Научная статья на тему 'EMOTIONAL INTELLIGENCE AND MANIFESTATION OF AGGRESSIVE BEHAVIOUR AT ATHLETES IN GAME SPORTS'

EMOTIONAL INTELLIGENCE AND MANIFESTATION OF AGGRESSIVE BEHAVIOUR AT ATHLETES IN GAME SPORTS Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
107
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ / СПОРТ / АГРЕССИЯ / АГРЕССИВНОЕ ПОВЕДЕНИЕ / СПОРТСМЕНЫ / ИГРОВЫЕ ВИДЫ СПОРТА / ПРОФИЛАКТИКА АГРЕССИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ / EMOTIONAL INTELLIGENCE / SPORTS / AGGRESSION / AGGRESSIVE BEHAVIOR / ATHLETES / GAME SPORTS / PREVENTION OF AGGRESSIVE BEHAVIOR

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Serebrennikova Nikoletta Aleksandrovna, Volchkova Venera Ildusovna

The study of emotional intelligence is accompanied by different views on the interaction of emotional and intellectual processes. Despite the peculiarities in the approaches, there is obvious interest in studying the mutual influence of emotions and intelligence in the field of sports. The article is due to the attention to the study of emotional intelligence in athletes in game sports, its influence on manifestation of aggressive behavior. Emotional intelligence is understood as “the ability to understand and control emotions, both their own and those of others. All athletes, one way or another, have various manifestations of aggressive behavior. Outbreaks of aggressive behavior are more destructive than constructive. The level of development of emotional intelligence and its individual components determines an individual measure of the severity of aggressive behavior; differences in the focus of emotional intelligence on the choice of forms of coping strategies can determine the severity of aggressive behavior; it can be assumed that emotional intelligence occupies a leading place in the system of personal resources for the prevention of aggressive behavior and helps to reduce the level of development of athletes; the development of emotional intelligence through a system of special occupations can have an effective corrective effect on the severity of aggressive behavior. Emotional intelligence is manifested in a willingness to openly express own feelings and positions. Emotion management is a leading component of emotional intelligence in the prevention of aggressive behavior and positively affects the willingness to cooperate, to openly express one’s feelings and position.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «EMOTIONAL INTELLIGENCE AND MANIFESTATION OF AGGRESSIVE BEHAVIOUR AT ATHLETES IN GAME SPORTS»

личности, принимая во внимание пол, возраст, национальность, условия проживания и т.д. Освоение теории обучения и воспитания, преподавательской методики;

- прикладные навыки и умения, базирующиеся на интеллектуальных умениях выявлять глубинные связи и отношения между отдельными фактами, процессами и явлениями; профессиональные и внутридисциплинарные навыки и умения, коррелирующие с функциями педагога;

- профессионально значимые личностные свойства, к которым относятся хорошее отношение к детям и стремление взаимодействовать с ними на постоянной основе, педагогические способности и нацеленность на общение, выраженная умственная активность и познавательная независимость, речевая и коммуникативная культура.

Кроме того, достижение ПМ предполагает сочетание специальных знаний и выстраивания комплекса педагогических компетенций, их актуализации и обобщения на основе внутреннего потенциала личности педагога. Нужны также обобщение и актуализация морального опыта, осмысление и эмоциональное восприятие себя в качестве субъекта педагогической деятельности и формирование в рамках личности преподавателя единого комплекса характеристик, действий и отношений.

Литература:

1. Васильева И.И., Соколова Н.Л., Михеева Н.Ф. Некоторые тренды использования икт в российских

научных исследованиях в области преподавания иностранных языков и перевода в ВУЗах (2012-2017) //

Вопросы прикладной лингвистики. 2017. № 27. С. 7-18.

2. Колчина В.В. Состояние проблемы и условия формирования инновационно-предпринимательских умений в педагогической теории и практике // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 91. С. 196-201.

3. Мухин М.И. В.А. Сухомлинский о воспитании всесторонне развитой личности. Педагогика. 1991. № 9. С. 104-110.

4. Мухин М.И. Миссия новой школы - изменение личностной сущности человека // Научные исследования и разработки. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2013. Т. 2. № 2 (3). С. 61-66.

