положительно, об этом свидетельствует компонент right в составе фразеологизма и сам контекст ситуации (так определяем О-оценку).
Незначительный факт (little fact), который, как сказала героиня, и позволил ей догадаться об обмане - это некий садовник, который работал у Джона Ньюма-на в День Святого Духа. Аллюзия Whit Monday используется для разоблачения лжесадовника (the man who called himself the gardener attended to that side of the business), поскольку этот день считался в Англии праздничным нерабочим днем.
Ассертивный речевой акт, в состав которого входит идиома put on the right scent., является своего рода завершающим умозаключением Мисс Марпл. Ассер-тивная цель данного речевого акта - отразить истинное положение дел в мире, верифицировав обман преступников. Фразеологическая единица играет важную роль в выражении усиления иллокутивной силы всего высказывания, ее релевантность определяется прагматическим потенциалом ее содержания.
Итак, концепт "DECEPTION" переживается Мисс Марпл, а вместе с ней и читателем/наблюдателем, в терминах концепта «HUNTING». Идиома put on the right scent вводит сознание читателей/наблюдателей в возможный мир охоты. Метафорический сценарий идиомы, созданный в результате переживания образа
Библиографический список
идиомы, разворачивается следующим образом: обманывающие - преступники/ преследуемые, обманываемая - мисс Марпл /охотник. Цель обмана - спутать следы, то есть завести следствие в тупик. Средства обмана: следы шин грузовика мистеру Келвина (the tyre mark), связанный и брошенный в канаву мистер Ньюман (someone else was tying up Mr. Newman in a ditch), фальшивый садовник (the man who called himself the gardener). Место обмана - арена погони, местность Cornwall. Поскольку Мисс Марпл разоблачила преступников, фразеологическая единица иллюстрирует перлокутивный эффект высказывания.
Итак, исследуемая идиома, репрезентируя базовую метафору DECEPTION IS HUNTING, вводит сознание читателя/наблюдателя в возможный мир охоты со своим метафорическим сценарием, что иллюстрируется на конкретном лингвистическом материале. Образное переживание метафорического сценария составляет конвенциональный прагматический эффект восприятия идиомы, который определяется эмоциональной реакцией. В художественном дискурсе идиома, как правило, суггестирует эмоциональное состояние читателя/наблюдателя, являясь неотъемлемой частью оценки и интерпретации определенной ситуации.
1. Каплуненко А.М. Историко-функциональный аспект идиоматики (на материале фразеологии английского языка). Диссертация ... доктора филологических наук. Москва, 1992.
2. Телия В.Н. Русская фразеология: семантический, прагматический и лингеокультурологический. Москва: Языки русской культуры, 1996.
3. Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
4. Christie A. The Thirteen Problems. Moscow: Phoenix, 1995.
5. Sweetser E.E. From etymology to pragmatics: Metaphorical and cultural aspects of semantic structure. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
6. Gibbs R.W. The poetics of mind. Figurative thought, language and understanding. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
7. Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов. Новое е зарубежной лингвистике. 1988; Вып. 23: 12- 51.
8. Добровольский Д.О. Образная составляющая в семантике идиом. Вопросы языкознания. 1996; 1: 71 - 93.
9. Lakoff G. Metaphors We Live By. Chicago, London: University of Chicago Press, 1980.
10. Эрдынеева Д.Д. Функционально-прагматические аспекты английских идиом со значением обмана е дискурсе художественной прозы. Диссертация ... кандидата филологических наук. Иркутск, 2005.
References
1. Kaplunenko A.M. Istoriko-funkcional'nyjaspektidiomatiki (na materiale frazeologiianglijskogoyazyka). Dissertaciya ... doktora filologicheskih nauk. Moskva, 1992.
2. Teliya V.N. Russkaya frazeologiya: semanticheskij, pragmaticheskiji lingvokul'turologicheskij. Moskva: Yazyki russkoj kul'tury, 1996.
3. Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
4. Christie A. The Thirteen Problems. Moscow: Phoenix, 1995.
5. Sweetser E.E. From etymology to pragmatics: Metaphorical and cultural aspects of semantic structure. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
6. Gibbs R.W. The poetics of mind. Figurative thought, language and understanding. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
7. Lakoff Dzh. Myshlenie v zerkale klassifikatorov. Novoe v zarubezhnoj lingvistike. 1988; Vyp. 23: 12- 51.
8. Dobrovol'skij D.O. Obraznaya sostavlyayuschaya v semantike idiom. Voprosy yazykoznaniya. 1996; 1: 71 - 93.
9. Lakoff G. Metaphors We Live By. Chicago, London: University of Chicago Press, 1980.
10. 'Erdyneeva D.D. Funkcional'no-pragmaticheskie aspekty anglijskih idiom so znacheniem obmana v diskurse hudozhestvennoj prozy. Dissertaciya ... kandidata filologicheskih nauk. Irkutsk, 2005.
Статья поступила е редакцию 29.11.18
УДК 81'44
Huseynova A.Sh., doctoral postgraduate, Baku Slavic University (Baku, Azerbaijan), E-mail: [email protected]
DIFFERENT APPROACHES TO THE STRUCTURE OF LEXICAL CONCEPTS. Concepts are based on ideas. As a result, they are related to psychological processes such as classification, conclusions, memory, learning and decision-making. These relationships are more interconnected. However, the nature of the concepts - meaning of things - contradictory theories of concepts caused many debates. Part of this discussion relates to the fact that the ideas about concepts reflect deeply controversial approaches to brain learning, language and even philosophy to its own study. Concepts have so far been discussed and various theories have been adopted. All these debates show why this area is so rich and important in recent years.
Key words: cognitive linguistics, concept of concept, classical theory, theory of prototypes, theory of theory.
А.Ш. Гусейнова, докторант, Бакинский славянский университет, г. Баку, Азербайджан, E-mail: [email protected]
РАЗЛИЧНЫЕ ПОДХОДЫ К СТРУКТУРЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ КОНЦЕПЦИЙ
Концепции основаны на идеях. В результате они связаны с психологическими процессами, такими как классификация, выводы, память, обучение и принятие решений. Эти отношения более взаимосвязаны. Однако природа понятий - смысл вещей - противоречивые теории понятий вызывали много дебатов. Часть этого обсуждения была связана с тем, что идеи о концепциях отражают глубоко противоречивые подходы к изучению мозга, языку и даже философии к его собственному изучению. До сих пор обсуждались концепции, и были приняты различные теории. Все эти дебаты показывают, почему эта область настолько богата и важна в последние годы.
Ключевые слова: когнитивная лингвистика, понятие концепции, классическая теория, теория прототипов, теория теории.
Cognitive linguistics is the division of material existence into human consciousness through language, and is part of the language. Contemporary linguistics describes them as concepts. Concept - reflects the national-specific features of the things as one of the basic notions of cognitive linguistics. Concepts - are psycho-mental categories that allowed to characterize different perspectives. The concept is not only a mental process, but also a dynamic activity that integrates consciousness, language, and culture.
The work of many researchers has been unambiguously emphasized that in order to create a general theory of language from the linguists in the modern stage of
science, it is required to extend the scope of linguistic studies based on rich materials concentrated on philosophy, psychology, anthropology, cultural studies, sociology, ethnography and other human knowledge. The listed areas are intensely interwoven with cognitive linguistics. Cognitivism is a science about knowledge that combines science with humanity. Cognitive science explores the world's most diverse information about the world, the deepest phenomenon of human existence, the comprehension of the world and the human embodiment, the memory and the cognitive skills of man. Modern trends in the development of science, learning language concepts are considered in the context of manipulation, accumulation, recycling and use of information. Thus, the
modeling of language functions can not be based on cognitive categories, especially primarily based on the category of knowledge.
Many scientists see the advantages of cognitive approach to language that open wide prospects for the diverse and multifaceted relationships between language and man. The cognitive approach to language opens up all the contributing and exciting processes, first of all, to the relationships with intelligence and consciousness and the structures and mechanisms underlying them.
