¿>
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
МУСТАКИЛЛИК ЙИЛЛАРИДА ШАХС ТАРБИЯСИ МАСАЛАСИ
Носиров Р. -
Тош ТрУ профессори,
Дархакикат, асрлар мобайнида халкимизга хос булган юксак маънавият давлатнинг уз тарихидаги куплаб мураккаб такдир синовларидан голиб булиб чикишига ёрдам бериб келди. Бугунги кунда, Давлатимиз рах,бари Шавкат Мирзиёев таъкидлаганидек, "...хдммамиз учун замонавий билимларни узлаштириш, чинакам маърифат ва юксак маданият эгаси булиш узлуксиз хдётий эх,тиёжга айланиши керак"[1].
Шунингдек, Мустакиллигимизнинг Буюк меъмори Ислом Каримовнинг тарихий хизматлари ва яратган гоялари бархдёт, улар х,ар доим халкимизни уюштиради, бунёкорлик ишларига сафарбар этаверади. Дунёда мамлакат куп, лекин Узбекистон битта. Уни жондан севиш, истиклолимизнинг бокийлиги йулида фидокорона мех,нат килиш, обод ва фаровон турмушимиздан завкланиб яшаш бугунги авлод вакилларига насиб этган. Бу - бизнинг бахтимиз, халкимизнинг бахт-саодати, албатта.
"Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" гоясининг реал вокеликка айланишида мух,им омил, х,еч шубхдсиз, таълимни ривожлантиришга эътибор булди, десак тугри булади. Ушбу масала мустакиллик йилларида давлат сиёсатининг устувор йуналишига айланди. Ёшларга эътибор, уларнинг юксак интеллектуал салох,ият эгаси булишлари утмишда яшаган буюк аждодлар анъанасига садокат рамзидир. Мамлакатимизда курилган таълим муассасаларининг гузал ва мах,обатли бинолари, мактаблар турмушимизга янада чирой ва мазмун багишлади.
Мустакиллик йилларида шахс тарбияси, унинг келажаги тугрисида кайгуриш мустакилликни мустах,камлашнинг мух,им шарти сифатида каралди. Шу сабабдан шахс маънавиятини шакллантириш масаласига мамлакатнинг келажагини таъминловчи омиллардан бири сифатида каралди. Узбекистоннинг биринчи Президенти Ислом Каримов 2007 йил 30 август куни "Узбекистоннинг 16 йиллик мустакил тараккиёт йули" номли маърузасида замоннинг узгаришини чукур х,ис этадиган, Ватан такдири учун масъулиятни тула англайдиган, эркин фикрловчи кадрларга булган эх,тиёжни кондириш даврнинг энг долзарб ва х,ал килувчи масаласига айланганини таъкидлади.
XII чакирик Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг 1992 йил 2 ва 3 июлда булиб утган X сессиясида биринчи Президент Ислом Каримов "Истиклол йули: муаммолар ва режалар" номли маърузасида утмиш маданияти ва кадриятларини тиклаш, миллий онгни устириш каби вазифаларни халкимиз олдидаги асосий максад килиб куйди. Ушбу фикрларни 1992 йилда нашр этилган "Узбекистоннинг уз истиклол ва тараккиёт йули" номли асарида янада ривожлантирди. Унда мамлакатни тараккий эттиришнинг маънавий-ахлокий негизлари илмий жихдтдан асослаб берилди. Инсоният томонидан яратилган кадриятлар, шунингдек, асрлар давомида яратилган бебах,о маънавий меросимизга содиклик уларнинг ичида энг мух,им масалалар эканлиги таъкидланди[2]. Мамлакатимизда шахс тарбияси маънавий сохддаги энг мух,им вазифа сифатида белгиланди.
Мамлакатимизда кадрлар тайёрлашнинг таркибий кисмлари миллий моделнинг мазмун-мох,иятини ташкил этди. Кадрлар тайёрлаш сохдсидаги давлат сиёсати шахснинг интеллектуал ва маънавий-ахлокий камолотини назарда тутадиган узлуксиз таълим тизимини ривожлантириш оркали амалга ошириладиган устувор ахдмият касб этди.
