Научная статья на тему 'Economics: a step from a University to a school. . . '

Economics: a step from a University to a school. . . Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
53
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Амберд
Область наук
Ключевые слова
multilevel educational system / alphabet of household economics / pre-university education / classroom-office / electronic self-training / многоуровневая образовательная система / азбука бытовой экономики / довузовское образование / классная комната-офис / электронное самообучение

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Hamazasp Galstyan

The pace of development of information technologies, the medley and often uncontrolled flows of information force to make not only current adjustments but also profound changes in the entire multidisciplinary education system. System development trends and worldwide experience show that at the first level of the education system /that is the school level/ education with new quality and new format has essentially no alternatives, and without it, it is not possible to build and adapt subsequent educational degrees, which can be an important starting point for effective higher education. Using the example of a school subject in economics, an attempt was made to analyze the essence of the problem and the idea of an alternative format for teaching this subject in schools was proposed, taking into account the fact that today's student already has sufficient access to electronic self-study in various search platforms without anyone’s mediation and permission. But it should be borne in mind that especially for school age, electronic self-education carries sufficient risks and can lead to a distortion of education system. An interested party and an active participant in solving this problem should be the system of professional higher education, with its targeted and innovative step towards the school, so that the future student does not consider economic education as a residual sampling when entering a university.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭКОНОМИКА: ШАГ ИЗ ВУЗА В ШКОЛУ..

Темпы развития информационных технологий и зачастую неконтролируемые потоки информации диктуют вносить не только текущие, но и глубокие изменения во всей цепочке междисциплинарных систем образования. Тенденции развития многоуровневой образовательной системы и мировой опыт показывают, что на первом, то есть на школьном уровне, образование нового качества по сути не имеет себе альтернатив и без него в принципе невозможно преобразовать и адаптировать последующие степени. На примере школьного предмета по экономике предпринята попытка проанализировать суть проблемы, предложена идея альтернативного формата преподавания этого предмета в школах, учитывая тот факт, что у сегодняшнего ученика уже есть достаточный доступ для электронного самообучения на разных поисковых платформах, которыми он пользуется без посредничества и разрешения кого-либо. Но надо учитывать и то, что особенно для школьного возраста, электронное самообучение несет в себе достаточные риски и может довести до искажения психологии и сущности образования. Заинтересованной стороной и активным участником решения этой проблемы должен быть субъект профессионального высшего образования, который своим целевым и новаторским шагом должен идти навстречу школе, чтобы будущий студент не рассматривал высшее экономическое образование в области остаточной выборки при поступлении в вуз.

Текст научной работы на тему «Economics: a step from a University to a school. . . »

чггальшпьъ, ЪПРЦРЦРПЬШПЬЪ, ^hSbLh-P

SLSbUUq-hSHh^nKU. £U3L Pnh<hS П-b^h П-^РПЗ...

<^^шршпЬр. L/ppwLlwb puiqJuiushóuib huiJui-L/uipq, Lbbguiiiuijhb sbsbuuiqh-smpjuib mjppbbuipuib, buifriuipnL-hutLuib nLurnguibnLtJ, r^iuuipuib-qpшubbJшL|, tlbL|SPnbшJhb |^bfbш|ppmpJmb

Sbqb|шs^ш|шb sb^bn[nqhшbbph qшpqшgJшb SbtSu/bpß, hш¡mnb ni hшбш¡l шb|шnш^шpblp sb-цЬ^шф^ш^шЬ hnufbpß цЬщ! ^шpr шbhшsb шJuop ushu/nLtJbb n¿ LфшJb ßbpшgh| 2SLm^bp, шли ¡¡np-^jf/b фnфn¡mpJmbbbp L|шsшpbl L|ppш|шb pшqt-шus|ltiшb hшtш|шpqh ш^П^Ш^ШЬ 2lpшJmt:

^шtш|шpqh qшpqшgtшb dpsm^bpb ni hш-tJш2¡lшphшJhb фnpâß grnjg bb sшlpu, np ШJr sf-pnijpf шпш£!Ь шusfltiшbnltJ, шJuhbfb' rщpngшL|шb tJш|шprш|mt ^шфыдф! bnp npш|h ni диш^шф! Lppnipjnibb ßus ^^шЬ шJlßbspшbf ¿nibf, niusf шnшbg rPш hbшpшlnp ¿t |lpш|шbшgbbl hш2np-rnrj L|ppшL|шb шusfltiшbbbph l^bpшфn¡mt ni hшp-tJшpbgmt' npu/bu шprJ^bш^bs pmhш|шb Lppni-p/шЬ ^шpUnp /Л^Ьш^Ьф:

