Научная статья на тему 'ДАВЛАТ ХИЗМАТЧИСИНИНГ АХЛОҚИЙ ҚИЁФАСИ'

ДАВЛАТ ХИЗМАТЧИСИНИНГ АХЛОҚИЙ ҚИЁФАСИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
68
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ахлоқ / маънавият / давлат хизматчиси / давлат / давлат бошқаруви / бошқарув маънавияти / раҳбар ахлоқи ва маънавияти / миллий кадрлар сиёсати / маънавий-ахлоқий мезонлар / жамият ахлоқий тартиб / ахлоқий тамойиллар. / ethics / spirituality / civil servant / state / public administration / management spirituality / leadership ethics and spirituality / national personnel policy / moral and ethical criteria / moral order of society / moral principles.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — J. Shonazarov

Ушбу мақолада давлат ва жамият бошқарувининг энг муҳим қатлами бўлган давлат хизматчиларининг бошқарув фаолиятлари билан боғлиқ бўлган маънавий ахлоқий мезонлари ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ETHICAL IMAGE OF A PUBLIC SERVANT

This article examines the moral and ethical criteria associated with the management activities of civil servants, who are the most important layer of public and public administration.

Текст научной работы на тему «ДАВЛАТ ХИЗМАТЧИСИНИНГ АХЛОҚИЙ ҚИЁФАСИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ДАВЛАТ ХИЗМАТЧИСИНИНГ АХЛОЦИЙ ЦИЁФАСИ Шоназаров Жамшид

Шахрисабз давлат педагогика институти доценти, фалсафа фанлари номзоди

https://doi.org/10.5281/zenodo.7348277

Аннотация. Ушбу мацолада давлат ва жамият бошцарувининг энг мущм цатлами булган давлат хизматчиларининг бошцарув фаолиятлари билан боглиц булган маънавий ахлоций мезонлари урганилган.

Калит сузлар: ахлоц, маънавият, давлат хизматчиси, давлат, давлат бошцаруви, бошцарув маънавияти, рафар ахлоци ва маънавияти, миллий кадрлар сиёсати, маънавий-ахлоций мезонлар, жамият ахлоций тартиб, ахлоций тамойиллар.

ЭТИЧЕСКИЙ ОБРАЗ ГОСУДАРСТВЕННОГО СЛУЖАЩЕГО

Аннотация. В данной статье рассматриваются морально-этические критерии, связанные с управленческой деятельностью государственных служащих, которые являются важнейшим слоем государственного и государственного управления.

Ключевые слова: этика, духовность, государственный служащий, государство, государственное управление, духовность управления, этика и духовность руководства, национальная кадровая политика, нравственно-этические критерии, нравственный порядок общества, нравственные принципы.

ETHICAL IMAGE OF A PUBLIC SERVANT

Abstract. This article examines the moral and ethical criteria associated with the management activities of civil servants, who are the most important layer of public and public administration.

Keywords: ethics, spirituality, civil servant, state, public administration, management spirituality, leadership ethics and spirituality, national personnel policy, moral and ethical criteria, moral order of society, moral principles.

Узбекистан уз тараккиёти ривожида жамиятнинг бир сифат боскичидан иккинчи бир янги сифат боскичига утиш даврида иктисодий, сиёсий ва ижтимоий тараккиёт, маданий ва маънавий янгиланишнинг улкан ва мураккаб жараёнларини босиб утмокда. Мамлакатимизда фукаролик жамияти куриш асослари мустахкамланиб боргани сари ижтимоий адолат, хукукий тенглик, инсонпарварлик тамойилларига булган эхтиёж хам ортиб бормокда.. Бу инсонларнинг хукук ва манфаатлари, адолатли, эркин фукаролик жамияти барпо этиш тугрисидаги орзу-умидларини руёбга чикариш билан боглик булган заруратни ифода килади. Ушбу зарурат ва вазифалар негизида давлат бошкарувини демократлаштириш, мамлакатни модернизация ва ислох килишнинг хозирги янгиланаётган боскичида давлат хизматчиларининг маънавий ва ахлокий киёфасини замон талабларига мослаштириб боришга булган талаблар хам тобора ортиб бораётганлигидан далолат бермокда. Ушбу мураккаб давр синовлари, сабоклар ва тажрибалар билан боглик ислохотлар мамлакатимиз учун жахон хамжамиятида ичида кенг имкониятлар эшигини очиб бермокда. Бу имкониятлар замонавий ва ракобатбардош кадрлар салохияти, уларнинг маънавий-ахлокий фазилатларини устиришни амалда таъминлашга каратилмокда. Мамлакатимиз Президенти Ш. Мирзиёев "...бугун биз яшаётган жамиятда янги фикр, янги гоя, энг мухими, ислохотларни амалга оширишга кодир булган янги авлод кадрлари керак.", деб таъкидлаганлари юртимизда амалга