This new science, especially in Europe in the 1970s, is also called "cognitive grammar", "cognitive semantics." For example, in the US, "cognitive grammar" and in Russia "cognitive semantics" began to be investigated. Cognitive approach to language concepts in modern times is carried out in many areas of linguistics. Language is a model for modeling and analysis of mental processes: their language comprehension mechanisms, interactions between listening and listening, memory organization and role in communication process, etc. are studied. Studies in cognitive linguistics are based on real-life situations in the human brain and are closely related to psycholin-guistics and cognitive psychology.
Unlike other cognitive studies, modern homogeneous literary activity, cognitive structures and processes are considered in human cognitive linguistics. The emergence of this science is based on a new vision of language perception and the emphasis on psychological, mental aspects. As a new science, cognitive linguistic science develops new areas, directions and mechanisms as it develops: cognitive grammar, cognitive research discourse, cognitive lexicology, and so on.
Finally, there are some linguistic problems that can be cognizant of new views and new solutions.
Various theoretical designers are presented within the context of cognitive linguistics. To evaluate their compatibility and sustainability is not relevant to the present day, so let's look at the concept that is central to cognitive theory.
Cognitive linguistic researchers believe that each language is equivalent to a system of concepts, through which language carriers accept, describe, structure, and interpret the flow of information from the surrounding world. The key role that concepts considers in the mind is classification, which can classify objects that have certain conformities on relevant classes. The key feature of the concept is its connection to other concepts and not isolation from them. This determines that each concept is transmitted to domains that are closest to their meaning. Domains represent the semantic meaning of the concept that distinguishes the concept. The cognitive sense of ideology is closely related to visual, imaginative concepts - usually concepts are "drawing" as other constructions of this theory.
The modern era of cognitive science opens up the stage of its development so that the massive actual problems of conceptual analysis are solved on a consistent systematic study of linguistic manifestations of human consciousness, on the basis of mutual interaction with the cognitive system - the human brain infrastructure. Language is a key cognitive component of this infrastructure. It is recognized that the man's cognitive world is investigated through the expression of his attitude, the way he performs the activities, and the language involved.
Cognitive linguistics is a science that appears to be interesting in determining consciousness and thinking. The set of mental units that reflects the information base of the human mind, and the reality that has comprehended, is about learning human. At this time, consciousness and language consciousness are identified.
One of the basic concepts of cognitive linguistics is concept. The concept is the basis of the categories and classes designated and created by the society, which combines the imaginations and knowledge of the world into a single system. Modern linguistic researches focused on the concepts play a crucial role in exploring the context of culture, communication and perception of words.
Thoughts consist of more keyword-divisive concepts, which are called partial concepts - lexical concepts and generally contain more basic concepts. The "concept" in modern linguistics is taken as the main object of cognitive linguistic researches.
It has a concept-intricate structure and requires the study of various types of bases, traits and components. It is characterized as a unit of conceptual understanding, comprehension and evaluation, and manifests itself in all language levels.
Structural-typological research of the concept leads to the emergence of characteristics, such as universality, uniqueness, simplicity and complexity, national-cultural specificity, which reflects on different language levels.
There are different approaches to the structure of lexical concepts in cognitive linguistics [1, p.133].
a) The classical theory.
According to the classical theory, there is a certain structure in which the lexical concept can be expressed in necessary and necessary conditions, which consist of simpler concepts.
For example, the term "bachelor" was traditionally referred to as "unmarried" and "masculine". In this example, the nominal value of a word is considered to be unmarried. According to the classical theory, lexical concepts have such a definite structure. It also includes interesting philosophical concepts, such as truth, kindness, freedom, justice.
Библиографический список / References
What does the classical and definite structure that we considered before we move on to other theories of the conceptual framework? The key to attracting attention is the definition of categorization and the reference to the joint processing of the conceptual acquisition. In either case, the main work is done using the same components. The concept is a combination of new complex concepts and is understood as the process of creating certain founders.
