'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
ВИРТУАЛ ТАЪЛИМ МУЩТИДА “ХДЁТ ХАВФСИЗЛИГИ АСОСЛАРИ” ФАНИНИ УЦИТИШНИ САМАРАДОРЛИГИ
Тожибоева Дурдона Тахиржоновна [email protected] С.И.Хусанова
Узбекистан Республикаси ФВВ Академияси хузуридаги
Фукаро мухофазаси институти
Аннотация: Мацолада виртуал таълим жараёнига ахборот таълим ресурсларини жорий этиш уамда “Хаёт хавфсизлиги асослари” курсини уцитишда виртуал воситалардан фойдаланиш шакл, восита усулларининг цулланилиши уцувчилар томонидан билимларнинг самарали узлаштирилишига хизмат цилиши ёритилган.
Калит сузлар: уаёт, хавфсизлик, фавцулодда вазият, таълим тизими, уцув жараёни, ахборот коммуникация технологиялари, виртуал воситалар.
THE EFFECTIVENESS OF TEACHING THE SUBJECT” FUNDAMENTALS OF LIFE SAFETY ” IN A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT
Tojiboeva Durdona Taxirjonovna [email protected] S.I.Xusanova
Academy of Emergency Situations of the Republic of Uzbekistan
Institute of Civil Protection
Abstract: The article describes the introduction of information and educational resources in the process of virtual learning, as well as the use of virtual tools in teaching the course ".Fundamentals of Life Safety”, the use of tools, the effective use of knowledge by students.
Keywords: life, security, emergency situation, educational system, learning process, information and communication technologies, virtual tools.
Бугун замонавий дунёни ахборот технологияларимиз, интернет тармоFисиз тасаввур этиб булмайди, чунки улар аллакачон хаётимизнинг бир кисмига айланиб улгурган. Бир неча йиллар олдин интернет хакида, виртуал мулокат хакида тасаввурга эга булмаган инсонлар хозир мулокотнинг энг осон ва хар тарафлама кулай йулига утишди. Бу мулокотнинг кулайлиги шундаки, у хеч
Г<°л
449
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
кандай масофани тан олмайди. Шунингдек, жой, мухит ва бошка субъектив жихатларсиз онлайн мулокотни таъминлайди.
Бугун замон узгарди, турмуш тарзимиз хаттоки жамиятимиз кишиларининг дунёкараши хам борган сари кенгайиб бормокда. Эндиликда анъанавий дарс усулларидан кура, ноанъанавий дарс утиш услублари купрок самарага, таълим сифатини оширишга ёрдам беради.
“Х,аёт хавфсизлиги асослари” машгулотини укитиш жараёнида виртуал воситалардан фойдаланиш таълим жараёнини кизикарли олиб бориш, хар бир фойдаланувчиларга индивидуал ёндашиш имконини беради.
Шу борада, таълимни ривожлантириш, унинг самарадорлигини ошириш йуллари изланмокда, таълимда янги педогогик ва ахборот коммуникация технологияларини жорий этиш масаласи бугунги куннинг энг мухим вазифаларидан бири хисобланади.
Президентимиз Ш.М.Мирзиёев таъкидлаганларидек “Халкимиз дунёкарашида инновацион мухитни яратиш энг мухим вазифамиздир”. Инновация булмас экан, хеч бир сохада ракобат, ривожланиш булмайди. Бу сохадаги узгаришларни халкимизга кенг таргиб килмасак, одамларда куникма пайдо килмасак, бугунги давр шиддати, фан техниканинг мислсиз ютуклари билан хамкадам булаолмаймиз.
«Х,аёт хавфсизлиги асослари» курсини укитишда виртуал воситалар оркали кулланилиши дунёда юз бераётган турли хусусиятли фавкулодда вазиятларни укувчилар билиши, хавфларни прогнозлаш оркали олдиндан аниклаши, юз берганда мухофазаланиш усулларини урганиши, тугри харакат килишни ташкил этиш хамда атрофдаги ёрдамга мухтож кишиларга ёрдам бериш, уларни хавфли худудлардан олиб чикиш ва биринчи ёрдам курсата олиш, шунингдек, бундай хавфлардан моддий бойликларни мухофаза эта олишга доир билимларга эга булиш ва куникмалар хосил килишга каратилган.
