Научная статья на тему 'ЮБИЛЕЙ - ВРЕМЯ ОСМЫСЛЕНИЯ ПРОЙДЕННОГО ПУТИ: К 10-ЛЕТИЮ СО ДНЯ СОЗДАНИЯ ЖУРНАЛА "МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ / MUSICAL ART AND EDUCATION"'

ЮБИЛЕЙ - ВРЕМЯ ОСМЫСЛЕНИЯ ПРОЙДЕННОГО ПУТИ: К 10-ЛЕТИЮ СО ДНЯ СОЗДАНИЯ ЖУРНАЛА "МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ / MUSICAL ART AND EDUCATION" Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
42
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЖУРНАЛ «МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ / ИСТОРИЯ СОЗДАНИЯ / ОСНОВНЫЕ ВЕХИ РАЗВИТИЯ / НАУЧНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Николаева Е. В.

В декабре 2022 года журнал «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» отметил свой десятилетний юбилей. За эти годы его статус как научного издания значительно вырос, свидетельством тому является включение в перечень изданий ВАК, а затем и в международную базу данных SCOPUS. Представленные в статье размышления основаны на наблюдениях автора как главного редактора журнала за процессом его создания, утверждения и последующего развития; за научной проблематикой, рассматриваемой в поступающих в редакцию научных статьях; за работой редакционной коллегии. Специальное внимание уделяется научному потенциалу издания, который помогает интересующимся проблемами музыкального искусства и образования быть в центре научных изысканий, осуществляемых отечественными и зарубежными музыкантами-педагогами.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

“MUSICAL ART AND EDUCATION”: TO THE TENTH ANNIVERSARY OF THE JOURNAL CREATION

In December 2022, the scientific journal “Musical Art and Education” celebrates its 10th anniversary. Over the years, its status as a scientific publication has grown significantly, as evidenced by its inclusion in the list of publications of the Higher Attestation Commission of the Russian Ministry of Education and Science, and then in the international database Scopus. The reflections presented in the article are based on the observations of the author, as the Editor-in-Chief of the Journal, on the process of its creation, approval and subsequent development; on scientific issues considered in incoming scientific articles; on the work of the editorial board. Special attention is paid to the scientific potential of the publication, which helps those interested in the problems of musical art and education to be at the center of scientific research carried out by domestic and foreign musicians-teachers.

Текст научной работы на тему «ЮБИЛЕЙ - ВРЕМЯ ОСМЫСЛЕНИЯ ПРОЙДЕННОГО ПУТИ: К 10-ЛЕТИЮ СО ДНЯ СОЗДАНИЯ ЖУРНАЛА "МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ / MUSICAL ART AND EDUCATION"»

DOI: 10.31862/2309-1428-2023-11-1-9-34

ЮБИЛЕЙ - ВРЕМЯ ОСМЫСЛЕНИЯ ПРОЙДЕННОГО ПУТИ: К 10-ЛЕТИЮ СО ДНЯ СОЗДАНИЯ ЖУРНАЛА «МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ / MUSICAL ART AND EDUCATION»

Е. В. Николаева,

Московский педагогический государственный университет (МПГУ), Москва, Российская Федерация, 119435

Аннотация. В декабре 2022 года журнал «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» отметил свой десятилетний юбилей. За эти годы его статус как научного издания значительно вырос, свидетельством тому является включение в перечень изданий ВАК, а затем и в международную базу данных SCOPUS. Представленные в статье размышления основаны на наблюдениях автора как главного редактора журнала за процессом его создания, утверждения и последующего развития; за научной проблематикой, рассматриваемой в поступающих в редакцию научных статьях; за работой редакционной коллегии. Специальное внимание уделяется научному потенциалу издания, который помогает интересующимся проблемами музыкального искусства и образования быть в центре научных изысканий, осуществляемых отечественными и зарубежными музыкантами-педагогами.

Ключевые слова: журнал «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education», история создания, основные вехи развития, научный потенциал.

Благодарности. Статья посвящается памяти инициатора создания нового периодического журнала, ориентированного на освещение научных проблем в сфере музыкального, в том числе музыкально-педагогического образования, доктору педагогических наук, профессору Эдуарду Борисовичу Абдуллину. Слова глубокой благодарности приношу руководству Московского педагогического государственного университета как учредителю и издателю данного научного издания, редакционно-издательскому отделу за постоянную поддержку и ценные советы по подготовке материалов к публикации; всем членам редакционного совета и редколлегии за многолетний самоотверженный труд, благодаря которому журнал вошёл в перечень изданий ВАК и в международную базу данных Scopus.

9

Контент доступен по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License The content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

© Николаева Е. В., 2023

МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСКУССТВО И ОБРАЗОВАНИЕ MUSICAL ART AND EDUCATION

2023. Т. 11. № 1 2023, vol. 11, no. 1

Для цитирования: Николаева Е. В. Юбилей - время осмысления пройденного пути: к 10-летию со дня создания журнала «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2023. Т. 11. № 1. С. 9-34. DOI: 10.31862/2309-1428-2023-11-1-9-34.

DOI: 10.31862/2309-1428-2023-11-1-9-34

"MUSICAL ART AND EDUCATION":

TO THE TENTH ANNIVERSARY OF THE JOURNAL CREATION

Elena V. Nikolaeva,

Moscow Pedagogical State University (MPGU), Moscow, Russian Federation, 119435

1G

Acknowledgements. The article is dedicated to the memory of the initiator of the creation of a new periodical focused on the coverage of scientific problems in the field of music, including music and pedagogical education, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Eduard Borisovich Abdullin. I bring words of deep gratitude to the leadership of the Moscow Pedagogical State University as the founder and publisher of this scientific publication, the editorial and publishing department for constant support and valuable tips for preparing materials for publication; to all members of the editorial board for many years of dedicated work, thanks to which the journal was included in the list of publications of the Higher Attestation Commission and in the international database Scopus.

For citation: Nikolaeva E. V. "Musical Art and Education": To the Tenth Anniversary of the Journal Creation. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2023, vol. 11, no. 1, pp. 9-34. DOI: 10.31862/2309-1428-2023-11-1-9-34.

Abstract. In December 2022, the scientific journal "Musical Art and Education" celebrates its 10th anniversary. Over the years, its status as a scientific publication has grown significantly, as evidenced by its inclusion in the list of publications of the Higher Attestation Commission of the Russian Ministry of Education and Science, and then in the international database Scopus. The reflections presented in the article are based on the observations of the author, as the Editor-in-Chief of the Journal, on the process of its creation, approval and subsequent development; on scientific issues considered in incoming scientific articles; on the work of the editorial board. Special attention is paid to the scientific potential of the publication, which helps those interested in the problems of musical art and education to be at the center of scientific research carried out by domestic and foreign musicians-teachers.

Keywords: "Musical Art and Education" journal, history of creation, main milestones of development, scientific potential.

У истоков учреждения научного журнала с направленностью на взаимосвязь музыкального искусства и образования

Периодика хороша тем, что в ней нередко фигурируют наиболее актуальные «животрепещущие» темы -те, что находятся ... на переднем крае науки.

Г. М. Цыпин [1, с. 20]

С инициативой создания нового научного периодического издания на базе Московского педагогического государственного университета в целях рассмотрения музыкально-педагогических проблем выступил в 2013 году заведующий кафедрой методологии и методики преподавания музыки, доктор педагогических наук, профессор Эдуард Борисович Абдуллин. Импульсом для выдвижения такой идеи стало всё более явно наблюдаемое противоречие между высоким уровнем развития педагогики музыкального образования как науки во всех её направлениях и отсутствием специализированного научного издания, в котором получили бы освещение результаты исследований в сфере общего, дополнительного и профессионального музыкального образования. Главным отличием от других журналов стало принятие в качестве основной целевой установки ориентации при выборе и публикации статей на сопряжённость представленного в них музыкального и педагогического ракурсов.

Идея учреждения нового научного журнала, получившего название «Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование», была поддержана руководством университета и выдающимися деятелями науки, искусства и образования: Евгением Павловичем Ве-

лиховым, Валерием Абисаловичем Гергие-вым, Виктором Леонидовичем Матросо-вым, Борисом Михайловичем Неменским, Александром Сергеевичем Соколовым, Геннадием Моисеевичем Цыпиным, Родионом Константиновичем Щедриным и многими представителями учебных заведений России, осуществляющими подготовку музыкантов-педагогов. При этом в редакционном совете дали согласие принимать участие не только российские, но и зарубежные музыканты, чьи достижения в области музыкального искусства и образования получили международное признание, а к работе в редакционной коллегии были приглашены ведущие преподаватели музыкального факультета МПГУ, коллеги и соратники Эдуарда Борисовича Абдуллина, разделяющие разработанную им концепцию методологической подготовки музыкантов-педагогов [2].

