листовых материалов. Бахадиров Г.А., Шернаев А.Н., Рахимова З.А. Официальный бюллетень Агентства по интеллектуальной собственности РУз. №12 (248). 30.12.2021 г. -С. 78.
15. Шохайдарова П., Шозиётов Ш., Зоиров Ж. Назарий механика // Дарслик. Тошкент: "Укитувчи" нашр, 1991. - 408 б.
УДК 621.02
ИККИ КИРИМЛИ ТУЛЦИНСИМОН ЮЗАЛИ ВИНТЛИ КОНВЕЙЕРНИНГ МАШИНА АГРЕГАТИ ДИНАМИК ТА^ЛИЛИ
Жураев Анвар Джураевич Техника фанлари доктори, профессор (Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институти)
[email protected]+998931813804
Жураев Нодирбек Нормурадович таянч докторант (Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Навоий булими)
[email protected] +998936677676
Аннотация. Икки киримли тулкинсимон юзали булган, кайишкок подшипникли таянчли винтли конвейер узгарувчан узатиш нисбатли тасмали узатмаси булган машина агрегати динамик ва математик моделлари келтирилган. Масалани сонли ечими асосида машина агрегати массалари, жумладан винтни хдракат конунлари аникланган. ^айишкок элементлар бикрликлари, массалар инерция моментлари, ишкаланиш кучлари моменти, технологик каршиликни инобатга олиб, богланиш графиклари курилган. Конвейер параметрлари аникланган.
Аннотация. Представлены динамическая и математическая модели машинного агрегата с двухзаходный волнистой поверхности, ленточно-опорного винтового конвейера с ременной передачей с переменным передаточным числом. На основе численного решения задачи определены массы машинного агрегата, в том числе законы движения винта. Графы связей строятся с учетом особенностей элементов пояса, моментов инерции масс, моментов сил трения и технологических сопротивлений. Определены параметры конвейера.
Annotation. A dynamic and mathematical model of a machine unit with a two-shaft surface, belt-bearing screw conveyor with a belt drive and a variable gear is presented. Based on the numerical solution of the problem, the masses of the machine unit, including the laws of propeller motion, are determined. The connection graphs are built taking into account the features of the belt elements, mass moments of inertia, moments of friction forces and technological resistances. Conveyor parameters are defined.
Калит сузлар. Икки киримли, винт, конвейер, резинали втулка, подшипник, тасмали узатма, редуктор, муфта, бикрлик, диссипация, ишкаланиш, момент, бурчак тезлик, каршилик, инерция моменти, узатиш нисбати, деформация.
Ключевые слова: Двухзаходный винт, конвейер, резиновый втулка, подшипник, ременный передачи, редуктор, муфта, упругость, диссипация, трения, момент, угловой скорость, сопротивления, момент инерции, передаточные отнощение, деформация.
Key words: Double screw, conveyor, rubber bushing, bearing, belt drive, reducer, clutch, elasticity, dissipation, friction, moment, angular velocity, resistance, moment of inertia, gear ratio, deformation.
КИРИШ
Икки киримли тулкинсимон сиртли винти булган конвейер ишлаб чикаришда асосан горизонтал х,олда кулланилади. Лекин, керакли лолларда ташувчи мах,сулот маълум баландликда кутариб ташиш учун винтли конвейер огма хдмда вертикал х,ам булади. Винтли конвейернинг хдракат конунини аниклашда асосан уни горизонтал вариантда куриб чикилди. Тавсия килинган икки киримли тулкинсимон сиртли винтли ВК-219 конвейернинг бир киримли винти урнига жойлаштирилди [1,2]. 1-расмда ушбу конвейернинг кинематик схемаси келтирилган. Конвейерда хдракат манбаи 1-электр юритгич оркали, муфта 2 ва узгарувчан узатиш нисбатлари (УУН) тасмали узатма 3 дан икки киримли винт 8 га узатилади [3,4].