«SbsbuшqhsnLPJnLb» шnшpL|ШJh ophbш|n^ ipnpä t шp^bl i¿bpinióbini ¡ubrpfi tnipjnibß U bbp^jшд-bbjni r^pngbbpmt rшuшlшbrln| шJu шnшp|шJh tJшsnLдtJшb âUш¿шфh фnфn¡mpJшb шnш£шp|h qш|шфшp, hш2ф шпЬЬ[ш1, np ШJuoplш ш2ш|bpsß дшbдшJhb npnbn|ш|шb pшqmt hшppш|bbpmt шprbb fuL¡ |lbfbш|pptшb pш^шpшp sfpmjp nLbf U ШJbsb| t hшJsbфlt шnшbд npUt dbLh iffrpbnp-rnLp|шb ni pnLJlSLlnLpJшb, npß, uшLшJb, шЬЬЬш[пl npn2шLh rpшLшb bpшbqbbp, fp üb¿ Lpmt t Lppm-pJшb âUш¡b|tшb nfuLbp:

hppU ШJu ¡brpf 2шhшqpqhn LnqtS' iqbsf

t hшbrbu щш tJшubшqhsшLшb pmhшLшb hшtш-Lшpqß, ршц шЬЬп1 цЬщ! r^png, npu/buqp Ш2шLbp-Sß pmhшLшb tJшubшqhsnLPJnLb ßbspbfu sbsb-uшqhsшLшb nLqqmpjmbbbpß ¿rhSшpLh lЛlшgnp-^jf/b ßbspшbfh shpmjpmt:

<шdшqшuщ ^ULUS3ULL

Sbrnbui^qfirnnLpji^b рЫ|Ьш0т.

19S9 p. ш^ф^ t bpdSh ^àt C^ISC) щ[шbшsbsbuш-qhSшLшb фшLm[sbsß: 19SQ-19S2 pp. àшnшJb[ t ¡imphp^jlb qfib^d màbpmJ: 2QQ4 p. usш-gb[ t sbsbuшqhsmPJшb pbLbш-àmf qhsшLшb шushâшb: 2QQ4-2Q19 pp. rшuшlшbrb[ t CC Lш-nшlшptшb шLшrb^ШJmt, blpn-щшLшb LppшLшb sшpшàш2ßp-2шbшJhb шLшrb^шJmJ U Sm-pfqrfi hшJLшLшb fbushS"1--

Snt:

2Q19 p4шLшbhg CVSC «Ut-pbpr» hbsшqпsшLшb Lbbspn-bf hbsшqпsп| t:

CbфbшL t d^L SшubJшL qf-SшLшb hnr^dbbpf U ь1ъьш-

qpmpJшb:

iO

ЧРГЭ-ПМЭЗПКЬ, ЪПРиРиР№ГдЗПКЬ, q-hSbUh-P . ОБРАЗОВАНИЕ, ИННОВАЦИИ, ЗНАНИЯ . EDUCATION, INNOVATION, KNOWLEDGE 2020/

3 с

N

-Р 5

е ?

* Е —'

Е Е

11 ц

(Q £

-Р --Р -Г

I А

11 ■З'.С

Л

■з с ¡1

Я Е

tO 3

f Fi

: "оз

3

155 Е

3 СГ

3 3

& 3

сг ю

3

в,

с

сг

3

-3 =5- Е

I |

ё сг

3 Е ^

II

5 .3 сг сг РЗ £

f I

tO

tE

О" NJ

з Е Э

II

3 "3"

to ^ ц

s &

3 Or '

"53

|t

11

II

Df -СГ

ДГ Е

|! с'

сг рг

г-

3

tO 3

3 ,3

'Э 5

с' сг Р" з

о

2 Е с

£ Е

II

Е Я

ч

о з

-р з

-3 сг ■ СГ СГ

з_ сг

-3 -3 , ■з 3

Е «о

сг Е ,

tO -С"

гг

з I ■

и-

& 3

Е Е "з о- Е Б- з с Е сг -3

ОТ

ю

ОТ

3 з- Е

Е Е Е 3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-5- го з Е

3 "3 С"

-3 U2

сг 3 3

3 В рз 3

СГ 3 3 Е

Л сг 5 СГ сг 3 "53 Е з- с' Е

Р" -3 Е "3 Е

Е Е сг

£ гчэ СГ & гС- 3

сг с^ Е Е 3

< ^

Q- сг Е ГТ

Е to 3 "3"

& 3 -3 3

Е в Е Е

сг ,—г

Е 3 с' Е

"3 сг СГ

3 Е

£ Е 3 Е сг U2 Р"

Е >з Е ш с

-3 ¥

| за

I—i

Е

5 п-"

сг -О

Ю ■з

to

О"

1е 3

Е -Р

тз В,

II

СГ '

Ms

3 £

с. сг & с

^ с сг Е

II

Е 5

" !■ If

с сг

з

^

13 £

Е Е fl 1 I

"з 5

Е ■

ГЧО

сг-з ' -i i If,

з с,,

3 Е 3 ^ ■з О & Df 3 С

Е -S •гт "3

§ Е 3 Ir 7 С "3 I '

3" 3 с

III

Е А Е -Е сг ^

I П II-

3 ^ 3

В ^ "53

гт -С" с

Е с

с Ю 3-С -3

Е Е?