Одним из первостепенных вопросов, который предстояло решить, стал выбор структуры журнала. Принимая во внимание концептуальные основания педагогики музыкального образования, она была выстроена в соответствии с основными составляющими профессиональной под- л л готовки будущих музыкантов педагогов:

• «Методология педагогики музыкального образования»;

• «Музыкальная психология, психология музыкального образования»;

• «Музыкальное историко-теоретическое образование»;

• «Музыкальное исполнительство и образование»;

• «История, теория и методика музыкального образования».

Данная рубрикация была призвана способствовать формированию системного представления читателей об актуальных проблемах музыкального образования и готовности к их рассмотрению на

философском, общенаучном и частнона-учном уровнях. Её целесообразность в дальнейшем была подтверждена всей практической деятельностью редакционной коллегии по анализу, систематизации получаемых материалов и подготовке их к печати.

Исторические вехи развития журнала как нового периодического научного издания

Со времени выпуска первого номера журнала «Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование» в 2013 году прошло 10 лет. За эти годы можно выделить несколько основных судьбоносных вех на его историческом пути, свидетельствующих о возрастающем внимании научного сообщества музыкантов-педагогов к данному изданию и повышению его статуса.

Так, с 1 декабря 2015 года журнал был включён в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий Высшей аттестационной комиссии (ВАК) по трём направлениям: л л 13.00.00. Педагогические науки

(13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования, 13.00.02. Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования), 13.00.08. Теория и методика профессионального образования);

19.00.00. Психологические науки (19.00.01. Общая психология, психология личности, история психологии);

17.00.00. Искусствоведение (17.00.02. Музыкальное искусство).

В связи с переименованием специальностей в 2021 году в названия направлений были внесены некоторые коррективы:

5.8. Педагогика. 5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования;

5.8.2. Теория и методика обучения и воспитания; 5.8.7. Методология и технология профессионального образования;

5.3. Психология. 5.3.1. Общая психология, психология личности, история психологии;

5.10. Искусствоведение и кулътуро-логия. 5.10.3. Музыкальное искусство. (в настоящее время находится на перерегистрации).

В соответствии со всё возрастающим интересом к журналу зарубежных коллег с 2019 года журнал стал выходить под названием: «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education», с 20 августа 2020 года он был включён в международную базу данных Scopus, а с 23 июня 2022 года - в список журналов Russian Science Citation Index (RSCI).

Вхождению журнала в международную базу данных способствовали:

• согласие на участие в работе редакционного совета не только российских учёных, но и зарубежных коллег: Шилы Вудворд - доктора философии, адъюнкт-профессора и директора департамента музыки Восточно-Вашингтонского университета (США), члена Президиума Международного общества музыкального образования (ИСМЕ); Иона Гажима -доктора педагогических наук, профессора (Молдова), Дэвида Форреста - доктора философии, профессора Университета Мельбурна (Австралия);

• публикация статей как российских исследователей, так и представителей других стран мира: Австралии, Алжира, Беларуси, Германии, Китая, Литвы, Молдовы, Монголии, Приднестровья, Сирии, США, Украины, Чехии. Показательным в этом отношении является то, что к настоящему времени число статей зарубежных авторов достигло 68, что свидетельствует о высоком международном статусе научного издания;

• повышение требовательности к статьям российских исследователей относительно целесообразности более полной представленности в них анализа иноязычных источников;

• существенное расширение содержания и объёма в публикуемых статьях отечественных музыкантов англоязычных аннотаций и перечня ключевых слов по мере накопления редакционной коллегией опыта выпуска периодического научного журнала;

• публикация специально созданного комплекта "Selected Articles about the World of Music Arts and Education" из трёх журналов на английском языке, включающего наиболее значимые за эти годы публикации общим объёмом 58,6 п. л. [3; 4; 5];

• предоставление свободного доступа ко всем номерам журнала, начиная с первого номера, первоначально на платформе РИНЦ, а с 2019 года и на сайте журнала «Музыкальное искусство и образование».

На англоязычном комплекте журналов необходимо остановиться более подробно, поскольку в 2016 году его презентация была представлена на конференции ИСМЕ (Международного общества музыкального образования - International Society for Music Education) в г. Глазго (Glasgow, Scotland: 32nd World Conference International Society for Music Education 24-29 July 2016), при этом он был передан в дар ведущим научным сообществам Австралии, Англии, Ирландии, США, Германии, ЮАР. Тем самым данное издание послужило стимулом для расширения международных научных контактов и интереса зарубежных музыкантов-педагогов к исследованиям российских учёных. Свидетельством тому являются благодарности зарубежных коллег: Анджелы Рагглз, генерального секретаря Между-

народного общества музыкального образования (ИСМЕ), Шилы Вудворд, члена Президиума этого общества и Джуди Сёнел, генерального секретаря ИСМЕ с 2001 по 2012 гг., Почётного президента PASMAE (Всеафриканского общества музыкального образования); Ричарда Джей Халлама, председателя Национальной секции по музыкальному образованию Великобритании, Дэвида Форреста, осуществляющего руководство Национальной секцией ИСМЕ в Австралии, Кэрелайн Никерт, представителя Национальной секции ИСМЕ в Южно-Африканской Республике и многих других музыкантов-педагогов, проявивших интерес к исследованиям российских учёных.

Научный потенциал журнала «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education»

Когда окидываешь взглядом пройденный со дня основания журнала путь, то прежде всего встают вопросы о том, что нового внесли представленные в нём публикации в педагогику музыкального образования как науку, какие открытия сделаны авторами, какие оригинальные исследовательские идеи предложены и обоснованы ими.

Совершенно очевидно, что каждая из опубликованных за первое десятилетие статей, будучи одобренной рецензентами и рекомендованной к печати, вносит нечто новое в представления музыкально-педагогического сообщества о новейших исследованиях в сфере педагогики музыкального образования, о тех новых концепциях, идеях, особенностях авторских подходов к исследованию выбранных ими проблем. В своей совокупности - их численность равна 590 - они характеризуют научный потенциал журнала.

Предлагаемая далее классификация статей по масштабности новизны выдвигаемых авторами концептуальных подходов к рассмотрению поднимаемых в них проблем предусматривает выделение нескольких категорий. Поскольку охарактеризовать в этом ракурсе все публикации не представляется возможным, ограничимся при их рассмотрении лишь несколькими примерами.

Прежде всего необходимо выделить статьи, которые свидетельствуют о появлении и развитии новых научных направлений исследований, имеющих стратегическое значение для развития педагогики музыкального образования как науки. В связи с этим уместно вспомнить высказывание выдающегося российского учёного Владимира Ивановича Вернадского: «Научная мысль учёного нашего времени с небывалым прежде успехом и силой углубляется в новые области огромного значения, не существовавшие раньше или бывшие исключительно уделом философии или религии» [6, с. 197].

Так, в статьях доктора педагогических наук, профессора Л. А. Рапацкой на основе всё более многогранной разработки культурологического, музыковедческого и педагогического подходов по отношению к русской музыкальной культуре раскрывается её духовно-нравственный потенциал. Последовательно проводится идея воссоединения богословского и музыковедческого знания. Выдвигаемая автором концепция духовного анализа, будучи высшей философской ступенью осмысления континуума музыкального искусства, позволяет рассматривать в обозначенном ракурсе каждое творение музыкального искусства вне зависимости от его предназначения или степени религиозности автора. Такой анализ имеет универсальный характер и может быть

реализован применительно к храмовой, народной и светской музыке. Впервые автором обосновывается также целесообразность разработки и применения цивилиза-ционного подхода, способного в новом ракурсе охарактеризовать духовную составляющую отечественной музыкальной культуры и образования от истоков до современности, проследить характер её сопряжения с инонациональными музыкальными культурами [7; 8; 9 и др.].

Новые горизонты для музыкантов-исполнителей и педагогов открывают статьи доктора педагогических наук, профессора А. В. Малинковской, направленные на выявление и практическую реализацию методологического потенциала интонационной парадигмы по отношению к проблемам музыкального исполнительства и образования: истории и теории, интерпретологии, педагогики музыкального образования, методики обучения исполнителей-пианистов. Особое значение придаётся выявлению слухо-ин-тонационной специфики мышления интерпретатора в процессе осмысления им авторского замысла музыкального произведения. Обосновывается целесообразность его истолкования как динамичного художественного концепта, погружённого в целостное творческое сознание композитора, в «тексты культуры», открытого исполнительскому и слушательскому сотворчеству в своём непрерывном движении в историческом времени. Такая направленность способствует расширению предметного и проблемного пространства теории исполнительства, обогащению традиционного исследовательского инструментария музыкантов-педагогов путём привлечения ресурсов философских и психологических методов анализа [10; 11 и др.].