Конвейернинг узига хослиги шундан иборатки, хдракат УУН ли тасмали узатма 3 ва кайишкок амортизатори булган етакланувчи шкив 5 оркали винт 8 га узатилади. Бунда винт 8 икки киримли килиб бажарилган, сиртлари тулкинсимондир. Винт вали подшипниклари конвейер корпусига резинали втулкалар оркали жойлаштирилган. Яъни винт айланиши билан бир каторда вертикал-огма тебранишларни х,ам бажаради. Бунда материал яхши аралаштирилиб, самарали равишда транспартировка килинади. Ташилаётган материаллар турларига караб иш режими ва параметрлари белгиланади. Шунинг учун ВК-219 винтли конвейер винт механизмини ичига олган машина агрегатини динамик тах,лили амалга оширилди, хдракат конунлари, юкланишлари аникланди ва параметрлари асосланди.
1-электрюритгич, 2-муфта, 3-тасмали узатма, 4-етакловчи шкив,5-етакланувчи таркибли шкив, 6-эксцентриситетли таранглаш ролиги, 7-кайишкок элементли втулка, 8-икки
киримли, тулкинсимон сиртли винт.
1-расм. Икки киримли, тулкинсимон сирти винтли булган ВК-219 нинг кинематик
схемаси
АБАВГУОТЬАК ТАИЫЫ УЛ МЕТОБЬАЯ
Винтли конвейерларнинг иш унумдорлигини ошириш буйича ва винт валидаги айланма хдракатга каршилик киладиган кучларни камайтириш максадида К.Х.Жуманиёзов, А.Султонов, А.Дж.Джураев, К.К.Юлдашев, Б.Н.Давидбаев, А.С.Жумаев, М.М.Жамалова, Х.Ж.Абдугаффоров ва бошка олимлар бир катор илмий тадкикотлар олиб боришганлар.
А.Султоновнинг олиб борган илмий тадкикот ишларида 6А-12М русумидаги винтли тозалагичда янги турдаги винтнинг конструкциясини куллаш оркали чикариладиган махсулот сифатини яхшилашга катта эътибор каратилган булиб, машинани тозалаш самарадорлиги оширилган. Пахта тозалаш саноатида кулланилиш учун винтли конвейер винтида козиклар шнек диаметрига нисбатан 3,5-4,0 кадамда урнатиш таклифи берилган. ^озикларни бундай урнатилиши натижасида уларнинг сонини камайтиради, бунинг натижасида ташилаётган пахта хомашёсини козиклар томонидан титиш камайиши сабабли тозалаш самарадорлигини пасайиши кузатилади.
Х.Ж.Абдугаффоровнинг тадкикот ишида пахта саноатида кенг кулланиладиган винтли конвейерларда чигитни ташиш учун винт валига тебранма харакат берувчи махсус кайишкок муфта урнатган булиб, утказилган тажрибавий тадкикотлар натижаларига кура чигитларни тикилишлари холати, буровчи моментни 25% атрофида узгариши хисобига камайиши аникланди. Чигитни ташишда уни чикиндилардан тозаловчи кисмига эга винтли конвейер конструкциясини ишлаб чикди. Бунда винтли конвейер кобигини ярим цилиндрик кисмини чикиндиларни чикариб юборувчи юза билан алмаштирилди.
К.К.Юлдашевнинг диссертация ишида чигитни ташишда винтли конвейер мезанизмларини ишлаш даврийлигини ошириш хамда винт валидаги тебранма харакатни камайтириш учун занжирли узатмадаги юлдузчаларга кайишкок элементли втулка урнатган, бу втулкалар механизмларининг тебраниб ишлашини маълум микдорда камайтириб, механизмларни ишлаш даврийлигини оширишга имкон яратди.
МУ^ОКАМА
Икки киримли винт механизми булган машина агрегати х,исоб схемаси ва математик модели. Янги конструкциядаги подшипник таянчи кайишкок втулкадан ташкил топган икки киримли тулкинсимон юзали винтли конвейернинг кинематик схемаси (1-расм) га асосан, машина агрегати динамик модели тузилди ва у 2-расмда келтирилган.
