ЮКОРИ ТЕЗЛИКДАГИ КОНТАКТ ТАРМОГИ ЛИНИЯСИДА ЭЛЕКТРОДИНАМИК ЖАРАЁНЛАР
Бобурбек УлуFбек уFли Муминов
Тошкент давлат транспортунивеситети 2-курс магистратура талабаси
АННОТАЦИЯ
Ушбу макола Узбекистан темир йуллари юкори тезликдаги контакт тармоги линиясидаги электродинамик жараёнларни урганиш оркали электр станцияларининг курилмалари параметрларини бахрлашга куйиладиган талабларни аниклаш ва хорижий тезюрар линияларнинг энг яхши намуналари билан таккослаш хусусида.
Калит сузлар: электр станциялари курилмалари, электродинамик жараёнлар, лойих,алаш, ток кабул килгичлар, контакт тармоги.
ELECTRODYNAMIC PROCESSES IN HIGH SPEED CONTACT LINE
Boburbek Ulugbek ugli Muminov
Tashkent State University of Transport, 2nd year master's student
ABSTRACT
This article is about determining the requirements for the evaluation of the parameters of power plant equipment by studying the electrodynamic processes in the high-speed contact network of the Uzbek Railways and comparing them with the best examples of foreign high-speed lines.
Keywords: power plant equipment, electrodynamic processes, design, current receivers, contact network.
КИРИШ
Узбекистон темир йулларида транспорт жараёнининг усиши замонавий тезюрар йуловчи электр поездларини жорий этишни такозо этмокда. Бу эх,тиёж, хусусан, "Узбекистон темир йуллари" АЖ нинг бир нечта йуналишларида Талго-250 русумидаги янги тезюрар йуловчи электр поездларини жорий етиш оркали таъминланмокда.
Лойих,алаш, куриш ва ишлатиш вактида контакт тармогининг ишончли ишлашини таъминлаш учун махсус техник шарт-шароитлар, лойих,алаш ва ишлатиш технологияси коидалари ва механизмларини яратиш буйича олиб бориладиган ишларнинг юкори сифатини таъминлаш лозим. Жумладан, контакт
тармогининг ток кабул килгич билан узаро таъсирлашишида нафакат статик, балки динамик таъсирларни хам хисобга олиш зарур. Бунинг асосий сабаби шундаки, контакт тармоги ва пантографнинг узаро таъсири тебранувчи тизимни уз ичига олган мураккаб тебраниш жараёнидир. Яъни, контакт тармоги сими билан ток кабул килгич контакт нуктасида уларнинг параметрларини даврий узгариши туфайли тебраниш юзага келади ва локоматив ток кабул килгичи билан узаро таъсирлашади.
Бундан ташкари, тебраниш тулкинлари хар иккала йуналишда хам контакт осма буйлаб ток кабул килгичларнинг босилишнуктасидан таркалади ва бу контакт тармогининг бошка ток кабул килгичлар билан узаро таъсирлашишига олиб келади. Шунингдек, тебранувчи тизимга шамол юклари, контакт осмасининг нотугри жойлашиши ва бошкалар каби тасодифий омиллар хам таъсир етади.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
"КОРТЭС" дастурий пакети Windows 98/Ме/2000/ХП/7/10 мухитидаги шахсий компьютерларда турли хисоблаш ишларини бажариш яъни, уларнинг параметрларни танлаш, тортиш электр таъминоти тизимлари ва уларнинг алохида элементларининг режимлари ва юкланиш кобилиятлари хусусиятларини аниклаш билан боглик хисоблашларни бажаришга мулжалланган.
Кортэс дастури ёрдамида амалга ошириладиган янги асосий хусусиятлар сифатида куйидагиларни кайд этиш мумкин:
- рекуператив энергияни хисобга олган холда алохида участкалар учун тортиш юкламасини аниклаш;
- турли тоифадаги юкори тезликдаги, йуловчи, юк (шу жумладан, юкори огирликдаги), шахар атрофи ва бошка поезд жадвалларини моделлаштириш оркали электр хисоб-китобларни амалга ошириш;
- туташ участкалари мавжуд булган бир неча тортиш подстанцияларидан таъминловчи зоналар учун электр таъминоти схемаларини хисоблаш;
- берилган жойларда хаво ораликларидаги тортиш подстанциялари ва секциялаш постлари таъминот линияларининг контакт тармогига уланиш схемаларини хисобга олиш.