В статьях кандидата культурологии, доцента Ю. С. Овчинниковой представлена авторская концепция исследования

традиционной музыки в культуре народов мира во взаимосвязи с локальным природным космосом, звуковым ландшафтом, культурной, языковой и звуковой картинами мира, образом жизни, мифологией, менталитетом, этноисторией и другими явлениями. В результате многолетних компаративных полевых и теоретических исследований традиционных музыкальных культур выявлены механизмы их бытования, которые на основе музыкально-культурологического, психолого-антропологического, личностно-ориентированного и субъектно-дея-тельностного подходов педагогически интерпретированы Ю. С. Овчинниковой применительно к современной музыкально-образовательной практике. Среди категорий музыкальной этнопедагогики, получивших развитие в авторской концепции, следует назвать отношение «Человек - Мир»; «музыкальное миротворчество» как особый вид творчества в со-интонировании с Миром; контактная коммуникация в традиционных культурах и в современном образовательном пространстве и др. [12; 13 и др.].

Принципиально новым для музыкально-педагогической проблематики являются также публикации, в которых

рассматривается понятие «научная школа» применительно к педагогике музыкального образования.

Как известно, широко употребляемый в научных публикациях данный термин вплоть до настоящего времени не имеет общепринятого понимания и может трактоваться по-разному. В этом отношении особую значимость для музыкантов-педагогов имеют статьи докторов педагогических наук, профессоров А. В. Малинковской [14] и Е. В. Николаевой [15] о научной школе Эдуарда Борисовича Абдуллина «Методология педагогики музыкального образования»,

Т. Г. Мариупольской о научной школе Геннадия Моисеевича Цыпина «Развитие общих и специальных (музыкальных) способностей в процессе обучения музыке» [16], А. В. Малинковской о научной школе Александра Дмитриевича Алексеева [17; 18].

Фундаментальные труды создателей данных научных школ являются методологическим основанием для осуществления исследовательской деятельности музыкантов-педагогов. Поэтому в опубликованных в журнале статьях даётся содержательная и развёрнутая характеристика этих школ с ориентацией на концептуальные идеи их создателей и основных этапов и направлений развития; специальное внимание уделяется публикациям, позволяющим проследить дальнейшее развитие выдвинутых в них основополагающих идей в трудах представителей этих школ. Тем самым создаются необходимые условия для формирования всё более целостного представления о каждой из них, о спектре рассматриваемых в их рамках проблем, совершенствовании научно-исследовательского аппарата.

К этой же категории публикаций относятся статьи, которые свидетельствуют о всё более интенсивно заявляющем о себе процессе становления и развития авторских научных школ, формирование которых происходило под влиянием концептуальных идей Э. Б. Абдуллина и способствовало рождению новых научных направлений исследований. Имеются в виду научная школа доктора педагогических и психологических наук, профессора А. В. Тороповой «Музыкально-психологическая антропология и психология музыкального образования» [19; 20 и др.] и доктора педагогических наук профессора Е. В. Николаевой «История музыкального образования как наука и

как учебный предмет» [21; 22 и др.]. Каждая из этих школ уже получила общественное признание, о чём свидетельствует большое количество исследований, в основе которых лежат научные концепции руководителей данных направлений.

Представляется целесообразным обратить внимание на большой научный потенциал статей, свидетельствующих о последовательном расширении спектра рассмотрения проблем, которые ранее являлись предметом изучения в фундаментальных музыкально-педагогических исследованиях или исследованиях родственных педагогике музыкального образования наук. В качестве примера могут быть приведены статьи доктора педагогических наук М. Д. Корноухова, обогащающие представления о феномене исполнительской интерпретации и формировании интерпретационной культуры будущих учителей музыки [23; 24 и др.], доктора искусствоведения, профессора Е. В. Герцмана, посвящённые анализу воззрений на музыкальное образование в античных источниках, теоретическим и методическим аспектам освоения древних культур по письменным памятникам [25; 26], кандидата филологических наук Т. В. Паршиной с результатами изучения биографии С. В. Рахманинова и его родословной, которые со всей очевидностью выявляют существенные погрешности в утверждениях, считавшихся до сих пор достоверными историческими свидетельствами [27; 28 и др.].

Следует подчеркнуть также педагогическую значимость публикаций с характеристикой отдельных аспектов педагогики музыкального образования в контексте подготовки фундаментальных научных исследований докторского уровня. Статьи данной категории предваряют формирование и последовательное утверждение новых направлений,

которые пока ещё находятся в стадии разработки. Примерами тому являются статьи кандидатов педагогических наук, доцентов Б. Р. Иофиса, теоретически и экспериментально доказывающие перспективность осуществления интегратив-ного подхода к историко-теоретической подготовке будущих музыкантов-педагогов [29; 30 и др.]; Е. П. Красовской, в которых последовательно, всё более полно раскрываются сущность и педагогическая целесообразность реализации в вузовской музыкально-инструментальной подготовке поликонтекстуального подхода [31; 32 и др.]

В отдельную категорию могут быть выделены публикации, в которых представлены результаты локальных исследований с характеристикой тех или иных аспектов педагогики музыкального образования в контексте подготовки кандидатских и магистерских диссертаций. Статьи с такой направленностью наиболее многочисленны, и их значение видится главным образом в расширении проблематики музыкально-педагогических исследований, в нахождении нового исторического, теоретического или методического ракурса изучения актуальных проблем и выдвижения нескольких концептуальных положений на основе проведённого теоретического и экспериментального исследования.

Особо следует подчеркнуть, что развитие педагогики музыкального образования как науки невозможно без столкновения мнений, без споров и дискуссий. Поэтому характеризуя научный потенциал журнала, нельзя не упомянуть и принятую в нём установку на включение публикаций, отдельные положения которых вызывают двойственное отношение. С одной стороны, они в той или иной мере обоснованы автором, с другой - порождают сомнения в их

правомерности. Такие публикации настраивают музыкантов-педагогов на поиски причин появления подобного рода воззрений. Письменная форма, в которой они представлены, ориентирует читателей на размышления, на определение своего отношения относительно убедительности авторской позиции, на мысленное соотнесение своего музыкального или музыкально-педагогического опыта с тем, в контексте которого авторы пришли к их утверждению.

Резюмируя сказанное, есть основания полагать, что в необъятных просторах информационного поля, в котором находятся музыканты-педагоги - исследователи, все опубликованные в журнале «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» статьи становятся теми маяками, которые манят к себе читателей новой постановкой проблем и поиском возможных подходов к их решению.

Редактирование научных статей как особый вид творческой деятельности музыкантов-педагогов

Недостаточно иметь ясные и истинные идеи. Чтобы сообщить их другим, надо ещё уметь выражать их ясно.

Клод Адриан Гельвеций [6, с. 259]

Характеризуя пройденный журналом «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» путь становления и его развития, невозможно обойти вниманием огромную работу, проведённую за эти годы редакционной коллегией по отбору, анализу и редактированию статей, принятых к публикации.

Не будет преувеличением утверждать, что в научных периодических изданиях редактирование является особым видом творчества. Оно направлено на

побуждение авторов к воссоединению научного стиля изложения своих идей и целостных концепций с искусством передачи их сущности, теоретической и экспериментально подтверждённой обоснованности в логически выстроенном и доступном широкому кругу музыкантов словесном выражении. Как справедливо заметил известный советский физик-теоретик Аркадий Бейнусович Мигдал, «Глубокая мысль только выиграет, если упростить её выражение. К сожалению, в науке, как и в искусстве, истинная простота даётся только мастеру. Простота требует больших усилий» [6, с. 264]. Именно на достижение такого единства, при котором концептуальная идея статьи будет донесена до читателей в наиболее соответствующем ей вербальном виде, направлена деятельность редакторов в их с о - т в о рч е с т в е с авторами.

Как известно, научное творчество нередко сравнивают с подъёмом на высоту, и подъёму этому нет конца. Вот такой подъём в подготовке статьи к публикации осуществляется совместными усилиями авторов и редакторов научных материалов.

Если посмотреть на поступающие в редакцию статьи в их первозданном виде и сравнить с уже отредактированными, отформатированными и опубликованными вариантами, станет очевидным, какая чрезвычайно сложная и масштабная работа проводится редакционной коллегией в этом направлении. Совершенно очевидно, что она особенно необходима для начинающих исследователей. Однако есть некоторые требования к публикациям в данном журнале, которые затрудняют даже исследователей, имеющих большой опыт в написании научных статей. На этом аспекте редактирования необходимо остановиться более подробно, оставив за пределами настоящей статьи сугубо

технические особенности подготовки текстов к публикации.