Мю)
, . <июм и.МШ , . <ишп г
J^,(P^ J2,(p: из,Срз
/1-юритма электр юритгич ротори ва ярим муфта келтирилган инерция моменти, /2-ярим муфта ва етакланувчи шкив келтирилган инерция моменти, /з-таркибли етакловчи шкив асоси инерция моменти, /4-етакланувчи шкив гардиши ва икки киримли винт келтирилган
инерция моменти, С1, С2, сз, 61, 62, бз-мос кайишкок элементларнинг бикирлик ва диссипация коэффициентлари, Мю,- электр юритгич ротори валидаги юритувчи момент, Мк, Миш -технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари моментлари, ^юм, Омш, Сшв -
массалар орасидаги узатиш нисбатлари 2-расм. Машина агрегати динамик модели
Х,исоб схема тахлилига кура УУН нинг тасмали узатмани узатиш нисбати Омш узгарувчан булади. Бунда кулланилган тасмали узатма схемаси 3-расмда келтирилган [5,6].
Сз
М'к + Ми.
1-етакловчи шкив, 2-етакланувчи шкив, 3-тасма, 4-эксцентриситетли таранглаш ролиги, 5-
резинали втулка.
3-расм. УУН ли таркибли етакланувчи шкивли узатма схемаси
УУН ли эксцентриситетли тасмали узатманинг мавжуд кинематик тах,лилига [6,7] кура куйидаги ифодаларни ёзиш мумкин:
и 12 =
т2(всоБр3)+ д/т32 -в2 б1п2 р3
,(в соБр3 + "[у
Т (е соБрз + ^т1 - в2 б1п2 Фъ
)
(1)
бунда О12 -тасмали узатманинг узатишлар нисбати, р
р
и
булиши адабиётлардан [5,6,7] маълум.
12
Мос равишда О12 ни узгарувчан функция эканлиги инобатга олинса, унинг х,осиласи куйидагича булади:
(
тге Бтр
т2е соБр Бтр
и 12 =
_ V
22
Т - в Б1П р
(т1е
у1е соБр3 + т^т32 - е2 Б1П2 р3
22
!ррз
1Т
т1е соБр3 + т1
22' в Б1П р3
Г
■ +
+
^ . ■ гв б1п2 рР соър' ^
т1е8ШРз +—2-2 3 2 ■ 3
^^ у — в Б1П р3 J
(2)
т2в2 соБр + Т2^Т32 - а2 Б1П2 р3 )■ рз
22
?3^
(УЦёс^
бунда, п, Г2, гз -етакловчи, етакланувчи шкивлар ва ролик радиуслари,
е-
эксцетриситет, фз Р3 - мос равишда таранглаш ролиги тасма тармогини тортишдаги бурчаклари.
Машина агрегатида кулланилган хдракат манбаи булган 4А 112иА 843 русумли электр юритгич Рюр=2,2 кУ1, Пюр=700 ау1/тт. Бунда винтнинг уртача айланиш частоталари 150 ау1/тт, 163 ау1/тт, 180 ау1/тт вариантларида тажрибаларда куриб чикилган.
Назарий тадкикотларда рюр кийматини 17,3 5"1 килиб олинган.
УУН ли тасмали узатма параметрлари куйидаги формулалардан фойдаланиб аникланган [6,7].
4кт2 ЕЕ
СЩУ
I.
вту
¥сп
ту
2ж(ж / Т)
(3)
бунда Сту, вту - тасманинг айлана бикрлиги ва диссипация коэффициентлари; £-тасманинг
бошлангич таранглиги коэффициенти;
Е-кайишккоклик модули, F- тасма кесим юзаси, /ту-тасма етакловчи тармоги узунлиги, у-узатма ишлаш режимини белгиловчи коэффициент, Т- тебраниш даври.