Виртуал таълим воситаларидан ихтисослашган укув хоналарида утказиладиган амалий машгулотлар учун куйидаги кулай имкониятларни яратади:
> компьютерли куллаб-кувватлашлардан фойдаланган холда катта микдордаги топширикларни бажаришга, ечимларни ва уларнинг график талкинини тахлил килиш учун зарур булган вактдан озод булади.
> укитувчининг рахбарлик ва маслахатчи сифатида катнашиб компьютер олдида мустакил иш шаклида машгулот утказиш имконини яратади.
> укитувчига компьютер ёрдамида таълим олувчилар билимини тез ва самарали назоратдан утказишига имкон беради.
> укитувчига назарий ва амалий машгулотларда узининг хохиши буйича хажми жихатидан кичик аммо таркиби буйича ута мухим булган
ГМ
450
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
материалларни етказишига, таълим олувчиларнинг аудитория машFулотлари доирасидан ташкари урганиш мумкин булган масалаларни ечишда мустакил шуFулланишлари учун имкон яратилади;
> укитувчини уй топшириклари, турли хисоблашларни ва назорат ишларни текшириш каби машаккатли ишлардан озод этади;
> таълим олувчилар билан айникса уй топшириклари ва назорат ишлари кисмига оид ишлашни индивидуалаштиришга имкон беради.
“Хдётий фаолият хавфсизлиги” фанини касбга йуналтириб укитиш талаба томонидан узлаштирилаётган билимларни келгуси касбий фаолиятида тутган урнини тушуниб етишига, назария билан амалиётнинг бирлигига эришиши, унинг истикболли мотивациясини вужудга келтириш оркали шахснинг баркамоллиги таъминланиши асосланади.
Ушбу виртуал таълим ресурси талабалар учун мавзуларни матн, видео, анимациялар ёрдамида компьютердан урганиш, хар бир мавзуга мос назарий маълумотларни, таъриф ва тушунчаларни виртуал воситалар ёрдамида урганиш имкониятларини яратиб берса, уцитувчи учун эса, “Х,аёт фаолияти хавфсизлиги” фанини укитиш буйича услубий курсатмалар олиш, фанни укитишда назарий, амалий, лаборатория машFулотлари ишланмаларидан, кургазмали видео кулланмалардан, талабаларни бахолашда фойдаланиш буйича методик имкониятлар яратишдан иборат.
Хулоса килиб айтиш мумкинки, «Х,аёт фаолияти хавфсизлиги» машFулотларида виртуал таълимий ресурслардан фойдаланиш оркали укувчиларда вазиятни бахолай олиш, карор кабул килиш ва улар содир булганда туFри харакат килиш куникмалари хосил булади. Х,озирги кунда жамиятимизнинг барча сохаларида хусусан, таълим сохасида ислохотлар амалга оширилмокда. Ёш авлодга таълим-тарбия беришнинг максади, вазифалари, мазмуни, услубий талабларига кура фан, техника ва илFор технология ютукларидан унумли фойдаланиш бугунги таълим тизими олдида турган долзарб муаммолардан бири хисобланади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Узбекистон Республикаси Президентининг Ш.М.Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномасидан. Т. 2020 .
2. М.Файзиев, Д.Сайфуров. Виртуал таълим технологияси. Укув-услубий мажмуа. Т.2016
3. Н.Гулбоев. “Таълимда ахборот технологиялари”фани буйича услубий курсатма. Т.2018.
4. Ш.Шарипов. “Виртуал реалликка асосланган таълимий ресурслар”. Шарх ва фикр -мулохазалар.Т.2010
ГМ
451
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