Прежде всего в первоначально присланных материалах крайне редко прослеживается органическое единство музыкального и педагогического ракурсов изложения. Казалось бы, для музыкантов-педагогов подобная связь очевидна. Но практика показывает, что далеко не всегда она находится в центре внимания авторов. Наиболее часто их недостаточная сопряжённость наблюдается в статьях психолого-педагогической и музыкально-исторической направленности, авторы которых всё внимание сосредоточивают на психологическом или музыковедческом ракурсах исследования. При подготовке таких материалов к публикации они, следуя предложениям редакторов, продумывают вопрос о возможности и целесообразности применения результатов своего исследования в музыкально-педагогическом ракурсе. Это способствует повышению их научной и практической значимости.

Затрудняет авторов также принятый в журнале принцип структурирования текстов. По сравнению с присущей многим периодическим журналам свободной формой изложения или жёстко обозначенной конструкцией в виде введения, цели и задач исследования, используемого инструментария, полученных результатов и их обсуждения, в данном периодическом издании выбрана другая форма освещения содержания и результатов научно-исследовательской деятельности. Это - обязательное выделение в нём нескольких разделов, каждый из которых предваряет подзаголовок, направляющий внимание читателей на раскрываемый далее ракурс. В отличие от линейного последовательного изложения основного текста без выделения в нём основных опорных вех, предлагаемая структура

обретает пространственную перспективу и объёмность. Такая организация текста обеспечивает читателю возможность применения принятой в науке техники чтения [1, с. 39-51]. В данном случае она предполагает последовательный просмотр заглавия, аннотации, ключевых слов и названий каждого из выделенного в тексте разделов с последующим переходом к прочтению всей статьи. При таком просмотре первоначально в центре внимания оказывается общий смысл авторского подхода к постановке проблемы и к её решению. Иными словами, «схватывается» суть предлагаемой позиции и на этой основе идёт последующее углублённое детализированное прочтение всего текста.

Одним из направлений совместного творчества автора и редактора в этом отношении становится поиск таких формулировок названий выделенных рубрик, которые отличали бы точность и максимальная в содержательном отношении ёмкость при минимально возможном количестве используемых для этого слов.

Кто хоть раз в своей профессиональной деятельности обратился к редактированию научных статей, знает, как важна совместная работа автора и редактора. Наиболее продуктивной она становится, когда они солидарны в том, какой доработки требует представленный материал, и видят, как он постепенно преображается в результате совместных усилий, и появляется большая отточенность текста и научного стиля изложения в целом.

В редакционной коллегии журнала «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» у каждого редактора большой опыт осуществления своей собственной исследовательской деятельности и свой стиль общения с авторами и научного редактирования присланных в его раздел статей. Но всех отличает самоотверженность, преданность

возложенным на них обязательствам, которые к тому же выполняются исключительно на общественных началах.

Для облегчения потенциальным авторам журнала подготовки научных статей для данного издания одним из перспективных направлений дальнейшей работы редакционной коллегии видится проведение её представителями серии мастер-классов. В самом общем виде требования к публикациям помещены на сайте: http:// musart-edu.ru/avtoram/, но практический опыт показывает, что в получаемых материалах встречаются типичные ошибки, которых можно было бы избежать.

Заключение

Подводя итоги 10-летнего выпуска научного журнала «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education», есть все основания утверждать, что он стал новой для России формой обобщения и распространения международного опыта в сфере музыкального, в том числе музыкально-педагогического образования. Принципиально важным является представленность в его проблемном поле всех основных направлений музыкального образования - народной, религиозно-духовной и светской ориентации, каждое из которых рассматривается на всех трёх уровнях образования: общего, дополнительного и профессионального.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Показательно, что авторами статей являются представители как сферы музыкального образования, так и культуры. Это ведущие учёные в области педагогики музыкального образования, музыкальной психологии, музыковедения, а также молодые исследователи, которые предлагают новые подходы к решению, казалось бы, традиционных проблем.

Есть основания надеяться, что для всех, кто интересуется проблемами

музыкального искусства и образования, прочтение статей будет способствовать расширению представлений о выдвигаемых в научных исследованиях российских и зарубежных музыкантов-педагогов новых концептуальных идеях, возможных способах их обоснования и осуществления экспериментальной проверки; прослеживанию тенденций в развитии музыкального искусства и образования и соотнесению с ними своего практического опыта; рождению новых идей в контексте собственного исследования и прогнозирования дальнейших перспектив своей научно-исследовательской деятельности. Это поможет не только расширению научного кругозора и совершенствованию научного аппарата музыканта-педагога, но и его личностному росту как исследователя. «Кто ясно видит величие чужой мысли, - утверждает французский философ Мишель де Монтень, - тот и сам поднимается до того же уровня и возносит свою мысль на ту же самую высоту» [6, с. 123].

Каждая новая опубликованная статья - это новые идеи. Одни из них находятся пока ещё только в зачаточном состоянии, но уже привлекают к себе внимание музыкантов-педагогов. Другие, получившие теоретическое и экспериментальное подтверждение, отчётливо заявляют о себе и, по мере дальнейшего утверждения, приведут к качественному пересмотру ранее выдвинутых положений, с точки зрения их дальнейшего продвижения или, наоборот, отрицания. Итогом многолетних исследований становятся статьи, раскрывающие авторские концепции, в недрах которых идёт процесс рождения, становления и утверждения новых научных направлений и научных школ. В своей совокупности они отражают развитие творческой мысли исследователей, направляют

музыкантов-педагогов к поиску новых решений стоящих перед наукой задач.

Представленный в журнале богатейший материал об отечественной музыкальной культуре и музыкальной культуре других стран, в контексте которых происходит формирование национальных традиций и появление новаторских музыкально-педагогических идей, может быть востребован не только музыкантами-педагогами, но и специалистами, работающими в различных областях науки и искусства: философии, эстетики, истории, культурологии, искусствознания, общей педагогики и психологии.

В завершение краткого обзора становления, развития и результатов десятилетнего выпуска научного журнала «Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education» хотелось бы выразить глубокую искреннюю благодарность всем музыкантам-педагогам - авторам опубликованных в журнале статей - словами Василия Макаровича Шукшина: «В жизни - с возрастом - начинаешь понимать силу человека, постоянно думающего. Это огромная сила, покоряющая. Всё гибнет: молодость, обаяние, страсти - всё стареет и разрушается. Мысль не гибнет, и прекрасен человек, который несёт её через жизнь» [33].

20

At the origins of the establishment of a scientific journal with a focus on the relationship between musical arts and education

Periodicals are good because they often feature the most relevant "burning" topics - those, what are ... at the forefront of science.

Gennady M. Tsypin [1, p. 20]

The initiative to create a new scientific periodical on the basis of the Moscow Pedagogical State University in order to consider musical and pedagogical problems was made in 2013 by the head of the Department of Methodology and Methodology of Music Teaching, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Eduard Borisovich Abdullin. The impetus for putting forward such an idea was the increasingly obvious contradiction between the high level of development of pedagogy of music education as a science in all its directions and the lack of a specialized scientific publication in which the results of research in the field of general, additional and professional music education would be covered. The main difference from other journals was the adoption as the main target of orientation in the selection and publication of articles on the conjugacy of the musical and pedagogical perspectives presented in them.

The idea of creating a new scientific journal, called the Bulletin of the UNESCO chair "Musical Arts and Education", was supported by the university leadership and outstanding figures of science, art and education: Evgeny Pavlovich Velikhov, Valery Abisalovich Gergiev, Viktor Leonidovich Matrosov, Boris Mikhailovich Nemensky, Alexander Sergeevich Sokolov, Gennady Moiseevich Tsypin, Rodion Konstantinovich Shchedrin and others,

by many representatives of educational institutions in Russia that train musicians and teachers. While on the editorial Board gave consent to participate not only Russian but also foreign musicians, whose achievements in the field of musical art and education has received international recognition, and the work in the editorial office was invited by the leading teachers of the Faculty of Music of the Moscow Pedagogical State University, colleagues and associates of Edward B. Abdullin separating developed the concept of methodological training of musicians-teachers [2].

One of the primary issues to be solved was the choice of the Journal structure. Taking into account the conceptual foundations of the pedagogy of music education, it was built in accordance with the main components of the professional training of future musicians and teachers:

• "Methodology of pedagogics of musical education";

• "Music psychology, the psychology of music education";

• "Musical historical and theoretical education";

• "Musical performance and education";

• "History, theory, and methodology of music education".