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

оширилaётгaн Ba жaмиягнинг ^ap бир rçarnaMHra кириб борaёггaн кенг миккёсли Узгapишлapнинг мaк;сaдли сaмapaдоpлигини гaъминлaшдa, мaмлaкaг тapк;к;иётидa х^ килувчи aхaмият кaсб ЭТУВЧИ дaвлaг хизмaгчилapининг мaънaвий-aхлок;ий к;иёфaсини яpaтиш, yлapнинг дyнёк;apaши, мaънaвияги, икктидори Ba сaлохиятини янaдa юксaлгиpиш билaн боFлик бyлгaн мyaммолap ечимини Уpгaнишгa к;apaтилгaн вaзифaлap кyлaмини очиб беришни ra;030 килaди.

Бугунги кyндa миллий бошкдрувимиз негизидa мaънaвий-мaдaний меросимиз aсосидa дaвлaт хизмaгчиси бошк;apyв фaолиягининг мaънaвий-aхлок;ий aсослapини Уpгaниш, унинг ижтимоий-aхлок;ий aхaмиятини тaхлил эгиш Ba уни бевосигa миллaт гaфaккypигa сингдиpишгa aлохидa эъгибор берилди. Мaълyмки, дaвлaг бошк;apyвидa бошк;apyвнинг aхлок;ий aсослapини гaъминлaш, aдолaг Ba aхлок мезонлapигa гaянгaн -янги дaвлaт, янги жaмияг куриш Ba фaлсaфий жихaтдaн эркинлик, эзгулик, aдолaг мезонлapигa дaхлдоp бyлгaн к;apaшлap к;aдимдaн Шярк Ba Fapб мyгaфaккиpлapи aсapлapидa pивожлaнтиpилиб келингaн. Бу сохaдa aмaлгa оширилган илмий тaдк;ик;отлap Ba чоп этилган aдaбиётлapни шapтли paвишдa уч гурухга 6Ули6 Уpгaниш мумкин. Бuрuнчu гурух - pивожлaнгaн хорижий мaмлaкaтлapдa тaдк;ик;от олиб боpгaн олимлapнинг илмий тaдк;ик;отлapи нaтижaлapи хисоблaнaди. Улapгa Филипп Apдaн, Гaджиев, Г.Женевьев, С.Пapкинсон, М.К.Рустомжи, Й.Хенце, Й.Метцнер, О.Сусуму, Р.Инглхapт, П.Де Брюйн кaби олимлap aсapлapини келтириш мумкин.

Шунингдек, ukkuh4u гурухга мaнсyб булган МДХ, олимлapи В.A.Кpaсильшчиков, М.М.Федоpовa, Я.М.Бергер, Г.Л.Купряшин,

М.В.Бpaтеpский, С.A.Лaнцов, М.Гвоздевa, Е.Вaсильевa Ba бошк;aлap сaлмок;ли хиссa кушиб келмок;дaлap. Улapнинг илмий тaдк;ик;отлapи, мaк;олaлapидa дaвлaт Ba жaмият бошaк;apyви мaсaлaлapидa дaвлaт хизмaтчилapининг мaънaвий aхлок;ий имижини яpaтиш Ba ижтимоий мaвк;ейини тaъминлaш мyaммолapи:

биринчидан, ижтимоий-фaлсaфий концептyaл-нaзapий FOя;