-Р О с'

-3 сг

5

з ¥

to to

3

II

If

-3- с'

3 & orj.

ft "3" 3

-с- Б,

■з

"53 &

3 Е

с з-

сг

Е с

II

Е

"3 с

-Р "

■з" 3 ■з

I 3

■3" tO С &

Е I

II

Ch

Е Е т Р

с' сг

if

Е -§-

II

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-5-^

- I

о-

з #

t£J 5

3 3

II

М э

5 з

=Г В Е Р с сг

to Е сг

■ ¡5

3

СГ СГ

сг

о- з-Е Е

е!

II

Е з

Е

Df СГ

1§ 13

сг

3

н

н

■ 3 , 3

3

в

с'

■ сг

■3- с'

II

f I

^ Е i" ~сг Е 1

а -з

1§" £

|1 3 _

"53 &

Е |

сг F

-3

II

Р" с

U2

Е ^

И

ff 3

If

СГ О1 з to Е

to _ сг -5-

It It

Е 3

Е 5

г^ з

Е сг

сг сг

-3 3 ^

Е ^ сг Е -з

з Е з

3 2

з

И f I

3

-3 я

15

f# V с

■q3 СГ

сг

■I Е

S С"

. 3 -3

^ "Е"

to

сг Е

сг

3

3

з Е

£ 3

Ь гз Е ^ с сг

Е -=г

? Е сг

ff

3 i' ^ -р

3 "3"

^ Е

3- С'

Е я

о 13-

3 3

с' -3

Or Р"

II I-i I

Е ^ С" Е

гз # Я 3

^ гЗ

Е ю Е

. NJ Рг

'I-

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

И

& J

СГ 3

3

в, ■

Е ^

Е з Е ю Е

to _ Е 3 "з

<— J^ г-<

& 5

сг з

п

It

Е

5 с сг

5 Р

сг Е с сг

СГ СГ

'■Я s

1 ^ а СГ

И

С СГ

f i. з •гт

В NJ

to з р р-

з" .Е

42 С -ГТ

Й I Е

Iff

-Tf-р

-3 -Р -3 — £

з со

II

С С

f S

Е с

сг 5

ю сг

11

Е 5 -

5 з з

СГ 2 -3"

3 3 ^

6 & о

® 3

U2

^ 3 #

-Е 5

СГ 3

= 5

3 -3"

сг сг ||

Е 5 го сг Е с

ft I S

Df СГ СГ to

СГ

1

3

го

I!

If Е -р

^ 5 ^ сг

."53 ! сг

•ГТ

11

О U2 ^ |

3 3

ж Е

-3 с £

"3" &

= Е с

р ю

t с?

С -р

Е - I

I1!

■з С л з Е Е

с

-§" 5

ЯЕ-

Я Е

сг to с

^ Е Е

з- Е

ZЕ д

g 3 с

Е

to

Df СГ

tg

-з 5

.-£ 3

3 с,

tE -5-

3 3

Е

СГ

СГ СГ сг ,3

сг

о Я

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-Р Е 5 5

•ft

рз 3-

сг сг

п

3 13

и

СГ J3 ■ ■ 3 ■ £=3

с с" сг

Е Щ.'

V

СГ 3

С г= '

f I

Е Е

^ СГ 3 &

р-ршо

Iff! If

3" 3 I 2

I ^ I I 1 -fi

■e E Ir E -Ef P з

I— ГГ 3 _

P3 ir

"3" СГ

ft & 3 СГ

14

E E

О P-

СГ

-P

С P

E 3 ^з

ГТ &ХГГЗ

P _ 5 -5-

E1 = S 5 с =

^f Я л с'Д

I -з g

3 3 СГ

3

If

!i to E

3 C'

э ^

E &

с' 3

If tf

fl -СГ 3

E с P 5

II

& Я E ¥

li

P =

E о

с з

5 1D сг E

f-

tl f ■§

С r^

E

E E

Is

з5 5 с

с 3 to 3

Я В

С1

tc ri

3

с 3 -С- -3 с

Е -3

о; Е

3 Ю

рз О

li

3 Е

сг сг

СГ СГ

сг сг

!|

^ Ег 3 СГ

Г г

^ с

Е tE

СГ -3-

II

с' 3-

3 -р

3 СГ #1

И

-С" &

t£2 3

з 5 & сг

U ÖшhÖpшLh ш^ Jшprç.nL hшJшp, npQ, hl^-^bu t^gh^f, hp hЬmш£p£pnLpjnLÙùЬpQ pш4шpшpmJ t ШJLQ^mpш^fШJh^, hшlpш-^т^Ьф тЬ^Ь^шт^ш^ш^ rçw2mh ^2n-

gn4:

<ш^Ь|Ь1£ np «<шuшpш^шqhmm-pjni.1» шnшp^ШJh ^p^jhu mpшJшpш-^nnLg^möpQ Ip^ t Фп-

фn^nLрjnLllЬp, U шп^ш t npn2шlh 1ш-nrng^mö^jh! ^qniJ hшJшJшmшpшp inp ÖUш4np4шö pшdh^^Ьph ^2U: Cum tnip^l, hmlpmlppmlm! rç^pngh 6-9-prç rç.шuшpшllЬpnLJ «^шш-

dnLßjnih» ^шuшqpfЬp Ь! «тЬ-

«^шuшpш^шqhшmpJmü» ш-^p^jh Inphq hш^^huшgn^

pшdh^^ЬpQ, h^^h шpq.JmüfmJ mlmЬuш-qhrnm^jm^Q1 rç.щpngшlшl «фшрЬрш4np-JшJp», UШ^ШJ^ Jшulшqhmшlшl pшprç. hшu^шgmpJm^^Ьpn4, hp^hg ш^ш^, hшJm^4ЬL t hp hшJшp n^ ш^рш! «hшpш-qmm» shpnyprnJ, U ^irçhp! ШJU щшpш-

qшJmJ, hhшp^Ь, qpfh hЬфlшllЬphl ^h 4ЬpшpЬpmJ: Тш ш^Ьф 2шт t

щшmфpшmnLh шnш2шplшö inp ÖUш^ш-фh^ m ^tihg p^n^ pn^lrçw^jh! цш-

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

UhшdшJшlш^, hш2ф шп1Ь|п^ ш]1 hшlqшJшlfQ, np hшuшpш^шqhmш^шl qhs^hgh hpшlшlшg-

^rnJ t hh^ш^шlmJ ^u-

lшqЬm Jшl^ш4шpdh Inrç^g, шцш щшpq t rçwnlniJ, np ШJU pшqJш2Ьpm (q^ rçmqhmnLpjni! pшpnJшqhmmpJml, hnq^ pшbnLßjnLb, mlmЬuшqhmmpJml) шnшp-luijh ш^ш^ш^ш! ÖUn^ JшmmgmJQ, QUS tnip^b, ¿h ^pn^ hlшpш4npmpJml Q!-0ЬпЬ[ Ш2Ш^Ьpmhl mpшJшpшlш^шl шJ-^2 Q^^^ni. hшuшpш-^шqhmш^шl pn^lrçwl Ш2^шphQ, hul mlmЬuшqhmmpJшl mum^шuhpJшl цш-pшqшJmJ, ^U lшmшpЬ|nL n^ ш^рш! pшprç. ^pini^^l Ш2^шmшlflЬp, hш-ЛJшmЬ|nL hpшф6шllЬp, щшpqшqnLJl

ugЬlшplЬph ^шnmgJшJp hJmшlш|nL npn2m^Ьp ^^gl^ni. U rç^uQ^^p^ph hЬm rç^lf phJw|hb Jmш4шpdшlflЬph mЬufn4 hpшqnpöЬ|nL шпШЛП^:

^pl t ^2Ь[, np npn2 ш4шq rç^png-^pniJ ^p^jn^ t

pшnш^шl mlmЬuшqhmmpJml» шnшp-Ь|ш|2, npQ rç^Uu 2013 ^ ^

lш^шpшph hшJшцшmшu^шl hpшJш-lш^шmЬu4ЬL tp пт^ш^Ь hшl-pш|ppш|шl rç^pngh 9-prç rçшuшpшlmJ: Uhl^H-Ьп, hb¿-h!¿ Цшm6шnlЬpn4 ш]1 тЬ-t ш4шq rç^pngh rçшuшgm-gш|, hu| np^u шnшp|ш, pn4шlrçш|ш-jhl шnmJn4, цшhцшlЬL «<шuшpш|шqh-mmpjml» шnшp|шJh «SlmЬuшqhmm-ßjni!» pшdlh |шnmg4шöfШJhl mpшJш-pшlmpJmlQ:

np mlmЬuшqhmш|шl U ^h-^ш^ш^шЬ qpшqhmmpJшl Jш|шprçш|h pшpÖpшgJшl шnmJn4 mшppЬp |шnmJg-IЬp npn2ш|h fШJLЬp Ь! |шmшpmJ, uш-hшJш|шpq4шö pimjp ^Ь! |pmJ: ПpцЬu |Ш!П!, hppU hш^nprçш|g-Jшl ^2ng ш^ rçЬцfmJ Qlmp^^J t n^ рЬ ш1^2ш|ш! 2фJшl Ь^шlш|Q, ш][ t^mpn^^!:

Ü.JUцЬu, « |Ьlmpnlш|шl pшl|l hp ЦШ2ШП1Ш|Ш! |шJfmJ mih фhlшluш-

qpшqhmmрJшl hшpрш| n^ mumg^h, ШJLU muшln^h U Ш2ш|Ьpmh hш-Jшp: Uшulш4npшцЬu, Ш2ш|ЬpmlЬph hш-Jшp IЬp|шJшg4шö Ь! фhlшluш|шl n[np-sh 4ЬpшpЬpJШL l|шpшqшprç U 2шpdш-lJmрЬp4: Тцpngш|шllЬph hшJшp тЬ^Ь|шт4ш|ш! U nLunLgnrçm^l hЬ-mшfpfpш|шl mhp^jp пОф lшU « 4h-6ш|шqpш|шl |nфmЬh |шJfQ, «4h6ш|ш-qpmpjml rçцpngш|шlh hшJшp» qppmj-|h sЬufn45: Ъhlшbuш|шb l|ppoil|oiti hшp-mih Ьhlшluшlшl hш2mшpшph qpшuЬlJшlh цш2шп1ш1ш! lшJfQ6, npQ, uшlшJl, lш^шmЬu4шö t mшphfШJhl ш4ЬLh pшpöp ^JpЬph hшJшp:

2 https://lib.armedu.am/resource/2057

3 "bnLjl mЬ^mJ:

4 JmlpuJuul m^u https://abcfinance.am/ifme/pupil.html

5 https://www.armstat.am/file/article/school_book_2019_.pdf

Ц|иор, Ьрр «фпри ^¿прЬЬрр» ^ш^ш-ршЛ ЬЬ прцЬи |рш^ш|шЬ фшитш-р^рЬршЛ шdpшqp4ш& |ршфбш|ш]|Ь ишhdшЬnL^Ьp| hш4шfш6m, Ьрр 6цЬш-d■шdшJ|Ь ^шпш^шршЛр ^шрЙЬ[ t |шпш-4шpdшЬ шЬрш^Ь Ьрр «ии

|шршцЬЬр|»7 цпр&пЬЬ ш^Ь|| hшбш^ш-|| t hшJmЬ4nLd тЬтЬип1.р|шЬ дшЬ|шдш& пщртшД и Ьрр ^ЬрЬтрпуЬ прп2П1.^Ьр рЬ^шЬЬ|П1. т. ^.ршЬр |рш|шЬшдЬЬ|П1. п1.Ьш|п1.р|шЬ ц|ЬЬ т. шрд'ЬрЬ 1;ш|шЬпрЬЬ ршрЙршдЬ[ ЬЬ, шпш^Ь ршЬ ш^^шпт t ^.шпЬшЛ Ьш^шрш,-

Иш1|ш1| пштдшЬт^р ¿ш^шЬшЦ щшИшЬ^-ЬЬр|Ь hшdшцшmши^шЬЬgЬЬ|nL Jшpmш-Иршфр| рЬ^.п1.Ьп|Лр: Ц|Ь, |р ИЬрр|Ь, ИшЬ-рш|ррш|шЬ ^.црпдЬЬршЛ hЬшpш4пpnL-р|П1.Ь |рЬЙЬп| идЬЬшрЬЬр| и

р^ш^Ь ^Ьршрш2^^шЬ ^2пдп^ ш2ш-|Ьрт|Ь hdmшgЬЬ|nL Ьш^1 цшpq, шщш Ьши прп2ш|| ршр^тр|тЬ цшрп1.Ьш|п^ |ршфбш|ЬЬршЛ |ЬрЬп1.рпуЬ фр^&ш.-р|П1.ЬЬЬр |штшрЬ|П1.Ь, шрш^ прп2П1.^Ьр |ш]шдЬЬ|П1.Ь и ^.ршЬр hЬшpш4пp|Ьи шр-^тЬш^Ьт |Ьрцп^ |рш|шЬшдЬЬ|П1.Ь:

Ь^ hЬЬд ш]итЬ^ ^ пр рп^р, прцЬи 2шhшqpq|n |шппуд, Ьцштш|ш]|Ь и ц|-тш|д^ш6 ршд цЬтр t шЬ| П-Ьц| ^.црпд1 |р dшиЬшq|mш|шЬ ЬЬрш^п^ фшЬш-П-Црпд| JшЬ|ш4шpdш|шЬ р|фЬ, одшЬ^.ш|Ь|п4 ЬршЬ и hшdшmЬ^ |ррЬ|п^ шцшцш тЬтЬишцЬт^Ь:

U"|шd■шdшЬш|, |шрипр ^ пр шЬ^ш-фшЬ ш2^шт| «тЬрЬ тщЬ|П1. фп^шрЬЬ1 ш^рр £1^шиЬ|П1.» и^ртЬрр, £шЬq| тфш[ ^.ЬцршЛ ^пирр и^рЬш|шЬ |шJ тшррш-|шЬ тЬтЬишц^тш|шЬ ц|шЬ||£|, шиЬ[ t рЬ 1|Ы|дшоау|1| 1л1и/|Ьишц.|"11/1П1.р]ш1| аурт-рЬЬ| JшmmдJшЬ dши|Ь I;: Ъши шЬhpш-Л2т t hиmш| ц^тш|дЬ[, пр ш]иор 1214 тшрЬ|шЬ ЬрЬ^шЬ шр^ЬЬ |и| тЬш|

t |ЬЬдш^щ||Ь Jш|шp^ш|mJ |шпш^ш-рЬ|П1. 6Ьпф |рЬЬ тр^шб «ф|ЬшЬ-

иш|шЬ ^pшJш2Ьnphр», |ЬрЬп1.рпуЬ тЬо-р|ЬЬ|П1. |р dшJшЬш|р, |штшрЬ[т 2р2ш-|ш ]ш.рор|Ьш| SWOT ^Ьр-