Classical theory has undergone a lot of pressure not only in philosophy, but also in psychology and other fields over the past 30 years. The main problem for psychologists was that the classical theory hardly explains the empirical data. The focus of this study is that some categories are more typical. And typical prices coincide with a wide range of psychological data [2, p. 56].
The classical theory of philosophy has been criticized by many, but, most importantly, the failure of attempts to define concepts. In short, there were only two successful analyzes to determine the concept, and they are not without doubt [3, p. 261]. A great literature on the analysis of information was an indication of the status of beings. For the first time in 1963, Edmund Gettier protested against the traditional influence of knowledge and the idea that the traditional definition of philosophers was void or incomplete [4, p. 83]. However, no one could determine the correct approach. Despite numerous efforts to address this problem, dozens of documents were insufficient to have a satisfactory and complete definition. The main problem for many philosophers is the lack of concepts of the structure of meaning.
b) The theory of prototypes.
What other types of structures can be? Non-classical alternative theory of prototypes arose in the 1970s. According to this theory, the lexical concept of "C" does not matter, and there is a possibility that something underlying C, which provides quite a lot of encoded properties. the theory of prototypes of philosophical roots Wittgenstein (1953/1958) finds a place in the records, it was noted that the term of covered bonds compared with that there are things; This idea was supported by Eleanor Roche [5, p.591]. The basic standard strategy is that the theory of the prototype is understood in the same way as the process of comparing the classification. Here, the similarity is calculated by the similarity of the function of co-founders of two concepts. According to this model, the fact that apples are more typical for fruits than plums is due to the fact that these two fruits are more fertile. For this reason, when we speak about fruits our brains tumble to apples faster than about plums.
However, when it comes to the most often reflected judgments, they go beyond comparisons with people [6, p. 144]. Another critical idea is that the prototype structure of concepts includes the definitions of some additions. Some of these concepts are exactly the prototype of the whole concept, some of which must go beyond the prototype of those who create it. (For example, fish is an animal, an animal is only for words, and there are no broader ideas of characteristics.) Sometimes, however, one of the carefully constructed complexes should be. (For example, the chairs that we bought on Friday) [7, p. 78]. The common solution to these problems is that prototypes are part of the concept, and there is also a conceptual framework in the concept that relates information to more obvious judgments. Of course, the question arises as to what structure conceptual structures exist [8, p. 35].
c) theory of theory.
One of the most relevant proposals is that the concept is better understood in terms of concept theory theory. According to this point of view, concepts are similar to each other in terms of terminology relations in scientific theory, and classification is a process that requires a strong scientific theorem [9, p. 302]. In general, the members of the scientific theory are interrelated, and the content of the terms of the theory is determined by its unique role in theory. Theoretical theory is particularly useful for explaining the judgments of classification that face difficulties in the theory of the prototype.
For example, theorists of the theory argued that even children have a biological theory that will help assess the situation and recognize when the dog looks like a raccoon. This theory conveys this information as the primary form of human biology: look like a dog, does not mean to be a dog. More importantly, dogs have peculiar hidden features. The advantage of theory is to help explain important aspects of conceptual development. Conceptual changes in the context follow the same as the theory of changes in science.
The problem with the theory of theory is that different people acquire the same concept in different ways (or even the idea that the same person does not have a single concept over time) [10, p. 487]. The reason is that the theory of theory is a single whole. The content of the concept is determined by its role in the theory, and not just by several components. They differ from the fact that beliefs in people's minds are different. Another problem in the theory of theories is the analogy with the change in theory in science. The analogy suggests that children undergo radical conceptual reconstruction in the development process, but the main case studies of empirical fantasies have led to controversy; because they proved that the relevant concepts were associated with a system of basic knowledge that was rich, not radically changed. There are, however, specific examples that view radical conceptual reconstruction as true. For example, children develop a theory of matter that allows them to distinguish between weight and air weight from nothing.
