Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ МЕРОСДА АХЛОҚИЙ ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АКС ЭТИШИ'

МИЛЛИЙ МЕРОСДА АХЛОҚИЙ ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АКС ЭТИШИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

12
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ахлоқий қадриятлар / маънавият / жамият / ижтимоий-сиѐсий қарашлар / олимлар / қомусийлик / мутафаккирлар / сиѐсат / инсонийлик / давлат

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы —

Ушбу мақолада адолатли давлатни бошқаришда файласуф, тарихчи, шоирларимиз яъни буюк алломаларимизнинг ахлоқий қарашлари, уларнинг жамият ва инсон маънавий ҳаѐтининг энг муҳим ахлоқий қоидаларини ривожлантиришга эътиборини қаратганлиги атрофлича ѐритилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ МЕРОСДА АХЛОҚИЙ ҚАДРИЯТЛАРНИНГ АКС ЭТИШИ»

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

MHUHH MEPOCAA AX^OKHH KAAPHHT^ÄPHHHr AKC этнmн

ymöy MaKonaga agonarau gaBnarau öomKapumga $afinacy$, Tapuxnu, moupnapuMro atHu 6ywK annoManapHMH3HHHr axnoKHÖ Kapamnapu, ynapHHHr ^aMuaT Ba hhcoh MatHaBufi xaeTuHuHr энг MyxuM axnoKHÖ KouganapuHu pHBO^naHTHpumra эtтнöopннн KapaTraHnuru aTpo^nuna epuranraH.

Ka^HT cy3: axroKufi Kagpuaraap, MatHaBuaT, ^aMuaT, H^THMOHH-cuecHH Kapamnap, onuMnap, KOMycufinuK, MyTa^aKKupnap, cuecaT, hhcohhhhhk, gaBnar

MatnyMKH, uhcoh TaöuaTaH эpкннпнккa, эзгyпнккa uhtu^uö amafigu. EyHgafi эpкннпнк axroKufi Kagpuaraap öunaH öapxaeT öynuö, uhcohuat ynyH Kyn^araap KenTupyBHu ypymnapra, eBy3nuKKa Kapmu xanocKop roanap cu^arnga

MycTaKunnuru fiynugaru Kypamnapu Ba uHranumnapu 6y ymaHuHr MatHaBufi ^M^aTgaH WKcanumura onuö Kenagu.

Ma3Kyp gaBpgaru н^тнмoнн-cнecнн KapamnapHu ypraHap экaнмнз, 6y gaBpga MoBapoyHHaxpga eTyK onuMnap - MoTypygufi, Eyxopufi, TepMu3ufi, Haca^ufi, ^ccaBufi, naxnaBoH MaxMyg, TaöuaTmyHoc onuMnap - Xopa3Mufi, OaproHufi, ^yp^mufi, ^arMuHufinap, KoMycufi öunuM эгaпapн Oopoöufi, Höh Cuho, EepyHufi my gaBpHuHr Maxcynu öynuö Boara eTgu. PyMufi, OupgaBcufi, PygaKufi, Hocup XucpaB, YMap XafieM, Xoc Xo^uö, MaxMyg Kpmrapufi,

Hapmaxufi, EafixaKufi Kaöu $afinacy$, Tapuxnu, moupnap my gaBpga amaö u^og этgнпap.

Ey ypuHga myHra эtтнöop Kaparam no3uMKu, öup Kapamga unM-^aHHuHr MatnyM öup coxacura fiyHanTupunraHgeK TyronraH w^opugaru onuMnap acapnapu y3uHuHr KoMycufinuru 6unaH axaMuaTra эгa. ^tHu, öy gaBpga amaö u^og KunraH MyTa^aKKupnapuMroHuHr u^ognapura KoMycufinuK xocgup. fflyHuHrgeK, YpTa Ocuega IX - XIII acpnapga aparnnraH MagaHuaT gaBnaTnunuK puBo^uga aHru Ha3apufi Kapamnap Ba TatnuMoraapHuHr By^ygra Kenumura xaM 3aMuH Tafiepnafigu.