[т6тр|тЬ, тшррЬрш|Ь|П1. «ршдр £пр|д»: <ЬтишцЬи, |шр&шЛ ЬЬр, пр dшJш-Ьш|Ь t рЬЬшр|Ь[ тЬтЬишц^ттр|шЬ и «^трш^шри» ^ш^^д^шЬ ИЬш-рш^пртр)тЬр п^ фш]Ь ш^шц, ш][и h^J-Ьш|шЬ ^.щрпдшЛ:

и.|иор4ш ш2ш|Ьрт^ ^шрршцб^ и шц-

ЬЬр hшЬцЬL ш]Ь Ьqpш|шдmрJшЬ, пр Ьрш hЬmшf ррртр|тЬЬЬр^ т^рпуршЛ п^ рЬ Ишишрш|ш|шЬ-^Ь^Ьиш|шЬ фпр^шд^ш-ЬЬр^, иЬфш|шЬтр]шЬ йиЬр^ цшmJm-р|ш.ЬЬ t, ш][ 2шт шпорЬш|шЬ hшp-

дЬр:

<шрдЬр, прпЬд цштши^шЬЬЬрр Ьш фЬmpmJ t рЬтшЬЬ|шЬ, ^црпдш|шЬ, рш|ш^Ь |шJ ш][ ф2ш4шJpmJ: Цши-Ьш^пршцЬи' ЬршЬ hЬmшfpfpmJ t, рЬ ^ t шqqшJ^Ь ^pшJр, ^Ь^цЬи |шрЬ[^ t шр^|тЬш^Ьт тЬор^ЬЬ[ ор^ш |шJ 2шршр^ш ^тр^шбрп^ тр^шб 6Ьп-^ш|шЬ «qmJшp-^pшJш2Ьпphр», ^Ь^т t шцршЬр^ ц^ЬЬ шбmJ, ^Ь^т t ^ЬЬш|шЬ шцршЬрЬ t^шЬ, ^Ь^ t ^шр|р |шJ ^рш тп|пир, ^ t ЬЬp^pmJр, рЬш|шршЬш]^Ь h^цпрЬfр, шцшhп4шqpmрJmЬр и ш][Ь:

ЬЬрЬ^Ь цшpq I;, пр ш]и hшpдЬp^ цш-тши^шЬЬЬрр тЬтЬишц^ттр|тЬр тш-[^и t, рш]д цшpq t Ьши, пр ^.ршЬр, прцЬи |шЬпЬ, ш2ш|Ьрт^Ь hши|шЬшLh ^ЬЬ, рш-Ь^ пр ЬЬ JшиЬшq^mш|шЬ

ршр^ mЬpфЬшршЬmрJшJр: U|ЬhшJm I;, пр шЬ^2ш|шЬ, р^JшJ^Ь

ф2ш^ш]рп|Л |шJ, рЬ|mq, Ьр|-

рпр^ш^Ь ^Ьpш|шmшpJш Jр hшЬ^Ьи Ь-ш2ш|Ьртр |шрп^ t п^ фш]Ь hdmш-

6 https://www.fsm.am/hy/%D6%86%D5%AB%D5%B6%D5%A1%D5%B6%D5%B-0%05%Л1%05%ЛР%05%Л1%05%В6-%05%ЛР%06%80%05%Л9%05%В8%06%82%05%В4/%05%ДЕ%06%80 %D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%AB-%D5%B4%D5%A1%D5%BD%D5%AB%D5%B6/

7 «ии |шршц» ЬqpmJр^, ^Ь^цЬи Ьши тЬит^шЬ Ъши^J Ъ^|п[ши ^ш[ЬрЬ t, прЬ ^р ««ии |шршцр»: ЦЬ|шЬ^штЬиЬ[^тр]шЬ Ь2шЬ^ ЬЬррп» qpgmJ (Талеб. Нассим Николя. «Черный лебедь. Под знаком непредсказуемости». КоЛибри. (2015)), пшт.Лши|прп|Л t и hшq4шqJmm |ш|Ь ^рш^шрЙтр]тЬЬЬр^ t^PJ^Ьр, прпЬр шnш2шgЬmJ ЬЬ 2шт qqш[|^ и Ишбш^ ш^Ьтш[^ ИЬтишЬр-ЬЬр тЬтЬитр]шЬ и п[пртЬЬр| 4рш:

2020/ / . ULTPbm- SbT-bMUq-hP . AMBERD bulletin . АМБЕРД бюллетень

ю О"

-13

,3

CM

с CL ■О

3 ,3

J.J3 3

с- Ol

-13 j3 ,3 -13

J-i.

3 â f si

i i c d-

,3

3

-3" >3

3. 'З ~i Ë Ë

¡Ï3

In

V 3 3

J

ю

J3 ,3

,3 ,3 J3 CL С CL

3*

CT1 c.