Миллий тикланиш даврида Узбекистонда кабул килинган Кадрлар тайёрлаш миллий дастури янги асрнинг баркамол авлодини тарбиялаб етиштиришдек мураккаб ва олижаноб вазифаларни х,ал этишга каратилди. Мазкур дастурдан урин олган режалар уз даврида мамлакатимизда нафакат таълим-тарбия тизимини исло^ килиш, балки жамиятда маърифий онгнинг шаклланиши, такомиллашуви, илмий салох,ият ва интеллектуал кадриятларнинг ривожланишига х,ам хизмат килди.
¿>
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
"Маънавий жихатдан мукаммал ривожланган инсонни тарбиялаш, таълим ва маърифатни юксалтириш, миллий уйгониш гоясини руёбга чикарадиган янги авлодни вояга етказиш давлатимизнинг энг мухим вазифаларидан бири"[3], деган хаётбахш сузлар билан бошланадиган машхур рисоласида Биринчи Президентимиз "Таълим тугрисида"ги ^онун хамда Миллий дастурнинг мазмун-мохиятини аник, лунда, барчага тушунарли тилда баён килиб берди.
Ислом Каримовнинг 2007 йил 30 август куни "Узбекистонннинг 16 йиллик мустакил тараккиёт йули" номли маърузасида янги авлод кадрларини тайёрлаш масаласига катта ахамият берилди. Бундай кадрлар - хар жихатдан билимдон, масъулиятли ва хукукий-демократик жамиятни барпо этишга кодир шахслардир. Ушбу пировард максаддан келиб чикиб, Республика таълим муассасаларида янги авлод кадрлари тайёрлаш янги тахрирдаги ДТСлар, модернизация килинган укув дастурлари асосида амалга оширила бошланди.
Миллий тикланиш даврида мухим хужжат - Мактаб таълимини ривожлантириш давлат умуммиллий дастури кабул килинганлиги хам даврга хос тарихий вокеа булиб, у 2009 йилгача булган даврни камраб олди. Унинг ижроси доирасида янги авлод кадрларини тайёрлаш учун замонавий шарт-шароитлар яратилди. Мустакилликнинг бошларида республикамиздаги мактабларнинг 60 фоиздан купроги авария холатида эди. Таълимни ривожлантиришга каратилган дастурий хужжатларнинг жорий килиниши натижасида умумтаълим мактабларининг замонавий бинолари янгидан кад кутарди, мукаммал таъмирланиб, энг янги ва кулай жихозларга, компьютерлашган синфхоналар, мультимедия воситалари, кургазма материаллар хамда лингофон хоналарига эга булди.
Биргина 2014 йилнинг узида мамлакатимизда 540 дан купрок таълим ва тарбия муассасалари бутунлай янгиланди. Ушбу максадларга карийб 550 миллиард сум маблаг сарфланди.
Мустакиллик йилларида мамлакат олий таълим тизимини ислох килиш доирасида 19 та олий укув юртида 230 миллиард сумлик курилиш ва реконстркция ишлари амалга оширилди. Миллий тикланиш йилларида узлуксиз таълим сохасини ривожлантиришга алохида эътибор каратилди. Масалан, биргина 2015 йилнинг узида ижтимоий сохага давлат бюджети жами харажатларининг карийб 60 фоизи йуналтирилди. Бу 2014 йилга караганда 22,5 фоизга куп демакдир. Шу жумладан, таълим ва илм-фан сохасини равнак топтиришга 34,4 фоиз маблаг сарфланди.
Уша даврга хос булган таълим стандартларини яратиш, жорий килиш, замонавий дарсликлар ва алохида укув кулланмалари ишлаб чикиш оркали узлуксиз таълимнинг мазмунини тубдан такомиллаштириш баробарида мамлакатимизда 2009-2014 йилларда 136 та янги мусика ва санъат мактаби курилди, 142 та ана шундай мактаб капитал реконструкция килинди ва кайтадан жихозланди. Бундай кенг куламдаги ишларга 634 миллиард 4 миллион сум маблаг сарфланди. Буларнинг барчаси фарзандларимизнинг эстетик тарбиясини кучайтириш, уларнинг мусика ва санаътга мехр-мухаббатини орттириш, жахон санъати оламига чукур кириб боришларини таъминлашга каратилди.