МУХ,ОКАМА
КОРТЭС дастури мослашувчан булиб, умумий маълумотлар базалари ва бошкарув усуллари билан богланган турли максадлар учун дастурий модулларни уз ичига олади. Модуллар тупламини электр таъминоти тизимларини лойихалаш ва уларнинг ишлаши сохасида аник муаммоларни хал килиш учун кушимча
компонентлар билан тулдириш мумкин. ЮМат дастури КОРТЭС дастурий воситасининг бошкарув модули сифатида ишлатилади (1-расм).
1-расм. Тортиш электр таъминотининг комплекс хисоблари. КОРТЭС дастурий воситасининг бошкарув модули - Ю;Маш дастури ишчи ойнаси
Поездлар харакатини моделлаштириш белгиланган тезлик урнатиш, поездларнинг массаси ва тортиш кучини назорат килиш, алохида нукталарда тухташ жойларини белгилаш хамда харакат параметрларига боглик равишда амалга оширилади: бошлангич тезлик, контакт тармогидаги кучланиш, контроллернинг максимал холати ва бошка параметрлар. Бу маълумотлар хар бир вариант учун алохида олдиндан киритилади.
В, - Расчётные данные
Янгиер - Раз. №13 (кт О - 105,1 )
Дорога: Узбекским железным дорог / Янгиер-Раз. N^13
Файл C:\LJsers\Timur\Desktop\Pac4eT Диплома\ТалгоЧЯнгиер-Раз.М-1 3(6).р(к
Категория [Высокоскоростной | д | Локомотив |Та1до250 | ^ |
секции электропоезда Состав |«Нулевой»
□ -
¡иид
э поезда, м |158 ~| Г71
Задание на расчет для графика движения
< Открыть >
Выполнить <РВ> Все вариант э процесс И
Период усреднения тока, г.
Г^ I -
Параметры движения
Границы, остановки, кра
н
Начальная скорость, км/ч |0 |
Нач. перегрев обмоток двигателя, |15
Коэффициент снижения сцепления |1.0 ~
Напряжение в контактной сети, В 125000 ~|
Зона вегулирования скорости, км/ч |Автом. | Оптимизация выбега [3
Э лектри'и !I ;кое | р! :куг » Iюное] п >| ir.ii 1жент I I
регулировочное
Режимная карта
2-расм. Дастурнинг асосий ишчи ойнаси ва хисобий маълумотлар панели
Дастурлар вазифани белгилаш ва хисоблаш маълумотларини киритиш бош менюдаги асосий ишчи ойна оркали амалга оширилади. Ушбу ишчи ойна (2-расм) бошлангич маълумотларни киритиш ва уларни тахрирлаш учун хамда хисоблашларни ишга тушириш учун хизмат килади. Маълумотларни киритиш майдони 5 та секцияга булинган ва хар бир секция ундан олдинги секция маълумотлари киритилгандан сунг очилади.
НАТИЖА
Тортув хдсобини амалга ошириш учун КОРТЭС дастуридан фойдаланилади. Бошлангич маълумотлар сифатида Янгиер - Разъезд №13 участка профили (3-расм) ва хдр бир участка учун тезлик чекловидан фойдаланилади.
3-расм. Янгиер - Разъезд №13 участкасининг буйлама профили
Локомотив маълумотлари учун Talgo250 электропоездининг параметрлари киритилади. Talgo250 электропоездининг техник параметрлари маълумотномалардан олинади. Talgo250 электропоезди электродвигателлариннг умумий куввати 4800 кВт булиб, 2400 кВт кувватли иккита мотор-вогон кувватларининг йигиндисига тенг. Х,ар бир тортув вагонида 4 тада ук мавжуд булиб, хдр бир укга 600 кВт кувватли электродвигател уланган.
4-расмда 50 Гц частотали, узгарувчан токли 25 кВ кучланишли электр таъминоти тизимидаги Talgo 250 электропоездининг тортув курилмалари токи, кучланиши ва кувватини тезликка богликлик графиги келтирилган. Эгри чизиклардан маълумки, ток, кучланиш ва кувватнинг кийматлари тезлик 108 км/с дан ошгандан кейин узгаришсиз колади.
4-расм. Talgo 250 электропоездининг тортув курилмалари токи, кучланиши ва кувватини тезликка боFликлик графиги
Юкорида график куринишида келтирилган истеъмол токининг эгри чизиги КОРТЭС дастури ёрдамида олинган.
