Научная статья на тему 'ИНСОН КАПИТАЛИ ТУШУНЧАСИГА ОИД ЁНДАШУВЛАР: ШАРҚ ВА ҒАРБ НАЗАРИЯЛАРИ'

ИНСОН КАПИТАЛИ ТУШУНЧАСИГА ОИД ЁНДАШУВЛАР: ШАРҚ ВА ҒАРБ НАЗАРИЯЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инсон капитали / Шарқ мутафаккирлари / Ғарб файласуфлари / Зардууштийлик таълимоти / Ўрта Осиё алломалари / замонавий дунё олимлари. / human capital / Eastern thinkers / Western philosophers / Zoroastrian teachings / Central Asian scholars / scientists of the modern world.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Абдуллаев, Элмурод Бозарбой Ўғли

Инсон пайдо бўлибдики, ўзига “Ўзи мен кимман?”, “Дунёга нега келдим?”, “Яшашдан мақсадим нима?” каби саволларни бериб келади. Сабаби, ҳар бир инсон индивид сифатида бетакрор. Ҳар бир одам умри охирлаб қолганида уни сарҳисоб қилар экан, “Бу дунёда қандай яшадим?”, “Нималарни қўлга киритдим ва нималарни бой бердим?”, “Мен атрофимдаги инсонларга наф келтира олдимми?”, “Фарзандларимга нималарни мерос қилиб қолдирдим?” каби саволларга жавоб излайди. Мазкур саволларни нафақат ҳаёти сўнгида, балки, одам ўз виждони ва иймони билан ёлғиз қолганида ҳам ўз-ўзига савол қилиб беради. Бу инсоннинг онг ва тафаккур хусусиятларидан бири бўлиб, инсонийлик белгиси ҳисобланади. Мазкур мақолада инсон капитали назариясига оид ёндашувлар таҳлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

APPROACHES TO THE CONCEPT OF HUMAN CAPITAL: EASTERN AND WESTERN THEORIES

Since the beginning of time, humans have been asking themselves questions such as “Who am I?”, “Why did I come to this world?”, “What is my purpose in life?”. The reason is that each person is unique as an individual. When each person evaluates his life at the end of his life, he seeks answers to questions such as “How did I live in this world?”, “What did I gain and what did I lose?”, “Did I benefit the people around me?”, “What did I leave behind for my children?”. These questions are asked not only at the end of his life, but also when a person is left alone with his conscience and faith. This is one of the characteristics of human consciousness and thinking, and is a sign of humanity. This article analyzes approaches to the theory of human capital.

Текст научной работы на тему «ИНСОН КАПИТАЛИ ТУШУНЧАСИГА ОИД ЁНДАШУВЛАР: ШАРҚ ВА ҒАРБ НАЗАРИЯЛАРИ»

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz

ИНСОН КАПИТАЛИ ТУШУНЧАСИГА ОИД ЁНДАШУВЛАР: ШАРК ВА ГАРБ НАЗАРИЯЛАРИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo.14543881

Элмурод Абдуллаев Бозарбой ^ли,

Андижон давлат педагогика институти доценти, ф.ф.б.ф.д. (PhD).

Аннотация: Инсон пайдо булибдики, узига "Узи мен кимман?", "Дунёга нега келдим?", "Яшашдан мацсадим нима?" каби саволларни бериб келади. Сабаби, уар бир инсон индивид сифатида бетакрор. Хар бир одам умри охирлаб цолганида уни саруисоб цилар экан, "Бу дунёда цандай яшадим?", "Нималарни цулга киритдим ва нималарни бой бердим? ", "Мен атрофимдаги инсонларга наф келтира олдимми?", "Фарзандларимга нималарни мерос цилиб цолдирдим?" каби саволларга жавоб излайди. Мазкур саволларни нафацат уаёти сунгида, балки, одам уз виждони ва иймони билан ёлгиз цолганида уам уз-узига савол цилиб беради. Бу инсоннинг онг ва тафаккур хусусиятларидан бири булиб, инсонийлик белгиси уисобланади. Мазкур мацолада инсон капитали назариясига оид ёндашувлар таулил этилган.