This heading was intended to contribute to the formation of a systematic understanding of readers about the current problems of music education and readiness for their consideration at the philosophical (world outlook), general scientific and musical pedagogical levels. Its expediency was further confirmed by all the practical activities of the editorial board on the analysis, systematization of the received materials and their preparation for publication.

21

Historical milestones in the development of the Journal as a new periodical scientific publication

Ten years have passed since the release of the first issue of the Journal Bulletin of the UNESCO chair "Musical Arts and Education" in 2013. Over the years, it is possible to identify several major fateful milestones on its historical path, indicating the increasing attention of the scientific community of musicians and teachers to this publication and the improvement of its status.

So, since December 1, 2015, the Journal has been included in the list of leading peer-reviewed scientific journals and publications of the Higher Attestation Commission in three areas:

Pedagogical sciences (13.00.01. General Pedagogy, history of pedagogy and education, 13.00.02. Theory and methodology of teaching and upbringing (by areas and levels of education), 13.00.08. Theory and methodology of vocational education);

Psychological sciences (19.00.01. General psychology, personality psychology, history of psychology);

Art history (17.00.02. Musical art). In accordance with the increasing interest of foreign colleagues in the Journal, since 2019 the Journal has been published under the name: "Musical Art and Education", since August 20, 2020 it has been included in the international database Scopus, and since June 23, 2022 - in the list of the Journals Russian Science Citation Index (RSCI).

The entry of the Journal into the international database was facilitated by: • consent to participate in the work of the Editorial Board not only of Russian scientists, but also of foreign colleagues: Sheila Woodward - PhD, Associate

Professor and Director of the Department of Music at Eastern Washington University (USA), member of the Presidium of the International Society for Music Education (ISME); Ion Gagim - Doctor of Pedagogical Sciences, Professor (Moldova), David Forrest - PhD, Professor at the University of Melbourne (Australia);

• publication of articles by both Russian researchers and representatives of other countries of the world: Australia, Algeria, Belarus, Germany, China, Lithuania, Moldova, Mongolia, Transnistria, Syria, USA, Ukraine, Czech Republic. It is indicative in this regard that by now the number of articles by foreign authors has reached 68, which indicates the high international status of the scientific publication.;

• increasing the demands on the articles of Russian researchers regarding the expediency of a more complete representation of the analysis of foreign-language sources in them;

• a significant expansion of the content and volume of English-language annotations and a list of keywords in the published articles of Russian musicians as the Editorial Board accumulates experience in publishing a periodical scientific journal;

• publication of a specially created set of "Selected Articles about the World of Music Arts and Education" from three Journals in English, including the most significant publications by this year with a total volume of 58, 6 pp. [3; 4; 5];

• providing free access to all issues of the magazine, starting with the first issue, initially on the RSCI platform, and from 2019 on the website of the journal "Musical Art and Education".

It is necessary to dwell on the English-language set of journals in more detail, since in 2016 its presentation was presented at the ISME (International Society for Music

Education) conference in Glasgow (Glasgow, Scotland: 32nd World Conference International Society for Music Education 24-29 July 2016), while it was donated leading scientific communities in Australia, England, Ireland, USA, Germany, South Africa. Thus, this publication served as an incentive for the expansion of international scientific contacts and to increase interest of foreign musicians and teachers in the research of Russian scientists. This is evidenced by the gratitude of foreign colleagues: Angela Ruggles, Secretary General of the International Society for Music Education (ISME), Sheila Woodward, a member of the Presidium of this society and Judy Thonell, Secretary General of ISME from 2001 to 2012, Honorary President of PASMAE (Pan African Society for Musical Arts Education); Richard J. Hallam, Chairman of the National Section for Music Education of Great Britain, David Forrest, who directs the National Section of ISME in Australia, Caroline van Niekerk, representative of the Pan African Society for Musical Arts Education and many other musicians and teachers who have shown interest in the research of Russian scientists.

Scientific potential of the Journal "Musical Art and Education"

When you look at the path traversed since the founding of the Journal, first of all, questions arise about what new publications presented in it have brought to the pedagogy of music education as a science, what discoveries have been made by the authors, what original research ideas have been proposed and justified by them.

It is quite obvious that each of the articles published in the first decade, being approved by reviewers and recommended for publication, introduces something new to the ideas of the music pedagogical

community about the latest research in the field of music education pedagogy, about those new concepts, ideas, features of the author's approaches to the study of the problems they have chosen. In their totality - their number is equal to 590 -they characterize the scientific potential of the Journal.

The following classification of articles according to the scale of novelty of the conceptual approaches put forward by the authors to the consideration of the problems raised in them provides for the allocation of several categories. Since it is not possible to characterize all publications in this perspective, we will limit our consideration to just a few examples.

First of all, it is necessary to highlight articles that indicate the emergence and development of new scientific research areas that are of strategic importance for the development of pedagogy of music education as a science. In this regard, it is appropriate to recall the statement by the outstanding Russian scientist Vladimir Ivanovich Vernadsky: "The scientific thought of a scientist of our time with unprecedented success and strength is delving into new areas of great importance that did not exist before or were exclusively the lot of philosophy or religion" [6, p. 197].

Thus, in the articles by Ludmila A. Rapatskaya, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, on the basis of an increasingly multifaceted development of cultural, musicological and pedagogical approaches to Russian musical culture, its spiritual and moral potential is revealed. The idea of reuniting theological and musicological knowledge is consistently pursued. The concept of spiritual analysis put forward by the author, being the highest philosophical stage of understanding the continuum of musical art, allows us to consider every creation of musical art in

the designated perspective, regardless of its purpose or the degree of religiosity of the author. Such an analysis has a universal character and can be implemented in relation to temple, folk and secular music. For the first time, the author also substantiates the expediency of developing and applying a civilizational approach that can characterize the spiritual component of Russian musical culture and education from its origins to the present, trace the nature of its conjugation with foreign musical cultures, [7; 8; 9, etc.] in a new perspective.

New horizons for performing musicians and teachers are opened by the articles by Augusta V. Malinkovskaya, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, aimed at identifying and practical realization of the methodological potential of the intonation paradigm in relation to the problems of musical performance and education: history and theory, interpretology, pedagogy of music education, methods of teaching piano performers. Particular importance is attached to the identification of auditory-intonational specifics of the interpreter's thinking in the process of comprehending the author's idea of a musical work. The expediency of its interpretation as a dynamic artistic concept immersed in the integral creative consciousness of the composer, in the "texts of culture", open to performing and listening co-creation in its continuous movement in historical time is substantiated. This orientation contributes to the expansion of the subject and problem space of the theory of performance, enriching the traditional research tools of musicians-teachers by attracting the resources of philosophical and psychological methods of analysis [10; 11, etc. ].

The articles by Julia S. Ovchinnikova, PhD of Cultural Studies, Associate Professor, present the author's concept of the study of

traditional music in the culture of the peoples of the world in connection with the local natural cosmos, soundscape, cultural, linguistic and sound pictures of the world, lifestyle, mythology, mentality, ethnohistory and other phenomena. As a result of long-term comparative field and theoretical studies of traditional musical cultures, the mechanisms of their existence have been revealed, which are pedagogically interpreted by Yu. S. Ovchinnikova in relation to modern musical and educational practice on the basis of musical and cultural, psychological and anthropological, personality-oriented and subject-activity approaches. Among the categories of musical ethnopedagogy that have been developed in the author's concept, one should name the relationship "Man - World"; "musical peacemaking" as a special kind of creativity in co-intonation with the World; contact communication in traditional cultures and in the modern educational space, etc. [12; 13, etc.].

Publications that deal with the concept of "Scientific School" in relation to the pedagogy of music education are also fundamentally new for music and pedagogical issues.

As is known, this term, widely used in scientific publications, has not been generally understood up to the present time and can be interpreted in different ways. In this regard, the articles of Doctors of Pedagogical Sciences, Professors Augusta V. Malinkovskaya and Elena V. Nikolaeva about the Scientific School by Eduard Borisovich Abdullin "Methodology of pedagogics of music education" [14; 15], Tatiana G. Mariupol about the scientific school of Gennady Moiseevich Tsypin "Development of general and special (musical) abilities are of particular importance for musicians-teachers in the process of learning music" [16], Augusta

V. Malinkovskaya about the Scientific School by Alexander Dmitrievich Alekseev [17; 18].

The fundamental works of the creators of these Scientific Schools are the methodological basis for the research activities of musicians-teachers. Therefore, the articles published in the Journal give a meaningful and detailed description of these schools with a focus on the conceptual ideas of their creators and the main stages and directions of development; special attention is paid to publications that allow us to trace the further development of the fundamental ideas put forward in them in the works of representatives of these schools. This creates the necessary conditions for the formation of an increasingly holistic view of each of them, the range of problems considered within their framework, and the improvement of the research apparatus.