Массаларнинг инерция моментлари асосан тажриба усулида [8] ларга асосан тушувчи юклар методи билан аникланди. Бунда валлар ва шкивларга арконни ураб, 01 ва 02 юкларни тушиш вакти ва баландликлари аникланди. Мос равишда а.1 ва а.2 тезланишлар х,исобланди. Кейин куйидаги ифода оркали х,исобланди [10,11,12].
г
3 =
1 - а! а - 1 - а.
У я) У я)
а
(4)
Х,исоблашлар натижасида параметрларнинг куйидаги параметрлари инобатга олинди: /ю=0,114 kg да2; Л=0,193 kg да2; /ш=0,307 kg да2; /в=1,28 kg да2; Рю=2,2 Ш;
Фю.ур = 74,315 ; фм.ур
74,315-1; Оом=1,0; Фшр = 17,3 s-1; #мш.ур=4,3; ^=1,0; ф№ = 17,3
1; С1=(420-430) Nm/rad; в1=(6,5-7,0) Ытя/гаё; С2=(350-380) Nm/rad; в2=(5,5-6,0) Ытя/гаё; сз=(300-320) Nm/rad; вз=(4,0-4,5) Nms/rad; Мк=(76-160)#да±5Мк; ^=(0,08-0,12); Миш= (25-35) Nm.
Икки киримли, тулкинсимон сиртли винти булган конвейер машина агрегати математик моделини олиш учун Лагранжнинг П-тартибли тенгламасидан [12] фойдаланилди. Натижада куйидаги диффиренциал тенгламалар системаси х,осил килинди:
Г(фю \
М = /
ю
3юфю = Мю - Мюм; 3мфм = июмМюм - М
3= имшМмш -Мше; Зф = им-(МК ±МК)-М,
(5)
бунда фю, фю, фш, фв - мос равишда юритгич вали, муфта, етакланувчи шкив ва винт валларининг айланиш бурчаклар; Мюм, Ммш, Мшв -массалар орасидаги узаро таъсир кучлари моментлари; Мк, ¿Мк, Миш -мос равишда технологик каршилик кучи, унинг тасодифий таъсир этувчиси ва ишкаланиш кучлари моменти.
Электр юритгич механик характеристикасини [9] га асосан
(М,„ ( ёфю ^ М„
—— = | о - р-
dt У С dt
d у _ 2МК - у dt ~ Т_
■Ух
-| - Р
Тэ ' ф
dt
- М,_
(6)
\Т ={ос ■ Бк)-1,
у-_ Б, (М + Т Щ
У Б Iю э ^ )
Шунингдек, машина агрегати массалари уртасидаги таъсир кучларининг моментлари [10]:
Ммш = в2
М юм = вх (1ф_
ф тт (ф.
юм
dt
и,.
ч dt
(фшЛГ dt
) + С (фю - июмфм \
1 - и ■ф
мш
У
М.„„ = в,
dt
- и..
dt ф
dt
фм
+ С2 (фм - имшфш )(1 - ¿~мш ) + С3(фш - ишвфв )
а - а2
ишк
Мос равишда УУН ли тасмали узатма узгарувчан узатиш нисбати ва унинг х,осиласи (6) ва (7) га асосан куйидаги богланишда булади:
имш = и 12;
^мш =и~12 (8)
Олинган диффиренциал системаси (7) ни сонли ечими параметрларининг бошлангич х,исоб кийматлари ва бошлангич шартлар, 1=0; фю =(рм =фш =фв = 0; Мц=0;
Миш=0 булганда Рунге-кутта дастуридан фойдаланиб амалга оширилди [6,7].
Ишкаланиш кучлари моментини аниклаш. Икки киримли винтни айланма хдракатида унга каршилик кучлари, жумладан подшипник таянчларида ишкаланиш кучлари моментлари таъсир килади. Юкорида куриб чикилганидек, винт вертикал ук буйича тебранганида ишкаланиш кучлари х,ам узгаради. Одатда думалаш подшипникларида думалаш ишкаланиш кучлари пайдо булади [11]. 4- расмда икки киримли винт таянчидаги подшипник шаригидаги думаланиш ишкаланиш кучини аниклаш х,исоб схемаси келтирилган. Х,исоб схемасига асосан [9] ни эътиборга олиб, ишкаланиш кучи моменти:
Мпт=Рб • гп/п (9)
бунда Гп- шарик радиуси, Рб- босим кучи, ^-шарик билан таянч орасидаги ишкаланиш коэффициенти. Маълумки, босим кучи подшипник таянчидаги кайишкок втулка тикловчи кучи билан мувозанатлашади.