Калит сузлар: инсон капитали, Шарц мутафаккирлари, Гарб файласуфлари, Зардууштийлик таълимоти, Урта Осиё алломалари, замонавий дунё олимлари.

Инсон капитали жамиятнинг мавжуд эхтиёж ва талабларини кондиришга йуналтирилган малака, билим ва куникмаларнинг умумий уйгунлиги хисобланади. Х,ар кандай жамият узининг иктисодиётига асос булувчи конунларга ва шу асосдаги тизимларга эга булади. Кишилик жамияти пайдо булган даврлардан буён ижтимоий-иктисодий жараёнлар ва турли даражалардаги хужалик ва ишлаб чикариш муносабатлари натижаси сифатида уларнинг котегориал аппарати ишлаб чикилган.

Тарихда Кадимги Шарк худудларида инсон капиталининг дастлабки куринишларини учратиш мумкин. Энг кухна цвилизация марказларидан бири хисобланган Бобилда подшох Хдммураппи конунлари тупламидан инсон капиталининг элементлари - мехнатга хак тулаш, ёлланма ишчи кучидан фойдаланиш, тадбиркорлик ва ишлаб чикариш муносабатларининг тартибга солиниши, бу жараёнда давлатнинг урни ва роли борасидаги нормалар урин олганди. Кадимги Х,индистон ва Хитой заминларида яшаган файласуфлар хам фаровон турмуш тарзини орзу килганлар. Жумладан, фаровон турмуш

кечиришга инсоннинг узи масъул эканини курсатишга уринганлар. Бу эса

Махавира Вардхамана, Конфуций, Мо Ди каби донишмандларнинг

^ 1 карашларида уз тасдигини топган1.

Инсон капитали ва у билан боглик тушунча назарий тахлил объектига айланди. ^адимги Юнонистон файласуф ва мутафаккирлари инсон ва инсон капитали борасида уз фикрларига эга эдилар. Жумладан, Сукрот ва унинг шогирди Афлотун карашларида инсоннинг ижтимоий кирралари тадкик этилган. ^адимги Юнонистон файласуф ва мутафаккирлари хам инсон ва инсон капитали борасида уз фикрларига эга эдилар. Жумладан, Сукрот инсон масаласини уз тадкикоти марказига куйган булиб, улар инсоннинг фаровон хаёт кечиришини таъминловчи карашлар ва фикрлар эди. Сукрот маърифат йули билан инсонларнинг дунёкараши, фикрлаши ва хаёт тарзини юксалтириш мумкин2, деб хисоблаган. Унинг шогирди Афлотун эса инсоннинг фаровон хаёт кечириши учун керак буладиган фазилат ва хислатлар укиш ва тарбия ёрдамида

3 "

вужудга келиши3ни таъкидлайди.

Зардуштийлик дини таълимотларида инсон капиталининг узига хос куринишлари учрайди. Хусусан, одамни сог-саломат вояга етишида меъёрида овкатланиш лозимлиги, овкатланиш маданиятига риоя килмаган жамият кучли авлодларга ва бакувват мехнаткашларга эга булолмаслиги таъкидланган. Шунингдек, очлик ва туйиб овкат емаслик кишиларнинг маънавий хислатларига хам путур етказади, деб каралган. Шу боисдан хам инсон камолоти учун долзарб саналган - озуканинг етарлилигига эътибор каратилган. Бу йулда жамият зироатчилик, чорва бокиш ва шу каби сохалар ривожига таянган. Зардуштийларнинг бу карашини нон ва донга бой булган юрт ахолисининг кулокларига пандномаи-насихатлар, мукаддас битиклар етиб боради, деган тамойилларда хам куриш мумкин4.

Урта аср Урта Осиё мутафаккирлари хам инсон ва унинг ички дунёси борасида узига хос фикр ва ёндашувга эга булганлар. Масалан, Абу Райхон Беруний "Инсон хаётидаги зарурат, эхтиёжлар уларда илмларга булган талабларни келтириб чикаради"5 деган булса, Абу Наср Форобий "Инсондаги шахсийликни вужудга келишига, инсонни бошка тирик мавжудотлардан фарк килишига хизмат килувчи, асосийси кишидаги маънавий сифатларни тараккий

1 Choriyev A. Inson falsafasi. Birinchi kitob. - Tоshkent: O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2007. -B. 13-27.