5. Мухин М.И. В.А. Сухомлинский: человеческая личность неповторима. Курск. 1991.

6. Соколова А.С., Колчина В.В. Организация исследовательской деятельности студентов в контексте профессионального самоопределения // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61-3. С. 275-278.

7. Соколова Н.Л. Профессиональная эволюция школьного педагога на базе передового педагогического опыта // Научный диалог. 2018. № 9. С. 376-381.

8. Пряжников Н.С., Румянцева Л.С., Соколова Н.Л., Бахтигулова Л.Б. Профориентация: гармонизация точек зрения // Научный диалог. 2018. № 3. С. 289-303.

9. Vasbieva D.G., Sokolova N.L., Masalimova A.R., Shinkaruk V.M., Kiva-Khamzina Y.L. EXPLORING THE EFL TEACHER'S ROLE IN A SMART LEARNING ENVIRONMENT - A REVIEW STUDY // XLinguae. 2018. Т. 11. № 2. С. 265-274.

10. Leus, O.V., Maslak A.A. (2016) Measurement of the quality of professional activity of mathematics teachers on the basis of the portfolio. Modern high technology. No. 4-1. P. 30-35. http://elibrary.ru/item.asp?id=25952676.

11. Leus, 0.V.(2018) Comparative analysis of assessments of teacher pedagogical skills on the basis of portfolio and self-relationship. Modern problems of science and education. No. 4. P. 40. https://elibrary.ru/item.asp?id=36344836.

12. Morozov, A.V. (2008) Professional recognition and personality assessment. Textbook for universities. SPb., 2008. 429 p.

Pedagogy

UDC 796.323.2.796.325

senior lecturer Serebrennikova Nikoletta Aleksandrovna

Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourism (Kazan); candidate of pedagogic sciences, associate professor Volchkova Venera Ildusovna

Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourism (Kazan)

EMOTIONAL INTELLIGENCE AND MANIFESTATION OF AGGRESSIVE BEHAVIOUR AT

ATHLETES IN GAME SPORTS

Annotation. The study of emotional intelligence is accompanied by different views on the interaction of emotional and intellectual processes. Despite the peculiarities in the approaches, there is obvious interest in studying the mutual influence of emotions and intelligence in the field of sports. The article is due to the attention to the study of emotional intelligence in athletes in game sports, its influence on manifestation of aggressive behavior. Emotional intelligence is understood as "the ability to understand and control emotions, both their own and those of others. All athletes, one way or another, have various manifestations of aggressive behavior. Outbreaks of aggressive behavior are more destructive than constructive. The level of development of emotional intelligence and its individual components determines an individual measure of the severity of aggressive behavior; differences in the focus of emotional intelligence on the choice of forms of coping strategies can determine the severity of aggressive behavior; it can be assumed that emotional intelligence occupies a leading place in the system of personal resources for the prevention of aggressive behavior and helps to reduce the level of development of athletes; the development of emotional intelligence through a system of special occupations can have an effective corrective effect on the severity of aggressive behavior. Emotional intelligence is manifested in a willingness to openly express own feelings and positions. Emotion management is a leading component of emotional intelligence in the prevention of aggressive behavior and positively affects the willingness to cooperate, to openly express one's feelings and position.

Keywords: emotional intelligence, sports, aggression, aggressive behavior, athletes, game sports, prevention of aggressive behavior.

Аннотация. Изучение эмоционального интеллекта сопровождается разными воззрениями на взаимодействие процессов эмоциональных и интеллектуальных. Несмотря на особенности в подходах,