иккинчидан, ижтимоий-aхлок;ий жихaтдaн тaсдик;лaнгaн инсон хукуки Ba бошк;apyв фaолиятни кенгaйтиpишгa к;apaтилгaн нaзapий йyнaлиш;

учинчидан, "paхбap мaънaвияти", "paхбap имижи", "paхбap aхлок;и", "дaвлaт хизмaтчиси", "шaхс Ba жaмият" тyшyнчaлapини paционaл идрок этиш оркдли комилликкa йyнaлтиpиш;

туртинчидан, демокpaтик к;aдpиятлapгa умуминсоний мохият бериш aсосидa кишилик жaмиятидaн зУpaвонлик, aдолaтсизлик, тенгсизлик иллaтлapини бapтapaф этиш кaби илмий-нaзapий aсослapни шaкллaнтиpишгa к;apaтилгaнлиги билaн мухим aхaмият кaсб этaди. СУНГИ йиллapдa дaвлaт Ba жaмият бошк;apyвини демокpaтлaштиpиш, мусгакиллик FOяси Ba мaфкypaси билaн фикр юpитaдигaн дaвлaт хизмaтчилapининг янги aвлодини шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн бир к;aнчa докторлик Ba номзодлик диссеpтaция ишлapи химоя килинган. Aммо, бу илмий ишлapдa дaвлaт Ba жaмият бошк;apyвидa дaвлaт хизмaтчилapининг бошк;apyв фaолиятидa мaънaвий aхлок;ий к;иёфaсини яpaтиш Ba тaдк;ик этиш билaн боFлик мyaммолap илмий ечимини топишган эмaс. Мaвжyд мyaммолap ушбу мaвзyни тaнлaшдa тегишли нaзapий Ba aмaлий хyлосaлap чикдришга aсос булиб хизмaт килaди. Дaвлaт Ba жaмият бошк;apyвини демокpaтлaштиpиш Ba юксaк aхлок;ий мaдaниятгa, интеллектyaл сaлохиятгa эгa булган дaвлaт хизмaтчилapининг янги aвлодини шaкллaнтиpишгa нисбaтaн янгичa мyносaбaт, aйник;сa, мyстaк;илликдaн кейин pивожлaнa

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

öomnagu. Ey Hapca pecny6nHKaMH3 onuMnapugaH - A.EernaTOB, M.^yptOHOB, H.Эргаmев, T.^ypaeB, A.XonöeKOB, ^.PaxuMOBa, M.EeKMypogoB, E.Mup6o6oeB, A.PaxMaHOB, O.XycaHOB, ^.^yptOHÖoeB, O.PaBmaHOB, T.AnHMapgaHOB, ^.Ha3apoB, H.Эргаmев, H.Cou$Ha3apoB, A.^ogupoB, O.MycaeB, Ka6u onHMnapHMH3 TOMOHugaH Y36eKHCTOHga 3aMOHaBHH gaBnaT xH3MaTHHnapHHH TaHepnam, ynapHHHr 6omKapyB ^aonuaraga MatHaBHH-axnoKHH Kue^acuHH maKnnaHTHpumra goup KaTop h^mhm M0H0rpa$uanap, MaKonanap Ba nyö.n^HCTHK acapnap aparnngu. Eh3 ym6y onHMnap TOMOHHgaH o.hö öopunraH H3.naHHm.nap Ba apaTunraH acapnapHH Ma3Kyp TagKHKOTHMH3ra goup o.hö öopunraH H3naHHmnapHHHr yHUHHU zypyXf^a KupuTHmHMH3 MyMKHH öynagu. YnapHHHr TagKHKOTnapuga:

öiipiiHMiigaH, MyaMMOHH MOxuaTHra Kupuö 6opum, ny;yp H.MHH-Ha3apuH ypraHHmra HHTunum;

