Научная статья на тему 'INTERACTIVE PROBLEM-BASED LEARNING ECONOMIC ISSUES'

INTERACTIVE PROBLEM-BASED LEARNING ECONOMIC ISSUES Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
15
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
LICENSE / CASE-SITUATION / INTERACTIVE TECHNOLOGIES / PROBLEM SITUATION

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Krasnoperova E.S., Soloviova I.B.

The article discusses an interactive educational case-technology for teaching one of the issues of financial literacy - licensing. Developed and tested case situations are presented.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «INTERACTIVE PROBLEM-BASED LEARNING ECONOMIC ISSUES»

2. Дебаты. При использовании такого форума студентам предлагается диалоговая или полило-говая задача, которая должна решаться коллективно. Если это полилоговая задача, то студенты делятся на группы по ролям (например, теоретики, экспериментаторы, философы, методологи, методисты, историки и т.д.) и готовятся по выдвинутой проблеме. Затем организуется диалоговая или полилоговая форма решения задачи. Разработанную и использованную в учебном процессе полилоговую задачу студенты размещают в педагогическую папку, которую могут использовать на педагогической практике.

Чат тоже может быть использован для подобных целей. Например, когда студент выполняет какое-либо задание, а затем организуется собеседование с преподавателем, который оценивает деятельность студента. Здесь же преподаватель может осуществлять контрольные срезы знаний студентов. Эта же электронная система Moodle может использоваться для включения как одного, так и коллектива студентов в работу над фрагментами комплекса понятий. За счет такой коллективной деятельностью формируется единое общее содержание всего понятийного комплекса. Используемые нами различные формы межличностного общения с преподавателем формируют познавательную самостоятельность студентов за счет самоконтроля и самооценки собственной деятельности.

Таким образом, легко видно, что у рассматриваемой нами электронной системы Moodle имеется достаточно большой дидактический потенциал для формирования сложных физических понятий при использовании диалогового обучения. Применение Moodle в диалоговом обучении при формировании сложных физических понятий позволяет включать студентов в исследовательскую деятельность как высшую форму самостоятельности, организовывать разного уровня учебное общение и, тем самым, пополнять дидактическое обеспечение комплексной методической системы развивающего обучения в сочетании с компетентностным подходом.

Библиографический список:

1. Никулина, Г. С. Личностно-ориентированные технологии. Технология диалогового обучении / Г. С. Никулина. - URL: https://nsportal.ru/shkola/materialy-k-attestatsii/library2015/02/19/lichnostno-опепйгоуаппуе4елпо1оцп (дата обращения: 25.11.2013). - Текст: электронный.

2. Алмадакова, Г. В. Технология формирования сложных физических понятий с использованием дидактических возможностей принципа межличностного общения / Г. В. Алмадакова, А. В. Петров // Мир науки, культуры, образования. - 2018. - №1 [68]. - С. 169-175.

3. Петров, А. В. Развивающее обучение. Основные вопросы теории и практики вузовского обучения физике / А. В. Петров. - Челябинск : Факел, 1997. - 261 с.

4. Валицкая, А. П. Как возможна общая теория образования, или о междисциплинарном статусе понятия диалог / А. П. Валицкая // Диалог в образовании : сборник материалов конференции. Серия «Symposium». - Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество, 2002. - Вып. 22. -С. 9-16.

УДК 377.5

ИНТЕРАКТИВНОЕ ПРОБЛЕМНО-СИТУАТИВНОЕ ОБУЧЕНИЕ ЭКОНОМИЧЕСКИМ ВОПРОСАМ INTERACTIVE PROBLEM-BASED LEARNING ECONOMIC ISSUES

Krasnoperova E. S., student Shukshin Altai State for Humanities Pedagogical University Soloviova I. B, Cand. Of Sciences (Pedagogy), senior lecturer Shukshin Altai State for Humanities Pedagogical University Russian Federation, Biysk lenochkasafronova@mail.ru, soliribor@yandex.ru

Аннотация. В статье рассматривается интерактивная кейс-технология обучения одному из вопросов финансовой грамотности - лицензированию. Представлены разработанные и апробированные кейс-ситуации.