2 Лосев А.Ф. История античной эстетики. Софисты. Сократ. Платон. - Москва, 1969.

3 Платон. Сочинения. В трёх томах. Том 3. часть 1. - Москва, 1971. - С. 515.

4 Юкоридаги манба. - Б. 37.

5 100 хикматлар. Таржимон ва нашрга тайёрловчи А.Ирисов. - Тошкент: Нур ИИЧБ, 1993. - Б. 9.

эттирувчи омил бу унинг акдидир"6, - дея таъкидлайди. Ж.Румий эса "Инсон (калб) кузларини очган холда хаётнинг асл мазмун-мохиятини англаши лозим7 эканини айтади.

ХУШ аср бошларидаёк инсон ишлаб чикариш жараёнларининг ричаги -харакатлантирувчи кучи сифатида каралган ва мазкур жараён хозирги кунда хам давом этиб келмокда. Глобаллашиб бораётган бугунги даврда кишининг иктисодиётга курсатадиган таъсири ортиб бормокда. Янги билимлар, куникма ва махоратлар каби ижтимоий омиллар эса фан-техника тараккий этгани сайин намоён булиш жараёни жадаллашади. Шу йул билан одам иктисодий тараккиётнинг асосий ричагига айланиб боради. Бунда ишчи кучи сифатида каралувчи инсоннинг асосий фигура сифатидаги урни ва ахамияти орта бошлайди. Бунинг бош омили сифатида одамлардаги билим, тажриба ва кобилиятни ривожлантиришда мухим хисобланган инновацион тафаккурнинг мавжудлиги билан богланади.

Инсон капитали хакида Гарбнинг Г.Беккер, Т.Шулць, А.Смит, У.Петти, А.Маршал, Ж.Меррифилд, Ш.Розен 8 каби мутафаккир олимларининг карашлари хам урганилган. Хусусан, инсон капитали гояси фалсафий-иктисодий тафаккур тарихида узок илдизларга эга. Унинг илк куринишлари У.Петтининг "Сиёсий арифметика" асарида учрайди. Кейинчалик инсон капитали масалалари А.Смитнинг "Халклар бойлиги", А.Маршаллнинг "Тамойиллар" ва бошка куплаб олимларнинг асарларида акс этган.

Инсон капитали назарияси ХХ аср 50-60 йилларига келибгина шаклланди. Таникли америкалик иктисодчи, Нобел мукофоти совриндори Т.Шулць инсон капиталининг асосий назарий моделни ишлаб чикканини эътироф этиш зарур. Бундан ташкари, Г.Беккернинг "Инсон капитали" китоби сохага оид тадкикотлар учун асос саналади ва замонавий иктисодий фаннинг бошлангич асоси сифатида эътироф этилади. "Инсон капитали бу хар бир одамдаги билим, куникма хамда мотивациялар йигиндисидир"9, - дея таъкидлайди Г.Беккер.

Инсон капиталининг ижтимоий-фалсафий мохиятини урганиш учун олиб борилган тадкикотлардан шу маълум булдики, инсон аклли мавжудот сифатида аклий, хиссий, интеллектуал салохиятлар эгаси хисобланади ва фаровон хаётнинг хам бунёдкори хисобланади. Хулоса килиб, айтиш мумкинки, инсон

6 Ал-Форобий. Фозил шахар ахолиси. - Тошкент: Янги аср авлоди, 2016. - Б. 69.

7 Румий Ж. Ичиндаги ичиндадир. - Тошкент: Янги аср авлоди, 2013. - Б. 63.

8 Бу хакда каранг: Шулць Т. Инвестиции в человеческие капиталь. - Москва, 1961. - С. 62.; Смит А. Исследование о природе и причинах богатство народов // Антология экономической классики. - М, 1993, Т.1. -С.382.; 1. Петти У. Экономические и статистические работы - М.: Соцекгиз, 1940. - С.154-171.

9 Экономика народного образования. Учебник для студентов педвузов. - Москва: Под. ред. Костаняна С. Л. 2 - е издание. 1986. - С 314.

капитали замонавий дунё термини булиш билан бирга, кадимга ижтимоий фалсафий тушунча хам хисобланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.