Кривые потребляемого тока представлены в виде графиков, выполненных c использованием программы КОРТЭС. 5 ва 6-расмларда Янгиер - Разъезд №13 участкасидаги мос равишда ток ва жуфт йуналишлар учун йул профилларини хисобга олган холдаги Talgo 250 электропоездининг истеъмол токи эгри чизиги, шунингдек хисоблаш натижалари келтирилган.
1-жадвал
Участка: Янгиер — Раз. №13 (ток йуналиш)
Юкори тезюрар поезд: Talgo250 огирлиги 324 т, узунлиги 158 м,
Энергия сарфи: 1226,3 кВтс; рекуперация 0,0 кВтс;
Солиштирма сарф: актив. 36,0 Втс/ткм; тулик. 37,8 ВАс/ткм
Техник тезлик: 215,6 км/с
Поезднинг максимал 2,05 кмда 210 А
истеъмол токи
2-жадвал
Перегон Узунлик, Тулик Ток Энергия Тулик
км юриш истеъмол сарфи энергия
вакти. килиб кВт с кВА с
мин. юриш вакти, мин.
Янгиер - 34,0 9,8 8,6 658,0 691,8
Даштабад
Даштабад - Раз. 15,9 3,9 3,3 228,5 239,9
№6
Раз. №6 - Зарбдар 15,2 3,8 1,2 91,6 96,2
Зарбдар - Раз. №9 11,0 2,8 0,9 53,2 55,9
Раз. №9 - Раз. №10 11,0 2,8 0,9 63,8 66,9
Раз. №10 - 6,2 1,8 0,0 0,0 0,0
Джизак-1
Джизак-1 - Раз. 11,8 4,3 3,2 131,1 137,7
№13
Янгиер - Раз. №13 105,1 29,2 18,1 1226,3 1288,5
www.scientificprogress.uz
«SCIENTIFIC PROGRESS» Scientific Journal ISSN: 2181-1601 ///// \\\\\ Volume: 1, ISSUE: 6
5-расм. Юкори тезликдаги Talgo250 электропоездининг ток йуналишда харакатланиш тезлиги ва истеъмол токи эгри чиз^и
ХУЛОСА
Тортиш ва энергетик хдсоблаш натижалари буйича ушбу тизим куввати, токи, контакт симнинг кизиши, ток кабул килгичдаги кучланиш даражаси ва утказиш кобилияти (5 минут оралиги билан 5 жуфт Talgo 250 электропоезди) буйича юкори тезликдаги линияларга куйилган барча талабларга жавоб беради.
Ток кабул килгич ва контакт осма орасидаги узаро таъсирни бахрлашдаги асосий курсаткичлар (ток кабул килгичнинг босиш кучи F ва контакт симининг сикилиши y) ни аниклаш учун маълум усул курсатиб берилган ва у сонли элементларни моделлаштириш усули эканлиги асосланган.
Ток олиш сифатига таъсир килувчи асосий омиллар, яъни эластикликнинг нотекислиги, контакт сими ва ушлаб турувчи троснинг таранглиги, контакт османинг конструктив баландлиги, рессор тросларнинг таранглиги, рессор тросларнинг узунлиги, пралётдаги торларнинг композицияси, фиксаторларнинг урнатилган параметрлари ва контакт симининг зигзаги, контакт симининг осилиш уки, монтаж параметрларини урнатилиш аниклиги хдмда ток кабул килгич тури урганилган.
REFERENCES
1. Odilxo'jayev A.E., Amirov S.F., Jumaboyev S.X., Badretdinov T.N. Temir yo'llar elektr ta'minoti: Ma'lumotnoma - Toshkent: «ADAD PLYUS» 2017-448b.
2. Э.В.Тер-Оранов, А.А.Пышкин Электроснабжение железных дорог. Екатеринбург - УрГУПС, 2014г. - 432 с
3. Kiesling F., Pushman R., Schmieder A. «Contact lines for electric railways planning design implementation». Berlin and Munich: Siemens, 2009, 994 p.
4. Скоростной и высокоскоростной железнодорожный транспорт. В прошлом, настоящем и будущем. К 150-летию железнодорожной магистрали Санкт-Петербург- Москва Т1-СПб, 2001.-320 с, Т2. - СПб.:2003. -448с.
5. Комплекс программ для расчётов систем тягового электроснабжения (КОРТЭС). Тяговые расчёты Trelk, ВНИЖТ Москва-2002.