HKKHHHHgaH, MyaMMOHHHr MunnuH Ba yMyMHHCOHHH KuppanapuHH Tonum, ynapHH MunnaT apaTraH KagpuaTnap 6unaH yHFyHnamTHpum;

yHHHHHflaH, MaMnaKaTHMH3garu hxthmohm BOKeMnHKHH Ha3apgaH KOHupMaraH xonga y3 Ba;Tuga Taxnun Kunum ycTyH Typagu. Ammo, ynapga MaMnaKTHMH3ga xyKyKHH geMOKpaTHK gaBnaT acocnapuHH MycTaxKaMnam «apaeHuga 3aMOHaBHH gaBnaT xH3MaTHHnapuHHHr MyHOCHÖ aBnogHHH maKnnaHTupumra goup MyaMMonap TaxnunH MyHanumnapga Tag;u; этнnagн. ffly «uxaTgaH xaM ynap TagKHKOTnapuga roxo öaxcnu, xaTTO 3ugguaTnH «uxaTnap xaM MaB«yg. Ey TaöuuH xongup. HyHKH, gaBnaT Ba «aMHaT 6om;apyBHHH geMOKpaTnamTupum, 6om;apyB «apaeHnapuga gaBnaT xH3MaTaunapHHHHr ^aonuaT gapa«anapu MatnyM 6up «apaeHga eKH gaBpga y3ura HucöaTaH aHruna TaxnHnnapra эxтнe« ce3agu. ffly Ma3MyHga Tag;H;oTHMH3ga ym6y ^eHOMeanapHHHr Kynpo; yMyMHHnuKgaH Kypa HHguBugyan xonaTnapuHH, aMHaH Taxnunra MOHaHg TOMOHnapuHH umnaö HHKumra xapaKaT KunuHgu.

HHCOHuaT y3nyKCH3 paBumga «aBOÖ Kugupuö KenaeTraH 6om;apyB axno;u acocnapuHH maKnnaHTupum Ba pHBO«naHTHpum Macananapu энг KagHMHH Ba myHHHr 6unaH öupranuKga энг HOBKupoH MyaMMonapgaH 6upu 6ynu6 xHCOÖnaHagu. EyryHru gyHeHHHr 3aMOHaBHH MyaMMonapuHH xan Kunumra HHTHnum, TexHHKara öof.h; 3aMOHaBHH $aHnap 6unaH 6up KaTopga, acpnap gaBOMuga anoxuga axaMHaT öepunMaraH, neKHH KaguMHH ungH3napra эгa 6ynraH 6up ;aTop coxanapra Ba aHpuM maKnnaHHÖ ynrypraH ^aHnapra Kynnu gнккaт-эtтн6оp KapaTum .o3hm экaнnнгннн omKop kh.hö KyHgu. AMhh naHTga y3OK Ba;TnapgaH 6yeH Hopacro KonaeTraH KynruHa h«thmohh Kycypnapra eKH Kono;nHKnapra 6apxaM 6epum paxöapmyHOcnuK Ba yHHHr TapKHÖuM khcmh 6ynraH pax,6ap axnoKH MacananapuHH h.mhh Ba aManuH «uxaTgaH HyKyp ypraHum Ba $aH HyKTau Ha3apugaH TagKHK этнm 3apypnuruHH Tana6 этмокga. 3epo, gaBnaTHunuK Tapuxu KypcaTaguKH, KumunuK «aMuaTHHHHr hcthköo.h xanKHHHr eTaKHunapu ongura xaMuma ynyFBop Ba3H$anapHH KyMraH, yHHHr eHUMUHH Tonum, xanK Ba yHHHr gaBnaTHHH, matHHHH x,HMoa Kunum, «aMuaT öapKapopnuru Ba phbo«hhh TatMHHnam MunnaTHHHr canoxuaTnu 6omKapyBHH $ap3aHgnapu BaTaHnapBapnurura, ynapHHHr MaxopaTH Ba mu«oaTura, 6ynapHHHr öapnacuHH KaMpaö onyBHH axnoKHH HaMyHacura öof.hk 6ynraH.

Y3 MOxuaT-Ma3MyHura Kypa 6y Macana 6yryHga axaMHaTHHH MyKOTraH эмac. AKCHHHa, paxöap maxcHHHr gaBnaT Ba «aMHaT puBO«ugaru ypHH Ba ponu, 3HMMacugaru Ba3H^a Ba MactynuaT KynaMH gaBnaT xu3MaTugaru 6omKapyB naBO3HMnapu KHCKapraHH capu aHaga KeHraHMOKga. Ey эca myHgaM mapouTga paxöap maxcnapHHHr axnoK TaMoMunnapuHH gaBp

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

талабларига мувофиклаштириш, миллий ва умуминсоний кадриятлар асосида такомиллаштириш масалаларини янада долзарблаштирмокда.