4-расм. Икки киримли винт таянчидаги подшипник шаригидаги думаланиш ишкаланиш кучини аниклаш х,исоб схемаси
Бунда втулка тегишлича деформацияланади, шунинг учун [10]:
Рб =РК . (10)
Мос равишда
Мп„, =4спД Мп (11)
бунда с^кайишкок втулка вертикал йуналишдаги бикирлик коэффициенти, Дz-втулканинг вертикал 2 уки буйича деформацияланиши киймати,
А"ш-подшипникдаги шариклар сони, г„-шарик радиуси;
Таъкидлаш лозимки, кайишкок резинали втулкалар 2 уклари буйича деформацияларни уртача киймати деярли винт укини вертикал тебранишлар амплитудасига мос келади. Шунинг учун машина агрегати динамика масаласи ечимини
олишда олинган (5) диффиренциал тенгламалар системасидаги М„ кийматлари (11) ни
инобатга олинади. Бунда Az уртача винтни вертикал тебраниш конунига (10) оркали инобатга олиб ечиш уринлидир. Бунда машина ва мханизмлар назарияси учун узига хос янгилик сифатида кабул килиш мумкин.
Ишкаланиш кучини (11) буйича аниклашда хар иккала подшипник курсаткичлари инобатга олинган.
НАТИЖАЛАР
Машина агрегати динамик тахлили асосан юритгич, муфта, тасмали узатма, етакланувчи шкив ва винтнинг харакат конунларини, юкланишларини ташиладиган материалдан келаётган каршилик моменти, тебранувчи подшипник таянчидаги ишкаланиш кучи каршилиги, бикирлик- диссипатив параметрларини узгаришига караб аниклаш асосий хисобланади. Олинган диффиренциал тенгламалар системасини сонли ечими асосида ротор вали, муфта, етакланувчи шкив ва винт вали бурчак тезликлари ва юритгич юкланишининг узгариш конуниятлари олинди. 5- расмда винтли конвейер машина агрегатининг юритгич вали, муфта, етакланувчи шкив, винт валлари бурчак тезликлари, юритгич юкланишининг узгариш конуниятлари келтирилган. Олинган хдракат конуниятлари тахлилига кура технологик каршилик таъсирида, хамда
системадаги кайишкок элементларнинг бикирликларига караб, фю, фм, (рш, ва Фв, тебранишларини куриш мумкин.
Машина ва механизмлар назарияси нуктаи назаридан системадаги илмий янгилик асосан винт подшипниклари кайишкок втулкаси деформациялари хисобига, уни тебранишларини ишкаланиш кучлари моментининг узгаришлари инобатга олинганлиги, хамда тасмали узатмада УУН булгани ва етакланувчи шкивнинг кушимча амортизатор билан жихозланганлигини таъкидлаш мумкин.
Мк=80,5 Ыш+5,6 этШ±1,5 Ыш; Ммуф=(12-14) Ыш
Мк=140 Ыт+8,2 яию£±2,5 Ыт; МишК=(20-25) Ыт а) машина агрегати массаларининг бурчак тезликлари ва юритма валидаги юкланишни технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари моментига богликлик графиклари, б) икки
киримли винтли механизмли конвейер машина агрегатининг ротор вали, муфтаси, етакланувчи шкиви ва винт вали бурчак тезликларининг тебраниш камрови ва юритгич валидаги момент тебраниш камровини технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари
моментига богликлик графиклари 5-расм. Винтли конвейер машина агрегатининг юритгич вали, муфта, етакланувчи шкив, винт валлари бурчак тезликлари х,амда юритгич юкланиши узгариш
конуниятлари
Шунинг учун уларни массаларнинг харакат конунига таъсирини урганиш илмий ахамият касб этади. Олинган конуниятларда юкланиш Мк+Митк=(95±1,5) Ыт булганда
<м, нинг кийматлари уртача 68,05 5"1 булса, юритгич бурчак тезлиги 72,1 5"1 оралигида
булади. Бунда уларнинг уртача фарки 4,0 5"1 гача боради. Бунда технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари моментини таъсирини таъкидлаш уринлидир.