очевиден интерес к изучению взаимовлияний эмоций и интеллекта и в сфере спорта. В статье обусловлено внимание к изучению эмоционального интеллекта у спортсменов в игровых видах спорта, его влиянию на проявление агрессивного поведения. Эмоциональный интеллект понимается как «способности к пониманию и управлению эмоциями, как своими собственными, так и чужими. Все спортсмены, так или иначе имеют различные проявления агрессивного поведения. Вспышки агрессивного поведения носят скорее разрушительный, чем конструктивный характер. Уровень развития эмоционального интеллекта и его отдельных компонентов обусловливает индивидуальную меру выраженности агрессивного поведения; различия в направленности эмоционального интеллекта на выбор форм копинг стратегий могут обусловливать выраженность агрессивного поведения; можно предположить, что эмоциональный интеллект занимает ведущее место в системе личностных ресурсов профилактики агрессивного поведения и способствует снижению уровня его развития спортсменов; развитие эмоционального интеллекта через систему специальных занятий может оказывать действенное коррекционное воздействие на уровень выраженности агрессивного поведения. Эмоциональный интеллект проявляется в готовности к открытому выражению своих чувств и позиции. Управление эмоциями является ведущим компонентом эмоционального интеллекта в профилактике агрессивного поведения и позитивно влияет на готовность к сотрудничеству, к открытому выражению своих чувств и позиции.

Ключевые слова: эмоциональный интеллект, спорт, агрессия, агрессивное поведение, спортсмены, игровые виды спорта, профилактика агрессивного поведения.

Introduction. John Mayer and Peter Salovey were the first to propose the term "emotional intelligence". In 1990 in the article "Emotional Intelligence", the authors presented the following definition: "This is the ability to perceive and express emotions, understand and explain them, assimilate emotions and thoughts, regulate your own emotions and the emotions of other people" [1].

The same period of the past XXth century is considered to be the beginning of researches aimed at the formation of a general theory and the development of techniques for diagnosing the level of emotional intelligence. The study of emotional intelligence is accompanied by different views on the interaction of emotional and intellectual processes.

Despite the peculiarities in the approaches, interest in the study of the mutual influence of emotions and intelligence is obvious. However, now it is impossible not to recognize the fact that the world around us is becoming increasingly complicated, and at an incredibly fast pace, which, of course, affects a person's ability to understand the emotions of others, to direct their own emotions to solve problems related to building relationships, and motivation. O. Toffler predicted this reality in the early 70s of the last XX century. "By releasing the forces of novelty," he wrote, "we are pushing people into the embrace of something unusual, and unpredictable.

Thus, we raise the problems of adaptation to a new and dangerous level, because the fragility and novelty form an explosive mixture. Living at an accelerated pace means experiencing the effect of ongoing changes ... The uncontrolled acceleration of changes in science, technology, and social life undermines the individual's strength necessary to make reasonable, competent decisions regarding his own fate " [2]. All this is fully revealed in the field of sports. In general, the rhythm of time and the need for continuous improvement have always been inherent in sports, the purpose of which is competition for high achievements.

The challenges of the time, of course, leave their mark on individuals who have chosen the profession of sports. If for sports the struggle of rivals is a common thing, then now it is even more aggravated, sometimes turning into aggression. It is not surprising that scientific theorists are increasingly turning to the topic of aggression as a negative manifestation in the field of sports. The urgency of the problem is also due to our attention in this article to the study of emotional intelligence in athletes in game sports, its influence on the manifestation of aggressive behavior.

The following methods were used in our study: analysis and systematization of scientific and methodological literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, testing, and mathematical statistics. On the research topic, monographs, study guides, methodological developments, scientific articles, periodicals were studied, analyzed and systematized. Pedagogical observation allowed us to collect, and study the actual material.

The results of the article and their discussion. Athletes of game sports, such as basketball and volleyball aged 18-24, took part in the pedagogical experiment: 20 basketball players and 20 volleyball players of male student teams of the Academy of Sports and Tourism. Testing was carried out using the research methodology - the questionnaire "Emotional Intelligence" by D.V. Lyusina [3]. The author of the model understands emotional intelligence as "the ability to understand and control emotions, both their own and those of others" [4].

There are four scales defined: interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, understanding of emotions, and management of emotions. Therefore, the scale "interpersonal intelligence" diagnoses the ability to understand the emotions of other people, as well as the control of other people's emotions. The "intrapersonal intelligence" scale is an indicator of the ability to understand and manage your own emotions, and the "understanding of emotions" scale allows you to determine the level of ability to understand your and other people's emotions. Finally, the "emotion management" scale makes it possible to diagnose the ability to manage both your emotions and the emotions of other people. Since the technique is a questionnaire, it allows you to take measurements of people's ideas about the level of their emotional intelligence, which may differ from the actual severity of emotional intelligence. Let us remind that D.V. Lyusin, in turn, refers to the research of Bandura, which shows that "self-efficacy (that is, the idea about effectiveness) is associated with real performance" [4]. Consequently, the use of the questionnaire chosen by us in the study is legal. Initial indicators of the study of the role of emotional intelligence showed that in general, athletes are characterized by an average level of emotional intelligence. Basketball players have trouble in both identifying and managing both their emotions and those of other people. Statistical differences in the test "Emotional Intelligence" by D.V. Lusin showed that the parameters of emotional intelligence are not significantly different.