Рахбар фаолиятининг ижтимоий функцияси фукаролар олдида жавобгар ва масъул шахс макомини юклайди. Мазкур макомнинг хукукий асоси жумладан, Узбекистон Республикаси Конституциясида «Давлат хал; иродасини ифода этиб, унинг мафаатларига хизмат килади. Давлат органлари ва мансабдор шахслар жамият ва фукаролар олдида масъулдирлар» деб, белгиланган. Мазкур вазифаларни бажармаслик, нафакат хукукий балки ахлок масаласи доирасига киради. Лекин, муаммонинг долзарлиги шундаки, рахбар фаолиятининг самара ва натижаларини назорат килувчи хукукий меъёрлар белгиланган булсада, уларнинг ахлокка муносабати норматив талаблар каторига киритилмаган. Яъни амалга оширилган ишлар самараси эришилган натижаларнинг моддий ва маънавий даражаларига кура бахолансада маънавий ва ахлокий жихатларига кура бахоланмайди. Масалан, тадбиркор рахбарнинг куполлиги ёки зугум ва зуравонликка мойил булиши, билимли рахбарнинг адолатсиз, таъмагир булиши, мулойим рахбарнинг кузбуямачи-айёр ва ваъдабоз булиши, сузамол, хушбичим, сергайрат, уддабурон рахбарнинг луттибоз, хиёнатчи булиши каби салбий иллатларни кандай килиб хукукий меъёрлар асосида жавобгарликка тортиш мумкин? Ёки шундай салбий сифатларга эга шахсларни аниклаш, рахбарлик вазифаларидан четлаштириш, аксинча, етакчилик салохиятига эга, фидойи рахбарларни танлаш, уларни рахбарлик вазифаларига тавсия килиш, турли бухтону-маломатлардан химоя килишнинг кандай хукукий-ахлокий мезонлари бор? Демак, рахбар уз вазифасини нафакат ижро этиши балки, уни кандай ижро килиши хам мухим масала. Рахбаршунослик фанларида ана шундай муаммолар борки, уларнинг илмий-амалий ечимини топиш ва амалга татбик этиш бугун ута мухим масалалардан хисобланади.

Ривожланган мамлакатлар тажрибасида бундай муаммолар илмий жихатдан уз таълимотларига ва амалий ифодасига эга. Умуман эса, бугун бу муаммолар фан учун янгилик эмас. Бугунги замондош айрим давлатларда уз ривожланиш истикболлари ва миллий-маънавий хусусиятларидан келиб чикиб, мазкур масалаларнинг ечимларини шакллантириш, унга амал килиш тартибларини ишлаб чикиш устида ишлар олиб борилган. Масалан, А^Шда 1978 йилда "Хукумат этикаси хакида" конун кабул килинган булса, 1989 йилга келиб эса "Одоб-ахлок меъёрларини ислох килиш хакида"ги конун кучга кирган. 1990 йилнинг октябрида 1989 йилдаги конун А^Ш Президентининг "Мансабдор шахслар ва давлат аппарати хизматчиларининг хулк-атвори этикаси тамойиллари" фармони билан мустахкамланган. Шунингдек, А^Шда рахбар кадрларни ислох килиш жараёнида "1978 йилги хукумат этикаси" буйича кумита ташкил этилган. Францияда эса 1991 йилдан бошлаб рахбар кадрлар одоб-ахлоки коидаларига амал килишга доир конунларга доимий равишда амал килиб келинмокда. Буюк Британия парламентининг Жамоалар палатасида ахлок андозалари буйича махсус парламент хайъати тузилган. Бундай мисолларни ривожланган давлатлар тажрибасидан куплаб келтириш мумкин.