Мос равишда технологик юкланиш уртача (165±2,5) Ыт булганда, А1 =фю — <м
кийматлари уртача (7,0^7,5) 5"1 ни ташкил этса Д2 = <ш —<в кийматлари (1,2^1,6) 5"1 ни ташкил этади.
Бунда винт валидаги бурчак тезлик деярли номинал кийматига нисбатан (2,1^2,5) 1 гача камайишини куриш мумкин. Бунда <в уртача кийматлари (14,9^16,3)5_1 оралигида
тебранишини куриш мумкин. Олинган конуниятларни кайта ишлаб параметрларнинг богланиш графиклари курилди. 6-расмда машина агрегати массаларининг бурчак тезликлари ва юритма валидаги юкланишни технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари моментига богликлик графиклари келтирилган. Графиклар тахлилига асосан (Мк+Мишк)
уртача кийматлари 0,9 102 Ыт дан 2,4 102 Ыт гача ортганида <ю уртача кийматлари 0,726 102 5_1дан 0,584 102 5"1 гача, <м уртача кийматлари эса 0,695 102 5_1дан 0,56102 5"1 гача ночизикли конуниятда камайса, <ш кийматлари 1,5810 5_1дан 0,9110 5"1 гача
камайса, <в уртача кийматлари эса Мк, Мишк, С1, С2, сз хамда инерция моментлари
кийматларига караб 1,505 10^-1 дан 0,8710^-1 гача ночизикли конуниятда камаяди. Технологик каршиликлар ифодаларида винтнинг киримлари, кадами, айланиш частотаси
инобатга олинган. Винт вали бурчак тезлиги 19 ^дан юкори булиши конвейер иш унумини етарли даражада таъминлаши таъкидланган. Шунинг учун конвейер иш унумини етарли даражада таъминлаши учун Мк< [(120-125)±(8,5-11)] Ыш; Митк<(20-23) булиши тавсия этилади. Таъкидлаш лозимки, ротор валидаги юкланиш /ю=0,125 kg ш2 булганда Мю уртача кийматлари 0,3210 Ыш дан 3,110 Ыш гача ночизикли конуниятда боришини куриш мумкин. (6-расм, 5-график).
Мю, ф,102с' 10 Ыт
08 16 2Л (Мк+Мишк)102 Ит
1-фю =/ (Мк+Мишк); 2-фм =/ (Мк+Мишк);
3-ФШ =/ (Мк+Мишк); 4-Ф в =/ (Мк+Мишк);
5, 6-Мю=/(Мк+Мишк); 5-/ю=0,25 kg ш2; 5-/ю=0,128 kg ш2 6-расм. Машина агрегати массаларининг бурчак тезликлари, юритма валидаги юкланишни технологик каршилик ва ишкаланиш кучлари моментига богликлик
графиклари
Мос равишда Мк ва Мишк кийматлари ортиб боришида ва /ю киймати 0,25 kg ш2 булганда, Мю уртача кийматлари 0,78 10 Ыш дан 4,6110 Ыш гача ортишини куриш мумкин. Маълумки, инерция моментини ортиши билан мос равишда харакат текисланади, лекин юкланиш, сарф кувват ортади. Шунинг учун /ю<(0,2-0,22) kg ш2 оралигида булиши тавсия этилади.