The diagnosis of coping behavior was also carried out in groups of respondents. The groups for the study of coincident players' behavior can be characterized as the following: in conflict situations, they do not seek a solution to a difficult problem; conflicts are accepted at a very high emotional level; try to avoid conflict situations; they aren't distracted by other important issues; do not emphasize their emotional state in conflicts; social distraction at a high level; athletеs do not think about work constantly. Statistical differences between groups across all subscales were almost the same. Further, the level of aggression in groups were identified using the Bass-Darka questionnaire. In particular, the following types of aggression were identified in the experimental group: physical, indirect aggression, irritation, negativism, resentment, suspicion, verbal aggression, and guilt.

The indicators of all measurements show that in general the results in the groups are identical. All athletes, one

way or another, have various manifestations of aggressive behavior. Explosions of aggressiveness are more destructive than constructive. Athletes are prone to rash acts and fierce discussions. They treat people scornfully and provoke conflict situations with their behavior.

Basketball is a contact sport and scientific researches by a number of experts show an increase in aggression among basketball players. Our studies also showed that prior to the training, all basketball players were exposed to various manifestations of aggressive behavior. In both groups, emotional intelligence was recorded at an average level.

The picture of emotional intelligence underwent noticeable changes after preventive measures of aggressive behavior of basketball players at the end of the experiment. The emotional intelligence of athletes has grown significantly, indicators of manifestations of aggressive behavior have also decreased, and suspiciousness has become zero. It turned out that in stressful situations, athletes are looking for ways to solve the problem, they accept the conflict without unnecessary emotions, focus on their emotional state under stress; social distraction is not for them, they always think about sport and sports career.

I — I - U V, /|j2 .1 i

The rank correlation coefficient rs was calculated using the formula 5 IM ' [IN - IJ to determine the

relationship between emotional intelligence, aggressive, and coping behavior.

Based on the results of identifying the relationship, it was determined that the relationship is reliable between absolutely intrapersonal emotions, their understanding, and irritation, verbal aggression, guilt, physical aggression, negativism; understanding emotions and physical aggression, irritation, negativism, verbal aggression, and guilt; managing emotions and irritation, resentment, verbal aggression, and guilt; emotions and physical aggression, irritation, negativity, and guilt; avoidance and irritation and verbal aggression; distraction and verbal aggression, negativity, suspicion, verbal aggression, guilt; social distraction and resentment, suspicion, verbal aggression, and guilt [5, 6, 7].

Thus, it was revealed that the frequency of manifestation of aggression and the corresponding component of emotional intelligence are interconnected. Emotional intelligence is predominantly medium or high. After the training, athletes have higher indicators of intrapersonal intelligence, as well as emotional management. The results of the study indicate that managing emotions is a leading component of emotional intelligence in the manifestation of aggressive behavior, and understanding emotions play a secondary role [8, 9, 10].

The comparative analysis allowed us to confirm the following: the level of development of emotional intelligence and its individual components determines an individual measure of the severity of aggressive behavior; differences in the focus of emotional intelligence on the choice of forms of coping strategies can determine the severity of aggressive behavior; it can be assumed that emotional intelligence occupies a leading place in the system of personal resources for prevention of aggressive behavior and helps to reduce the level of development of athletes; the development of emotional intelligence through a system of special occupations can have an effective corrective effect on the severity of aggressive behavior [11, 12, 13].

Conclusion. Thus, taking into consideration all said above it can be concluded that our experiment was transformative in purpose; according to the degree of change of conditions - model; the degree of awareness of the subjects - open; directivity - comparative; according to the logical scheme of proof - parallel; by the method of conducting - direct. It is obvious that emotional intelligence affects the manifestation of aggressive behavior of athletes. Emotional intelligence is manifested in a willingness to openly express their feelings and positions. Emotion management is a leading component of emotional intelligence in the prevention of aggressive behavior and positively affects the willingness to cooperate, to express openly players' feelings and position.