Huropa At3aMKy^OBHa EypaHOBa

Tapux ^araapu HoM3ogu, goцeнт TÄKH nigoraburanova53@mail. ru

KHPHm

By^ygra KenraH. ffly Tapu^a IX Ba XIII acpnap YpTa Ocue xanKgapu y3

November, 2022

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Ушбу даврдаги ижтимоий-сиёсий карашлар ривожини тахлил килар эканмиз, XI асрда яшаб ижод килган Зайниддин Мухаммад Газзолийнинг «Кимиёи саодат» асарига хам алохида эътибор бериш лозим булади. Бу асарида мутаффаккир жамият ва инсон маънавий хаётининг энг мухим ахлокий коидаларини ривожлантиришга эътиборини каратади. Бу борада Мухаммад Газзолий инсон хакикатининг мазмуни ва мохиятини асослашга харакат килади. Масалан, у шундай дейди; «Билгилки, дилнинг хакикатини танимок то дилнинг вужудин билмагунча хосил булмас. Аввал дилнинг вужудин билгайсен. Андин кейин дил хакикатини танимокни талаб килгайсенким, ул нечук нимарсадур? Аммо дилнинг вужуди зохир билан бирла эрмасдурким, бадан улукларда хам бордур. Аммо жон йукдур. Бизлар дил деб хакикатни рухни айтурмиз»[1].

Дархакикат, мутафаккир, аввало, инсоннинг рухий оламини бойитишга, унинг асосида нима бирламчи булмоги лозимлигига каратилган гояларни илгари суради. Бундай гояларнинг заминида узликни англаш, хакикатни таниш ва шу оркали дилнинг муолажасига эришиш каби муаммоларнинг ечимини кузатиш мумкин.

Маколада мантикийлик, функционал-тизимлилик, тахлил, моделлаштириш каби методлардан, шунингдек республикамиз тарихчи олимлари тадкикотларидан унумли фойдаланилган.

НАТИЖАЛАР

Мазкур даврдаги ижтимоий-сиёсий карашларнинг ривожини тахлил килар экан, Юсуф Хос Хожиб ижодига хам алохида ахамият каратиши лозим. Унинг мазкур асарида давлат ва унинг бошкарувига дахлдор ахлокий масалалар хам катта урин тутган. «Кутадгу-билиг» ижтимоий - фалсафий асар булиб, достон муаллифи уз замонасининг илмини мукаммал урганган етук маърифатли шахслардан булган. У юнон фалсафасини чукур билиб, давлат бошкарувида ахлокий карашларни достонда кенг шакллантирган. «Кугадгу билиг» давлатни бошкариш амаллари, коидалари хамда сиёсий-ахлокий муносабатларнинг жамиятда тутган урни тугрисидаги фикрларни мужассам этган «сиёсатнома»,- деб хисоблаш мумкин[2]. Юсуф Хос Хожибнинг ахлокий карашлари унинг сиёсий ва ижтимой карашлари билан чамбарчас богланиб кетган. Унинг фикрича, хокимларнинг ва уларга тобе кишиларнинг хар томонлама ахлокий камол топиши давлатнинг сиёсий жихатдан мустахкамланишига, обру-

November, 2022

595

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

эътиборининг ошишига олиб келади[3]. У давлат бошкаруви ва хизматини ташкил этиш турларини хамда шу даражаларга мувофик сифатларини таснифлайди. Жумладан, «Шохликка даъвогарлар онадан ажиб бир истеъдод билан тугиладилар ва улар дархол яхши-ёмонни ажратиш фитратига эга буладилар. Бундайларга худо идрок, фаросат ва юмшок бир кунгил ато этади, колаверса яхши иш юритиш укуви билан хам сийлайди»[4],-деб барча ишларда тажрибали, ёмонликни дархол сезувчи, окиллик бобида ибратли, заковатли, маърифатга ташна, кичикларга таянувчи, адолатпарвар, садокат каби сифатларнинг сохиби булиши шартлиги таъкидланади.