3

3"

,3

3

d-3

3 J3

5

J

5 3

J

3-V ■31

3 c.

d-

-E1 ■31 c £S-

c. 3 C-

OI 3

C- J3

OI с

3 с

3 3 d-

-13 _, 3

-13 c.

С- <! с; ^

j3 3

CJ CL

я.

с 3 Ql

■o j3

<—

с .d 3

с: 3 3 3

-l_r

-13, с

3 ?

_3"

j3

CJ 3

в ¡S

Ë C i"

ci- чз d-

c. 3 ^

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3 £S_ 3

CL ^ C- _E.

g J3 ai

-5 ^ 3 5 3 £S_

3 J3 a

-3- -3- ю

J 3 c csj с

3 3^

CL ^

Б .§" 3 с cj__з~

j3 3 "3 -П 3 3 €

3 -13 -13

с 3 31

CL

3 3 с

■31 £S-

с 3 з'

Ol -П c

-13 -3" C-

3 c. CJ -E-

.d 5 C- 3

3 -13 Ol

-П j3 —1

с ? с ? 3 c.

c. с 3

с CT' ,3

. 3 g' CJ

5 <~ с

C- c d-3 3 ÏÏ

с j3 d-

3 3 "з C- c

■гз 3 CT)

a) S

3 = 3

с:

d" j3

с: c

3<§

с 3 a J J5 ^ c"

Ë ^ 3 ^

,3 ^

ftf335I3

J-t 3

I, ^ 3

ст) с .d -13 C. <5

11 =

? 5

ai ю

3 ^ e

ai □ ' J 3 ^ 3 V с £Ê! ^

"f

,3 CJ

.3-f-ë.

g- с

d" J3 -E-

3 2 ю

I c 4

3 3

5

CSJ

3 Л1 d- js C. £S-

3 Ë

11 CJ

3

II

3 3" 3" d-^ j3

-с, c: H 3

f" Ü 3

и ^ #

Ë 3 -3 ¿r I

j3 ^ ___

с 3 "Ä =-

^ 3 3

J3

V EL 3

3

Е I F

£S-

CT)

3 _3" с.

CM 3 3

# -13 з1 3

3 с:

3 3

3 c.

d-

CSJ 3 j 3 з"

3

j3 E- t—

3 3 3

3

3 3

d- J

3 j

i-J 3

3 d"

3

■31 с о 3"

.E1 с 3

ю 1 с^

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

c^ -13

-13 С- 3

3 3 п.

3 з1 с

.3 с

и

* t d-J ,3

3 .3 Ë

If ?

С- С

If II

3

J3 d-

3

.S1 з '■з ë ?

П

r 3 §>,3 3 g

c с с г- 3

J----^ 3

^ "з ^

a 3 л

3 5 J

.3 .3 3

- 3

Ж & ê1^

i" M-s i ^ ? -13 JZ . I-

If^

с- ^ -, 3 -13 3

С j3 CJ CL 3 = 3 -C J .¿Г'-з s- 3

□ 3 с 3d 3 ï?

ai -c

С -3"

5 3 J 5

f - 3 3

!Ǥ f I

С £S- 3" 3

= ^ r-

^ c j 3

с. С 3

■Il

j3 3 Е 3 ?

с с

3 с. 3

С- 3

^з" Л.

3 3

с

£S- 5

с. С- с

V 3"

V 3

"3J

с с

С-

-13 f—

È.

3

Ol с

3 "з CSJ ■гз

3 3

43

"3 3

3

,3 J

ai 3

3^1

3" 3

■гз

s с

-13 d

3" -Ë 3

il 3Ï

? 5 Ë >3

3 3

с

E1

c.

3 J

Б Б

-13 ,3

3

ja

S" О)

3 e

-13

* 3

f 3 J

ю

с -13 3 С- j3 -13

¡ ^ j3

-13

и

II

3

3--Б = E

-13

d- ¿j _ 3 J ■3 j 3

. 3 -3

f^I i

3 3I3 3 3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

■31 -13

II

d- e

_ с

3" Ю j3 d- 'ГЗ 'ГЗ

С с ü

_, -13 С

i? ? j3 j3 = CJ

ai ю

3 I Ê-

3 f ^

■ -13

CT) 3

3 ^ Ë ^

л ю ь, ^ 3 ^

. J3 3 3 3

3

43

Е- 3 3 C^ -S- J3

3

5 3 J

CL C.-H

.d

3

,3 -1 >3

3 3 J

3" 3

Ql

-13

II

S- 3

3 3 3" ^

3 <5

c ч 3

3 J " 3

с c s

~ .e. d. 5 j ë

- jí 3 Л

с с 3

1? 5 Íj 3 3 3 _

^ I Й ^ з ^

M ^ ^ ç

Ä È; 5

J^ E.f|ïl

с J3 CSJ ь 3

^ g-

CJ

Л Л P41 ^ - , - , 3 3£ с

..If'-

3 3 3-ßa)3-ß g) a) d" s c ^ ± 3 3

-13 3 -13.

