles removed social tension and offered an opportunity to avoid destructive revolutionary upheavals.

Sending young people abroad was presented as the program to build Greater Britain. In Canada and Australia, there was a strong demand for farm workers, and immigrants filled this shortage of labor resources. With proper education based on rural labor in clean environment, underage migrants promised not only to make the fertile wastelands of the empire prosper but also to preserve the strength and health of the British nation. They were the conductors of the Anglo-Saxon culture in the overseas possessions of the empire and maintained a lively connection between the outskirts of the British world and the parent country.

In the countries of the southern hemisphere, British children were seen as an instrument for maintaining racial balance and defenders of "whiteness" and the Anglo-Saxon civilization. To keep out the settlers whose poverty or personal qualities called into question their ability to defend the authority of the British community, only the right type of migrant was admitted there.

Having become an instrument of imperial policy, child migration was a matter not only of philanthropists but also of the governments of the parent country and dominions in the early 20th century. But despite state participation, the fates of many

55 Humphreys, Empty Cradles, 353.

56 "Emigration of Children," The Times, March 24, 1948, 5.

57

Humphreys, Empty Cradles, 354-55.

minor migrants in foreign lands were dramatic. Instead of education, care, and high status, the little "builders of Greater Britain" acquired loneliness on isolated farms, stigmatization, exploitation, violence, and loss of personal and national identity.

Список литературы

Ленин В.И. Империализм, как высшая стадия капитализма // Ленин В.И. Полное собрание сочинений: в 55 т. Москва: Издательство политической литературы, 1969. Т. 27. Август 1915 - июнь 1916. С. 299-426.

Яблонская О.В. Библия и лопата - путь спасения бедняков Э. Брентона // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2022. Вып. 108. С. 34-46. https://doi.org/10.15382/sturII2022108.34-46

Яблонская О.В. Ксенофобия в отношении британских детей-мигрантов в Канаде в конце XIX века // Университетский научный журнал. 2022. № 69. С. 23-26. https://doi.org/10.25807/22225064_2022_69_23

Bagnell K. The Little Immigrants: The Orphans Who Came to Canada. Toronto: Macmillan of Canada, 1987. 271 p.

Barnardo T.J. "Something Attempted, Something Done!" London: J.F. Shaw, 1889. 300 р.

Bean P., Melville J. Lost Children of the Empire. London: Unwin Hyman, 1989. 177 р.

Boucher E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. 302 р.

Brenton E.P. The Bible and Spade; Or, Captain Brenton's Account of the Children's Friend Society etc. London: J. Nisbet and Co., 1837. 142 p.

Constantine S. Child migration, philanthropy, the state and the empire // History in Focus. 2008. Iss. 14. URL: https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/welfare/articles/constantines.html (дата обращения: 22.12.2021).

Cruikshank G. Our "Gutter Children". London: W. Tweedie, 1869. 4 p.

Dilke C.W. Problems of Greater Britain: in 2 vols. London: Macmillan and Co., 1890. Vol. 1. 596 p.

Fairbridge K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. Oxford: Oxford University Press; London: H. Milford, 188 p.

Glynn D. "Exporting Outcast London": Assisted Emigration to Canada, 1886-1914 // Histoire Sociale. Social History. 1982. Vol. 15, №. 29. P. 209-238.

Gorst J.E. The Children of the Nation. How Their Health and Vigour Should be Promoted by the State. New York: E.P. Dutton and Company, 1907. 297 р.

Humphreys М. Empty Cradles. London: Corgi Books, 1995. 383 р.

Kohli M. The Golden Bridge: Young Immigrants to Canada, 1833-1939. Toronto: Natural Heritage Books, 2003. 462 p.

Marks Sh., Trapido S. Lord Milner and the South African State // History Workshop. 1979. Vol. 8, Р. 50-80.

Masterman C.F.G. Realities at Home // The Heart of the Empire: Discussions of Problems of Modern City Life in England, with an Essay on Imperialism / edited by C.F.G. Masterman. London: T. Fisher Unwin, 1907. Р. 1-53.

Parr J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924. Toronto: University of Toronto Press, 1994. 181 р.

Sherington G., Jeffery C. Fairbridge. Empire and Child Migration. Nedlands, W.A.: University of Western Australia Press, 1998. 289 p.

The Home Children: Their Personal Stories / edited by P. Harrison. Winnipeg: Watson & Dwyer, 1979. 271 p.

The Last Will and Testament of Cecil John Rhodes: With Elucidatory Notes to which are Added Some Chapters Describing the Political and Religious Ideas of the Testator / edited by W.T. Stead. London: "Review of Reviews" Office, 1902. 198 p.

White but Poor: Essays on the History of Poor Whites in Southern Africa 1880-1940 / edited by R. Morrell. Pretoria: University of South Africa, 1992. 224 p.