The same category of publications includes articles that testify to the increasingly intensive process of formation and development of the author's scientific schools, the formation of which was influenced by the conceptual ideas of Eduard B. Abdullin and contributed to the birth of new scientific research directions. This refers to the Scientific School "Musical-psychological anthropology and psychology of music education" by Doctor of Pedagogical and Psychological Sciences, Professor Alla V. Toropova [19; 20, etc.] and to the Scientific School "The history of music education as a science and as an academic subject" by Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Elena V. Nikolaeva [21; 22, etc.]. Each of these schools has already received public recognition, as evidenced by a large number of studies based on the scientific concepts of the leaders of these areas.

It seems appropriate to pay attention to the great scientific potential of the articles indicating a consistent expansion of

the spectrum of consideration of problems that were previously the subject of study in fundamental music pedagogical research or research related to the pedagogy of music education sciences. As an example, the articles by Michael D. Kornoukhov, Doctor of Pedagogical Sciences, enriching the ideas about the phenomenon of performing interpretation and the formation of the interpretive culture of future music teachers can be cited. [23; 24 and others], Doctor of Art History, Professor Evgeniy V. Hertzman, devoted to the analysis of views on music education in ancient sources, theoretical and methodological aspects of the development of ancient cultures from written monuments, [25; 26], PhD of Philological Sciences Tatyana V. Parshina with the results of studying the S. V. Rachmaninoff' biography and his pedigree, which are clearly they reveal significant errors in statements that have been considered reliable historical evidence up to now, [27; 28, etc.].

It is also necessary to emphasize the pedagogical significance of publications describing certain aspects of the pedagogy of music education in the context of the preparation of fundamental scientific research at the doctoral level. Articles in this category precede the formation and consistent approval of new directions that are still under development. Examples of this are the articles by PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor Boris R. Iofis, theoretically and experimentally proving the prospects of implementing an integrative approach to the historical and theoretical training of future musicians-teachers; [29; 30, etc.]; PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor Elena P. Krasovskaya, in which the essence and pedagogical expediency of implementing a poly-textual approach in university musical and instrumental training are consistently and more fully revealed; [31; 32, etc].

25

Publications that present the results of narrowly focused research with the characteristics of certain aspects of the pedagogy of music education in the context of the preparation of candidate's and master's theses can be allocated to a separate category. Articles with such a focus are the most numerous, and their significance is seen mainly in the expansion of the problems of musical and pedagogical research, in finding a new historical, theoretical or methodological perspective for studying current problems and putting forward several conceptual positions based on theoretical and experimental research.

It should be emphasized that the development of pedagogy of music education as a science is impossible without a clash of opinions, without disputes and discussions. Therefore, describing the scientific potential of the Journal, it is impossible not to mention the attitude adopted in it to include publications, some provisions of which cause ambivalence. On the one hand, they are more or less justified by the author, on the other hand, they give rise to doubts about their legitimacy. Such publications set up musicians-teachers to search for the reasons for the appearance of such views. The written form in which they are presented orients readers to reflect, to determine their attitude regarding the credibility of the author's position, to mentally correlate their musical or musical-pedagogical experience with the one in the context of which the authors came to their statement.

Summarizing what has been said, there is reason to believe that in the vast expanses of the information field in which musicians-teachers - researchers are located, all articles published in the Journal "Musical Art and Education" become those beacons that attract readers with a new formulation

of problems and the search for possible approaches to solving them.

Editing of scientific articles as a special kind of creative activity of musicians-teachers

It is not enough to have clear and true ideas. To communicate them to others, you still need to be able to express them clearly.

Claude Adrien Helvetius [6, p. 259]

Describing the path of the Journal "Musical Art and Education", it is impossible to ignore the enormous work carried out over the years by the Editorial Board on the selection, analysis and editing of articles accepted for publication.

It would not be an exaggeration to say that editing is a special kind of creativity in scientific periodicals. It is aimed at encouraging the authors to reunite the scientific style of presenting their ideas and holistic concepts with the art of conveying their essence, theoretical and experimentally confirmed validity in a logically constructed and accessible to a wide range of musicians verbal expression. As the famous Soviet theoretical physicist Arkady Beinusovich Migdal rightly noted, "Deep thought will only benefit if its expression is simplified. Unfortunately, in science, as in art, true simplicity is given only to the master. Simplicity requires a lot of effort" [6, p. 264]. It is precisely to achieve such unity, in which the conceptual idea of the article will be conveyed to readers in the most appropriate verbal form, that the editors' activities in their collaboration with the authors are directed.

As you know, scientific creativity is often compared to climbing to a height, and there is no end to this rise. Such a rise in

the preparation of an article for publication is carried out by the joint efforts of the authors and editors of scientific materials.

If you look at the articles coming to the editorial office in their original form and compare them with the already edited, formatted and published versions, it becomes obvious what an extremely complex and large-scale work is being carried out by the editorial board in this direction. It is quite obvious that it is especially necessary for novice researchers. However, there are some requirements for publications in this Journal that make it difficult even for researchers with extensive experience in writing scientific articles. It is necessary to dwell on this aspect of editing in more detail, leaving out of this article the purely technical features of preparing texts for publication.

First of all, in the materials originally sent, the organic unity of the musical and pedagogical perspectives of the presentation is extremely rarely traced. It would seem that for musicians-teachers such a connection is obvious. But practice shows that it is not always in the focus of the author's attention. Most often, their insufficient conjugation is observed in articles of psychological-pedagogical and musical-historical orientation, the authors of which focus all their attention on the psychological or musicological perspectives of the study. When preparing such materials for publication, they, following the suggestions of the editors, consider the question of the possibility and expediency of applying the results of their research in a musical and pedagogical perspective. This helps to increase their scientific and practical significance.

The authors are also hampered by the principle of structuring texts adopted in the Journal. In comparison with the free form of presentation inherent in many periodicals or a rigidly designated structure

in the form of an introduction, the goals and objectives of the research, the tools used, the results obtained and their discussion, this periodical has chosen a different form of coverage of the content and results of research activities. This is a mandatory selection of several sections in it, each of which is preceded by a subtitle that directs readers' attention to the angle disclosed below. In contrast to the linear sequential presentation of the main text without highlighting the main reference milestones in it, the proposed structure acquires a spatial perspective and volume. Such an organization of the text provides the reader with the opportunity to use the reading technique accepted in science [1, pp. 39-51]. In this case, it involves a sequential review of the title, annotation, keywords and titles of each of the sections highlighted in the text, followed by a transition to reading the entire article. With such a viewing, the general meaning of the author's approach to the formulation of the problem and its solution initially becomes the focus of attention. In other words, the essence of the proposed position is "grasped" and on this basis there is a subsequent in-depth detailed reading of the entire text.

One of the directions of the joint creativity of the author and the editor in this regard is the search for such formulations of the names of the selected headings that would distinguish accuracy and maximum capacity in terms of content with the minimum possible number of words used for this.

Anyone who has ever turned to editing scientific articles in their professional activity knows how important the joint work of the author and the editor is. It becomes the most productive when they agree on what kind of refinement the presented material requires and see how it is gradually

28

transformed as a result of joint efforts and a greater refinement of the text and the scientific style of presentation as a whole appears.

In the editorial board of the Journal "Musical Art and Education", each editor has extensive experience in carrying out his own research activities and his own style of communication with authors and scientific editing of articles sent to his section. But all are distinguished by dedication, dedication to the obligations imposed on them, which are also carried out exclusively on a voluntary basis.

In order to facilitate the preparation of scientific articles for this publication by potential authors of the Journal, one of the promising areas of further work of the editorial board is the holding of a series of master classes by its representatives. In the most general form, the requirements for publications are placed on the website: http://musart-edu.ru/ avtoram, but practical experience shows that there are typical errors in the received materials that could have been avoided.

Conclusion

Summing up the results of the 10-year issue of the scientific Journal "Musical Art and Education", there is every reason to assert that it has become a new form of generalization and dissemination of international experience in the field of music, including music and pedagogical education for Russia. Fundamentally important is the representation in its problem field of all the main directions of musical education of folk, religious-spiritual and secular orientation, each of which is considered at all three levels of education: general, additional and professional.

It is significant that the authors of the articles are representatives of both the field

of music education and culture. These are leading scientists in the field of music education pedagogy, music psychology, musicology, as well as young researchers who offer new approaches to solving seemingly traditional problems.