Бу асарни урганиш жараёнида унинг куйидаги жихатларига алохида эътибор каратиши лозим. Яъни, у давлат бошкаруви учун масъул шахслар жамиятнинг илмий ва маданий салохиятини, адолатли давлат асосларини яратувчи куч деб билган. Масалан, у, зиёлилар тугрисида шундай дейди: -«Хдкикий зиёли хакикат таянчи булади. Агарки оламда донишлар булмаганда, ерда ризк-руз унмас эди. Уларнинг зиёси халк йулини ёритувчи машъалдир. Донишларга ширин суз билан бахра бер, моддий манфаатини кондиришга харакат кил» [5]. Демак, агар биз демократияни жамиятнинг юксак маданий шакли деб карайдиган булсак, унда аждодларимиз яратган мерос бевосита адолатли давлатнинг ахлокий асоси булиб хизмат килади.

IX-XIII асрдаги ижтимоий-сиёсий карашлар ривожини тахлил килар эканмиз, комусий олим Ибн Сино асарларига хам албатта мурожаат килиши лозим. Маълумки, у Урта Осиё табиий-илмий ва ижтимоий-фалсафий карашларининг буюк намояндаси, тиббиёт, фалсафа, ижтимоий-сиёсий, ахлокий фикрлар тарихига улкан хисса кушган асарлар муаллифидир.

Ибн Сино асарларини урганиш жараёнида унинг куйидаги узига хос жихатларига эътибор каратиши лозимдир. У фалсафани назарий ва амалий фалсафага ажратади. Ижтимоий-сиёсий масалалар, давлат, жамиятнинг тузилиши, вазифалари, жамоани бошкариш, инсоннинг ахлокий мезонлари урганилади. У фалсафани уз вазифаси ва предметига караб уч кисмга булади. Ахлокшунослик - бу инсон шахсиятининг фазилатлари, ахлокий тушунчалар, коидаларни урганади; иктисодиёт - оилани бошкариш, унинг талабларини, вазифа ва фаолиятини таъминлаб туриш учун зарур булган масалаларни урганади; сиёсат - бу давлатни идора этиш ва бошкариш, хукумат ва фукароларни хамда давлатлар уртасидаги муносабатларни таъминлаш масалаларини урганади [6].

November, 2022

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 11 | 2022

ISSN: 2181-1385_Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

MYXOKAMA

Ymöy gaBpgaru h^thmohh-chcchh Kapamnap phbo^hhh ypraHap экан, 6y gaBpHHHr nupuK Myra^aKKupu Ba gaBnar apöoöu HH30My^My^KHHHr «CuecarnoMa» acapuHu anöarra Myronaa Kunum ho3hm. Y Ma3Kyp acapuga gaBnar Som^apyBH, yHuHr MyKaMMan th3hmhhh aparum öopacuga yrnaH hhmhh Mepoc KongupraH. Y aMangopnapHu axroKuñ $a3unaraapura Kapaö TaHnam, agonar Ba hhco^hh oeK ocTH KunaguraH KumunapHu gaBnar umnapura apanamrapMacnuK, KonaBepca, öup Kumura öapna BaKonaraapHH öepum 3ueHnapu, gaBnar aMannapuHH Tonmupumga Ha3opaT Kunum nopanapuHu Kypuö öopum xaMga ynapHHHr HToaT Ba u^po cu^araapu öunaH gaBnar uctukSohuhu Ba öyHga öomKapyBHuHr öup MapoMgaru ^aonuaTuHu TatMuHnaHum Tyrpucugaru ^uKpnapuHu puBo^naHTupagu. AñHuKca, HrooMynMynKHuHr - «KynnunuK öynuö Kaöyn KunuHraH Tagöup энг caBoönu öynagu Ba myHgañ ñyn TyTum KepaK»[7], geraH Kapamnapu a^gognapuMroHuHr gaBnar KypunumuHuHr agonarau TapTuöoTnapura Henornu gapa^aga axaMuaT öepunraHnurugaH ganonar öepagu.