Ключевые слова: лицензия, кейс-ситуация, интерактивные технологии, проблемная ситуация.

Abstract. The article discusses an interactive educational case-technology for teaching one of the issues of financial literacy - licensing. Developed and tested case situations are presented.

Key words: license, case-situation, interactive technologies, problem situation.

In the modern world, every day we are faced with financial issues face to face, but not every person knows how to competently approach financial decisions.

Therefore, today the training of financial literacy of various segments of the population is relevant. Especially important is the education of the younger generation, youth. But how to achieve high learning outcomes with a minimum amount of time? The transition of Russian education to a competency model and the

intensity of training requires the transformation of technologies, a system of methods and tools to ensure a new quality of education.

Problem - situational learning using cases is one of the most effective interactive educational technologies.

The method of cases, or specific situations, is a method of interactive problem-situational analysis based on teaching by solving real-life (from practice) or tasks-situations (cases) close to them [1, p. 9].

Case-method - this is learning by action. He has found wide application in teaching economics and business sciences as the most effective. One of the issues of financial literacy related to our life is the licensing of certain types of activities.

Licensing is a legitimate means of limiting the legal capacity of enterprises and organizations and is a necessary means of establishing additional legal guarantees for the normal functioning of a market economy and competition.

The license protects the economy from possible deformations, penetration into the markets of low-quality goods, works and services of people who do not have legal obligations to carry out entrepreneurial activity, while the license of certain types of activity protects all participants in market relations at the same time, including not only consumers themselves, but also entrepreneurs [2, p. 212-214].

For effective training, it is advisable to use situational tasks-cases «a real description of the event that occurred in a particular human activity, allowing us to understand the situation» [3, p. 96-97].

Case Study № 1.

An unscheduled check arrived at the «Romashka» grocery store, during which it became clear that the store owner does not have a license to sell products on paper. The controllers refused to recognize the license proposed by the owner in electronic form as an official document.

How does the store director argue for the lack of a paper license? What needs to be done to the store director to confirm his electronic license? Do you think the supervisors are right in this situation?

Case Study № 2.

Having taken the child from kindergarten after work, Masha found that he had a fever. There was no necessary medicine in the home medicine cabinet. Leaving the child at home with her father, she went to the pharmacy. Standing in line at the pharmacy, Masha saw a license in which there was a discrepancy: a pharmacy in Masha district has been located for six months, and the license hanging in the pharmacy was issued for only 3 months.

Do you think this license is genuine and how can I verify it? What can Masha do in this situation?

Case Study № 3.

In a densely populated area, a grocery store opened. Petya, walking through the park, remembered that he had run out of food at his house and decided to go to a new store. Having walked around the store and having studied the assortment, he did not notice the documents anywhere. Petya had a question: does this store have a license and permission to sell products? With this question, he turned to the administrator, to which he answered in the affirmative, but refused to provide it.

Do you think the administrator of the «Vasilek» store is right in this situation and what organization do you contact to check this store? What can you do in this situation?

Case study № 4.

Ivanov I. I. He has extensive experience working as a taxi driver and his dream is to open an enterprise for the transportation of passengers by road.

But Ivan Ivanovich does not dare to take the first step, considering this case too troublesome. Is it so? What documents does he need to collect to open an enterprise and obtain a license? Where should Ivanov I.I. apply to get a license?

Case Study № 5.

Smirnov V.A. works at the «Nosochek» plant in Biysk. For 5 years of working as an apparatchik, he studied production, gained tremendous experience. And being an inventive person, he decided to offer the management to make some changes in the composition, which will allow to produce a new type of product.

What do you think should be done by V. А. Smirnov with his innovation, so that a new type of product is considered his invention and he received income for it?

Solving the problems described in the developed cases requires working with a variety of sources of information, its generalization. This is a kind of research.

In addition, the solution of real (from practice) or tasks close to them - situations (cases) among students is perceived as a game.