References:

1. Sergienko E.A., Vetrova I.I., Volochkov A.A. Adaptation of the test by J. Meyer, P. Salovei and D. Caruso "Emotional Intelligence" on the Russian language sample // Psychological Journal. 2010. T. 31. No.1. Pp. 55-73.

2. Ampleeva V.V., Surnin D.I. Psychology of communication in sport: teaching manual. - Tolyatti, 2012.

3. Kolomeitsev Yu.A. Social psychology of sport: teaching manual. Minsk: BSPU, 2014. 292 p.

4. Konovalchuk A.N. Burnout syndrome in the professional activities of teachers: Monograph // Moscow State University of Education and Science of the Russian Federation, Volga State Engineering and Pedagogical University. N. Novgorod: Publishing house of VSEPU, 2017. P. 264.

5. Serebrennikova N.A. The formation of the phenomenon of emotional burnout among basketball players in sports // Scientific digest. 2016. N 1-2 (15).

6. Serebrennikova, N.A., Matvienko O.V., Shagan V.P. Psychological and pedagogical aspects and problems of supporting a sports career // In the collection: Physiological and biochemical fundamentals and pedagogical technologies of adaptation to different the largest physical activity materials of the All-Russian scientific and practical conference with international participation, dedicated to the memory of doctor of biol. sciences, professor A.S. Chinkin. Kazan, 2017. Pp. 231-234.

7. Serebrennikova N. A., Bikmukhametov R.K. Opinion of the leading trainers of the Republic of Tatarstan in game sports on the influence of various factors causing aggression and emotional burnout in game sports // In the collection: Physiological and biochemical fundamentals and pedagogical technologies for adapting to different physical loads according to the materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation, dedicated to the memory of doctor of biol. sciences, professor A.S. Chinkin. Kazan, 2017. Pp. 226-229.

8. Volchkova V.I. Linguistic and cultural studies in the lessons of the Russian language as a foreign language in a modern higher higher education institution // Science and sport: modern trends. 2018. Volume 21. N 4. Pp. 130-133.

9. Galimov A.M. Conceptual foundations of the meaningful integration of sports training and educational activities in a sports university // Science and Sport: Current Trends. 2019. Vol. 7. N 3. Pp. 66-73.

10. Serebrennikova N.A., Volchkova V.I. Aggression as Manifestation of Athletes' Psychosomatic Disorder // In the collection: Modern scientific research: relevant theories and concepts collection of materials of the XIV International scientific-practical conference. 2016. Pp. 308-309.

11. Serebrennikova N.A., Volchkova V.I. Social and Psychological Aspects of Athletes' Communication in Sports Games Team // In the collection: Current Trends in Scientific Activities VII International Scientific and Practical Conference. Scientific Center "Olympus". 2015. Pp. 43-45.

12. Serebrennikova N.A., Matvienko O.V., Shagan V.P. Manifestation of Aggression in Basketball Students // In the collection: Physiological and biochemical foundations and pedagogical technologies for adapting to different

physical loads, materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation, dedicated to the memory of doctor of biol. sciences, professors A.S. Chinkin. 2017. Pp. 229-231.

13. Serebrennikova N.A., Matvienko O.V. Manifestation of Aggression in Basketball Players // In the collection: Actual problems of the theory and practice of physical culture, sports and tourism. Materials of the V All-Russian scientific and practical conference of young scientists, graduate students, undergraduates and students: in three volumes. 2017. Pp. 772-775.

Педагогика

УДК 371.321.1

кандидат педагогических наук, доцент Серёгина Олеся Станиславовна

Новокузнецкий институт (филиал) Федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Кемеровский государственный университет» (г. Новокузнецк)

ОСОБЕННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО КОНСПЕКТИРОВАНИЯ ПЕЧАТНОГО ТЕКСТА

Аннотация. В статье рассмотрены структурные особенности конспектирования текста на основе чтения, благодаря которому учителем-предметником создается конспект урока как профессиональный педагогический феномен, определена специфика письменной речи, выстроена модель порождения конспекта как письменного высказывания, выделены этапы создания конспекта на основе печатного текста, обоснована необходимость создания на основе конспектирования одного или нескольких учебно-научных источников конспекта урока.