There is reason to hope that for everyone who is interested in the problems of musical art and education, reading the articles will contribute to expanding ideas about new conceptual ideas put forward in scientific research by Russian and foreign musicians-teachers, possible ways to substantiate them and carry out experimental verification; tracing trends in the development of musical art and education and correlating their practical experience; the birth of new ideas in the context of their own research and forecasting the future prospects of their research activities. This will help not only expand the scientific horizons and improve the scientific apparatus of the musician-teacher, but also his personal growth as a Researcher. "Whoever clearly sees the greatness of someone else's thought", says the French philosopher Michel de Montaigne, "he himself rises to the same level and elevates his thought to the same height" [6, p. 123].

Every new published article is a new idea. Some of them are still only in their infancy, but they are already attracting the attention of musicians and teachers. Others, which have received theoretical and experimental confirmation, clearly declare themselves and, as they are further approved, will lead to a qualitative revision of the previously put forward provisions, in terms of their further promotion or, conversely, denial. The result of many years of research are articles that reveal the author's concepts, in the depths of which the process of birth, formation and approval of new scientific directions and scientific schools takes place. In their entirety, they

reflect the development of the creative thought of researchers, direct musicians and teachers to search for new solutions to the problems facing science.

The rich material presented in the Journal about the national musical culture and the musical culture of other countries, in the context of which national traditions are being formed and innovative musical and pedagogical ideas are emerging, can be in demand not only by musicians-teachers, but also by specialists working in various fields of science and art: philosophy, aesthetics, history, cultural studies, art studies, general pedagogy and psychology.

At the end of a brief review of the formation, development and results of the ten-year issue of the Scientific Journal "Musical Art and Education", I would like to express my deep sincere gratitude to all musicians, teachers, authors of articles published in the Journal - in the words by Vasily Makarovich Shukshin: "In life - with age - you begin to understand the power of a person who constantly thinks. This is a huge force, conquering. Everything is dying: youth, charm, passion - everything is aging and collapsing. Thought does not perish, and the person who carries it through life is beautiful" [33].

БИБЛИОГРАФИЯ

1. Цыпин Г. М. Диссертационное исследование в области музыкальной культуры и педагогики (проблемы содержания, формы, языка и стиля). Тамбов, тамбовский гос. муз-пед. ин-т имени С. В. Рахманинова, 2005. 337 с.

2. Абдуллин Э. Б. Содержание и организация методологической подготовки учителя музыки в системе высшего педагогического образования: дисс. ... доктора педагогических наук. Специальности: 13.00.02 - Методика преподавания музыки; 13.00.01 - Теория и история педагогики. М., 1991. 433 с.

3. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. I / E. V. Nikolaeva (Editor-in-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in LifeLong Learning, 2016. 320 p.

4. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. II / E. V. Nikolaeva (Editorin-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in Life-Long Learning, 2016. 310 p.

5. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. III / E. V. Nikolaeva (Editorin-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in Life-Long Learning, 2016. 308 p.

6. Слово о науке: Афоризмы. Изречения. Литературные цитаты. Кн. Вторая / Сост., автор предисловия к главам Е. С. Лихтенштейн. 2-е изд., исправлен. и доп. М.: Знание, 1986. 288 с.

7. Рапацкая Л. А. Духовный анализ музыки в контексте педагогики музыкального образования: теория и практика // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2022. Т. 10. № 1. С. 9-24. DOI: 10.31862/2309-1428-2022-10-1-9-24.

8. Рапацкая Л. А. Духовность как категория музыкального искусства и образования // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2020. Т. 8. № 2. С. 34-53. DOI: 10.31862/2309-1428-2020-8-2-34-53.

9. Рапацкая Л. А. Цивилизационный подход в педагогике музыкального образования: методологические основания и перспективы развития // Музыкальное искусство и образо-

29

30

вание / Musical Art and Education. 2021. Т. 9. № 4. С. 9-28. DOI: 10.31862/2309-14282021-9-4-9-28.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

10. Малинковская А. В. Категориальная триада «стиль - творческий метод - индивидуально-типологический статус» как методологическая основа изучения искусства музыканта-исполнителя // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2017. №. 1. С. 13-32.

11. Малинковская А. В. Исполнительская интерпретация музыкального произведения как объект исследования: к вопросу о доказательности теоретического суждения // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2020. Т. 8. № 4. С. 9-28. DOI: 10.31862/2309-1428-2020-8-4-9-28.

12. Овчинникова Ю. С. Отношение «человек-мир» в традиционных музыкальных культурах как методологическое основание постижения сущности музыкального образования народной ориентации // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2016. № 1(13). С. 11-26.

13. Овчинникова Ю. С. Миротворчество как категория традиционно ориентированного музыкального образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2016. № 2(14). С. 13-26.

14. Малинковская А. В. Методология - «магический кристалл» музыкально-педагогической науки (Размышления о научной школе Эдуарда Борисовича Абдуллина) // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2015. № 2(10). С. 39-55.

15. Николаева Е. В. Предпосылки становления и основные этапы развития научной школы Эдуарда Борисовича Абдуллина // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2020. Т. 8. № 3. С. 9-49. DOI: 10.31862/2309-1428-20208-3-9-49.

16. Мариупольская Т. Г. Геннадий Моисеевич Цыпин и его научная школа «Развитие общих и специальных (музыкальных) способностей в процессе обучения музыке» // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2021. Т. 9. № 4. С. 29-42. DOI: 10.31862/2309-1428-2021-9-4-29-42.

17. Малинковская А. В. Научная школа А. Д. Алексеева: монографические исследования // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2015. № 3(11). С. 108-123.

18. Малинковская А. В. А. Д. Алексеев - преподаватель, наставник молодых учёных, деятель музыкального образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2015. № 4(12). С. 110-124.

19. Торопова А. В. Музыкально-психологическая антропология как междисциплинарная область научных знаний // Музыкальное искусство и образование. 2019. Т. 7. № 2(26). С. 24-40.

20. Торопова А. В. Становление научно-образовательной модели Музыкально-психологической антропологии // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2020. Т. 8. № 3. С. 65-81. DOI: 10.31862/2309-1428-2020-8-3-65-81.

21. Николаева Е. В. Перспективы развития в России истории музыкального образования как науки // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2016. № 1(13). С. 142-149.

22. Николаева Е. В. Профессионально ориентированная историко-педагогическая подготовка будущих музыкантов-педагогов: содержание, структура, особенности реализации // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2021. Т. 9. № 3. С. 9-28. DOI: 10.31862/2309-1428-2021-9-3-9-28.

23. Корноухое М. Д. Формирование интерпретационной культуры будущего учителя музыки как компонент методологии педагогики музыкального образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2013. № 1. С. 74-82.

24. Корноухов М. Д. Интерпретация как проявление творческого самовыражения будущих учителей музыки // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2014. № 1(5). С. 128-136.

25. Герцман Е. В. Методика освоения древних культур по письменным памятникам // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2013. № 2. С. 64-79.

26. Герцман Е. В. Античное музыкальное образование в представлении современников // Музыкальное искусство и образование. 2018. № 2. С. 120-138.

27. Паршина Т. В. Историко-лингвистическое исследование фамилии рода Рахманиновых: от индийских брахманов к русскому Рахманинову // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2020. Т. 8. № 1. С. 116-130. DOI: 10.31862/2309-14282020-8-1-116-130.

28. Паршина Т. В. Родословная С. В. Рахманинова как историко-педагогический феномен // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2022. Т. 10. № 4. С. 115-133. DOI: 10.31862/2309-1428-2022-10-4-115-133.

29. Иофис Б. Р. Модель интонационной формы музыки как основа содержательного единства музыкально-теоретического образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2014. № 3(7). С. 103-112.

30. Иофис Б. Р. Интегративный подход к преподаванию музыкально-теоретических дисциплин // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2022. Т. 10. № 2. С. 79-92. DOI: 10.31862/2309-1428- 2022-10-2-79-92.

31. Красовская Е. П. Идея взаимодействия искусств в композиторском, исполнительском и педагогическом творчестве Ференца Листа // Вестник кафедры ЮНЕСКО Музыкальное искусство и образование. 2014. № 1(5). С. 114-127.

32. Красовская Е. П., Гуань Цун. Поликонтекстуальный подход к трактовке вечных тем в классе фортепиано на примере транскрипции балета С. С. Прокофьева «Ромео и Джульетта» // Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education. 2021. Т. 9. № 2. С. 71-89. DOI: 10.31862/2309-1428-2021-9-2-71-89.