^aBpnap yTraHu cañuH öyroK a^gognapuMro KpngupraH MatHaBun MepocHuHr Kagp-KuMMaTu aHaga omuö öopMoKga. YHuHr acapnapuHu yKuö, TeMypuñnap gaBpu MagaHun Ba u^tumouh xaeTugaH, yma gaBp ®:axoH xanKgapu TapuxugaH xaöapgop 6ynaMu3. XanKuMroHuHr unMuH-Tapuxun MepocuHu nyKyp ypraHum Ba ycuö KenaeTraH em aBnog ypTacuga KeHr Tapruö Kunum, ynapga öyroK aHtaHanapra HucöaraH xypMar TyHFycuHu ynroTumra KyMaKnamum ycTyBop MaKcagnapgaH caHanagu. A^gognapuMro aparraH acapnapga Munnar TaKgupu, öupnuru, эп-wpт Kanrycu, ropTHu oöogoHnamTupum, arnM, caHtaT Ba agaöueTHu puBo^narnupum Macananapu KeHr epuTunraH. EyHgaH TamKapu, öeöaxo acapnapga BaTaHra Myxaööar, MexHarra cagoKaT, axroKuñ MKcaKnuKKa urnunum, ry3annuK Ba MypyBBaT, Mexp-ma^Kar, maxc эpкннпнгн, u^tumouh agonar ynyH Kypam roanapu xaM aKC эттнpнпгaн[8].

XY^OCA

MycTaKunnuruMro mapo^aru öunaH Munnun-MatHaBun MepocuMu3Hu ypraHum uMKoHuaTu xa^KHuHr Tapuxun xoTupacuHu TuKnamga, gaBnarnunuK мagaннaтнмнзнн y3namTupraH capu pyxaH-MatHaH cofhom Ba öaKyBBar öynumga, onguMu3ga TypraH MaKcagnapuMu3Hu aManra omupumga $aon öynumuMrora xu3MaT KunMoKga. Munnar pyxuaTu Ky^nu öyncaruHa, gaBnar TapaKKueTu Ba ucTuKÖonu nopnoK öynagu.

fflapKga uhcohhu ynyFnam, yHuHr aKgun, TaöuuH, öaguuH, MatHaBun $aзнпaraapннн acocnam, uHcoHnapBapnuK,

November, 2022

597

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

WKcaK axnoKHH KpHyH-Kouganapu HaMoeH этнпгaн. YHuBepcannuK - KOMycnfinHK, öapna Hapca SunaH K^u^um IX Ba XIII acpnapgaru gaBp MagaHu^raHuHr MyxuM TOMoHnapugaH öupu SynraH. EyHgafi hhmhh MagaHu^T uMKoHutfraapugaH ^ofiganaHum gaBnar Kypunumu Ba Sorn^apyBUHUHr Ha3apuH HerronapuHH agonar, HHCOHnapBapnHK TaMofiunnapu acocuga maKmaHTupum, ynapHHHr xysyKufi x,aMga aManufi acocnapuHH puBO^naHTupumra xu3Mar Kunagu.

REFERENCES

1. Fa33onuH 3.M. KuMueu caogaT. -T.: KaManaK, 1994, - E.64.

2. rocy^ Xoc Xo^uö. Kyragry Sunur. - T.: OaH, 1971.

3. Y36eKucToHga н:m,нмoнн-$aпca$нн ^uKpnap TapuxugaH. Y36eKucToH, 1995. -E. 93.

4. rocy$ Xoc Xo^uö. KyTagry Sunur. -T.: OaH, 1971. - E. 329.

5. rocy$ Xoc Xo^uS. KyTagry Sunur. -T.: OaH, 1971. - E. 649-651.

6. ^SeKucTOHga н:m,нмoнн-$aпca$нн ^uKpnap TapuxugaH. - T.: YsSeKucTOH, 1995. - E.67.

7. HrooMynMynK. CuecarnoMa. -T.: 1997. - E.75.

8. http: //www.ud.uz/uz/unique_charming/great_personality/

November, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.