Thus, the use of the case-method is oriented not only to obtaining specific knowledge, but also develops among students skills in working with various sources of information; forms the skills of independent thought activity, work in dialogue, a joint search for truth and, as a result, provides an increase in the quality of training of students and the formation of personality qualities required in society.

Библиографический список:

1. Кейс-метод в профессионально-технологическом образовании (Теоретический курс. Часть 1) : учебное пособие / под редакцией А. М. Каунов, составители А. М. Каунов, В. В. Кисляков. - Волго-

град : Волгоградский государственный социально-педагогический университет, «Перемена», 2019. -167 c. - URL: http://www.iprbookshop.ru/81249.html (дата обращения: 27.02.2020). - Текст : электронный.

2. Жилинский, С. Э. Предпринимательское право (правовая основа предпринимательской деятельности) : учебник для вузов / С. Э. Жилинский. - 8 изд., пересмотр, и доп. - Москва : Норма, 2007. - 944 с.

3. Применение кейс-метода в образовательном процессе и методической работе ссуза : научно-методическое пособие / Ю. В. Шаронин, Н. В. Тарасова, Т. Г. Аргунова [и др.]. - Москва, 2007. -104 с.

УДК 372.8

НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ РАБОТА СТУДЕНТОВ В РАМКАХ ДИСЦИПЛИН ПО ВЫБОРУ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ RESEARCH WORK OF STUDENTS WITHIN THE FRAMEWORK OF DISCIPLINES FOR SELECTION AS A MEANS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES

Соловьева И. Б., канд. пед. наук, доцент ФГБОУ ВО «Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина» Россия, Алтайский край, г. Бийск soliribor@yandex.ru Плотникова С. В., учитель технологии МБОУ «Средняя общеобразовательная школа № 25» Россия, Алтайский край, г. Бийск svplotnikova@list.ru Леонтьева О. В., методист КГБУ ДПО АИРО имени А. М. Топорова Россия, Алтайский край, г. Барнаул

leonteva-ov@mail.ru Леденёва Е. Ф, учитель технологии Загайновская СОШ - филиал МБОУ «Беловская СОШ» Россия, Алтайский край, Троицкий район, с. Загайново ledenevaelena30589@mail.ru

Аннотация. В статье рассматривается процесс формирования профессиональных компетенций будущих учителей технологии на занятиях по дисциплинам вариативной части учебного плана -дисциплинам профильной подготовки. Особое внимание уделено ведущему методу обучения рассматриваемого профиля - методу проектов. Раскрыто понятие метода проектов, рассмотрены его отличительные черты, приведены примеры организации метода проектов с активным применением интерактивных образовательных технологий на дисциплинах профильной подготовки будущих учителей технологии.

Ключевые слова: метод проектов, профиль, профессиональные компетенции, дисциплины по выбору, интерактивные технологии.

Abstract. The article discusses the process of forming professional competencies of future technology teachers in the classroom on the disciplines of the variable part of the curriculum - disciplines of specialized training. Particular attention is paid to the leading method of teaching this profile - the project method. The concept of the project method is disclosed, its distinctive features are considered, examples of the organization of the project method with the active use of interactive educational technologies in the disciplines of specialized training of future technology teachers are given.

Key words: project method, profile, professional competencies, elective disciplines, interactive technology.

Настоящее время диктует новые подходы к подготовке молодых специалистов. Многое из того, что еще недавно казалось незыблемым, сегодня представляется не столь непреложным. Именно в образовании следует особенно оперативно учитывать изменения, с которыми неумолимая жизнь вмешивается в уже сложившиеся процессы обучения и воспитания.

Успех внедрения нововведений в образование во многом зависит от готовности педагогических кадров. Новые условия, обновленное содержание образования, инновационные формы и методы обучения, все возрастающие требования к качеству знаний, усложнение форм организации занятий -все это неизбежно требует и влечет за собой повышение профессиональной компетентности и формирование готовности будущего учителя к его профессиональной деятельности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.