Куриб турганимиздек, рахбар фаолияти ижтимоий-хукукий, иктисодий ва ташкилий тизимларини ташкил этишдан ташкари бевосита ахлокий муносабатлар билан боглик жараёнларни уз ичига олади. У нафакат рахбарни, балки, жамият фукароларини хам ахлокий нормалар асосида бирлаштириш, ягона максад сари сафарбар эта олишга каратилади. Шунинг учун хам асрлар силсиласида ватанга хизмат килиш, адолатлилик,

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

фидойилик, инсонпарварлик каби ахлокий фазилатлар рахбар фаолиятининг етакчи мезоларидан булиб, у давлатчиликни мустахкамлаш, унинг ривожланишини таъминлаш омили сифатида хизмат килган. Жамият тафаккурининг шаклланиши, инсон калбидаги адолат, тинчлик, озодлик, поклик каби куплаб туйгуларнинг умумхалк туйгуларига, маданиятига айланишига катта таъсир курсатган.

Давлат хизматидаги рахбарларнинг хокимиятни бошкариш ва бунда ахлокий хатти-харакатлари билан наъмуна булиш талаби кадимий давлатчилик маданиятимиз билан бевосита боглик кадриятларимиздан бири хисобланади. Зеро, рахбарнинг халкпарвар ва адолатпарвар булиши давлатнинг истикболи ва ривожини белгилаб келган. Бу борада бобомиз Мухаммад ^ози шундай дейди: - « У (рахбар) шуни билсинки, амирлик мансаби ва хукумат бир восита булиб, бу восита оркали абадий саодат ва эзгу ном кулга киритилади. Даврон подшохлари ва хокимларининг аксари фоний дунёнинг бевафо давлатига магрур булиб, нафслари учун уз динини вайрон киладилар ва беномусликлари туфайли иймонни шамолга учирадилар». Дархакикат, хокимиятнинг обруйи, нуфузи уни бошкарётган шахслар ахлоки билан боглик эканлиги тугрисидаги карашлар кадимий кадриятларимиздан хисобланади. Давлат хизматчисининг ахлокий киёфаси, бошкарувни ахлокий кадриятлар асосида ташкил этишни такомиллаштиришда бундай улмас меросимиз замонавий давлатчилигимизда хам уз ахамиятини йукотган эмас. Аммо, рахбарнинг фукароларга, фукароларнинг давлатга булган узаро ишончи ва хамкорлик муносабатларини ташкил этиш, колаверса, хокимиятнинг ички муносабатларни соглом ахлокий коидалар асосида куришда айрим зиддиятли карашлар хам мавжуд. Бундай зиддиятлар рахбарнинг уз вазифаси доирасида адолат ва конун тамойилларига амал килишида, ижтимоий фаолиятига, шахсий фазилатларига боглик муносабатларда намоён булади. Зеро, хокимият доимо сиёсий ва молиявий эркинлик манбаи булганлиги учун унинг "хушторлари" куп булади. Бундай имконият ва воситаларга эгалик килиш, уни уз манфаати йулида фойдаланиш истаги сакланиб келмокда. Бу биринчи сабаб. Рахбарнинг ахлокий кадриятларга амал килиш борасидаги зиддиятининг иккинчи сабаби, у яшаётган ижтимоий-маънавий, сиёсий-иктисодий ва хукукий мухит. Агар ишлаб чикариш муносабатлари замонавий технологиялар асосига курилмаган булса, иктисодий таксимот мезонларига амал килинмаса, хукукий муносабатлар шаклланмаган булса бу бошкарув маънавиятининг саёзлигини ифодалайди. Маънавий саёзлик холатида эса рахбар фаолиятига ахлокий талаб ва кадриятларни татбик этиб булмайди. Бундай шароитда бошкарувчи ва бошкарилувчилар уртасидаги илгор узаро маданий-ахлокий муносабатлар тартиби ишламайди. Окибатда, халкда хам, бошкарув тизими рахбар ва ходимларида хам фаровонликка эришиш максадида тарафкашлик, талончилик, таъмагирлик, порахурлик оркали манфаатларини кандай булсада кондириш кайфияти хукмронлик килади. Бундай холатни тартибга солишдан кура, айрим рахбарлар учун муроса йулини танлаш осон кечади. Шунинг учун, хокимиятга ва унинг лавозимларига эгалик килиш ёхуд унга интилиш хуфиёна йуллар оркали эришиш иштиёки ортади. Бу эса, уз урнида носоглом кучларнинг хокимият ёки рахбарлик лавозимларига келишига - ахлоксиз мухитнинг карор топишига олиб келади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