1. Keil F. Consepts, Kinds and Cognitive development. Cambridge, MA: MIT Press, 1989.
2. Dansi J. Introduction to Contemporary Epistemology. Oxford: Blackwell, 1985.
3. Fodor J. The Present Status of the Innateness Controversy. In his Representations: Philosophical Essays on the Foundations of Cognitive Science. Cambridge, MIT Press, 1981: PP. 487 - 491.
4. The Origin of Consepts. Oxford: Oxford University Press, Qopnik.A. and Meltzoff.A. Words, Thoughts and Theories, Cambridge MIT Press, 1997.
5. Marqolis E., Laurens.S. Consepts core readings. Cambridge, MA: MIT Press, 1999: PP. 3 - 81.
6. Fodor J., Lepore E. The red herring and the pet fish: Why Consepts still can't be prototypes. Cognition, 58, 1996: PP. 253-270.
7. Fodor J., Lepore E. Holism: Ashopper's Guide. Oxford:Blackwell, 1992.
8. Murphy G. The big book of consepts. Cambridge MIT Press, 2002.
9. Carey S. Conseptual Change in Childhood. Cambridge MIT Press, 2009.
10. Smit E., Douglas M. Categories and Concepts. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1981.
Статья поступила в редакцию 21.12.18
УДК 81'276.6
Yurina I.A., postgraduate, Tambov State Technical University (Tambov, Russia), E-mail: [email protected]
Makeeva M.N., Doctor of Sciences (Philology), Head of Department, Tambov State Technical University (Tambov, Russia), E-mail: [email protected]
Borodulina N.Yu., Doctor of Sciences (Philology), senior lecturer, Tambov State Technical University (Tambov, Russia), E-mail: [email protected]
STUDYING VIRUS-LIKE ADVERTISING WITH SOCIOLINGUISTIC METHOD OF QUESTIONNAIRE SURVEY. The study is conducted within the framework of sociolinguistics and cognitive linguistics and focuses on identifying and analyzing the specificity of the concept "virus-like advertising" by sociolinguistic method of surveying. The research is based on comparing the interpretations of this concept by two different groups of respondents. The proposed method is considered to be relevant for acquiring knowledge about language and, in particular, about linguistic representation of "virus-like advertising" by applying to native speakers. In the context of studying the promotion of this type of advertising, hashtags are one of the important subjects of the study. The authors identified some differences in the interpretations of virus-like advertising and using hashtags by different groups of respondents which can serve as a material for further sociolinguistic research.
The study is conducted with the support of the RFFI grant № 17-46-680391р_а "Developing methods to control regional contextual video advertising and evaluating its efficiency on the basis of content analysis"
Key words: virus-like advertising, sociolinguistics, concept, interpretation, surveying, content analysis, hashtag.
И.А. Юрина, аспирант, Тамбовский государственный технический университет, г. Тамбов, E-mail: [email protected]
М.Н. Макеева, д-р филол. наук, зав. каф. иностранных языков. Тамбовский государственный технический университет, г. Тамбов,
E-mail: [email protected]
Н.Ю. Бородулина, д-р филол. наук, доц. каф. иностранных языков, Тамбовский государственный технический университет, г. Тамбов.
E-mail: [email protected]
ИССЛЕДОВАНИЕ ВИРУСНОЙ РЕКЛАМЫ
С ПОМОЩЬЮ СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕСКОГО МЕТОДА АНКЕТИРОВАНИЯ
Исследование выполнено при поддержке гранта РФФИ № 17-46-680391 «Разработка методов управления региональной контекстной видео рекламой и оценка ее эффективности на основе контент анализа».
Исследование выполнено в русле социолингвистики и когнитивной лингвистики. Целью являются выявление и анализ специфики концепта «вирусная реклама» с помощью социолингвистического метода анкетирования на примере сравнения восприятия данного концепта двумя различными группами респондентов. Данный метод представляется актуальным для получения знаний о языке и, в частности, о языковом восприятии вирусной рекламы через обращение с различными вопросами и заданиями к самим носителям языка. В контексте изучения продвижения вирусной рекламы одним из значимых предметов исследования являются хештеги. Был выявлен ряд противоречий в восприятии вирусной рекламы и использовании хештегов различными группами респондентов, что предоставляет обширный материал для дальнейших социолингвистических исследований.