33. Василий Шукшин об истинной силе человека, которая не слабеет с возрастом: URL: https:// dzen.ru/a/XvwOEcXGPEdLk8jN (дата обращения: 20.12.2022).

31

Поступила 20.01.2023; принята к публикации 20.02.2023.

Об авторе:

Николаева Елена Владимировна, профессор кафедры методологии и технологий педагогики музыкального образования имени Э. Б. Абдуллина Института изящных искусств Московского педагогического государственного университета (МПГУ) (улица Малая Пироговская, 1, строение 1, Москва, Российская Федерация, 119435), доктор педагогических наук, профессор, [email protected]

Автором прочитан и одобрен окончательный вариант рукописи.

32

REFERENCES

1. Tsypin G. M. Dissertatsionnoe issledovanie v oblasti muzykal'noj kul'tury i pedagogiki (problemy soderzhaniya, formy, yazyka i stilya) [Dissertation Research in the Field of Musical Culture and Pedagogy (Problems of Content, Form, Language and Style)]. Tambov, Tambov State Musical and Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov, 2005. 337 p. (in Russian).

2. Abdullin E. B. Soderzhanie i organizatsiya metodologicheskoj podgotovki uchitelya muzyki v sisteme vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya [Content and Organization of Methodological Training of Music Teacher in the System of Higher Pedagogical Education]. Thesis of the Doctor of Pedagogical Sciences. Moscow, 1991. 433 p. (in Russian).

3. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. I. E. V. Nikolaeva (Editorin-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in Life-Long Learning, 2016. 320 p.

4. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. II. E. V. Nikolaeva (Editor-in-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in LifeLong Learning, 2016. 310 p.

5. Selected Articles about the World of Music Arts and Education. Vol. III. E. V. Nikolaeva (Editor-in-Chief), E. B. Abdullin, B. R. Iofis, E. P. Krasovskaya, M. S. Osenneva, A. V. Toropova. Moscow: MSPU, UNESCO Chair in Musical Arts and Education in LifeLong Learning, 2016. 308 p.

6. Slovo o nauke: Aforizmy. Izrecheniya. Literaturnye tsitaty [Word about Science: Aphorisms. Sayings. Literary Quotes]. Book Two. Comp., author of the Preface to the chapters E. S. Lichtenstein. 2nd ed., corrected and supplemented. Moscow: Publishing House "Znanie", 1986. 288 p. (in Russian).

7. Rapatskaya L. A. Spiritual Analysis of Music in the Context of Pedagogy of Music Education: Theory and Practice. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2022, vol. 10, no. 1, pр. 9-24 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2022-10-1-9-24.

8. Rapatskaya L. A. Spirituality as a Category of Musical Art and Education. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 8, no. 2, pp. 34-53 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2020-8-2-34-53.

9. Rapatskaya L. A. The Civilizational Approach in the Pedagogy of Music Education: Methodological Foundations and Development Prospects. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2021, vol. 9, no. 4, pp. 9-28 (in Russian). DOI: 10.31862/23091428-2021-9-4-9-28.

10. Malinkowskaya A. V. Categorical Triad "Style - Method - Individual-Typological Status" as a Methodological Basis of the Study of Art Musician. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2017, no. 1, рр. 13-32 (in Russian).

11. Malinkowskaya A. V. Musical Piece Interpretation by Performer as an Object of Research: to the Question of the Evidence of a Theoretical Judgment. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 8, no. 4, pp. 9-28 (in Russian). DOI: 10.31862/230914282020-8-4-9-28.

12. Ovchinnikova Yu. S. The Ratio of "Man-World" in the Traditional Musical Cultures as a Methodological Basis of Attainment in Music Education National Orientation. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2016, no. 1(13), рр. 11-26 (in Russian).

13. Ovchinnikova Yu. S. Creativity for Peace as a Category of Traditionally Orientated Music Education. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2016, no. 2(14), pp. 13-26 (in Russian).

14. Malinkowskaya A. V. Methodology is "a Magic Glass" of the Music and Pedagogical Science (The Reflections on the Scientific School by Eduard Borisovich Abdullin). Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2015, no. 2(10), pp. 39-55 (in Russian).

15. Nikolaeva E. V. Prerequisites for Formation and the Main Stages of Development of the Eduard Borisovich Abdullin's Scientific School. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 8, no. 3, pp. 9-49. DOI: 10.31862/2309-1428-2020-8-3-9-49.

16. Mariupolskaya T. G. Gennady Moiseevich Tsypin and His Scientific School "Development of General and Special (Musical) Abilities in the Process of Learning Music". Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2021, vol. 9, no. 4, pp. 29-42 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2021-9-4-29-42.

17. Malinkowskaya A. V. The Scientific School of A. D. Alekseev: Monographic Research. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2015, no. 3, pp. 108-123 (in Russian).

18. Malinkowskaya A. V. A. D. Alekseev - Teacher, Mentor Young Scientists, the Outstanding Figure of Music Education. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2015, no. 4, pp. 110124 (in Russian).

19. Toropova A. V. Musical-Psychological Anthropology as an Interdisciplinary Field of Scientific Knowledge. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2019, vol. 7, no. 2, pp. 24-40 (in Russian).

20. Toropova A. V. Formation of a Scientific and Educational Model of Musical-Psychological Anthropology. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 8, no. 3, pp. 65-81 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2020-83-65-81.

21. Nikolaeva E. V. Professionally Oriented Historical and Pedagogical Training Future Musicians-Teachers: Content, Structure, Implementation Features. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2021, vol. 9, no. 3, pp. 9-28 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-14282021-9-3-9-28.

22. Nikolaeva E. V. Development Prospects of the Music Education History as Science. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2016, no. 1(13), pp. 142-148 (in Russian).

23. Iofis B. R. An Integrative Approach to Teaching Musical Theoretical Disciplines. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Music Art and Education. 2022, vol. 10, no. 2, pp. 79-92 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2022-10-2-79-92 (in Russian).

24. Iofis B. R. Model of Intonation Form of Music as a Basis for the Unity of Content of Musical-Theoretical Education. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2014, no. 3(7), pp. 103-112 (in Russian).

25. Krasovskaya E. P. The Conception of Interrelation of the Arts in Franz Liszt's Composing, Performing and Pedagogical Creation. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2014, no. 1(5), pp. 114-127 (in Russian).

26. Krasovskaya E. P., Guan Cong. Polycontextual Approach to Interpretation of Eternal Themes in Piano Class on the Example of the Transcription of the Ballet "Romeo and Juliet" by S. S. Prokofiev. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 9, no. 2, pp. 71-89 (in Russian). DOI: 10.31862/23091428-2021-9-2-71-89.

33

34

27. Kornoukhov M. D. Interpretation as a Manifestation of the Creative Expression of Future Music Teachers. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2014, no. 1(5), pp. 128-136 (in Russian).

28. Kornoukhov M. D. The Formation of an Interpretative Culture of a Future Music Teacher as a Component of Pedagogic Methodology of the Music Education. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2015, no. 2, pp. 74-82 (in Russian).

29. Gercman E. V. Methods of Mastering of Ancient Cultures Based on the Written Monuments. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2013, no. 2, pp. 64-79 (in Russian).

30. Gertsman E. V. Antique Music Education in Presentation of Contemporaries. Bulletin of UNESCO Chair Musical Arts and Education. 2013, no. 2, pp. 120-138 (in Russian).

31. Parshina T. V. Historical-Linguistic Research of the Name of the Rachmaninov's Clan: From the Indian Brahmans to the Russian Rachmaninov. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2020, vol. 8, no. 1, pp. 116-130 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-20208-1-116-130.

32. Parshina T. V. S. V. Rachmaninoff's Clan as a Historical and Pedagogical Phenomenon. Muzykal'noe iskusstvo i obrazovanie = Musical Art and Education. 2022, vol. 10, no. 4, pp. 115133 (in Russian). DOI: 10.31862/2309-1428-2022-10-4- 115-133.

33. Vasily Shukshin ob istinnoj sile cheloveka, kotoraya ne slabeet s vozrastom [Vasily Shukshin about the True Strength of Man, Which Does Not Weaken with Age]. Available at: https://dzen.ru/a/ XvwOEcXGPEdLk8jN (accessed: 20.12.2022).

Submitted 20.01.2023; revised 20.02.2023.

About the author:

Elena V. Nikolaeva, Professor at the Department of Methodology and Technology of Music Education named after E. B. Abdullin of Art Institute of Moscow Pedagogical State University (MPGU) (Malaya Pirogovskaya Street, 1/1, Moscow, Russian Federation, 119435), Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, [email protected]

The author has read and approved the final manuscript.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.