ХУЛОСА
Икки киримли, кайишкок таянчли винти булган конвейернинг электр юритгич механик характеристикасини, УУН ли тасмали узатмасини инерцион, бикирлик-диссипатив хусусиятлари хамда технологик каршилик, ишкаланиш кучлари моментини инобатга олиб, турт массали машина агрегати динамика масаласи ечилди, массаларнинг хдракат конунлари аникланди. Икки киримли винт кайишкок таянчи бикрлигини инобатга олиб, ишкаланиш кучларини аниклаш формуласи аникланди. Олинган харакат конуниятлари, богланишграфиклари тахлилига кура машина агрегати параметрлари асосланди.
АДАБИЁТЛАР
1. Светлицкий В.А., Стасенко И.В. Сборник задач по теории колебаний. Учебное пособие для вузов. М., «Высш. школа», 1973 г. с. 456.
2. Артоболевский И.И. Теория механизмов и машин. - М.: Наука, 1988.с.640.
3. А.Мамахонов, К.Юлдашев. "Разработка эффективной конструкции и
обоснование параметров винтового конвейера для транпортировки и очистки хлопкового линта" "Механика муаммолари" 2020 №2 сон. 80-83 б.
4. A. Дж. Джураев., Н.Н.Жураев., Б.В.Давронов. Винтсимон конвейерлар механизмларини ишлаш муддатини оширишда подшипник корпусининг урни ва ахдмияти // Фаргона Политехника Институти Илмий техника журнали. 2021йил. Махсус сон №2. Б.226-230.
5. А. Дж.Джураев., Н.Н.Жураев. Подшипникларни ишлаш даврийлигини оширишда кайишкок элементларнинг механизмларга кулланилиши // "Илм-фан тараккиётида ёшларнинг урни" мавзусида Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлиги микёсидаги илмий- амалий онлайн- конференция материаллари туплами. Андижон 2020. Б.42-45.
6. Джураев А., Жураев Н.Н. Methods for calculating the parameters of screw conveyors with a two-way wave surface. Наманган мухдндислик-технология институти илмий-техника журнали. VOL 6 - Issue (1) 2021. -c. 205.
7. Маматова Д., Юнусов С. Муродов О. Механизм привода с ременной передачей с переменным передаточным отношением. Тезис докладов международной научной конференции «Проблемы теоретической и прикладной механики». Алматы, Казахстан, 2006. Алматы. -2006, с. 96.
8. Маnsuova М.А., Behbudov Sh.H., Tashpulatov S.Sh. Mathematical model of dynamics of device for applying polymer composition on grind parts of the clothes // European Sciences review. -Austria. - 2016 y. (January-February) № 11-12. - P. 129-131.
9. Мансурова М.А., Таджибаев З., Мансурова Д., Динамические исследования механизма с упругой связью толкателя нижней нити швейной машины // Ж. «Известия Вузов», серия технических наук, № 2-3, Ташкент, 2002, - С.69-72.
УДК 677.21.021
ПАХТАНИ ТОЗАЛАШ МАШИНАЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАЦСАДИДА УТКАЗИЛГАН ТАДЦЩОТЛАР ТА^ЛИЛИ
Мурадов Рустам Мурадович НамМТИ профессори, [email protected] +998942729456
Жамолов Абдурахмон Солижонович НамМТИ, PhD, abdurahmon ¡[email protected]. +998 93 914 54 25
^озоков Саидмухтор Олимжон угли НамМТИ таянч докторанти, [email protected] +998993090241
Тохирова Мафтуна Умиджон кизи НамМТИ таянч докторанти, +998770106123
Аннотация. Ушбу маколада пахтани майда ифлосликлардан тозалаш буйича янги таклиф этилаётган курилма келтирилган булиб, бу курилмани ишлаш жараёнида бурчак тезлигининг оний киймати хдмда тебранишларнинг оний кийматларини отсилографдан фойдаланиб графикларини топилган хдмда натижаларни тах,лил килинган.
Аннотация. В этой статье приведена новая предполагаемая конструкция устройства по очистке хлопка от мелких примесей, а величина углов раскрытия и