REFERENCES

1. Шавкат Мирзиёевнинг Укитувчи ва муррабийлар кунига багишланган тантанали маросимда "Укитувчи ва мураббийлар - янги Узбекистонни барпо этишда катта куч, таянч ва суянчимиздир" мавзусида сузлаган нутки. 2020 йил. 30 сентябрь.

2. Машарипов И.Б. Маънавий омилларнинг рах,бар кадрлар касбий маданиятини шакллантиришдаги урни. Сиёсий фанлар номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. Тошкент - 2009, -Б.17.

3. Мухдммад ^ози. Хукмдорга угитлар. -Т.: Шарк, 1999. Б-26.

4. Узбекистон Республикаси Конституцияси. Тош. «Янги аср авлоди», 2008, Б.4

5. Женевьев Г. Организация административной власти Франции. - Москва, 1994.

6. Ардан Филипп. Франция: государственная система. - Москва, 1994. - 261 с.

7. Хентце Й., Метцнер Й. Теория управления кадрами в рыночной экономике. - Москва: "Международные отношения", 1998. - 210 с.

8. Обара Сусуму. О системе прохождения службы в государственных и общественных учрежениях Японии (Система назначения на должности: с момента принятия на службу и до ухода в отставку. Материалы лекции в АГОС при Президенте РУз. Сентябрь, 1999. - 142 с.

9. Паркинсон С.Н., Рустомджи К. Искусство управления. - Москва, Форм-пресс, 2001. -272 с.

10. Инглхарт Р. Пост модерн: меняющиеся ценности и изменяющиеся общества // Полис. - 1997. - №4. - 7-29 с.

11. Брюйн П.Де. Управление по результатам в государственном секторе. -Москва: ИКСИ, 2005. - 192 с.

12. Красильшчиков В.А. Модернизация и Россия на пороге XXI века // Вопросы философии. 1993. № 7. - 144 с.

13. Федорова М.М. Традиционализм как антимодернизм // Полис. 1996. №2. - 144 с.

14. Бергер Я.М. Модернизация и традиция в современном Китае. // Полис. 1995. №5. - 60 с.

15. Купряшин Г.Л. Политическая модернизация. - Москва: Общество «Знание» РСФСР, 1991. - 9 с.

16. Братерский М.В. Теория модернизации: обзор американских концепций // США: экономика, политика, идеология. 1990. №9. - 26-29 с.

17. Ланцов С.А.Российский исторический опыт в свете концепций политической модернизации. // Полис. 2001. №3. - 93 с.

18. 18.Манзаров, Юсуф Хуррамович, and Нигора Рузимуратовна Очилова. "Как воздействовать на своё отношение к человеку." Academy 11 (50) (2019): 18-20.

19. 19.Н. Очилова, М. Мамасалиев, А.Астанов. Внимание воспитанию гармонично развитого молодого поколения.- International Independent Scientific Journal, 2020. №142, 18-20

20. Н. Очилова. Значение духовного воспитания молодёжи с интеллектуальным потенциалом.Scientific progress, Том 1, №5,2021, 251-254

21. Н. Очилова. ММ Мамасалиев Характеристики восточной и западной цивилизации в процессе глобализации. Проблемы науки, 2021. № 3 (62), стр 43-46

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

22. Н.Р Очилова, Ю.Х. Манзаров. Эстетическое воспитание-основа развития интеллекта.Материалы конференции. 30 лет Конвенции о правах ребенка: современные вызовы и пути решения проблем в сфере защиты прав детей ..., 2020, стр, 389-394

23. Н.Р. Очилова, М.М. Мамасалиев. Структура образа жизни молодежи Узбекистана на современном этапе развития. Журнал. - Молодой ученый, 2016,№5 стр 587-588

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.