3 ^

j3

с

_ E

H

3 ai ^ c. Ql 3 3

-13

.d

Ë «

■<3

CJ J3 Í3

ZT jj CL £Ë_

2-1 Ü j£ ^ -13 -C- >3 с л 3 Ю £2- -П -3

-13

Iii

3

О) о- С.

^ 3

Ol J3

j3 ____

-13 -Е; Ti О)

^ 3 i. 3 3

Ю b- rj" 3 3-е.

■i-i-f It" llf^^ _ 3 3 c* jí-B C 3 « £ £ ю ?

t -Е- С ^ c j

_. С

с

E 3 'О

I"3

i Б

i 3 f

I i^f i--.

E-Ü 3 3 3 .13 з-ц -' 3 J3 3 -к л 3 rj-

3 V 3 5 3 e-ç

5 3 3 3 - = -a 3 з"з

tlf I|l

3 -b 3

^ SL.

с 5-3 §

ю o

¿ i

j ^

c_ &

0

■31 JO c_

Π&

CO &

O

CN О О

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

S

CL о E

VO S (Л "ï? Ю О

о JN

s' -S. <D О 3 Q_

1— <l) О

о о IP (Л d) E

S E

a; >» я

m я Ï: в (Л я 3 я ai я

о cC E Ц- "Ö <D о с Е

<D CL я "Ö CL E я с J2

С <D I i Si S О я ^ о _о -5. S ä ä

S CN

О i/i i/i i/i i/i

я CL О CL CL CL

X 0

m -Q

t Ю Ю

3

^J —

3 ^ £

3

=3

ь

•• ce O) o O 1=

o .

ГЧ -Q

ce

V <D

- VO <D

c- g ^^ ^

g . O J3

is.

H

3 q 5

-. - _ e - O

Jtíf-I

^ "^"з ^ s ^ - = 5 3 s

^^ 3 ^ 3 íá

=5 g ^r 3 я

i. 3 3 3 ^ x b El4' <D

-o a r g g 5

F 5 V -Ë

CJ

j3 _,

Амазасп ГАЛСТЯН

Исследователь исследовательского центра "Амберд", АГЭУ,

кандидат экономических наук

ОБРАЗОВАНИЕ, ИННОВАЦИИ, ЗНАНИЯ

ЭКОНОМИКА: ШАГ ИЗ ВУЗА В ШКОЛУ...

Темпы развития информационных технологий и зачастую неконтролируемые потоки информации диктуют вносить не только текущие, но и глубокие изменения во всей цепочке междисциплинарных систем образования.

Тенденции развития многоуровневой образовательной системы и мировой опыт показывают, что на первом, то есть на школьном уровне, образование нового качества по сути не имеет себе альтернатив и без него в принципе невозможно преобразовать и адаптировать последующие степени.

На примере школьного предмета по экономике предпринята попытка проанализировать суть проблемы, предложена идея альтернативного формата преподавания этого предмета в школах, учитывая тот факт, что у сегодняшнего ученика уже есть достаточный доступ для электронного самообучения на разных поисковых платформах, которыми он пользуется без посредничества и разрешения кого-либо. Но надо учитывать и то, что особенно для школьного возраста, электронное самообучение несет в себе достаточные риски и может довести до искажения психологии и сущности образования.

Заинтересованной стороной и активным участником решения этой проблемы должен быть субъект профессионального высшего образования, который своим целевым и новаторским шагом должен идти навстречу школе, чтобы будущий студент не рассматривал высшее экономическое образование в области остаточной выборки при поступлении в вуз.

Ключевые слова: многоуровневая образовательная система, азбука бытовой экономики, довузовское образование, классная комната-офис, электронное самообучение

Hamazasp GALSTYAN

Researcher at "Amberd" Research Center, ASUE, PhD in Economics

EDUCATION, INNOVATION, KNOWLEDGE

ECONOMICS: A STEP FROM A UNIVERSITY TO A SCHOOL...

The pace of development of information technologies, the medley and often uncontrolled flows of information force to make not only current adjustments but also profound changes in the entire mul-tidisciplinary education system.

System development trends and worldwide experience show that at the first level of the education system /that is the school level/ education with new quality and new format has essentially no alternatives, and without it, it is not possible to build and adapt subsequent educational degrees, which can be an important starting point for effective higher education.

Using the example of a school subject in economics, an attempt was made to analyze the essence of the problem and the idea of an alternative format for teaching this subject in schools was proposed, taking into account the fact that today's student already has sufficient access to electronic self-study in various search platforms without anyone's mediation and permission. But it should be borne in mind that especially for school age, electronic self-education carries sufficient risks and can lead to a distortion of education system.

An interested party and an active participant in solving this problem should be the system of professional higher education, with its targeted and innovative step towards the school, so that the future student does not consider economic education as a residual sampling when entering a university.

Keywords: multilevel educational system, alphabet of household economics,

pre-university education, classroom-office, electronic self-training

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.