Ключевые слова: педагогическое образование, урок, учебное занятие, профессиональная подготовка учителя, профессиональная деятельность педагога, профессиональное общение.

Annotation. The article considers the structural features of taking notes of a written text (based on reading), thanks to which a subject teacher creates a lesson summary as a professional pedagogical phenomenon, defines the specifics of writing, builds a model for generating a summary as a written statement, highlights the stages of creating a summary based on a printed text, justifies the need to create one or more educational and scientific sources of a lesson summary based on taking notes.

Keywords: pedagogical education, lesson, training session, teacher training, professional activity of the teacher, professional communication.

Введение. Обучение студентов педагогического вуза созданию конспектов уроков выявило проблему осуществления качественного процесса конспектирования письменных текстов и подготовку на их основе профессионального высказывания педагога в рамках реализации школьного урока.

Изучение научной и учебной литературы, анализ конспектов уроков (взятых из практики учителей-предметников и опубликованных в методических источниках) позволили определить особенности конспектирования печатного текста как профессиональной интеллектуально-речевой деятельности педагога.

Целью данной статьи является изучение процесса конспектирования текста на основе чтения и особенностей его использования в профессиональной педагогической деятельности.

Изложение основного материала статьи. Конспектирование печатного текста является следствием интеллектуально-речевой работы пишущего. Осуществляя подготовку к уроку, педагог прежде всего продумывает его содержание, привлекает научно-методические источники информации, а этапы конспектирования письменного текста, которые он использует, относятся к риторическому канону. От античности до современности риторический канон представлен в исследованиях философов древности и ученых. Исходя из традиции, в модели создания текста рассматривают следующую структуру:

1) изобретение, которое связанно с рождением замысла, осмыслением темы, созданием идей;

2) расположение, в нем применяются правила композиционного построения речи; 3) слововыражение подразумевает поиск уместного индивидуального стиля высказывания, без которого невозможно эффективное речевое воздействие; 4) запоминание реализуется специальными мнемическими действиями; 5) произнесение высказывания. Рассмотрим, как реализуются названные риторические категории в конспектировании как интеллектуально - речевом процессе и конспекте как его результате.

Анализ современных исследований, посвященных педагогическому речеведению [1, 2, 3, 4 и др.], позволяет говорить, что профессиональное конспектирование текста на основе чтения имеет свою специфику. Сопоставление научных источников позволило определить последовательность действий конспектирующего: 1) чтение научных и учебных источников для конспектирования - этап изобретения речи; 2) первичный/вторичный отбор и компрессия наиболее существенной и значимой информации - этап расположения речи и начала слововыражения; 3) компоновка учебно-научного материала для конспектирования - этап слововыражения и расположения; 4) трансформация (переформулирование) отобранной информации и ее языковое воплощение - этап запоминания и слововыражения; 5) фиксирование информации с попутным ее сжатием, создание конспекта - этап запоминания и слововыражения. На основе представленной последовательности возможно сделать следующие выводы.

Во-первых, процесс конспектирования предполагает изменение полученной информации, при которой происходит ее перевод на язык пишущего с попутным сокращением малозначимых компонентов, в каждой смысловой части формулируется тема с опорой на ключевые слова и фразы.

Во-вторых, сначала осуществляется чтение источников информации, и происходит отбор материала, при нем конспектирующий продолжает чтение до тех пор, пока не получит информацию, которую сочтет нужным зафиксировать в письменном виде, или вся информация, относящаяся к одной конкретной теме, собирается в один структурный блок, или отбирается лишь самая существенная информация из предложенной.

В-третьих, производится фиксация полученной информации, она зависит от скорости письма и записывается произвольно. При конспектировании письменного текста используются цитаты, и пишущим определяется, какие смысловые части текста необходимо дословно привести, какие использовать рисунки-символы, сокращения слов, рисунки-копии, условные и графические обозначения. В процессе

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.