Кадрлар тайёрлаш миллий дастури доирасида амалга оширилган бундай улугвор ишлар, шунингдек, 2004 йилда кабул килинган Мактаб таълимини ривожлантириш умуммиллий дастурининг ижроси мамлакатимизда таълим ислохотларида бурилиш ясади.Мустакиллик йилларида келажак эгалари - фарзандларимизга чет тилларни ургатиш буйича кенг камровли ишлар амалга оширилди. Шу максадда 2002 йилда Президентнинг махсус карори кабул килинди, унинг ижроси буйича килинган ишлар узининг самарасини бера бошлади - ушбу йуналишда "портлаш эффекти"га эришиш йулида улкан кадамлар куйилди.
"Биз, яъни халкимиз ва давлатимиз, хар кайси инсон, - деб ёзган эди Биринчи Президент, - ниманики уз олдимизга максад килиб куйган булмайлик, кандай буюк ишларни амалга оширишга интилмайлик, барча олижаноб харакатларимизнинг негизида нима туради? Бу саволга хаммамиз, табиийки, барча эзгу ниятларимизнинг марказида фарзандларимизни хам жисмоний, хам маънавий жихатдан соглом килиб устириш, уларнинг бахту саодати,
¿> vb,
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2 ^
фаровон келажагини куриш, дунёда х,еч кимдан кам булмайдиган авлодни тарбиялаш орзуси туради, деб жавоб берамиз. Х,акикатан х,ам, хдётимизнинг маъно-мазмуни шундай эмасми?"[4].
Мустакиллик йилларида узлуксиз таълим тизимини янгилашнинг илк асослари яратилди. Айнан шу даврда маънавият масаласи давлат сиёсати даражасига кутарилди, халкимизни маънавий юксалтириш, билимли жамият барпо этиш борасида катта ютуклар кулга киритилди, барча жабхдларда умуммиллий бирликка эришиш йулида улкан кадамлар куйилди, жамиятимизда миллий кадриятлар тикланиб, мамлакат тараккиётига салмокли таъсир курсатганини якин утмишга назар солиш, ижтимоий хдётнинг уша пайтдаги манзарасини х,ар томонлама илмий тах,лил килиш оркали англаш мумкин.
АДАБИЁТЛАР:
1. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Олий Мажлисига Мурожаатномаси // "Халк сузи", 2020 йил 25 январь.
2. Каримов И.А. Узбекистон: миллий истиклол, иктисод, сиёсат, мафкура.- Т.1. -Т.:"Узбекистон", 1996. - Б.76-85.
3. Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. - Т.:1997. - Б.3.
4. Ислом Каримов. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: "Узбекистон", 2015. - Б.266.
РЕЗЮМЕ:
Ушбу маколада мустакиллик йиллари ва унинг тарихий ахдмияти, истиклолимизнинг бокийлиги, "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" гояси,таълим ва уни ривожлантириш масаласи ёритилган.
Калит сузлар: Истиклол , тарих, Миллий тикланиш, миллий юксалиш,, таълим , мамлакат, давлат, сиёсат, йуналиш, ёшлар, интеллектуал , анъана, мамлакат, кадр, эх,тиёж.
РЕЗЮМЕ:
В статье освящается историческое значение, вечность идей независимости, идея «от национального возрождения к национальному росту», вопрос образования и его развитие.
Ключевые слова: Независимость, история, национальное возрождение, национальный подъем, образование, страна, государство, политика, направление, молодежь, интеллектуал, традиция, страна, кадры, потребность.
RESUME:
In this article highlighted the еars of independence and its historical significance, the immortality of our independence, the idea of "from national revival to national rise", the issue of education and its development.
Key words: Independence, history, national revival, national upsurge, education, country, state, politics, direction, youth, intellectual, tradition, country, personnel, need.