Ключевые слова: вирусная реклама; социолингвистика; концепт; анкетирование; контент-анализ, хештег.
Активное развитие цифровых технологий в настоящее время обуславливает неуклонный рост доли интернет-рекламы в российском и мировом рекламном рынке. По итогам 2017 года в России доля интернет-рекламы по прогнозам практически сравнялась с долей телевизионной рекламы, бессменно занимавшей лидирующие позиции в течение многих лет [1]. В связи с этими тенденциями представляются актуальными исследования различных видов и аспектов интернет-рекламы. Одним из наиболее перспективных рекламных инструментов с точки зрения эффективного маркетинга является вирусная реклама. Изучение ее лингвокогнитивных характеристик, на наш взгляд, имеет высокую практическую ценность для повышения эффективности такой рекламы.
Целью настоящей статьи является исследование вирусной рекламы с точки зрения когнитивной лингвистики с использованием социолингвистического метода анкетирования. Для анализа результатов используется автоматизированный интернет-сервис для проведения опросов Survey Monkey. Обработка ответов на открытие вопросы проведена с применением методики контент-анализа при помощи программы SPSS Text Analytics for Surveys [2].
Обозначенная цель потребовала решения ряда задач: рассмотрение термина «вирусная реклама», определение факторов «вирусности», выявление роли когнитивных способностей человека в восприятии вирусной рекламы, проведение экспериментального социолингвистического исследования для сравнения лингвокогнитивного восприятия вирусной рекламы двумя разными группами респондентов, интерпретация полученных результатов.
Гипотеза исследования: языковое восприятие рекламы в социальных сетях отличается у заказчиков вирусной рекламы и её потребителей, следовательно, текстовая составляющая, используемая для продвижения рекламы, должна опираться на исследования лингвокогнитивных характеристик, данных потенциальными потребителями данной рекламы.
Термин «вирусная реклама» трактуется как коммуникативная технология, использующая особую форму воздействия, смоделированную таким образом, чтобы распространять эмоционально-экспрессивный медиатекст в социальных сетях с целью решения маркетинговых задач [3, c. 62]. Таким образом, вирусной назвали этот вид рекламы из-за способа ее распространения, подобного распространению вируса. По мнению ряда исследователей, негативной коннотации данный термин не несёт [4, c. 87]. Однако, говоря о вирусной рекламе с позиции лингвистики, следует рассмотреть и иную точку зрения. Так, французский ученый Ugo Roux [5, c. 67 - 70] полагает, что понятие «вирусности», взятое из эпидемиологии, не соответствует реальному смыслу этого термина применительно к рекламе. В медицине вредоносный объект (вирус) распространяется непреднамеренно, незапланированно, тогда как вирусная коммуникация распространяется добровольно и не причиняет никакого вреда здоровью. В качестве альтернативы данному термину Ugo Roux предлагает, к примеру, понятие «каскадной рекламы», которое не несет такой негативной коннотации, не соответствующей сути явления.
Изучая вирусную рекламу, исследователи пытаются выделить факторы, обеспечивающие ее «вирусность». И здесь важно определить место лингвистики среди этих факторов. Однако стоит отметить, что совокупность причин, влияющих на эту способность рекламы самопроизвольно распространяться подобно вирусу, это сложная сумма множества факторов, далеко не во всех случаях одинаковых. И в этом вопросе мы вновь приведем мнение французского исследователя Ugo Roux [5, c. 159]. Он называет среди факторов, определяющих вирусность, качество рекламы (например, качество видео), вызванные этим видео эмоции, влияние социального окружения. В этой связи интересным представляется явление, в иностранной литературе называемое Complex contagion [6, c. 706]. Адаптации этого термина в русском языке на данный момент еще нет. Суть этого явления, которое в переводе можно назвать «комплексным зараже-