References

Bagnell, K. The little Immigrants: The Orphans Who Came to Canada. Toronto: Macmillan of Canada, 1987.

Barnardo, T.J. "Something Attempted, Something Done!" London: J.F. Shaw, 1889.

Bean, Ph., and J. Melville. Lost Children of the Empire. London: Unwin Hyman, 1989.

Boucher, E. Empire's Children: Child Emigration, Welfare, and the Decline of the British World, 1869-1967. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

Brenton, E.P. The Bible and Spade; Or, Captain Brenton's Account of the Children's Friend Society, etc. London: J. Nisbet and Co., 1837.

Constantine, S. "Child Migration: Philanthropy, the State and the Empire." History in Focus, iss. 14 (2008). Accessed December 22, 2021. https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/welfare/articles/constantines.html

Cruikshank, G. Our "Gutter Children". London: W. Tweedie, 1869.

Dilke, C.W. Problems of Greater Britain, 2 vols. Vol. 1. London: Macmillan and Co., 1890.

Fairbridge, K.O. The Autobiography of Kingsley Fairbridge. Oxford: Oxford University Press; London: H. Milford, 1928.

Glynn, D. "'Exporting Outcast London': Assisted Emigration to Canada, 1886-1914." Histoire Sociale. Social History, vol. 15 no. 29 (1982): 209-38.

Gorst, J.E. The Children of the Nation; How Their Health and Vigour Should Be Promoted by the State. New York: E.P. Dutton and Company, 1907.

Harrison, Ph., ed. The Home Children: Their Personal Stories. Winnipeg: Watson & Dwyer, 1979.

Humphreys, М. Empty Cradles. London: Corgi Books, 1995.

Kohli, M. The Golden Bridge: Young Immigrants to Canada, 1833-1939. Toronto: Natural Heritage Books, 2003.

Lenin, V.I. "Imperializm, kak vysshaya stadiya kapitalizma [Imperialism, the highest stage of capitalism]. In Polnoe sobranie sochinenii: v 55 t. [Complete works, 55 vols.], vol. 27, Avgust 1915 - iyun' 1916 [August 1915 - June 1916], 299-426. Moscow: Izdatel'stvo politicheskoi literatury, 1969. (In Russian)

Marks, Sh., and S. Trapido. "Lord Milner and the South African State." History Workshop, vol. 8 (1979): 50-80.

Masterman, Ch.F.G. "Realities at Home." In The Heart of the Empire; Discussions of Problems of Modern City Life in England, with an Essay on Imperialism, edited by C.F.G. Masterman, 1-53. London: T. Fisher Unwin, 1907.

Morrell, R., ed. White but Poor: Essays on the History of Poor Whites in Southern Africa 1880-1940. Pretoria: University of South Africa, 1992.

Parr, J. Labouring Children: British Immigrant Apprentices to Canada, 1869-1924. Toronto: University of Toronto Press, 1994.

Sherington, G., and C. Jeffery. Fairbridge: Empire and Child Migration. Nedlands, W.A.: University of Western Australia Press, 1998.

Stead, W.T. ed. The Last Will and Testament of Cecil John Rhodes: With Elucidatory Notes to which are Added Some Chapters Describing the Political and Religious Ideas of the Testator. London: "Review of Reviews" Office, 1902.

Yablonskaya, O.V. "Bibliya i lopata - put' spaseniya bednyakov E. Brentona" [The Bible and the spade as E. Brenton's way to save the poor]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya II: Istoriya. Istoriya Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi, iss. 108 (2022): 34-46. https://doi.org/10.15382/sturII2022108.34-46 (In Russian)

Yablonskaya, O.V. "Ksenofobiya v otnoshenii britanskikh detei-migrantov v Kanade v kontse XIX veka" [Xenophobia against British migrant children in Canada at the end of the 19th century]. Universitetskii nauchnyi zhurnal, no. 69 (2022): 23-26. https://doi.org/10.25807/22225064_2022_69_23 (In Russian)

Информация об авторе

Ольга Васильевна Яблонская - кандидат исторических наук, доцент, https://orcid.org/0000-0002-5479-5561, Oyablonskii@yandex.ru, Арзамасский филиал ННГУ (д. 36, ул. К. Маркса, 607220 г. Арзамас, Россия).

Information about the author

Olga V. Yablonskaya - Candidate of Historical Sciences, Associate Professor, https://orcid.org/0000-0002-5479-5561, Oyablonskii@yandex.ru, Arzamas Branch of UNN (36, ul. K. Marksa, 607220 Arzamas, Russia).

Статья поступила в редакцию 12.01.2023; одобрена после рецензирования 19.02.2023; принята к публикации 27.02.2023.

The article was submitted 12.01.2023; approved after reviewing 19.02.2023; accepted for publication 27.02.2023.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.